Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2002, 20:45
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
"Ons bewustzijn, legt Swaab uit, heeft helemaal geen vrije wil. Sterker nog: het loopt achter de feiten aan. Als personen hun vinger bewegen, zo blijkt uit proeven, wordt eerst het motorisch centrum in de hersenen actief. Pas daarna wordt de proefpersoon zich ervan bewust. 'Je denkt dat je je vinger bewust hebt bewogen, maar in werkelijkheid is de beslissing genomen door het motorisch centrum. Het bewustzijn komt pas een paar honderd milliseconden later. Wie neemt dan de beslissing?' vraagt Swaab."
http://www.hersenletsel.net/overzich...ninstituut.htm

Ik vroeg me hierbij af: wat zorgt er dan voor dat er hersenactiviteiten ontstaan? Ok, we zijn ons daarvan niet bewust bewust misschien, maar wie weet zijn we onbewust er wel van bewust en dus hebben we een onbewuste vrije wil?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2002, 20:57
Spyker
Avatar van Spyker
Spyker is offline
Ik heb dat hele verhaal nog niet gelezen hoor, doek later wel, maar het blijft volgens mij moeilijk om te zeggen waar en hoe de impuls die de handelingen stuurt dan gegenereerd wordt. Ik denk dat het wel redelijk bewust gebeurd, want als jij je vinger wil gaan bewegen wordt het motirische centrum geprikkeld om die vinger te gaan laten bewegen, wat je vervolgens weer ervaart als een beweging.

Of bedoel je dat niet?
__________________
It's not my problem I don't like you
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 11:10
Steve Le Irwkin
Avatar van Steve Le Irwkin
Steve Le Irwkin is offline
idd. Als jij zomaar je vinger beweegt, bij een reflex bijvoorbeeld, wordt dat geloof ik gestuurd door het prachtige en almachtige onderbewuste Wíl je hem gaan bewegen, dan zullen je hersenen het motorisch centrum de opdracht geven de vinger te bewegen. Dit gebeurd ook voor een heel groot deel onderbewust. Je hebt namelijk géén idéé welke spieren je aan moet sturen om je vinger te bewegen. Dat moet dus wel in het onderbewuste gebeuren.
__________________
So tell me, why is YOUR signature written in English?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 11:11
Steve Le Irwkin
Avatar van Steve Le Irwkin
Steve Le Irwkin is offline
Dit lijkt me trouwens meer psychologie...
__________________
So tell me, why is YOUR signature written in English?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 14:45
Hermes
Hermes is offline
"Ook uit andere testen komt die uitslag: ons bewustzijn loopt achter de feiten aan. Het brein neemt de beslissing".
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 14:47
Hermes
Hermes is offline
"Het bewustzijn komt na de beslissing om iets te doen, maar dat bewustzijn kan wel invloed hebben op de volgende beslissing die wordt genomen"

Hier word je nou ook niet veel wijzer uit
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 14:55
Hermes
Hermes is offline
"Toch ziet Hofman in recente wetenschappelijke ontwikkelingen nog wel een hoopvol gaatje voor de voorstanders van de vrije wil. 'Er is veel aandacht voor de theorie van de 'emerging properties'. Die houdt in dat complexe systemen nieuwe eigenschappen gaan vertonen die niet bestaan bij de samenstellende delen"

Men zou denken dat een vooraanstaand onderzoeker ook wel begrijpen kan dat zelfs nieuwe eigenschappen, voortkomend uit samenstellende delen, wel een gemeenschappelijke factor vertonen. Actie -> reactie!

Leuk hoor al die onderzoeken *ziet geld verdwijnen*
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 15:04
Hermes
Hermes is offline
Goed, ik heb het uitgelezen.

In mijn optiek kunnen we spreken van wederzijdse prikkels. Het bewustzijn loopt achter het onderbewuste en de zintuiglijke waarneming aller aard aan. Dit om de simpele reden dat het bewustzijn een gewaarwording van alle onderliggende processen vormt.

Anderzijds kan het bewustzijn wederom een stuurelement voor deze onderliggende processen vormen in mijn optiek.

Je hebt dan wat ik zou noemen een halve vrije wil Het is een vrije wil, omdat het bewustzijn vat heeft op de onderliggende processen .. maar ook weer niet, aangezien het bewustzijn tevens gestuurd wordt door de primitieven.

Zie het als een cirkeltje

Invoer leidt tot uitvoer, welke weer tot invoer leidt

Het bewegen van een vinger zou dan volgens mij voortkomen uit het bewuste, daarmee het motorische centrum activeren de vinger te bewegen, wat vervolgens weer door het bewuste wordt opgenomen.

Afhankelijk vanaf het punt van meting, zie je dus het 1 voor het ander komen
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 18:41
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:
Dit lijkt me trouwens meer psychologie...
Nee, niet noodzakelijk.

Het kan ook onder verdeeld worden bij metaphysica.

Plato, Aristoteles, Locke, Leibniz, Searle etc.. zijn allemaal filosofen die over de vrije wil gesproken hebben en nog steeds worden er filosofische boeken geschreven over de vrije wil.

Gatara
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 18:43
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Hermes schreef:

Zie het als een cirkeltje
Invoer leidt tot uitvoer, welke weer tot invoer leidt
Het bewegen van een vinger zou dan volgens mij voortkomen uit het bewuste, daarmee het motorische centrum activeren de vinger te bewegen, wat vervolgens weer door het bewuste wordt opgenomen.
Afhankelijk vanaf het punt van meting, zie je dus het 1 voor het ander komen
Maar HEBBEN we nu een vrije wil of niet?

Gatara
ps.: zie ook www.kurzweilAI.net
Ga naar "The Brain" typ als zoek term "Free Will" in en in het onderste schermpje kun je verschillende artikelen lezen over de vrije wil met relaties tot machines/de mens.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 19:26
Spyker
Avatar van Spyker
Spyker is offline
Citaat:
Gatara schreef:


Maar HEBBEN we nu een vrije wil of niet?
weet je niet, als jij van tevoren kan bepalen wat je wil gaan doen met je verstand (gedachtengang) en die gedachtengang zou niet door de vrije wil beïnvloed kunnen worden zalje dat ook ooit kunnen bevatten. Wat dan eht beste is omv anuit te gaan..? geen idee. misschien dat je geen vrije wil hebt totdat het eventueel bewezen kan worden dat het wel zo is
__________________
It's not my problem I don't like you
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 19:46
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Spyker schreef:


weet je niet, als jij van tevoren kan bepalen wat je wil gaan doen met je verstand (gedachtengang) en die gedachtengang zou niet door de vrije wil beïnvloed kunnen worden zalje dat ook ooit kunnen bevatten. Wat dan eht beste is omv anuit te gaan..? geen idee. misschien dat je geen vrije wil hebt totdat het eventueel bewezen kan worden dat het wel zo is
Er is meer in de wereld dan het empirisme hoor

Waarom moet alles aanschouwend bewezen worden?

Heh

Gatara
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 20:14
Just Johan
Just Johan is offline
is het niet zo dat je dan eigenlijk kunt zeggen dat je bewustzijn gewoon in dat andere deel van je hersenen ligt?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie "De mens is egoïstisch"
Egoconstructie
52 17-04-2010 13:38
Levensbeschouwing & Filosofie Een kritische blik op je eigen religieuze overtuigingen
Gatara
160 15-10-2006 21:54
Levensbeschouwing & Filosofie Goed en Kwaad
Snakeboy
26 29-03-2004 18:36
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie Levensdoel voor een AI
Rerisen Phoenix
57 21-06-2003 11:49
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 21:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:50.