Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2011, 17:10
DiceGFX
DiceGFX is offline
Beste scholieren,

Ik had een verslag voor de meivakantie ingeleverd waarvoor ik een 8.6 heb gekregen maar ik gaf mijn verslag ook aan andere mensen zodat zij het als voorbeeld konden gebruiken zodat zij de vragen beter konden snappen, aangezien de vragen in het engels waren en de helft van de leerlingen geen eens engels kunnen terwijl ze in HAVO4 zitten.
Maar nu heeft 1 persoon mijn verslag ingeleverd en hierdoor is mijn cijfer van 8.6 naar een 5.4 veranderd. Ik krijg een mail van mijn docent waarin ze zegt dat ik heb geholpen met plagiaat. Maar ik wist niet dat die persoon mijn verslag in zou leveren.

Vinden jullie het eerlijk dat mijn 8.6 naar een 5.4 is veranderd of terecht? en wat kan ik hieraan doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2011, 17:32
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Naar je mentor stappen en het verhaal uitleggen.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 17:34
Gary Brown
Avatar van Gary Brown
Gary Brown is offline
Citaat:
Naar je mentor stappen en het verhaal uitleggen.
Dit.
__________________
''A gun isn't deadly without someone firing it.''
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 18:16
DiceGFX
DiceGFX is offline
Stel nou dat ze het verhaal niet geloven? Tevens vind ik dat ze geen bewijs hebben van het helpen met plagiaat en daardoor je cijfer niet mogen veranderen. Maar ja, ik doe dat morgen.

Kan ik ook bijvoorbeeld zeggen dat ik andere mensen ook heb gegeven die het als voorbeeld hebben gebruikt om die vragen te begrijpen en toch geen plagiaat hebben gepleegd? Of moet ik dat niet zeggen?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 20:04
Verwijderd
Ik zou gewoon de hele situatie uitlegge.. en dan moet de leraar/lerares zelf maar kijken wat ie er meer doet! Maar probeer natuurlijk wel de positiefste kant van jezelf te laten zien
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 21:09
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik denk dat hier niet jij, maar je school verkeerd zit. Dat jij je verslag aan anderen laat lezen is m.i. geen probleem (mits je dit hebt gedaan nadat je het zelf hebt ingeleverd natuurlijk). Als jij een boek van W.F. Hermans inlevert als opstel is W.F. Hermans natuurlijk ook niet schuldig aan plagiaat.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2011, 22:07
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Stel nou dat ze het verhaal niet geloven? Tevens vind ik dat ze geen bewijs hebben van het helpen met plagiaat en daardoor je cijfer niet mogen veranderen. Maar ja, ik doe dat morgen.

Kan ik ook bijvoorbeeld zeggen dat ik andere mensen ook heb gegeven die het als voorbeeld hebben gebruikt om die vragen te begrijpen en toch geen plagiaat hebben gepleegd? Of moet ik dat niet zeggen?
Gewoon uitleggen dat mensen tegen je zeiden dat ze de vragen niet snapten.
Jij hielp met uitleggen van de vragen d.m.v. je eigen verslag als voorbeeld te gebruiken.
Zij hebben daar misbruik van gemaakt door jouw verslag in te leveren.

Daarmee zadel je die andere mensen met het probleem op (beetje gemeen, maar wel 100% terecht aangezien ze jouw verslag zomaar gebruiken om in te leveren). dan ben jij van de problemen af en lijkt het me terecht dat je je originele cijfer terug krijgt.

EDIT: Niet gaan proberen hun 'bewijs' te ontkrachten. Gewoon vertellen hoe het zit en je niet gaan bezig houden met 'Tevens vind ik dat ze geen bewijs hebben van het helpen met plagiaat en daardoor je cijfer niet mogen veranderen.'.
Je hebt namelijk je verslag aan iemand anders gegeven die daar (ongevraagd) misbruik van gemaakt heeft. Je hebt dus (onbedoeld) wel degelijk meegeholpen met het plagiaat plegen. Als de regel is dat bij plagiaat plegen of helpen met plagiaat plegen je cijfer omlaag gaat, is er dus niks te ontkrachten over.
Focus je a.u.b. op dat je ze hebt geprobeerd te helpen met het uitleggen hoe de vragen bedoeld waren (en je dus alleen goede bedoelingen had), ipv al die andere crap.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2011, 07:55
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik vind dat de docent in kwestie hier een beetje uit zijn slof is geschoten. Zeker als de docent jou een beetje kent, zal hij weten dat het niet je bedoeling is geweest.

Belangrijsker is echter dat je niet kan 'helpen met plagiaat'. Plagiaat is alleen maar de verantwoordelijkheid van de leerling die het pleegt, niet van jou. Alleen de leerling die jouw werk letterlijk heeft overgenomen hoort hiervoor gestraft te worden.

Ik zou je aanraden op een respectvolle manier hier mee om te gaan naar je leraren toe. Ik zou je wel aanraden om echt even flink herrie te schoppen hierover. Bij je mentor, of bij je conrector als dat niet werkt. Zorg dat je duidelijk laat merken dat je dit niet eerlijk vindt en dat je wil dat het verbeterd wordt.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 12:06
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Stel nou dat ze het verhaal niet geloven? Tevens vind ik dat ze geen bewijs hebben van het helpen met plagiaat en daardoor je cijfer niet mogen veranderen. Maar ja, ik doe dat morgen.

Kan ik ook bijvoorbeeld zeggen dat ik andere mensen ook heb gegeven die het als voorbeeld hebben gebruikt om die vragen te begrijpen en toch geen plagiaat hebben gepleegd? Of moet ik dat niet zeggen?
Open kaart spelen is het beste. Als er nu nogmaals iets onverwachts boven komt drijven verspeel je alle krediet.

Het verslag aan anderen geven is misschien niet erg slim omdat het afbreuk doet aan de opdracht, maar deze straf is veel te zwaar. Degene die plagiaat pleegt moet bestraft worden.

Benadruk ook dat jij nooit toestemming hebt gegeven om letterlijk dingen te gaan kopiëren, en diegene dat tegen jouw wil heeft gedaan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 19:23
DiceGFX
DiceGFX is offline
Ik heb het gewoon eerlijk uitgelegd wat er is genoeg, mijn docent heeft met de directeur gesproken en die deed ook een goed woordje voor mij, hij zei dat ik nog nooit in problemen ben gekomen door plagiaat of fraude en dus dan kan het ook niet zijn dat ik geholpen heb met plagiaat.

Ik heb in ieder geval mijn punten terug en ik heb weer een 8.6 en de persoon met die plagiaat heeft gepleegd heeft een 4.2.

Maar thanks mensen.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 19:26
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Een 4,2 voor het inleveren van andermans verslag? Dat hoort toch gewoon een 1 te zijn inclusief een (behoorlijke) donderpreek?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2011, 19:54
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Een 4,2 voor het inleveren van andermans verslag? Dat hoort toch gewoon een 1 te zijn inclusief een (behoorlijke) donderpreek?
Dat vind ik ook wel een beetje gek ja.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Een 4,2 voor het inleveren van andermans verslag? Dat hoort toch gewoon een 1 te zijn inclusief een (behoorlijke) donderpreek?
Idd
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 14:33
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Sowieso. Ik herinner me iemand die een boekverslag grotendeels van deze site gekopieerd had, en die kreeg het terug, zonder commentaar, zonder cijfer, met alleen een internet url (waar hij het gekopieerd had) erop terug. In de cijferlijst bleek later dat diegene een 0 had gekregen.

Zo hoor je dat aan te pakken.

Hoewel ze op de universiteit af en toe ook enorm toeschietelijk zijn. Ik zat opgescheept met een groepsgenoot die plagiaat had gepleegd door hele stukken tekst te vertalen alsof het zijn eigen verhaal was. Hij deed de eindredactie en dus was het noch mij noch de andere groepsgenoot bekend.
Toen ik dat hoorde van de docent bij het beoordelingsgesprek was ik blij dat die gozer er niet bij was, want mijn eerste reactie was een behoorlijke zin om zijn kop eraf te halen; Als de docent stelt dat het groepswerk is, de verantwoordelijkheid dus voor iedereen is, en ik van mijn opleiding gegooid wordt, kan ik er strikt volgens de regels gezien niets aan veranderen, en staat hij in zijn recht, met alle problemen voor mij van dien.

Maar uiteindelijk kregen we gewoon een cijfer (krappe onvoldoende doordat de andere twee bijdragen stukken beter waren) en dat was niet eens een apart cijfer voor elk groepslid.

Mijn enige troost is dat hij het vak niet heeft gehaald, en toen zijn andere vak ook fout liep een negatief bindend studieadvies kreeg.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 15:59
Verwijderd
Bij ons zijn ze op de universiteit nu echt heel streng wat betreft plagiaat, eerst werd daar - in het eerste jaar vooral - niet extreem moeilijk over gedaan, nu moet je je gewoon verantwoorden voor de examencommissie en gaan ze je geval bekijken. Dat kan betekenen dat je een negatief bindend studieadvies krijgt, afhankelijk van de ernst. Beter Maar op de middelbare school zou ik het volkomen terecht vinden wanneer de plagiaatpleger idd gewoon een 0 krijgt + een stevige preek.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2011, 22:03
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Een 0 gaat bij ons niet werken, want dat kan het systeem niet aan. Bij ons is wel de regel dat er gewoon een 1 komt te staan in geval van plagiaat, dat weet iedereen en daar doet ook niemand moeilijk over.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2011, 13:43
Verwijderd
Citaat:
Een 0 gaat bij ons niet werken, want dat kan het systeem niet aan. Bij ons is wel de regel dat er gewoon een 1 komt te staan in geval van plagiaat, dat weet iedereen en daar doet ook niemand moeilijk over.
Bij ons is het idd ook geen 0, maar een 'niet deelgenomen', dus dan staat er gewoon geen cijfer in het systeem, ook geen 1.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Plagiaat controleren?
twvip1
1 14-04-2012 14:11
Lifestyle wat heb je gedaaaaaan
Verwijderd
500 04-10-2006 20:15
Werk, Geld & Recht Plagiaat
Cait
13 19-10-2005 20:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
500 18-07-2005 00:38
Algemene schoolzaken Vreemde docent frans
Verwijderd
8 05-06-2004 19:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:46.