Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-12-2013, 11:00
Verwijderd
Ik ben er zelf over aan het twijfelen om een NAS te kopen. Voor met hdd erbij 300 euro. En dan deze te gebruiken als backup en opslag plaats voor bijvoorbeeld films. Zijn er hier mensen met ervaring? En is dit het ook waard?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-12-2013, 11:15
ThomasJu
ThomasJu is offline
Mijn vader heeft jaren geleden een NAS gekocht. Dit werkte op zich wel aardig voor in die tijd. Vader downloadde films met pc en zette ze op dat ding. Op elke pc moest software geinstalleerd staan om hem te benaderen, dat is natuurlijk iets minder.

Tegenwoordig heb je NAS servers met een torrent client, dit is makkelijker voor het downloaden van torrents want dan hoeft je pc niet meer aan te staan. Ook is er vaak plek voor meerdere HDDs, dus als hij vol zit kan je eenvoudig een nieuwe kopen en je geheugen uit breiden. Ook biedt dit de optie om er een veiligere RAID configuratie mee te maken.

Zelf heb ik een Raspberry Pi gekocht met een externe usb HDD. Een rpi verbruikt niet veel, maar heeft meer mogelijkheden. Zo draaide er een torrent server op, hierdoor kon ik torrents met m'n telefoon of pc toevoegen. Het audio signaal stond om m'n versterker, dus kon ik met elk device in m'n netwerk de muziek bedienen. Het grote nadeel hiervan is dat het een USB 2.0 poort is. Dus streamen van films gaat net goed. Bestanden kopieren naar een laptop om het onderweg te kijken is niet te doen.

Een NAS kan dit echter wel beter, daar ben je waarschijnlijk alleen gelimiteerd door de schrijfsnelheid van je laptop.

Hoe groot is de HDD die er bij zit voor 300 €? Hoeveel HDD bays?
Met citaat reageren
Oud 31-12-2013, 16:24
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
synology disk stations vind ik geweldig. En bij geen extra software is niet nodig, alleen je webbrowser.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2013, 16:44
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Het ligt er maar net aan wat je er precies mee wil. Een NAS is voor mij bijvoorbeeld geen betaalbare optie aangezien ik 16+ HDD's in/aan mijn thuisserver heb hangen.
Als het voor relatief kleinschalige opslag (max 4-6TB) is, zou je het prima kunnen overwegen. Dan zou ik de opties van de posters boven mij even goed vergelijken.

Wil je het anders, dan zou ik een pc'tje bouwen, er een OS naar keuze op installeren en dan ben je niet beperkt door het aantal HDD's dat je in de NAS kunt zetten.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2014, 20:09
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
tja, 'wat is het waard' is nogal persoonlijk. Wil je veel bewaren? Dan zal je snel door ruimte heen gaan. Maar een 2 of 4 bays NAS is voor 95% van de mensen prima. Je kan ook de kosten van een grotere NAS / extra hardeschijven gebruiken voor bijvoorbeeld een paar jaar een Netflix-abonnement Verder moet je rekening houden met of je bv ook video wil transcoden vanaf je NAS; dan heb je een wat krachtiger/nieuwer model nodig met een wat degelijkere CPU.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 19:32
Verwijderd
Citaat:
Mijn vader heeft jaren geleden een NAS gekocht. Dit werkte op zich wel aardig voor in die tijd. Vader downloadde films met pc en zette ze op dat ding. Op elke pc moest software geinstalleerd staan om hem te benaderen, dat is natuurlijk iets minder.

Tegenwoordig heb je NAS servers met een torrent client, dit is makkelijker voor het downloaden van torrents want dan hoeft je pc niet meer aan te staan. Ook is er vaak plek voor meerdere HDDs, dus als hij vol zit kan je eenvoudig een nieuwe kopen en je geheugen uit breiden. Ook biedt dit de optie om er een veiligere RAID configuratie mee te maken.

Zelf heb ik een Raspberry Pi gekocht met een externe usb HDD. Een rpi verbruikt niet veel, maar heeft meer mogelijkheden. Zo draaide er een torrent server op, hierdoor kon ik torrents met m'n telefoon of pc toevoegen. Het audio signaal stond om m'n versterker, dus kon ik met elk device in m'n netwerk de muziek bedienen. Het grote nadeel hiervan is dat het een USB 2.0 poort is. Dus streamen van films gaat net goed. Bestanden kopieren naar een laptop om het onderweg te kijken is niet te doen.

Een NAS kan dit echter wel beter, daar ben je waarschijnlijk alleen gelimiteerd door de schrijfsnelheid van je laptop.

Hoe groot is de HDD die er bij zit voor 300 €? Hoeveel HDD bays?
ik had deze op het oog aangezien ik met 3TB echt voldoende heb
http://www.nascenter.nl/product/3410...ogy-ds114.html
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 19:33
Verwijderd
Citaat:
synology disk stations vind ik geweldig. En bij geen extra software is niet nodig, alleen je webbrowser.
ik zit zelf wel aan synology te denken maar zit er alleen mee of ik het waard vind, ik wil er mee downloaden, opslag en een backup opzetten van mijn laptop en eventueel meer data, en iig films.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 21:36
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
En dat kunnen ze zeker.
En meer, want je kan ze met allerlei gratis extensies uitbreiden.

En vergeleken met andere merken, is het echt je geld waard.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2014, 15:30
Verwijderd
Ik heb hem nu toch gekocht, bij Mymediacenter voor 278 euro, de Synology DS114 en een WD RED 3TB schijf.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2014, 15:37
Damianvd
Damianvd is offline
Citaat:
Ik heb hem nu toch gekocht, bij Mymediacenter voor 278 euro, de Synology DS114 en een WD RED 3TB schijf.
Je hebt groot gelijk! Denk dat je een goede keuze hebt gemaakt om te beginnen met het opzetten van je NAS. Synology staat al jaren bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid en degelijke apparatuur. Gelijk even XBMC installeren op je mediacenter/pc/laptop en je kunt genieten van je eigen muziek/film database. Heel veel plezier met je NAS!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2014, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Je hebt groot gelijk! Denk dat je een goede keuze hebt gemaakt om te beginnen met het opzetten van je NAS. Synology staat al jaren bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid en degelijke apparatuur. Gelijk even XBMC installeren op je mediacenter/pc/laptop en je kunt genieten van je eigen muziek/film database. Heel veel plezier met je NAS!
dankje en dat ga ik zeker doen, heb nog nooit eerder een nas geconfigureerd maar dat zal niet al te moeilijk zijn terwijl ik een ICT opleiding volg
Met citaat reageren
Oud 06-01-2014, 18:15
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Dat wil nog niet zoveel zeggen.
Maar je kan nu wel tegen je klasgenoten zeggen, dat je een linux server hebt.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2014, 19:25
Verwijderd
Citaat:
Dat wil nog niet zoveel zeggen.
Maar je kan nu wel tegen je klasgenoten zeggen, dat je een linux server hebt.
haha idd
Met citaat reageren
Oud 12-01-2014, 19:39
christi-uit
christi-uit is offline
Hmm beetje jammer dat ik dit nu pas lees maar voor een heel stuk minder had je er zelf een in elkaar kunnen prutsen. Dat is echt ontzettend makkelijk en dan kan je veel meer zelf invloed uitoefenen op de functies die je zelf wil...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2014, 20:13
ThomasJu
ThomasJu is offline
Dat kan achteraf nog steeds!

Topics worden vaak zat bekeken door andere mensen, die kunnen er misschien weer van leren en dit later aan andere mensen door vertellen. Ook zitten er genoeg mensen die het leuk vinden om dit soort verhalen te lezen.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2014, 14:32
Verwijderd
Wij hebben thuis een nas is echt heel handig en veilig.
We slaan er van alles op wat we niet willen kwijt raken, en het is makkelijker dan een usb.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2014, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Wij hebben thuis een nas is echt heel handig en veilig.
We slaan er van alles op wat we niet willen kwijt raken, en het is makkelijker dan een usb.
ik heb hem nu ongeveer een week en hij bevalt me prima, heb nu al de nodige toepassingen draaien. Het is zeker makkelijker dan een usb en ook leuk dat je hem via het internet ook kan benaderen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lifestyle Taal en Lifestyle
Kosmopolitian
95 16-07-2004 21:21
Muziek Planet Rock (HipHop)
The Untouchable
17 11-09-2002 21:42
Drugs & Alcohol Flippen!
Junkfood Junkie
18 11-06-2002 13:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.