Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2012, 01:29
SK-ramp
Dit is echt iets waar (ben ik bang) ik nooooit zal uitkomen, berekeningen met de zuurconstante.

Nu een aantal vragen n.a.v. BINAS 49

1: Alles onder OH- reken ik tot zwakke basen en alles onder H3O+ tot zwakke zuren?
2: Een voorbeeld uit het boek (chemie overal deel III)

Een oplossing van HF heeft als molariteit 0.10 M. Bereken de pH.

Nu heeft HF een Kz-waarde.

Invullen in de formule geeft: 6.3x10-4 = [H3O+] / 0.10 - [H3O+]. Dit volg ik nog net (bij buffers werkt het anders, wat ik ook niet snap ).

Dan kun je het met de abc-formule oplossen (geeft bij mij veel fouten/rare uitkomsten) EN nog een andere (voor mij nog steeds niet begrijpelijke) manier, die wel makkelijker oogt:

Namelijk het verwaarlozen van x in de neomer. Waarvoor geldt x2 = 6.3x10-4 x 0.10
x = dus wortel(6.3x10-4) en hieruit volgt pH = 2.10.

MAAR: Wat bedoelen ze met het verwaarlozen van de x in de noemer EN er staat ''vervolgens vul je de gevonden waarde voor x opnieuw in...bij mij de vraag: waarin? Of er dan ook 6.3x10-4 uitkomt? En dan ''je herhaalt deze procedure tot de uitkomst niet meer verandert''.

Bedoelen ze dan de gevonden [H3O+] steeds invullen om te kijken of de Kz verandert?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2012, 11:41
ThomasJu
ThomasJu is offline
1)
het rijtje met je zuren staat van boven naar beneden zo:
S = sterk , Z = zwak

SZ , Z , ZZ

Bij base is dit precies andersom. Daar staan de zwakke base bovenaan dus van boven naar beneden is dat:
ZB , B , SB

dus de tabel ziet er zo uit:
Code:
SZ  |  ZB
 Z  |   B  
ZZ  |  SB
Dit is ook te verklaren, neem het sterke zuur HCl. Hier zal altijd die H+ weg gaan bij de Cl-.
Cl- zal dus (bijna) nooit een H+ opnemen, en is dus een zeer zwakke base.

2) Je moet dit gewoon doen met de eerste methode. niks geen gekke trucjes, gewoon zoals het te begrijpen is.
HF -> H+ + F-

Je weet inderdaad dan [HF] = 0,10 M - [H+]

Er zit alleen wel een fout in bij jou want jij hebt in de teller maar 1 keer [H+]
maar [H+] = [F-]
dus in de teller moet [H+]² komen te staan!


Vul deze 2 formules gewoon in je GR in! Met Calc> Intersect krijg je gewoon je [H+] er uit.

Het is scheikunde, haar hoeft het algebraïsch.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2012, 17:38
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Het aantal mol H3O+ dat ontstaat is kleiner dan het aantal mol HF, dus de ordegrootte van [H3O+] is kleiner dan die van [HF]. Omdat [H3O+] = x betekent dit dat de term x in de noemer zodanig klein is ten opzichte van [HF] dat je deze term dus mag verwaarlozen.
Opmerking: uitgaande van de formule voor de zuurconstante Kz, de definitie van de pH en de definitie pKz = -log Kz kun je voor een zwak zuur HZ aantonen dat pH = ½(pKz-log [HZ]).
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 02-05-2012 om 17:51.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 00:17
SK-ramp
Citaat:
1)
het rijtje met je zuren staat van boven naar beneden zo:
S = sterk , Z = zwak

SZ , Z , ZZ

Bij base is dit precies andersom. Daar staan de zwakke base bovenaan dus van boven naar beneden is dat:
ZB , B , SB

dus de tabel ziet er zo uit:
Code:
SZ  |  ZB
 Z  |   B  
ZZ  |  SB
Dit is ook te verklaren, neem het sterke zuur HCl. Hier zal altijd die H+ weg gaan bij de Cl-.
Cl- zal dus (bijna) nooit een H+ opnemen, en is dus een zeer zwakke base.

2) Je moet dit gewoon doen met de eerste methode. niks geen gekke trucjes, gewoon zoals het te begrijpen is.
HF -> H+ + F-

Je weet inderdaad dan [HF] = 0,10 M - [H+]

Er zit alleen wel een fout in bij jou want jij hebt in de teller maar 1 keer [H+]
maar [H+] = [F-]
dus in de teller moet [H+]² komen te staan!


Vul deze 2 formules gewoon in je GR in! Met Calc> Intersect krijg je gewoon je [H+] er uit.

Het is scheikunde, haar hoeft het algebraïsch.
Dank voor jullie antwoorden.

Je hebt gelijk, in de teller moet [H3O+]² staan. Maar met intersect lukt het niet (TI 84+), ik voer in bij Y1 = x² / (0.10 - x) en bij Y2 = 6.3 x 10-4

Dan krijg ik: no sign chng. Hij kan hem gewoon niet plotten
Met citaat reageren
Oud 05-05-2012, 14:15
ThomasJu
ThomasJu is offline
Sorry voor het late antwoord, als ik deze formule plot krijg ik gewoon een mooie functie. Als je zowel het X als het Y window op [-1;1] zet zie je heb goed. De uitkomst is 0,0076285.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2012, 19:35
SK-ramp
Citaat:
Sorry voor het late antwoord, als ik deze formule plot krijg ik gewoon een mooie functie. Als je zowel het X als het Y window op [-1;1] zet zie je heb goed. De uitkomst is 0,0076285.
Hoi, bedankt voor je antwoord. Ik krijg maar niet de juiste functie, dus met intersect gaat 'm niet worden. Wel hebben ze beschreven ''x verwaarlozen in de noemer''. Dat is een methode waar ik (denk ik) wel wat meer van begrijp.

Kan iemand mijn methode bij twee opgaven hier even controleren?

De opgaven:

1Bereken hoeveel gram Na2CO3 je moet oplossen tot 100 mL oplossing om pH = 11.70 te krijgen.

Wat ik zou doen:

1: Bereken wat de molariteit van H3O+ moet zijn. Dat is 10-pH.
2: CO32- reageert in de verhouding 1:2 met H3O+
3: Dus twee keer minder Na2CO3 is nodig?
4: Vervolgens het aantal mol CO32- wat nodig is x molmassa Na2CO3 en tadaaa(?!)

Nu weet ik niet of ik hier een Kb waarde moet gebruiken? Geen flauw idee

En dan de volgende opgave waar ik veel moeite mee heb:

2: Aan 500mL 2.0x10-3 M NaHCO3-oplossing voeg je 500mL 2.0x10-3 M zoutzuur toe.

- Bereken de pH van deze oplossing

Eerst de reactie: Dat is (denk ik?) : HCO3- + H3O+ ===> H2CO3 + H2O.

Dan, reageert H2CO3 door of...? Verder dan dit kom ik helaas niet
Met citaat reageren
Oud 08-05-2012, 18:29
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Als je weet dat de pH van een Na2CO3-oplossing 11,70 is, dan weet je dus dat pOH = 2,30. Ga nu uit van [OH-] = x en de baseconstante van CO32- om het benodigd aantal gram Na2CO3 te berekenen. Hiervoor moet je tevens de molmassa van Na2CO3 weten.
Bepaal bij opgve 2 eerst de pOH van de NaHCO3-oplossing door gebruik te maken van de baseconstante van HCO3-. Bepaal nu het aantal OH--ionen in de NaHCO3-oplossing en ga na hoeveel H3O+-ionen er nog over zijn als alle OH- gereageerd heeft.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken (sk) wat is het verschil tussen een (sterk zuur en zwak zuur) en ( sterk base en zwak
halilo
4 12-01-2005 20:21
Huiswerkvragen: Exacte vakken Scheikunde
JohnE
13 04-04-2003 23:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.