Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2011, 20:19
MysticSoul
MysticSoul is offline
Beste lezers,

Een paar dagen geleden heb ik een artikel moeten schrijven voor een class en daarvoor heb ik het gevoelige onderwerp van de vrouw met hoofddoek in Islam gekozen. Uiteindelijk heb ik er wel wat van gemaakt, maar vanwege mijn gebrek aan Nederlands wil ik heel graag dat iemand mijn artikel nakijkt. Tips zijn welkom! Ook als iemand een idee heeft waar in mijn artikel zou kunnen plaatsen jongeren tijdschriften etc zou ik dat graag willen horen! :-)


De sluit ontsluierd


‘De Vrouw in de Islam’ is een standaard onderwerp geworden in de westerse media en maatschappij. Voeg de twee woorden samen en onmiddellijk komt het beeld van onderdrukking en onderwerping van vrouwen in gedachten .

Bij het standaard college ‘introductie in vrouwen studies’ (tegen het eind van het semester) gaat het misschien een paar weken over “women of color.” Als je geluk heb wordt één college besteed aan Islam en feminisme. Daarin bestudeer je een typische ‘liberale’ feministe die het instituut van de purdah bekritiseert en vaststelt dat deze vrouwen geen vrijheid vergunt. Dan lees je een stuk van de Moslim feministe die er lyrisch over uitweidt dat ze niet op tijd voor het bikini seizoen gestaalde buikspieren hoeft te hebben. En dan gaat ze verder en concludeert dat purdah prima is zo lang het de eigen keuze is van de vrouw.

Bij dit punt is iedereen in de groep het er ernstig over eens: het textiel is niet het probleem, het gaat om de dwang. Niemand gedwongen moeten zijn iets te dragen, hijab of bikini als ze dat niet wil. Einde college.

Er zijn vele vrouwen overal die enige vorm van purdah praktiseren. Ze leiden niet onder oppressie, repressie of depressie.

Zoals ik duidelijk maakte, heeft het volgen van ‘vrouwen studies’ mijn perspectief een beetje vertekend. Vergeef mij dus als ik in mijn naïviteit gedacht heb dat het stereotype verdedigen van de purdah niet nodig zou zijn in de eenentwintigste eeuw. Ik meende dat feministen lang geleden al vastgesteld hadden dat vrouwen zouden moeten kunnen kiezen wat ze willen dragen, wat dat ook mag zijn.

Schets dus mijn verbazing, toen een vriendin van mij me wees op Zoe Piliafas. Piliafas besloot, als deel van een project, een paar maanden een burqa te dragen. Daarnaast koos ze de naam ‘Zooda’ voor zichzelf en mat zich een licht Midden-Oosten accent aan om het psychisch effect te bestuderen dat het kledingstuk op vrouwen zou kunnen hebben.

I geef toe, ik was geïntrigeerd: ik draag ook een hijab, en die komt niet samen met een ‘authentiek’ Midden-Oosten accent! Helaas voor mij wordt het accent , net als het cowgirl pakje van Barbie, niet standaard bijgeleverd.

Piliafas gaf toe dat ze aan haar ervaring begon met een negatieve kijk op de burqa,en haar eigen ervaringen ‘bevestigden’ haar eerste oordeel. Haar bevindingen waren dat ze minder sprak, meer volgzaam werd, en in het algemeen in publiek minder extravert was dan gewoonlijk. Dus concludeerde ze dat de burqa inderdaad een psychisch effect heeft op vrouwen.

Goed: we kunnen Piliafas’ervaring niet negeren, en het dat ze werkelijk een semester lang een burqa droeg is in feite behoorlijk opmerkelijk. En, laten we het onder ogen zien – wat we dragen heeft inderdaad een uitwerking op ons. Anders liepen we allemaal wel rond in juten zakken. Maar het is me niet helder of de initiële indruk die Piliafas had van de burqa niet een rol speelde bij de conclusies waartoe ze kwam.

Nee, eigenlijk moet ik het zo stellen: Het is voor mij behoorlijk helder dat Piliafas’ eerste indrukken inderdaad een rol gespeeld hebben. Er zijn vele vrouwen ( ook in Zuidelijk Azië en Europa) die enige vorm van purdah beoefenen. Zij zijn niet verdrukt of verslagen. Zij lopen niet ineengekrompen rond. Zij menen niet dat purdah betekent dat we stilletjes ergens moeten zitten en toestaan dat er over ons heen gewalst wordt. Zij doen niet een stap terug. Zij zijn hoogopgeleide professionele vrouwen die voor zichzelf en voor anderen kunnen opkomen.

Horend naar het verhaal van Piliafas werd ik op de gedachte gebracht dat ‘Vrouwenstudies’ misschien achter af niet zo achterhaald is. Veel mensen denken nog dat ik als een stuk textiel op mijn hoofd plaats, ik meteen mijn hersens in de container gegooid heb, mijn rechten vergeven heb aan welke mannelijke persoon binnen een radius van tachtig kilometer ook, en mijn stem in de achtertuin begraven heb.

Dus moet ik wel de vraag stellen: zijn mensen zo naief? Moet ik nog steeds uitduiden wat overduidelijk is, namelijk dat de burqa in feite versterkend kan werken door mij de ‘privacy’ en de anonimiteit te bieden waardoor ik rustig mijn werk kan doen, in plaats van me druk te maken over de vraag of mijn heupen er niet gigantisch uitzien in die jurk? Want ook bij het niet-dragen van een burqa komen psychische effecten kijken – bijvoorbeeld een neiging om gevangen te raken in het pogen er perfect uit te zien. Vrouwen die er in vrijheid voor kiezen om de burqa te dragen zijn zelfverzekerde, geëngageerde, krachtige vrouwen, die hem dragen omdat ze het gevoel hebben dat hij hen op een bepaalde manier beschermt ten opzichte van de buitenwereld. Dus in feite komt het niet als een verrassing dat het dragen van een burqa psychische effecten heeft – wat je ook draagt zal dat hebben.

Maar in een wereld die opnieuw aandacht geeft aan Moslima’s en aan wat ze dragen en wat ze doen, is het belangrijk om te benadrukken dat purdah niet noodzakelijk een manier is om te vervagen en op de achtergrond te raken – je kunt integendeel naar voren treden.

Tenslotte, dat wat de de ‘groentjes’ bij ‘Vrouwenstudies’ zeggen blijft waar: de dwang is het probleem, niet de burqa zelf. Blijkbaar kunnen we dat niet vaak genoeg zeggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2011, 21:28
piraat013
piraat013 is offline
Een paar extra komma s zouden ook wel fijner lezen zijn.En het is burka verder had ik geen tijd om het te lezen ,hoop dat andere je hierbij kunnen helpen.

Mvg,
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 08:56
Verwijderd
Citaat:
Beste lezers,

Een paar dagen geleden heb ik een artikel moeten schrijven voor een class en daarvoor heb ik het gevoelige onderwerp van de vrouw met hoofddoek in Islam gekozen. Uiteindelijk heb ik er wel wat van gemaakt, maar vanwege mijn gebrek aan Nederlands wil ik heel graag dat iemand mijn artikel nakijkt. Tips zijn welkom! Ook als iemand een idee heeft waar in mijn artikel zou kunnen plaatsen jongeren tijdschriften etc zou ik dat graag willen horen! :-)


De sluit ontsluierd
sluit?

‘De Vrouw in de Islam’ is een standaard onderwerp geworden in de westerse media en maatschappij. Voeg de twee woorden samen en onmiddellijk komt het beeld van onderdrukking en onderwerping van vrouwen in gedachten . die spatie voor die punt moet weg

Bij het standaard college ‘introductie in vrouwen studies’ 'vrouwenstudies' moet aan elkaar (tegen het eind van het semester) gaat het misschien een paar weken over “women of color.” Als je geluk heb wordt één college besteed aan Islam en feminisme. islam is met een kleine letter Daarin bestudeer je een typische typisch ‘liberale’ feministe die het instituut van de purdah bekritiseert en vaststelt dat deze vrouwen geen vrijheid vergunt. gunt Dan lees je een stuk van de Moslim feministe het is 'moslimfeministe', met een kleine letter en aan elkaar die er lyrisch over uitweidt dat ze niet op tijd voor het bikini seizoen 'bikiniseizoen' is aan elkaar gestaalde buikspieren hoeft te hebben. En dan gaat ze verder en concludeert dat purdah prima is zo lang zolang het de eigen keuze is van de vrouw.

Bij dit punt is iedereen in de groep het er ernstig over eens: het textiel is niet het probleem, het gaat om de dwang. Niemand gedwongen moeten zijn iets te dragen, hijab of bikini als ze dat niet wil. Niemand moet gedwongen zijn om iets te dragen als ze dat niet wil, of dat nou een hijab of een bikini is. Einde college.

Er zijn vele vrouwen overal er zijn vele vrouwen over de hele wereld die enige vorm van purdah praktiseren. Ze leiden lijden niet onder oppressie, repressie of depressie.

Zoals ik duidelijk maakte, heeft het volgen van ‘vrouwen studies’ 'vrouwenstudies' is één woord mijn perspectief een beetje vertekend. Vergeef mij dus als ik in mijn naïviteit gedacht heb dat het stereotype verdedigen van de purdah deze zinsconstructie snap ik niet niet nodig zou zijn in de eenentwintigste eeuw. Ik meende dat feministen lang geleden al vastgesteld hadden dat vrouwen zouden moeten kunnen kiezen wat ze willen dragen, wat dat ook mag zijn.

Schets dus mijn verbazing, toen een vriendin van mij me wees op Zoe Piliafas. Piliafas besloot, als deel van een project, een paar maanden een burqa volgens mij is het officieel boerka, maar dat zou je op moeten zoeken te dragen. Daarnaast koos ze de naam ‘Zooda’ voor zichzelf en mat zich een licht Midden-Oosten Midden-Oosters accent aan om het psychisch ik denk dat dit 'psychologisch' moet zijn effect te bestuderen dat het kledingstuk op vrouwen zou kunnen hebben.

I ik geef toe, ik was geïntrigeerd: ik draag ook een hijab, en die komt niet samen met een ik heb geen ‘authentiek’ Midden-Oosten accent! Helaas voor mij wordt het accent , spatie voor die komma moet weg net als het cowgirl pakje van Barbie, niet standaard bijgeleverd.

Piliafas gaf toe dat ze aan haar ervaring begon met een negatieve kijk op de burqa,hier moet je een spatie invoegen en haar eigen ervaringen ‘bevestigden’ hoeft niet tussen haakjes haar eerste oordeel. Haar bevindingen waren dat ze minder sprak, meer volgzaam werd, en in het algemeen in publiek minder extravert was dan gewoonlijk. Dus concludeerde ze dat de burqa inderdaad een psychisch effect heeft op vrouwen.

Goed: we kunnen Piliafas’spatieervaring niet negeren, en het dat ze werkelijk een semester lang een burqa droeg is in feite behoorlijk opmerkelijk. En, laten we het onder ogen zien – wat we dragen heeft inderdaad een uitwerking op ons. Anders liepen we allemaal wel rond in juten zakken. Maar het is me niet helder of de initiële indruk die Piliafas had van de burqa niet een rol speelde bij de conclusies waartoe ze kwam.

Nee, eigenlijk moet ik het zo stellen: Het kleine letter is voor mij behoorlijk helder dat Piliafas’ eerste indrukken inderdaad een rol gespeeld hebben. Er zijn vele vrouwen ( spatie moet wegook in Zuidelijk kleine letter Azië en Europa) die enige vorm van purdah beoefenen. Zij zijn niet verdrukt of verslagen. Zij lopen niet ineengekrompen rond. Zij menen niet dat purdah betekent dat we stilletjes ergens moeten zitten en toestaan dat er over ons heen gewalst wordt. Zij doen niet een stap terug. Zij zijn hoogopgeleide komma professionele vrouwen die voor zichzelf en voor anderen kunnen opkomen.

Horend Luisterendnaar het verhaal van Piliafas werd ik op de gedachte gebracht dat ‘Vrouwenstudies’ misschien achter af niet zo achterhaald is. Veel mensen denken nog dat ik als een stuk textiel op mijn hoofd plaats, ik meteen mijn hersens in de container gegooid heb, mijn rechten vergeven heb aan welke mannelijke persoon binnen een radius van tachtig kilometer ook, en mijn stem in de achtertuin begraven heb.

Dus moet ik wel de vraag stellen: zijn mensen zo naief? naïef Moet ik nog steeds uitduiden dat is geen woord. Je kan beter zeggen 'duidelijk maken', al is dat minder mooi. (eigenlijk vind ik 'uitduiden' wel taalverrijking, hoor, maar voor een serieus artikel kan je beter bestaande woorden gebruiken) wat overduidelijk is, namelijk dat de burqa in feite versterkend kan werken door mij de ‘privacy’ en de anonimiteit te bieden waardoor ik rustig mijn werk kan doen, in plaats van me druk te maken over de vraag of mijn heupen er niet gigantisch uitzien in die jurk? Deze zin moet je opdelen in kleinere zinnen. Hij is wel erg lang. Want ook bij het niet-dragen van een burqa komen psychische effecten kijken – bijvoorbeeld een neiging om gevangen te raken in het pogen er perfect uit te zien. Vrouwen die er in vrijheid voor kiezen om de burqa te dragen zijn zelfverzekerde, geëngageerde, krachtige vrouwen, die hem dragen omdat ze het gevoel hebben dat hij hen op een bepaalde manier beschermt ten opzichte van de buitenwereld. Dus in feite komt het niet als een verrassing dat het dragen van een burqa psychische effecten heeft – wat je ook draagt zal dat hebben. dat laatste stukje is een beetje onduidelijk, dat zou ik aanpassen.

Maar in een wereld die opnieuw aandacht geeft aan Moslima’s met een kleine letter en aan wat ze dragen en wat ze doen, is het belangrijk om te benadrukken dat purdah niet noodzakelijk een manier is om te vervagen en op de achtergrond te raken – je kunt integendeel naar voren treden. integendeel, je kunt juist naar voren treden

Tenslotte, dat wat de de ‘groentjes’ bij ‘Vrouwenstudies’ zeggen blijft waar: de dwang is het probleem, niet de burqa zelf. Blijkbaar kunnen we dat niet vaak genoeg zeggen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18.