Oud 13-10-2002, 21:25
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Bestaat hij of bestaat hij niet?

Het vaticaan heeft psychologen en uitdrijvers in dienst, en de bezeten mensen lijken met de jaren te stijgen.

Het officiele persbureau van de Katholieke Kerk gaf in 1999 een nieuwe ritus uit voor exorcisme. Het vaticaan drijft jaarlijks nog vele entiteiten uit na grondig onderzoek door psychologen of het geen geestesziekte is of een hersenafwijking.

Het is ook geen geheim alhoewel deze personen uiteraard anoniem blijven voor het publiek en de pers.

Zelfs in Nederland komen psychologen/psychiaters soms voor vreemde zaken te staan en onlangs zag ik nog een boek (waavan de naam mij ontschoten is) van een Nederlandse psycholoog/psychiater die sprak over bezeten patienten, en hier stellig in geloofde.

De bijbel en de Koran noemen Satan als een realiteit.

Nou heb ik een aantal boeken -- van Georges Minois' DE DUIVEL tot BEWARE THE NIGHT van Ralph Sarchie -- over de Duivel gelezen met allerlei theorieeën die een kern van waarheid bevatten, wat ook gemakkelijk is als je een invalshoek pakt en vandaaruit belicht met goeie argumenten. Maar bestaat er een oeroude macht die wij betitelen als Satan, De Duivel, Belial, Ahra Mainyu, Lucifer, Pan, etc.?

Wat denken jullie?
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2002, 15:21
Verwijderd
Ik blijf het als bijgeloof zien.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2002, 15:46
ShoarmaSchaap
Avatar van ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Nee, ik geloof niet dat er een kwaad persoon is ofzo. Dit zijn middeleeuwse opvatting die nu echt niet meer gelden.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2002, 17:24
Verwijderd
Met dat soort dingen heb ik zoiets van: ik geloof het pas als ik het met eigen ogen zie.
Ik bedoel, je kan nog zoveel vertellen, maar ik blijf me dan afvragen waarom ik er nooit (in)direct mee in contact ben geweest.
Ik vind het wel heel interessant, maar ook erg eng.
Ik vraag me alleen af: waarom zou nou een Duivel achter bepaalde verschijnselen moeten zitten?
De hersenen zijn echt tot heel veel in staat.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2002, 19:00
Verwijderd
Onzin. Het concept duivel is door mensen verzonnen.

Om dit enigszins uit te breiden, probeer deze vragen eens te beantwoorden:
1. Als de duivel een wezen is, wat is hij dan en hoe is dat mogelijk?
2. Hoe kan de duivel als verpersoonlijking van het kwaad bestaan, als er niet zoiets bestaat als het kwaad? Dit omdat goed en slecht duidelijk subjectieve menselijke termen zijn, er bestaat van nature geen goed of slecht.

Bovendien, de katholieke kerk heeft inmiddels het bestaan van een duivel en hel afgedaan als onwaarheid en misleiding.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2002, 20:09
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Onzin. Het concept duivel is door mensen verzonnen.
We kunnen een concept vanaf het begin volgen, en als je de populaire en maatschappelijke betekenis volgt daarvan zul je tot die conclusie komen, maar is het alleen maar een concept?

Hebben wij ooit een exorcisme gezien van een persoon die door officiele psychologen als bezeten werden erkend? Dit is niet een vraag om het geheel te ontkrachten maar om bij te zetten -- ik begin te twijfelen over de mogelijkheden als er opnames zijn op verschillende mediums die het bestaan bevestigen. Uiteraard zijn er mensen die een andere verklaring hebben, maar is die meer waar?

Citaat:
2. Hoe kan de duivel als verpersoonlijking van het kwaad bestaan, als er niet zoiets bestaat als het kwaad? Dit omdat goed en slecht duidelijk subjectieve menselijke termen zijn, er bestaat van nature geen goed of slecht.
Goed en kwaad zijn termen, maar de akties niet. Je kunt iemand vermoorden slecht noemen, en die subjectieve mening verklaren maar de persoon is vermoord, hoe je het ook bekijkt.

Citaat:
Bovendien, de katholieke kerk heeft inmiddels het bestaan van een duivel en hel afgedaan als onwaarheid en misleiding.
Onjuist, de Katholieke kerk gelooft nog steeds in het bestaan van de Duivel. Alleen al aan de persberichten van het vaticaan is dit duidelijk.

Sterker nog, de Katholieke kerk drijft nog steeds demonen uit, Volgens hun eigen persberichten.

28 Januari 1999:

The Devil exists. That unpopular reality is brought into sharp focus by the promulgation of a new rite of exorcism for the Catholic Church.

BRON: http://www.dailycatholic.org/issue/99Jan/19jannv1.htm

Sommigen nemen het met een korreltje zout:

http://www.jtsa.edu/news/press/20002001/20001117b.shtml

Zelfs al is er een natuurlijke psychische verklaring dan zijn er gevallen die buitengewoon interessant zijn om te bestuderen en niet om gewoon af te schepen als simpel bijgeloof.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 11:07
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
werken die uitdrijvingen nou ook?
En legatus wat denk jij van stigmata?

Oh en KontraDix
Citaat:
2. Hoe kan de duivel als verpersoonlijking van het kwaad bestaan, als er niet zoiets bestaat als het kwaad? Dit omdat goed en slecht duidelijk subjectieve menselijke termen zijn, er bestaat van nature geen goed of slecht.
dit klopt voor geen hol. cirkelredenatie er is geen kwaad dus er is geen duivel, er is geen duivel dus er is geen kwaad. Wat jij zegt lijkt zo te zijn mits je er van uit gaat dat er geen duivel is.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 12:28
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
werken die uitdrijvingen nou ook?
Ja, op een aantal na waar volgens priesters de demonische 'kracht' te sterk zou zijn. Sommigen verdwijnen na een gesprek met een dominee of een exorcisme waarna weinig meer van ze vernomen wordt. Misschien houdt het vaticaan zelfs wel bezeten mensen achter slot en grendel. Maar dat is speculatie.

Citaat:
En legatus wat denk jij van stigmata?
Stigmata is ook zo'n vreemd fenomeen. Het zou mogelijkerwijs een psychosomatische oorzaak hebben. Volgens mij zijn alleen zwaar religeuze mensen gezegend, of vervloekt, met deze wonden.

Er zijn ook veel fraudeurs geweest die beweerden een stigmata te hebben. Daarnaast is het vreemd waarom een klein aantal personen het wel krijgen en de meerderheid niet.

Persoonlijk sta ik open voor verklaringen, maar ik begrijp het nut van een stigmata niet geheel. Die [het nut] van een bezeten persoon zou nog van belang zijn.

Naast de stigmata heb je ook nog het fenomeen van de zoete geur die -- ook bij een stigmata -- aangetroffen wordt bij lang overleden personen die in de nabijheid van jezus waren geweest, of bezocht door hem.

Moeten we het afschuiven op de kracht van de menselijke geest of is er meer aan de hand? Wat veroorzaakt het?

Stigmata, the spontaneous duplication of the wounds of Christ, are one of the most controversial phenomena of the Catholic Church. The wounds of the stigmatized may appear in the hands, sides, feet, or forehead. The wounds cannot be cured by physicians; the wounds do not fester. Rather than emitting a fetid odor, stigmata often emit a pleasant scent of perfume or flowers. Science has proven that blood from stigmata can be of a different type than that of the stigmatized.

Stigmata occur in people who relate so closely to the sufferings of Jesus that they take on his pain. The stigmatized desire to suffer in this manner in order to gain a better understanding of their savior. Stigmata are a physical manifestation of gnosis, or knowledge of God and spirituality through direct personal experience.

There exist numerous accounts of people who so desired to display the wounds of Christ that they faked them. Some fanatics have intentionally wounded themselves; some have painted wounds. Others have been mentally ill, hysteric, or had nervous conditions. One famous fake stigmatic was Maria de la Visitacion, whose hoax was discovered in 1587 by a sister nun who saw Maria painting the wounds onto her hands. Another stigmatic was Magdalena de la Cruz, whose faked stigmata even gained the attention of Queen Isabella of Spain; Magdalena eventually confessed her sin in 1543. Whatever their reasons, it is obvious that these are deeply religiously disturbed people.

Despite hoaxes, there are approximately 321 accepted stigmata. The most famous stigmatic is St. Francis of Assisi, the fanatically pious founder of the Franciscan Order, who received the wounds in 1224. St. Francis did not have open wounds, but rather scars which resembled nails. St. Catherine of Siena saw many visions and experienced the pain of Christ. Interestingly, her stigmata did not physically manifest until after her death in the 14th Century. In the 20th Century, Padre Pio, a Catholic priest, received stigmata. Every day for fifty years, Padre’s sides, feet, and hands bled.

Stigmata are not gender specific, but the vast majority of the stigmatized have been women. Only 41 of the 321 excepted cases have been in males. There are many theories about why women are so prone to this phenomenon. Some believe that because many women remained at home while their husbands worked, women had more time to focus on Christ and become close enough to him to physically manifest his sufferings. It has been determined that most women who received stigmata are between 15 and 50 years of age. These women, who were of menstruating age, often ceased to menstruate upon receiving stigmata. Some believe that their “impure” menstrual blood was converted into the pure blood from the wounds of Christ. This theory is supported by the fact that many women’s stigmata occurred cyclically, like a menstrual cycle. St. Catherine De’Ricci, who devoted her life to religious discipline, received the wounds of Christ for twelve years. During these twelve years, the stigmata would appear every Thursday at noon and disappear the next day at 4 p.m.
There is much information supporting the phenomenon of stigmata and much counterevidence. Even the Catholic Church does not require its members to believe that stigmatization is a legitimate occurrence. Whether truth or hoax, stigmata is a fascinating subject.


BRON: http://home.earthlink.net/~junepulliam/stigmataweb.html
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 13:50
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
werken die uitdrijvingen nou ook?
En legatus wat denk jij van stigmata?

Oh en KontraDix


dit klopt voor geen hol. cirkelredenatie er is geen kwaad dus er is geen duivel, er is geen duivel dus er is geen kwaad. Wat jij zegt lijkt zo te zijn mits je er van uit gaat dat er geen duivel is.
Maar dan is de Duivel voor iedereen anders, gezien dat 'kwaad' subjectief is.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 15:50
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Maar dan is de Duivel voor iedereen anders, gezien dat 'kwaad' subjectief is.
Iedereen blijft steken met wazig filosofisch gebrabbel over 'goed' en 'kwaad'.

Hoog en laag is ook subjectief.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 17:33
DiSiLLUSiON
Avatar van DiSiLLUSiON
DiSiLLUSiON is offline
In mijn ogen bestaat een duivel (net als een god) alleen in de ogen van diegene die daarin geloofd. Als je niet geloofd in een duivel kan je dus ook nooit bezeten zijn, omdat ie voor jou niet bestaat. Klinkt vreemd maar dat is hoe ik erover denk.
__________________
Alles heeft bewustzijn. Behalve wanneer je het eruit schopt...
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 18:16
Ki Fighter
Avatar van Ki Fighter
Ki Fighter is offline
In mijn ogen is er niet zoiets als iets goeds of slechts. Wij mensen maken ervan of iets goeds of slechts is, en om het nog mooier te maken schuiven we de slechte dingen af op een verzonnen wezen met bokkepoten en horens, en alle goede dingen op onze 'lieve heer' af. Ik geloof dat er gewoon één kracht is: De Ki, die in twee groepen is verdeeld, ten eerste de Yin groep, en ten tweede de Yang groep. Dit betekend positieve en negatieve energie, dat betekend niet dat het negatieve slecht is, of het positieve goed. De Yin en Yang zijn samen in balans en scheppen het leven dat we nu waarnemen. Maar jah, dat is mijn mening maar heh.
__________________
Mooi geschreven heh?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 19:51
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
In mijn ogen bestaat een duivel (net als een god) alleen in de ogen van diegene die daarin geloofd. Als je niet geloofd in een duivel kan je dus ook nooit bezeten zijn, omdat ie voor jou niet bestaat. Klinkt vreemd maar dat is hoe ik erover denk.
Inderdaad, maar is De Duivel beperkt tot een enkel geloof of kennen alle volken een soortgelijke entiteit?

Tenslotte zijn er nuchtere en rationele mensen die na een gebeurtenis plots van gedachten veranderen.

Citaat:
In mijn ogen is er niet zoiets als iets goeds of slechts. Wij mensen maken ervan of iets goeds of slechts is, en om het nog mooier te maken schuiven we de slechte dingen af op een verzonnen wezen met bokkepoten en horens, en alle goede dingen op onze 'lieve heer' af.
Vies en lekker zijn ook subjectieve termen, bestaan die in jouw ogen ook niet?

Toch heb je dat gevoel.

Citaat:
Ik geloof dat er gewoon één kracht is: De Ki, die in twee groepen is verdeeld, ten eerste de Yin groep, en ten tweede de Yang groep.
Geloof jij ook dat er een 'ik' is in jouw lichaam? Een unieke geest, of ki-bundel die jouw persoonlijkheid vormt en na dit leven verder leeft?
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 23:28
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
legatus schreef:
Iedereen blijft steken met wazig filosofisch gebrabbel over 'goed' en 'kwaad'.

Hoog en laag is ook subjectief.
Grappig dat je dat zegt, want dat is precies mijn mening over 'goed' en 'kwaad'. Wazig filosofisch gebrabbel, maar er is wel een heel regelstelsel op gebouwd.

En aangezien de duivel de personificatie is van het 'kwaad', zal het niet veel meer worden dan wazig filosofisch gebrabbel.

En hoog en laag is inderdaad subjectief, net zoals goed en kwaad,
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 09:05
Verwijderd
Citaat:
Coolkast schreef:
dit klopt voor geen hol. cirkelredenatie er is geen kwaad dus er is geen duivel, er is geen duivel dus er is geen kwaad. Wat jij zegt lijkt zo te zijn mits je er van uit gaat dat er geen duivel is.
1. Nee het is geen cirkelredenatie. Lees maar eens goed.
Wat ik inderdaad wel zeg is dat er geen kwaad is en dus geen duivel. Dat baseer ik op mijn argument dat er in het geheel geen goed of slecht bestaat. Het argument 'er is geen duivel, dus er is geen kwaad' komt in mijn uitspraken helemaal niet naar voren en daar zou ik het ook niet mee eens zijn.

2. Richting Legatus: inderdaad, zoals ik zelf al zei zijn de termen subjectief; goed en slecht zijn gezichtspunten waardoor je wel kan zeggen 'dit vind ik goed' (heeft positieve effecten op mij), maar niet 'dit IS goed' (van nature kleeft er namelijk niet zulk een waarde-oordeel aan acties of objecten/personen).

3. Richting Legatus: Als je bijvoorbeeld http://www.stjo-milton.org/current/lastthings.htm leest zie je dat het Vaticaan heel wat genuanceerder over deze dingen denkt.
De paus zegt bijvoorbeeld dat er helemaal geen plek van eeuwige bestraffing wacht, maar dat de enige hel die je kunt ervaren de hel is van het 'what goes around, comes around' principe. Wat je uitstuurt aan negativiteit, krijg je terug.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 09:46
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
legatus schreef:
Vies en lekker zijn ook subjectieve termen, bestaan die in jouw ogen ook niet?

Toch heb je dat gevoel.
Het punt is toch juist dat het subjectief is? Wat ik lekker vind vindt een ander vies. Wat persoon A goed vind vindt persoon B slecht (euthanasie & abortus zijn daar goede voorbeelden van).

Als goed & kwaad dus subjectief zijn, hoe kan de duivel ze dan uitvoeren?
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 21:16
de doornvogel
de doornvogel is offline
Ik geloof in bezetenheid en vind het wat naïf om er niet in te geloven (dit wordt kritiek ontvangen ). Verhalen over uitdrijvingen en ooggetuigen bestempelen als 'onzin, verbeelding en bijgeloof' lijkt me wat al te gemakkelijk. Ik heb verhalen gehoord van mensen die bezeten waren en soms opeens begonnen te kronkelen als een slang of zomaar omhoog werden getilt en tegen een muur werden gegooid. Dit is volgens mij niet te verklaren zonder er iets bovennatuurlijks bij te betrekken. En neem nou voodoo priesters, uitdrijvers etc. het lijkt mij zo langzamerhand wel duidelijk dat dit gewoon realiteit is. Moeilijk te accepteren als realiteit, dat wel. Het is natuurlijk makkelijker als we gewoon kunnen zeggen dat het in het hoofd van mensen gebeurd. Maar van de grond worden getilt, dat kan niet door iemands manier van denken gebeuren. En veel mensen zeggen daarom ook maar dat die mensen die het hebben gezien uit hun nek lullen. Dat mag van mij, maar ik kan niet anders dan ze geloven.
is dit btw niet iets voor mystiek?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 22:07
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
1. Nee het is geen cirkelredenatie. Lees maar eens goed.
Wat ik inderdaad wel zeg is dat er geen kwaad is en dus geen duivel. Dat baseer ik op mijn argument dat er in het geheel geen goed of slecht bestaat. Het argument 'er is geen duivel, dus er is geen kwaad' komt in mijn uitspraken helemaal niet naar voren en daar zou ik het ook niet mee eens zijn.


Okee, je zegt het idd niet zo.. Maar wat je wel zegt; dat er geen kwaad bestaat, is iets wat je pas hebt geconcludeerd nadat je hebt aangenomen dat er geen duivel is. Want gesteld dat de duivel bestaat dan is er dus wel absoluut kwaad.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-10-2002, 01:56
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Als goed & kwaad dus subjectief zijn, hoe kan de duivel ze dan uitvoeren?
Als je een beetje logisch nadenkt zul je vast wel begrijpen dat de duivel ieders zwakke punten tegen hem zal gebruiken. Dus het zal verschillen per persoon, maar in grote lijnen hebben wel allemaal dezelfde angsten.

Citaat:
De paus zegt bijvoorbeeld dat er helemaal geen plek van eeuwige bestraffing wacht, maar dat de enige hel die je kunt ervaren de hel is van het 'what goes around, comes around' principe. Wat je uitstuurt aan negativiteit, krijg je terug.
Daarom is het ook zo verwarrend bij tijden. Het officiele persbureau zendt een ander signaal uit. Daarnaast kan geen enkele Christen de Duivel ontkennen want het vormt de basis van het geloof. Is het interpretatie?

Sterker nog, de Paus (volgens mij deze) heeft ooit eens ergens beweerd twee of drie uitdrijvingen in zijn leven gedaan te hebben.

Fr. Amorth: No. I will tell you a story. When I met Don Pellegrino Ernetti for the first time, a celebrated exorcist who had practiced in Venice for forty years, I said to him, "If I could speak to the Pope, I would tell him that I meet too many bishops who do not believe in the devil." The following afternoon, Father Ernetti came back to see me to tell me that that same morning he had been received by John Paul II. "Holiness," he had said to him, "there is an exorcist here in Rome, Father Amorth who, if he met you, would tell you that he knows too many bishops who do not believe in the devil." The Pope answered him briefly: "He who does not believe in the devil does not believe in the Gospel." That is the reply which was given to him and which I repeat.

BRON(NEN) : http://www.dailycatholic.org/issue/2002Mar/mar5fcs.htm
http://www.detnews.com/2002/religion...ion-421220.htm
http://www.news.scotsman.com/topics....822002&tid=297

Earlier this month, Pope John Paul II carried out an impromptu exorcism on a teenage girl after she began "screaming insults in a cavernous voice." As told to an Italian newspaper by Father Gabriele Amorth--the pope's chief "Satan-buster"--the incident occurred during a general audience in a packed St. Peter's Square.

BRON : http://www.rense.com/general3/exors.htm

Citaat:
2. Richting Legatus: inderdaad, zoals ik zelf al zei zijn de termen subjectief; goed en slecht zijn gezichtspunten waardoor je wel kan zeggen 'dit vind ik goed' (heeft positieve effecten op mij), maar niet 'dit IS goed' (van nature kleeft er namelijk niet zulk een waarde-oordeel aan acties of objecten/personen).
Is dit wel 'waar'?

Tenslotte blijf je hier rondjes dwalen. Subjectiviteit en objectiviteit zijn ook weer 'termen'. We dwalen in 'termen', daarom vraag ik mij af of er niet iets is dat wij 'kwaad' noemen.

Als een tumor die aan ons wegvreet, iets universeels. Het keert terug in vele andere volkeren en door de eeuwen heen, is het een manifestatie van een kracht die onder vele namen verschuild? Je zou bijna het Christelijke Legioen kunnen aanslepen: "Voor wij zijn velen".

Ik vind het ook frustrerend dat er talloze opnames zijn op verschillend mediums (beeld, geluid, etc.) en dat deze niet openbaar zijn. Er zijn psychologen die voor verbijsterende zaken komen te staan die zijn niet kunnen verklaren, zelfs bij niet gelovigen. Misdiagnose?

Ik wil hier niet beweren dat de duivel een realiteit is, ik neig ook om het gewoon af te schuiven maar de fenomenen zijn te intrigerend om ze af te schilderen als een subjectieve 'scapegoat'.

Ik vind het ietswat kortzichtig.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 01:58
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
is dit btw niet iets voor mystiek?
Ik heb liever een wat serieuzer antwoord dan een stel kneuzen (NIET allemaal hoor) die hun afgestompte mening spuwen.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 09:49
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef:
Ik wil hier niet beweren dat de duivel een realiteit is, ik neig ook om het gewoon af te schuiven maar de fenomenen zijn te intrigerend om ze af te schilderen als een subjectieve 'scapegoat'.

Ik vind het ietswat kortzichtig.
Juist het beweren van de duivel als realiteit vind ik kortzichtig en naief. De oorsprong is duidelijk te herleiden naar historische volkeren die dit concept gebruikten als een machtsmiddel (en daar wordt het nog steeds voor gebruikt).
En de fenomenen die jij zo intrigerend noemt zou je kunnen verhalen op zaken die je bovennatuurlijk zou kunnen noemen, maar wederom is het erg kortzichtig om daarbij terug te vallen op eeuwenoude sprookjes die alles behalve waterdicht zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 12:16
Ki Fighter
Avatar van Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Citaat:
legatus schreef:
Inderdaad, maar is De Duivel beperkt tot een enkel geloof of kennen alle volken een soortgelijke entiteit?

Tenslotte zijn er nuchtere en rationele mensen die na een gebeurtenis plots van gedachten veranderen.



Vies en lekker zijn ook subjectieve termen, bestaan die in jouw ogen ook niet?

Toch heb je dat gevoel.



Geloof jij ook dat er een 'ik' is in jouw lichaam? Een unieke geest, of ki-bundel die jouw persoonlijkheid vormt en na dit leven verder leeft?
Ik geloof dat elk levend wezen verbonden met elkaar is, dus niks unieks, maar één geheel. En vies en lekker zijn ook door mensen verzonnen, varkens rollen toch ook lekker in het modder? Honden poepen toch ook zonder hun gat af te vegen? Kleine kinderen geven er toch ook niks om als heel hun gezicht onder eten zit en ze knoeien maar raak. Dat is volgens mij toch allemaal door de mensn verzonnen, de mens en zijn regeltjes.
__________________
Mooi geschreven heh?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 13:53
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Juist het beweren van de duivel als realiteit vind ik kortzichtig en naief. De oorsprong is duidelijk te herleiden naar historische volkeren die dit concept gebruikten als een machtsmiddel (en daar wordt het nog steeds voor gebruikt).
En de fenomenen die jij zo intrigerend noemt zou je kunnen verhalen op zaken die je bovennatuurlijk zou kunnen noemen, maar wederom is het erg kortzichtig om daarbij terug te vallen op eeuwenoude sprookjes die alles behalve waterdicht zijn.
Wat ik mij ook afvraag, waarom de duivel?

Wat is er met de kwade krachten gebeurd die al duizenden jaren bestonden voordat de 'ene' God kwam opdagen en per ongeluk de duivel geschapen heeft.

Vroeger (veel vroeger) was het kwade namelijk lang niet zo duidelijk belichaamd. Alle verschillende Goden hadden iets kwaads in zich, zelfs de Goden die het meest aanbeden werden.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 20:17
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Wat ik mij ook afvraag, waarom de duivel?
Meer een westers concept, en 'duidelijker'. Ik had ook Ahra Mainyu kunnen noemen.

Citaat:
De oorsprong is duidelijk te herleiden naar historische volkeren die dit concept gebruikten als een machtsmiddel (en daar wordt het nog steeds voor gebruikt).
En als je die invalshoek blijft hanteren zul je ook tot die conclusie komen. Het gaat verder dan volksverhalen, het leefde daarvoor al. Het krijgt alleen steeds een andere naam en omschrijving, en steeds meer mensen hebben een visie vanuit een bepaalde standpunt; of die nou religieus, psychologisch, maatschappelijk of historisch is.

Citaat:
Vroeger (veel vroeger) was het kwade namelijk lang niet zo duidelijk belichaamd. Alle verschillende Goden hadden iets kwaads in zich, zelfs de Goden die het meest aanbeden werden.
Verschilt ook per volk(geloof).

De Duivel is ook niet de enige personage, het is een hierarchie van gevallen engelen. Ik ben ook schuldig aan deze simplificatie, maar er is niet een enkele persoonlijkheid, er zijn volgens de ideeen van bezetenheid talloze verschillende demonen.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 03:21
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
legatus schreef:
Verschilt ook per volk(geloof).

De Duivel is ook niet de enige personage, het is een hierarchie van gevallen engelen. Ik ben ook schuldig aan deze simplificatie, maar er is niet een enkele persoonlijkheid, er zijn volgens de ideeen van bezetenheid talloze verschillende demonen.
In de tijd van de Romeinen, Grieken, germanen etc had geen enkel geloof een personificatie van het kwaad. Elke god had iets kwaads, maar ook elke god had iets goeds. Er was toen niks wat leek op de duivel. Dit geldt overgens alleen voor de 'westerse' geloven, ik heb geen idee wat de aziaten en indianen in die tijd geloofden.

Overgens wist ik ook dat het gaat om een 'leger', maar Satan is wel degelijk de leider/hoofdpersoon. En het leger is de personificatie van het kwaad. Mijn punt is, dat ze dat niet kenden in de paganistische geloven.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2002, 10:23
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef:
Het gaat verder dan volksverhalen, het leefde daarvoor al. Het krijgt alleen steeds een andere naam en omschrijving, en steeds meer mensen hebben een visie vanuit een bepaalde standpunt; of die nou religieus, psychologisch, maatschappelijk of historisch is.
Als je het dan hebt over alles wat door mensen als kwaad wordt bestempeld (en wat eigenlijk neutrale gebeurtenissen zijn die door de een als positief en door de ander als negatief worden ervaren), dan is het inderdaad zo dat dat al bestaat vanaf het moment dat mensen zelfbewust waren.
Merkwaardig genoeg sta jij erop om dit zogenaamde 'kwaad' terug te brengen op demonen. Dat is wel een handige manier om de verantwoordelijkheid voor al het 'slechte' in je leven van je af te schuiven, maar het is niet reëel.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 11:11
Verwijderd
Citaat:
KontraDix schreef:
Merkwaardig genoeg sta jij erop om dit zogenaamde 'kwaad' terug te brengen op demonen. Dat is wel een handige manier om de verantwoordelijkheid voor al het 'slechte' in je leven van je af te schuiven, maar het is niet reëel.

ik lees eens wat mee (terug van vakantie lees je een hoop) en ik verbaas me over de gemakzucht van de idee dat geloof in het bestaan van satan als niet reeel aangemerkt wordt en het geloof in het NIET bestaan als reeel en logisch.

als hij bestaat is het een prachtige streek van hem.. zo'n verhullend sluier werpen over ons rationalistsich en "verlichte"mensen dat we hem afdoen als sprookjes figuur uit de mythes van de vele volken....

zou het niet zo kunnen zijn dat er, als je maar enig geloof hecht aan de evolutie theorie (en alle geestelijke wezens uitsluit) je nauwelijks een verklaring kan vinden voor het ontstaan van "goed en kwaad", van altruisme en opofferingsgezindheid.
Zelfs rekening houden met een ander zijn verlangens... een zwakkere..

Waar in de wereld zou DAT concreet van daan komen, als er geen "hogere"machten zijn die ons dat leerden (God?) of die ons er af willen helpen (Satan?)


Ik denk, dat satan bestaat. Ik zie zijn effecten dagelijks om me heen.
Jij ook, alleen jij ziet de creator van het Kwaad niet.
(denk ik)
groets
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 12:52
tuonier1
tuonier1 is offline
contradix, volgens jou is alles in het leven een neutrale gebeurtenis. Dan vraag ik me af, als dat het geval is, wat geeft dan nog waarde aan je leven, als alles neutraal is? Waar leef je dan voor?Alle gebeurtenissen zijn toch maar neutrale gebeurtnenissen, meer niet?

En zijn we nu plotseling zo slim om te zeggen dat satan niet bestaat?Al die generaties en volken voor ons hebben het allemaal fout?Ze waren allemaal zo dom en stelden nooit kritische vragen over goed en kwaad?Ik denk dat het juist wijsheid is om te kijken naar wat de afgelopen volken ons kunnen leren. Het is ook kortzichtig om te denken dat wij als huidige generatie plotseling alles kunnen relativeren en meteen tot de conclusie komen dat goed en kwaad niet bestaat.

ow en disillusion, je zegt 'In mijn ogen bestaat een duivel (net als een god) alleen in de ogen van diegene die daarin geloofd. Als je niet geloofd in een duivel kan je dus ook nooit bezeten zijn, omdat ie voor jou niet bestaat. '

Dus als ik zeg, als ik op het punt sta om aangereden te worden door een auto , en ik zeg tegen mezelf de auto bestaat niet, dan gebeurd het ook niet?dan ben ik er niet vatbaar voor?Als je ervan uitgaat dat goed en kwaad bestaat, dan word jer ook in meegenomen, of je dat nou wilt of niet.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 14:14
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
satan lijkt me twee persoonlijkheden hebben

1) Trickster. in bijna elke godsdiensten komen zogenaamde tricksters voor, entiteiten die het niet atijd best voor hebben met mensen. Ze zijn dus niet de belichaming van het Kwaad, maar eerder veroorzakers van ziektes, zorgen dat dingen kwijtraken enz. bijvoorbeeld: kinderen moeten snel gedoopt worden, anders zorgt de duivel ervoor dat kinderen bezeten worden ofzo
2) Het Kwaad. Duivel staat voor een abstracte vorm van slechtheid. Als me dood gaat komt men in de Hel bij de duivel. Lucifer die de hemel word uitgeknikkerd ( hoewel, zou het jodendom vroeger een poltheistische godsdienst zijn geweest en is dit net zo'n verhaal als zeus die zn vader opat? sommige oude referenties aan jezus zien hem ook als aparte God naast God).
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 14:49
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
tuonier1 schreef:
En zijn we nu plotseling zo slim om te zeggen dat satan niet bestaat?Al die generaties en volken voor ons hebben het allemaal fout?Ze waren allemaal zo dom en stelden nooit kritische vragen over goed en kwaad?Ik denk dat het juist wijsheid is om te kijken naar wat de afgelopen volken ons kunnen leren. Het is ook kortzichtig om te denken dat wij als huidige generatie plotseling alles kunnen relativeren en meteen tot de conclusie komen dat goed en kwaad niet bestaat.
Hier in Europa bestaat de duivel pas zo'n 2000 jaar, daarvoor hadden we allemaal Polytheistische en Paganistische geloven, waarbij er geen duidelijke personificatie was van het kwaad. Dus als je het hebt over een les van het verleden, dan zou dat eerder betekenen dat er GEEN duivel is.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 23:39
Verwijderd
Citaat:
ropco schreef:
ik lees eens wat mee (terug van vakantie lees je een hoop) en ik verbaas me over de gemakzucht van de idee dat geloof in het bestaan van satan als niet reeel aangemerkt wordt en het geloof in het NIET bestaan als reeel en logisch.
Vice versa insgelijks. Bovendien vind ik dat zoals ik in dat stukje al zeg extra gemakzuchtig omdat je de verantwoordelijkheid voor wat er in je leven gebeurt van je afschuift.

Citaat:
ropco schreef:
als hij bestaat is het een prachtige streek van hem.. zo'n verhullend sluier werpen over ons rationalistsich en "verlichte"mensen dat we hem afdoen als sprookjes figuur uit de mythes van de vele volken....
[ironie-modus]Ja de duivel moet wel bestaan, want hij doet net of hij niet bestaat! Oh, de sluwheid.[/ironie-modus]

Citaat:
ropco schreef:
zou het niet zo kunnen zijn dat er, als je maar enig geloof hecht aan de evolutie theorie (en alle geestelijke wezens uitsluit) je nauwelijks een verklaring kan vinden voor het ontstaan van "goed en kwaad", van altruisme en opofferingsgezindheid.
Zelfs rekening houden met een ander zijn verlangens... een zwakkere..
1. Ik hecht inderdaad enig geloof aan de evolutietheorie en ik sluit geestelijke wezens niet uit.
2. Het is niet nodig een verklaring te geven voor het ontstaan van 'goed en kwaad', want goed in kwaad bestaan niet als concrete intrinsieke termen.
3. altruisme en opofferingsgezindheid ontstaan uit het psychologisch denkraam dat gevormd wordt door de hersenen in combinatie met ons zelfbewustzijn.

Citaat:
ropco schreef:
Ik denk, dat satan bestaat. Ik zie zijn effecten dagelijks om me heen.
Jij ook, alleen jij ziet de creator van het Kwaad niet.
(denk ik)
Inderdaad, ik zie geen creator van het Kwaad. Alles wat wij als kwaad kennen maken we zelf. Als we de actie niet creëeren, creëeren we wel de interpretatie.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 23:46
Verwijderd
Citaat:
tuonier1 schreef:
contradix, volgens jou is alles in het leven een neutrale gebeurtenis.
Klopt.

Citaat:
tuonier1 schreef:
Dan vraag ik me af, als dat het geval is, wat geeft dan nog waarde aan je leven, als alles neutraal is? Waar leef je dan voor?Alle gebeurtenissen zijn toch maar neutrale gebeurtnenissen, meer niet?
Ik zal wederom moeten zeggen: zoals ik al zei...
Zoals ik al zei zijn het subjectieve menselijke termen die waarde geven aan een ervaring.
Gebeurtenissen dragen van nature geen waarde met zich mee. Het zijn mensen die ervaren en er vervolgens een waarde aan vast plakken.
(Interessant punt hierbij is dat die waarde voor elk mens verschillend is, een concreet Kwaad kun je dus nooit aanwijzen.)
Met citaat reageren
Oud 19-10-2002, 21:30
~Third Day~
Avatar van ~Third Day~
~Third Day~ is offline
Ik geloof wel dat er een soort duivel bestaat, het tegenovergestelde van God. Soms zijn er echt bewijzen voor (vind ik). Je hebt bijvoorbeeld van die shows van een goochelaar/tovernaar (ik weet niet meer hoe die heet) en die man laat dan tafels zweven enzo (echt waar). Het lukt hem bijna altijd, behalve als er christenen in de zaal zitten. Die worden ook geacht om te vertrekken. (ik snap trouwens niet waarom een christen daar heen gaat)
__________________
De slak bereikte de ark door volharding.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2002, 16:45
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Hier in Europa bestaat de duivel pas zo'n 2000 jaar, daarvoor hadden we allemaal Polytheistische en Paganistische geloven, waarbij er geen duidelijke personificatie was van het kwaad. Dus als je het hebt over een les van het verleden, dan zou dat eerder betekenen dat er GEEN duivel is.
Halloween (samhain) is een duidelijk voorbeeld van het oeroude geloof van paganistische volkeren in boze geesten, kwade krachten.

Citaat:
Merkwaardig genoeg sta jij erop om dit zogenaamde 'kwaad' terug te brengen op demonen. Dat is wel een handige manier om de verantwoordelijkheid voor al het 'slechte' in je leven van je af te schuiven, maar het is niet reëel.
Ik schuif het niet af. Zoals het christendom een verschil kent tussen de ´slechtheid´ van de mens en een andere ´slechtheid´. Ik vraag mij af of deze ´gevallen engelen´ bestaan. Demonen en Duivels zijn bekende westerse termen. Er zijn veel meer ´namen´ en ´termen´ voor deze kwade krachten. Ik drong het alleen terug naar De Duivel.

Daarnaast zijn slechte dingen helemaal niet zo subjectief, het blijft in grote lijnen gelijk. Ik overdrijf ook wel eens in deductie daar alles terug te brengen naar óf alles is goed, óf alles is slecht. Is dit wel terecht?
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 20-10-2002, 16:49
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
die lui van samhain waaren tricksters zoals dat in de antropologie heet .
ik denk dat er een verschil is tussen kwade klrachten en krachten die het kwaad personificeren. en de duivel is beide.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 20-10-2002, 17:13
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
antropologie
Ook een invalshoek.

Er zijn gedocumenteerde zaken van 'bezetenheid'. Die zouden we moeten zien. Daar hebben we als maatschappij recht op.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-10-2002, 18:52
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
legatus schreef:
'bezetenheid'.
ik denk dat je dan naar psychologie moet .
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 20-10-2002, 19:07
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
ik denk dat je dan naar psychologie moet
Niet naar Geschiedenis? Of CKV?

Weer een andere invalshoek. Tenslotte kan de psychologie een 'bezetenheid' niet verklaren en daarom schuiven ze het door.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 20-10-2002, 19:56
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
legatus schreef:
Niet naar Geschiedenis? Of CKV?

Weer een andere invalshoek. Tenslotte kan de psychologie een 'bezetenheid' niet verklaren en daarom schuiven ze het door.
mij lijkt het toch best te verklaren, zoniet met huidige technieken, danwel met toekomstige .

when men define situations as real, they are real in their consequences, zoals een of andere socioloog zei.
Voorbeeld: Malegasi geloven dat mensen goede en slechte energie bevatten. Als mensen doodgaan en ze niet goed worden verzorgt, geloven ze dat de kwade energie naaste familie treft, hen ziek maakt, en eventueel dood. Er word zo sterk in geloofd, dat sommigen zonder aanwijsbare biologische reden ziek worden, en soms sterven. Waarschijnlijk omdat ze erin geloven. Lijkt me ook een verklaring voor bezetenheid. Maar ik heb er niet zovbeel over gelezen ofzo, ik zeg maar wat .
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 20-10-2002, 21:14
Ki Fighter
Avatar van Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Citaat:
Joostje schreef:
mij lijkt het toch best te verklaren, zoniet met huidige technieken, danwel met toekomstige .

when men define situations as real, they are real in their consequences, zoals een of andere socioloog zei.
Voorbeeld: Malegasi geloven dat mensen goede en slechte energie bevatten. Als mensen doodgaan en ze niet goed worden verzorgt, geloven ze dat de kwade energie naaste familie treft, hen ziek maakt, en eventueel dood. Er word zo sterk in geloofd, dat sommigen zonder aanwijsbare biologische reden ziek worden, en soms sterven. Waarschijnlijk omdat ze erin geloven. Lijkt me ook een verklaring voor bezetenheid. Maar ik heb er niet zovbeel over gelezen ofzo, ik zeg maar wat .
Ja precies, als mensen horen dat ze kanker hebben en nog maar een paar maanden te leven hebben (dat is dan bijvoorbeeld gelogen door de artsen), dan beginnen ze zich al ziek te gedragen, de geest heeft zo'n grote invloed op ons zwakke lichaampje. Het ligt eraan waarin je gelooft, en hoe sterk je ergens in gelooft.
__________________
Mooi geschreven heh?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 02:51
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
legatus schreef:
Halloween (samhain) is een duidelijk voorbeeld van het oeroude geloof van paganistische volkeren in boze geesten, kwade krachten.
"Samhain, (pronounced SOW-in, SAH-vin, or SAM-hayne) means "End of Summer", and is the third and final Harvest. The dark winter half of the year commences on this Sabbat.

...

Originally the "Feast of the Dead" was celebrated in Celtic countries by leaving food offerings on altars and doorsteps for the "wandering dead". Today a lot of practitioners still carry out that tradition. Single candles were lit and left in a window to help guide the spirits of ancestors and loved ones home. Extra chairs were set to the table and around the hearth for the unseen guest. Apples were buried along roadsides and paths for spirits who were lost or had no descendants to provide for them. Turnips were hollowed out and carved to look like protective spirits, for this was a night of magic and chaos. The Wee Folke became very active, pulling pranks on unsuspecting humans. Traveling after dark was was not advised. People dressed in white (like ghosts), wore disguises made of straw, or dressed as the opposite gender in order to fool the Nature spirits. "

Nope, geen kwade geesten... Dat is amerikaanse onzin.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 10:54
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
the wee folk kun je wel zo zien denk ik... hoewel niet kwaad doet het wel slechte dingen met mensen
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 11:06
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Nope, geen kwade geesten... Dat is amerikaanse onzin.
Niet alleen Amerikanen zijn schuldig aan het verspreiden van bepaalde onzin.

Blijven we toch zitten met gedocumenteerde bezetenheid waar de psychologie niks mee kan. Of zou het een 'urban legend' zijn of dat het Vaticaan in een wereldwijde samenzwering betrokken is om meer mensen naar de kerk te lokken?
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 12:00
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
legatus schreef:
Niet alleen Amerikanen zijn schuldig aan het verspreiden van bepaalde onzin.

Blijven we toch zitten met gedocumenteerde bezetenheid waar de psychologie niks mee kan. Of zou het een 'urban legend' zijn of dat het Vaticaan in een wereldwijde samenzwering betrokken is om meer mensen naar de kerk te lokken?
de wetenschap komt er ooit wel achter denk ik
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 13:57
tuonier1
tuonier1 is offline
'Vice versa insgelijks. Bovendien vind ik dat zoals ik in dat stukje al zeg extra gemakzuchtig omdat je de verantwoordelijkheid voor wat er in je leven gebeurt van je afschuift. '-->okee, dat vind je, maar even later zeg je:

'Ik zal wederom moeten zeggen: zoals ik al zei...
Zoals ik al zei zijn het subjectieve menselijke termen die waarde geven aan een ervaring.
Gebeurtenissen dragen van nature geen waarde met zich mee. Het zijn mensen die ervaren en er vervolgens een waarde aan vast plakken. '

ontloop je hier nu ook niet een beetje je verantwoordelijkheden?


deze vond ik ook wel interessant:

'Ja precies, als mensen horen dat ze kanker hebben en nog maar een paar maanden te leven hebben (dat is dan bijvoorbeeld gelogen door de artsen), dan beginnen ze zich al ziek te gedragen, de geest heeft zo'n grote invloed op ons zwakke lichaampje. Het ligt eraan waarin je gelooft, en hoe sterk je ergens in gelooft.'

en als je het omdraait?als je tegen jezelf zegt ik heb geen kanker en je bent er heelmaal van overtuigd?dan verdwijnt de kanker niet. Als dat het geval was kon ik alles klaarspelen wat ik wil in de wereld, als ik het maar echt wil en echt geloof.

en ten slotte vind ik het zelf ook vreemd dat je op discovery vroeger weleens van die documantaires zag waarbij er bewijzen voor geesten werden aangeleverd. Van cameraopnames tot oogetuigenverslagen. Ook hadden ze bewijzen uit het verleden enz. Tuurlijk moet je het met een korreltje zout nemen, maar zijn al die mensen die in alle tijden door de wereldgeschiedenis hebben geroepen dat ze geesten hebben gezien, allemaal gek?ze hebben het allemaal fout, en al die bewijzen zijn allemaal gemanipuleerd?dat lijkt me ook erg onwaarschijnlijk?maar hoe zit het dan?bestaan geesten dan wel?en wat zijnhte nu dan precies?En zijn er ook goede en kwade geesten?

wat denken jullie?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 14:50
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
naja, die malegasi waar ik het eerst over had en ziek werden, werden wel weer beter nadat ze bij de plaatselijke heelmeester waren geweest
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 17:35
Verwijderd
Nee. God bestaat niet en dus de duivel ook niet.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 20:36
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Nee. God bestaat niet en dus de duivel ook niet.
Wel zeker van jezelf, hé?

We moeten in bezit komen van die banden.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 22:03
Eyeopener
Eyeopener is offline
Hoezo, als je die banden ziet ben je in één keer overtuigd. Je kunt zowieso altijd nog beweren dat het niet echt is, maar fake.

By the way, over dat gedoe met dat al die mensen in de afgelopen tijd niet allemaal gek konden zijn, dus de getuigenissen wel waar moeten zijn (tenminste sommige). Denk je dan ook dat aliens bestaan, omdat veel mensen ervan getuigen. Ook daar kan het bewijsmateriaal zeg maar fake zijn.

Als je het hele gedoe gelezen hebt dan moet je toch eigenlijk op alles reageren. Dat idee dat goed en kwaad subjectief is is bull-shit. Er wordt het voorbeeld gegeven als hoog en laag, maar een klein beetje hoog is laag. Maar een klein beetje slecht is niet goed. Dus ten eerste valt dat voorbeeld al weg. Ten tweede kun je over een heleboel dingen zeggen dat ze wel gewoon slecht zijn. Iemand op straat zomaar neerschieten is slecht, hoe subjectief het volgens jullie ook is, het blijft slecht. Hoe slecht is wel weer subjectief, maar dat komt pas ten tweede.

Even over waar het hier allemaal eigenlijk om gaat. Of dat demonengedoe en excorsisme echt bestaat? Wat dan bij mij op komt is of de hele wereld van duivel en god en geesten bestaat? Want als dat zo is dan moet dit wel waar zijn. Het kan niet zo zijn dat als die hele wereld van god en geesten enzo wel bestaat, hun invloed op die van ons er niet is. Ik denk wel dat god bestaat. En dus ook de duivel. Het kwaad en het goed hebben allebij hun oorsprong ergens en voor mij liggen die bij God en de duivel. Het idee dat alles van natuurlijke dingen afhangt die zowel goed als kwaad als eigenschappen hebben (ying yang, of die ki energie denk ik dan aan) vind ik eigenlijk een beetje een samenvoeging van twee dingen die niet samen kunnen gaan. Zoiets van + en - van een magneet. Een mix van beiden is onmogelijk want zij staan tegenover elkaar.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 22:19
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
ik vind iemand doodschieten op straat heel goed.

-> subjectief
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.