Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2005, 18:02
KMBA
KMBA is offline
hallo allemaal,

hoe komt het toch dat we zo weinig gebruik maken van alternatieven. Ok, als je een bot breekt is er niet veel keus. Maar verder zijn er heel veel alternatieven, van buikpijn tot hoofdpijn, van rugpijn tot kneuzingen. Zelfs voor brillen dragers zijn er alternatieven! [Bates methode], en voor mensen met oorproblemen ook, en mensen die bijv. klachten hebben van hoofdpijn enz.

Ik geef wel een paar links. Please kijk ze goed en misschien hebben mensen daar meer aan, en als het te erg is kunnen ze altijd nog naar de huisarts.

*http://nva.opsys.nl/ [accunpuntuur, op deze site staan ook referenties van gediplomeerde accupunturisten en er staat ook een lijstje van welke klachten verholpen kunnen worden]
*http://www.chineng.nl/ [Chi Neng, Chinese geneeskunst, goed voor mensen met klachten voor inwendige organen en vermoeidheid, en stress en dergelijke.]
*http://www.taoisttaichi.nl/ [Taoistische Tai Chi]
*http://yoga.pagina.nl/ [Yoga, goed voor soeplesse en voor inwendige organen en ademhaling]
*http://www.batesmethode.nl/ [De manien om van een bril af te komen, en mensen met oogklachten]
*http://oostersevechtsporten.jouwpagina.nl/ [oosterse vechtsporten zijn goed voor lichamelijke ontwikkelingen, natuurlijk andere sporten ook.]

Ik wil hiermee niet de alternatieve geneeswijze promoten, ik wil alleen duidelijk maken dat er meer is dan alleen pillen, huisartsen enz. Maar de vuistregel geld natuurlijk altijd: Als het doorgaat of het verergert.. altijd even de huisarts raadplegen!

Groetjes,

KMBA
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 19:23
KMBA
KMBA is offline
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 21:12
phink
Avatar van phink
phink is offline
En dit is je mededeling?!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 21:46
Mara
Mara is offline
Mededeling.

Verwerk er een vraag in ofzo, zoals 'zou je dit gebruiken' 'heb je dit ooit gebruikt' oid
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 21:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
KMBA schreef op 10-06-2005 @ 19:02 :
hoe komt het toch dat we zo weinig gebruik maken van alternatieven.
omdat er voor die alternatieven vaak weinig tot geen wetenschappelijk bewijs is. Dan begin je toch eerder aan een reguliere behandeling.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 09:23
KMBA
KMBA is offline
Ok ok, wie van jullie hebben wel eens alternatieve geneeswijze geprobeerd en wat was het resultaat?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 10:42
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Jup. Weet niet meer precies wat het was, maar ze deed veel met electriciteit meten. Kreeg je een buis in je ene hand en een flesje in de ander met een extract van het een of het ander en dan ging ze meten hoeveel de meter uitsloeg (nee, duidelijker kan ik niet zijn, want ik was 5 toen ze dit bij me deden ).

En ze behandelde mijn oor met warmte.

Weet er heel weinig meer van, behalve dat het over allergiën ging. Geloof ook niet dat het echt veel geholpen heeft, maar ik vond het als kind wel geinig

We zijn niet zo heel erg zweverig. We hebben nog wel een pendel liggen hier en we doen vaak wat krachttestjes om te zien of iets verstandig is om te eten, maar verder niet.
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 10:51
FLuKee
FLuKee is offline
De meeste van die 'alternatieve' behandelingen die werken kunnen wetenschappelijk uitgelegd worden hoor. Kijk naar acupunctuur, dat pijnstillend werkt door verhoging van endorfinegehalte in het lichaam..

Alternatieve geneeskunde wordt gewoon vaak (terecht) geassocieerd met kwakzalverij, en iedereen kan zomaar zijn eigen theorieën aan de man proberen te brengen.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 12:27
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Qamra schreef op 11-06-2005 @ 11:42 :
We zijn niet zo heel erg zweverig. We hebben nog wel een pendel liggen hier en we doen vaak wat krachttestjes om te zien of iets verstandig is om te eten, maar verder niet.
Vind ik behoorlijk zweverig anders.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 12:41
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Roos schreef op 11-06-2005 @ 13:27 :
Vind ik behoorlijk zweverig anders.
We zitten niet voor elk avond eten te pendelen hoor En misschien moet ik dat "vaak" ook maar weghalen, want we doen het alleen als we zelf twijfels hebben bij het eten.
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 13:57
KMBA
KMBA is offline
Heeft iemand van jullie trouwens ook persoonlijke successen gehad met de Bates-methode of is er bekend mee via kennisen en vrienden enz.???
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 14:09
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Qamra schreef op 11-06-2005 @ 11:42 :
Jup. Weet niet meer precies wat het was, maar ze deed veel met electriciteit meten. Kreeg je een buis in je ene hand en een flesje in de ander met een extract van het een of het ander en dan ging ze meten hoeveel de meter uitsloeg.
Jaaa, dit heb ik ook eens gehad, was een jaar of 14 denk ik, een beetje uit wanhoop omdat mijn (chronische) ziekte maar niet beter werd. Ik had, natuurlijk, een miljoen tekorten en moest een heel streng dieet (geen suiker, lactose, koemelkeiwit (of eiwitten die daar op leken, ook geen geitenmelk enzo dus), caffeïne. nou ja, en nog een heleboel, kon bijna niks meer eten want overal zat wel een spoortje suiker in (ja, ook in vleeswaar enzo).) en heel erg veel voedingssupplementen gaan slikken. Ook kreeg ik een soort accunpunctuur, maar dan met een lampje (dacht ik?).

Het heeft niet geholpen, het werd niet beter en niet slechter, wat soms eerst schijnt te moeten bij alternatieve geneeswijzen, dus ik ben er mee gestopt. En was erg blij dat ik weer normaal kon eten
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 15:09
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
http://en.wikipedia.org/wiki/Bates_method

Ik heb even dit stuk gelezen en ik raak toch meer overtuigd door de argumenten van de tegenstanders van deze methode. Toch zou het inderdaad leuk zijn als er hier iemand is met echte ervaring.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 15:24
KMBA
KMBA is offline
niemand?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 15:45
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
KMBA schreef op 11-06-2005 @ 16:24 :
niemand?
Citaat:
Bloem schreef op 11-06-2005 @ 15:09 :
Jaaa, dit heb ik ook eens gehad, was een jaar of 14 denk ik, een beetje uit wanhoop omdat mijn (chronische) ziekte maar niet beter werd. Ik had, natuurlijk, een miljoen tekorten en moest een heel streng dieet (geen suiker, lactose, koemelkeiwit (of eiwitten die daar op leken, ook geen geitenmelk enzo dus), caffeïne. nou ja, en nog een heleboel, kon bijna niks meer eten want overal zat wel een spoortje suiker in (ja, ook in vleeswaar enzo).) en heel erg veel voedingssupplementen gaan slikken. Ook kreeg ik een soort accunpunctuur, maar dan met een lampje (dacht ik?).

Het heeft niet geholpen, het werd niet beter en niet slechter, wat soms eerst schijnt te moeten bij alternatieve geneeswijzen, dus ik ben er mee gestopt. En was erg blij dat ik weer normaal kon eten
Dat het niet positief is wil niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 18:15
KMBA
KMBA is offline
maar wat vinden jullie bijv. van Yoga? En zouden oosterse vechtsporten ook goede invloed kunnen hebben op je gezondheid?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 18:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
KMBA schreef op 11-06-2005 @ 19:15 :
maar wat vinden jullie bijv. van Yoga? En zouden oosterse vechtsporten ook goede invloed kunnen hebben op je gezondheid?
vrijwel elke sport heeft positieve invloed op je gezondheid, omdat je gewoon met lichaamsbeweging bezig bent.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 18:38
KMBA
KMBA is offline
Ja, dat weet ik ook wel , maar ik doelde specifiek op de ademhaling, rust, zelfvertrouwen enz. [meditatieve kant]
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 18:53
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Yoga vind ik goed, de oefeningen en de ademhalingstechnieken. Het spirituele deel vind ik minder, wel mooi maar niet mijn ding.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 18:56
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Bloem schreef op 11-06-2005 @ 15:09 :
Jaaa, dit heb ik ook eens gehad, was een jaar of 14 denk ik, een beetje uit wanhoop omdat mijn (chronische) ziekte maar niet beter werd. Ik had, natuurlijk, een miljoen tekorten en moest een heel streng dieet (geen suiker, lactose, koemelkeiwit (of eiwitten die daar op leken, ook geen geitenmelk enzo dus), caffeïne. nou ja, en nog een heleboel, kon bijna niks meer eten want overal zat wel een spoortje suiker in (ja, ook in vleeswaar enzo).) en heel erg veel voedingssupplementen gaan slikken. Ook kreeg ik een soort accunpunctuur, maar dan met een lampje (dacht ik?).
Klinkt niet helemaal zoals dat van mij, maar wie weet.

Ik mocht alleen geen paprika's, tomaten en nog wat dingetjes. Was niet z'n waslijst als het jouwe.

Ik denk ook dat dit soort dingen grotendeels op je eigen kracht werken. Als iemand er toch niet in gelooft zal het toch niet werken. Als iemand er echt vertrouwen in heeft werkt het wel.

Deze geneeswijzen werken dus niet? Nou, als je geneest, om welke rede dan ook, dan zal het dus wel helpen Alleen de handeling an sich niet.

Yoga is leuk voor je spieren en geestelijke rust, lijkt me sterk dat je daar echt van geneest. En oosterse vechtsporten; tsja, ligt eraan wat je doet.

Mijn pa werkt veel met drukpunten, hoort ook voor een gedeelte bij een vechtsport. Erg handig bij koppijn en spanning enzo (gut misschien heeft Roos echt gelijk. Mijn gezin IS zweverig...)
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 10:20
KMBA
KMBA is offline
Ik weet, het topic gaat helemaal de andere kant uit. maar nog even een vraag.. wat is volgens jullie de invloed van vechtsporten, mediteren enz. als de mensheid steeds ouder wordt, zal de kunst dan mee evolueren of niet?

On-topic: Zijn er nog meer mensen die ervaringen hebben met alternatieve geneeskunde, zou je het aanraden, waarom wel of niet? En had je er spijt van dat je het had gedaan.. ect.

KMBA
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 10:43
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Qamra schreef op 11-06-2005 @ 19:56 :
Klinkt niet helemaal zoals dat van mij, maar wie weet.

Ik mocht alleen geen paprika's, tomaten en nog wat dingetjes. Was niet z'n waslijst als het jouwe.

Ik denk ook dat dit soort dingen grotendeels op je eigen kracht werken. Als iemand er toch niet in gelooft zal het toch niet werken. Als iemand er echt vertrouwen in heeft werkt het wel.

Ik denk het toch wel, ik moest namelijk ook zo'n staafje vasthouden, en dan ging ze kijken welke stoffen ik tekort kwam enzo, een soort doormeten ofzo?

Ik ben er toen heel open naartoe gegaan, niet met het idee van 'het werkt toch niet' maar echt met het idee om het eens te proberen en te kijken of het zou werken. Het werd ook door een reguliere arts aangeraden, trouwens.

Citaat:
Deze geneeswijzen werken dus niet? Nou, als je geneest, om welke rede dan ook, dan zal het dus wel helpen Alleen de handeling an sich niet.
Huh? Het heeft mij niet beter gemaakt, het heeft helemaal niks gedaan, dus voor mij werkte die manier idd niet.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 13:02
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Bloem schreef op 12-06-2005 @ 11:43 :
Ik denk het toch wel, ik moest namelijk ook zo'n staafje vasthouden, en dan ging ze kijken welke stoffen ik tekort kwam enzo, een soort doormeten ofzo?

Huh? Het heeft mij niet beter gemaakt, het heeft helemaal niks gedaan, dus voor mij werkte die manier idd niet.
Ze ging niet meten wat ik tekort kwam, maar waar ik een reactie op gaf.

Ik doelde meer op mijn opmerking dat iets alleen werkt als je er zelf in gelooft.
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 18:34
Maija
Avatar van Maija
Maija is offline
Ik ben tegen alternatieve troep, gewoon tegen ja,
want als het een product was wat echt serieus werkt zou het geen alternatieve geneeswijze zijn, maar gewoon een officiele geneeswijze,
__________________
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 18:36
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Qamra schreef op 12-06-2005 @ 14:02 :
Ze ging niet meten wat ik tekort kwam, maar waar ik een reactie op gaf.

Oh, nou ja, de manier klonk hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 12-06-2005, 18:45
Mara
Mara is offline
Laat ik 't zo zeggen: Ik ben zeer kritisch, maar ik sluit 't niet uit.

Yoga e.d. heeft wel een goede invloed op je geest, als je je geestelijk beter voelt ga je je lichamelijk ook beter voelen en omgekeerd. Dus op die manier helpt 't wel, ja.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 08:37
KMBA
KMBA is offline
Citaat:
Ik ben tegen alternatieve troep, gewoon tegen ja,
want als het een product was wat echt serieus werkt zou het geen alternatieve geneeswijze zijn, maar gewoon een officiele geneeswijze
LOL , bijv. in China is Chi Kung (Qi Qong) en Tai chi, accupuntuur enzo de officiele geneeskudne. De "westerse" geneeskunde is daar pas gekomen door de koloniale invloeden.

Daar gebruiken ze bij operaties geen verdovende middelen zoals wij dat hier doen, neen, daar gebruiken ze accupuntuur bij de operaties en de mensen voel geen greintje pijn.

En ook steeds meer in het westen beginnen dokters zowel de ''reguliere'' (zoals wij dat kennen) en de 'alternatieve' geneeskunde te combineren. Met succes want bijv. met yoga, accupuntuur, meditaties enz hebben mensen minder pijn, stress [stress veroorzaakt veel klachten] enz.

Je moet natuurlijk niet alles geloven, maar best veel van die geneeswijzen werken ook goed, en meestal zijn ze daarom al duizenden jaren in gebruik. Dat is toch wel wat langer dan de geneeskunde die wij kennen [die overigens niet verkeerd is hoor]

KMBA
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:59.