Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2002, 15:55
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Eerst van achtergrond informatie...

Het idee ‘ik ben de moeite waard' dat iemand met een positief zelfbeeld heeft bestaat uit 4 aspecten:
1. emotioneel aspect: ‘Ik voel mij veilig, heb vertrouwen en voel zekerheid’;
2. een sociaal aspect: ‘Ik ben aardig en lief’;
3. een cognitief aspect: ‘Ik ben bekwaam’;
4. een lichamelijk aspect: ‘Ik ben mooi, sterk, atletisch’.
Zo kom je tot de optelsom: Veilig, vertrouwen, zeker + aardig en lief + bekwaam + mooi, sterk, atletisch = ik ben de moeite waard.

Als één of meer aspecten van het zelfbeeld zodanig negatief wordt ervaren dat het bepalend is voor zijn totale zelfbeeld, dan is er sprake van een negatief zelfbeeld.

Je kunt hier opverschillende manieren reageren; op de omgeving gericht of naar binnen gericht. Bij een min op het emotionele aspect wanneer je je reactie op de omgevind richt stel je je sterk afhankelijk van de omgeving op (geringe zelfstandigheid, veel hulp en bevestiging vragen, onzekerheid tonen over of wat het doet, goed is). Bij naar binnen gericht gedrag wordt je weinig ondernemend, (over)gezeglijk, passief, gaat niet op onderzoek en klampt je je vast aan het bekende.Als je versterking nodig hebt van zijn gevoel op het emotionele aspect van zijn zelfbeeld zal je proberen je emotionele basisbehoeften te vergroten. Dit zijn veiligheid, vertrouwen en zekerheid.

Sociaal aspect: Op omgeving gericht: agressief aandoend gedrag: een grote mond, van zich afbijten. Als het fysieke vorm aanneemt wordt het gauw slaan en vechten. Naar binnen gericht gedrag: vermijden van sociale contacten. Je gaat weinig
met anderen om, gedraagt je teruggetrokken, wordt ontoegankelijk.

Lichamelijk gebied (bij negatief zelfbeeld van het uiterlijk): Op omgeving gericht gedrag: je kunt je ‘lelijkheid’ gaan accentueren, bv. door extra slordige kleding of door ongewassen te zijn. Naar binnen gericht gedrag: je zal je zo min mogelijk bewust willen zijn van zijn lichaam. Dat kan zich uiten in weinig opvallende kleding, maar ook in verwaarlozing van het lichaam, een slecht, ineengedoken lichaamshouding ed.

Wanneer het je niet lukt om van de plus een min te maken kan het zijn dat je compensatie-gedrag gaat vertonen. Er zijn twee soorten reacties mogelijk als je bepaalde aspecten als negatief ervaart, dit noemen ze compensatiedrang, namelijk:
- Je probeert om van die min een plus te maken door de aandacht te verleggen naar andere elementen binnen dat aspect. Een voorbeeld hiervan is - op een nadrukkelijke manier - aandacht vragen van andere mensen in bv. de klas.
- Als dit niet lukt probeer je andere aspecten te versterkten. er als het ware een grotere plus van te maken. Je kunt daarbij denken aan niet meer buiten spelen (bv., maar geldt meer voor kinderen) en alle aandacht laten uitgaan naar huiswerk maken.

Dit even als achtergrond informatie (dank aan Leonoor).

Nu even op mijn punt in gaan. De maatschappij heeft een beeld geschapen, van hoe iedereen zich moet gedragen en moet zijn. Eerst even punt 4. Lichamelijk aspect. Wat wij, meisjes, zien is modellen met maatje 36. Dat is mooi. Zo zouden wij, meisjes, eruit moeten zien. Maar er zijn maar heel weinig meisjes die hier in werkelijkheid aan voldoen. Meisjes worden onzeker, want tja wij worden nu niet als ‘perfect’ gezien. Wij denken dat jongens dit mooi vinden, want in blootblaadjes zie je ook dunne vrouwen, met vaak grote borsten. Dan worden we onzeker, we zien er niet zo uit en willen jongens ons mooi vinden, moeten we er zo uitzien.

Door deze lichamelijke onzekerheid zullen wij moeilijk toenadering durven zoeken naar jongens toe. Ook in het algemeen, want wij zijn niet ‘mooi’. Wij voelen ons niet meer zeker en veilig, wij hebben geen vertrouwen in de liefde, want wij zijn niet ‘mooi’. Zij komen wij op punt 1. We voelen ons ook niet meer zo zeker. En wat zullen de anderen wel niet zeggen over mij. Punt 2. Als wij onzeker zijn, zullen wij moeilijker en onzekerder staan in relaties over het algemeen. We worden bang op uiterlijk afgewezen te worden. De maatschappij is hard. Jongeren zijn hard tegen elkaar. Er wordt geroddeld, en wordt beoordeeld.

Punt 3. Overal op school worden testen gedaan. CITO bijv, in groep 8 wordt je al in een hokje geplaatst, ben je slim genoeg voor havo, vwo of mavo. Overal wordt gevraagd naar dat. Doe je havo, kan je veel minder dan VWO, doe je mavo, word je als ‘dom’ gezien (no offense). Hoe vaak wordt er niet gesproken over de intellectuelen. Er is een beeld, zo wordt putjesschepper als minder gezien, terwijl rechter of advocaat of arts status heeft. Dan voel je je toch behoorlijk minderwaardig als jij dat nou net niet kan. Je kan dan wijs zijn, maar je beroep laat zien hoe ‘dom’ je bent.

Dus de maatschappij en jongens zijn de schuld van het tekort aan zelfvertrouwen van meisjes…

1. emotioneel aspect: ‘Ik voel mij veilig, heb vertrouwen en voel zekerheid’;
2. een sociaal aspect: ‘Ik ben aardig en lief’;
3. een cognitief aspect: ‘Ik ben bekwaam’;
4. een lichamelijk aspect: ‘Ik ben mooi, sterk, atletisch’.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2002, 16:02
Verwijderd
"Het tekort aan zelfvertrouwen bij jongens is de schuld van de maatschappij en meisjes" ..

Het cognitieve aspect geldt namelijk voor iedereen, het uiterlijk ook. Al die meisjes die het hebben over kerels als Brad Pitt en dergelijke bijv Meisjes kunnen ook hard zijn, wijzen je om de lulligste zaken af; of je hoort erbij, of niet.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 16:42
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Gothic schreef:

Dus de maatschappij en jongens zijn de schuld van het tekort aan zelfvertrouwen van meisjes…
Nee de gedachtengangen van meisjes zijn de schuld van hun tekort aan zelfvertrouwen...dat is wat ík uit je verhaal kan concluderen...
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 17:05
GeNeVa
Avatar van GeNeVa
GeNeVa is offline
Citaat:
Sithan schreef:


Nee de gedachtengangen van meisjes zijn de schuld van hun tekort aan zelfvertrouwen...dat is wat ík uit je verhaal kan concluderen...
Mee eens!

Het is aan meisjes of dames om reeel te blijven, en zich niet te laten beinvloeden. Zodra dit wel gebeurd ligt het niet aan de maatschappij, maar aan de persoonlijke situatie van het meisje, want dan pas trekt zij zich die invloeden van buitenaf aan.

Ps: Deze theorie kan twee kanten uit: Je kan in je verhaal hierboven de woorden jongens voor meisjes vervangen en andersom!
__________________
***life is...... being a prisoner in your own body***
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 18:41
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
sorry, heb het niet echt gelezen, meer echt niet...
maarre,


"Het tekort aan zelfvertrouwen bij meisjes is de schuld van de maatschappij en jongens"



is het zelfvertrouwen van jongens dan ook de schuld van meisjes en de maatschappij? :/
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 19:11
Darkened Sky
Avatar van Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Citaat:
moenbase schreef:
is het zelfvertrouwen van jongens dan ook de schuld van meisjes en de maatschappij? :/
Ja volgens mij wel!!
Jongens mogen blijkbaar weer NIET een lage zelfvertrouwen hebben en ZEKER niet zeggen dat meiden daar best wat schuld aan hebben!!!!

Neeej jonges zijn stoer en meisies zijn zacht...

Ja zo kan 't ook wel weer gegeneraliseerd worden

Bij jonges kan ook netzogoed hun zelfvertrouwen flink worden aangetast hoor. Je hoort ze alleen minder omdat ze er niet vooruit duven te komen. Je ziet dan ook dat bij de mannen die er wel vooruit durven te komen dat hun omgeving dan heel raar staan te kijken.

Jah van jonges wordt nou eenmaal verwacht dat ze alles aankunnen!!!

Maar meiden, die mogen er best voor uit komen dat ze 1 beetje in de problemen zitten, die worden dan ook gelijk geholpen!! Naar hun wordt geluisterd. Maar wij dan??
Waarom mag net die 1 k*tgroep van die stoere jongetjes het verpesten voor de rest?? En waarom moeten wij nou eenmaal stoer zijn voor de meiden?? Om op te vallen?? Nou ik vend 't zielig om te denken dat alleen jongens meiden het zelfvertrouwen wegnemen.

Het kan ook best andersom!!!!
__________________
iemand nog interesse? :p
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 19:20
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:


Ja volgens mij wel!!
Jongens mogen blijkbaar weer NIET een lage zelfvertrouwen hebben en ZEKER niet zeggen dat meiden daar best wat schuld aan hebben!!!!

Neeej jonges zijn stoer en meisies zijn zacht...
Dat is het beeld wat de maatschappij schept. Veel jongens houden zich eraan vast, omdat dat makkelijker is. Maar het is algemeen bekend dat een vrouw en gevoelige jongen wil...


Citaat:
Bij jonges kan ook netzogoed hun zelfvertrouwen flink worden aangetast hoor. Je hoort ze alleen minder omdat ze er niet vooruit duven te komen. Je ziet dan ook dat bij de mannen die er wel vooruit durven te komen dat hun omgeving dan heel raar staan te kijken.

Jah van jonges wordt nou eenmaal verwacht dat ze alles aankunnen!!!
Dat is het beeld van de maatschappij... als het zo vertekend is, waarom doen jullie dat dan? Ik kan me niet voorstellen dat een jongen raar wordt aangekeken, zeker niet als hij naar een meisje gaat, want meisjes willen een jongen die gevoelig is...


Citaat:
Maar meiden, die mogen er best voor uit komen dat ze 1 beetje in de problemen zitten, die worden dan ook gelijk geholpen!! Naar hun wordt geluisterd. Maar wij dan??
Waarom mag net die 1 k*tgroep van die stoere jongetjes het verpesten voor de rest?? En waarom moeten wij nou eenmaal stoer zijn voor de meiden?? Om op te vallen?? Nou ik vend 't zielig om te denken dat alleen jongens meiden het zelfvertrouwen wegnemen.

Het kan ook best andersom!!!!
Ik beweer niet dat het andersom niet net zo is, ik plant een stelling neer, om daar vervolgens over te discussieren.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 19:22
Darkened Sky
Avatar van Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Sorry dat ik dat schreef hierboven maar ik kan me soms zow superkwaad maken over sommige dingen .

Je leest onwijs vaak dat jonges aggresief zijn en meiden mishandelen of dat meiden de jongens maar zwak, klein en zielig vinden. En wat als jongens datzelfde zeggen?? Dan krijgen ze ff wat flink gezeik te horen. Want dat 'hoort' niet! Maar er zijn ook flink wat vrouwen die ook mannen mishandelen en mannen voor hun eigen goedwil laten werken voor hun.

Maar daar hoor je maar heel weinig vanaf. En dat vind ik nou supererg! Netzoals als 'jullie' meiden alleen denken dat jongens van voetbal en vechten houden! Dat is toch echt ff een verdraaid beeld .
__________________
iemand nog interesse? :p
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 19:25
CodeName Egg
Avatar van CodeName Egg
CodeName Egg is offline
ik denk dat het beeld niet daadwerkelijk verdraaid is, maar dat het relatief gezien meer voorkomt dat mannen vrouwen mishandelen dan andersom.

En jah, waarschijnlijk is het ons 'westerse' paradigma dat jongens nou eenmaal stoer moeten zijn. Ik ben het er ook niet mee eens, want van mij mogen jongens ook best eens wat gevoelens tonen, maar ja, ram het maar eens uit die samenleving...
__________________
"ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun"
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 19:28
Darkened Sky
Avatar van Darkened Sky
Darkened Sky is offline
oke, nog ff 1 topic dan...

sorry dat ik nogal ff boos reageerde maar kzit nu zelf ff in zo'n k*t-periode en dan lees je ook 'zoiets' sneller dat meiden dit, zus & zo wel bij geaccepteerd worden en bij jongens dat dat beslist niet 'hoort'.

Kweet wel wat je bedoel hoor maar ja I Act On Impulse...
__________________
iemand nog interesse? :p
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 19:34
CodeName Egg
Avatar van CodeName Egg
CodeName Egg is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:
oke, nog ff 1 topic dan...

sorry dat ik nogal ff boos reageerde maar kzit nu zelf ff in zo'n k*t-periode en dan lees je ook 'zoiets' sneller dat meiden dit, zus & zo wel bij geaccepteerd worden en bij jongens dat dat beslist niet 'hoort'.
*meisjesding doe:*

knuffel!

(wel gemeend hoor )
__________________
"ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun"
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 19:50
Darkened Sky
Avatar van Darkened Sky
Darkened Sky is offline
dankjewel

Laatst gewijzigd op 27-05-2002 om 07:43.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 19:57
CodeName Egg
Avatar van CodeName Egg
CodeName Egg is offline
om eventjes zwaar offtopic te gaan:
Waarom voel je je zo kut?

[/offtopic]
__________________
"ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun"
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 20:21
tacidvs
tacidvs is offline
Aan de auteur,
Mooi betoog, structuurtje om van te watertanden, als je van dat soort dingen houdt. Stelling is niet bijster origineel, maar voor hier toch wel.

Jongens richten zich bij onzekerheid naar buiten, op een fysieke manier. Meisjes richten zich naar binnen, raken mentaal in de war. Om iemand hiervan de schuld te geven gaat me eigenlijk een beetje ver, dat is namelijk het verhaal van de kip en het ei. Je kunt beter de globalisering de schuld geven, want het zijn MTV en de zgn. 'jongerenzenders' die al die mentale beelden scheppen. Meisjes en jongens (eens lekker omdraaien) praten gewoon te weinig, ze luisteren/zien alleen maar. We zijn in feite asociaal geworden door de opkomst van de massamedia We kunnen alleen nog met elkaar praten over het internet, als we elkaar niet in het gezicht zien, niet kunnen horen. Allemaal afgezwakte en opgepoetste beelden van mensen heb je hier, het is niet 'echt'.

groeten,
t

PS: Darkened Sky mengt zich weer op een aparte manier in deze discussie (nu er geen consensus meer is, is het een discussie, ja?) . Hij betrekt zichzelf erin, op een (te?) persoonlijke manier, ook nog off-topic. Jammer.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 21:20
Verwijderd
hmmmmm er klopt dus wel zo beetje.

*bullshit verhaal edit*

Ik geef je dus wel gelijk ik vind alleen wel zo dat hetzelfde gebeuren ook bij jongens gebeurd hoor misschien niet van maatjes ofzo. Maar ik heb voorbeeld puistjes dus dan weet ik al dat ik nooit een mooi meisje ofzo zal krijgen. Ik ben ook sociaal heel erg achteruit gegaan sinds ik verhuist ben (3 jaar geleden) en totaal geen vrienden meer heb en alleen maar achter computer zit. Maarja zo is leven

Laatst gewijzigd op 26-05-2002 om 21:24.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 21:31
Verwijderd
*nog een reply na lezen van topic*

Het zal misschien meer voorkomen dat meisjes mishandeld worden maar je ziet ook meiden allemaal in groepjes lopen enzo. en die gaan echt niet naar een persoon zoals ik kijken omdat ik puistjes heb voorbeeld. Deze sociale eenheid gaat allemaal achteruit het gaat bijna zo: je bent mooi dus zelfverzekerd dus je kan een mooie jongen of meisje krijgen OF je bent niet mooi je word gepest je raakt zelfvertrouwen en sociale contacten kwijt (zoals ik) en je weet zeker dat je geen vriendin krijgt en op het randje zit van zelfmoord ofzo.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 21:31
Squall
Avatar van Squall
Squall is offline
pollore is the man!
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 06:29
Verwijderd
Citaat:
Darkened Sky schreef:


nou uhm......
ik kan niet zeggen dat t aan mn examens ligt, die zijn 1 makkie. Maar volgens mij ligt t wel aan waar ik dat maak. Tis op 1 school waar ik dus 2 jaar geleden zelf opzat en nogal *gepest* werd... jeweetwel. En nu weer
Zou je dit soort dingen via mail/msn/icq willen doen, want zoals tacidvs al zei, dit hoort niet echt in deze topic thuis, dat horen persoonlijke berichten en chatten zo wie zo niet.

Verder ben ik het met tacidvs zijn antwoord eens (antwoord valt heel mooi in de 'theorie' met naar binnen en naar buiten gericht gedrag ).
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-05-2002, 07:40
Verwijderd
Citaat:
Pollore schreef:
Maar ik heb voorbeeld puistjes dus dan weet ik al dat ik nooit een mooi meisje ofzo zal krijgen. Ik ben ook sociaal heel erg achteruit gegaan sinds ik verhuist ben (3 jaar geleden) en totaal geen vrienden meer heb en alleen maar achter computer zit. Maarja zo is leven
Puistjes gaan meestal weer weg

Waar je aan moet werken, is je instelling. Ik had vroeger ook een hoop puistjes en mede daardoor (pff, er zijn zoveel redenen) ben ik nog steeds onzeker .. terwijl dat eigenlijk dus niet meer hoeft

Ik weet van mezelf dat echt 'knappe' meisjes mij ook niet moeten, maar normale meisjes heb ik al een paar keer aan het blozen gekregen, dus hopeloos is het nog niet!
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 07:45
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:
Jongens richten zich bij onzekerheid naar buiten, op een fysieke manier. Meisjes richten zich naar binnen, raken mentaal in de war.
Ook dit is sterk generaliserend, vind je niet? Er zijn meer dan genoeg jongens die zich juist bij onzekerheid naar binnen richten en deze opgekropte gevoelens dan misschien later op iemand anders naar buiten richten

Ik zag het op school altijd zo leuk, waren vaak echt wilde gozers bij die zo met elke jongen ruzie maken en een grote bek hebben .. maar als ze een meisje leuk vonden, was dat allemaal weg Dat vond ik altijd wel amusant, hoe zo iemand dan ineens dichtklapt
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 08:25
Verwijderd
De maatschappij schept zeker een beeld van wat mensen, niet alleen meisjes/vrouwen, moeten zijn. Er wordt net zo goed een beeld van jongens/mannen geschept (geschapen?). Maar je bent er zelf bij. Je helpt zelf mee met het scheppen van dat, zogenaamd, perfecte beeld. Iedereen doet er aan mee, bewust of onbewust. Meisjes moeten rustig, beleefd, knap, slank enz enz enz zijn. Jongens moeten sterk, stoer en zelfverzekerd enz enz enz zijn. Zo ziet de meerderheid het, maar als het om een relatie gaat dan moet het toch opeens anders. Jongens moeten toch ook wel lief en zorgzaam zijn en ze moeten ook wat doen in huis. Meisjes moeten opeens wel voor zichzelf op komen en niet over zich heen laten lopen en ze moeten toch ook wel iets meer kunnen dan de afwas ed. Niemand weet nou precies wat er van hem of haar verwacht wordt en ik denk dat ook dat voor die onzekerheid (verwarring) zorgt. Mensen zeggen dat ze iets willen, maar als het er op aan komt willen ze het toch niet. Daarom moet je proberen er een eigen hand in te houden, probeer er achter te komen wat jij als meisje/jongen wilt zijn en wees dat. Vaak is dat als je ouder wordt makkelijker, mensen gaan je over het algemeen meer mogen om wie je bent en niet om wie ze willen dat je bent en die paar mensen die er niet zo over denken, naja. Dan is het dus makkelijk om je eigen beslissingen te nemen die niet afhankelijk zijn van dat 'ideaal' beeld.

Het beeld is er, 3/4, misschien nog meer van de mensen kan er niet aan voldoen. En dat is maar goed ook. Het beeld zou toch altijd aangepast worden aan de kleine minderheid die er zogenaamd 'nog beter' uitziet, dan zou de situatie dus weer het zelfde zijn. Zoals ze altijd zeggen 'het gras aan de overkant is altijd groener'. Volgens mij zit het in de mens te streven naar iets wat niet haalbaar is, als een soort doel oid. Het jammere is alleen wel dat veel mensen zich op die manier kapot maken. Verder zijn er de mensen die zeggen dat ze het beeld niet perfect vinden, maar er zelf willen wel aan willen voldoen ('je hoeft niet aan dat beeld te voldoen', klinkt erg ongeloofwaardig dan). Dit zorgt bij veel andere mensen weer voor ongeloof of diegene dat beeld (en dus de mensen die er zogenaamd 'minder' uitzien) echt niet perfect vindt, want waarom wil hij/zij er zelf anders wel aan voldoen? Ze voelen zich dan nog meer afgewezen, ze voelen zich minder, lelijk, stom ed gevonden door die anderen. 'Nee, je hoeft niet aan dat beeld te voldoen', klinkt erg ongeloofwaardig dan. Dit is geen aanval op wie dan ook, het is hoe ik er over denk, voel je er dus ook alsjeblieft niet aangevallen door.

Het beeld wordt geschapen, maar ook nageleefd en dus in stand gehouden. (Dit geldt voor alle vier de gebieden.)
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 18:55
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Helaas moet ik het met de stelling eens zijn. De maatschappij legt voor beide geslachten een ideaalbeeld neer, waar maar weinig mensen aan kunnen voldoen.

Maar ik vind de titel wel enigszins generaliserend, net alsof alle meisjes een gebrek aan zelfvertrouwen hebben....lijkt me toch niet.

Plus: wat ik laatst ergens las, meisjes hebben emotioneel meer last van de puberteit omdat het bij hun de verandering meer zichtbaar (borstgroei, maar dat hoef ik toch niet te verduidelijken? ) is dan bij jongens. Dus dat zou kunnen verklaren waarom jongens vaak iets zelfverzekerder zijn/overkomen.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 19:04
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
******** schreef:
Ook dit is sterk generaliserend, vind je niet? Er zijn meer dan genoeg jongens die zich juist bij onzekerheid naar binnen richten en deze opgekropte gevoelens dan misschien later op iemand anders naar buiten richten
Meer dan genoeg, is waar. Ik probeer over de hoofdmoot te spreken echter.

Citaat:
martijn1985 schreef:
Plus: wat ik laatst ergens las, meisjes hebben emotioneel meer last van de puberteit omdat het bij hun de verandering meer zichtbaar (borstgroei, maar dat hoef ik toch niet te verduidelijken? ) is dan bij jongens. Dus dat zou kunnen verklaren waarom jongens vaak iets zelfverzekerder zijn/overkomen.
Jongetjes veranderen ook hoor, darling. Ze worden alleen naar de zijkanten breder i.p.v de voor- en achterkant.

Waar ik ook helemaal dwaas van word zijn die meisjes die zich 'geëmancipeerd' gedragen, ze bijten je meestal (fig) halfdood. Maar als je je niet conformeerd ben je ineens 'van de verkeerde kant', typisch...
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 19:19
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
tacidvs schreef:


Jongetjes veranderen ook hoor, darling. Ze worden alleen naar de zijkanten breder i.p.v de voor- en achterkant.

precies wat ik zeg. Het is meer zichtbaar....
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 21:12
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik ben zelf helemaal gek van een meisje... zij is toevallig wel 75kg, niet echt een supermodel ofzo dus, maar wat maakt uiterlijk uit?

Liefde draait niet om uiterlijk, voor mij niet dan.

Heb verder geen tijd voor een lange reactie... sorry.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2002, 23:10
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
hahahaha, zwaar gelul zeg allemaal.

Moet ik nu echt serieus ingaan op deze nonsens?? De wereld staat voor je open en de mens is rekbaar, als je je onzeker voelt kan dit veranderen met de tijd, en dat ligt wel aan jou, en niet aan wat die mode-blaadjes jou proberen duidelijk te maken. Volgens mij ben jij een beetje in het feministische gedachtengoed blijven steken, maar dat doe je jezelf aan.

Hoe denk je dat ik me voel als ik op de reclame mannen zie die veel breder zijn als mij???? Met een gave huid en mooie ogen, je moet mij eens zien in het echt. Maar echt...... daar geef ik dus geen ene zak om, omdat ik niet zo'n homo ben die zijn tijd verdoet in de sportschool. Ik ben trots op wie ik ben, met al mijn tekortkomingen. Ik voel me goed zelfs als ik me slecht voel, omdat ik weet dat ik veranderen kan, dat ik me kan aanpassen. Ik heb veel meegemaakt, en heb fouten gemaakt. Ik heb me zwaaar klote gevoeld, maar ik ben terug en groter en sterker als ooit.

En niet omdat ik man ben ofzo. Je hoeft echt niet aan een ideaalbeeld te voldoen om íets te zijn!!!!!!



The 'scarface' comeback kid
__________________
detach_yourself@hotmail.com
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 07:15
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
the Comebackkid schreef:
hahahaha, zwaar gelul zeg allemaal.

Moet ik nu echt serieus ingaan op deze nonsens?? De wereld staat voor je open en de mens is rekbaar, als je je onzeker voelt kan dit veranderen met de tijd, en dat ligt wel aan jou, en niet aan wat die mode-blaadjes jou proberen duidelijk te maken. Volgens mij ben jij een beetje in het feministische gedachtengoed blijven steken, maar dat doe je jezelf aan.

Zou je de stelling en argumenten en niet mij willen aanvallen, ik zeg niet dat ik het hier mee eens ben, ik zet gewoon een stelling + argumenten neer...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 07:22
Verwijderd
Citaat:
the Comebackkid schreef:
Hoe denk je dat ik me voel als ik op de reclame mannen zie die veel breder zijn als mij???? Met een gave huid en mooie ogen, je moet mij eens zien in het echt. Maar echt...... daar geef ik dus geen ene zak om, omdat ik niet zo'n homo ben die zijn tijd verdoet in de sportschool. Ik ben trots op wie ik ben, met al mijn tekortkomingen. Ik voel me goed zelfs als ik me slecht voel, omdat ik weet dat ik veranderen kan, dat ik me kan aanpassen. Ik heb veel meegemaakt, en heb fouten gemaakt. Ik heb me zwaaar klote gevoeld, maar ik ben terug en groter en sterker als ooit.
Je kan je aanpassen? Op welke wijze? Veel veranderen aan je uiterlijke verschijning kun je niet, dus hoe aanpassen?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 07:41
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Mooie mannen en mooie vrouwen in blaadjes en op tv, zijn gewoon net als sterren. Mooi om naar te kijken, maar algemeen geaccepteerd dat ze, en dat beeld, onbereikbaar en overdone is. Zodra je dat door hebt, gefeliciteerd, je bent uit je pubertijd.

Beetje jongens en de maatschappij de schuld geven over dat andere mensen je niet zo willen behandelen als jij dat gewild zou hebben.

Je kan het probleem ook gewoon fijn net zo goed bij jezelf liggen; je bent te zwak om daar psychisch overheen te stappen; doorheen te prikken. Te zwak om mensen aan te spreken op zijn/haar gedrag, en te zwak om voor jezelf op te komen.

Beetje als wiskunde; herleid het probleem naar jezelf. Gooi het niet op de 'maatschappij' of andere zaken. Misschien dat die zaken wel in de formule van zelfvertrouwen en geluk, voorkomen maar daar kan je geen reet aan doen; je zit zelf ook in de formule. Herleid het naar jezelf, en werk er dan aan. Dat is makkelijker dan dat je de maatschappij gaat veranderen; dat kan gewoon niet, die leid een eigen leven.

Laatst gewijzigd op 28-05-2002 om 07:47.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 08:45
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Marcade schreef:
Mooie mannen en mooie vrouwen in blaadjes en op tv, zijn gewoon net als sterren. Mooi om naar te kijken, maar algemeen geaccepteerd dat ze, en dat beeld, onbereikbaar en overdone is. Zodra je dat door hebt, gefeliciteerd, je bent uit je pubertijd.

Beetje jongens en de maatschappij de schuld geven over dat andere mensen je niet zo willen behandelen als jij dat gewild zou hebben.

Je kan het probleem ook gewoon fijn net zo goed bij jezelf liggen; je bent te zwak om daar psychisch overheen te stappen; doorheen te prikken. Te zwak om mensen aan te spreken op zijn/haar gedrag, en te zwak om voor jezelf op te komen.

Beetje als wiskunde; herleid het probleem naar jezelf. Gooi het niet op de 'maatschappij' of andere zaken. Misschien dat die zaken wel in de formule van zelfvertrouwen en geluk, voorkomen maar daar kan je geen reet aan doen; je zit zelf ook in de formule. Herleid het naar jezelf, en werk er dan aan. Dat is makkelijker dan dat je de maatschappij gaat veranderen; dat kan gewoon niet, die leid een eigen leven.
Het is geloof ik niet duidelijk dat ik een losse stelling heb gepost, overal spreekt iedereen mij erop aan... Ik wil meer niveau op het forum, dus probeer een discussie te starten, maar kenlijk is psy daar nog niet helemaal rijp voor...

Verder, ben ik het wel eens met je verhaaltje
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 11:15
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
lathalis, je kan je aanpassen door je te gedragen als een koning, door maatschappelijk succes te hebben, door een deugdzaam of juist een snel leven te leiden. Door beter te zijn als anderen, oefening baart kunst met wat je ook doet, Je talenten te gebruiken. enz. Uiterlijk is weinig.......
__________________
detach_yourself@hotmail.com
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 11:22
Verwijderd
Citaat:
the Comebackkid schreef:
lathalis, je kan je aanpassen door je te gedragen als een koning, door maatschappelijk succes te hebben, door een deugdzaam of juist een snel leven te leiden. Door beter te zijn als anderen, oefening baart kunst met wat je ook doet, Je talenten te gebruiken. enz. Uiterlijk is weinig.......
Tsja, de vraag is wat mensen aantrekt.

Mijn pa zegt ook altijd: "stel je bent 30 jaar oud, een succesvol IT'er, netjes gekleed, mooie auto erbij, etc .. wedden dat vrouwen jou dan ineens wel zien staan?" .. tsja, ik weet het zo nog niet. Voor hetzelfde geldt werk je je hele leven naar iets toe, zodat eindelijk de condities wenselijk zijn .. en dan krijg je een ongeluk of word ziek of wat dan ook
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 12:25
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Gothic schreef:


Het is geloof ik niet duidelijk dat ik een losse stelling heb gepost, overal spreekt iedereen mij erop aan... Ik wil meer niveau op het forum, dus probeer een discussie te starten, maar kenlijk is psy daar nog niet helemaal rijp voor...

Verder, ben ik het wel eens met je verhaaltje
http://forum.scholieren.com/showthre...threadid=94359

Daarin zeg je anders wel iets wat op jezelf betrekking heeft, omtrend cijfers en zelfvertrouwen; zoiets dergelijks vind ik ook terug in deze post. En ik geloof dat Leonoor daar ook dat stukje in heeft geschreven; wat ik ook weer terug vind in deze post. Daarnaast zie ik er ook weer iets in staan, over dat je je zorgen maakt over uiterlijk (dik worden) en dat zie ik *ook* weer terug in deze post.

Vandaar dat ik dacht dat dit geen losse stelling was, maar wel degelijk te maken had met hoe jij je voelt, en hoe je de dingen ziet, en dat je, als gevolg van de andere post dus probeert de schuld te schuiven in de schoenen van de maatschappij en jongens.

Maar ik kan het mis hebben; ik ben bevooroordeeld, omdat 75% van de mensen die psychologie bezoekt dus wel degelijk dingen post die met hunzelf te maken hebben, en er maar weinig echt losse stellingen rondvliegen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 12:55
QuietNoise
Avatar van QuietNoise
QuietNoise is offline
Citaat:
the Comebackkid schreef:

Maar echt...... daar geef ik dus geen ene zak om, omdat ik niet zo'n homo ben die zijn tijd verdoet in de sportschool.
Offtopic:
wat is er mis met homo's???? en wie zegt dat homo's hun tijd verdoen met in de sportschool rondhangen??? let een beetje op voordat je met vooroordelen gaat smijten...
__________________
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 16:20
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Marcade schreef:


http://forum.scholieren.com/showthre...threadid=94359

Daarin zeg je anders wel iets wat op jezelf betrekking heeft, omtrend cijfers en zelfvertrouwen; zoiets dergelijks vind ik ook terug in deze post. En ik geloof dat Leonoor daar ook dat stukje in heeft geschreven; wat ik ook weer terug vind in deze post. Daarnaast zie ik er ook weer iets in staan, over dat je je zorgen maakt over uiterlijk (dik worden) en dat zie ik *ook* weer terug in deze post.

Vandaar dat ik dacht dat dit geen losse stelling was, maar wel degelijk te maken had met hoe jij je voelt, en hoe je de dingen ziet, en dat je, als gevolg van de andere post dus probeert de schuld te schuiven in de schoenen van de maatschappij en jongens.

Maar ik kan het mis hebben; ik ben bevooroordeeld, omdat 75% van de mensen die psychologie bezoekt dus wel degelijk dingen post die met hunzelf te maken hebben, en er maar weinig echt losse stellingen rondvliegen.
Daarom zeg ik het. Nee ik ben het eens met de quote: The final judgement is yours... Tis beetje dom om de maatschappij de schuld te geven vind je niet? Jij laat je daardoor beinvloeden, en als je een beetje naar je omgeving kijkt kan je ook wel inschatten dat jongens helemaal niet een dun meisje willen, de meeste niet athans.

Toevallig is dit geloof ik de 1e keer dat ik iets over mijzelf had geopend. Normaal probeer ik stellingen te posten, of iig iets psychologisch waar je over kan discussieren, aangezien ik daarvan hou. Al is dat heel erg moeilijk hier, het lijkt wel of mensen alleen willen reageren op topics als: 'help ik snij, is dit normaal' gewoon omdat ze dan niet hoeven nadenken hoe dingen inelkaar zitten enz.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 20:33
ExeCute
Avatar van ExeCute
ExeCute is offline
Ik vind mezelf absoluut niet de moeite waard bijvoorbeeld. Maar ik heb al best vaak gehoord dat ik wel erg leuk schijn te zijn. bijzonder ben, goed kan luisteren en gevoelig ben maar dat heeft er nog niets mee te maken.

Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat, ik denk dat ik vanzelf wel iemand tegenkom en daar ga ik dan ook absoluut geen moeite voor doen en als iedereen dat eens een beedje meer deed komt het nog best wel goed

Als je jezelf zo graag door je omgeving wilt laten manipuleren ga je gang maar, kom dan alleen achteraf niet klagen, het lijkt wel alsof je tegenwoordig verplicht mee moet ofzo daar doe ik dus eens lekker niet aan mee.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-05-2002, 20:52
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Gothic schreef:
Jij laat je daardoor beinvloeden, en als je een beetje naar je omgeving kijkt kan je ook wel inschatten dat jongens helemaal niet een dun meisje willen, de meeste niet athans.
Dat denk je maar. Negatieve polen kunnen elkaar aantrekken. Een gezet iemand valt meestal op een gezet iemand en vice versa. Of juist 2 gezette personen en 2 dunne personen omdat ze dan in elkaar kunnen waarderen. Zelfde principe als hetero- en homosexualiteit, globaal gezien that is.

Dus dat jij denkt is puur een negatieve gedachtegang. Die momenteel iemand die zichzelf gezet vind wsch. niet goed doet terwijl dat he-le-maal niet nodig is. Als je iets niet kunt veranderen wordt het tijd dat te accepteren. Een beetje jongen kijkt naast het uiterlijk ook naar het innerlijk. Iemand die dat niet doet, is jou niet eens waard!
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 21:19
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Gothic schreef:
Nu even op mijn punt in gaan. De maatschappij heeft een beeld geschapen, van hoe iedereen zich moet gedragen en moet zijn.
Dat zal allemaal best, maar jongeren in het algemeen hebben scheit aan de maatschappij. Het is aan jou of je je hier iets van aantrekt of niet. Ik doe het iig niet. De gemiddelde man het ook kort haar, gladgeschoren, etc. dat wordt ook door de maatschappij aangepraat.

Gelukkig zijn er ook meisjes die tegen dat beeld ingaan en zicher niet al teveel van aantrekken. Tenslotte wil ik opmerken dat verzorgd uitzien elke jongen aanspreekt - logisch ook - en dat knap subjectief is. Wat de maatschappij jou dus aanpraat is iets waar jij de keuze bij maakt of je je daar wat van aantrekt. Ik zou eerder zeggen: leer jezelf vinden door je uiterlijk zo te maken zoals jij wilt, althans voor zover dat mogelijk is.

Citaat:
Eerst even punt 4. Lichamelijk aspect. Wat wij, meisjes, zien is modellen met maatje 36. Dat is mooi. Zo zouden wij, meisjes, eruit moeten zien. Maar er zijn maar heel weinig meisjes die hier in werkelijkheid aan voldoen.
Gelukkig maar ook! Zou een saaie boel worden. Bij jongens geld dit ook. Echt niet elke gozer valt op precies dezelfde cup en kont. Dat valt allemaal reuze mee. En gelukkig, anders zouden er bijzonder veel alleenstaanden in Nederland zijn.

Citaat:
Meisjes worden onzeker, want tja wij worden nu niet als ‘perfect’ gezien.
Holy crap! Je ziet jezelf niet als perfect dat is heel wat anders. Het is jij die dit zichzelf aanpraat of zich dat aan laat praten door de maatschappij. Jouw keuze.

Citaat:
Wij denken dat jongens dit mooi vinden, want in blootblaadjes zie je ook dunne vrouwen, met vaak grote borsten. Dan worden we onzeker, we zien er niet zo uit en willen jongens ons mooi vinden, moeten we er zo uitzien.
Wie zegt dat mannen dat als perfect zien dat wat ze in pornobladen lezen? Ik ga toch ook niet denken dat de BackStreet Boys zo ontzettend lekker zijn omdat zoooveel meiden dat vinden? Wordt toch 'ns volwassen, tjeezus. Jouw onzekerheid praat je jezelf cq. laat je je aanpraten aan en is zeker niet de schuld van jongens. Hoe kijk je verder tegen jongens aan btw?

Dat laatste: hahaha. Zie je nou dat je je dat aan laat praten? En het innerlijk? Dat telt voor een beetje gozer veel meer, behalve misschien bij een 1night of sexrelatie maar dat laten we dan even buiten beschouwing.

Citaat:
En wat zullen de anderen wel niet zeggen over mij.
Aww crap. WHO CARES wat andere zeggen? Het is aan jou om daar waarde aan te hechten of juist niet. Als een goede vriendin zou zeggen: jij bent superlelijk kijk nou naar *dit en dit* dat ziet er toch niet uit, okay, dat dat je raakt, begrijpelijk. Maar verder? Je kunt niet een gast vinden om je leven mee te delen als je jezelf niet eens waardeert. Of althans dat zal niet lang goed gaan, die onzekerheid zal de overhand nemen. Leert dus jezelf waarderen! Accepteer zoals je bent en verander je in die mate waar dat in kan. Bovenal zorg dat je er verzorgd uitziet want dat iemand (ongeacht geslacht) daar op afknapt is niet meer dan logisch.

Als ze je mooi vinden: leuk! Als ze je niet mooi vinden: shit happens! Als ze je niet mooi vinden en daarom niet meer met je converseren: ze zijn je niet waard ende oppervlakkig.

Citaat:
Punt 2. Als wij onzeker zijn, zullen wij moeilijker en onzekerder staan in relaties over het algemeen. We worden bang op uiterlijk afgewezen te worden. De maatschappij is hard. Jongeren zijn hard tegen elkaar. Er wordt geroddeld, en wordt beoordeeld.
Aan jou om er waarde aan te hechten of juist niet, aan die roddels en beoordelingen. Aan jou om iets aan die onzekerheid. Of de stelling nou waar is of niet: veranderen kun je het niet. Misschien ooit in de toekomst als dat een ideaal van je is maar reken er iig maar niet. Accepteer het nou dus maar en leef ernaar.

Citaat:
Punt 3. Overal op school worden testen gedaan. CITO bijv, in groep 8 wordt je al in een hokje geplaatst, ben je slim genoeg voor havo, vwo of mavo. Overal wordt gevraagd naar dat. Doe je havo, kan je veel minder dan VWO, doe je mavo, word je als ‘dom’ gezien (no offense).
Gebeurd met jongens ook.

Citaat:
Hoe vaak wordt er niet gesproken over de intellectuelen. Er is een beeld, zo wordt putjesschepper als minder gezien, terwijl rechter of advocaat of arts status heeft. Dan voel je je toch behoorlijk minderwaardig als jij dat nou net niet kan. Je kan dan wijs zijn, maar je beroep laat zien hoe ‘dom’ je bent.
Alweer iets waar je je niks van hoeft aan te trekken. Leer jezelf eens waarderen. Dit is ook niet echt een argument voor de stelling aangezien jongens hier ook mee kampen.

Ook is het zo dat vrouwen de afgelopen decenia meer voor zichzelf opkomen en ipv. huisvrouw te zijn juist wel gaan studeren en werken. Een positieve vooruitgang. Die ook dit stukje en het stukje daarboven van jou verwerpt.

Citaat:
Dus de maatschappij en jongens zijn de schuld van het tekort aan zelfvertrouwen van meisjes…
Praat je toch jezelf aan. Jongens zijn het vast voor een klein deel schuldig. Jongens maken deel uit van de maatschappij. Ik denk dat het voor het grootste deel aan jezelf ligt. Het is jij die zich het allemaal aantrekt. Een groot deel hierboven is dikke bullshit van jouw kant. Bijv. dat je zegt over borsten. Echt niet elke jongen wil dikke tieten. Echt niet elk meisje wil een grote cq. dikke penis.

Citaat:
1. emotioneel aspect: ‘Ik voel mij veilig, heb vertrouwen en voel zekerheid’;
2. een sociaal aspect: ‘Ik ben aardig en lief’;
3. een cognitief aspect: ‘Ik ben bekwaam’;
4. een lichamelijk aspect: ‘Ik ben mooi, sterk, atletisch’.
Dit soort dingen moet je van jezelf kunnen zeggen dmv. eigen argumenten. Als je daar de maatschappij voor nodig hebt om dat te bepalen of anderen dan ben je een type dat idd zekerheid mist en ik denk vooral liefde. En nogmaals, dat doe je jezelf aan!

Tip: wordt feminist!

PS: hoewel ik me hier hard over uitlaat is het goed bedoeld en hoop ik dat je er iets aan hebt in die zin dat je je inzichten hebt verbreed (het doel van het overgrote deel van discussies IMHO, zo ook deze)
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Eerst even punt 4. Lichamelijk aspect. Wat wij, meisjes, zien is modellen met maatje 36. Dat is mooi. Zo zouden wij, meisjes, eruit moeten zien. Maar er zijn maar heel weinig meisjes die hier in werkelijkheid aan voldoen. Meisjes worden onzeker, want tja wij worden nu niet als ‘perfect’ gezien. Wij denken dat jongens dit mooi vinden, want in blootblaadjes zie je ook dunne vrouwen, met vaak grote borsten. Dan worden we onzeker, we zien er niet zo uit en willen jongens ons mooi vinden, moeten we er zo uitzien.
Je generaliseert hier te veel, jongens vinden dus perse een slank figuur met grote tieten mooi? Dan val ik, algemeen gezien, al buiten het bootje.

Citaat:
Door deze lichamelijke onzekerheid zullen wij moeilijk toenadering durven zoeken naar jongens toe. Ook in het algemeen, want wij zijn niet ‘mooi’. Wij voelen ons niet meer zeker en veilig, wij hebben geen vertrouwen in de liefde, want wij zijn niet ‘mooi’. Zij komen wij op punt 1. We voelen ons ook niet meer zo zeker. En wat zullen de anderen wel niet zeggen over mij. Punt 2. Als wij onzeker zijn, zullen wij moeilijker en onzekerder staan in relaties over het algemeen. We worden bang op uiterlijk afgewezen te worden. De maatschappij is hard. Jongeren zijn hard tegen elkaar. Er wordt geroddeld, en wordt beoordeeld.
Omgekeerd precies hetzelfde En ik denk dat dit voor heel veel mensen geldt. De meeste mensen zijn onzeker, en niemand vindt zichzelf "volmaakt"

Citaat:
Punt 3. Overal op school worden testen gedaan. CITO bijv, in groep 8 wordt je al in een hokje geplaatst, ben je slim genoeg voor havo, vwo of mavo. Overal wordt gevraagd naar dat. Doe je havo, kan je veel minder dan VWO, doe je mavo, word je als ‘dom’ gezien (no offense). Hoe vaak wordt er niet gesproken over de intellectuelen. Er is een beeld, zo wordt putjesschepper als minder gezien, terwijl rechter of advocaat of arts status heeft. Dan voel je je toch behoorlijk minderwaardig als jij dat nou net niet kan. Je kan dan wijs zijn, maar je beroep laat zien hoe ‘dom’ je bent.
Helemaal mee eens.

In de stelling zegt het woord "maatschappij" dus genoeg.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 04:27
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
******** schreef:
Tsja, de vraag is wat mensen aantrekt.

Mijn pa zegt ook altijd: "stel je bent 30 jaar oud, een succesvol IT'er, netjes gekleed, mooie auto erbij, etc .. wedden dat vrouwen jou dan ineens wel zien staan?" .. tsja, ik weet het zo nog niet. Voor hetzelfde geldt werk je je hele leven naar iets toe, zodat eindelijk de condities wenselijk zijn .. en dan krijg je een ongeluk of word ziek of wat dan ook
Offtopic, maar ik vind het toch wel een nuttige post. Bovendien wil ik nog steeds een reacte van Gothic op mijn reactie en is dit dus een nuttige up.

Vrouwen vallen, behalve op uiterlijk, ook op status. Zo'n net meisje is wel iets voor jou me dunkt kijk anders 'ns naar wat voor type je nichtje(s) en tante(s), moeder en zus zijn. Dat zijn tenslotte de types waar je vader en oom(s) op zijn gevallen en wat daaruit is voortgekomen.

Nou, als ik daarnaar kijk dan zou ik op kakkers vallen klopt wel en niet: qua uiterlijk niet. Qua innerlijk: liever een arrogant iemand dan een loser met een laag zelfbeeld. Iemand die hoog inzet en daarnaar werkt heb ik meer respect voor dan iemand die bij voorbaat al laag inzet omdat deze geen uitdaging aan wil gaan, lekker lui op het dooie gemakkie wil karren. Bijv. VBO doen terwijl je gymnasium kunt. M'n tante is 2 jaar geleden oid. een eigen kledingzaak begonnen. Een degelijke zaak met de dure merken voor de meer zakelijk ingestelde types. Voor dames. Ze werkt er hard voor en het loopt ook goed, maar het is wel een gok die ze nam. En dat risico durven te nemen, dat vind ik nou gaaf. Blablabla
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 07:45
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
Vrouwen vallen, behalve op uiterlijk, ook op status. Zo'n net meisje is wel iets voor jou me dunkt kijk anders 'ns naar wat voor type je nichtje(s) en tante(s), moeder en zus zijn. Dat zijn tenslotte de types waar je vader en oom(s) op zijn gevallen en wat daaruit is voortgekomen.
LoL

Als ik daarna kijk, zie ik inderdaad bij mij een patroon. Meestal rustige personen, werken allemaal, en zijn vaak op het intellect / eigenzinnigheid gevallen van de mannen.

Ik lijk in veel opzichten erg op mijn vader (erg eigenwijs, intelligent, voortdurend aan het analyseren, overwegend zelfde humor, zelfde ideeen over veel zaken, gedrag, etc) .. en als ik dan naar mijn moeder kijk, zie ik een erg rustige vrouw. In mijn geval zou het inderdaad opgaan dat ik voor een meisje zou vallen die op mijn moeder lijkt; ziet er normaal uit, schroomt niet terug voor werk, is zuinig met geld, doet geen gekke dingen, je kan met haar praten, enz.. ik let dus niet zoals Gothic oppert voornamelijk op uiterlijk andere zaken zijn veel belangrijker

Is ook 1 van mijn problemen; als ik uitga zie ik eigenlijk niets anders dan een hoop verderf om mij heen

Citaat:
Qua innerlijk: liever een arrogant iemand dan een loser met een laag zelfbeeld. Iemand die hoog inzet en daarnaar werkt heb ik meer respect voor dan iemand die bij voorbaat al laag inzet omdat deze geen uitdaging aan wil gaan, lekker lui op het dooie gemakkie wil karren.
Mwah, daarin geef ik je gelijk. Nu is het bij mij zo dat ik het ook leuk vind als meisjes verlegen zijn. Laag zelfbeeld kun je op verschillende gebieden hebben. Ik heb sociaal gezien best een laag zelfbeeld, maar tegelijkertijd doe ik wel HBO en wil daarna zelfs een deeltijd-opleiding volgen aan de TU..

Citaat:
En dat risico durven te nemen, dat vind ik nou gaaf. Blablabla
dat komt bij ook nog wel vermoed ik, zo tegendraads als ik zelf ben

Mijn vader is ook wel speciaal: nam het risico een lening van 20.000 DM af te sluiten en daarmee gewoon naar Belgie te gaan om daar een leven op te bouwen, en dat terwijl hij de taal niet sprak inmiddels trouwens wel afbetaald, we mogen weer legaal in Duitsland zijn

Het ging eerst erg rot, omdat hij de taal niet sprak (hij kon wel Frans overigens), moest niemand hem hebben. Dus werkte hij bij de haven, zakken slepen en dergelijke. Maar toen hij de taal kon, in een paar maanden geleerd btw, begon hij in zijn vakgebied te werken (hij heeft een praktijkopleiding als Schlosser, soort WTB op MBO niveau) en nam een paar jaar later het risico zelfstandig te gaan; leerde zichzelf aan met computers en AutoCAD om te gaan .. volgde nog een technische opleiding en voor hij het wist, was hij thuis apparaten voor de petrochemie aan het opzetten met de computer .. nu heeft 'ie al jaren zijn eigen tekenbureau .. met de nodige up's en down's, maar hij zegt altijd: "ik schijt op al die ambtenaren die elke dag hun leven slijten op het 1 of andere rotbaantje en met hun vervelende baas kampen .. ik doe gewoon wat ik wil"

Hij kijkt neer op veel mensen, maar aan de andere kant heb ik wel bewondering voor zijn levensinstelling

Ghehe, hij verbreekt trouwens wel veel veronderstellingen van de topic

Als je zegt dat voor zowel jongens als meisjes die 4 aspecten gelden:

1. Emotioneel aspect
Hij neemt altijd risico's .. "ik voel mij veilig" is niet van toepassing. Veilig bestaat niet in zijn optiek, het leven kan morgen voorbij zijn..

2. Sociaal aspect
Boeit hem echt niets. Hij loopt zo over iedereen heen die hem in de weg staat..

3. Een cognitief aspect
Ziet mijn vader als gegeven. Belangrijk is prestatie; is nog nooit voor een examen in zijn leven gezakt. "alles is leerbaar" :/

4. Een lichamelijk aspect
Boeit hem nog minder. Hij moet het van zijn uitstraling hebben, doet gewoon wat hij wil met mensen (bewonder ik ook :/).

[edit]
Nog even over die MBO opleiding: die kreeg hij in een soort opvangtehuis .. hij kon makkelijk Gymnasium, maar kreeg dermate ruzie thuis dat 'ie op zijn 14e maar het huis uitging..

PS: Ik herinner mij dat iemand ooit schreef dat een goede nachtrust belangrijk is

Laatst gewijzigd op 01-06-2002 om 08:26.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 09:51
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
dystopia schreef:


Dat zal allemaal best, maar jongeren in het algemeen hebben scheit aan de maatschappij. Het is aan jou of je je hier iets van aantrekt of niet. Ik doe het iig niet. De gemiddelde man het ook kort haar, gladgeschoren, etc. dat wordt ook door de maatschappij aangepraat.
Ok jij wilde reactie van mij. Ten eerste Lees beter . Ik heb al meerdere malen gezegd in dit topic dat dit een stelling is, een stelling waar ik het zelf Niet mee eens ben. Ik vind het leuk om discussies te voeren, dus ik probeerde zo een discussie te vormen door iets te verdedigen waar een hoop mensen het niet mee eens zijn, inclusief Ik zelf...

Citaat:
Gelukkig zijn er ook meisjes die tegen dat beeld ingaan en zicher niet al teveel van aantrekken. Tenslotte wil ik opmerken dat verzorgd uitzien elke jongen aanspreekt - logisch ook - en dat knap subjectief is. Wat de maatschappij jou dus aanpraat is iets waar jij de keuze bij maakt of je je daar wat van aantrekt. Ik zou eerder zeggen: leer jezelf vinden door je uiterlijk zo te maken zoals jij wilt, althans voor zover dat mogelijk is.
Nou weet ik uit ervaring dat bijna elk meisje zich iets aantrekt van wat anderen denken. De meeste meisjes zijn niet helemaal zeker van zichzelf. Als jij tegen een meisje zegt van shit, wat een lelijke blouse is dat... wedden dat ze hem niet meer aandoet? Iig niet waar jij bij bent...
Idd is knap zijn subjectief en het is vaak zo dat 'soort' soort zoekt, en uiteindelijk is er echt wel iemand die jou leuk vindt en jij hem. Uitstraling en verzorgd zijn doet het hem. Maar de uitstraling valt weg als je onzeker bent... of jongens moeten daar juist op vallen...


Citaat:
Holy crap! Je ziet jezelf niet als perfect dat is heel wat anders. Het is jij die dit zichzelf aanpraat of zich dat aan laat praten door de maatschappij. Jouw keuze.
Eens


Citaat:
Wie zegt dat mannen dat als perfect zien dat wat ze in pornobladen lezen? Ik ga toch ook niet denken dat de BackStreet Boys zo ontzettend lekker zijn omdat zoooveel meiden dat vinden? Wordt toch 'ns volwassen, tjeezus. Jouw onzekerheid praat je jezelf cq. laat je je aanpraten aan en is zeker niet de schuld van jongens. Hoe kijk je verder tegen jongens aan btw?
Dit is een stelling, niet iets persoonlijks.
De bsb zijn aantrekkelijk voor een heleboel meisjes. Dat vinden een heleboel meisjes. Nou zijn die vaak niet ouder dan 15 maar ok.

Hoe ik tegen jongens aankijk? Je moet je vraag iets directer stellen, want ik weet niet precies wat ik hierop moet antwoorden...

Citaat:
Dat laatste: hahaha. Zie je nou dat je je dat aan laat praten? En het innerlijk? Dat telt voor een beetje gozer veel meer, behalve misschien bij een 1night of sexrelatie maar dat laten we dan even buiten beschouwing.
Het eerste wat iemand doet als die je niet kent is naar je kijken, je uiterlijk. Hij zal je dan meteen beoordelen. Voor een hoop jongens 16-23 ofzo is het uiterlijk toch in zekere zin belangrijk. Ze zullen snel tevreden zijn met het innerlijk als het meisje gewoon een lekker ding is. Andersom is dat minder snel. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die zijn er altijd als je generaliseerd.

Citaat:
Aww crap. WHO CARES wat andere zeggen? Het is aan jou om daar waarde aan te hechten of juist niet. Als een goede vriendin zou zeggen: jij bent superlelijk kijk nou naar *dit en dit* dat ziet er toch niet uit, okay, dat dat je raakt, begrijpelijk. Maar verder? Je kunt niet een gast vinden om je leven mee te delen als je jezelf niet eens waardeert. Of althans dat zal niet lang goed gaan, die onzekerheid zal de overhand nemen. Leert dus jezelf waarderen! Accepteer zoals je bent en verander je in die mate waar dat in kan. Bovenal zorg dat je er verzorgd uitziet want dat iemand (ongeacht geslacht) daar op afknapt is niet meer dan logisch.
Dit is weer persoonlijk naar mij gericht. Ook onzekere mensen kunnen een jongen vinden. Door de jongen zullen ze dan zelfvertrouwen krijgen, maar dat is een andere discussie. Verder ga ik hier niet op in, want het is persoonlijk gericht...


Citaat:
Als ze je mooi vinden: leuk! Als ze je niet mooi vinden: shit happens! Als ze je niet mooi vinden en daarom niet meer met je converseren: ze zijn je niet waard ende oppervlakkig.
Tja dat waard zijn is een andere discussie. En er zullen bijna geen mensen zijn die niet meer met iemand omgaan/praten omdat je zoo lelijk bent.


Citaat:
Aan jou om er waarde aan te hechten of juist niet, aan die roddels en beoordelingen. Aan jou om iets aan die onzekerheid. Of de stelling nou waar is of niet: veranderen kun je het niet. Misschien ooit in de toekomst als dat een ideaal van je is maar reken er iig maar niet. Accepteer het nou dus maar en leef ernaar. Alweer iets waar je je niks van hoeft aan te trekken. Leer jezelf eens waarderen. Dit is ook niet echt een argument voor de stelling aangezien jongens hier ook mee kampen.
Eens, maar het gaat hier niet om mij.


Citaat:

Ook is het zo dat vrouwen de afgelopen decenia meer voor zichzelf opkomen en ipv. huisvrouw te zijn juist wel gaan studeren en werken. Een positieve vooruitgang. Die ook dit stukje en het stukje daarboven van jou verwerpt.
vrouwen, maar ik had het nu eigenlijk over wat jongere mensen...


Citaat:
Praat je toch jezelf aan. Jongens zijn het vast voor een klein deel schuldig. Jongens maken deel uit van de maatschappij. Ik denk dat het voor het grootste deel aan jezelf ligt. Het is jij die zich het allemaal aantrekt. Een groot deel hierboven is dikke bullshit van jouw kant. Bijv. dat je zegt over borsten. Echt niet elke jongen wil dikke tieten. Echt niet elk meisje wil een grote cq. dikke penis.
Ach toch een deel schuldig . Het ligt idd aan de persoon zelf, tis geen persoonlijk idee van mij...


Citaat:
Dit soort dingen moet je van jezelf kunnen zeggen dmv. eigen argumenten. Als je daar de maatschappij voor nodig hebt om dat te bepalen of anderen dan ben je een type dat idd zekerheid mist en ik denk vooral liefde. En nogmaals, dat doe je jezelf aan!

Tip: wordt feminist!

PS: hoewel ik me hier hard over uitlaat is het goed bedoeld en hoop ik dat je er iets aan hebt in die zin dat je je inzichten hebt verbreed (het doel van het overgrote deel van discussies IMHO, zo ook deze)
Het is niet persoonlijk . Maar iig iemand die er serieus op inging...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 09:42
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Bovendien wil ik nog steeds een reacte van Gothic op mijn reactie en is dit dus een nuttige up.

Dan doe ik lekker een niet nuttige up... want ik wil graag een reactie van jouw kant op mijn reply...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 14:05
Winner
Avatar van Winner
Winner is offline
Ik denk dat meiden het meiden, en jongens jongens het elkaar ook zwaar moeilijk kunnen maken en zelfvertrouwen kunnen aantasten. In een groep heb je altijd de aantrekkelijkere meiden en jongens en die hebben veel te zeggen, en die zetten dan de standaard, onafhankelijk nog ervan dat het al dan niet bedoeld is om het andere geslacht aan te trekken.
__________________
BORED NOW...
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 14:12
SaLVAD0R
SaLVAD0R is offline
verman jezelf jongens ...
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 10:21
purplerose
Avatar van purplerose
purplerose is offline
het negatieve zelfbeeld hoeft niet alleen aan jongens en de maatschappij maar ook aan de meisjes want die kunnen ook bijv. kut opmerkingen maken over iemands uiterlijk..
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 10:28
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Hier ben ik het mee eens, maar het geld ook andersom. Ook jonges zijn er de dupe van.

Al vind ik persoonlijk dat meisjes meer de dupe zijn. Ik heb nu eindelijk zelfvertrouwen, maar dat heeft lang geduurd, want het is niet echt motiverend als je om je heen meisjes zien die iedereen kunnen krijgen en die helemaal de hemel in geprezen worden en jou dan eruit pikken om te pesten omdat je dus lelijk bent en zij dat weten.
Dan fiets je over straat en dan word je bijna dagelijks uitgescholden door jongens die op straat lopen dat je zo ongelooflijk lelijk bent..
Dus ja dat is ZWAAR KLOTE!
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 10:33
rozijntje
rozijntje is offline
Citaat:
Pollore schreef:
*nog een reply na lezen van topic*

Het zal misschien meer voorkomen dat meisjes mishandeld worden maar je ziet ook meiden allemaal in groepjes lopen enzo. en die gaan echt niet naar een persoon zoals ik kijken omdat ik puistjes heb voorbeeld. Deze sociale eenheid gaat allemaal achteruit het gaat bijna zo: je bent mooi dus zelfverzekerd dus je kan een mooie jongen of meisje krijgen OF je bent niet mooi je word gepest je raakt zelfvertrouwen en sociale contacten kwijt (zoals ik) en je weet zeker dat je geen vriendin krijgt en op het randje zit van zelfmoord ofzo.
hey, ik weet niet of het je veel zal helpen, maar er zit een jongen bij mij op school die heel veel last heeft van acne, maar ik vind hem echt de knapste jongen van ons jaar, omdat hij prachtige ogen en uitstraling heeft.

nu ja het kan natuurlijk zijn dat je buiten die puistjes ook nog gewoon lelijk bent (het is echt niet zo grof bedoeld als het klinkt, maar ik ben vandaag weinig subtiel), dan liggen de zaken wel anders natuurlijk. maar kom, er zijn zo veel lelijke mensen (waaronder ik), het is in elk geval wel waar wat je zegt: als je niet mooi bent, hoef je ook niet te hopen op een mooi meisje/jongen.


en nu ff ontopic: het klopt wel redelijk denk ik. uiterlijk is tegenwoordig zo fucking belangrijk geworden, echt stresserend. maar het is nu al veel te laat om daar nog iets aan te gaan veranderen
__________________
** Rather my own lies than somebody elses truth** Immerse your soul in love**
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 11:39
BlackMystery
Avatar van BlackMystery
BlackMystery is offline
ok
heb alleen de tittel gelezen om eerlijk te zijn
maar moest gewoon even kwijt
het is niet alleen schuld van de maatschappij en jongens
je moet zelf beslissen en denken
dus als je een tekort aan zelfvertrouwe hebt dan moet je er zelf iets aan doen
de rest heeft er niets mee te maken vind ik zelf
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 17:35
kleine wicca
kleine wicca is offline
zijn het niet de meiden die roddelen en overal een probleem van maken? en ook jongens worden in zo'n hokje voor hun intelligentie geplaatst hoor.......en toch...meisjes zijn om de een of andere reden vaak naïever dan jongens, ze willen graag iemand hebben die om ze geeft en dat laat merken. Meiden binden zich liever dan jongens, waardoor meiden meer risico lopen om gekwetst te worden. Maar daardoor worden ook wij harder en minder afhankelijk.......bij mijn eerste serieuze vriendje d8 ik et al helemaal gevonden te hebben..... WRONG!!!!!
en later zag ik: JEZUS wat was ik naïef!!

Hier leren we van, maar jongens schijnen het er makkelijker mee te hebben, of is dit omdat zij moeilijker gevoelend uiten?

We'll never know!
__________________
SHIT HAPPENS
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:37.