Oud 05-11-2005, 00:18
Verwijderd
Citaat:
'Samir A. plande aanslag op El Al-vliegtuig'

HILVERSUM - Een netwerk rond terreurverdachte Samir A. , bestaande uit vijf tot tien personen, was van plan om "een aanslag te plegen op politici in de ochtend waarna andere personen uit het netwerk met geweld zich toegang zouden verschaffen tot een overheidsgebouw om ondermeer explosieven tot ontploffing te brengen. De betrokkenen zijn bereid om een zelfmoordaanslag uit te voeren en zich daarbij op te offeren".

Deze informatie is afkomstig uit een ambtsbericht van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AVID) van 7 oktober waarover het televisieprogramma Nova beschikt. Nova citeerde vrijdag ook uit de videoboodschap van de 19-jarige Samir A., waarop hij afscheid neemt van familie en vrienden.

Bomaanslag

De politie hield A. samen met zes andere terreurverdachten op 14 oktober aan. Twee van hen zijn inmiddels op vrije voeten. Justitie verdenkt Samir A. van voorbereiding van moord op politici en voorbereiding van een bomaanslag op een overheidsgebouw, het gebouw van de AIVD.

Wapens

Volgens de dienst was Samir op zoek naar "tien kalasjnikovs, twee pistolen met dempers en tien gordels met explosieven, die werken op batterijen". Een aantal leden van het netwerk zou al beschikken over (handvuur)wapens. Het netwerk was volgens de AIVD van plan om een aanslag te plegen voor de behandeling van het hoger beroep tegen Samir A. in een oude terreurzaak, die op 31 oktober is begonnen.

Een dag voor de aanhouding van de terreurverdachten schrijft de AIVD in een ambtsbericht dat de dienst uit vertrouwelijke bronnen heeft vernomen dat het netwerk mogelijk beschikt over handgranaten en automatische wapens. Ook maakt de AIVD op 13 oktober melding van een video-opname van een testament van Samir A.

Betrokken

Uit stukken in het dossier blijkt volgens Nova dat de AIVD en de politie Samir op de voet hebben gevolgd sinds 6 april, de dag dat hij door de rechtbank in Rotterdam werd vrijgesproken van het voorbereiden van aanslagen in Nederland. Zo zou hij op 26 juli zijn gezien in het Haagse park Overvoorde, waar omwonenden een explosie hadden gehoord. Twee dagen later stelt de AIVD in een ambtsbericht dat "Samir A. op dit moment actief betrokken is bij islamitische terroristische activiteiten".

Vliegtuig

Volgens een informant van de Amsterdamse politie wilde Samir A. met een groep jonge Marokkanen uit Amsterdam-West in augustus een aanslag plegen op een vliegtuig van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al op Schiphol. Het bericht van de politie vermeldt dat geen oordeel over de betrouwbaarheid van deze informatie kan worden gegeven.


Op de videoboodschap richt Samir A. ondermeer het woord tot de regering. "Ik zeg jullie dat er tussen ons en jullie alleen de taal van het zwaard zal gelden tot jullie moslims met rust laten en de weg van de vrede kiezen."

Emotioneel

Ook heeft hij een boodschap aan het Nederlandse volk. "Wij zullen wraak nemen voor elke moslim die gesneuveld is terwijl hij de eenheid van Allah aan het verdedigen was. Jullie worden als strijders beschouwd, omdat jullie deze regering hebben gekozen. Jullie vermogens en jullie bloed zijn voor ons veroorloofd (legitiem)." Op de video is te zien dat Samir af en toe emotioneel is.
Hopelijk word hij nu wel veroordeeld en laten ze hem niet weer vrij
Advertentie
Oud 05-11-2005, 00:23
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
"Ik zeg jullie dat er tussen ons en jullie alleen de taal van het zwaard zal gelden tot jullie moslims met rust laten en de weg van de vrede kiezen."
Ik kwam niet meer bij toen ik dit las
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Oud 05-11-2005, 00:49
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
bootz schreef op 05-11-2005 @ 01:18 :
Hopelijk word hij nu wel veroordeeld en laten ze hem niet weer vrij
Ben bang dat levenslang er nog niet in zit voor deze rat. Een paar jaar is het maximaal haalbare. Daarna kan het kat-en-muisspel met de AIVD weer van voor af aan beginnen.
Oud 05-11-2005, 01:28
Verwijderd
Ik weet niet waar ik zieker van word: Samir A. of de mensen die continu denken dat hij echt gevaarlijk is.
Oud 05-11-2005, 02:12
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-11-2005 @ 02:28 :
Ik weet niet waar ik zieker van word: Samir A. of de mensen die continu denken dat hij echt gevaarlijk is.
Dan ben ik daar één van en ben heel benieuwd waarom je denkt dat hij niet gevaarlijk is. Of bedoel je gewoon dat hij nu niet gevaarlijk is omdat iedereen hem in de kijkers heeft?
Oud 05-11-2005, 02:16
Verwijderd
Ik denk dat hij een volstrekt incapabel pubertje is, dat bol staat van de grote ideeën maar de kennis, de contacten en de capaciteiten ontbeert om ze daadwerkelijk in iets tastbaars om te zetten.

Een beetje filmen op de ring Den Haag kunnen we allemaal wel, een journalist neermeppen gaat ook nog redelijk makkelijk, maar een goed gecoördineerde aanslag is voor hem echt een treetje te hoog gegrepen.
Oud 05-11-2005, 02:32
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-11-2005 @ 03:16 :
Ik denk dat hij een volstrekt incapabel pubertje is, dat bol staat van de grote ideeën maar de kennis, de contacten en de capaciteiten ontbeert om ze daadwerkelijk in iets tastbaars om te zetten.

Een beetje filmen op de ring Den Haag kunnen we allemaal wel, een journalist neermeppen gaat ook nog redelijk makkelijk, maar een goed gecoördineerde aanslag is voor hem echt een treetje te hoog gegrepen.
Misschien heb je daarin gelijk, hoewel ik het gevoel heb dat men dit soort mensen blijft onderschatten. Een goed gecoördineerde aanval is misschien te hoog gegrepen voor hem, je moet hem toch constant in de gaten blijven houden. Je kan veel van hem zeggen over zijn talenten, hij heeft een erg sterk geloof in zijn zieke ideeën en een groot doorzettingsvermogen. Er zijn al veel meer mensen met deze eigenschappen geweest die andere mensen versteld hebben doen staan (neem het bekende voorbeeld Hirsi Ali).
Oud 05-11-2005, 08:49
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 05-11-2005 @ 03:16 :
Ik denk dat hij een volstrekt incapabel pubertje is, dat bol staat van de grote ideeën maar de kennis, de contacten en de capaciteiten ontbeert om ze daadwerkelijk in iets tastbaars om te zetten.

Een beetje filmen op de ring Den Haag kunnen we allemaal wel, een journalist neermeppen gaat ook nog redelijk makkelijk, maar een goed gecoördineerde aanslag is voor hem echt een treetje te hoog gegrepen.
Hij hoeft het niet alleen te doen. De Hofstadgroep bestaat uit meerdere personen, en er is er vast wel één die het wel in zich heeft.
Oud 05-11-2005, 11:02
Verwijderd
Citaat:
bootz schreef op 05-11-2005 @ 09:49 :
Hij hoeft het niet alleen te doen. De Hofstadgroep bestaat uit meerdere personen, en er is er vast wel één die het wel in zich heeft.
Dat maakt Samir A. zelf nog niet gevaarlijk.

Overigens ben ik van mening dat hij opgeborgen moet worden, maar dan gewoon omdat hij een vervelende etter is.
Oud 05-11-2005, 12:12
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ach, kwestie van geen risico nemen. Of hij nu wel of niet in staat is tot het opblazen van meer dan balonnen, als hij veroordeeld wordt kan dat voor de samenleving geen kwaad.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 05-11-2005, 13:50
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Ook heeft hij een boodschap aan het Nederlandse volk. "Wij zullen wraak nemen voor elke moslim die gesneuveld is terwijl hij de eenheid van Allah aan het verdedigen was. Jullie worden als strijders beschouwd, omdat jullie deze regering hebben gekozen. Jullie vermogens en jullie bloed zijn voor ons veroorloofd (legitiem)." Op de video is te zien dat Samir af en toe emotioneel is.
Oud 05-11-2005, 16:15
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Amateur.
Oud 05-11-2005, 16:21
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 05-11-2005 @ 13:12 :
Ach, kwestie van geen risico nemen. Of hij nu wel of niet in staat is tot het opblazen van meer dan balonnen, als hij veroordeeld wordt kan dat voor de samenleving geen kwaad.
Nee, maar dat is het veroordelen van Frans Bauer ook niet. Toch kunnen we dat ook niet zomaar doen.
Oud 05-11-2005, 20:04
Cola
Avatar van Cola
Cola is offline
Ik hoop levenslang maar zoals hier boven al vermeldt zal dat er wel niet in zitten, het is gewoon belachelijk dat we hem niet levenslang of eventueel de doodstraf kunnen geven, zo'n man is in staat honderden mensen te doden.
Bij dit soort mensen werkt TBS niet, dat werkt bij de standaard psycho's al niet dus laat staan die radicale massa-moordende moslim lui.
__________________
ajacied 4-life
Oud 05-11-2005, 20:34
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
nick roozeboom schreef op 05-11-2005 @ 21:04 :
Ik hoop levenslang maar zoals hier boven al vermeldt zal dat er wel niet in zitten, het is gewoon belachelijk dat we hem niet levenslang of eventueel de doodstraf kunnen geven, zo'n man is in staat honderden mensen te doden.
Bij dit soort mensen werkt TBS niet, dat werkt bij de standaard psycho's al niet dus laat staan die radicale massa-moordende moslim lui.
o rly?

Laatst gewijzigd op 05-11-2005 om 20:37.
Oud 05-11-2005, 21:18
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-11-2005 @ 03:16 :
Ik denk dat hij een volstrekt incapabel pubertje is, dat bol staat van de grote ideeën maar de kennis, de contacten en de capaciteiten ontbeert om ze daadwerkelijk in iets tastbaars om te zetten.

Een beetje filmen op de ring Den Haag kunnen we allemaal wel, een journalist neermeppen gaat ook nog redelijk makkelijk, maar een goed gecoördineerde aanslag is voor hem echt een treetje te hoog gegrepen.
Toch is het plegen van een aanslag niet echt lastig. Het wordt eigenlijk pas moeilijk als je bekendheid krijgt, en de geheime diensten je gaan volgen. Maar als volslagen random iemand zou ik zeer makkelijk een aanslag kunnen plegen.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 05-11-2005, 21:30
Verwijderd
Die Samir A. moet wel verschrikkelijk dom zijn als je bedenkt dat hij weet dat hij in de gaten gehouden wordt en zich dan toch weer gaat bemoeien met mogelijke terroristische activiteiten.
Vervelend dat hij een opleiding chemie volgt in Leiden, omdat hij daar zo aan bestandsdelen kan komen voor het maken van een explosief. Persoonlijk zie ik hem dan ook het liefst opgesloten worden of het land uitgezet.
Oud 05-11-2005, 21:30
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-11-2005 @ 22:30 :
(...)of het land uitgezet.
eh, waarheen?
Ads door Google
Oud 05-11-2005, 21:37
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Hij is hier geboren ja.

Overigens zou ik, als ik de koning van Marokko was dat soort mensen niet eens in mijn land toelaten. Hij is immers hier opgegroeid en daarmee het vuil van dit land.
Oud 06-11-2005, 01:16
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-11-2005 @ 17:21 :
Nee, maar dat is het veroordelen van Frans Bauer ook niet. Toch kunnen we dat ook niet zomaar doen.
In zijn geval, watch me.

Ik bedoelde over te brengen dat het niet uit maakt of Samir A. de middelen heeft om een aanslag te plegen. Het willen (een gefrusteerd tiepje zijn die vind dat alles door het westen komt zijn valt daar dus niet onder)en zoeken naar de middelen ervoor is naar mijn mening al een stadium waar opgetreden moet worden.

Dunkt me dat Samir dat station al een end voorbij was toen hij gepakt werd.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 06-11-2005, 08:12
Louiise
Avatar van Louiise
Louiise is offline
Citaat:
nick roozeboom schreef op 05-11-2005 @ 21:04 :
Ik hoop levenslang maar zoals hier boven al vermeldt zal dat er wel niet in zitten, het is gewoon belachelijk dat we hem niet levenslang of eventueel de doodstraf kunnen geven, zo'n man is in staat honderden mensen te doden.
Bij dit soort mensen werkt TBS niet, dat werkt bij de standaard psycho's al niet dus laat staan die radicale massa-moordende moslim lui.
Ik ben beniewd wie jij nog meer allemaal levenslang of doodstraf wilt geven dan, Als je Samir A. die straf wilt opleggen.
Hij heeft nog geen aanslag gepleegd, dus doodstraf?
voor de gepleegde "misdaad" van Samir kan je de doodstraf idd niet krijgen, en ik vind het een behoorlijk extreme gedachtengang
__________________
there are no regrets in life , just lessons
Oud 06-11-2005, 08:17
Verwijderd
Citaat:
Louiise schreef op 06-11-2005 @ 09:12 :
Ik ben beniewd wie jij nog meer allemaal levenslang of doodstraf wilt geven dan, Als je Samir A. die straf wilt opleggen.
Hij heeft nog geen aanslag gepleegd, dus doodstraf?
voor de gepleegde "misdaad" van Samir kan je de doodstraf idd niet krijgen, en ik vind het een behoorlijk extreme gedachtengang
Dus jij vind het noodzakelijk dat hij eerst een station opblaast?
Oud 06-11-2005, 08:32
Louiise
Avatar van Louiise
Louiise is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 06-11-2005 @ 09:17 :
Dus jij vind het noodzakelijk dat hij eerst een station opblaast?
wel om hem de doodstraf op te leggen ja
__________________
there are no regrets in life , just lessons
Oud 06-11-2005, 09:20
Verwijderd
Citaat:
Louiise schreef op 06-11-2005 @ 09:32 :
wel om hem de doodstraf op te leggen ja
De doodstraf wordt sowiezo niet gegeven
Oud 06-11-2005, 09:23
Louiise
Avatar van Louiise
Louiise is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 06-11-2005 @ 10:20 :
De doodstraf wordt sowiezo niet gegeven
Het gaat er niet om of hij wel of niet gegeven word in Nederland, ik reageerde in eerste instantie op Nick, die zei dat hij het liefst ziet dat Samir A. de doodstraf krijgt, of levenslang.
__________________
there are no regrets in life , just lessons
Advertentie
Oud 06-11-2005, 11:00
Supreme Dutch
Pff.. Die Samir A is net een Smart met een trekhaak.. grote plannen maar het lukt hem allemaal niet.. stomme trotslim
Oud 06-11-2005, 12:30
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 05-11-2005 @ 22:18 :
Toch is het plegen van een aanslag niet echt lastig. Het wordt eigenlijk pas moeilijk als je bekendheid krijgt, en de geheime diensten je gaan volgen. Maar als volslagen random iemand zou ik zeer makkelijk een aanslag kunnen plegen.
Dat is waar. Maar daar ligt meteen ook de zwakte van veel 'potentiële terroristen' - ze geven zoveel ruchtbaarheid aan hun plannen dat ze vrijwel altijd meteen in de kijker lopen voor ze iets kunnen doen (dramatisch taalgebruik in MSN-groups, fora, mailinglists, et cetera).
Oud 06-11-2005, 12:43
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Kan die gast zichzelf alsjeblieft ergens opblazen of gewoon z'n bek houden? Dan zijn we eindelijk van het gezeik af dit schiet natuurlijk niet op.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Oud 06-11-2005, 19:05
Cola
Avatar van Cola
Cola is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 06-11-2005 @ 12:00 :
Pff.. Die Samir A is net een Smart met een trekhaak.. grote plannen maar het lukt hem allemaal niet.. stomme trotslim
hahaha
__________________
ajacied 4-life
Oud 07-11-2005, 15:42
Verwijderd
OM eist zes jaar en negen maanden tegen Samir A.

Uitgegeven: 7 november 2005 11:55
Laatst gewijzigd: 7 november 2005 12:21


AMSTERDAM - Het Openbaar Ministerie (OM) heeft maandag voor het gerechtshof in Den Haag zes jaar en negen maanden cel geëist tegen de 19-jarige terreurverdachte Samir A. Aanklager G. Haverkate houdt hem verantwoordelijk voor het voorbereiden van aanslagen in Nederland en medeplichtigheid aan een overval op een supermarkt in 2004.

De rechtbank in Rotterdam sprak Samir A. in april hiervoor nog vrij. Dat gebeurde wegens gebrek aan bewijs. Volgens de rechtbank bleek wel een "bovengemiddelde belangstelling voor religieus extremistisch geweld bij A.". Dat was echter nog geen concreet bewijs dat hij aanslagen voorbereidde, concludeerden de Rotterdamse rechters.


Aanslag

Justitie had meer intenties op tafel moeten leggen voor een veroordeling. Samir A. had dicht tegen uitvoering van een aanslag aan moeten zitten. Hij had ook niet de juiste spullen in huis om aanslagen voor te bereiden, vond de rechtbank.

Advocaat-generaal Haverkate zei maandag tijdens de opsomming van de bewijzen die hij tegen Samir A. aanvoert, dat hij de overwegingen van de rechtbank voor de vrijspraak niet deelt en soms ook niet begrijpt. "Elke bladzijde van dit dossier ademt het woord bomaanslag uit", benadrukte hij.

AIVD

Haverkate meent dat er wel degelijk voldoende bewijs is dat duidelijk maakt dat Samir A. de intentie had om aanslagen te plegen. Zo blijkt uit zijn zelfgemaakte plattegronden en schetsen voorzien van aantekeningen, dat hij specifieke doelen op de korrel had. Het ging dan onder meer om de Tweede Kamer, de kerncentrale in Borssele, Schiphol, het ministerie van Defensie en het gebouw van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD).

Huiszoeking

De aanklager wees er ook op dat bij de huiszoeking bij A. materialen zijn gevonden, waaruit duidelijk blijkt dat hij een explosief wilde maken. Dat een deel van dit materiaal ondeugdelijk bleek voor het maken van een bom doet niets aan zijn intenties voor een bomaanslag af, constateert Haverkate. "Ook is het mogelijk dat hij ergens anders wel deugdelijk materiaal had, waarvan het bestaan nog niet bekend is geworden."

Eveneens had Samir A. spullen in zijn woning liggen, waaruit volgens Haverkate heel duidelijk blijkt dat de verdachte "een extremistische moslim is die er niet voor terugdeinst zijn denkbeelden door geweld te verwezenlijken". "Dat blijkt onder andere uit de videobanden over de Jihad en onderdelen van wapens die bij hem zijn gevonden", meende de aanklager. "Ook heeft hij zelf aangegeven dat zijn kind onder het motto van de Jihad moet worden opgevoed."
Bron:http://www.nu.nl/news/621487/13/OM_e..._Samir_A..html
Oud 07-11-2005, 16:03
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 06-11-2005 @ 12:00 :
Pff.. Die Samir A is net een Smart met een trekhaak.. grote plannen maar het lukt hem allemaal niet.. stomme trotslim


Die houden we erin.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 08-11-2005, 09:37
sharkkkie
Avatar van sharkkkie
sharkkkie is offline
"Samir is een heel gevoelige jongen, en houdt erg van knutselen"

Volgens Samirs vrouw dan.

En zijn advocaat:

"Heel veel vogelkijkers hebben ook een nachtkijker"


Op deze manier zal hij waarschijnlijk wel niet veroordeeld worden voor materiaal voor een terroristische aanslag.

Maarre, als hij al 6 jaar de cel in gaat, verwachten we dan dat hij eruit komt en weer verder gaat met vogels kijken? Lijkt me namelijk een beetje een tijdelijke oplossing dit.
__________________
Oh, im sorry. Did I break your concentration?
Oud 08-11-2005, 09:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Verliezen ze die aanklacht, dan gaan ze toch gewoon voor de volle vier jaar voor wapenbezit?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 08-11-2005, 09:53
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-11-2005 @ 03:16 :
Ik denk dat hij een volstrekt incapabel pubertje is, dat bol staat van de grote ideeën maar de kennis, de contacten en de capaciteiten ontbeert om ze daadwerkelijk in iets tastbaars om te zetten.

Een beetje filmen op de ring Den Haag kunnen we allemaal wel, een journalist neermeppen gaat ook nog redelijk makkelijk, maar een goed gecoördineerde aanslag is voor hem echt een treetje te hoog gegrepen.
Ach, hij zegt zelf dat hij gevaarlijk is, dan lijkt me opsluiten niet zo'n moeilijke beslissing
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Oud 08-11-2005, 10:19
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
sharkkkie schreef op 08-11-2005 @ 10:37 :
"Samir is een heel gevoelige jongen, en houdt erg van knutselen"
Ik moest hier heel hard om lachen.
Oud 08-11-2005, 10:23
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het hebben van een nachtkijker kan an sich toch nooit ook maar grond voor vermoeden zijn? Ik snap het probleem niet zo.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Ads door Google
Oud 08-11-2005, 10:24
Verwijderd
Haha. Dat was destijds trouwens eenzelfde opmerking als Simon Stolwijk, hoogleraar strafrecht in Amsterdam, maakte over de vraag of Mohammed B. levenslang moest krijgen of ook tbs: 'hij vindt zichzelf helemaal toerekeningsvatbaar en wil de gevolgen dragen, dus waarom dan niet?'

Trouwens, ik vind wel dat in dit geval eens serieus moet worden gekeken naar de lijn van rechtspraak van de Hoge Raad die voorschrijft dat voorwerpen geschikt moeten zijn om een delict mee te plegen. Het is namelijk wel vrij problematisch dat Samir A. blijkbaar heel duidelijk van plan is een aanslag te plegen maar telkens de dans ontspringt (het gaat nu over Samir A. maar het kan evengoed een andere verdachte zijn trouwens).

Immers, iemand die van plan is een delict te plegen is nog niet strafbaar. De enkele boze gedachte levert geen strafrechtelijke aansprakelijkheid op, hoe verwerpelijk ook. Hij komt pas in de kijker van het strafrecht als hij ook daadwerkelijk feitelijk gaat handelen. Dat kan zijn door het verzamelen van spulletjes om een misdrijf mee te plegen, maar dat is alleen strafbare voorbereiding als die spulletjes ook daadwerkelijk geschikt moeten zijn om het misdrijf mee te begaan.

En dáár zit nu juist het probleem. Want Samir A. heeft meermaals de wens uitgesproken te sterven voor de jihad, een aanslag te plegen, noem maar op. Hij heeft plattegronden van mogelijke doelwitten en maakte er ook filmopnamen van. Hij heeft een ontstekingsmechanisme, een eierwekker en een zak kunstmest gekocht om een bom mee te maken. Wat doet de rechtbank? Zij spreekt hem vrij omdat het weliswaar duidelijk is dat hij van plan is een misdrijf te begaan, maar dat het de verkeerde kunstmest was en omdat zijn doel onvoldoende bepaald was.

Daarvan rijzen de haren je toch te berge? Het gedrag hangt nog onvoldoende tegen voorbereiding aan, natuurlijk. Maar iemand die heeft gezegd een moord te willen plegen, alvast een plattegrond met vluchtroutes heeft, een pistool heeft gekocht maar de verkeerde kogels heeft, spreek je toch ook niet vrij omdat dát pistool met díe kogels niet kan schieten? Iemand die kunstmest, ontsteking en een wekker heeft is van plan een bom te maken. Punt.

Natuurlijk begeef je je daarmee in een soort voor-voorfase: je pakt mensen aan die naar de huidige normen zelfs nog niet eens strafbaar aan het voorbereiden zijn. Maar die rechtspraak behoeft herijking. Zoals Ybo Buruma, hoogleraar strafrecht in Nijmegen, ook al zei in de Kroniek van het Strafrecht in het Nederlands Juristenblad: 'Van een drugsdealer is onvermijdelijk dat hij eerst een paar keer zijn delict voltooit voor je hem oppakt, en dat is ook niet zo erg. Maar van een terrorist wil je dat hij niet één keer in zijn opzet slaagt, en dat maakt de voorfase daar zo belangrijk'.

Het is dus zaak om niet eens te heroverwegen of we niet nóg verder naar voren moeten gaan met stafrechtelijke aansprakelijkheid. Want nu is er iemand die duidelijk van plan is iets te doen, ook heeft laten zien dat feitelijk te willen uitvoeren (filmen, plannen, knutselen) maar die alleen toevallig door zijn eigen fout het verkeerde merk kunstmest heeft gekocht. Het is dus een kwestie van tijd voor hij wel (toevallig) het goede merk bemachtigt. En moet de AIVD hem dan 24/7 op zijn lip zitten, om te kunnen ingrijpen zodra hij dat doet? De ernst van de gevolgen als hij in zijn opzet slaagt, dwingt er gewoon toe hier eerder al iets aan te doen.
Oud 08-11-2005, 10:37
Verwijderd
Samir A. is een stomme relidioot en heeft zelfmoordneigingen. Hij vormt een bedreiging voor de samenleving. (We weten immers niet waar hij zal toeslaan als hij vrijkomt.) Alleen daarop zou hij al berecht moeten worden.

Tenzij alles wat we horen niet is wat het lijkt.
Oud 02-01-2006, 16:52
Verwijderd
...
Oud 02-01-2006, 17:04
Delano
Avatar van Delano
Delano is offline
Citaat:
kootjezzz schreef op 02-01-2006 @ 17:27 :
[
(nieuwsite van de NOS voor jongeren (door jongeren))
Staan leuke filmpjes op
Stout meisje

Laatst gewijzigd op 02-01-2006 om 17:12.
Oud 02-01-2006, 17:10
Verwijderd
Het is een meisje. Let vooral op de 'V'.
Oud 02-01-2006, 17:52
Verwijderd
Wat ik me nou afvraag he, waarom juist in dit topic?
Oud 02-01-2006, 17:57
Delano
Avatar van Delano
Delano is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-01-2006 @ 18:52 :
Wat ik me nou afvraag he, waarom juist in dit topic?
Hehe
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07.