Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2003, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Optima schreef op 27-11-2003 @ 12:01:
kom nou zeg....
... dan is het wat anders dan de interesse van een buitenbeentje
Nee, alle vwo-leerlingen zijn wel sterren in Nederlands.

Een havist kan altijd via het HBO nog overstappen naar de universiteit, dus al die havist echt wil kan die dat doen.
Ik volg Latijn en Grieks ook als hobby, ik ben niet van plan er ooit iets mee te doen. Geen studie in talen, geen studies waarbij Latijnse en Griekse begrippen voorkomen.

Ja en vroeger was het gewoon dat rijke mensen slaven hadden. Zijn we dan nu allemaal arm?
Zullen we vooral de havisten 'dom' houden, ze dit alles ontzeggen?

Het lerarentekort is en blijft voorlopig een probleem ja, niets aan te doen.

Dat is natuurlijk bullshit. Zelfs op het vwo wilt 50% van de leerlingen niet Latijn en Grieks doen, waarom op het havo dan wel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2003, 17:07
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
50%??? ik zit in 6VWO met 46 leerlingen, waarvan er maar 6 Latijn of Grieks doen (en ook een met alleen KCV).
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 08:55
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 27-11-2003 @ 17:59:

Een havist kan altijd via het HBO nog overstappen naar de universiteit, dus al die havist echt wil kan die dat doen.
Hoeveel gevallen van Havisten die HBO hebben gedaan en vervolgens klassieke talen zijn gaan studeren ken jij?

ik iig geen

Citaat:


Ik volg Latijn en Grieks ook als hobby, ik ben niet van plan er ooit iets mee te doen. Geen studie in talen, geen studies waarbij Latijnse en Griekse begrippen voorkomen.


Dat bedoel ik. De meeste Havisten zullen van plan zijn er niets mee te doen. Je gaat op school toch geen hobby-vakken invoeren, dan krijgen we nog vakken als binnenhuisarchitectuur. VWOérs hebben een reeele mogelijkheid klassieke talen te studeren, en hebben er direct profijt van bij studies als geneeskunde, rechten, en letteren.

Citaat:

Zullen we vooral de havisten 'dom' houden, ze dit alles ontzeggen?


jij bent nog meer een drama-queen dan ik. Ooh die zielige Havisten, wat hebben ze het toch slecht. Eerst protesteren over de tweede fase, dat het allemaal te moeilijk is, en nu latijn erbij willen hebben?
Kijk je zit niet voor niet op de HAVO, dan moet je aandacht uitgaan naar de vakken die je hebt. Ipv een vak erbij te nemen, besteed de tijd aan de vakken die je al hebt, en misschien kun je wel naar het vwo, en evoila, daar heb je Latijn.
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 17:23
Verwijderd
Hoeveel gevallen van Havisten die HBO hebben gedaan en vervolgens klassieke talen zijn gaan studeren ken jij?
ik iig geen
Natuurlijk niet, omdat ze geen Latijn en Grieks hadden, maar zijn er wel veel die door zijn gegaan voor bijvoorbeeld medicijnen.


Dat bedoel ik. De meeste Havisten zullen van plan zijn er niets mee te doen. Je gaat op school toch geen hobby-vakken invoeren, dan krijgen we nog vakken als binnenhuisarchitectuur. VWOérs hebben een reeele mogelijkheid klassieke talen te studeren, en hebben er direct profijt van bij studies als geneeskunde, rechten, en letteren.
Ja, en de meeste vwo-leerlingen gaan er ook niets mee doen. Latijn en Grieks zijn juist hobby-vakken.

jij bent nog meer een drama-queen dan ik. Ooh die zielige Havisten, wat hebben ze het toch slecht. Eerst protesteren over de tweede fase, dat het allemaal te moeilijk is, en nu latijn erbij willen hebben?
Kijk je zit niet voor niets op de HAVO, dan moet je aandacht uitgaan naar de vakken die je hebt. Ipv een vak erbij te nemen, besteed de tijd aan de vakken die je al hebt, en misschien kun je wel naar het vwo, en evoila, daar heb je Latijn.

Het vwo protesteerde net zo hard. En trouwens, wat maakt het uit of je Latijn of een ander vak in je vrije ruimte kiest, de druk blijft hetzelfde. Je moet in je vrije ruimte toch een vak kiezen.
Ja, dus dan moet je van havo-5 naar vwo-2 om gymnasium te gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 16:19
Franse imbeciel
Avatar van Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Niet doen.

99% van de havisten is niet gemotiveerd (er zijn al zo weinig vwoers gemotiveerd)

99% van de havisten kán het gewoon niet (er zijn al zo weinig vwoers die het kunnen)

het vak uitkleden is in het verleden altijd slecht bevallen. niet doen dus.
__________________
un petit coup de chance, c'est toujours là.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 00:19
Verwijderd
Citaat:
Franse imbeciel schreef op 23-12-2003 @ 17:19:
Niet doen.

99% van de havisten is niet gemotiveerd (er zijn al zo weinig vwoers gemotiveerd)

99% van de havisten kán het gewoon niet (er zijn al zo weinig vwoers die het kunnen)

het vak uitkleden is in het verleden altijd slecht bevallen. niet doen dus.
Kan je die statistieken ook bewijzen?

En kan je het laatste even toelichten? Het vak uitkleden is in het verleden altijd slecht bevallen.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 13:06
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Franse imbeciel schreef op 23-12-2003 @ 17:19:
99% van de havisten kán het gewoon niet (er zijn al zo weinig vwoers die het kunnen)
Ik denk niet dat er een probleem is met kunnen. Latijn is gewoon een taal, net als Duits Frans en Engels. Het heeft alleen een status van een moeilijke wetenschappelijke taal omdat het nu niet meer gesproken wordt en het meer onderwezen wordt als een wetenschap dan een gewone taal. Dat is jammer, want als het als een gewone spreektaal onderwezen zou worden zou het lang niet zo moeilijk lijken denk ik.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 20:20
Franse imbeciel
Avatar van Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 24-12-2003 @ 01:19:
Kan je die statistieken ook bewijzen?

En kan je het laatste even toelichten? Het vak uitkleden is in het verleden altijd slecht bevallen.
Die statistieken kan ik niet bewijzen. Ik weet het echter wel zeker, want met het aantal scholieren dat gym doet op mijn school is het droevig gesteld. Voor latijn en grieks moet je zowel goed zijn in alfavakken als in betavakken; beide op vwo-niveau; die gaven bezitten maar zeer weinig mensen, en ik denk dus dat die 99% opmerking redelijk in de buurt zat.

Ik had het over duits 1 en frans 1. Daar heb je ook geen bal aan; het vak is te veel uitgekleed. Ik vind het jammer (ik doe al sinds de eerste latijn en in de tweede heb ik er grieks bijgekregen) dat ik bijvoorbeeld de bijbel niet in het Grieks en beroemde werken zoals Ab Urbe Condita niet in het latijn kan lezen, en ik verwacht niet dat ik dat ga kunnen. Ik zal het zometeen dus in mijn vrije tijd moeten gaan bijleren. Als je als Havist dus nóg minder latijn en Grieks krijgt, heb je er helemaal niets meer aan.

Laatst gewijzigd op 28-12-2003 om 20:23.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 12:37
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 24-12-2003 @ 14:06:
Ik denk niet dat er een probleem is met kunnen. Latijn is gewoon een taal, net als Duits Frans en Engels. Het heeft alleen een status van een moeilijke wetenschappelijke taal omdat het nu niet meer gesproken wordt en het meer onderwezen wordt als een wetenschap dan een gewone taal. Dat is jammer, want als het als een gewone spreektaal onderwezen zou worden zou het lang niet zo moeilijk lijken denk ik.
Helemaal mee eens.
Het zou een stuk helpen als er ook geoefend wordt in het spreken van Latijn. Dan hoeven daar nog niets eens overhoringen voor te komen, maar het is zeker wel nuttig en je leert een stuk beter de grammatica kennen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Franse imbeciel schreef op 28-12-2003 @ 21:20:
Ik had het over duits 1 en frans 1. Daar heb je ook geen bal aan; het vak is te veel uitgekleed. Ik vind het jammer (ik doe al sinds de eerste latijn en in de tweede heb ik er grieks bijgekregen) dat ik bijvoorbeeld de bijbel niet in het Grieks en beroemde werken zoals Ab Urbe Condita niet in het latijn kan lezen, en ik verwacht niet dat ik dat ga kunnen. Ik zal het zometeen dus in mijn vrije tijd moeten gaan bijleren. Als je als Havist dus nóg minder latijn en Grieks krijgt, heb je er helemaal niets meer aan.
Dan zal ik dat eens lekker omver schoppen.
Van de circa 80 vwo5 leerlingen zijn er zo'n 16 gymnasiasten. Ongeveer 20% dus. Over heel het vwo gezien zal dat wat lager zijn, maar nog zal het niet veel verschillen.
Ik snap ook niet waarom je voor Latijn en Grieks goed moet zijn in alfa- en betavakken. Ik bak niets van economie, ik baal van wiskunde A en ik moet huilen van Frans en Duits, zo slecht ben ik er in.

Daar heb je inderdaad gelijk in, dat die deelvakken compleet nutteloos zijn, maar daarom komt daar ook verandering in. Je moet nu gaan kiezen voor of Frans12 of Duits12. (Maar dit terzijde )

Ik vraag me eigenlijk ook af of je de bijbel in het Grieks kan lezen. De bijbel is namelijk zo simpel geschreven, want 'het gewone volk' moet het immers ook kunnen lezen. In het Latijn is de bijbel ook erg simpel.
Ik vind ook niet dat je op het vwo weinig Latijn en Grieks krijgt en dat je dan op de havo niet moet spreken van 'nog minder', maar van 'minder'.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 12:57
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
ik denk dat heel erg veel havo-leerlingen (iig op mijn school) kcv, latijn en grieks helemaal niks vinden! Daarom zal het geen succes worden omdat het merendeel niet geintereseert zal zijn....denk ik

Ik zit op het atheneum en heb kcv als bijvak gekozen en ik vindt het echt geweldig!
__________________
Dromendief
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 15:15
Franse imbeciel
Avatar van Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 29-12-2003 @ 13:50:
Dan zal ik dat eens lekker omver schoppen.
Van de circa 80 vwo5 leerlingen zijn er zo'n 16 gymnasiasten. Ongeveer 20% dus. Over heel het vwo gezien zal dat wat lager zijn, maar nog zal het niet veel verschillen.
Ik snap ook niet waarom je voor Latijn en Grieks goed moet zijn in alfa- en betavakken. Ik bak niets van economie, ik baal van wiskunde A en ik moet huilen van Frans en Duits, zo slecht ben ik er in.

Daar heb je inderdaad gelijk in, dat die deelvakken compleet nutteloos zijn, maar daarom komt daar ook verandering in. Je moet nu gaan kiezen voor of Frans12 of Duits12. (Maar dit terzijde )

Ik vraag me eigenlijk ook af of je de bijbel in het Grieks kan lezen. De bijbel is namelijk zo simpel geschreven, want 'het gewone volk' moet het immers ook kunnen lezen. In het Latijn is de bijbel ook erg simpel.
Ik vind ook niet dat je op het vwo weinig Latijn en Grieks krijgt en dat je dan op de havo niet moet spreken van 'nog minder', maar van 'minder'.
20 procent van het vwo, ja (bij ons is het trouwens veel minder). Laten we allereerst stellen dat havisten minder intelligent zijn dat vwoers (let op, minder intelligent is niet hetzelfde als dom). Havisten zijn over het algemeen minder intellectueel dan vwoers. Verder moet je er rekening mee houden dat NIET alle gymnasiasten even slim zijn. Bij ons is er namelijk een enorm verschil tussen de besten en de slechtsten. 5 van de tien bij ons mag blij zijn als ze uberhaupt een voldoende halen; en degenen die altijd een 8 of een 9 hebben zijn degenen die zowel goed zijn in alfavakken als goed zijn in betavakken. Bij ons praat je dus over in totaal 5 mensen op de ongeveer 100 vwo'ers die echt later wat hebben aan hun grieks en latijn. 95 % dus niet. Bij de Havo zal dat veel lager liggen. Als ik zeg dat 99% er niets van bakt van de Havo, dan zit ik er dus dicht in de buurt.

Dat percentage zal natuurlijk alleen gelden als je dezelfde stof aan havisten aanbiedt, dus de mogelijkheid om het vak uit te kleden rest dan nog. Maar, omdat je aan een beetje latijn of een beetje grieks niks hebt, vervalt die mogelijkheid. KCV kan eventueel.

De bijbel lees je trouwens niet even; de woordkennis mijnerzijde is niet sufficient.
__________________
un petit coup de chance, c'est toujours là.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 12:16
Dory
Avatar van Dory
Dory is offline
Als Havo mensen echt Latijn willen kunnen ze ook zelfstudie gaan doen oid. Het lijkt me niet echt de moeite waard, want zoveel mensen zijn daar nou ook weer niet in geinteresseerd.
__________________
Nu: niet langer treuren, het kan altijd nog wel gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 19:07
Babs123
Babs123 is offline
Ik zit op school in Utrecht in 5HAVO!! En ook ik heb KCV gekozen als keuzevak... Op verschillende scholen in Nederland is het mogelijk om KCV ook op de HAVO als keuzevak te selecteren. Ik zit in de klas met nog 6 andere mensen die ook voor KCV hebben gekozen. Qua niveau verschillen we niet of nauwelijks met de mensen van het VWO. Wie zegt dat HAVO-leerlingen niet genoeg gemotiveerd zijn om KCV als keuzevak te kiezen, moet alsjeblieft zijn mond houden!! Wat een onzin!! HAVO-leerlingen kunnen daar toch ook gewoon geinteresseerd in zijn en willen net zo lief hun diploma halen als VWO leerlingen (op enkele uitzonderingen na) Maar goed, ik vindt KCV best een leuk vak, maar had het niet zo snel een tweede keer gekozen! xxx
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 20:06
Joy-ridez
KCV vind ik ook een heel leuk vak. Zelf zit ik op het gymnasium in de vierde. We zitten maar met acht in een klas en daarvan stoppen er vier volgend jaar met Latijn en KCV. Bij ons op school moet je een profiel kiezen en kun je vrij weinig in je vrije ruimte kiezen. Dat vind ik wel jammer.
Zo stond ik een beetje voor het blok, omdat ik moest kiezen tussen Biologie1,2 en Latijn/KCV. Uiteindelijk is het Latijn/KCV geworden.
(Bij ons geven ze namelijk geen Grieks meer in de bovenbouw.)
KCV is wel een makkelijk vak, (we hebben ook wel een leuke en aardige lerares). Als je er geinterreseerd in bent, en dat geldt ook voor havisten, zou je het best kunnen doen. Wij behandelen leuke interessante dingen en we gaan binnenkort ook koken met de klas (echte authentieke Romeinse gerechten)... Ze schijnen best wel vies te zijn........
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 19:26
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Nee, dat lijkt me een beetje overbodig. Ze zitten er daar heus niet allemaal om te springen. En zij die dat wel doen vormen een te kleine groep om op te wegen tegen de moeite, kosten, extra lessen, enz.

Leuk idee, maar het ontkracht de klassieken ook gewoon als je het geheel op een lager niveau presenteert.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 13:40
Silverchoice
Avatar van Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 17-02-2004 @ 20:26:
Leuk idee, maar het ontkracht de klassieken ook gewoon als je het geheel op een lager niveau presenteert.
__________________
Volgens mij snap je het niet helemaal.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 22:03
LiqqY
LiqqY is offline
Sorry, dat ik z'n oud topic omhoog schop.

Maar ik zou dit 1000en keren boven Frans/Levensbeschouwing kiezen.
Ik vind Latijn enorm intressant. Ik volg zelf momenteel 3-Havo en vind vooral de teksten die toendertijd zijn geschreven enorm intressant.

Mischien klinkt dit dom, maar ik vind latijn kwa teksten enorm intressant.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 22:26
Verwijderd
Ik vind het eerlijk gezegd geen goed idee. Ik merk tussen mensen die ik ken op het atheneum en bij mij op het gymnasium al een groot verschil (misschien is het ook omdat ik op een zelfstandig gymnasium zit, maar goed). Latijn en Grieks vergen toch een analytisch denkvermogen en het kost ook veel tijd. Ik denk dat wanneer de havisten dat kunnen ze ook vwo kunnen. Ook vind ik dat je iets helemaal moet leren en niet half. Latijn en Grieks worden pas echt leuk wanneer je de grote schrijvers kan gaan lezen. En wanneer je Latijn en Grieks makkelijker gaat maken, zodat het voor havisten te doen is, zullen ze (aangezien ze er ook maar 5 jaar jaar voor hebben i.p.v. 6) blijven steken op gymnasiaal tweedeklasserniveau.
KCV daarentegen zou misschien wel kunnen, maar ik vrees dat er weinig havisten zijn met een dergelijke interesse. Het zou misschien wel een idee zijn om het voor de mensen met kunstgeschiedenis in te voeren...
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 23:23
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Ik zou maar niet aan grieks beginnen, latijn wil misschien nog net. Maar je zou zoveel in moeten halen. Daar moet je wel erg gemotiveerd voor zijn denk ik. KCV aanbieden kan natuurlijk, maar niet omdat het nou zo algemeen vormend is. Wat heb je er nou feitelijk aan dat je weet wie Thales van Milete of Euripides waren? Ik neem aan dat de belangrijkste filosofen bij geschiedenis wel aan bod komen en de Ilias wel bij CKV. Ik denk dat je vooral erg geinteresseerd moet zijn in de Oudheid en eerlijk gezegd denk ik dat er niet zoveel HAVO'ers zijn die dat zijn.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 07:28
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
Optima schreef op 27-11-2003 @ 12:01 :
WHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

kom nou zeg, wat ik herinner van de leerlingen op mijn oude school die HAVO deden konden ze nog nieteens Nederlands, dan moet je ze vooral Latijn gaan geven.

oke nu even wat algemeen geldende criteria:
- het is het niet waard, want een HAVO leerlingen heeft toch geen profijt van latijn in zijn latere studies ( kan geen geneeskunde/scheikunde/ universitaire talen doen) en zo is het meer een hobby. Hobby's volg je maar bij de LOI.
- Latijn heeft een geschiedenis dat het alleen is voorgelegd aan intellectuelen, het hoort qua traditie op het atheneum/gymnasium thuis. Als je de HAVO erbij betrekt waar is de grens dan met het vmbo?
- er is al een tekort aan Latijn-docenten, en besteed die dan aan het gymnasium

kijk, als jij kan aantonen dat 50% van de havisten op een school Latijn willen, dan is het wat anders dan de interesse van een buitenbeentje
Dus dan lach jij mij maar uit? Ook al vindt ik die taal mischien reuze intressant? Is het een probleem, dat een havist hier zich graag in wilt verdiepen?

Mjah, kom eens a.u.b uit jouw bekrompen wereldje, want dit slaat nergens op.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 10:16
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Optima heeft wel een punt (afgezien van de spottende opmerkingen). Hoewel het natuurlijk goed schijnt dat zoveel mogelijk mensen kennis hebben van Latijn en het mooi is dat er interesse voor is, is het praktisch niet haalbaar zonder het niveau nog meer te verlagen. Mijn oude lerares klassieke talen vond t volgens mij al niet zo fijn dat ze KCV moest gaan geven (omdat degene die KCV gaf met de VUT gaat), laat staan dat ze ook nog Latijn moet geven aan een enkeling op de HAVO. De middelen zijn dus niet toereikend, en het algemeen nut is ook klein. Het is natuurlijk altijd goed voor je algemene ontwikkeling, maar het openbaar onderwijs is geen plek voor hobbyisten. Het lijkt me ook dat er te weinig vraag naar is (dat is op het vwo al), dus zo is een cursus Latijn op de HAVO niet efficiënt. Bovendien verliezen het gymnasium en de klassieke talen dan hun status, een eeuwenoude status, en die moet behouden worden. Als je het echt interessant vindt, dan zou ik er gewoon wat aan doen in je vrije tijd.
__________________
Het leven is geen vakantie.

Laatst gewijzigd op 22-06-2005 om 10:19.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 10:56
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
LiqqY schreef op 21-06-2005 @ 23:03 :
Mischien klinkt dit dom, maar ik vind latijn kwa teksten enorm intressant.
qua is toch nog altijd met qu, hoop ik iig.

Als aan havisten de mogelijkheid wordt gegeven om Latijn of Grieks te doen zal het volgens mij ontzettend onproductief eindigen. Nu al zijn er veel leerlingen die op het VWO met gymnasium beginnen maar snel afhaken omdat het woordjes leren etc. niet leuk is en er gewoon geen zin in hebben. Als er dan havisten zijn die ook Latijn en Grieks doen zullen er in de eerste jaren nog meer gymnasiasten zijn, waarvan er dan maar een paar zullen overblijven die echt de moeite willen nemen om 6 (of dan 5) jaar vol te houden. Het zou zo zijn dat er bij de havo-gymnasiasten meer mensen zullen afhaken, omdat als een leerling op de HAVO echt de tijd heeft om Latijn en Grieks erbij te doen, die leerling waarschijnlijk beter thuishoort op het VWO.

Op kleinere scholen zal daar ook nog eens bijkomen dat er maar een klein groepje zal zijn op de HAVO dat de klassieke talen wil gaan doen. Dan zou er dus of aan dat kleine groepje les moeten worden gegeven, wat dus een hoop middelen kost, of de havisten die Latijn en Grieks doen zouden dat samen moeten doen met de VWO'ers, wat natuurlijk weer allerlei roosters door elkaar gooit.

Het is dus iets dat de school zou moeten beslissen, als zij denken het te kunnen passen in hun rooster en als zij denken genoeg leerkrachten te hebben dan is het best, maar ik denk dat het voor de meeste scholen die gymnasium geven gewoon niet haalbaar is om ook de klassieke talen te geven aan havisten. KCV, dat toch alleen maar in de bovenbouw wordt gegeven, zou denk ik minder moeilijk zijn om te regelen, maar dat moet toch bi jde school liggen.

Als jij zelf echt KCV wilt doen volgend jaar, LiqqY, kan je het misschien met je school erover hebben. Wie weet vinden ze het een geweldig idee. Op mijn oude school had de afdelingsdirecteur er waarschijnlijk veel voor gedaan om KCV op de HAVO te kunnen geven. Het is voor de school ook heel fijn als ze kunnen zeggen dat ze havisten ook de mogelijkheid geven KCV te doen.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 11:51
filia dei
Avatar van filia dei
filia dei is offline
Een vermakkelijkte versie van de klassieke teksten voorschotelen aan de havo lijkt me niets. Je doet toch latijn en grieks om de echte orginelen te kunnen lezen. Als je dan de versimpelde versies gaat vertalen kun je net zo goed in één keer meteen een goede vertaling lezen.

Verder lijkt het me nogal onpraktisch omdat je op het havo over het algemeen geen toekomstbeeld heb waarin latijn en grieks erg nodig is.

Maar KCV overal gaan geven lijkt me wel een goed plan. CKV1 is zowieso een nutteloos vak en ik vind het belangrijker om je klassieken te kennen te weten wie icarus en odysseus zijn, etc. Dan alle fasen in het leven van mondriaan te kunnen opsommen ofzo.
__________________
Leve het heilige aluminium conserven blikje met haring in tomaten saus! Dood aan de spellingcorrector!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 11:59
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Op het VWO krijg je ook verschillende vergemakkelijkte teksten. Maar je zou op de HAVO ook uiteindelijk gewoon originele teksten moeten kunnen lezen. De studielast op de HAVo wordt zo wel een stuk groter, omdat het in 5 jaar moet.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 14:46
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
Keith schreef op 22-06-2005 @ 11:56 :
qua is toch nog altijd met qu, hoop ik iig.

Als aan havisten de mogelijkheid wordt gegeven om Latijn of Grieks te doen zal het volgens mij ontzettend onproductief eindigen. Nu al zijn er veel leerlingen die op het VWO met gymnasium beginnen maar snel afhaken omdat het woordjes leren etc. niet leuk is en er gewoon geen zin in hebben. Als er dan havisten zijn die ook Latijn en Grieks doen zullen er in de eerste jaren nog meer gymnasiasten zijn, waarvan er dan maar een paar zullen overblijven die echt de moeite willen nemen om 6 (of dan 5) jaar vol te houden. Het zou zo zijn dat er bij de havo-gymnasiasten meer mensen zullen afhaken, omdat als een leerling op de HAVO echt de tijd heeft om Latijn en Grieks erbij te doen, die leerling waarschijnlijk beter thuishoort op het VWO.

Op kleinere scholen zal daar ook nog eens bijkomen dat er maar een klein groepje zal zijn op de HAVO dat de klassieke talen wil gaan doen. Dan zou er dus of aan dat kleine groepje les moeten worden gegeven, wat dus een hoop middelen kost, of de havisten die Latijn en Grieks doen zouden dat samen moeten doen met de VWO'ers, wat natuurlijk weer allerlei roosters door elkaar gooit.

Het is dus iets dat de school zou moeten beslissen, als zij denken het te kunnen passen in hun rooster en als zij denken genoeg leerkrachten te hebben dan is het best, maar ik denk dat het voor de meeste scholen die gymnasium geven gewoon niet haalbaar is om ook de klassieke talen te geven aan havisten. KCV, dat toch alleen maar in de bovenbouw wordt gegeven, zou denk ik minder moeilijk zijn om te regelen, maar dat moet toch bi jde school liggen.

Als jij zelf echt KCV wilt doen volgend jaar, LiqqY, kan je het misschien met je school erover hebben. Wie weet vinden ze het een geweldig idee. Op mijn oude school had de afdelingsdirecteur er waarschijnlijk veel voor gedaan om KCV op de HAVO te kunnen geven. Het is voor de school ook heel fijn als ze kunnen zeggen dat ze havisten ook de mogelijkheid geven KCV te doen.
Bedankt voor je informatie Keith.
En mijn excuses voor het verwisselen van letters
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Dminor schreef op 04-10-2003 @ 17:01 :
Ik denk dat ze niet voor niets deze vakken slechts op het vwo geven, maar dit weloverwogen hebben ingevoerd.
Het is slechts een overblijfsel uit vroeger tijden, toen het gymnasium mét Latijn nog de enige weg was naar de Universiteit (omdat ze daar alleen Latijn spraken als voertaal .)
Later hebben ze een soort HBS (havo+) met Latijn ingevoerd zodat HBS'ers ook naar de universiteit konden, dat werd het lyceum genoemd. (Wat m.i. de basis voor het huidige vwo-systeem is.)

Citaat:
Optima schreef op 27-11-2003 @ 12:01 :

- Latijn heeft een geschiedenis dat het alleen is voorgelegd aan intellectuelen, het hoort qua traditie op het atheneum/gymnasium thuis. Als je de HAVO erbij betrekt waar is de grens dan met het vmbo?
Aangezien ze het vroeger wél bij de HBS hebben betrokken, omdat HBS-ers ook naar de universiteit wilden maar dat niet konden omdat ze geen Latijn kregen, gaat dit argument helaas óók niet op.

Maar het komt er dus op neer dat het geen weloverwogen keuze is geweest. Dat argument gaat dus niet op.

Verder ben ik voor keuzevakken als Grieks, Latijn en vooral KCV eigenlijk, maar dan wel minder diep ingaand op de stof en minder stof, zoals bij alle vakken die op beide niveau's gegeven worden.

Laatst gewijzigd op 22-06-2005 om 17:54.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 20:29
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Wij krijgen al twee jaar lang te horen van onze leraar klassieken dat de punten voor kcv zo belachelijk hoog liggen omdat het een vak op havo niveau is. Waarom kun je het dan in vredes naam niet kiezen op de havo.

Verder ben ik voor de invoer van die vakken als keuzevak, maar moet er wel voldoende belangstelling voor zijn. Het is gewoon een kwestie van interesse net als dat zou zijn als havo leerlingen geschiedenis, tekenen en dergelijke in hun vrije deel zouden kiezen. Het is volgens mij behoorlijk naief om ervan uit te gaan dat havisten geen belangstelling hebben in deze vakken. Maar misschien is er inderdaad wel niet genoeg animo voor.

Hetzelfde geldt bij ons op school voor het vak filosofie (alleen op vwo te kiezen) en lo2 (alleen op havo te kiezen), maar tot deze beslissing zijn ze gekomen door een peiling onder de leerlingen.
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 15:53
hatefukk
hatefukk is offline
Als er geen tekort was aan leraren leek het me een prima idee. Zo vreselijk moeilijk zijn Latijn en Grieks nu ook weer niet vergeleken met iets als Duits, wat een havo-cursist wel verondersteld wordt te beheersen. Het niveau zou uiteraard wat lager moeten liggen.

Het argument dat een havo-cursist er 'niets aan heeft' vind ik onzin. Een student geneeskunde kan ook heel goed zonder Latijn of grieks. Daarbij is de taal slechts één aspect van klassieke talen. Veel belangrijker vind ik de kennis over de klassieke oudheid, waarvan de invloed ook vandaag nog zo duidelijk merkbaar is. En op dat punt vind ik ook gymnasiasten vaak te kort schieten. Ik durf te wedden dat nog geen 20% van mijn ex-klasgenoten ooit heeft gehoord van bijv. Plotinus' Enneaden, laat staan dat ze ze ooit hebben gelezen. En wie van de gymnasiasten heeft Plinius gelezen?
__________________
Fuck yeah
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 19:11
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 22-06-2005 @ 18:50 :
Aangezien ze het vroeger wél bij de HBS hebben betrokken, omdat HBS-ers ook naar de universiteit wilden maar dat niet konden omdat ze geen Latijn kregen, gaat dit argument helaas óók niet op.
De HBS en het havo vergelijken is onzinnig. Het havo is veel lager van niveau.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 10:24
Verwijderd
Citaat:
hatefukk schreef op 19-07-2005 @ 16:53 :
En wie van de gymnasiasten heeft Plinius gelezen?
Moi.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 22:14
Verwijderd
Citaat:
hatefukk schreef op 19-07-2005 @ 16:53 :
En wie van de gymnasiasten heeft Plinius gelezen?
Moi aussi.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 22:47
MickeyV
MickeyV is offline
Is dat minor, of maior?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 23:35
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 31-07-2005 @ 23:47 :
Is dat minor, of maior?
Ik heb minor gelezen.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 13:43
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Hoewel ik niets van het nederlandse systeem snap moeten ze het gewoon doen!
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.