Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2010, 19:01
Henck
Avatar van Henck
Henck is offline
Geachte forummers,

Ik vroeg mij een af wat jullie mening was ten aanzien van het woord jodenkoek. Vinden jullie dit een gepaste term of neigt het, in jullie opinie, naar antisemitisme?

Hoogachtend,
'EnCk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2010, 23:30
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Niks mis mee. Net als blanke vla en negerzoen of oudewijvenkoek. Het is een naam.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 13:10
Sudoku.
Avatar van Sudoku.
Sudoku. is offline
Ik vind het geen antisemitisme. Het zijn lekkere koeken toch.
En inderdaad, het is een naam.
__________________
Je bent zelf een signature.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 10:47
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Als ik joods was zou ik er trots op zijn, prima koeken.
Misschien dat er nog wel eens een publiciteitsstunt aankomt, net als met de negerzoenen toen. Hoewel ik daar toch niet aan mee doe, een negerzoen is voor mij nog steeds een negerzoen.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 12:15
Verwijderd
Citaat:
Als ik joods was zou ik er trots op zijn, prima koeken.
Misschien dat er nog wel eens een publiciteitsstunt aankomt, net als met de negerzoenen toen. Hoewel ik daar toch niet aan mee doe, een negerzoen is voor mij nog steeds een negerzoen.
Idd, negerzoen = negerzoen, niet ineens iets anders omdat een of ander bedrijf dat zegt
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 14:15
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ochja, neger zou je nog als beledigend kunnen zien, aangezien er modernere woorden voor zijn (en ja, moderner, want neger is niet altijd een naar woord geweest). Joden noemen zichzelf gewoon joden en het is zeker geen belediging. Dus een koek zo noemen ook niet.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 19:44
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Ik vind anders dat er geen verschil is tussen het woord jood of het woord neger. Negers noemen zichzelf ook negers, dus dat is geen argument. En beide woorden hebben nogal een negatieve associatie.

Maar goed, wat de rest ook al zegt: het zijn benamingen die al tijden worden gebruikt en je hoeft de naam daarvan niet aan te passen. Als mensen zich beledigt voelen dat trekken ze zich dat soort dingen echt veel te persoonlijk aan.
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 23:41
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Ochja, neger zou je nog als beledigend kunnen zien, aangezien er modernere woorden voor zijn (en ja, moderner, want neger is niet altijd een naar woord geweest). Joden noemen zichzelf gewoon joden en het is zeker geen belediging. Dus een koek zo noemen ook niet.
Ik kan echt niet inzien hoe het woord neger beledigend zou kunnen zijn. Ik vind het woord blanke ook niet beledigend. En een neger is nu eenmaal een neger. Heb het nooit een naar woord gevonden.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 06:44
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Inderdaad, als het nou kafferzoenen waren, dan zou ik dat ook niet leuk vinden. Maar neger is gewoon een normaal woord toch?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 09:34
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Citaat:
Ik kan echt niet inzien hoe het woord neger beledigend zou kunnen zijn. Ik vind het woord blanke ook niet beledigend. En een neger is nu eenmaal een neger. Heb het nooit een naar woord gevonden.
Neger is beledigend, omdat het een woord is dat blanken bedacht hebben voor zwarten. Immers 'negra' is een Spaans woord. Ik snap je redenering wel, maar dit is de redenering van 'gekleurden'. Zelfde als je in Nederlands 'zwarte' tegen een neger zou zeggen, dat zou ook niet in goede aarde vallen. En dan heb je ook nog al dat gezeik van Oprah over de N-woord.... Echt, people get over it

En negerzoenen blijven uiteraard de bomb.
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 13:23
Verwijderd
Maar als Oprah N-word zegt, dan bedoelt ze nigger, niet negro. Vergelijkbaar met nikker. Ik zou nikkerzoenen ook niet gepast vinden, maar ik beschouw neger als een neutraal woord. Ja, natuurlijk is het woord bedacht door Europeanen, de meeste woorden uit het Nederlands zijn bedacht door Europeanen, dat krijg je in een Europees land.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 13:58
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Ik ben het ook met je eens, probeer alleen maar de gedachtengang van mensen die zich beledigd zouden kunnen voelen hier neer te zetten... Volgens mij hebben we een chronisch gebrek aan negers voor deze discussie
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 14:04
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik vind het ook helemaal geen bijzonder beledigend woord, maar neger is nu eenmaal niet zo politiek correct. Als je iemand beschrijft als "een neger met een rode pet" word je dan ook redelijk scheef aangekeken. "Een jood uit Amstelveen" is dan weer heel wat anders.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 14:52
Verwijderd
Ik zie het probleem niet en volgens mij zijn er maar weinig mensen die zich door 'negerzoenen' of 'jodenkoeken' echt beledigd voelen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 15:05
Naimin
Avatar van Naimin
Naimin is offline
Ze hebben al de negerzoenen veranderd in zoenen egt stom het is een naam... Het valt me wel op dat iig bij mij op school de donkere medemens zich altijd heel erg gediscrimineerd voelt als je ook maar naar ze durft te kijken, en dat het hier bij dit etenswaar ook moet gebeuren dat de 'negers' zich weer aangesproken voelen...

No offense tegen de zwarte want ik weet zeker dat niet iedereen zich aangesproken voelen. Maar ik als blanken voel me ook niet aangesproken, en een aantal joden die ik ken leven gewoon met die naam van de jodenkoeken..
__________________
A myth is an image in terms of which we try to make sense of the world.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Ze hebben al de negerzoenen veranderd in zoenen egt stom het is een naam... Het valt me wel op dat iig bij mij op school de donkere medemens zich altijd heel erg gediscrimineerd voelt als je ook maar naar ze durft te kijken, en dat het hier bij dit etenswaar ook moet gebeuren dat de 'negers' zich weer aangesproken voelen...

No offense tegen de zwarte want ik weet zeker dat niet iedereen zich aangesproken voelen. Maar ik als blanken voel me ook niet aangesproken, en een aantal joden die ik ken leven gewoon met die naam van de jodenkoeken..
Negerzoenen zijn niet echt van naam veranderd hoor, dat was een reclame stunt van Buys
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 15:52
Naimin
Avatar van Naimin
Naimin is offline
Nee hoor xD was op het nieuws ja de naam negerzoenen is veranderd in zoenen omdat mensen zich gediscrimineerd voelde....
En anders is het wel een hele lange stunt want er staat nogsteeds zoenen op de verpakking
__________________
A myth is an image in terms of which we try to make sense of the world.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Nee hoor xD was op het nieuws ja de naam negerzoenen is veranderd in zoenen omdat mensen zich gediscrimineerd voelde....
En anders is het wel een hele lange stunt want er staat nogsteeds zoenen op de verpakking
Het was een reclamestunt, dat heeft de fabrikant zelf toegegeven En Buys noemt het volgens mij idd geen negerzoenen meer, maar andere merken doen dat wel gewoon nog hoor
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-06-2010, 16:19
Verwijderd
'moorkop' is eigenlijk nog veel erger dan 'jodenkoek' en 'negerzoen', gek dat je daar ook nooit iemand over hoort.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 17:45
Naimin
Avatar van Naimin
Naimin is offline
Wat's so special about Moorkop
__________________
A myth is an image in terms of which we try to make sense of the world.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Wat's so special about Moorkop
moor = neger, kop = hoofd
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 20:57
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Neger is beledigend, omdat het een woord is dat blanken bedacht hebben voor zwarten. Immers 'negra' is een Spaans woord. Ik snap je redenering wel, maar dit is de redenering van 'gekleurden'. Zelfde als je in Nederlands 'zwarte' tegen een neger zou zeggen, dat zou ook niet in goede aarde vallen. En dan heb je ook nog al dat gezeik van Oprah over de N-woord.... Echt, people get over it

En negerzoenen blijven uiteraard de bomb.
Ik ben een neger hoor. En behalve in Rotterdam ken ik geen negers die het woord neger een belediging vinden. En zwarte ook niet. Toen ik op een eiland woonde vol zwarten werd ons op school geleerd dat we van het zwarte ras waren. Ik denk echt dat het door de tv komt dat mensen denken dat het een belediging is. Maar dat is het in Nederland echt niet hoor. Nigger kun je ook niet vergelijken met neger. Dat blanken het bedacht hebben maakt het nog niet een belediging.

@Andijvie: mij is altijd geleerd dat een Moor iemand is dit tussen neger en blank in zit. Beetje marrokaans dus. Mijn moeder heeft altijd heel trots verkondigd dat haar zoontje een moortje was. Want moortjes zijn mooi


Ik moet trouwens wel zeggen dat het vaak de zeer laag opgeleide neger is die zich beledigd voelt. Die praten tv na.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 21:33
Naimin
Avatar van Naimin
Naimin is offline
Citaat:
moor = neger, kop = hoofd
haa nooit gewete joh
__________________
A myth is an image in terms of which we try to make sense of the world.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 12:41
Verwijderd
Citaat:
@Andijvie: mij is altijd geleerd dat een Moor iemand is dit tussen neger en blank in zit. Beetje marrokaans dus. Mijn moeder heeft altijd heel trots verkondigd dat haar zoontje een moortje was. Want moortjes zijn mooi
Moren zijn inderdaad oorspronkelijk Noordafrikanen, in termen als 'moorse architectuur' enzo klopt dat ook, maar in de jaren 20-60 werd het ook gebruikt als synoniem voor neger ook te zien aan het liedje 'moriaantje zwart als roet' en de naam Moortje voor zwarte katten.
Of ga ik nu al te ver offtopic? In dat geval: zijn er vrouwelijke forumers uit Arnhem die zich hierdoor gediscrimineerd voelen?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2010, 09:32
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Of mensen die Jan heten hierdoor:
?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2010, 11:46
Dionie
Dionie is offline
Ik vind dit zo'n onzin zeg, net zoals de middleaged surinaamse vrouwen die het woord negerzoen hebben verboden. Als ik 1 ding niet ben is het racsistisch ik heb zelf ook een kleurtje maar dit slaat alles BAH BAH
Met citaat reageren
Oud 23-06-2010, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dit zo'n onzin zeg, net zoals de middleaged surinaamse vrouwen die het woord negerzoen hebben verboden. Als ik 1 ding niet ben is het racsistisch ik heb zelf ook een kleurtje maar dit slaat alles BAH BAH
Welke middleaged surinaamse vrouwen hebben het woord 'negerzoen' verboden?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 08:57
Dionie
Dionie is offline
Ik weet niet meer hoe ze heet, ze hebben regelmatig zitten klagen bij pauw en witteman...Mijn moeder is er ook 1tje om het even te bagtaliseren, vrouwen zoals mijn eigen moeder liepen ook te klagen over de surinaamse stem in knevel en van den brinks van de week katern. Deze kan ik dan nog enigszins begrijpen, maar een negerzoen heet nu een zoen en de zwarte piet heet nu op sommige plekken Piet...dit zijn gewoon tradities van de hollanders, moeten we zo houden. Wij hebben in suriname ook termen over blanken, die zullen we what ever it takes zo houden!

Ooh en die dames hebben het niet verboden, die hebben de mensen die de mogelijkheid hebben het te verbieden onder druk gezet. Dezelfde vrouwen die probeerden het boek van robert vuistje de grond in te boren. Het is toch een vrij land, wij hebben hier thuis flinke discussies over aan de eetkamer tafel en ik vind dat ALLES gezegd en gedaan mag worden zolang het de normen en waarden van de vrijheid van meningsuiting niet overschijd.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 09:10
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet meer hoe ze heet, ze hebben regelmatig zitten klagen bij pauw en witteman...Mijn moeder is er ook 1tje om het even te bagtaliseren, vrouwen zoals mijn eigen moeder liepen ook te klagen over de surinaamse stem in knevel en van den brinks van de week katern. Deze kan ik dan nog enigszins begrijpen, maar een negerzoen heet nu een zoen en de zwarte piet heet nu op sommige plekken Piet...dit zijn gewoon tradities van de hollanders, moeten we zo houden. Wij hebben in suriname ook termen over blanken, die zullen we what ever it takes zo houden!

Ooh en die dames hebben het niet verboden, die hebben de mensen die de mogelijkheid hebben het te verbieden onder druk gezet. Dezelfde vrouwen die probeerden het boek van robert vuistje de grond in te boren. Het is toch een vrij land, wij hebben hier thuis flinke discussies over aan de eetkamer tafel en ik vind dat ALLES gezegd en gedaan mag worden zolang het de normen en waarden van de vrijheid van meningsuiting niet overschijd.
Oef ja, dat gaat me ook te ver, die mensen die dat serieus beledigend vinden, hebben echt geen relativeringsvermogen. Natuurlijk is het een rare naam als je er serieus over nadenkt, maar 't zijn namen voor gebakjes enzo, dan is 't toch al meteen gewoon grappig?
Ach ja, 't schijnt dat 95% van de mensen geen enkel probleem heeft met die namen, dus die 5% moet dan maar lekker die dingen 'zoen' gaan noemen
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 09:56
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Och, in België zijn het negerinnentetten. Dan vind ik negerzoen nog meevallen
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 15:34
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ooh en die dames hebben het niet verboden, die hebben de mensen die de mogelijkheid hebben het te verbieden onder druk gezet.
Dat heeft allemaal weinig invloed. De naamsverandering was een publiciteitsstunt van de fabrikant.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 09:11
Dionie
Dionie is offline
Citaat:
Dat heeft allemaal weinig invloed. De naamsverandering was een publiciteitsstunt van de fabrikant.
Denk je dat de fabrikant een stel surinaamse vrouwen heeft ingehuurd...Die vrouwen maken onnodig een probleem, ze zeuren zelfs..maar integer zijn ze sowieso
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 13:29
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Ik ben joods en ik heb /care, maar ik weet ik dat sommige mensen in mijn omgeving het wel vervelend vinden.
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 20:12
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Denk je dat de fabrikant een stel surinaamse vrouwen heeft ingehuurd...Die vrouwen maken onnodig een probleem, ze zeuren zelfs..maar integer zijn ze sowieso
Die mensen waren er al heel lang. De fabrikant heeft ze jarenlang genegeerd, en toen besloten om op hun geklaag in te gaan als publiciteitsstunt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2010, 10:49
Verwijderd
zolang joden er geen problemen mee hebben heb ik er ook geen problemen mee.

maar eerst had je negerzoenen zijn zoenen geworden moeten jodenkoeken dan ook maar koeken gaan heten??
als joden er geen problemen mee hebben vind ik het best, het zijn sppr lekkerekoeken
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 00:25
Verwijderd
Laten we ook maar meteen 'nazikoeken' op de markt brengen, dan kunnen ze zeker niet meer klagen dat het antisemitisch zou zijn.

Als ik de redenering van de topic starter volg toch...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-07-2010, 15:05
HFSH
Avatar van HFSH
HFSH is offline
Zolang er geen Joden in zitten of het alleen verkocht mag worden aan Joden is het geen probleem toch? De oorsprong van de naam is toch niet echt duidelijk.
__________________
"We shall dive down through black abysses…
and in that lair of the Deep Ones we shall dwell amidst wonder and glory forever."
Met citaat reageren
Oud 30-07-2010, 02:12
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik vind het onzin dat woorden als 'jodenkoek' of 'negerzoen' een belediging zouden zijn. Het is toch juist een (soort van) compliment dat er iets lékkers naar een groep vernoemd wordt en niet iets heel naars of smerigs?
'JodenParfum' voor een WC-reiniger bijv., dát zou beledigend zijn, maar Jodenkoek niet.

Ik zie het een beetje zo voor me:
persoon 1: *nomnomnom* "Zo hee, wat een lekkere koeken"
persoon 2: "Ja he, het is van een Joods recept."
persoon 1: "NICE! Ik ga ze op de martkt brengen. En om de Joden de credit te geven die ze verdienen, noem ik ze Jodenkoeken!"

PS: Op wiki staat ook nog het verhaal dat de naam afkomstig kan zijn van een bakkerij van familie De Joode , óf dat ze zo genoemd zijn omdat de koeken zo goedkoop waren. Dat tweede is dan weer niet zo aardig.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie nooit een relatie
mark_h
165 25-05-2007 22:39
De Kantine Het Slechte Slogans Topic #2
Verwijderd
500 18-08-2006 08:36
De Kantine Welke producten moeten er na de negerzoenen nog meer van naam veranderen?
Uice
150 25-04-2006 21:17
De Kantine Het Slechte Slogans topic
maxwell
500 30-03-2006 20:39
Muziek Nsbm
Caligula
247 14-10-2004 16:44
Lichaam & Gezondheid Wat eet jij op een dag???
*Fallen_Tear*
105 11-12-2001 13:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.