Oud 12-03-2003, 17:31
Verwijderd
Genetisch gemanipuleerd voedsel is gewoon in winkels verkrijgbaar. Een goede zaak of juist niet? En moet het duidelijk op een verpakking worden aangegeven als voedsel genetisch is gemanipuleerd? Ik zou graag jullie mening willen horen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2003, 17:37
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ligt eraan op welke manier het gemanipuleerd is...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 17:45
Verwijderd
Op welke manier is het wel goed, en welke manier niet?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 18:19
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
ik vind dat het zéker op de verpakking aangegeven moet worden
zelf eet ik liever niet genetisch gemanipuleerd voedsel
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 21:09
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
pierpkeblap schreef op 12-03-2003 @ 17:45:
Op welke manier is het wel goed, en welke manier niet?
Nou... als bijvoorbeeld varkens zo gemanipuleerd worden dat ze extra snel groeien met alle nadelen van dien, vind ik het maar niets, maar als sinaasappelbomen zo gemanipuleerd zijn dat ze resistend worden tegen bepaalde schimmels bijvoorbeeld, vind ik het wel kunnen.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 01:33
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 12-03-2003 @ 21:09:
maar als sinaasappelbomen zo gemanipuleerd zijn dat ze resistend worden tegen bepaalde schimmels bijvoorbeeld, vind ik het wel kunnen.
Weet je wat voor hel het is zodra dat gen in de natuur terecht komt? Het schopt het ecosysteem regelrecht de biobak in.

Desalniettemin eet ik veel gen. voedsel aangezien ik veel sojaproducten eet en een dermate kleine beurs heb dat ik biologische producten niet kan betalen. Maar, sinds kort werk ik bij een natuurwinkel dus krijg ik korting EN heb ik weer een inkomen dus kan ik weer biologische spullen kopen.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 18:42
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
drama schreef op 14-03-2003 @ 01:33:
Weet je wat voor hel het is zodra dat gen in de natuur terecht komt? Het schopt het ecosysteem regelrecht de biobak in.
Totally agree

Ik at het zo min mogelijk, totdat ik er achter kwam dat ik dan bijna niks meer kon eten...dus als er nu op de boter of wat dan ook staat, met zoveel procent (heel laag) gemanipuleerde dit of dat, dan neem ik het wel. Maar ik zou nooit volledig gemanipuleerd voedsel nemen.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 21:56
notbonefish
notbonefish is offline
tsja.. GM is zo'n hele onduidelijke omschrijving eigenlijk. gaat het dan om overexpressie van een gen die al van nature in het organisme voorkomt, zodat er meer van een bepaalde stof gevormd wordt dan normaal? zijn er genen uit andere organismen overgeplaatst om een nieuwe eigenschap aan een plant/dier te geven? of zijn er gewoon nieuwe genen aan toegevoegd die een plant resistent maken voor een bepaald merk onkruidverdelger, zodat de akkers lekker volgespoten kunnen worden met dat merk?

aan de ene kant biedt het veel mogelijkheden die we in het verleden niet hadden. we hebben (zo denken we) meer controle over wat we kunnen groeien, maar wat zijn nu werklijk de gevaren? allergien, onvoorspelde giftige stoffen, onverwacht DNA overdracht aan verwante soorten? super-ziektes zelfs?

goed of niet, je kunt de geest niet weer in de fles proppen. Pandora's doos is immers al geopend.

maar het argument dat het de wereldhonger op zal lossten, dat is gewoon onzin.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 16:08
ikkie87
ikkie87 is offline
Ik vind dat het gewoon te koop moet blijven

Als het genetisch gemanipuleerd is moet het ook op het etiket staan, dus als je geen gm voedsel wilt hebben koop je het toch niet.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 17:54
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Volgens mij zijn nu al veel producten GM te koop. Zonder dat je het weet enzo.
Ik vind het prima dat het in de winkels verkocht wordt en als het op de verpakking wordt aangegeven weet ik niet of ik dat goed vind omdat er ook nadelen aan zitten. Bijv voor de winkels een probleem, omdat ze dan van alle producten er twee moeten verkopen (gemanipuleert en niet gemanipuleert). Het voordeel is dat de consument dan zelf kan kiezen, en ook de prijs verschillen ziet.
__________________
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 19:37
notbonefish
notbonefish is offline
er hoeft aleen op te staan of er een GM organisme in zit, geloof ik. dus als er iets in zit dat gemaakt is door een GM organsime, maar als er verder geen onderdeel van dat organisme erin zit, hoeft dat er dus niet op te staan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [BIO] Mening geven over stelling genetische manipulatie
Silvano08
5 06-02-2011 17:24
Algemene schoolzaken Enquete genetische manipulatie
Lotte
9 22-02-2005 14:15
Huiswerkvragen: Exacte vakken Enquete Genetische Manipulatie
enzovoorts
21 06-01-2004 17:49
Psychologie meningsverschilletje met ouders
Verwijderd
15 07-11-2003 02:56
Flora & Fauna Genetische Manipulatie
Ieme
14 25-01-2002 19:26
Huiswerkvragen: Exacte vakken Genetische Manipulatie
bono
2 16-09-2001 20:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:26.