Oud 13-03-2003, 16:03
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Ik wilde in deze topic de allerlekkerste recepten zetten. Volgens mij is zo'n topic er nog niet, wel voor andere recepten, maar niet voor de lekkerste.
Voor al mijn recepten heb je gewoon zout en peper nodig.

Ik zal de spits af bijten:

Macaronisalade
Ingrediënten:
- macaroni (welke jij het lekkerst vindt)
- cashew noten (ongezouten vind ik het lekkerste)
- bieslook
- mango
- ananas
- bakje sellerysalade (weet ff niet hoe je dat schrijft)
De hoeveelheden moet je een beetje zelf naar wat je het lekkerst vindt toevoegen. Je moet een beetje kijken naar het aantal personen enzo, en wat jij zelf het lekkerste vindt. Ik kook altijd een beetje 'op ervaring', dus ik weet geen precieze hoeveelheden. Ik heb ook geen weegschaal, dus ik kan het niet afmeten.

Bereiding:
- Kook de macaroni (natuurlijk wat zout toevoegen) (ik vind al dente persoonlijk het lekkerste. Al dente: het net gaar, bijtgaar, koken
van pasta gerechten).
- Doe de sellerysalade erbij.
- Laat de macaroni met de sellerysalade afkoelen.
- Als het koud genoeg is, snij je de mango en de ananas en doe je er stukjes mango en stukjes ananas er bij.
- Beetje zout en peper erbij voor de smaak.
- In de koelkast zetten tot het geserveerd wordt en vlak daarvoor wat fijngesneden bieslook en de cashewnoten erbij doen. De cashewnoten moet je er echt pas op het allerlaatste moment bij doen, omdat ze anders zacht worden!!!!



Aardappelpannenkoek
Ook wel bekend als rösti, alleen dan in een andere vorm.
Ingrediënten:
- aardappels
- geraspte kaas
- gierst (te verkrijgen in een natuurvoedingswinkel)
Even weer over de hoeveelheden: wanneer je veel gierst toevoegd wordt het geheel een beetje droog. ikzelf vind met veel geraspte kaas het lekkerste, dat is een beetje kleffer en ik vind de smaak dan het beste! Maar dus even experimenteren wat je zelf het lekkerst vindt!

Bereiding:
- kook ruim vantevoren (dus ruim voor je gaat eten) de aardappels (natuurlijk met wat zout) net niet helemaal gaar.
- kook de gierst
- laat de aardappels en de gierst afkoelen (daarom moet je dus ruim voor je gaat eten de aardappels al koken)
- rasp de aardappels (dat is de reden dat ze net niet helemaal gaar moeten zijn, anders vallen ze uit elkaar voor je ze kunt raspen).
- roer de geraspte aardappels, gierst en geraspte kaas door elkaar, voeg wat zout en peper toe.
- smelt wat boter of doe olie in een koekenpan.
- doe (een deel van) het zojuist door elkaar geroerde in de pan en 'stamp' het aan, zodat het een soort 'koek' wordt.
- zet het vuur zachtjes en laat de koek zachtjes bakken, net zolang tot de ene kant een bruin korstje heeft.
- je zal dan de pannenkoek moeten omdraaien. hiervoor kun je bijvoorbeeld een (houten) bord of een (snij)plank op de pan leggen en pan met bord en al omdraaien, zodat de koek op het bord komt te liggen. dan eventjes weer wat olie of boter in de pan en de koek langzaam met de witte kant in de pan laten glijden.
- bakken tot ook de andere kant een bruin korstje heeft en klaar is je aardappelpannenkoek!



Pasta ovengerecht
voor 4-6 personen (hangt ervan af hoeveel iedereen eet enzo, maar ik denk dat je dit wel voor 6 personen kunt maken)
Ingrediënten:
- 500 gram pasta (bijv. schelpjes)
- 450 gram broccoli
- 200 gram champignons
- 175 gram gesneden ham (of evt hamreepjes)
- 4 eieren
- 2,5 dl crème frâiche
- een bakje cashewnoten (liefst ongezouten)
- geraspte kaas

Bereiding:
- kook de pasta, het liefst al dente, uiteraard met wat zout.
- kook ook de broccoli, ongeveer net zolang als de pasta, zodat het gaar (genoeg) is, uiteraard met wat zout.
- meng de eieren en de crème frâiche, doe er ook wat zout en peper bij.
- verwarm de oven voor op ongeveer 180 graden.
- vet een ovenschaal in.
- meng (wanneer de pasta en de broccoli helemaal gekookt enzo zijn) de pasta, broccoli, champignons, ham en de cashewnoten.
- doe dit mengsel in de ovenschaal.
- giet het eiermengsel er gelijkmatig overheen.
- strooi er geraspte kaas overheen.
- ongeveer een half uur in de oven bakken (zodat het heet wordt: als het ei (min of meer) is gestold, kan je het eten).



Spaghettitaart
Voor 4 personen
Ingrediënten:
- 125 gram champignons, in plakjes
- 1 (groene) paprika, zonder zaadjes, in stukjes
- 125 gram ham, in reepjes
- 80 gram diepvriesdoperwten
- 6 eieren
- 2,5 dl slagroom, melk of crème frâiche
- 100 gram spaghetti
- 2 eetlepels fijngehakte peterselie
- 25 gram geraspte kaas

Bereiding:
- kook de spaghetti ruim vantevoren, zodat het af kan koelen, uiteraard met wat zout, en snij het in kleine stukjes
- verwarm de oven voor op 180 graden
- vet een ovenschaal in
- smet boter in een koekenpan of doe er olie in. bak de champignons op laag vuur, zo'n 2-3 minuten.
- voeg de paprika toe en bak nog een paar minuten.
- doe er daarna de ham en de doperwten bij en roer dit door elkaar.
- laat alles een beetje afkoelen
- meng (ondertussen) in een kom de eiren met de slagroom, melk of crème frâiche. doe hier ook wat peper en zout bij.
- roer de spaghetti, peterselie en het champignonmengsel erdoor.
- doe dit alles in een ovenschaal.
- bestrooi het met de geraspte kaas.
- ongeveer 30 minuten in de oven bakken.




Ik heb nog wel meer, maar dat komt later wel.

Eet smakelijk!
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2003, 17:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
die spaghettitaart ga ik echt eens uitproberen!!!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 18:09
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Niet mijn eigen recept maar via via gekregen en heel erg lekker. Vooral met perziken.

Recept: Pilav (4 personen)

Benodigdheden:

- peper, zout, paprikapoeder, gemberpoeder, kerriepoeder, worcestershiresaus, evt. bieslook
- 1 (niet te fijn) gesnipperde ui
- 1-2 teentje(s) knoflook
- 1 bouillonblok
- ketchup, ketjap, sambal naar smaak
- maïzena of aardappelmeel
- 1 blik perziken of ananas
- rijst of pasta


Bereidingswijze:

Kruid het vlees met de (bovenste) kruiden en bak het bruin. Doe er de ui en knoflook bij en laat dit even meebakken. Snijd de vruchten in stukjes en doe het sap bij het vlees. Bouillonblok, ketchup, ketjap, sambal en zoveel water erbij als je saus wilt. Dit alles binden met maïzena of aardappelzetmeel.
Als laatste de vruchten erbij en even doorverwarmen.

Dit gerecht is lekker met rijst of pasta.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 23:14
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
wat ontzettend subjectief...
als je dus een kaas of cake recept ofzo hebt... dan is het toch voor opzoeken toch veeeeeeel handiger het in die topics te plaatsen?

over smaken valt te twisten, en daarom bestaan er geen 'lekkerste' recepten
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 13:50
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
coecie schreef op 13-03-2003 @ 23:14:
wat ontzettend subjectief...
als je dus een kaas of cake recept ofzo hebt... dan is het toch voor opzoeken toch veeeeeeel handiger het in die topics te plaatsen?

over smaken valt te twisten, en daarom bestaan er geen 'lekkerste' recepten
'lekkerste' is ook zo subjectief als het maar zijn kan.

en eigenlijk had ik het over avondeten... maar dat heb ik idd niet opgeschreven.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Het grote (zoete) baksels topic 2
Hawahaai
299 14-08-2015 20:07
Eten & Drinken Ideeën voor recepten nodig? Vraag ze hier! deel 2
Calyx
371 10-08-2015 22:32
De Kantine It's a Saai! #1901
Verwijderd
500 15-01-2014 00:48
Eten & Drinken Wat eet jij vanavond? #29
Verwijderd
500 12-02-2013 14:37
Eten & Drinken Hoe maak je bakbanaan???
TaRkAn_lOvEr
12 30-06-2004 20:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.