Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2002, 21:10
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wat is het verschil tussen pedagogische wetenschappen en sociaal-pedagogische hulpverlening?
En pedagogiek? Is dat nou het zelfde als pedagogische wetenschappen?

Ik snap wel dat het op universitair niveau meer theoretisch zal zijn, maar wát wordt dan meer theoretisch benaderd en op het hbo meer praktisch?

Of kan je het eigenlijk niet zo zeggen en zit er een veel groter verschil tussen de twee opleidingen?

sorry als ik niet helemaal duidelijk ben, maar beter lukte het me ff niet..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2002, 07:52
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Universitair is wetenschappelijker. Dus je wordt aangespoord zelf veel na te denken en met eventuele eigen ideeën en ontwikkelingen te komen.

HBO is beroepsgericht. Dus de toepassingen van reeds bedachte theorieën etc. En dat maakt het dus praktischer.

Groetjes
Ben(die een wat beknopte maar hopelijk duidelijke uitleg gegeven heeft
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 11-12-2002, 15:30
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
dankje, maar ik zou toch nog wat specifieke voorbeelden willen hebben. kweet niet of d'r hier iemand één van de opleidingen volgt?
Aangezien het ene ook 'wetenschappen' is en het andere 'hulpverlening' vraag ik me af of d'r ook een groter verschil tussen zit dan alleen dat het één meer theorie is en het ander meer praktijk.
Maar iig bedankt!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2002, 09:12
Da King
Da King is offline
mijn vriendin studeert SPH, dus daar kan ik wel wat over vertellen. Het is vooral heel erg veel doen. Heel veel knutselen en knippen en plakken, bij SPH leer je vooral jezelf kennen, wat eigenlijk ook het doel is van SPH. Als je nog meer info wil hoor ik het wel
Met citaat reageren
Oud 12-12-2002, 17:05
kittyme
kittyme is offline
*pedagogische wetenschappen studeert*

Het klopt inderdaad dat SPH veel praktischer is dan pedagogische wetenschappen.

Het grote verschil tussen PW en SPH is dat een pedagoog van het WO kijkt wat er aan de hand is met het kind. Vervolgens maakt hij een behandelplan, dat een HBO-er uitvoert. Vandaar dus dat SPH zo praktijkgericht is. Je moet dus bedenken of je een behandelplan wilt opstellen (PW), of dat je het wilt uitvoeren (SPH).

(Misschien moet je Angeles om meer informatie vragen; ik weet dat zij dezelfde opleiding doet. Ik ben zelf net begonnen en ik geloof dat zij in het laatste jaar zit, waarschijnlijk weet zij je dus veel meer te vertellen over de opleiding).
__________________
Walking on sunshine :)
Met citaat reageren
Oud 12-12-2002, 19:23
Da King
Da King is offline
Citaat:
kittyme schreef:
Het grote verschil tussen PW en SPH is dat een pedagoog van het WO kijkt wat er aan de hand is met het kind. Vervolgens maakt hij een behandelplan, dat een HBO-er uitvoert. Vandaar dus dat SPH zo praktijkgericht is. Je moet dus bedenken of je een behandelplan wilt opstellen (PW), of dat je het wilt uitvoeren (SPH).
dat is dus volgens mij niet waar, want mn vriendin loopt haar jaarstage op het ziekenhuis, en ze is alleen maar bezig om behandelplannen te maken, en dan deze ook uit te voeren. Maar wat voor werk er dan voor een pw'er overblijft weet ik niet... (misschien algemene theorieen bedenken, maar dat lijkt me ook zo raar)
Met citaat reageren
Oud 12-12-2002, 21:13
kittyme
kittyme is offline
Okee, dan heb ik het vast mis

(ga ook na mijn propedeuse Onderwijskunde studeren, dus ik heb me nog niet echt in het werk van iemand die PW heeft gestudeerd verdiept )
__________________
Walking on sunshine :)
Met citaat reageren
Oud 12-12-2002, 22:04
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
kittyme schreef:
[BJe moet dus bedenken of je een behandelplan wilt opstellen (PW), of dat je het wilt uitvoeren (SPH).
[/B]
Bedankt!!!

En over wat je hierboven zegt, of het nou klopt of niet (), wat ik wil gaan doen is richting jeugdhulpverlener of wat Da King zegt over die vriendin: werken in een ziekenhuis en daar als hulpverlener voor jongeren/kinderen werken. (of in een gevangenis oid, maar iig die kant op dus)
Maar dan dus wel zelf de behandeling opstellen en die dan uitvoeren...
Kan je dan dus het beste PW gaan studeren of SPH?

Of zijn ze alletwee daarvoor niet echt de geschikte opleiding?
(naar ik van verschillende sites enzo begrijp kan je dat toch gaan doen met sph/pw?)
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 13:37
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Citaat:
linda85 schreef:
En over wat je hierboven zegt, of het nou klopt of niet (), wat ik wil gaan doen is richting jeugdhulpverlener of wat Da King zegt over die vriendin: werken in een ziekenhuis en daar als hulpverlener voor jongeren/kinderen werken. (of in een gevangenis oid, maar iig die kant op dus)
Maar dan dus wel zelf de behandeling opstellen en die dan uitvoeren...
Kan je dan dus het beste PW gaan studeren of SPH?
Mij werd verteld dat als je juist met kinderen wil werken dat je het best CMV kunt doen, van de hbo-studies dan. Maar dat is dan weer heel persoonlijk want de ander beweerdt weer van niet.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 14:44
iamre18
iamre18 is offline
Citaat:
linda85 schreef:
Bedankt!!!

En over wat je hierboven zegt, of het nou klopt of niet (), wat ik wil gaan doen is richting jeugdhulpverlener of wat Da King zegt over die vriendin: werken in een ziekenhuis en daar als hulpverlener voor jongeren/kinderen werken. (of in een gevangenis oid, maar iig die kant op dus)
Maar dan dus wel zelf de behandeling opstellen en die dan uitvoeren...
Kan je dan dus het beste PW gaan studeren of SPH?

Of zijn ze alletwee daarvoor niet echt de geschikte opleiding?
(naar ik van verschillende sites enzo begrijp kan je dat toch gaan doen met sph/pw?)
Ik doe SPH (2e jaar). Het is aan de ene kant wel heel praktisch(veel verslagen maken, werkvelden bezoeken, groepsopdrachten maken, creatieve vakken(muzische vakken), maar aan de andere kant heb je dus ook een een lading theorie. Deze theorie valt wel mee, de toetsen zijn vaak niet supermoeilijk, maar het is soms best veel. Op de Universiteit, zal je Grotendeels je aandacht vestigen op theorie en na een paar jaar volgens mij pas in de praktijk aan de slag gaan.(SPH begin je in het 1e jaar al met een stage en een tal van praktische opdrachten). Als SPH'r word je opgeleid voor een heel breed aantal werkvelden.(ziekenhuis, psychiatrie, gevangenis etcetc). Ook de doelgroepen zijn hele divers; van baby's tot bejaarden met diverse problematieken. Meestal fungeer je als groepswerker, maar je kan ook individueel met mensen aan de slag; denk dan met name aan ziekenhuis, psychiatrie, ambulant werk. Als Sph'r zal je binnen een aantal werkvelden, behandelingen uitvoeren, maar als SPh'rzal je binnen bepaalde werkvelden misschien ook zelf behandelingsplannen gaan maken, of in ieder geval leerdoelen opstellen met de cliënten. Na je universiteit zal jou bevoegdheid er toe dragen, dat je geheel zelfstandig aan behandelingsplannen gaat werken en uitvoeren. Volgens mij doet de SPH'er dit niet geheel zelfstandig, altijd in overleg met andere disciplines als de ortho-pedagoog, psycholoog, psychiater etcetc.(tenminste als de sph'r al behandelplannen maakt, volgens mij maakt de Sph'r meer leerplannen/doelen>>dus op kleiner niveau ben je dan bezig met de cliënt.Over de PW kan ik verder niet echt wat vertellen.

Als je meer wilt weten...mail me maar...
__________________
~Tigerlily Deepdelver~,~Tári Calaelem~
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 14:46
iamre18
iamre18 is offline
Citaat:
alpha schreef:
Mij werd verteld dat als je juist met kinderen wil werken dat je het best CMV kunt doen, van de hbo-studies dan. Maar dat is dan weer heel persoonlijk want de ander beweerdt weer van niet.

Binnen de CMV zal je geheid ook veel met kinderen te maken krijgen, maar dan is het niet echt hulpverlenen. Daarvoor moet je dan weer SPH gaan doen of MWD.
__________________
~Tigerlily Deepdelver~,~Tári Calaelem~
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 18:09
Angeles
Angeles is offline
O, ik lees dit nu pas, ik moet nu over vijf minuten weg, maar mail me anders maar met vragen, Aanangeles@hotmail.com, of voeg me maar toe op MSN.

Ik lees dit topic later nog wel even rustig door.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 22:03
Da King
Da King is offline
het blijkt dus dat ik onzin heb zitten zwammen (niet helemaal maar goed). Mn vriendin zit nu naast me en die zegt dat het verhaal van iamre18 en kittyme helemaal klopt (shame on me), sorry voor de foute info...

en nu van mn vriendin:

Ik begrijp dat je graag met kinderen wilt werken? Of misschien zie ik het fout, maar als dit wel zo is, zou ik eerder pedagogiek aanraden. Ik merk dat ik nu veel aan mijn eigen achtergrondkennis heb, dan aan de theorieen van SPH (die eigenlijk zo goed als nooit over kinderen gaan). Als voordeel heb je bij SPH wel dat je mega-veel praktijkervaringen krijgt.
Denk ook wel goed na waar je je opleiding wilt volgen, want de opleiding SPH wordt zéér verschillend gegeven op de verschillende scholen.

en das allemaal waar, want mn vriendin is kei slim
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 23:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Da King schreef:
het blijkt dus dat ik onzin heb zitten zwammen (niet helemaal maar goed). Mn vriendin zit nu naast me en die zegt dat het verhaal van iamre18 en kittyme helemaal klopt (shame on me), sorry voor de foute info...

en nu van mn vriendin:

Ik begrijp dat je graag met kinderen wilt werken? Of misschien zie ik het fout, maar als dit wel zo is, zou ik eerder pedagogiek aanraden. Ik merk dat ik nu veel aan mijn eigen achtergrondkennis heb, dan aan de theorieen van SPH (die eigenlijk zo goed als nooit over kinderen gaan). Als voordeel heb je bij SPH wel dat je mega-veel praktijkervaringen krijgt.
Denk ook wel goed na waar je je opleiding wilt volgen, want de opleiding SPH wordt zéér verschillend gegeven op de verschillende scholen.

en das allemaal waar, want mn vriendin is kei slim

hahaha, oké dankjewel. En het klopt dat ik idd met kinderen wil werken, met volwassenen of ouderen lijkt me niet leuk, dus het gaat echt specifiek om kinderen. Maar ik vind het dan wel erg irritant dat je bij SPH weer die ervaring opdoet en dat het bij PW speciaal om kinderen gaat. Ik zoek juist een combinatie tussen die twee
Maar bedankt voor je informatie

en iamre18 en Angeles:
ik zal jullie idd nog mailen om meer informatie.
Dat komt alleen later, kga nu eerst slapen, maar iig alvast bedankt
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 18:29
iroQuai
iroQuai is offline
Ik zit zelf ook te twijfelen tussen SPH en Pedagogiek...

een van de beginvragen zou ik graag nog even beantwoord zien; is pedagogiek het zelfde als Pedagogische wetenschappen?

dat zou al weer iets meer duidelijkheid scheppen voor mij namelijk...

alvast bedankt!
__________________
http://www.punksquad.nl <-- Online Punk Magazine!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken hbo pedagogiek (groningen?)
dark princess
13 18-03-2004 18:30
Algemene schoolzaken HBO SPH en dan psychologie
nlblue-eyes
31 10-02-2004 08:50
Algemene schoolzaken Pedagogische Wetenschappen
ellen16
18 09-10-2003 14:21
Algemene schoolzaken Pedagogiek :)
sproet
8 14-10-2002 18:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.