Oud 29-06-2006, 10:37
Verwijderd
Is het mogelijk om van een korte spier een lange spier te maken. Stel dat je al paar maanden traint op korte herhalingen met veel gewichten, kan je dan vica versa gaan trainen zodat het ongekeerde bereikt word? Of moet ik er alseerst voor zorgen dat me spieren afsterven en dan opnieuw beginnen.

Volgens mij kan je van lange spieren korte spieren maken, maar niet andersom.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 10:53
Verwijderd
Ik denk niet dat je spieren wilt laten afsterven En als je op een andere manier gaat trainen, veranderen je spieren gewoon mee, natuurlijk. Het is niet zo dat je, als je eerst alleen maar gebodybuild hebt en vervolgens alleen nog maar karate gaat doen, voor de rest van je leven zo'n opgepompt uiterlijk hebt...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 29-06-2006 @ 11:53 :
Ik denk niet dat je spieren wilt laten afsterven En als je op een andere manier gaat trainen, veranderen je spieren gewoon mee, natuurlijk. Het is niet zo dat je, als je eerst alleen maar gebodybuild hebt en vervolgens alleen nog maar karate gaat doen, voor de rest van je leven zo'n opgepompt uiterlijk hebt...
Dus je raad me aan om gewoon oefeningen te doen voor lange spieren. Of heb ik dat nu zelf geconcludeerd.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 11:15
Streepjescode
Avatar van Streepjescode
Streepjescode is offline
Ik zou gaan mixen. Beetje krachttraining blijven doen en tegelijk gaan roeien oid. Ik weet niet precies hoe het biologisch in elkaar zit maar het lijkt me dan dat je lange spieren bouwt en je spiermassa langzaam zal veranderen naar meer lange spieren.

Zwemmen is trouwens ook heel goed voor dat soort spierbouw - bv borstcrawl. Kijk maar wat voor lijven olympische zwemmers hebben...
__________________
you fluttered struggling between two waves in the air now...and then under the water and out again...a fish...a bird...a fin thing...a wing thing...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 11:18
Verwijderd
Citaat:
Streepjescode schreef op 29-06-2006 @ 12:15 :
Ik zou gaan mixen. Beetje krachttraining blijven doen en tegelijk gaan roeien oid. Ik weet niet precies hoe het biologisch in elkaar zit maar het lijkt me dan dat je lange spieren bouwt en je spiermassa langzaam zal veranderen naar meer lange spieren.

Zwemmen is trouwens ook heel goed voor dat soort spierbouw - bv borstcrawl. Kijk maar wat voor lijven olympische zwemmers hebben...
Het gaat zeg maar meer om de herhalingen met Dumbells. Ik heb lange tijd korte herhalingen gedaan met zware gewichten. Als ik het dan met veel herhalingen doe en lichte gewichten zouden de spieren ook moeten veranderen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 12:17
Verwijderd
Wil je dat je spieren niet meer zo verkort zijn kun je rekoefeningen doen voor die spier en de antagonist juist trainen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 12:31
adon1s
Avatar van adon1s
adon1s is offline
Nee, kan ze wel flexibeler maken maar niet korter/langer.
__________________
Eigen genot eerscht
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 13:25
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
adon1s schreef op 29-06-2006 @ 13:31 :
Nee, kan ze wel flexibeler maken maar niet korter/langer.
Je kunt ze oprekken.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 13:30
Verwijderd
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 29-06-2006 @ 14:25 :
Je kunt ze oprekken.
En hoe doe je dat?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 13:52
Pruts0r
Avatar van Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Streepjescode schreef op 29-06-2006 @ 12:15 :
Ik zou gaan mixen. Beetje krachttraining blijven doen en tegelijk gaan roeien oid. Ik weet niet precies hoe het biologisch in elkaar zit maar het lijkt me dan dat je lange spieren bouwt en je spiermassa langzaam zal veranderen naar meer lange spieren.

Zwemmen is trouwens ook heel goed voor dat soort spierbouw - bv borstcrawl. Kijk maar wat voor lijven olympische zwemmers hebben...
Ik denk niet dat je dat kunt veranderen.

Je ziet het ook bij bodybuilders de een heeft korte spieren, de ander heeft lange spieren. Ik neem nu effe wat extremere foto's, omdat het dan ook echt duidelijk is.

Dat kun je dus niet veranderen, dat zit gewoon in je genen.
En met je spieren oprekken maak je ze alleen flexibeler, het helpt idd niet om ze langer te maken
__________________
Stop living in the past, live for the future!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 14:59
Verwijderd
Citaat:
DarkSavior schreef op 29-06-2006 @ 14:30 :
En hoe doe je dat?
Door rekoefeningen
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 15:05
Pruts0r
Avatar van Pruts0r
Pruts0r is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 29-06-2006 @ 15:59 :
Door rekoefeningen
Dan maak je ze toch alleen maar flexibeler?

Hoe lange spieren moeten bodybuilders wel niet hebben, want die rekken ook voor elke training en tussen de sessies door

Het zit gewoon in de genen
__________________
Stop living in the past, live for the future!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 15:20
Verwijderd
Citaat:
Equinoxe schreef op 29-06-2006 @ 16:05 :
Dan maak je ze toch alleen maar flexibeler?

Hoe lange spieren moeten bodybuilders wel niet hebben, want die rekken ook voor elke training en tussen de sessies door

Het zit gewoon in de genen
http://www.bstrong.net/forum/viewtop...4c653973fd9572

En wij spreken op de opleiding ook over verkorte spieren.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 15:28
Verwijderd
"Wanneer de spier verkort neemt de kracht af. Zo is de spanning die een spier op ongeveer 60% van de rustlengte nog kan ontwikkelen vrijwel nul. De fysiologische verklaring hiervan is dat er bij een extreme verkorting van een spier overlapping optreedt van actinefilamenten binnen een sacromeer, waardoor de vorming van actomyosinecomplexen sterk benadeeld wordt." Uit mijn boek (Fysiologie voor lichamelijke opvoeding, sport en revalidatie). De moeilijke woorden hoef je niet echt te begrijpen, maar hier staat toch wel degelijk dat een spier kan verkorten
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 15:36
Vip3r
Vip3r is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 29-06-2006 @ 16:28 :
"Wanneer de spier verkort neemt de kracht af. Zo is de spanning die een spier op ongeveer 60% van de rustlengte nog kan ontwikkelen vrijwel nul. De fysiologische verklaring hiervan is dat er bij een extreme verkorting van een spier overlapping optreedt van actinefilamenten binnen een sacromeer, waardoor de vorming van actomyosinecomplexen sterk benadeeld wordt." Uit mijn boek (Fysiologie voor lichamelijke opvoeding, sport en revalidatie). De moeilijke woorden hoef je niet echt te begrijpen, maar hier staat toch wel degelijk dat een spier kan verkorten
Dat is knap? Een spier heeft 2 aanhechtingspunten. Hoe kan een spier dan verkorten?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 15:39
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Huid kan toch ook krimpen? Spieren zijn zo rekbaar, dus dan zal het ook wel weer kunnen inkrimpen.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 15:41
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Citaat:
Dith schreef op 29-06-2006 @ 16:39 :
Huid kan toch ook krimpen? Spieren zijn zo rekbaar, dus dan zal het ook wel weer kunnen inkrimpen.
Krimpt het bot dan mee of groeien de pezen? Leg uit dat klinkt namelijk heel interessant.
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 15:43
nilsjei1234
nilsjei1234 is offline
Volgens sommigen mensen in de sportschool laten bodybuilders operatief hun spieren kleiner maken om grotere spierballen te hebben !
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 15:46
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Ik weet er verder ook niet het fijne van maar ik ga er dus vanuit dat alleen de spier krimp of uitrekt. Ik vind dat overigens ook geen langer of korter worden.
Het is vast genetisch bepaald hoe ver je een spier uit kan rekken maar iedereen kan 'm waarschijnlijk uitrekken (of je moet op je toppunt zijn).
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Vip3r schreef op 29-06-2006 @ 16:36 :
Dat is knap? Een spier heeft 2 aanhechtingspunten. Hoe kan een spier dan verkorten?
Argh. Heel stuk getypt en toen sloot FF zich af

Even zien:
Een spier bestaat niet alleen uit pezen, maar ook uit een spierbuik. Die spierbuik is o.a. opgebouwd uit kabelvormige eiwitstructuren, myofibrillen genaamd.

"De bouw van de vezels waaruit de skeletspier is samengesteld, maar vooral de structuur en onderlinge rangschikking van de myofibrillen in de spiervezels, hebben geleid tot de theorie van de langs elkaar glijdende filamenten (sliding filament theory) om het mechanisme van de spiercontractie te kunnen verklaren. Zoals de naam van deze theorie al aangeeft stelt men zich hierbij voor dat één set filamenten over de ander schuift, met als resultaat dat de spier verkort.
Het is hierbij belangrijk op te merken dat de lengte van de actine- en myosinefilamenten tijdens de contractie niet verandert, maar dat het actine langs het myosine schuift in de richting van het midden van het sarcomeer.
Met deze theorie wordt een mechanisme gepostuleerd voor de spiercontractie dat veel lijkt op de wijze waarop een telescoop verkort, dat wil zeggen: de totale lengte van de telescoop (spier) neemt af wanneer één cilinder (actine) over de ander glijdt (myosine), zonder dat er met de lengte van de cilinders zelf iets gebeurt."

Wanneer je naar een spier kijkt heeft een spier een origo (de aanhechting waar de spier 'begint) en een insertie (de aanhechting waar een de spier 'eindigt'). Wanneer er contractie plaatsvindt in de spier schuiven de myofibrillen dus langs/over elkaar heen en zal de spierbuik dus 'korter worden'. Origo en insertie bewegen dus naar elkaar toe, waardoor er bijvoorbeeld een flexie (buiging) van je been, knie, arm of een ander gewricht ontstaat.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 19:15
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
dat stukje heeft hier niks mee te maken loontjuh.. de TS bedoelt dat hij denkt dat zijn spieren door het trainen in de loop der tijd daadwerkelijk dichter op elkaar zijn gaan liggen. Dat wil zeggen dat de aanhechtingen zich verplaatst hebben naar binnen toe (bij bijvoorbeeld de biceps), dat is onmogelijk.
Wat jij hier beschrijft is wat er gebeurd als de biceps bijvoorbeeld zich aanspant, en zich verkort om de onderarm naar boven te brengen.

Om nog even iets meer on-topic te gaan. De spier kan zich dus NIET verkorten. Het is wel mogelijk dat hij in lenigheid afneemt, maar dit is niet te verhelpen door het aantal herhalingen per set op te schroeven, maar wel door simpelweg veel te rekken.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Hulk schreef op 29-06-2006 @ 20:15 :
dat stukje heeft hier niks mee te maken loontjuh.. de TS bedoelt dat hij denkt dat zijn spieren door het trainen in de loop der tijd daadwerkelijk dichter op elkaar zijn gaan liggen. Dat wil zeggen dat de aanhechtingen zich verplaatst hebben naar binnen toe (bij bijvoorbeeld de biceps), dat is onmogelijk.
Wat jij hier beschrijft is wat er gebeurd als de biceps bijvoorbeeld zich aanspant, en zich verkort om de onderarm naar boven te brengen.

Om nog even iets meer on-topic te gaan. De spier kan zich dus NIET verkorten. Het is wel mogelijk dat hij in lenigheid afneemt, maar dit is niet te verhelpen door het aantal herhalingen per set op te schroeven, maar wel door simpelweg veel te rekken.
Ik denk dat ik zelf ook over het hoofd heb gezien dat de ene spier wat groter is dan de ander. Als je meer spieren hebt gaan ze natuurlijk ook dichter naar elkaar toe. Het kan natuurlijk ook gezichtsbedrog zijn, ik focus me er zo erg op dat ik me er aan ga ergeren. Dat terwijl het verschil eigelijk niet zo groot is.

Bedankt voor de reacties iig.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 22:48
Verwijderd
Citaat:
Hulk schreef op 29-06-2006 @ 20:15 :
dat stukje heeft hier niks mee te maken loontjuh.. de TS bedoelt dat hij denkt dat zijn spieren door het trainen in de loop der tijd daadwerkelijk dichter op elkaar zijn gaan liggen. Dat wil zeggen dat de aanhechtingen zich verplaatst hebben naar binnen toe (bij bijvoorbeeld de biceps), dat is onmogelijk.
Wat jij hier beschrijft is wat er gebeurd als de biceps bijvoorbeeld zich aanspant, en zich verkort om de onderarm naar boven te brengen.

Om nog even iets meer on-topic te gaan. De spier kan zich dus NIET verkorten. Het is wel mogelijk dat hij in lenigheid afneemt, maar dit is niet te verhelpen door het aantal herhalingen per set op te schroeven, maar wel door simpelweg veel te rekken.
Blijkbaar is mijn verhaal dan wel erg relevant, want ik leg net uit dat origo en insertie niet verplaatsen

Ik kan niet precies fysiologisch uitleggen hoe het zit, maar het kan juist wel dat een spier dus zogenaamd verkort. Die kabels schuiven dan steeds meer in elkaar als het ware. Als ik het goed heb Maar zoals in mijn verhaal dus staat: de spier verkort dan niet daadwerkelijk, maar schuift dus in elkaar
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 01:35
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
eigenlijk wordt er dus uitgelegd wat er precies gebeurd tijdens spiercontractie . vind ik wel interessant trouwens hoor. je hebt verderook wel gelijk dat de spier zich dan verkort.. maar de TS heeft het over een andere manier van verkorten

de misondervatting is, dat naarmate spieren sterker worden ze zich verkorten. sommige mensen geven als 'bewijs' dat sterke mannen met gebogen armen lopen.. dit heeft echter niks van doen met verkorting van de biceps, maar eerder met het feit dat de biceps verhoudingsgewijs sterker is dan de triceps.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ

Laatst gewijzigd op 30-06-2006 om 01:42.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 08:59
Streepjescode
Avatar van Streepjescode
Streepjescode is offline
We hebben het hier toch over spier structuur, of heb ik iets gemist? Dat is volgens mij het verschijnsel dat van sommige dingen (bv. bodybuilding) spiervezels zo uitzetten dat je van die bolle, 'puffige' spieren krijgt terwijl andere dingen (bv zwemmen) lange, taaie spiervezels ontwikkelen.

Wiki zegt oa :
Citaat:
There are two types of fibers for skeletal muscles: Type I and Type II. Type I fibers appear reddish. They are good for endurance and are slow to tire because they use oxidative metabolism. Type II fibers are whitish; they are used for short bursts of speed and power, use anaerobic metabolism, and are therefore quicker to tire.
Tpe II vezels worden sneller 'dikker' (spiergroei die je van buiten ziet) en dat zijn dus 'bodybuild spieren'.
Je word geboren met een bepaald percentage type I en type II, maar je kan natuurlijk dmv je activiteiten beinvloeden welke spiervezels je ontwikkelt.
__________________
you fluttered struggling between two waves in the air now...and then under the water and out again...a fish...a bird...a fin thing...a wing thing...
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 09:21
Verwijderd
Citaat:
Hulk schreef op 30-06-2006 @ 02:35 :
eigenlijk wordt er dus uitgelegd wat er precies gebeurd tijdens spiercontractie . vind ik wel interessant trouwens hoor. je hebt verderook wel gelijk dat de spier zich dan verkort.. maar de TS heeft het over een andere manier van verkorten

de misondervatting is, dat naarmate spieren sterker worden ze zich verkorten. sommige mensen geven als 'bewijs' dat sterke mannen met gebogen armen lopen.. dit heeft echter niks van doen met verkorting van de biceps, maar eerder met het feit dat de biceps verhoudingsgewijs sterker is dan de triceps.
Maar dat noemen ze dan dus verkort?
Maar in mijn boek staat wel wanneer de spier verkort is, er minder kracht vanuit de spier kan komen. Dus dan klopt jouw verwoording dat de biceps dan sterker is dan de triceps niet, of wel?


Ik moet toch nog iets inleveren bij mijn anatomieleraar, dus ik zal eens vragen of hij me wil mailen wat nou precies een verkorte spier is, hoe dat gebeurt etc
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 12:06
squat
squat is offline
Een verkorte spier is de contractie van een spier. Het is de oorzaak dat je arm kan buigen. Wanneer je de bicep spant (verkort) worden de aanhechtingspunten naar elkaar toe getrokken en buigt je arm. Dat de spier korter en dikker wordt komt omdat de filamenten in de spiervezels over elkaar glijden.

Misschien dat een plaatje duidelijker maakt wat ik bedoel:

---------------|-----------------
--------=========----------

Dit heeft verder dus niets te maken met het korter of langer maken van spieren maar alleen over het aanspannen en ontspannen van spieren. Het korter of langer maken van een spier is trouwens onmogelijk, je spier is zo lang als de ruimte tussen de pezen van de aanknopingspunten.

Topic gaat dus nergens over.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 18:11
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 30-06-2006 @ 10:21 :
Maar dat noemen ze dan dus verkort?
Maar in mijn boek staat wel wanneer de spier verkort is, er minder kracht vanuit de spier kan komen. Dus dan klopt jouw verwoording dat de biceps dan sterker is dan de triceps niet, of wel?


Ik moet toch nog iets inleveren bij mijn anatomieleraar, dus ik zal eens vragen of hij me wil mailen wat nou precies een verkorte spier is, hoe dat gebeurt etc
in jou boek staat dat de wanneer de spier voor 60% aangespannen is er vrijwel geen kracht meer uit kan komen.. vraag het inderdaad nog maar is aan je anatomieleraar want je haalt 2 dingen een beetje door elkaar
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 19:52
Verwijderd
Citaat:
squat schreef op 30-06-2006 @ 13:06 :
Een verkorte spier is de contractie van een spier. Het is de oorzaak dat je arm kan buigen. Wanneer je de bicep spant (verkort) worden de aanhechtingspunten naar elkaar toe getrokken en buigt je arm. Dat de spier korter en dikker wordt komt omdat de filamenten in de spiervezels over elkaar glijden.

Misschien dat een plaatje duidelijker maakt wat ik bedoel:

---------------|-----------------
--------=========----------

Dit heeft verder dus niets te maken met het korter of langer maken van spieren maar alleen over het aanspannen en ontspannen van spieren. Het korter of langer maken van een spier is trouwens onmogelijk, je spier is zo lang als de ruimte tussen de pezen van de aanknopingspunten.

Topic gaat dus nergens over.


Die plaatjes trouwens...het is natuurlijk mooier als je kortere pezen hebt bij je biceps zodat het mooi overloopt. Maar helaas is dat erfelijk bepaald ja.

Oh..dat was al gezegd.

Nog een ander punt is bijv. dat voetballers verkorte hamstrings hebben. Die spier wordt soms op explosieve wijze en in een korte beweging getraind..Dan krijg je dat spanning op de spier groot wordt en moeilijker ''uit te rekken is''. D.m.v. van rekken kan je het deels wel voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 21:50
Verwijderd
Citaat:
squat schreef op 30-06-2006 @ 13:06 :
Een verkorte spier is de contractie van een spier. Het is de oorzaak dat je arm kan buigen. Wanneer je de bicep spant (verkort) worden de aanhechtingspunten naar elkaar toe getrokken en buigt je arm. Dat de spier korter en dikker wordt komt omdat de filamenten in de spiervezels over elkaar glijden.

Misschien dat een plaatje duidelijker maakt wat ik bedoel:

---------------|-----------------
--------=========----------

Dit heeft verder dus niets te maken met het korter of langer maken van spieren maar alleen over het aanspannen en ontspannen van spieren. Het korter of langer maken van een spier is trouwens onmogelijk, je spier is zo lang als de ruimte tussen de pezen van de aanknopingspunten.

Topic gaat dus nergens over.
Maar op het moment dat je en spier veel meer traint dan zal deze 'korter' zijn dan de antagonist... Korter is een verkeerd woord eigenlijk voor dit soort dingen. Want hij wordt niet echt korter zoals jij (en ik hiervoor) zegt...
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Anouk en Danny #2
Little Phoebe
264 23-07-2006 14:40
Lichaam & Gezondheid Hoe span je je spieren aan?
Pruts0r
8 06-07-2006 15:19
Lichaam & Gezondheid [Centraal] Buik(spieren)
Verwijderd
19 08-08-2005 03:12
Verhalen & Gedichten [ Kort verhaal ] De queeste van Soldaat Perma Copulatio
niam
40 12-01-2005 11:07
Liefde & Relatie Op wat voor types val jij? Inner -en uiterlijk.
Friendly Friend
99 17-11-2002 13:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.