Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2004, 20:44
fractuur
fractuur is offline
Dat de UvA en de EUR decentrale selectie hebben weet ik, maar geldt het ook voor de VU? En hoe zit de selectie daar in elkaar? Ervaringen over andere decentrale selecties mogen hier ook neergezet worden hoor. Alvast bedankt!
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2004, 21:27
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik quote mijn reactie even uit het andere topic (over loten). Heb echt geen zin om het opnieuw te typen, dus bij deze:


Citaat:
Ieke schreef op 09-11-2004 @ 17:03 :
Decentrale selectie is vanuit de universiteit zelf en het is dus ook niet overal. Ook heeft elke universiteit zijn eigen selectieprocedure. Je kan het in ieder geval in Amsterdam of Rotterdam proberen. Ik heb zelf decentrale selectie gedaan in Rotterdam omdat ze hier ongeveer 50% van de plaatsen opvullen met decentrale selectie, wat dus neer komt op maximaal 205 studenten. In Amsterdam vullen ze maar 10% van de plaatsen op via decentrale selectie. Maar wat ik je ga vertellen is dus de procedure in Rotterdam. Voor beide speelt motivatie een grote rol, maar ook een aantal andere zaken.

Je moet je voor half januari opgeven voor de decentrale selectie. Kan gewoon via de ibgroep als je je aanmeld voor de loting. Je moet dan aangeven dat je decentrale selectie wil doen en waar je dat wil doen.
Daarna kreeg ik een hele stapel papier thuisgestuurt. Dit is de eerste ronde. Hier vragen ze naar een aantal zaken. Wat voor vakken je gehad hebt, of je nog een andere studie gevolgt hebt en wat van dat soort dingetjes. Daarbij vragen ze of je ervaring hebt met de zorg (er gewerkt hebt, in een verpleefhuis of bij de thuiszorg of iets in die richting) en daar moet je dan getuigschriften van hebben. (Zijn wel goed te regelen).
Ook willen ze weten of je bestuurlijke en/of orginasatorische ervaring hebt. Dit is of je in de redactie van de schoolkrant hebt gezeten of inde leerlingenraad of gewoon wat heel anders. (Ik heb bijvoorbeeld opgegeven dat ik hier op het forum de verhalenwedstrijd organiseer). Verder vragen ze ook nog naar prestatie's op landelijk niveau, bijvoorbeeld sport.
Als laatste moet je een motivatie geven van waarom je geneeskunde wilt studeren. Deze is echt heel belangrijk.
Op basis van deze formulieren maken ze een keuze of je naar de 2e ronde mag. Ongeveer 300 mensen gaan er door naar die 2e ronde. Bij mijn selectie kwam dit neer op 50% van het totaal omdat er ongeveer 600 mensen zich hadden ingeschreven voor de decentrale selectie.

Dan is er dus een 2e ronde. Voor die 2e ronde moet je na je eindexamen 4 dagen naar Rotterdam komen. Deze dagen draait het om 1 onderwerp. Er zijn wat college's en verder is het 5 tentamens maken. Een tentamen over die college's, een tentamen logisch redeneren (dit is een soort rekenen, maar je kan dus beredeneren waarom het andwoordt zo is), een tentamen filosofie (dit was gewoon een luistertoets), een pubmed toets (pubmed is een database met heel veel medische artikelen en daar moet je zoekopdrachten in maken. Is dus ook een kwestie van logisch denken) en een toets anathomie. (dit was de enige die ik echt makkelijk vond)

Je mag van de 5 toetsen er 1 onvoldoende maken, en je gemiddelde moet hoger zijn dan een 5,5. De tentamens zijn selecterent gemaakt omdat van de 300 die mee doen aan de 2e ronde er maximaal 205 mogen worden toegelaten. Die 205 wordt dus ook niet gehaald. Je moet aan de eisen voldoen qua resultaat en haal je dat niet wordt je niet geplaatst. Ook als ze onder de 205 zitten. (er worden dan gewoon minder mensen via de decentrale selectie geplaatst, de rest wordt via loting opgevult)

Laat je er niet teveel door afschrikken, het is echt wel te halen. Zelf heb ik het jaar dat ik van de middelbare school af kwam geen decentrale selectie gedaan. Ik was het eerste jaar uitgelood en heb een jaar biologie gestudeerd. Dit had als gevolg dat ik de decentrale selectie makkelijker gehaald heb dan als ik meteen van de middelbare school kwam. Dit omdat je gewoon meer ervaring hebt, wat ouder bent en je gewoon meer kennis hebt. Maar het is absoluut ook te halen als je van de middelbare school af komt, zijn er zat die dat gedaan hebben en ook geplaatst zijn.
Je kan maar 1 keer decentrale selectie doen, dus ik ben wel blij met mijn keuze om het het 2e jaar te doen. Maar dat moet je zelf maar even kijken. In ieder geval als je van plan bent hier decentraal te gaan doen wil ik je nog wel wat tips geven, moet je me maar mailen/pmmen tegen die tijd.

België heb ik persoonlijk nooit hen gewilt. Dit omdat het daar 7 jaar duurt en een gigantische afvalrace is. Alleen de beste (in de zin van het beste leren) halen het daar en zeker hebben ze her eeste jaar volgestopt met wiskunde, natuurkunde en scheikune. Daarbij is die toelatingstest echt moeilijk. Ze hebben daar een hoger niveau aan wiskunde, natuurkunde en scheikunde en daarbij mag je dus geen gr gebruiken.
Verder is Rotterdam best een leuke stad om te studeren. Het is mij enorm meegevallen en ik heb het dier wel naar mijn zin. Ook de manier van opbouw van de studie vind ik leuk. Iedere week is er een patiëntendemonstratie (komt er een patiënt naar de collegezaal om zijn verhaal te vertellen) en alles wordt geintergreet gegeven. Je hebt dus geen losse vakken, maar alles valt gewoon samen rond een onderwerp.

Naja, ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het is een vrij lang verhaal geworden, maar het is denk ik wel fijn als je een beetje weet wat je moet verwachten.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 06:41
fractuur
fractuur is offline
Bedankt voor de info, maar bedoel je met 'Amsterdam' beide universiteiten, of alleen de UvA?
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 15:43
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
fractuur schreef op 10-11-2004 @ 07:41 :
Bedankt voor de info, maar bedoel je met 'Amsterdam' beide universiteiten, of alleen de UvA?
Ik heb geen idee hoe het precies zit, maar ik dacht dat maar 1 van de 2 decentraal deed. Maar daar ben ik dus niet zeker van.
Gewoon kijken wat de sites zeggen, meestal staat het daar wel op en anders gewoon even bellen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Decentrale selectie geneeskunde 2009/2010
Ghislaine91
26 14-11-2009 14:52
Studeren Decentrale selectie Geneeskunde 2009
WR
240 23-08-2009 03:10
Wegwijzen & Voorstellen Zin en onzin decentrale selectie
Marco Egas
0 09-08-2009 14:16
Studeren Decentrale selectie in Nijmegen
Marco Egas
0 23-07-2009 15:14
Algemene schoolzaken Decentrale selectie.
Estar
282 07-07-2006 21:44
Algemene schoolzaken Decentrale selectie bij loting-studies
Roos
11 15-11-2002 13:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:59.