Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2003, 13:36
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
hey allemaal!

ik had voor Duits het boekje, 'Herr Biedermann und die brandstifter' gelezen. Ik begreep het allemaal wel en had dus vrij makkelijk een verslag gemaakt (die staat ook bij verslagen hier op s.com) maar ik kreeg twee weervragen van mijn leraar.

namelijk:

- Waar staat herr Biedermann symbool voor (hier ben ik ongeveer achter, Bieder = braaf)

- Waar staan de brandstichters symbool voor.

als tip gaf hij me, dat ik aan WOII moet denken.
naja, ik dacht dat herr Biedermann misschien joods was (hij was een rijke en slimme man, dit zijn toch wel woorden die vaak bij joodse mensen genoemd worden)

en dat de brandstichters misschien nazi's waren die alles van hem af wilde pakken?

Maargoed, dat is maar een gokje, weten jullie het?!

bedankt! Wendy
Advertentie
Oud 15-10-2008, 12:29
RebeccaS
RebeccaS is offline
Hee!

mijn reactie is ongeveer 5 jaar te laat ofzo maar ik zie het nu pas en ik kan je nog wel de info geven (misschien handig voor andere mensen? )

ik heb het verhaal zelf ook gehad met duits, en ik heb er straks een proefwerk over
mijn leraar heeft ons uitleg gegeven over het boek,
en biedermann staat indd voor een brave man. letterlijk is het een scheldwoord: ongelovelijke muts, bekrompen geest.
het is een klein burgerlijk mannetje dat rijk is geworden door iets wat helemaal niet werkte en niet door hem zelf is uitgevonden (die haarlotion)
biedermann is een man die alleen het beste ziet in mensen, en hij wil maar niet geloven dat schmitz en eisenring brandstichters zijn..

bij de brandstichters moet je inderdaag aan de tweede wereldoorlog denken, maar niet op jouw manier
je moet kijken naar hitler, iedereen in duitsland wist wat hij wou doen, hij wou de joden uitroeien, maar alle duitsers deden net alsof ze blind waren (net als biedermann) en dachten: als ik hem te vriend houd doet hij me niks,
net zo als biedermann denkt. hij weet misschien heel diep van binnen wel dat het brandstichters zijn maar hij wil het niet geloven. hij denkt ook, als ik ze te vriend houd (ook omdat schmitz worstelaar is geweest, is zon grote man best wel eng) dan gebeurd me niks.

biedermann doet ook net zo droog mee, hij geeft ze zelfs lucifers en liegt als de politie langskomt en vraagt wat er in de vaten zit. dan zegt hij nl dat zijn haarlotion er in zit, terwijl er benzine in zit.

"ein Lehrstück ohne Lehre" betekent dat biedermann niet van zijn fouten leert, en de mensheid ook niet.
dat zei mijn leraar tenminste


en trouwens, snap je de persoon dokter phill?
hij sticht brand vanuit zijn ideologie: hij vind het namelijk niet kunnen dat mensen rijk worden door iets wat helemaal niet werkt (die haarlotion) en over de ruggen van andere mensen (het was nl de uitvinding van knechtling, die zelfmoord pleegde onder de gaskraan, omdat hij van biedermann toch geen rooie cent kreeg)

maarja, succes ermee, voor degen die het kunnen gebruiken
en als je vragen hebt kun je volgens mij wel ergens een berichtje achterlaten op mn profiel?
ik heb dit net 2 minuten ofzo

groeteeeeen rebecca
Oud 16-10-2008, 17:44
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Uppen is niet toegestaan, als mensen hier informatie over willen kunnen ze een eigen topic openen (of deze lezen, maar er gaat nu wel een slotje op).
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.