Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2009, 14:50
shuraa
shuraa is offline
Het is mogelijk om een kamer te kopen, de vaste lasten zijn dan gemiddeld 400 euro. Dit is vergelijkbaar met een kamer huren. Is dit makkelijk te regelen of moet je allerlei lastige procedures ondergaan om een kamer te kunnen kopen?

Wat zou jij doen? Een kamer huren, of een kamer kopen en als het goed is jaren later winst maken?
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2009, 16:08
ganralph
ganralph is offline
ehm, hoe bedoel je dit precies? ik neem aan dat je op een studio oid doelt (een klein appartementje). het is in Nederland niet mogelijk om een deel van een perceel te verkopen zonder een officiële splitsing. een "kamer kopen", is dus gewoon een "klein huis kopen". je hebt een eigen adres en bij de gemeente/het kadaster staat het als een zelfstandig onroerend goed geregistreerd.

ik heb zelf ook in een koop-appartement gewoond waarvan de netto kosten lager waren dan die van een studentenkamer van dezelfde grootte, en ja je geld is meer een investering dan bij huur. maar aangezien het dus concreet betekent dat je een huis koopt, gelden ook dezelfde regels en procedures. zo zul je een hypotheek moeten krijgen (of anderszins heel veel geld ).

vaste maandlasten van 400,- zou dan gaan over een koopprijs van 90.000 - 100.000 schat ik?
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 18:39
Ivo
Ivo is offline
Allereerst moet er iemand zijn met een vast inkomen die garant kan staan voor de benodigde hypotheek. Je praat immers over een maandlast van 400 euro dus ik neem aan dat je het aankoopbedrag niet op de plank hebt liggen.
Zelf heb je waarschijnlijk niet voldoende inkomen om garant te kunnen staan voor het volledige hypotheekbedrag. Studiefinanciering wordt door geldverstrekkers namelijk niet meegenomen als inkomen en met een bijbaantje red je het waarschijnlijk niet. De meest voor de hand liggende personen om garant te staan zijn dan ook je ouders. Die moeten dan wel een vast inkomen hebben wat hoog genoeg is om hun eigen vaste lasten én jouw vaste lasten te kunnen betalen. Daarnaast moeten ze ook garant voor je WILLEN staan. Als je uit een wat groter gezin komt, kan daar nog wel eens een probleem liggen. De meeste ouders willen namelijk al hun kinderen zo veel mogelijk gelijke kansen geven, en voor 3 of 4 kinderen garant staan is met een normaal inkomen gewoon niet mogelijk.

Stel dat het je lukt om ergens het benodigde geld te kunnen lenen, dan komen er nog allerlei andere zaken kijken die je bij het kopen van een woning hebt. Makelaar, notaris, belastingdienst etc.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 18:58
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
via iets als Koopstudio bedoel je? kijk dan even naar deze links, daar staat kort iets over de grote nadelen. ik zou dus zeker liever een kamer huren dan kopen.

http://www.nieuwbouwwijzer.nl/nieuws...pt-Koopstudio/
http://www.volkskrant.nl/economie/ar...mer_op_krediet
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 19:34
shuraa
shuraa is offline
ja precies, bedankt voor de reacties.

Het is nu op en afwegen wat het beste is. Huren is lekker makkelijk en heeft verder geen consequenties, kopen heeft natuurlijk het voordeel dat je uiteindelijk winst maakt en niet het huis uitgezet kan worden ( tenzij je je hypotheek niet betaald natuurlijk )

ff rekenen en op en af wegen
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 19:57
Verwijderd
Mijn zus (eigenlijk onze ouders dus) heeft een kamer gekocht.
Ik denk niet dat ze dit snel weer zouden doen. Het voordeel is idd dat je jouw eigen bezit hebt, niemand is de baas over het huis en je kunt er dus ook niet uit gezet worden.
Het nadeel vind ik dat je geen enkele inspraak hebt op huisgenoten. Daarnaast moet je alles onderling regelen, er is geen huisbaas die kan bemiddelen. Ook komt niet alleen het onderhoud van je eigen kamer maar ook het onderhoud van het hele huis er nog bij. Je moet echt alles zelf regelen en dus ook betalen.
Nu probeert zij haar kamer weer te verkopen (heeft ze 4 jaar geleden gekocht) maar dit wil niet lukken... Ook proberen ze alle kamers samen als 1 huis te verkopen maar dit is veel duurder dan een gemiddeld huis dus ook niet te doen..
Als je nog vragen hebt hoor ik het graag!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 20:16
shuraa
shuraa is offline
bedankt shining, dit zijn inderdaad punten die ik mee moet nemen in mijn afweging.

Ik denk dat het belangrijk is om te kijken wat voor mensen er al wonen en op wat voor locatie de kamer/studio is gevestigd.

Graag nog meer op -en afweging suggesties! Dit is namelijk iets om héél goed over na te denken.
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 20:26
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Als je eigenaar bent van een kamer, zijn er allemaal dingen die normaal je huisbaas voor je regelt en je nu dus zelf moet doen.
Er zullen een hoop zaken op je af komen waar je waarschijnlijk weinig ervaring mee hebt, zoals onderhoud. Als er iets kapot gaat moet je een reparatie zelf regelen en betalen. Energie moet zelf geregeld en betaald worden, daarnaast moet je ook nog allerlei extra verzekeringen zoals opstal afsluiten.

Zodra je meerdere eigenaren in het pand hebt, zul je met een vereniging van eigenaren te maken krijgen en moeten jullie samen overleggen over onderhoud en huisregels. Hoeft niet slecht te gaan, maar als je mede-eigenaar iets anders wil met het pand dan jij, dan moet je daar toch een oplossing voor zoeken. Je loopt het risico dat de VvE iets anders wil dan jij, en dat kan de toekomstige waarde van het pand (en jouw kamer) én je de hoogte van je vaste lasten bepalen.
Studentenhuizen staan niet bekend om hun fantastische staat van onderhoud, dus grote kans dat er iets gebeurt waarvoor je veel geld kwijt bent. De (mogelijke) winst die je maakt met het verkopen van je kamer kan daardoor volledig verdwijnen.

Daarnaast is de verkoopprijs van je kamer altijd afhankelijk van de huizenmarkt op dat moment. Als jij klaar bent om een nieuw huis te kopen, kan het zijn dat je kamer op dat moment helemaal niet zoveel oplevert als jij gehoopt had.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 09:04
ganralph
ganralph is offline
hmm, in zo'n constructie zou ik niet gaan kopen.

waarschijnlijk is in dit geval geen sprake van een VvE, maar van een CV (coöperatieve flatexploitatie
vereniging). Dit betekent dat je dus geen eigenaar wordt van een stukje van het pand, maar dat je een recht koopt binnen de CV. Zoals ik zei in mijn eerdere post: je kunt alleen eigenaar worden van een stuk van een pand als dat officieel gesplitst is. Hier is nog sprake van een ongesplitst pand: in dat geval blijft de coöperatie eigenaar van de woning; niet jij als individu. Het enige dat je "echt" krijgt, is een heel duur stuk papier.

persoonlijk dacht ik dat de CV-constructie een beetje gedateerd is; veel CV-panden worden stukje bij beetje gesplitst in volwaardige appartementen (waarna een VvE gevormd wordt). Geldverstrekkers zitten vaak niet te springen om een lidmaatschap in een CV te financieren. Begrijpelijk, want het onderpand is niet meer dan een lidmaatschapsrecht (en geen "echt stuk huis").


@ TS: zet niet te hoog in op het winst maken. studentenwoningen zullen niet snel in waarde stijgen.
daarnaast maak je pas winst als je alle kosten er uit haalt, en dat is meer dan alleen de koopprijs.

en gezien de twijfel die je bijv in genoemde links terug ziet, moet je nog maar afwachten of je over 4 jaar een koper vindt voor zo'n constructie.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 12:58
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Een CV is wel heel erg gedateerd en komt bijna niet meer voor. Sowieso is het in de wet geregeld dat er in een pand dat gesplitst wordt op het moment van splitsen automatisch een VvE ontstaat, dus bij nieuwe splitsingen is de CV al niet meer van toepassing.

Overigens koop je in een gesplitst pand ook geen appartement, maar het appartementsrecht. De VvE blijft eigenaar van het pand.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 13:27
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Een CV is wel heel erg gedateerd en komt bijna niet meer voor. Sowieso is het in de wet geregeld dat er in een pand dat gesplitst wordt op het moment van splitsen automatisch een VvE ontstaat, dus bij nieuwe splitsingen is de CV al niet meer van toepassing.
inderdaad gedateerd, maar het komt voor en de constructie die hierboven wordt aangestipt lijkt er heel sterk op. daarnaast gaat het hier over "kamers" en niet over "appartementen", wat al aangeeft dat er niet gesplitst hoeft te zijn.


Citaat:
Overigens koop je in een gesplitst pand ook geen appartement, maar het appartementsrecht. De VvE blijft eigenaar van het pand.
toch is er een verschil. neem een pand met zes woningen.

is het pand gesplits:
- dan zijn er zes rechtspersonen eigenaar, die samen de VvE vormen.
- 1/6 deel van het pand is echt van jou.
- stort de boel in, dan keert de verzekering jou 1/6 deel uit
- je kunt jouw deel bijvoorbeeld in onderpand geven bij de bank.

is het pand niet gesplitst:
- dan is er één eigenaar, de CV, waar zes mensen lid van zijn.
- het hele pand is eigendom van de CV als geheel.
- stort de boel in, dan krijgt de cv al het verzekeringsgeld
- veel cv's hebben bijvoorbeeld ook een gezamenlijke hypotheekconstructie voor het hele pand.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 16:02
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
inderdaad gedateerd, maar het komt voor en de constructie die hierboven wordt aangestipt lijkt er heel sterk op. daarnaast gaat het hier over "kamers" en niet over "appartementen", wat al aangeeft dat er niet gesplitst hoeft te zijn.
"Kamers" en "appartementen" geeft niet per definitie aan of het een CV of splitsingsconstructie betreft, het is maar net wat je er zelf van maakt. Je kunt een kamer ook een studio noemen, of een appartement een flat. De CV's die er nog zijn
zullen denk ik toch vooral slapende CV's zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er nog kopers zijn die in een CV constructie willen kopen.

Citaat:
toch is er een verschil. neem een pand met zes woningen.

is het pand gesplits:
- dan zijn er zes rechtspersonen eigenaar, die samen de VvE vormen.
- 1/6 deel van het pand is echt van jou.
- stort de boel in, dan keert de verzekering jou 1/6 deel uit
- je kunt jouw deel bijvoorbeeld in onderpand geven bij de bank.

is het pand niet gesplitst:
- dan is er één eigenaar, de CV, waar zes mensen lid van zijn.
- het hele pand is eigendom van de CV als geheel.
- stort de boel in, dan krijgt de cv al het verzekeringsgeld
- veel cv's hebben bijvoorbeeld ook een gezamenlijke hypotheekconstructie voor het hele pand.
Ik zeg ook niet dat er geen verschil is, maar ik bedoel alleen te zeggen dat je geen stuk pand koopt, maar alleen het recht koopt.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 16:08
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
"Kamers" en "appartementen" geeft niet per definitie aan of het een CV of splitsingsconstructie betreft, het is maar net wat je er zelf van maakt. Je kunt een kamer ook een studio noemen, of een appartement een flat.
klopt, maar als het een zelfstandige woning betreft, dan is "kamer" een heel slechte verkooptechniek

Citaat:
Ik zeg ook niet dat er geen verschil is, maar ik bedoel alleen te zeggen dat je geen stuk pand koopt, maar alleen het recht koopt.
daar ging ik ook niet van uit ik wilde alleen illustreren dat het "recht" binnen een VvE wel degelijk onlosmakelijk verbonden is met een fysiek deel van het pand, en bij een cv niet.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 12:46
shuraa
shuraa is offline
bij het zoeken naar een studio/kamer is het dus ook belangrijk dat je kijkt naar wat je rechten zijn wanneer de studio van jou is.
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 12:54
Verwijderd
Het is ook wel belangrijk om ff te bedenken dat je bij koop zelf verantwoordelijk bent voor onderhoud e.d. Bij huur is dat veel makkelijker geregeld, zeker voor een kamer
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 13:01
shuraa
shuraa is offline
ja dat is wel zo, maar de meeste studio's die nu te koop staan zijn net gerenoveerd, dus de komende tijd heb je daar geen last van. Behalve als je zieke feesten geeft : P
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 14:37
Verwijderd
Je woont er niet alleen. Bovendien moet je die studio's ook weer zien te verkopen wanneer je afgestudeerd bent en dát is lastig want de maandelijkse lasten liggen voor de tweede eigenaar aanzienlijk hoger.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 16:30
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
bij het zoeken naar een studio/kamer is het dus ook belangrijk dat je kijkt naar wat je rechten zijn wanneer de studio van jou is.
Daar zal een makelaar je over informeren. Het is niet zozeer dat je moet kijken welke rechten je hebt, maar wat je daadwerkelijk koopt.
Citaat:
ja dat is wel zo, maar de meeste studio's die nu te koop staan zijn net gerenoveerd, dus de komende tijd heb je daar geen last van. Behalve als je zieke feesten geeft : P
Je pand kan wel in prima conditie zijn, maar er kan altijd iets gebeuren, en er is dan niemand die het voor je betaalt! Daarbij, als jij in een VvE komt moet je ook opstal betalen en elk pand heeft een onderhoudsfonds, daar moet je ook aan bijdragen. Denk er niet te licht over!
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-10-2009, 17:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Denk ook aan je kosten koper.
Als je een kamer koopt van pakweg 90.000 euro en je verkoopt hem over 5 jaar weer voor 90.000 euro, dan is het niet zo dat je er gratis gewoond hebt. Je hebt namelijk ook nog kosten koper, dat is ongeveer 10% van de vraagprijs. Als je gaat rekenen, bedenk je dan gelijk hoeveel jaren je er wil gaan wonen en of je dan ook inclusief kosten koper wel goedkoper uit bent dan als je het gehuurd had.
En neem verder dingen als gas, water, licht, onderhoud, heffingen, VvE ed. allemaal mee in je berekening natuurlijk.

Ik zelf zou bij een kamer gaan voor huren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 17:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als er sprake is van een coöperatieve vereniging moet je ook rekening houden met je wijze van financieren trouwens. Coöperatieve verenigingen zitten soms aan een bepaalde geldverstrekker vast. Je hebt immers geen onderpand aan een bank te bieden, dus veel banken willen jou geen hypotheek verstrekken. Die ene bank waar de CV een deal mee heeft gesloten wel, maar dat heeft ook zijn gevolgen. Allereerst heeft die bank dus vrij spel qua rente, waardoor je niet zelf even lekker kan shoppen voor de meest gunstige hypotheek.
Daarnaast wordt er vaak ook verwacht dat je een stuk eigen geld in brengt om het risico minder groot te maken. Dat is voor jou al een hele belasting (je moet het maar net hebben!) maar ook een groot nadeel voor als jij de kamer weer wil verkopen. Zie maar eens iemand te krijgen die én eigen geld heeft én op zoek is naar een 1-kamer appartement..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Tips voor kamer-reacties en hospiteren
duivelaartje
14 11-09-2007 19:33
Software & Hardware Laptop kopen, maar welke?
Muzzle
34 25-08-2007 01:38
Werk, Geld & Recht Beperkt recht
Poepkind
5 23-06-2007 12:15
Lifestyle Hoe richt jij je nieuwe kamer in!?
Hydraul!C FunK
97 01-02-2007 02:08
Werk, Geld & Recht Op kamers
Shadina
98 01-10-2006 16:06
Werk, Geld & Recht Hulp kamer enz
saartjeh
1 01-06-2004 15:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52.