Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2009, 11:21
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
In het Ben-jij-gelukkig-topic zag ik dat veruit de meeste mensen ongelukkig zijn. Vandaar de volgende 2 vragen.
Wat denk je dat een mens nodig heeft om gelukkig te zijn?
En wat heb jij zelf nodig om gelukkig te zijn?

TS begint natuurlijk. Ik denk dat gelukkig zijn een bepaalde manier van denken is en dat een mens dat dus nodig heeft om gelukkig te zijn. Wat ik zelf nodig heb om gelukkig te zijn is het besef dat ik leef. Klinkt nogal raar, maar het is voor mij het bewijs dat ik tot nu toe sterker ben dan alles wat het leven naar mij toe heeft gegooid en die gedachte alleen al maakt mij eindeloos gelukkig. En nu jullie dus.
Advertentie
Oud 04-03-2009, 11:50
Verwijderd
Heel zen: de aanvaarding van het besef dat niets blijft.

Heel psychologisch:

De combi van die twee doet het wel voor mij, geloof ik, maar ik moet zeggen dat mij alles over het algemeen behoorlijk meezit. Ik heb geluk gehad met wat ik allemaal kan en heb en wie er allemaal in mijn leven is. Zelfs zonder mijn optimisme is het moeilijk om in mijn leven echt ongelukkig te zijn geloof ik. Aan de andere kant zijn er genoeg mensen depressief die net zo veel hebben als ik, maar die het op de een of andere manier niet (kunnen) zien op dat moment... of dat bewijst maar weer eens dat geluk 'm niet zit in wat er gebeurt maar óf in verscheidene chemische stofjes in je hoofd, óf in je manier van kijken. Of allebei natuurlijk.
Oud 04-03-2009, 11:52
Verwijderd
Oh en het helpt als ik mezelf en mijn leven niet zo serieus neem. Hoe meer ik de humor van zaken inzie, hoe beter ik er mee om kan gaan. (De rest van de wereld kan het niet altijd waarderen ).
Oud 04-03-2009, 17:24
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
'Gelukkig zijn' vind ik inderdaad 'n bepaalde manier van denken en 't is ook 'n momentsopname. Er hoeft maar iets heel kleins te gebeuren ('n kapotgevallen glas bijv.) om mij te laten geloven dat ik ongelukkig ben
__________________
En dat meen ik!
Oud 04-03-2009, 17:45
Sens.
Sens. is offline
Ik denk dat geluk iets is dat je zelf moet maken. Niemand anders kan jou gelukkig maken, behalve jezelf. Op sommige dagen besef ik dat ik eigenlijk heel gelukkig ben, dat kan zijn doordat ik een gezellige avond met vrienden heb gehad of op een gewone avond.

Het verschil tussen een van mijn broers en mij is daarin heel groot. Hij kan nooit zeggen wanneer hij gelukkig is. Het is al van kleins af aan dat hij heel erg pessimistisch is, terwijl ik eerder heel erg positief ben. Ik vind dat hij van alles een probleem maakt in plaats van eens te genieten van een leuk moment.

Ik heb ook wel momenten gehad dat ik heel heel erg gelukkig was. Het is dan alsof ik heel de dag op wolken loop, ik straal & ik geniet met volle teugen. (En dat is dan niet door een verliefdheid) Het jammere daaraan is dat ik dan ook wel dieper kan 'vallen'.
Oud 04-03-2009, 22:22
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Citaat:
Heel zen: de aanvaarding van het besef dat niets blijft.

Heel psychologisch: [afbeelding]

Wauw, een uitgebreide Maslow's needs hierarchy. Had ik nog niet in deze vorm gezien. Er zit op zich wel een kern van waarheid in, maar het is toch voor iedereen anders.

(zo was ie origineel:
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Oud 05-03-2009, 11:08
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline

In ‘De maakbaarheid van het geluk’ toont Sonja Lyubomirsky aan dat het vermogen om een gelukkig leven te leiden al voor 50% bij geboorte vastligt. 10% wordt bepaald door omstandigheden en 40% door doelbewuste acties.

Dit vond ik wel interesant, Je wordt dus al geboren met geluk, dus sommige mensen zijn van nature gelukkiger als andere.
Maar die 40% kan je wel veranderen, die ligt bij jezelf.
__________________
#
Oud 05-03-2009, 14:50
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Voor mij het gevoel hebben dat ik leef. Dat gevoel heb ik voornamelijk als ik vrienden heb, leuke dingen doe en bezig ben met iets belangrijks (op dit moment studie).

Citaat:
[afbeelding]

In ‘De maakbaarheid van het geluk’ toont Sonja Lyubomirsky aan dat het vermogen om een gelukkig leven te leiden al voor 50% bij geboorte vastligt. 10% wordt bepaald door omstandigheden en 40% door doelbewuste acties.

Dit vond ik wel interesant, Je wordt dus al geboren met geluk, dus sommige mensen zijn van nature gelukkiger als andere.
Maar die 40% kan je wel veranderen, die ligt bij jezelf.
Hmmm, als ik naar mezelf kijk zijn die 10 procent toch wel heel belangrijk. Een jaar geleden was ik eigenlijk best wel ongelukkig, en nu best wel gelukkig. Die verandering zit m vooral in omstandigheden: ik had toen niet zoveel vrienden en nu wel, ik deed toen vrij weinig (nauwelijks uitgaan, weinig vrienden dus daar ook weinig mee, geen andere activiteiten) en mn studie ging niet zo goed (stage verknald, maar niet met bachelorscriptie beginnen) en nu wel (bezig met master in het buitenland, alle vakken halen met goede cijfers).
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 05-03-2009, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Voor mij het gevoel hebben dat ik leef. Dat gevoel heb ik voornamelijk als ik vrienden heb, leuke dingen doe en bezig ben met iets belangrijks (op dit moment studie).


Hmmm, als ik naar mezelf kijk zijn die 10 procent toch wel heel belangrijk. Een jaar geleden was ik eigenlijk best wel ongelukkig, en nu best wel gelukkig. Die verandering zit m vooral in omstandigheden: ik had toen niet zoveel vrienden en nu wel, ik deed toen vrij weinig (nauwelijks uitgaan, weinig vrienden dus daar ook weinig mee, geen andere activiteiten) en mn studie ging niet zo goed (stage verknald, maar niet met bachelorscriptie beginnen) en nu wel (bezig met master in het buitenland, alle vakken halen met goede cijfers).
Maar die dingen heb je toch bewust veranderd? Hoort het dan niet toch bij die 40%? Alleen al het feit dat je weet dat die dingen je blij maken en je vervolgens ervoor zorgt dat je ze ook krijgt?
Oud 06-03-2009, 10:00
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
Met die omstandigheden wordt bedoeld of je genoeg eten en drinken hebt. Dit is meestal wel zo in de westerse wereld.
Die vrienden maak je dus die horen bij bewust gedrag. Je hebt je gedrag dan verandert door wel aan de scriptie te beginnen. Maar ik denk als je bijvoorbeeld niet zo sociaal of niet kan leren ofzo bent, dan is dat aanleg.
__________________
#
Oud 08-03-2009, 23:03
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Maar die dingen heb je toch bewust veranderd? Hoort het dan niet toch bij die 40%? Alleen al het feit dat je weet dat die dingen je blij maken en je vervolgens ervoor zorgt dat je ze ook krijgt?
Nee dat heb ik niet bewust veranderd, dat is veranderd.
Citaat:
Met die omstandigheden wordt bedoeld of je genoeg eten en drinken hebt. Dit is meestal wel zo in de westerse wereld.
Die vrienden maak je dus die horen bij bewust gedrag. Je hebt je gedrag dan verandert door wel aan de scriptie te beginnen. Maar ik denk als je bijvoorbeeld niet zo sociaal of niet kan leren ofzo bent, dan is dat aanleg.
Maar blijkbaar had ik het dus verkeerd begrepen.
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 08-03-2009, 23:33
Armoed
Avatar van Armoed
Armoed is offline
cool een verneukte maslow's
__________________
If I had one wish I would ask for a big enough ass for the whole world to kiss
Oud 09-03-2009, 07:45
Verwijderd
Als je het even nazoekt, zie je dat het z'n eigen 'verbeterde' versie is (Ik ben het overigens niet per se eens met zijn hele theorie, maar dat de vervulling van behoeftes tot een tevreden danwel gelukkig gevoel kan leiden, dat geloof ik wel.)
Oud 17-03-2010, 13:26
laurensv
laurensv is offline
Gelieve mij te helpen met mijn onderzoek rond geluk!

Het neemt 5 minuutjes in beslag.

Door de vragenlijst te maken zal je zelf ook meer bijleren over de subjectieve meetschalen van geluk, dus wat geluk volgens echte geluksexperten inhoudt: surf naar: tinyurl.com/onderzoekgeluk
Oud 17-03-2010, 14:13
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
CG en up van een jaar
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Elk eind is een begin
flyaway
0 13-11-2008 11:03
Verhalen & Gedichten striptease (vernieuwd & verbeterd)
nlblue-eyes
40 05-06-2007 17:26
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 00:04
Verhalen & Gedichten elvenverhalen - het verhaal van het gevecht om de aarde
Dattitude
8 24-05-2005 09:39
Verhalen & Gedichten verhaaltje..zal die goed genoeg zijn voor verhalenwedstrijd...
Carlie
5 30-12-2003 12:56
Levensbeschouwing & Filosofie Gelukkig zijn...
Saartje*
30 30-01-2003 12:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:28.