Oud 13-04-2005, 19:54
sickboy
sickboy is offline
Zeer hier mensen met volwassen adhd, en hoe ga je ermee om en wat slik je voor medicijnen. Ik zit zelf aan de ritalin 60 mg en ga mischien over naar een andere medicijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2005, 19:58
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Ik dacht dat het meestal bij volwassenen al minder was, meer een onrustig gevoel enzo. En geen medicijnen meer.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 20:21
heavyukkie
heavyukkie is offline
dat dacht ik dus ook dat het na je puberteit af neemt, maar als je wilt vertel er maar over....
__________________
nobody is pefect, en ikke zeker niet!!
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 20:59
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
@neyday wat gebeurt er bij jou als je je hyperactiviteit lang inhoud. Ga je dan trillen + soort raar gevoel op je rug etc.?
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 21:20
sickboy
sickboy is offline
Bij ouderen word het meestal onderschat. Het drukke speelt zich meer in je hoofd af. De medicijnen ordenen alles in mijn hoofd. Verder kan ik hele drukke dagen hebben en alles in een keer willen regelen en de andere keer ben ik heel stil. Het is bij 4 maanden geleden ontdekt en ik ben blij dat het nu een eindelijk een naam heeft. Ja en vroeger was ik nog drukker, maar je toen bestaat de naam adhd nog niet Oldskool
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 21:22
sickboy
sickboy is offline
schrijvers van de boeken 'Driven to Distraction' en 'Answers to Distraction'
Dr. Edward M. Hallowell en Dr. John J. Ratey, twee Amerikaanse psychiaters en ADHD-deskundigen, hebben een lijst samengesteld met criteria die gebruikt kunnen worden om de diagnose ADHD te stellen. De onderstaande punten zijn gebaseerd op grootschalige klinische ervaringen, maar worden nog niet veel gebruikt door Nederlandse deskundigen. Door sommigen worden zij bruiikbaarder geacht dan de DSM IV criteria.


Lees de punten aandachtig door en ga na of deze op jou meer van toepassing zijn dan op de meeste anderen van jouw leeftijd.

A. ADHD ontstaat niet op volwassen leeftijd, maar is al in de kindertijd opvallend aanwezig. Wanneer de diagnose niet is gesteld in de kinderjaren, moet worden teruggekeken of de tekenen en symptomen toen al aanwezig waren.
B. De situatie is niet te verklaren door een andere medische of psychische aandoening.
C. Ten minste twaalf van de volgende criteria moeten een chronisch probleem vormen:
een gevoel van onderprestatie omdat je je doelen niet bereikt (ongeacht hoe veel je al tot stand hebt gebracht)

Dit punt staat bovenaan, omdat het de meest voorkomende reden is waarom volwassenen hulp zoeken. "Ik krijg het niet voor elkaar," is de meest gehoorde uitspraak. Een volwassene met ADHD kan objectief gezien al heel wat bereikt hebben, of doet zijn/haar leven al hulpeloze pogingen iets te bereiken. Hoe dan ook, in beide gevallen kampen de personen met het gevoel gevangen te zijn, niet in staat te zijn hun aangeboren capaciteiten ten volle te benutten.


problemen met het organiseren van je leven

Een belangrijk probleem voor de meeste ADHD-volwassenen. Zonder de structuur die school biedt, zonder ouders die dingen organiseren, wankelt hij/zij door de organisatie-eisen die het dagelijks leven stelt. De zogenaamde 'kleine dingen' stapelen zich op en worden hoge obstakels. Een gemiste afspraak, een verloren cheque en een vergeten deadline, en hun wereld stort in.


chronisch uitstellen, problemen ergens mee te starten

Volwassenen met ADHD durven niet goed aan iets te beginnen, gevoed door hun angst dat ze het toch niet goed zouden doen, hierdoor stellen zij zaken uit en proberen dingen te negeren. Dit gedrag vergroot weer de angst aan de (alsmaar groeiende hoeveelheid) taken te beginnen.


veel projecten lopen gelijktijdig, problemen met voortzetten en afronden

Een gevolg van punt 3. Men stopt met iets en begint aan iets anders, maakt dit niet af en gaat weer iets anders doen. Aan het eind van de dag, de week of het jaar hebben ontelbaar onafgemaakte projecten zich opgestapeld, terwijl er maar een paar zijn afgerond.


geneigd zijn te zeggen wat in het hoofd omgaat, zonder de noodzakelijke timing of gevolgen ervan in acht te nemen

Zoals een kind met ADHD in de klas, wordt de volwassen ADHD'er gedreven door enthousiasme en ongeremdheid. Een gedachte komt op en moet worden uitgesproken. Tact en bedrog moeten wijken voor een kinderlijke uitbundig- en uitgelatenheid.


een voortdurende hang naar sterke prikkels (kicks)

De volwassen ADHD'er is altijd op zoek naar nieuwe spanning en sensatie: iets in de omgeving dat de concurrentie kan aangaan met de wervelwind die in hem-/haarzelf woedt.


een aanleg om snel verveeld te zijn

Een gevolg van punt 6. Verveling omringt de volwassen ADHD'er als een gootsteen, altijd klaar alle energie op te zuigen. De ADHD'er blijft achter met de honger naar meer stimulans. Dit kan gemakkelijk verkeerd worden uitgelegd als een gebrek aan interesse. In feite is het een relatief onvermogen interesse voor een langere tijd vast te houden. Zoveel als hij/zij ergens om geeft, zo snel loopt zijn/haar batterij leeg.


snel afgeleid, concentratieproblemen, neiging af te haken of weg te dromen tijdens een conversatie, vaak gekoppeld aan een vermogen zich van tijd tot tijd te hyperfocussen.

Dit zijn de voornaamste kenmerken van ADHD. Het moment van 'uitgeschakeld worden' is vrij willekeurig en onvrijwillig. Het gebeurt bij wijze van spreken wanneer de ADHD'er even niet kijkt. Het volgende wat je bemerkt, is dat hij/zij er niet meer is. De ongelofelijke gave tot hyperfocussen komt ook veelvuldig voor. De ADHD'er gaat dan zo op in een activiteit dat hij/zij voor niets en niemand anders bereikbaar is. Hallowell en Ratey (de samenstellers van deze lijst) pleiten dan ook voor een andere benaming van het syndroom: AIHD, Attention Inconsistency Hyperactivity Disorder. Er is namelijk geen sprake van een tekort aan aandacht, maar van een inconsequent richten van de aandacht.


vaak creatief, intuïtief en hoogbegaafd

Dit is geen symptoom, maar wel een belangrijk aandachtspunt. Volwassenen met ADHD hebben, doordat zij zoveel prikkels opvangen, meestal een creatieve, associatieve geest. Te midden van hun chaos en afleidbaarheid laten zij flitsen zien van briljante ideeën. Het veroveren van deze bijzondere gave is een belangrijk doel in de therapeutische behandeling van ADHD'ers.


problemen met geijkte routes en het volgen van vastgestelde procedures

In tegenstelling tot wat men vaak denkt, is dit niet het gevolg van onverwerkte problemen met autoriteiten. Het is eerder een uiting van verveling en frustratie: routine betekent het herhalen van handelingen. ADHD'ers ervaren dit als saai en zoeken naar uitdagender manieren. Zij raken gefrustreerd omdat zij niet in staat zijn dingen te doen op de wijze waarop zij verondersteld worden deze te doen.


ongeduldig: lage frustratiedrempel

Frustratie op allerlei gebied herinnert de ADHD-er aan alle mislukkingen in het verleden. "O nee," denkt hij/zij "daar gaan we weer!" Woede of terugtrekken is het gevolg. Ongeduldigheid heeft te maken met de behoefte aan stimulans. Anderen zullen dit snel zien als onvolwassen of onverzadelijk gedrag.


impulsiviteit, zowel verbaal als in actie, bijvoorbeeld: impulsief geld besteden, plannen wijzigen, nieuwe schema's of carrièreplannen maken enz.

Dit is een van de meer gevaarlijke van de symptomen bij ADHD-volwassenen, of, afhankelijk van de impuls, een van de meest avontuurlijke.


neiging zich nodeloos, eindeloos zorgen te maken, neiging de horizon af te zoeken naar iets waarover getobd kan worden afgewisseld met onoplettendheid of geen acht slaan op mogelijke reële gevaren.

Wanneer de aandacht niet besteed wordt aan een specifieke taak, ontstaat een chaos aan gedachten in het hoofd van de ADHD'er. Gepieker is hier vaak een gevolg van, omdat de persoon onbewust toch behoefte heeft zich ergens op te concentreren. Het resultaat is dan een destructieve gedachtenstroom waarin rampscenario's worden uitgespit.


gevoel van dreigend onheil en onveiligheid afgewisseld met het nemen van grote risico's

Dit symptoom relateert enerzijds aan de neiging zich nodeloos zorgen te maken en anderzijds aan de aanleg voor impulsief gedrag.


stemmingswisselingen, depressie (in het bijzonder wanneer een relatie wordt verbroken of project wordt beëindigd)

Volwassenen (meer dan kinderen) met ADHD voelen zich overgeleverd aan een onstabiel humeur. Dit wordt zowel veroorzaakt door hun ervaringen met frustratie en/of falen als met de neurobiologische invloeden van het syndroom.


rusteloosheid

De volwassene met ADHD toont de volgroeide hyperactiviteit van het ADHD-kind meestal niet zien. In plaats daarvan ziet men 'nerveuze energie': snel praten, trommelen met vingers, steeds verzitten, vaak opstaan van tafel en het verlaten van de ruimte, gespannen aderen in de hals en een 'speedy' blik in de ogen. Zelfs in rust voelt de ADHD'er zich zenuwachtig, gespannen en overprikkeld.


neiging tot verslaving

Meer dan anderen hebben volwassen ADHD'ers de kans verslaafd te raken, hetzij aan een stof als nicotine, cocaïne, cafeïne of alcohol, hetzij aan een activiteit als gokken, winkelen, eten of werk. Dit heeft onder andere te maken met hun grote behoefte aan prikkels (die de ADHD'er paradoxaal genoeg kalmeren!), hun impulsiviteit en hun neiging tot hyperfocussen. Eetstoornissen komen vaak voor in depressieve periodes.


chronische problemen met gevoel van eigenwaarde

Deze zijn het directe en ongelukkige resultaat van jaren van conditionering: jaren van verteld worden dat men een kluns, een halve gare, een paniekzaaier, een druktemaker, een chaoot, een stumper, een eenling, getikt en anders is. Jaren van frustratie, falen of het niet-voor-elkaar-krijgen leiden tot een negatief zelfbeeld. Het is indrukwekkend te zien hoe veerkrachtig de meeste ADHD'ers nog zijn, ondanks al de tegenslagen.


onnauwkeurige zelfwaarneming

ADHD'ers hebben vaak een beperkte kijk op zichzelf. Zij hebben nauwelijks een idee van de invloed en uitwerking die zij hebben op andere mensen. Dit leidt vaak tot grote misverstanden en diep gekwetste gevoelens.


Familiehistorie van ADHD, manisch-depressiviteit, depressies, drugs- en/of alcoholverslaving, dwanghandelingen of stemmingswisselingen

Sinds bekend is dat ADHD vaak genetisch wordt overgedragen en samenhangt met de andere bovengenoemde stoornissen, is het niet ongewoon (maar ook niet noodzakelijk) dat deze problemen in de familie zijn terug te vinden.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 21:29
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Ik herken heel veel alleen de impulsiviteit niet. Ik plan juist de dingen van te voren. En als er een weiziging opdoet vind ik dat helemaal niet leuk.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 21:41
sickboy
sickboy is offline
Ja dat is ook adhd als je project/plan niet lukt gefrustreerd raken. www.adhd.nl
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 22:30
Verwijderd
Veel volwassenen zul je natuurlijk niet vinden op een scholierenforum.

Toch wil ik je veel succes wensen in je zoektocht en kijk vooral eens op www.hersenstorm.com

Daar staat ook een link naar hele goede visolie...werkt soms beter dan Ritalin...de voors en tegens van Ritalin kun je ook op de site vinden.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2005, 20:14
Fog
Avatar van Fog
Fog is offline
ikke ikke

en ik heb toch wel duidelijk alle punten die je noemde behalve aanleg voor verslaving, maar zelfs dat ook nog wel een klein beetje...en ik heb ook ritalin...

oja en ik ben stil en kom rustig over, adhd is niet springen en schreeuwen
__________________
is your daddy dealer 'cause you're dope to me

Laatst gewijzigd op 15-04-2005 om 20:28.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 10:47
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Fog schreef op 15-04-2005 @ 20:14 :
ikke ikke

en ik heb toch wel duidelijk alle punten die je noemde behalve aanleg voor verslaving, maar zelfs dat ook nog wel een klein beetje...en ik heb ook ritalin...

oja en ik ben stil en kom rustig over, adhd is niet springen en schreeuwen
dan heb je ADD waarschijnlijk of je bedwingt je hyperactiviteit.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 11:06
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
I love stars schreef op 16-04-2005 @ 10:47 :
dan heb je ADD waarschijnlijk of je bedwingt je hyperactiviteit.
Ik denk/ hoop dat ze wel uitvoerig onderzoek hebben gedaan alvorens ze Fog de diagnose + medicatie hiervoor hebben voorgeschreven...
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 11:18
Verwijderd
Mijn vader (51) heeft het ook, zijn we vorig jaar achter gekomen. Slikt Ritalin, werkt meeschterlijk!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 13:42
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
newday schreef op 13-04-2005 @ 21:22 :
Verhaal
WTF
echt alles slaat op mij
(behalve miss dat kick opzoeken dat heb ik niet)

edit: wat wil dat dan eigk zeggen?
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000

Laatst gewijzigd op 16-04-2005 om 13:54.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 15:19
Fog
Avatar van Fog
Fog is offline
Citaat:
I love stars schreef op 16-04-2005 @ 10:47 :
dan heb je ADD waarschijnlijk of je bedwingt je hyperactiviteit.
ik heb add maar als ik me erg op mn gemak voel kan ik ook wel heeel druk zijn, en ik heb vaak hyperventilatie, dus ik krop de hyperactiviteit erg op...
__________________
is your daddy dealer 'cause you're dope to me
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 15:28
Fog
Avatar van Fog
Fog is offline
warsocket:

tja iedereen herkent wel dingetjes of misschien wel alles, maar pas als het echt voor grote problemem zorgt is er iets aan de hand en dat moet een psycholoog/psychiater vast stellen...
__________________
is your daddy dealer 'cause you're dope to me
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 18:08
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
vraagje herkent iemand dit : erg moe zijn , tis bijv. al 2 uur 's nachts maar toch ben je erg hyperactief zijn en je wilt het liefst gaan rennen. Kijk je in de spiegel zie je dat je er echt super moe uitziet dat is vaag.

Maar ik denk echt dat ik ADHD heb en mijn moeder ook . Heb alleen geen zin om me te testen.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 14:38
M-Leentje
Avatar van M-Leentje
M-Leentje is offline
@Newday: Ik ben 18, dus net volwassen..
Bij mij is de diagnose Autisme gesteld, met als spectrum het Syndroom van Asperger. Daar hoort dan bij dat je ADHD kan hebben, of enkele kenmerken ervan.. De psychiater heeft daar bij mij niet echt uitvoerig naar gekeken, maar wel geconstateerd dat ik in ieder geval enkele kenmerken van ADHD heb..
Als je nog wat verder wil weten, hoor ik het graag. ( Het makkelijkste is via PM)

@I love stars:
Ik snap het wel wat je voelt, maar wat is de rede dat je je niet wilt gaan laten testen? Is het omdat je bang bent om een diagnose te hebben, dus in een hokje geduwd te worden?
Ik kan je vertellen dat het zo niet gaat. Je hebt gewoon een aantal gesprekken met een psychiater die naar bepaalde dingen kijkt. Soms heb je daar ook nog een test bij. Als het zo is dat je ADHD hebt, dan kan hij je daar verder bij gaan begeleiden.
Denk er alsjeblieft aan dat een diagnose voordelen kan hebben. Je denkt dat je het hebt, maar je weet het niet zeker. Als je de diagnose eenmaal hebt, is het enige wat je echt hebt zekerheid. Je weet dan wat je hebt. Verder ben je niks verplicht, je kan wel daar wat mee gaan doen. Maar niemand zal je verplichten medicijnen te gaan nemen als je dat niet wilt.
Denk er alsjeblieft goed over na.. Heb je nog vragen dan mag je me ook altijd PM-en

( Geldt trouwens voor iedereen die over autisme of ADHD vragen hebben, je mag me altijd een PM sturen.!)
__________________
...gone with the wind...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-04-2005, 20:01
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Fog schreef op 18-04-2005 @ 15:28 :
warsocket:

tja iedereen herkent wel dingetjes of misschien wel alles, maar pas als het echt voor grote problemem zorgt is er iets aan de hand en dat moet een psycholoog/psychiater vast stellen...
nja dingentjes herkennen of die lijst lezen en denken dat iemand jouw heeft beschreven is iets anders daarom schrok ik ook zo

magoed kheb het wel vaker te horen gekregen of gevraag dof ik adhd had en het was al duidelijk dat ik er erg naar neigde
dus deze lijst is nu voor mij eigelijk de druppel geweest

voor morgen heb ik dus een afspraak met de dokter
gewoon om qwat dingen ervan op te lossen waar ik wel erg last vna heb

ik bedoel ik hoef niet perse herkenning (hoewel da twle een hoop zou verklaren) medicijnen hoef ik ook niet perse

maar iig wat oplissing op een aantal van de problemen wel

dus kzie wel

magoed begod geen idee wat ik morgen ij de dokter kan verwachten, zij weet ook nog niet waarom ik ko dus kzie wel
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 09:45
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Warsocket schreef op 19-04-2005 @ 20:01 :
nja dingentjes herkennen of die lijst lezen en denken dat iemand jouw heeft beschreven is iets anders daarom schrok ik ook zo

magoed kheb het wel vaker te horen gekregen of gevraag dof ik adhd had en het was al duidelijk dat ik er erg naar neigde
dus deze lijst is nu voor mij eigelijk de druppel geweest

voor morgen heb ik dus een afspraak met de dokter
gewoon om qwat dingen ervan op te lossen waar ik wel erg last vna heb

ik bedoel ik hoef niet perse herkenning (hoewel da twle een hoop zou verklaren) medicijnen hoef ik ook niet perse

maar iig wat oplissing op een aantal van de problemen wel

dus kzie wel

magoed begod geen idee wat ik morgen ij de dokter kan verwachten, zij weet ook nog niet waarom ik ko dus kzie wel
Ik ben dus doorverwezen naar een psycholoog
nja ben dus benieuwed wat er van komt
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 16:29
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Warsocket schreef op 20-04-2005 @ 09:45 :
Ik ben dus doorverwezen naar een psycholoog
nja ben dus benieuwed wat er van komt
laat je het wel ff weten
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 16:45
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
I love stars schreef op 20-04-2005 @ 16:29 :
laat je het wel ff weten
sgoed
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 14:56
sickboy
sickboy is offline
ja succes en laat het weten
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 18:04
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
newday schreef op 21-04-2005 @ 14:56 :
ja succes en laat het weten
komt goed
maar wat ikan ik eigelijk verwachten bij de psycholoog
ik bedeol als ik in zon bank moet loiggen ofzo gaat dat niet lukken asl hij / zij lastige vragen stled

want hoe harder ik meot naadenken hoe mee rik rond ijsbeer

magoed kben gewoon nietuwschierig

maar kga nu eten bye
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 09:29
M-Leentje
Avatar van M-Leentje
M-Leentje is offline
Eehm nee bij een psycholoog ga je meestal niet op zo'n bank liggen.. Tenminste, ik heb nog nooit zo'n ding in hun kamer gezien..
Je zit daar gewoon op een stoel...
__________________
...gone with the wind...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-04-2005, 15:21
Dark Mage
Dark Mage is offline
volwassenen zijn er ongeveer evenveel als kinderen, alleen valt het minder op....
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Warsocket schreef op 21-04-2005 @ 18:04 :

ik bedeol als ik in zon bank moet loiggen ofzo gaat dat niet lukken asl hij / zij lastige vragen stled
Je hoeft niet op een bank te liggen hoor. Soms staan er wel relaxte stoelen en dat praat (vind ik) makkelijker dan aan een tafel. Zelf bij de psychiater (tenminste die van mij) kun je gewoon lekker gaan zitten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken ADHD & Hoogbegaafd
Studieproblemen
9 28-04-2013 17:56
Psychologie Medicatie....
Verwijderd
51 16-07-2009 01:41
Werk, Geld & Recht ADHD, vertellen op t werk of niet?
red_and_black
29 16-10-2003 14:59
Lifestyle klassieker - analyse my baby
Ninnoc
211 17-09-2003 16:02
Psychologie Whaa woede aanval gehad!
HelpMePlease
34 24-03-2003 18:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18.