Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2010, 15:10
maarten33
maarten33 is offline
Ik zit eraan te denken om wiskunde d te gaan kiezen maar ik vraag me af of wiskunde d nou echt zo moeilijk is als gezegd wordt???

en ik heb nog een vraag: De leraren zeggen dat het goed is om grieks of latijn te kiezen en dat je daar heel veel aan hebt. Maar wat heb je nu eigenlijk aan grieks of latijn??

Ps. ik wil in geen geval iets met dokter en medicijnen en zo gaan doen dus daar voor heb ik het niet nodig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2010, 18:07
Verwijderd
In elk geval Latijn kan je erg helpen met je andere talen.
Ook bij een vak als KCV of soms ook Geschiedenis heb je er wat aan.
Qua studies natuurlijk Geneeskunde, soms Rechten en ook Journalistiek.
Bij je mondeling Nederlands krijg je poëzie-analyse en de mensen met Latijn zijn daar beter in omdat die veel meer stijlmiddelen etc. gehad hebben. En bij debatteren komt het je zeker van pas.
Maar om nou te zeggen dat het onmisbaar is? Dat in elk geval niet.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 16:48
Teddy-chan
Teddy-chan is offline
Wat Micromensje zegt, Latijn kan in enkele opzichten handig zijn. Grieks vindt dan weer minder toepassingen.
En natuurlijk is het altijd wel een beetje prestigeus om te zeggen dat je een gymnasiumdiploma heeft, dat kan je een voordeel vinden.

Wat ik bij mij op school zie, is dat de mensen die wiskunde in de onderbouw nog met hun ogen dicht deden, Wiskunde D niet moeilijk vinden, maar diegene die het toen al soms lastig vonden er beter niet aan hadden kunnen beginnen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 18:20
silentbob
silentbob is offline
latijn en grieks zijn bijna nergens echt goed voor
het kan je soms een voordeeltje opleveren bij biologische namen, maardat kun je anders ook nog wel los leren en dat zijn over het algemeen woorden die je bij latijnse les nooit krijgt

ik zit op een gymnasium en de meesten bij ons op school wisten eigenlijk helemaal niet wat die talen inhielden toen ze het kozen, in de 2e hebben we eens met de klas en onze mebntor een gesprek gehad waar het nu nuttig voor was en de conclusie was dat je er alleen echt wat aan hebt als je latijn- of grieksleraar word

voordeel is wel weer dat het op je examen de 2e moderne vreemde taal vervangt(al wet ik niet of je dat voordeel ook hebt als je het er op atheneum bij kiest, maar denk het wel)
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 19:27
Grapig
Grapig is offline
latijn en grieks heb jij eigenlijk helemaal niets aabn
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 17:00
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
latijn en grieks heb jij eigenlijk helemaal niets aabn
Ik hoop dat je de vakken ook daadwerkelijk hebt? Want anders is het weer een erg ongefundeerde reactie waar ik je al vaker op betrapt heb.

Wiskunde D. vind ik vrij makkelijk. Op enkele hoofdstukken na nog makkelijker dan wiskunde B, eigenlijk. Maar je moet wel zin hebben om drie jaar lang 4, 5 uur wiskunde in de week te hebben, en enig inzicht.

Latijn (en grieks, for that matter) vind ik handig voor de structuur van talen in het algemeen. Het geeft je iets meer inzicht erin, en het maakt het leren van andere buitenlandse talen (en dan denk ik vooral aan romaanse talen) waarschijnlijk ook wat makkelijker. Het heeft weinig zin om het te kiezen omdat je geneeskunde wilt gaan doen. Daar komen wel latijnse namen in terug natuurlijk, maar de taal zelf heb je niet nodig.

Ikzelf ben best geïnteresseerd in de klassieke culturen, dan is het sowieso leuk om te hebben. Daarnaast houd je alle studieopties dan open! Ookal is de kans dat je een klassieke taal gaat studeren wellicht niet groot.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 21:59
silentbob
silentbob is offline
ik ben ook best geintresseerd in de klassieke culturen, maar geloof me, cultuur krijg je amper bij latijn en grieks, bij ons op school tenminste

en met frans heb ik er tot nu toe juist eerder last van gehad(1 keer frans proefwerk na een uur latijn, o.a. pater ingevuld als vertaling van vader)

maar mischien dat het voor andren(vervolgstudie, werkgevers) wel indrukwekkend klinkt als je latijn of grieks op je lijst hebt staan
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 07:26
Verwijderd
De cultuur die je bij die talen krijgt zit verwerkt in het vak KCV. Al heeft de onderbouw bij ons een methode waar het een mix is, Leerlingen maken bijv, een vertaalstukje waarin iets wordt verteld over mythen, waardoor taal en cultuur dus door elkaar lopen. Verder heb je in klas 2 dacht ik nog het vak Antieke Cultuur, waar je dus ook meer over de cultuur leert. Maar op KCV na zal dit niet overal zo zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 14:34
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Als je de onderbouw verhaaltjes doorgeworsteld hebt, en aan de echte klassieke auteurs begint, leer je door te vertalen ook een hoop over de cultuur. De metamorfosen bij Ovidius, of hoe de rechtsgang in elkaar zat bij Cicero. Dat je het niet als cultuur gepresenteerd krijgt wil niet zeggen dat het er niet ís.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 17:38
silentbob
silentbob is offline
dat is bij ons niet echt zo...
kcv hebben wij niet(wel KCFV, maar dat is gewoon oersaai, leukste tot nu toe was nog een project dat we een gebouw in een romeinse stad(met als voorbeeld pompei) moesten behandelen en ik het geluk had dat mijn groepje het bordeel had, maar nu hebben we een oersaai project over de renaisance, waar we al eerder een project over hebben gehad en wat ik 1 van de saaiste periodes van de geschiedenis vind(samen met de industrialisatie), en dan ligt dus ook nog eens e nadruk op kunst...)
en bij de vertaalstukjes die we nu krijgen(we zijn nu al het hele jaar bezig in de galliers van caesar....) draait het zo erg om het ontleden van de woordjes dat we weinig meekrijgen van het verhaal

gelukkig had ik op de basischool al eens een boek met griekse en romeinse mythes gelezen, anders had ik nooit geweten dat die intressant waren aangezien ze op school zo oersaai werden behandeld
en toen we nog boeken gebruikten voor latijn en grieks vorig jaar sloegen we altijd de tekststukken met cutuur enzo over en behandelden we alleen de teksten en grammatica(en woordjes)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Op welk niveau zit jij?
Verwijderd
389 18-07-2012 12:42
Studeren Profielkeuze ; NG/NT/CM/EM !!!
MRxSMITH
76 30-12-2009 16:25
Algemene schoolzaken Speciale school?
DBZ
154 27-06-2009 21:29
Levensbeschouwing & Filosofie Islam en Wetenschap
jjorden
26 24-08-2007 00:28
Studeren Hoe veel vakken mogelijk in vrije deel?
Charl0tteee
33 05-10-2006 19:05
Algemene schoolzaken Iemand idee voor leuke studies??
Philemon
33 31-08-2003 14:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36.