Oud 27-07-2004, 13:08
fruitvliegje
Avatar van fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Hey,

ik zou graag een hond kopen, en border collie vind ik mooi en kan ik aan een pup geraken.
Maar, onderzoek op internet zegt mij dat een border collie taken nodig heeft (zoals schapendrijven, flyball,...), anders krijgt hij gedragstoornissen...
Heeft iemand een border collie? En krijgt hij gedragsstoornissen als je hem als gewone huishond opvoed? (wel nog twee keer per dag mee gaat wandelen, maar dus neit echt taken geeft)

Iemand ervaring mee?

Greetz
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2004, 13:16
Belle
Avatar van Belle
Belle is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 27-07-2004 @ 13:08 :
Hey,

ik zou graag een hond kopen, en border collie vind ik mooi en kan ik aan een pup geraken.
Maar, onderzoek op internet zegt mij dat een border collie taken nodig heeft (zoals schapendrijven, flyball,...), anders krijgt hij gedragstoornissen...
Heeft iemand een border collie? En krijgt hij gedragsstoornissen als je hem als gewone huishond opvoed? (wel nog twee keer per dag mee gaat wandelen, maar dus neit echt taken geeft)

Iemand ervaring mee?

Greetz
uhm 2 keer per dag wandelen? Ik ga 4 tot 6 keer per dag wandelen met mijn honden twee keer is echt veel te weinig, zeker voor een bordercollie.
__________________
*geen sig*
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 13:23
Dzjes
Avatar van Dzjes
Dzjes is offline
4 tot 6 keer..?!! Hoe doe je dat? Als ik een hele dag op school zit lukt me dat gewoon niet hoor. Verder ken ik maar weinig mensen dat dit doen.

Bij ons ook 2x per dag, ze kunnen daarnaast nog gewoon in de tuin rondlopen, en om de 2u eens voor de deur laten plassen.. (zijn wel 3 kleine keffers,maar toch?)
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 13:31
Belle
Avatar van Belle
Belle is offline
Citaat:
Dzjes schreef op 27-07-2004 @ 13:23 :
4 tot 6 keer..?!! Hoe doe je dat? Als ik een hele dag op school zit lukt me dat gewoon niet hoor. Verder ken ik maar weinig mensen dat dit doen.

Bij ons ook 2x per dag, ze kunnen daarnaast nog gewoon in de tuin rondlopen, en om de 2u eens voor de deur laten plassen.. (zijn wel 3 kleine keffers,maar toch?)
Ik werk niet, althans niet buitenshuis. 'sochtends om half 8 gaan ze een kwartier tot half uur wandelen met mn vriend, 's ochtends om half 11 als mn vriend naar zn werk gaat gaan ze een half uur tot 3 kwartier, 's middags om een uur of 4 gaan ze met mij een uur weg, en dan 's avonds om 8 uur een half uur en 's avonds om een uur of 11 nog een half uur.
Als ik het zo bekijk zit er dus maar 2 keer minder in dan dat jij zou kunnen doen en dan kom je op 3 keer uit.
__________________
*geen sig*
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 10:07
Muzzle
Avatar van Muzzle
Muzzle is offline
Mijn vriendin heeft een bordercollie (niet helemaal 100% raszuiver) en die loopt ook 4 tot 6 x per dag waarvan 2x minstens 45 minuten. Ze gaan ook die 2 langere keren altijd naar een natuurgebied hier in de buurt zodat hij veel kan rennen en doen.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 13:45
Verwijderd
Ik heb wel over bordercollies gehoord dat ze een moeilijk karakter kunnen hebben en dat ze idd genoeg te doen moeten hebben. Verder weet ik het eigenlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 16:22
*girl*love*....
Avatar van *girl*love*....
*girl*love*.... is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 27-07-2004 @ 13:08 :
Hey,

ik zou graag een hond kopen, en border collie vind ik mooi en kan ik aan een pup geraken.
Maar, onderzoek op internet zegt mij dat een border collie taken nodig heeft (zoals schapendrijven, flyball,...), anders krijgt hij gedragstoornissen...
Heeft iemand een border collie? En krijgt hij gedragsstoornissen als je hem als gewone huishond opvoed? (wel nog twee keer per dag mee gaat wandelen, maar dus neit echt taken geeft)

Iemand ervaring mee?

Greetz
iedereen denkt dat als je een border collie hebt jke er veel mee moet gaan wandelen maar dat is een groot misverstand. een border collie moet je geestelijk bezig houden, dus als hij/zij een speeltje heeft die afpakken de hond ergens laten wachten en het speeltje vervolgens in een andere kamer of in de zelfde verstoppen (waar hij het niet ziet) en hem dan het speeltje op laten zoeken.

als je alleen maar met de hond gaat wandelen heb je kans dat hij/zij figuurlijk boven op je keuken kastjes zit. van ellende
__________________
HELLUP.. IK BEN VERLIEFD MAAR WEET NIE WAT IK MOET DOEN...
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 16:24
*girl*love*....
Avatar van *girl*love*....
*girl*love*.... is offline
we hebben er zelf 4 en doen er elke dag wat mee zoals dat soort spelletjes en het gaat super.

we wonen in een normaal rijtjeshuis en we hebben geen last van ze. ze zitten gewoon in de huis kamer.

duss... ze kunnen gewoon in huis maar doe dingen als dit soort zoek spelletjes.
__________________
HELLUP.. IK BEN VERLIEFD MAAR WEET NIE WAT IK MOET DOEN...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 17:03
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
het zijn lieve honden maar ze hebben indersaad veel beweging nodig. Onze buren hebben er ook 1, die was eerst van hun oudste zoon, maar hij woont in een woonwijk en het 3e kindje was op komst. Nu is hij dus bij mijn buren (die hebben een kleine 'boerderij' hij loopt daar gewoon de hele dag rond te banjeren met een bal en hij is helemaal weg van de schapen en de 3 ponies. Maar hij is dus de hele dag buiten, en je ziet hem ook de hele dag rond rennen/banjeren.
Het ilijkt me dus niet echt een geschikt ras om binnen te houden tenzij je dus veel tijd voor hem hebt.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 22:09
Anadyomenè
Anadyomenè is offline
Je moet niet zomaar een hond nemen. Iedere hond kost tijd. Een border is een echt werkhond bij uitstek. Een border moet minimaal twee uur INTENSIEF bezig zijn, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk moet je zo'n hond blijven prikkelen. Dat is dus niet twee uur wandelen, maar twee uur trainen/drijven/zoekspelletjes van alles, en dat is wel het minste wat je voor zo'n hond kunt doen.

Als je een aaibeest wil hebben moet je een knuffel nemen, een hond kost veel tijd en energie.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 22:12
Anadyomenè
Anadyomenè is offline
Citaat:
*girl*love*.... schreef op 14-08-2004 @ 16:22 :
iedereen denkt dat als je een border collie hebt jke er veel mee moet gaan wandelen maar dat is een groot misverstand. een border collie moet je geestelijk bezig houden, dus als hij/zij een speeltje heeft die afpakken de hond ergens laten wachten en het speeltje vervolgens in een andere kamer of in de zelfde verstoppen (waar hij het niet ziet) en hem dan het speeltje op laten zoeken.

als je alleen maar met de hond gaat wandelen heb je kans dat hij/zij figuurlijk boven op je keuken kastjes zit. van ellende
Jouw reactie had ik nog niet gelezen maar dat is dus wat ik ook probeer te zeggen. En dan niet elke dag hetzelfde zoekspelletje, een border moet je blijven uitdagen, blijven steunen in de ontwikkeling. Krijgt de hond deze aandacht niet dan heb je niet alleen een heel ongelukkige hond maar ook een hond die zelf zijn uitdagingen gaat zoeken en dus gaat slopen/uitbreken noem maar op en als je een beetje pech hebt zet het overschot aan energie zich om in agressie.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 06:26
11568
11568 is offline
Als je serieus van plan bent om 2 x per dag te gaan wandelen dan zou naar de eerste beste Intertoys gaan en een knuffelbeest kopen

Nee serieus, welk ras dan ook heeft beweging nodig. De een intensiever dan de ander maar een Border Collie moet
echt zijn energie kwijt. Ze hoeven niet perse te flyballen of schapen te drijven, maar dan moet je echt tijd hebben om 'm op een andere manier te laten bewegen. Na 1 jaar kan je gaan opbouwen met fietsen [niet eerder ivm heupen], schema's te vinden op internet. Als je dat standaard +- 1,5 uur p/d doet en daarnaast het beestje nog lekker achter ballen aan laat rennen en veel met hem speelt dan zal het wel goedkomen. Het is inderdaad waar dat BC's gedragsproblemen kunnen krijgen. Ik ken 2 mensen met zulke honden en dat zijn zulke verschrikkelijke nerveuze beesten. Die zitten ong. 6 uur per dag in een bench en ze mogen nooit los, echt heel erg triest is dat. Die kwijnen weg.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2004, 11:35
Anadyomenè
Anadyomenè is offline
Nogmaals, het gaat niet alleen om hey fysieke, een border moet zeker geestelijk bezig gehouden worden. Dit kun je op zich prima combineren.

Alleen de honden uit rasgroep 9 (en dan nog niet alle) hebben vaak minder aandacht nodig omdat veel van deze honden vroeger alleen ter gezelschap gediend hebben. Herders moeten werken voor hun baas, retrievers moeten retrieven en zwemmen, terriers moeten jagen en grave, jachthonden moeten jagen, berghonden moeten veel buiten zijn, waakhonden moeten waken en ga zo maar door. Ik probeer niet te zeggen dat die honden per se voor hun oorspronkelijke taak gebruikt moeten worden maar dat is hun instinct en ze hebben dus wel aandacht en werk nodig waarin ze hun kwaliteiten en instinct kwijt kunnen.

En ook gezelschapshondjes hebben veel aandacht en beweging nodig. Gewoon omdat ze dat verdienen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 00:07
Verwijderd
wij hebben een border
ennuh, die wordt 3 keer per dag uitgelaten
verder training 1 keer per week
en gwoon tijdens t uitlaten veel met bal/stok laten spelen
dan ist ook ammel goed..
maar 2x per dag is denk ik wel beetje weinig
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 15:38
TiM
Avatar van TiM
TiM is offline
ik heb hier 2 borders, hebben zeker veel aandacht nodig! heel veel, ze zijn niet moe te krijgen ook lol
wij hebben er altijd mee schapen gedreven, toen hadden we daarna een huis met een gigantische tuin, maar ze zichzelf helemaal doodmoe speelde en renden etc..
nu wonen we in een flat, met een veld vlakbij, waar we zoveel keer per dag naartoe gaan, en ze hebben het goed naar hun zin, we moeten wel heel vaak wandelen, maar dat is geen prob
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 15:48
leucomelas
Avatar van leucomelas
leucomelas is offline
maar liefst TWEE keer per dag wandelen? nounou, wat zal die het fijn hebben...

*als je een hond zou hebben zou jehem echt maar twee keer uitlaten per dag?! wij doen het 4 á 5 keer...en tis nodig...*
__________________
ChIcHiNg!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 15:53
TiM
Avatar van TiM
TiM is offline
2x is idd erg weinig wij doen het ook 4 á 5 keer per dag, en tussendoor in huis heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel spelen
(met bokshandschoenen attacken, vind 1 van mn dames helemaal geweldig , ede andere houd van voetballen )
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 11:11
Avalon_Mae
Avatar van Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Je moet een hond niet nemen omdat hij mooi is, dat is een wel erg slecht argument. Je kunt beter een hond uitzoeken op karakter, maar ga daar pas over nadenken als je zeker weet dat je hem genoeg tijd en aandacht kunt geven. Een border collie is zéker geen goed idee als je zegt dat je hem 2x per dag uit wilt laten (hoewel geen enkele hond hier echt gelukkig mee zal worden ). Als een border collie geen uitdagingen heeft zal hij doodongelukkig worden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-09-2004, 12:51
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Border Collie is dan dus al niets van jou. Weet niet of je de starende eigenschap van de border kent, maar als ie jou aan begint te staren, dan betekent dat al dat ie te weinig beweging krijgt (dan heb ik het over mentaal en fysiek), geef je em dan nog niet meer dan kan een border zeeeeer vervelend worden. Dit dier is gefokt voor het veedrijven, dus moet iets te doen hebben, en het liefst zo veel mogelijk.
Een border kan je nemen, maar dan moet je bereid zijn om 4 keer per dag een uur met em te gaan lopen, liefst met stokken en ballen bij de hand om mee te gooien, een kudde schapen of koeien stellen ze ook erg op prijs, neem em mee op behendigheidstraining oid, heb een grote tuin of boerderij zodat ie overdag lekker buiten om kan hollen, dan kan het, maar met 2 x per dag een blokje om kom je er niet. Kan je beter een hond zoeken die wat minder veeleisend is.

Sowieso een hond moet over het algemeen meer dan 2x per dag uit. Vooral als ie overdag niet buiten kan zijn.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 22:46
C'est moi
Avatar van C'est moi
C'est moi is offline
een border collie kan je wel 2 of 3 keer per dag goed uit laten maar dan gaat de hond vervelen. je moet echt iets met de hond dan gaan doen waar hij zn hersens moet gebruiken anders krijgt hij gedrags stoornissen.
__________________
nobody is perfect, I'm nobody!
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 20:35
fruitvliegje
Avatar van fruitvliegje
fruitvliegje is offline
we hebben wel een tuin hoor... en minstens twee keer he, soms zal dat dan wel 3 of 4 keer zijn.

Bij mijn vriend thuis wordt de labrador maar 1keer per dag uitgelaten, maar dan wel in de bossen! de rest van de dag zit ie rond te dollen in de tuin...

een border collie zal 't niet worden.
misschien een golden retriever.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 21:20
C'est moi
Avatar van C'est moi
C'est moi is offline
doe wel de voor en de tegens af wegen! een golden retriever die verhaard en heeft dus lange haren. kan iedereen er tegen in huis. een labrador heeft korte haren maar die verhaard ook. wie komt er in de nacht uit om uit te laten. wie laat de hond uit. hoeveel weet je over een hond(of je ouders) hebben jullie al eerder een hond gehad! ga na wat voor een hond en reu of een teef. wanneer moet je die laten vacineren en hoeveel kost dat. welke brokken wil je de hond geven. wil je er mee op keuringen lopen of laten dekken heb je paieren voor nodig. je kan ook wel dekken zonder papieren maar dan kan je er wel minder voor vragen! ga je er mee op cursus? allemaal vragen wat je van te voren moet weten. en het belangrijkste past de ras wel bij mij!bv als jij een actieve honden ras koopt en je bent zelf rustig dan is het niks maar anders om ook!
__________________
nobody is perfect, I'm nobody!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Border of Golden?
Lynniee
8 29-09-2009 23:23
Flora & Fauna wat voor soort hond?
Kommunist
46 07-02-2009 12:22
Flora & Fauna Het hondentopic
fractal-illusio
45 02-09-2007 06:55
Flora & Fauna honden - veedrijvers
vedetje
8 09-05-2007 19:55
Liefde & Relatie Hij kan niet zoenen
Dolby Surreal
72 20-04-2005 15:23
De Kantine Wat ben jij volgens....
mario
21 22-01-2003 17:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:56.