Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2009, 22:05
Lydia Field
Avatar van Lydia Field
Lydia Field is offline
Nog eentje: is er binnen het Jodendom een soortgelijke persoon zoals bij de Christenen de Paus?

Ook vraag ik me af of we gelovigen (Joden, Christenen, Moslims, etc.) met hoofdletters moeten schrijven?
__________________
Nee ik heb geen MSN, kun je niet gewoon praten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2009, 22:07
Lydia Field
Avatar van Lydia Field
Lydia Field is offline
Citaat:
Ik weet niet waarom je 7 optelt bij 613, maar ik vermoed dat je de 7 noachide wetten bedoeld voor niet-joden. Die 7 zitten in principe al verscholen in de 613. Er zijn wel rabbijnse wetten, maar die verschillen.

dus als ik dit zou moeten vertalen naar een uitleg voor jonge kinderen, zou ik dan kunnen zeggen dat er voor Joden 7 'wetten' of 'geboden' zijn (zoals bij Christenen de Tien Geboden) of klopt dat technisch niet?
__________________
Nee ik heb geen MSN, kun je niet gewoon praten?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2009, 23:00
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Yay, hij doet het nog.
Ik ben de verschillende geloven aan het beschrijven voor een groep van 6 tot 10 jaar.
Mijn vraag: hoe zou je de activiteit noemen die bijvoorbeeld Christenen in de kerk doen en daarmee bedoel ik: het bidden, het luisteren naar de preek, de belijdenis... Ik kom niet verder dan 'meditatie'....

Als hiervoor een term is, is dat ook op toepassing voor de activiteit in de moskeeën of andere geloofshuizen?
Je kunt het misschien 'aanbidding' noemen? Ik denk dat je die term wel kunt gebruiken, christenen zien aanbidding als iets wat je hele leven doortrekt, en specifiek tot uiting komt in bidden, zingen, etcetera, maar ook wel naar Gods woord luisteren, en belijden wat je gelooft.

Ik denk dat moslims het ook wel ok vinden om het aanbidding te noemen. maar het is dus geen officiele term he, er is geen woord voor: bidden plus preek luisteren plus geloof belijden. Het heet samen: de eredienst.

Citaat:
Nog eentje: is er binnen het Jodendom een soortgelijke persoon zoals bij de Christenen de Paus?

Ook vraag ik me af of we gelovigen (Joden, Christenen, Moslims, etc.) met hoofdletters moeten schrijven?
Nee. Joden geloven in één God, en niemand mag op aarde direct namens God spreken. Dat deden vroeger de profeten wel, maar nu niet meer. Er zijn wel vooraanstaande joodse geleerden en rabbijnen.

christenen geloven trouwens ook lang niet allemaal dat de paus meer gezag heeft dan welk ander persoon dan ook. Dat doen alleen (een deel van) de rooms katholieken.

Citaat:
dus als ik dit zou moeten vertalen naar een uitleg voor jonge kinderen, zou ik dan kunnen zeggen dat er voor Joden 7 'wetten' of 'geboden' zijn (zoals bij Christenen de Tien Geboden) of klopt dat technisch niet?
Gewoon tien toch? Alle geboden op de stenen tafelen, zie genesis. Maar ook nog de hele talmoed. Maar dat is allemaal googlebaar en te vinden op wikipedia volgens mij.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2009, 09:56
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
noem het maar verafgoden

Citaat:
voor Joden 7 'wetten' of 'geboden' zijn
Wel meer zeker als ze zich aan de sabbatregels zouden houden.

Citaat:
christenen geloven trouwens ook lang niet allemaal dat de paus meer gezag heeft dan welk ander persoon dan ook. Dat doen alleen (een deel van) de rooms katholieken.
Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat christelijke fracties die in verweer kwamen tegen de papale cultuur de paus niet als gezaghouder zien, overigens is dat ook onder katholieken een tijdje gaande.

maar christenen hebben dan wel weer jezus om te verafgoden.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 17-10-2009, 20:45
floortje613
floortje613 is offline
Citaat:
Nog eentje: is er binnen het Jodendom een soortgelijke persoon zoals bij de Christenen de Paus?

Ook vraag ik me af of we gelovigen (Joden, Christenen, Moslims, etc.) met hoofdletters moeten schrijven?
er is niet echt iemand die vergelijkbaar is met de paus maar in de chabad stromingen hadden we de rebbe menachem mendel schneerson z.l. hij was een zeer bekend en zeer gewaardeerd rabijn maar in iedere stroming is wel een rabijn waar veel mensen tegenop kijken. dit zijn ook altijd zeer geleerde mensen. wij kijken ook nog steeds op tegen moshe rabenoe, avraham jitschak en jacov avotenoe maar ook maimonides of rasji. deze mensen zijn geliefd door hun karakter en hun grote geleerdheid maar niet omdat zij het hoofd van het jodendom waren
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 23:39
Verwijderd
Citaat:
er is niet echt iemand die vergelijkbaar is met de paus maar in de chabad stromingen hadden we de rebbe menachem mendel schneerson z.l. hij was een zeer bekend en zeer gewaardeerd rabijn maar in iedere stroming is wel een rabijn waar veel mensen tegenop kijken. dit zijn ook altijd zeer geleerde mensen. wij kijken ook nog steeds op tegen moshe rabenoe, avraham jitschak en jacov avotenoe maar ook maimonides of rasji. deze mensen zijn geliefd door hun karakter en hun grote geleerdheid maar niet omdat zij het hoofd van het jodendom waren
Maar dat komt dus niet in het minst in de buurt van een pauselijke functie.

Vergeet niet dat het woord van de paus in principe het absolute woord van god is. Hij is de vertegenwoordiger van god op aarde en zoals de paus' wil geschiedde zo zal de wet ook in de hemel zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2009, 11:08
floortje613
floortje613 is offline
Citaat:
Maar dat komt dus niet in het minst in de buurt van een pauselijke functie.
inderdaad. er waren wel profeten die boodschappen van G'd overbrachten op het volke maar dat was het woord van G'd en niet die van de profeet zelf. maar deze mensen werden niet gekozen. het overkwam ze.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2009, 12:15
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Het klopt dat ze niet gekozen werden, maar het overkwam ze ook niet
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 20-10-2009, 15:18
floortje613
floortje613 is offline
Citaat:
Het klopt dat ze niet gekozen werden, maar het overkwam ze ook niet
hoe gaat het dan volgens jou
Met citaat reageren
Oud 20-10-2009, 20:09
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
hoe gaat het dan volgens jou
Ze hebben het bedacht of op zijn minst volkstraditieverhalen gebruikt voor 'sociale' doeleinden.

Waarom zou Jahweh zoiets simpel menselijks doen als praten.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 25-10-2009, 21:31
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dus als ik dit zou moeten vertalen naar een uitleg voor jonge kinderen, zou ik dan kunnen zeggen dat er voor Joden 7 'wetten' of 'geboden' zijn (zoals bij Christenen de Tien Geboden) of klopt dat technisch niet?
Dat klopt niet, dat zijn er veeeeeeel meer. Je bent in de war met de (7) "Noachide wetten".

Hier heb je een hele lijst:
http://www.jewfaq.org/613.htm
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2009, 21:42
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nog eentje: is er binnen het Jodendom een soortgelijke persoon zoals bij de Christenen de Paus?
Nee.

Citaat:
Ook vraag ik me af of we gelovigen (Joden, Christenen, Moslims, etc.) met hoofdletters moeten schrijven?
Schrijfwijzer door J. Renkema (2002):
Citaat:
Aanduidingen voor leden van etnische groeperinge krijgen een hoofdletter: Azteek, Batavier (....) Jood (...)".

Het woord Jood of Jodin krijgt een hoofdletter in de betekenis 'een inwoner van Israel' (Israelisch) en een kleine letter als aanduiding van een religie, net zoals bijvoorbeeld moslim, hindoe en christen. Het is dus de joodse godsdienst.
Stijlboek NRC Handelsblad (2000):
Citaat:
jood [Jood], joods [Joods]
Correct zijn: jood en joods (onderkast). Want geen nationaliteit en geen aardrijkskundig begrip. Zie ook: joodse mensen

joodse mensen, joden
We schrijven niet joose mensen (of Marokkaanse mensen, Turkse mensen enzovoorts), maar joden, Marokkanen, Turken enzovoorts.
Joodse mensen is een eufemisme. Het wordt gebruikt door mensen die vinden dat kortweg jood een negatieve of harde bijklank heeft, vooral vanwege de associaties met de Tweede Wereldoorlog. Jodenman, jodenvrouw, jodenjongen zijn om die reden in onbruik geraakt. Die woorden gebruiken wij niet meer, tenzij tussen aanhalingstekens of in historische context. Vergelijk: vermelding van huidskleur en ras
omg dit verzin ik niet...

Citaat:
Jood of jood?

[?] Wat is juist: jood met een kleine letter of Jood met een hoofdletter?

[!]In de meeste gevallen is Jood juist: het is dan een etnische aanduiding. Een Jood behoort tot het Joodse volk, het Jodendom (in etnisch-culturele zin), de Joodse gemeenschap, etcetera. In het Groene Boekje (2005) en het Witte Boekje (2006) krijgt jood alleen een kleine letter in de betekenis 'aanhanger van het joodse geloof', net zoals we christen en moslim met een kleine letter schrijven.

Er komen weleens twijfelgevallen voor waarbij zowel de godsdienst als de etniciteit een rol speelt. Wij adviseren ook in dat geval een hoofdletter. Overigens verdwijnt die hoofdletter als het woord in een negatief bedoelde samenstelling wordt gebruikt.

Op grond van bovenstaande regels schrijven we met een hoofdletter:

* Jodenbegraafplaats
* Jodenbuurt
* Jodendom (het Joodse volk)
* Jodenhaat
* Jodenhater
* Jodenmop
* Jodenster
* Jodenvervolging
* Jodenvraagstuk
* Jodenwet
* niet-Joodverklaring
* Sovjet-Jood

En een kleine letter krijgen:

* jodendom (de joodse godsdienst)
* jodenfooi (kleine fooi)
* jodenkerk (synagoge)
* jodenkoek (platte, ronde koek)
* jodenlijm (speeksel)
* jodenstreek (bedrieglijke streek)
* spekjood (jood die de rituele voorschriften niet in acht neemt)
http://www.onzetaal.nl/advies/jood.php
pff sommige woorden mogen wel uit het woordenboek.

Ik zou het gewoon houden bij Renkema's Schrijfwijzer, wat betreft j of J.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2009, 07:08
floortje613
floortje613 is offline
Citaat:
Dat klopt niet, dat zijn er veeeeeeel meer. Je bent in de war met de (7) "Noachide wetten".

Hier heb je een hele lijst:
http://www.jewfaq.org/613.htm
dit zijn alle 613 mitzwot (ge- en verboden)
Met citaat reageren
Oud 26-10-2009, 12:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
dit zijn alle 613 mitzwot (ge- en verboden)
Waarbij wel gezegd moet worden dat er overlappende zijn.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2009, 12:24
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
In christelijke kringen (kuch) spreekt men van een mis in de kerk (eng. mass), als in bijvoorbeeld: "kerst-mis", al heb je het dan misschien eigenlijk strikt over éen bepaalde handeling.
Het komt feitelijk meer op prevelen zingen en geld afstaan, maar ieder z'n benamingen.

Dit is overigens zo ver ik weet in moskeeën, synagogen et al. niet de naam voor hun resp. bezigheden.
dienst wellicht?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2009, 19:01
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
dienst wellicht?
Dat kan, maar dat is uiteraard een zeer algemene term voor een willekeurige bijeenkomst.
Het ironische gehalte van dienst (in militair context) spreekt wel voor het gebruik ervan.

Ik kan niet voor elke christelijke gemeenschap spreken maar de katholieken gebruiken volgens mij nooit het woord dienst om de kerkelijke (sabbat)bijeenkomst aan te duiden.
Maar eigenlijk ontbreekt dan ook de vocabulaire om de complete dienst aan te duiden omdat het geheel onder te verdelen is in specifiekere rituelen, zoals; het eten/drinken van het bloed en vlees van de heere, de aanhef van psalmen en uiteraard het preken en bidden, elk hebben ze een eigen naam en worden apart benoemd over het algemeen.

Tradities verbasteren gelukkig en daarom kan het nu op zich wel als mis of dienst aangeduid worden.
Spoiler
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 27-10-2009, 09:14
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Het woord Jood of Jodin krijgt een hoofdletter in de betekenis 'een inwoner van Israel' (Israelisch)
Huh? Jood betekent op geen enkele manier inwoner van Israel.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 27-10-2009, 17:19
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Nee dat zijn Levieten of desnoods Israëlieten .
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-10-2009, 01:42
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Ik dacht Israeliers. Levieten enzo zijn een volk van ietsvan 2000 of meer jaar geleden.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2009, 14:45
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Levieten zijn mensen uit de stam van Levi (één van de zonen van Jacob). In de tijd van Mozes en Aaron werden ze aangesteld als priesters, Aaron (zelf afstammeling van Levi) werd de eerste hogepriester.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2009, 15:23
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Huh? Jood betekent op geen enkele manier inwoner van Israel.
ze bedoelen uiteraard dat je het woord "Jood" soms kunt vergelijken met "Nederlander", "Belg", enz. (als volk, mét hoofdletter). De beschrijving is inderdaad wat ongelukkig gekozen

"Nederlander" schrijf je met een hoofdletter omdat hij inwoner is van Nederland;
"Jood" schrijf je met een hoofdletter omdat hij inwoner is van ehm... Israel...

maar je kunt dus zowel "Nederlandse Joden", als ook "Nederlandse joden" hebben.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2009, 17:36
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
ze bedoelen uiteraard dat je het woord "Jood" soms kunt vergelijken met "Nederlander", "Belg", enz. (als volk, mét hoofdletter). De beschrijving is inderdaad wat ongelukkig gekozen
Nogal ja. Vooral omdat ze een berg aan verkeerde suggesties ermee beginnen

- Joden horen in Israel
- De meeste joden wonen in Israel
- Niet-Joden horen niet in Israel

etc.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2009, 17:49
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik dacht Israeliers. Levieten enzo zijn een volk van ietsvan 2000 of meer jaar geleden.
Ik geloof niet dat Israeliers fout is, mogelijk is het in bruik geraakt om daarmee een onderscheid aan te geven tussen het vroegere volk van Israël en de herpopulatie door o.a. de britten na WOII

Persoonlijk hoef ik zulks onderscheid niet te maken aangezien de argumentatie voor die "ommuurde" zandbak met heuvel niet is veranderd in de afgelopen pak 'm beet 2200-3200 jaar.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 29-10-2009, 09:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Simon Bar Kochba was hard op weg om dé joodse profeet te worden. Maar goed, toen werden hij en zijn volgelingen alsnog door de Romeinen afgemaakt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-10-2009, 17:17
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Huh? Jood betekent op geen enkele manier inwoner van Israel.
Alles wat ik citeerde slaat de plank mis, maar qua schrijfwijze komt die van Renkema het dichtst in de buurt.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2009, 17:18
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nee dat zijn Levieten of desnoods Israëlieten .
Israelieten zijn Joden. Israeliers zijn inwoners van Israel.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2009, 17:20
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Persoonlijk hoef ik zulks onderscheid niet te maken aangezien de argumentatie voor die "ommuurde" zandbak met heuvel niet is veranderd in de afgelopen pak 'm beet 2200-3200 jaar.
dr is veel veranderd
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2009, 12:49
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Ehm... ik ben joods, en nee.
We geloven namelijk niet dat mensen heilig kunnen zijn.
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Met citaat reageren
Oud 01-11-2009, 19:58
Spengler
Spengler is offline
Citaat:
Ehm... ik ben joods, en nee.
We geloven namelijk niet dat mensen heilig kunnen zijn.
De Paus is evenmin heilig.
__________________
Ideas have consequences
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Vragen over het Jodendom
.yaisha.
2 17-05-2011 14:25
Levensbeschouwing & Filosofie Het kwaad
arPos
33 07-07-2009 15:14
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe weet je dat jouw religie de juiste is?
akumabito
98 29-11-2005 02:24
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie vraagje over de 5 religies
Verwijderd
8 26-05-2004 15:24
Levensbeschouwing & Filosofie Is de vrouw minderwaardig in het Jodendom?
Oum Taqiyyah
45 06-12-2003 14:07
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheďsme...
BiL@L
62 17-09-2003 04:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.