Oud 23-10-2005, 19:22
sansan
sansan is offline
Ik heb twee vraagjes: Hoe maken jullie een samenvatting dan?
Als ik een samenvatting maak dan word die heel erg lang..
En plannen jullie wanneer jullie moeten gaan beginnen met leren voor de toetsweek?
Ik plan het wel alleen dan moet ik 4 vakken op een dag leren en dan nog is van al die vakken 1 hoofdstuk echt niet normaal...
Wie doet er nog meer havo-4 en C&M?
xxx Sanne
__________________
Di-rect rocks
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2005, 19:40
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als je bij het maken van samenvattingen geneigd bent veel te veel op te schrijven, hou dan iig de volgende regels aan:
- Schrijf geen voorbeelden op.
- Leg een begrip / definitie / theorie maar 1x uit.

Vaak ben je namelijk geneigd jezelf te verduidelijken en schrijf je dus één iets meer dan één keer op, maar dan in andere woorden. Dat is in een samenvatting niet handig, dus laat dat weg. Hetzelfde geldt voor voorbeelden. Heel af en toe zijn voorbeelden belangrijk, maar nog veel vaker zijn ze totaal overbodig, dus laat ze weg!

Probeer ook pas te gaan samenvatten na het lezen van een paar bladzijden. Dan moet je het namelijk de kern van die bladzijdes vinden, terwijl je, als je stukje voor stukje gaat samenvatten, je ook veel onbelangrijke dingen opschrijft.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 19:42
Toet0r
Avatar van Toet0r
Toet0r is offline
Mijn samenvattingen worden ook altijd heel lang, maar dan heb ik ze wel op de manier die ik makkelijk vind om te leren.

Plannen is bij mij altijd een ramp geweest. Ik heb deze week toetsweek en ik moet voor morgen nog 200 blz lezen

Ik doe havo 4/5 C&M (VAVO)
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 19:43
sansan
sansan is offline
Oke bedankt voor de tips
xxx Sanne
__________________
Di-rect rocks
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 20:10
Verwijderd
Ik probeer telkens aan het einde van een week de stof samen te vatten die in die week behandeld is. Dan zit je er nog in en werkt het fijn. Vooral definities, géén lappen tekst en géén voorbeelden. Het begrijpen van de stof moet dus tijdens het samenvatten gebeuren.

Kort worden ze nooit, maar altijd korter dan het origineel.

Door het telkens aan het einde van elke week te doen, hoef je voor een toetsweek nauwelijks nog iets te maken, alleen maar leren en vooral begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 20:17
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik doe ook 4 Havo met C&M. Samenvattingen maken is gewoon al het belangrijke uit een tekst halen en bij elkaar voegen. En dat regelmatig overkijken, dan zal het heus wel goed gaan in de tussenweek!
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 20:29
sansan
sansan is offline
Maar andijvie ik heb daar geen tijd voor op vrijdag of zaterdag of zondag want dan maak ik me huiswerk...
Maar het is wel een goed id
xxx Sanne
__________________
Di-rect rocks
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 20:32
Verwijderd
Een week heeft meer dagen dan alleen vrijdag, zaterdag en zondag. Huiswerk maken kan ook door de week heen, dit geldt ook voor het maken van samenvattingen.

Zelf maak ik meestal door het blok heen het één en ander en een paar weken voor de tentamenweek begin ik echt met het maken van samenvattingen en het (af)maken van verslagen ed. Een week of twee voor de tentamens doe ik er nog meer aan en dan ga ik steeds meer doen (vooral leren op het laatst). Ik plan het niet echt, ik begin gewoon ruim op tijd, dan komt het meestal wel gewoon uit.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 20:32
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
sansan schreef op 23-10-2005 @ 20:29 :
Maar andijvie ik heb daar geen tijd voor op vrijdag of zaterdag of zondag want dan maak ik me huiswerk...
Maar het is wel een goed id
xxx Sanne
je maak de hele vrijdag, zaterdag en zondag je huiswerk? Nergens een half uurtje over?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 20:38
sansan
sansan is offline
Ja tuurlijk wel maar doordeweeks ben bijna elke dag 5 uur thuis dus ja en dan moet ik ook nog huiswerk maken dus..
xxx Sanne
__________________
Di-rect rocks
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 20:44
Verwijderd
Citaat:
sansan schreef op 23-10-2005 @ 20:38 :
Ja tuurlijk wel maar doordeweeks ben bijna elke dag 5 uur thuis dus ja en dan moet ik ook nog huiswerk maken dus..
xxx Sanne
Wanneer je eerst de stof samenvat en dan je huiswerk maakt, ben je eerder klaar met je huiswerk omdat je de stof beter begrijpt dan wanneer je tijdens het maken steeds iets op moet zoeken.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 20:47
sansan
sansan is offline
O ja dat is handig hahha daar had ik niet zelf opgekomen..
xxx Sanne
__________________
Di-rect rocks
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 23-10-2005 @ 20:44 :
Wanneer je eerst de stof samenvat en dan je huiswerk maakt, ben je eerder klaar met je huiswerk omdat je de stof beter begrijpt dan wanneer je tijdens het maken steeds iets op moet zoeken.



ik wil ze ook nog wel eens van scholieren.com halen als ik geen zin heb om het hele boek te lezen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 22:23
Ici-Paris_#
Avatar van Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
De mijnes worden vaak ook erg lang, alleen dat vind ik zelf wel handiger want dan ken ik het sneller
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 22:45
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
sansan schreef op 23-10-2005 @ 20:29 :
Maar andijvie ik heb daar geen tijd voor op vrijdag of zaterdag of zondag want dan maak ik me huiswerk...
Maar het is wel een goed id
xxx Sanne
Citaat:
Ja tuurlijk wel maar doordeweeks ben bijna elke dag 5 uur thuis dus ja en dan moet ik ook nog huiswerk maken dus..
xxx Sanne

Hoeveel tijd besteed jij per week ongeveer aan school dan
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 23:26
Verwijderd
Citaat:
sansan schreef op 23-10-2005 @ 19:22 :
Ik heb twee vraagjes: Hoe maken jullie een samenvatting dan?
Naar aanleiding van dit zinnetje vermoedde ik al dat je uit de buurt van Leiden kwam
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 12:34
Go
Avatar van Go
Go is offline
Ik maak eigenlijk nooit samenvattingen. Ik lees de tekst over en ga dan in mijn hoofd verbanden proberen te leggen en conclusies te trekken. Meer dan dat ik 'gewoon' een tekst lees.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 14:15
Verwijderd
Ik kan niet plannen of goede samenvattingen maken.

Ik ben daar echt slecht in.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-10-2005, 17:36
sansan
sansan is offline
Besteed bijna 2,5 uur per dag aan me huiswerk..
En iemand of niemand hoe kan je dat weten hahaha vind ik heel knap of je hebt gewoon me profiel bestudeert?!
xxx Sanne
__________________
Di-rect rocks
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 18:18
Verwijderd
Citaat:
sansan schreef op 24-10-2005 @ 17:36 :
Besteed bijna 2,5 uur per dag aan me huiswerk..
En iemand of niemand hoe kan je dat weten hahaha vind ik heel knap of je hebt gewoon me profiel bestudeert?!
xxx Sanne
Wat doe je dan aan huiswerk? Alleen de opgegeven stof? Want dan is 2,5 uur toch best veel. Misschien zie je tijd om gewoon in die 2,5 uur huiswerk per dag ook samen te vatten wat je hebt geleerd.

Wat ik doe is gewoon elke week samenvatten wat ik heb geleerd aan de hand van de paragraven en dat voor de toets nog eens goed doornemen en nog veel opgaven oefenen (met wiskunde helpt dat goed !)

[Edit] Voor geschiedenis vond ik het altijd heel erg handig om "oorzaak --> gevolg" tabelletjes te maken en leerde ik veel met het werkboek aan mijn zijde omdat de vragen van datzelfde niveau waren. [/Edit]
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 20:56
sansan
sansan is offline
Ik doe in die 2,5 uur alleen de opgegeven stof... en bij geschiedenis is inderdaad oorzaak-->gevolg handig.. En met wiskunde leer ik het overzicht dus de stof en dan maak ik sommen bij die hoofdstukken.
xxx Sanne
__________________
Di-rect rocks
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 21:26
Verwijderd
Ik maakte en maak nooit samenvattingen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 21:27
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
sansan schreef op 24-10-2005 @ 20:56 :
Ik doe in die 2,5 uur alleen de opgegeven stof... en bij geschiedenis is inderdaad oorzaak-->gevolg handig.. En met wiskunde leer ik het overzicht dus de stof en dan maak ik sommen bij die hoofdstukken.
xxx Sanne
De 2,5 uur huiswerk per dag is erg veel vooral als je het elke dag doet. Is havo mischien niet te moeilijk voor je? Denk er anders eens over na om een stapje terug te doen en naar het VMBO-tl te gaan. Hoe ging het vorig jaar in de 3de?
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 21:51
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
sansan schreef op 24-10-2005 @ 20:56 :
Ik doe in die 2,5 uur alleen de opgegeven stof... en bij geschiedenis is inderdaad oorzaak-->gevolg handig.. En met wiskunde leer ik het overzicht dus de stof en dan maak ik sommen bij die hoofdstukken.
xxx Sanne
Ik weet niet of je het doorhebt maar ik vind dus echt ontzettend veel, nou is mijn inzet in school weer helemaal het tegenovergestelde... maar toch. Ik zou idd als ik jou was kijken of je het wel aankunt, want wanneer heb je nou nog tijd voor hobby's vrienden (uitgaan) en dat soort dingen???
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 02:17
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
sansan schreef op 23-10-2005 @ 19:22 :
Ik heb twee vraagjes: Hoe maken jullie een samenvatting dan?
Ok, m'n eerste reactie was dus: Kom jij uit Leiden dan???
Blijkt t nog heel behoorlijk te kloppen ook
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2005, 10:56
Verwijderd
Citaat:
sansan schreef op 24-10-2005 @ 20:56 :
Ik doe in die 2,5 uur alleen de opgegeven stof... en bij geschiedenis is inderdaad oorzaak-->gevolg handig.. En met wiskunde leer ik het overzicht dus de stof en dan maak ik sommen bij die hoofdstukken.
xxx Sanne
Dat is érg lang, kan 't niet in minder tijd? Als je het er voor over moet, moet je het zeker doen, maar elke dag 2,5 uur...
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 20:10
sansan
sansan is offline
Heb de eerste drie jaar van die middelbare vwo gedaan dus...
En je hoort 2,5 uur per dag huiswerk te maken maar ik heb nog wel tijd om uit te gaan enzo hoor daar maak ik gewoon tijd voor.
xxx Sanne
__________________
Di-rect rocks
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 20:14
Verwijderd
Citaat:
sansan schreef op 25-10-2005 @ 20:10 :
Heb de eerste drie jaar van die middelbare vwo gedaan dus...
En je hoort 2,5 uur per dag huiswerk te maken maar ik heb nog wel tijd om uit te gaan enzo hoor daar maak ik gewoon tijd voor.
xxx Sanne
Ik snap je punt niet echt, als je de eerste drie jaar VWO hebt gedaan dan moet havo toch juist makkelijker zijn en zou je daar minder tijd aan moeten besteden? Als je in 4H 2,5 uur per DAG besteed aan je huiswerk dan probeer je óf netjes de "40" uur te halen óf je hebt gewoon moeite met de stof. Dat kan best hoor, maar dan moet je ook in de gaten houden dat als het nu al moeilijk is het straks alleen maar méér en lastiger wordt.

Samenvatten helpt daarbij heel goed omdat je daarmee controleerd of je de stof goed begrijpt. Misschien moet je in de bibliotheek een boekje zoeken over samenvatten (die "hoe maak ik huiswerk in het studiehuis" boekjes) daar staat meestal goed en duidelijk in over hoe je een samenvatting maakt.

Vorig jaar had ik ook moeite met het maken van samenvatten en die boekjes hebben me wel geholpen met slimme tips.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 20:20
sansan
sansan is offline
Nee juist zelfde tijd want havo-4 komt overeen met vwo-3 en vanmiddag hoorde ik ook dat een havo-diploma per school verschilt dus bij de ene school is een havo-diploma gelijk aan een vwo-diploma op een andere school. Maar volgens mij hebben wij die boekjes niet eens onze school is niet zo georganiseerd.
xxx Sanne
__________________
Di-rect rocks
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 21:37
Verwijderd
Citaat:
sansan schreef op 25-10-2005 @ 20:20 :
vanmiddag hoorde ik ook dat een havo-diploma per school verschilt dus bij de ene school is een havo-diploma gelijk aan een vwo-diploma op een andere school.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 22:08
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
sansan schreef op 25-10-2005 @ 20:20 :
Nee juist zelfde tijd want havo-4 komt overeen met vwo-3 en vanmiddag hoorde ik ook dat een havo-diploma per school verschilt dus bij de ene school is een havo-diploma gelijk aan een vwo-diploma op een andere school. Maar volgens mij hebben wij die boekjes niet eens onze school is niet zo georganiseerd.
xxx Sanne
Ha-ha, wat een wc-pot vol gelul.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 08:40
Verwijderd
Nogal ja.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 11:04
Verwijderd
Citaat:
sansan schreef op 24-10-2005 @ 17:36 :
Besteed bijna 2,5 uur per dag aan me huiswerk..
En iemand of niemand hoe kan je dat weten hahaha vind ik heel knap of je hebt gewoon me profiel bestudeert?!
xxx Sanne
Je zinsbouw is zo typisch Leids dat ik er meteen aan moest denken, dan blijkt je profiel me ook nog gelijk te geven
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 13:41
Verwijderd
Citaat:
sansan schreef op 25-10-2005 @ 20:20 :
Nee juist zelfde tijd want havo-4 komt overeen met vwo-3 en vanmiddag hoorde ik ook dat een havo-diploma per school verschilt dus bij de ene school is een havo-diploma gelijk aan een vwo-diploma op een andere school. Maar volgens mij hebben wij die boekjes niet eens onze school is niet zo georganiseerd.
xxx Sanne
Een Havo-diploma is altijd een Havo-diploma, op welke school je het doet maakt niet uit. Misschien dat de ene school wat hogere eisen stelt dan de andere, maar het eindexamen (en dat is 50% van je eindcijfer) is voor elke Havist hetzelfde. Daarnaast kan je met een Havo-diploma níet naar de universiteit, nooit, dus ook niet wanneer je het op een toevallig zware school gehaald hebt (hoewel ik niet denk dat niveau verschillen zó groot zijn).

Havo en VWO zijn in de onderbouw vaak hetzelfde, daarna gaan ze twee verschillende kanten op (soms vanaf de derde, soms vanaf de vierde klas). Dan zijn het twee verschillende niveaus die écht verschillen, VWO is niet alleen een jaartje langer met iets meer stof. De stof wordt ook anders benaderd dan op de Havo. Misschien vind je de Havo en het VWO nu nog erg op elkaar lijken, maar dat gaan echt veranderen. (Zo vind ik 4 havo en 3 vwo niet echt op elkaar lijken, 5 havo lijkt ook niet op 4 vwo...)

2,5 uur huiswerk maken vind ik echt best lang voor in 4 havo. Maar de ene school verhoogd in de vierde de druk, zodat alle mensen die overgaan naar de vijfde ook een goede kans hebben om in één keer te slagen (en dat is goed voor de naam van de school), dus misschien doet jouw school dat. Ik zou zéker tijd in ruimen om stof samen te vatten. Wanneer dat niet voor je huiswerk kan, doe het dan in het weekend, in tussenuren of in de korte vakanties. Je hoeft geen heel boek te schrijven over de stof, gewoon kernbegrippen en verbanden, formules etc. Dat is ook enorm handig voor tijdens de les, heb je een fijn overzicht van de stof die er voor is behandeld.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 14:23
Verwijderd
Als ik een samenvatting maak, dan wordt dat ook altijd een lange samenvatting. Maar dat vind ik niet erg, want alles moet er gewoon in. En terwijl ik een samenvatting schrijf, onthou ik de stof. Als ik iets alleen maar doorlees neem ik het niet op.

Ik maak gewoon een duidelijke structuur voor mezelf. Dus je leest een hoofdstuk, dat is altijd wel onder te verdelen in verschillende punten en daaronder vallen ook weer punten, enz.
Zo schrijf ik dat dan op. Kopjes, en wat eronder valt. In mijn samenvattingen komen dan ook niet zoveel hele zinnen voor, alleen wanneer dat echt nodig is.
Het zijn gewoon onderstreepte of gemarkeerde kopjes met woorden eronder zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 20:25
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Ik maak een samenvatting in 5 stappen:
1. Maak een h/w vraag bij elke alinea
2. Zoek het antwoord in de alinea
3. Vraag+ antwoord = 1 zin
Optioneel:
4. Maak de zinnen mooi.
5. Verzin een titel
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-11-2005, 20:33
tourmalijn
Avatar van tourmalijn
tourmalijn is offline
Tip: misschien een weekplanning maken
__________________
poe hé!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 21:06
Barry K
Barry K is offline
Iemand nog tips voor de volgende stof te leren:
600 blz. organisation management.
600 blz. marketing.
en recht, gewoon veel oefenen?
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 21:10
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Ik pak altijd de leerstof erbij en probeer dan de alinea in 1/2 zinnen samentevatten. Je zoekt het belangrijkste uit het stukje op en noteert dat in een goede, duidelijke zin; zodat jij het snapt.

Wat de meeste ook zeggen; geen voorbeelden of lange opsommingen. Dan word de tekst altijd zo lang.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 23:51
Verwijderd
Voor vakken als economie enzo vind ik het makkelijk om gewoon een begrippenlijst te maken, logisch op volgorde te zetten en er dan zinnen van te maken. Leest een stuk makkelijker dan een gewone lijst.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 20:19
sansan
sansan is offline
Wat is een h/w vraag darkiekurd?
Bedankt voor de tips..
xxx Sanne
__________________
Di-rect rocks
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 20:22
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Ik denk dat hij gewoon bedoelt dat zelf een vraag verzint bij die alinea en dan het antwoord opzoekt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken (Tips) Geen zin om huiswerk te maken
Fellowes
98 23-05-2018 17:12
Algemene schoolzaken Toetsweek. (SE week)
Mr. Jerriël
2 26-12-2012 20:07
Eindexamens 2006 Hoe bereid jij je voor?
blubblubblub
32 05-05-2006 21:57
Algemene schoolzaken examen-planning
Marloeske
29 09-02-2005 16:25
Algemene schoolzaken tijd inplannen
klaprooz
35 02-02-2005 19:49
Algemene schoolzaken Schoolwerk in de vakantie
Verwijderd
34 30-12-2003 19:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.