Oud 20-11-2006, 23:08
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
marokkaanse schreef op 19-11-2006 @ 15:51 :
wat is eigenlijk pinksteren?
in het kort:met pinksteren herdenken de Christenen de uitstorting van de Heilige Geest na Jezus hemelvaart.
Advertentie
Oud 24-11-2006, 15:26
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 05-11-2006 @ 14:35 :
Wat zul jij uit je mond ruiken
heh dat ligt er maar aan wat je eet van te voren en als iedereen het in je omgeving doet, merk je er niets van hoor.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 30-11-2006, 21:04
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Ik heb een vraag over het bidden in de Islam.

Je moet verplicht vijf keer per dag de voorgeschreven gebeden bidden, maar daarnaast heb je nog de vrijwillige gebeden, de nafl gebeden. Wat houden die gebeden in? zijn dat ook gebeden met een voorgeschreven inhoud, of mag je daarin zelf verzinnen wat je tegen Allah wilt zeggen? Moet je tijdens die gebeden ook een bepaalde houding aannemen, en moet je je ook een wassing verrichten voordat je een nafl gebed bidt?

Als nafl gebeden een voorgeschreven inhoud hebben, mag je dan naast de nafl gebeden ook nog gewoon bidden? Terwijl je op de fiets zit ofzo, of op de bank, en met Allah wilt praten.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Oud 01-12-2006, 09:48
Verwijderd
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 30-11-2006 @ 21:04 :
Ik heb een vraag over het bidden in de Islam.

Je moet verplicht vijf keer per dag de voorgeschreven gebeden bidden, maar daarnaast heb je nog de vrijwillige gebeden, de nafl gebeden. Wat houden die gebeden in? zijn dat ook gebeden met een voorgeschreven inhoud, of mag je daarin zelf verzinnen wat je tegen Allah wilt zeggen? Moet je tijdens die gebeden ook een bepaalde houding aannemen, en moet je je ook een wassing verrichten voordat je een nafl gebed bidt?

Als nafl gebeden een voorgeschreven inhoud hebben, mag je dan naast de nafl gebeden ook nog gewoon bidden? Terwijl je op de fiets zit ofzo, of op de bank, en met Allah wilt praten.
De Nafl-gebeden zijn qua vorm en inhoud hetzelfde als de verplichte gebeden. Alleen moet je intentie er dus ook zo naar zijn, dus dat je een vrijwillig gebed verricht.

Op je tweede vraag: Je hebt gebeden in de vorm van de verplichte gebeden en vrijwillige gebeden en je hebt smeekgebeden en die kun bijna overal en altijd doen.

Laatst gewijzigd op 01-12-2006 om 09:57.
Oud 07-12-2006, 09:46
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
kun je zeggen dat wij aan het paradijs de kennis tussen goed en kwaad overgehouden hebben? kennis is toch nog geen daad.
en, de mens mag niet eten van de boom des levens en wordt daarom weggestuurd, maar ik neem toch aan dat de mens niet sterfelijk was in die tijd.
in de belijdenis des geloofs 1618/1619 wordt beweerd dat de mens geen vrije wil heeft. hoe zou een mens dan hebben kunnen zondigen?
.

Laatst gewijzigd op 07-12-2006 om 09:58.
Oud 07-12-2006, 12:08
Rooseblaadje
Rooseblaadje is offline
Citaat:
"in de belijdenis des geloofs 1618/1619 wordt beweerd dat de mens geen vrije wil heeft. hoe zou een mens dan hebben kunnen zondigen?"
. [/B][/Q
De sterke overredingskrachts van de duivel, die kwam in de gedaante van een slang om de mens tot zondigen over te halen.
__________________
Je mening zeggen is geen Recht maar een Voorrecht
Oud 07-12-2006, 18:18
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat ik mij nog afvraag over de islam. als je als vrouw een hoofddoek draagt, doe je dat om niet verleidelijk te zijn. voor zover ik weet. waarom zijn sommige vrouwen dan wel opgemaakt? mag dat wel volgens de koran? het komt nogal tegenstrijdig over.
Oud 09-12-2006, 00:05
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 07-12-2006 @ 18:18 :
wat ik mij nog afvraag over de islam. als je als vrouw een hoofddoek draagt, doe je dat om niet verleidelijk te zijn. voor zover ik weet. waarom zijn sommige vrouwen dan wel opgemaakt? mag dat wel volgens de koran? het komt nogal tegenstrijdig over.
Hun gedrag is inderdaad tegenstrijdig met wat de islam leert, als zij zichzelf opgemaakt vertonen voor anderen mannen dan hun echtgenoot, broer, vader en/of zoon.
Oud 10-12-2006, 19:54
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
geen vraag, maar wel een interessante link voor moslims en geinteresseerden in islam en wetenschap:

http://www.nature.com/news/specials/...ine/index.html
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 10-12-2006, 19:58
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 09-12-2006 @ 00:05 :
Hun gedrag is inderdaad tegenstrijdig met wat de islam leert, als zij zichzelf opgemaakt vertonen voor anderen mannen dan hun echtgenoot, broer, vader en/of zoon.
wel aan meer mogen boezems en ornamenten getoond worden. De vraag rest of daar haren en ogen onder verstaan worden.

Verse 2: (Al Nour 24:31, Yusuf Ali Translation)

And say to the believing women that they should lower their gaze and guard their modesty; that they should not display their beauty and ornaments except what (must ordinarily) appear thereof; that they should draw their veils over their bosoms and not display their beauty except to their husbands, their fathers, their husband's fathers, their sons, their husbands' sons, their brothers or their brothers' sons, or their sisters' sons, or their women, or the slaves whom their right hands possess, or male servants free of physical needs, or small children who have no sense of the shame of sex; and that they should not strike their feet in order to draw attention to their hidden ornaments. And O ye Believers! turn ye all together towards Allah, that ye may attain Bliss.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 10-12-2006, 21:31
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 07-12-2006 @ 09:46 :
kun je zeggen dat wij aan het paradijs de kennis tussen goed en kwaad overgehouden hebben? kennis is toch nog geen daad.
en, de mens mag niet eten van de boom des levens en wordt daarom weggestuurd, maar ik neem toch aan dat de mens niet sterfelijk was in die tijd.
in de belijdenis des geloofs 1618/1619 wordt beweerd dat de mens geen vrije wil heeft. hoe zou een mens dan hebben kunnen zondigen?
.
ik heb altijd gehoord van de mensen die beweren dat men geen vrije wil heeft dat de mens voor de zondeval wel een vrije wil had. Door te luisteren naar satan, heeft men satan als zijn koning verklaard ipv God, daardoor heeft satan meer macht over de mens, je kunt alleen je vrije wil weer "terugkrijgen" door God weer bewust als koning te aanvaarden.

het donkerblauwe is een zelfverzonnen onderbouwing voor een standpunt van anderen(waar ik het denk ik wel mee eens ben). Ik wist namelijk hun onderbouwing niet.

(ook met je godsdienst po bezig? )

misschien waren ze niet sterfelijk zoals ze toen waren, maar na de zondeval werden ze wel sterfelijk door de zonde, en zouden toen onsterfelijk kunnen worden door de boom des levens. Maar goed, dat is maar een mogelijke verklaring.

je eerste vraag begrijp ik niet helemaal

dankje Mahdaoui, ik had je toegevoegd op msn, maar mss dat je me door mijn vrij apart emailadres niet geaccepteerd hebt? (something with draaiorgels)
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Oud 11-12-2006, 16:16
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
De drie (grootste) monotheistische religies (jodendom, christendom en islam) baseren zich op een, almachtige en alwetende god. Betekent dit dat er meer goden zijn, maar alleen deze zo speciaal is en aanbeden/gehoorzaamd dient te worden?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 11-12-2006, 16:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-12-2006 @ 16:16 :
De drie (grootste) monotheistische religies (jodendom, christendom en islam) baseren zich op een, almachtige en alwetende god. Betekent dit dat er meer goden zijn, maar alleen deze zo speciaal is en aanbeden/gehoorzaamd dient te worden?
Ik denk dat daarover niet echt een uitspraak te doen is, omdat de meningen daarover sterk verschillen. De NOS ontving haatmail vanuit de bible belt toen ze allah in een reportage 'god' noemden (dat slaat slechts op de gristelijke god volgens genoemde haatmailers) aan de andere kant zijn er mensen die vinden dat het dezelfde god is en slechts de manier van aanbidden verschilt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 11-12-2006, 22:27
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
T_ID, dat bedoelde ik eigenlijk niet. Mijn vraag was niet is de Joodse God, de Christelijke God, de Islamitische God?

Maar: is het concept God zo dat het in principe wel mogelijk is dat er meer goden zijn, maar dat er maar 1 God is die te gehoorzamen is vanwege reden X?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 11-12-2006, 23:50
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-12-2006 @ 22:27 :
T_ID, dat bedoelde ik eigenlijk niet. Mijn vraag was niet is de Joodse God, de Christelijke God, de Islamitische God?

Maar: is het concept God zo dat het in principe wel mogelijk is dat er meer goden zijn, maar dat er maar 1 God is die te gehoorzamen is vanwege reden X?
Dat ligt eraan. Als je god definieert als 'iets wat het aanbidden waard is', dan zijn er volgens de monotheistische religies verschillende goden. Als je god definieert als 'de hoogste macht boven ons', dan is er maar een, omdat er in de religies vanuit gegaan wordt dat God/YHWH/Allah alleen het bidden waard is, simpelweg omdat dit de enige godheid is die niet door mensen is gecreeerd, maar echt bestaat.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Oud 12-12-2006, 18:33
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
@hernuel:
ok, als men beweert dat je het in het paradijs wel had, begrijp ik het. wat bedoel je met 'vrije wil terugkrijgen', je gaat nooit meer twijfelen tussen goed en kwaad. je gaat in volmaaktheid kwaad nooit meer kennen, hoop ik.
als je die theorie volgt was het paradijs dus minder volmaakt dan de eeuwigheid zou zijn, of is de eeuwigheid volgens mijn idee niet volmaakt.

iig vond ik in genesis 3 dat god zei dat de mens hem gelijk was geworden (door die kennis van goed en kwaad). als je als eva de keuze maakt voor kwaad (ik bedoel: je maakt de keuze tegen gods wil) moet je toch de kennis tussen goed en kwaad hebben gehad.
Oud 12-12-2006, 21:39
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 12-12-2006 @ 18:33 :
@hernuel:
ok, als men beweert dat je het in het paradijs wel had, begrijp ik het. wat bedoel je met 'vrije wil terugkrijgen', je gaat nooit meer twijfelen tussen goed en kwaad. je gaat in volmaaktheid kwaad nooit meer kennen, hoop ik.
als je die theorie volgt was het paradijs dus minder volmaakt dan de eeuwigheid zou zijn, of is de eeuwigheid volgens mijn idee niet volmaakt.

iig vond ik in genesis 3 dat god zei dat de mens hem gelijk was geworden (door die kennis van goed en kwaad). als je als eva de keuze maakt voor kwaad (ik bedoel: je maakt de keuze tegen gods wil) moet je toch de kennis tussen goed en kwaad hebben gehad.
misschien wisten ze wat de wil van God was, en dat ze die moesten gehoorzamen maar niet wat het kwaad was. Ze hadden het kwaad nog nooit gedaan, dus hoe konden ze weten wat het was. Ze wisten alleen dat het niet mocht van God.
Je kunt natuurlijk zeggen ze wisten nog niet dat God niet gehoorzamen kwaad was. Maar misschien stond dat er wel boven. God gehoorzaamde je gewoon net zo vanzelfsprekend als dat je een stuk fruit at, zonder dat je erover na hoefde te denken of het wel goed was wat je deed.

anyway, eva wist wie God was, dat Hij niet loog, dat ze dus niet van die boom moest eten anders zou ze sterven. Ze was zich volledig bewust van wat ze deed. Ze werd verleid, dat betekent dat ze twijfelde en over de streep getrokken werd.

verder boeit het mij niet zoveel, ik weet ook wie God is en dat Hij rechtvaardig is. wij kunnen ons helemaal niet voorstellen hoe die mensen toen dachten, ze hadden waarschijnlijk een totaal andere manier van denken.

met vrije wil terugkrijgen bedoel ik dat je weer vrij kunt kiezen voor goed en kwaad, dat je niet meer aan kwaad verslaafd bent/hoeft te zijn.

en dat over eeuwigheid - paradijs weet ik niet, Mij lijkt zowiezo de eeuwigheid much better dan het paradijs, maar dat komt door het beeld dat ik van het paradijs heb: een grasveld met mooie bomen erop. God is groot en kent ons dieper dan diep, so i'll be alright.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Oud 12-12-2006, 21:50
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 12-12-2006 @ 21:39 :
misschien wisten ze wat de wil van God was, en dat ze die moesten gehoorzamen maar niet wat het kwaad was. Ze hadden het kwaad nog nooit gedaan, dus hoe konden ze weten wat het was. Ze wisten alleen dat het niet mocht van God.
Je kunt natuurlijk zeggen: ze wisten nog niet dat God niet gehoorzamen kwaad was. Maar misschien stond dat er wel boven. God gehoorzaamde je gewoon net zo vanzelfsprekend als dat je een stuk fruit at, zonder dat je erover na hoefde te denken of het wel goed was wat je deed.

anyway, eva wist wie God was, dat Hij niet loog, dat ze dus niet van die boom moest eten anders zou ze sterven. Ze was zich volledig bewust van wat ze deed. Ze werd verleid, dat betekent dat ze twijfelde en over de streep getrokken werd.
ik denk ook dat god gehoorzamen een vanzelfsprekendheid is, dat ze niet beter wisten. toch maakt ze die keuze tegen god, vanuit die vrije wil. maar toch ook vanuit kennis: er is meer dan dit.

Citaat:
verder boeit het mij niet zoveel, ik weet ook wie God is en dat Hij rechtvaardig is. wij kunnen ons helemaal niet voorstellen hoe die mensen toen dachten, ze hadden waarschijnlijk een totaal andere manier van denken.
ik ben bang dat de hof van eden dan zo'n soort proef wordt van een god die al weet wat het einde is, of beter gezegd: dat zo gewild heeft. alsof god behoefte had aan wat actie, alsof hij niet eeuwig was en de hof met hem.

Citaat:
met vrije wil terugkrijgen bedoel ik dat je weer vrij kunt kiezen voor goed en kwaad, dat je niet meer aan kwaad verslaafd bent/hoeft te zijn.
jij zegt net dat ze in de hof vanzelfsprekend goed deden. dat denk ik ook. denk je niet dat je hierna weer naar die toestand toe gaat? hoe kun je met de aanwezigheid of de kennis van kwaad in volmaaktheid leven?

Citaat:
en dat over eeuwigheid - paradijs weet ik niet, Mij lijkt zowiezo de eeuwigheid much better dan het paradijs, maar dat komt door het beeld dat ik van het paradijs heb: een grasveld met mooie bomen erop. God is groot en kent ons dieper dan diep, so i'll be alright.
Oud 13-12-2006, 00:23
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 12-12-2006 @ 21:50 :
ik denk ook dat god gehoorzamen een vanzelfsprekendheid is, dat ze niet beter wisten. toch maakt ze die keuze tegen god, vanuit die vrije wil. maar toch ook vanuit kennis: er is meer dan dit.
satan gaf hen die kennis van er is meer dan dit, hij zei dat ze wijs zouden worden en als God zouden worden. Is geen antwoord, maar iets waar je mss verder mee kunt denken.

Citaat:
ik ben bang dat de hof van eden dan zo'n soort proef wordt van een god die al weet wat het einde is, of beter gezegd: dat zo gewild heeft. alsof god behoefte had aan wat actie, alsof hij niet eeuwig was en de hof met hem.
Ik begrijp, maar ik ga er niet in mee omdat dat hele idee van van te voren weten omdat hij alles weet en het dus zo willen enzo vind ik een beetje, dat is net als met uitverkiezing, op de een of andere manier kan dat bij God, hij staat boven de tijd. shit ik kan niet uitleggen wat ik bedoel. Het is gewoon te klein om zo te denken.

Citaat:
jij zegt net dat ze in de hof vanzelfsprekend goed deden. dat denk ik ook. denk je niet dat je hierna weer naar die toestand toe gaat? hoe kun je met de aanwezigheid of de kennis van kwaad in volmaaktheid leven?
ja denk het wel. misschien is het zo dat we in de hemel zoooo dicht bij God zijn en zo onder de indruk zijn van zijn majesteit en goedheid liefde en macht dat je je niet kunt voorstellen dat je ook maar iets zou doen wat tegen hem is, ook al weet je wat het kwaad is, of misschien juist doordat je weet wat het kwaad is. ik denk niet dat God je herinnering uit zal wissen. Ik denk zelfs dat je net als Jezus de tekenen van het lijden dat je gehad hebt op aarde nog mee zult dragen. En verder zul je geen banden meer met de zonde hebben, er dus niet meer aan verslaafd zijn zoals ik zei, wat nu hier op aarde al gebeurt, dat banden met zonden verbroken worden. Satan is natuurlijk niet daar in de hemel. Hij is niet meer zo dichtbij, en zeker niet in je.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Oud 13-12-2006, 06:30
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 13-12-2006 @ 00:23 :
satan gaf hen die kennis van er is meer dan dit, hij zei dat ze wijs zouden worden en als God zouden worden. Is geen antwoord, maar iets waar je mss verder mee kunt denken.
Citaat:
Ik begrijp, maar ik ga er niet in mee omdat dat hele idee van van te voren weten omdat hij alles weet en het dus zo willen enzo vind ik een beetje, dat is net als met uitverkiezing, op de een of andere manier kan dat bij God, hij staat boven de tijd. shit ik kan niet uitleggen wat ik bedoel. Het is gewoon te klein om zo te denken.
ik begrijp. het gaat ook niet om of god het wist, dat wsl wel, maar of hij het heeft gepland, heeft gewild.

Citaat:
ja denk het wel. misschien is het zo dat we in de hemel zoooo dicht bij God zijn en zo onder de indruk zijn van zijn majesteit en goedheid liefde en macht dat je je niet kunt voorstellen dat je ook maar iets zou doen wat tegen hem is, ook al weet je wat het kwaad is, of misschien juist doordat je weet wat het kwaad is. ik denk niet dat God je herinnering uit zal wissen. Ik denk zelfs dat je net als Jezus de tekenen van het lijden dat je gehad hebt op aarde nog mee zult dragen. En verder zul je geen banden meer met de zonde hebben, er dus niet meer aan verslaafd zijn zoals ik zei, wat nu hier op aarde al gebeurt, dat banden met zonden verbroken worden. Satan is natuurlijk niet daar in de hemel. Hij is niet meer zo dichtbij, en zeker niet in je.
satan is niet meer. aangezien satan de vertegenwoordiger is van het kwaad en god enkel goed, ben ik er niet zo zeker van. waarom zeg je 'net als jezus'?
herinneringen brengen moeite met zich mee. god heeft de kennis wsl ook, maar hij is god he .
Oud 13-12-2006, 12:02
pc nerd
pc nerd is offline
@ =zwart wit= :
Ik denk dat God al van te voren wist dat de mens zou gaan vallen. Hij had ze expres zelf de keuze tussen goed en kwaad. God heeft geen robots willen maken die Hem zonder na te denken gehoorzamen en dienen. De mens moest de keuze zelf maken. Uiteindelijk werden ze dus verleid en kozen voor het kwade. Hierna is de zonde, ziektes, de dood en ander lijden in de wereld gekomen. Voor de zondeval was alles goed. Zo zal het ook straks zijn.

De duivelen waren al eerder gevallen dan de mens, het waren eerst engelen die zeg maar de macht wilden grijpen, daarna werden ze afgezet en wilden ze dus de mensen van God aftrekken. De duivel(en) zullen net als de 'goddelozen' ook in de hel geworpen worden lees je in de Bijbel.

In de hemel (of op de nieuwe aarde?) ben je weer helemaal goed ben, ook al je lichamelijke kwalen zullen voorbij zijn. Dit geldt denk ik ook voor herinneringen het aardse zondige leven. Dit staat bijv in Jes 65:
en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen.

Enkele Bijbelteksten wijzen er op dat God na de oordeelsdag een nieuwe aarde zal scheppen voor Zijn kinderen:
Jesaja 65 Want ziet, Ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen.
2 Petrus 3 Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
Oud 14-12-2006, 13:54
Bruut
Avatar van Bruut
Bruut is offline
Voorspelbaarheid toekomst in het denken van protestanten en katholieken?

Zou iemand mij dit kunnen vertellen?

Ik krijg hier morgen een tentamenvraag over en ik zou het zelf echt niet weten.

Ik heb al uren gegoogled zonder enig succes!
__________________
Bruut for president (y)
Oud 14-12-2006, 14:01
lawallan
Avatar van lawallan
lawallan is offline
Citaat:
Bruut schreef op 14-12-2006 @ 13:54 :
Voorspelbaarheid toekomst in het denken van protestanten en katholieken?

Zou iemand mij dit kunnen vertellen?

Ik krijg hier morgen een tentamenvraag over en ik zou het zelf echt niet weten.

Ik heb al uren gegoogled zonder enig succes!
het is misschien handig als je wat beter uitlegd wat je bedoelt, ik snap je in ieder geval niet.
__________________
Nothing is just satire
Oud 14-12-2006, 14:04
Bruut
Avatar van Bruut
Bruut is offline
Citaat:
lawallan schreef op 14-12-2006 @ 14:01 :
het is misschien handig als je wat beter uitlegd wat je bedoelt, ik snap je in ieder geval niet.
Ik bedoel hoe kijkt een protestant en een katholiek tegen de toekomst aan? En dan manier het verschil in denken tussen de twee stromingen.

Het is inderdaad een vage vraagstelling maar dit is eigenlijk ook alle informatie die ik heb.
__________________
Bruut for president (y)
Oud 14-12-2006, 17:02
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Bruut schreef op 14-12-2006 @ 14:04 :
Ik bedoel hoe kijkt een protestant en een katholiek tegen de toekomst aan? En dan manier het verschil in denken tussen de twee stromingen.

Het is inderdaad een vage vraagstelling maar dit is eigenlijk ook alle informatie die ik heb.
In wat voor verband dan? De toekomst in het verband wat er na dit leven met je gebeurd, of wat er in de toekomst op de aarde gaat gebeuren?
Oud 14-12-2006, 17:03
Bruut
Avatar van Bruut
Bruut is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 14-12-2006 @ 17:02 :
In wat voor verband dan? De toekomst in het verband wat er na dit leven met je gebeurd, of wat er in de toekomst op de aarde gaat gebeuren?
toekomst op aarde
__________________
Bruut for president (y)
Oud 14-12-2006, 18:36
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
Bruut schreef op 14-12-2006 @ 17:03 :
toekomst op aarde
De Bijbel is geen glazen bol o.i.d. hoor
__________________
Veramerikanisering alom!
Oud 14-12-2006, 18:36
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
Bruut schreef op 14-12-2006 @ 17:03 :
toekomst op aarde
De Bijbel is geen glazen bol o.i.d. hoor
__________________
Veramerikanisering alom!
Oud 14-12-2006, 21:10
~> Eilidh <~
Avatar van ~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
Bruut schreef op 14-12-2006 @ 14:04 :
Ik bedoel hoe kijkt een protestant en een katholiek tegen de toekomst aan? En dan manier het verschil in denken tussen de twee stromingen.

Het is inderdaad een vage vraagstelling maar dit is eigenlijk ook alle informatie die ik heb.
Ik ben protestants, en van katholieken kan ik niet veel zeggen. Maar zoals ik tegen de toekomst aankijk met betrekking op dat: Je moet niet al te ver in de toekomst kijken, want je weet niet wat er gaat gebeuren en voor hetzelfde geld ben je er niet eens meer. 'Maak u geen zorgen om de dag van morgen'. Nou is die spreuk nogal lastig op te volgen in deze maatschappij, maar ik ga niet iets plannen over tientallen jaren. Daarom stel ik dingen die ik echt in mijn leven gedaan wil hebben ook niet uit tot tientallen jaren. En op een gegeven moment (dat moment kunnen wij als mensen niet voorspellen) komt het einde der tijden van de wereld. Daar is een heel bijbelboek over, maar dat is moeilijk te begrijpen met ontzettend veel beeldspraak. De wereld wordt daar in ieder geval een en al ellende en op een gegeven moment komt Jezus terug naar de aarde die de gelovigen komt redden en dan vergaat de wereld. Daar komt het in het kort op neer. Bedoel je zoiets?
Ik denk dat er niet heel veel verschil is tussen katholieken en protestanten wat dat betreft.
Oud 14-12-2006, 21:32
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 13-12-2006 @ 12:02 :
@ =zwart wit= :
Ik denk dat God al van te voren wist dat de mens zou gaan vallen.
god kent in wezen geen van te voren, hij is eeuwig.

Citaat:
Hij had ze expres zelf de keuze tussen goed en kwaad. God heeft geen robots willen maken die Hem zonder na te denken gehoorzamen en dienen. De mens moest de keuze zelf maken.
waarom? als ze enkel goed kennen zullen ze je ook niet verwijten dat ze niet voor kwaad hebben kunnen kiezen. feeling better voor god of het spel idee? is de wereld en de mensheid een misplaatste grap of een uit de hand gelopen project?

Citaat:
De duivelen waren al eerder gevallen dan de mens, het waren eerst engelen die zeg maar de macht wilden grijpen, daarna werden ze afgezet en wilden ze dus de mensen van God aftrekken. De duivel(en) zullen net als de 'goddelozen' ook in de hel geworpen worden lees je in de Bijbel.
was de schepping van de mensheid het begin van een nieuw tijdperk waarna alles volmaakt zal worden? er is in de vorige eeuwigheid immers een fout gemaakt.. (ontstaan van het kwade).

Citaat:
In de hemel (of op de nieuwe aarde?) ben je weer helemaal goed ben, ook al je lichamelijke kwalen zullen voorbij zijn. Dit geldt denk ik ook voor herinneringen het aardse zondige leven. Dit staat bijv in Jes 65:
en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen.
aan die tekst heb ik wat .
Oud 15-12-2006, 12:23
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 14-12-2006 @ 21:32 :
waarom? als ze enkel goed kennen zullen ze je ook niet verwijten dat ze niet voor kwaad hebben kunnen kiezen. feeling better voor god of het spel idee? is de wereld en de mensheid een misplaatste grap of een uit de hand gelopen project?
Wat heeft God aan mensen die Hem liefhebben/dienen omdat ze niets anders kunnen, het automatisch gaat? Ik denk dat het beter is als je iemand lief hebt, dat je daar zelf om bepaalde redenen voor gekozen hebt. Dat je redenen hebt om de keuze te maken om God lief te hebben. Anders heeft het volgens mij namelijk niet echt waarde.
Oud 15-12-2006, 14:38
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 15-12-2006 @ 12:23 :
Wat heeft God aan mensen die Hem liefhebben/dienen omdat ze niets anders kunnen, het automatisch gaat? Ik denk dat het beter is als je iemand lief hebt, dat je daar zelf om bepaalde redenen voor gekozen hebt. Dat je redenen hebt om de keuze te maken om God lief te hebben. Anders heeft het volgens mij namelijk niet echt waarde.
ik begrijp je reactie.

god schiep de wereld, de mens zelf. hij heeft de mensen zelf kunnen maken zoals hij wilde. maar hij is toch ook de uitvinder van tijd en toeval. hij heeft alles in zijn handen, hij is god..

hij doorgrondde de menselijke wil, kon de afloop raden en zien gebeuren. toch legde hij er het element van vrije wil in. het lijkt mij ook fijn te dobbelen over goed of kwaad en de mens dan voor kwaad te laten kiezen of zien kiezen (hoever je gods voorzienigheid door wilt drijven). maar is god daar niet te groot voor?

stel dat die vrije wil echt nodig geweest zou zijn, waarom zou je dan weer door gaan als de mens het verkloot? je hoeft je toch tegen niemand te verantwoorden. daarnaast: er is niemand die god zoekt, zelfs niet tot één toe. ik denk dat alles over afloop wordt geweten. het moet nog volbracht worden in dat zelf verzonnen begrip ´tijd´. over automatisme gesproken..
Oud 16-12-2006, 11:55
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-12-2006 @ 14:38 :

stel dat die vrije wil echt nodig geweest zou zijn, waarom zou je dan weer door gaan als de mens het verkloot? je hoeft je toch tegen niemand te verantwoorden. daarnaast: er is niemand die god zoekt, zelfs niet tot één toe. ik denk dat alles over afloop wordt geweten. het moet nog volbracht worden in dat zelf verzonnen begrip ´tijd´. over automatisme gesproken..
Er is niemand die God zoekt?
__________________
Veramerikanisering alom!
Oud 16-12-2006, 12:23
~> Eilidh <~
Avatar van ~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-12-2006 @ 14:38 :

hij doorgrondde de menselijke wil, kon de afloop raden en zien gebeuren. toch legde hij er het element van vrije wil in. het lijkt mij ook fijn te dobbelen over goed of kwaad en de mens dan voor kwaad te laten kiezen of zien kiezen (hoever je gods voorzienigheid door wilt drijven). maar is god daar niet te groot voor?

stel dat die vrije wil echt nodig geweest zou zijn, waarom zou je dan weer door gaan als de mens het verkloot? je hoeft je toch tegen niemand te verantwoorden. daarnaast: er is niemand die god zoekt, zelfs niet tot één toe. ik denk dat alles over afloop wordt geweten. het moet nog volbracht worden in dat zelf verzonnen begrip ´tijd´. over automatisme gesproken..
God is groot(en met een hoofdletter) en juist daarom heeft hij de mens een vrije wil gegeven. Als mensen dat gaan geloven en het goede doen, doen ze dat ook echt zelf. Hij geeft de mens een keuze hoe te willen leven. Ik denk dat alle christenen God zoeken en andere gelovigen zoeken ook een god(bijvoorbeeld Allah).
Oud 16-12-2006, 17:44
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 16-12-2006 @ 12:23 :
God is groot(en met een hoofdletter) en juist daarom heeft hij de mens een vrije wil gegeven. Als mensen dat gaan geloven en het goede doen, doen ze dat ook echt zelf. Hij geeft de mens een keuze hoe te willen leven. Ik denk dat alle christenen God zoeken en andere gelovigen zoeken ook een god(bijvoorbeeld Allah).
Mensen zijn m.i. niet in staat om álleen het goede te doen.
__________________
Veramerikanisering alom!
Oud 16-12-2006, 20:50
~> Eilidh <~
Avatar van ~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 16-12-2006 @ 17:44 :
Mensen zijn m.i. niet in staat om álleen het goede te doen.
nee oke, helemaal gelijk
Maar ze hebben wel de keuze tussen goed of slecht bij elke handeling (en gedachtes)
Oud 17-12-2006, 16:10
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 16-12-2006 @ 11:55 :
Er is niemand die God zoekt?
Citaat:
God heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
Een ieder van hen is teruggekeerd, te zamen zijn zij stinkende geworden, er is niemand, die goed doet, ook niet één.
psalm 53/14.

er gebeuren goede dingen, maar:
Citaat:
Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken, als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God;
2 korinthe 3.
bijbelteksten met dergelijke inhoud buitelen overigens over elkaar heen.
Oud 22-12-2006, 14:33
Marzs
Marzs is offline
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 16-12-2006 @ 12:23 :
God is groot(en met een hoofdletter) en juist daarom heeft hij de mens een vrije wil gegeven. Als mensen dat gaan geloven en het goede doen, doen ze dat ook echt zelf. Hij geeft de mens een keuze hoe te willen leven. Ik denk dat alle christenen God zoeken en andere gelovigen zoeken ook een god(bijvoorbeeld Allah).
Inderdaad.. GOD IS GROOT. En daarom denk ik niet dat Christenen God zoeken. Dat hoeft namelijk niet. Ze proberen dichterbij God te komen, maar wetende dat Hij er is en nooit meer verdwijnt. Soms moet je er even wat meer moeite voor doen. Hij is er altijd voor je en hij verlaat je nooit meer.
__________________
And i know nothing good comes eazy
Oud 22-12-2006, 20:10
~> Eilidh <~
Avatar van ~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
Marzs schreef op 22-12-2006 @ 14:33 :
Inderdaad.. GOD IS GROOT. En daarom denk ik niet dat Christenen God zoeken. Dat hoeft namelijk niet. Ze proberen dichterbij God te komen, maar wetende dat Hij er is en nooit meer verdwijnt. Soms moet je er even wat meer moeite voor doen. Hij is er altijd voor je en hij verlaat je nooit meer.
Ja dat is waar. Ze hebben God gezocht en gevonden.
Oud 24-12-2006, 00:49
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 13-12-2006 @ 06:30 :
ik begrijp. het gaat ook niet om of god het wist, dat wsl wel, maar of hij het heeft gepland, heeft gewild.
ja precies, en hierbij vertrouw ik dus maar gewoon op de goedheid van God, want je komt er niet uit. En dan kan je misschien wel zeggen, is God dan wel goed? Nou in de rest van de bijbel staan een heleboel redenen waarom God goed is, en al zou hij het niet zijn, dan is het nog onze Almachtige Koning. En vader.

Citaat:

satan is niet meer. aangezien satan de vertegenwoordiger is van het kwaad en god enkel goed, ben ik er niet zo zeker van. waarom zeg je 'net als jezus'?
herinneringen brengen moeite met zich mee. god heeft de kennis wsl ook, maar hij is god he .
Jezus vertelde aan Maria geloof ik, dat hij al zijn hemelse lichaam had ofzo, dus dat ze hem daarom niet mocht aanraken. Daarna ging hij naar de discipelen om te thomas zijn wonden te laten zien. Jezus had de tekenen van Zijn lijden op zijn hemels lichaam staan. Als wij ook zo'n hemels lichaam hebben zullen wij denk ik ook de tekenen van het lijden op aarde nog meedragen.

die tekst van pcnerd: en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen.

tsjah, weetje ten eerste zouden we er denk ik waarschijnlijk weinig problemen mee hebben om de dingen van de aarde te herinneren omdat je alles in een nieuw licht ziet. In de NBV staat die tekst zo geschreven, dat de straffen die toen op aarde dus zijn gekomen in de vergetelheid zijn geraakt. De nieuwe hemel en aarde kwamen dus, en men is het leed gaan vergeten. niet dat de herinnering letterlijk uitgewist is, maar er kwam zoveel mooi nieuws, dat men het is gaan vergeten. Maar goed, ik weet het niet. Maar ik moet er niet aan denken dat ik alles zal vergeten eerlijk gezegd. Dit leven heeft waarde voor mij, somehow, zou er ook geen melancholie meer in de hemel zijn? agja, het is raar, volgens mij kan volmaaktheid helemaal niet bestaan zonder dat alles hetzelfde is. maar toch kan het wel ofzo, agja, veel te vermoeiend om over na te denken op dit uur.

(ik herinner mij opeens weer de nacht bij sozaica, hehe, op de een of andere manier herinner ik me die gedachten als een grenzeloze tunnel met sterren ofzo, een heelal in tunnelvorm, maar zonder de grenzen van een tunnel, pff agja, hehe, zouden weer es zo'n nacht moeten doen ;p)

ik weet niet of dit heel religieus is, maar weet iemand van welk woord uit welke taal het woord "melancholie" afkomt?
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Oud 24-12-2006, 12:49
Verwijderd
Wat ik ergens gelezen had, is dat menstruerende vrouwen onrein zijn en dus ook niet mogen bidden. Menstruerende vrouwen mogen wel nagellak dragen, anders niet. (Als je bidt moet je rein zijn, menstruerende vrouwen zijn onrein, dus mogen ze niet bidden dus kunnen ze nagellak dragen, want als je nagellak draagt ben je ook onrein omdat het water je huid niet raakt door de nagellak) maar dan zie ik op straat van die moslima's he, en die dragen voor het merendeel allemaal nagellak, zijn die dus gewoon met zn alle ongesteld of is de 'regel' die ik heb gehoord gewoon dikke onzin of word ie gewoon aan de laars gelapt? =)
Oud 24-12-2006, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Starsailorr schreef op 24-12-2006 @ 12:49 :
Wat ik ergens gelezen had, is dat menstruerende vrouwen onrein zijn en dus ook niet mogen bidden. Menstruerende vrouwen mogen wel nagellak dragen, anders niet. (Als je bidt moet je rein zijn, menstruerende vrouwen zijn onrein, dus mogen ze niet bidden dus kunnen ze nagellak dragen, want als je nagellak draagt ben je ook onrein omdat het water je huid niet raakt door de nagellak) maar dan zie ik op straat van die moslima's he, en die dragen voor het merendeel allemaal nagellak, zijn die dus gewoon met zn alle ongesteld of is de 'regel' die ik heb gehoord gewoon dikke onzin of word ie gewoon aan de laars gelapt? =)
Als je engels een beetje oké is dan wordt je vraag beantwoord in deze link : [Klik
Oud 25-12-2006, 14:24
Marzs
Marzs is offline
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 22-12-2006 @ 20:10 :
Ja dat is waar. Ze hebben God gezocht en gevonden.
cool he?
__________________
And i know nothing good comes eazy
Oud 25-12-2006, 14:25
Marzs
Marzs is offline
Citaat:
Starsailorr schreef op 24-12-2006 @ 12:49 :
Wat ik ergens gelezen had, is dat menstruerende vrouwen onrein zijn en dus ook niet mogen bidden. Menstruerende vrouwen mogen wel nagellak dragen, anders niet. (Als je bidt moet je rein zijn, menstruerende vrouwen zijn onrein, dus mogen ze niet bidden dus kunnen ze nagellak dragen, want als je nagellak draagt ben je ook onrein omdat het water je huid niet raakt door de nagellak) maar dan zie ik op straat van die moslima's he, en die dragen voor het merendeel allemaal nagellak, zijn die dus gewoon met zn alle ongesteld of is de 'regel' die ik heb gehoord gewoon dikke onzin of word ie gewoon aan de laars gelapt? =)
Vrouwen mogen ALTIJD bidden
__________________
And i know nothing good comes eazy
Oud 26-12-2006, 15:09
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 24-12-2006 @ 00:49 :
Jezus vertelde aan Maria geloof ik, dat hij al zijn hemelse lichaam had ofzo, dus dat ze hem daarom niet mocht aanraken. Daarna ging hij naar de discipelen om te thomas zijn wonden te laten zien. Jezus had de tekenen van Zijn lijden op zijn hemels lichaam staan. Als wij ook zo'n hemels lichaam hebben zullen wij denk ik ook de tekenen van het lijden op aarde nog meedragen.
En zij, tot Hem komende, grepen Zijn voeten, en aanbaden Hem.
Citaat:
raak mij niet aan want ik ben nog niet opgevaren
- is ook wat vaag. de kanttekeningen zeggen dat het moment er nog niet was of dat ze zich niet moest richten op zijn lich. vertegenwoordiging. het past niet in mijn plaatje van volmaaktheid. maar ach.

Citaat:
die tekst van pcnerd: en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen.

tsjah, weetje ten eerste zouden we er denk ik waarschijnlijk weinig problemen mee hebben om de dingen van de aarde te herinneren omdat je alles in een nieuw licht ziet. In de NBV staat die tekst zo geschreven, dat de straffen die toen op aarde dus zijn gekomen in de vergetelheid zijn geraakt. De nieuwe hemel en aarde kwamen dus, en men is het leed gaan vergeten. niet dat de herinnering letterlijk uitgewist is, maar er kwam zoveel mooi nieuws, dat men het is gaan vergeten. Maar goed, ik weet het niet. Maar ik moet er niet aan denken dat ik alles zal vergeten eerlijk gezegd. Dit leven heeft waarde voor mij, somehow, zou er ook geen melancholie meer in de hemel zijn? agja, het is raar, volgens mij kan volmaaktheid helemaal niet bestaan zonder dat alles hetzelfde is. maar toch kan het wel ofzo, agja, veel te vermoeiend om over na te denken op dit uur.
ik vind die tekst wel duidelijk. ik denk dat je niet meer moet weten wat zonde was en alles op de wereld was zonde. herinneringen kun je niet alleen maken uit goede dingen (en die waren ook betrekkelijk en zonde). er zal geen moeite meer zijn en iedere aardse herinnering lijkt me moeite.
aan de andere kant, mensen zijn meer dan engelen, als ze niets meer zullen weten (kennis goed en kwaad uit het paradijs) zullen ze engelen zijn. tsja.

Citaat:
(ik herinner mij opeens weer de nacht bij sozaica, hehe, op de een of andere manier herinner ik me die gedachten als een grenzeloze tunnel met sterren ofzo, een heelal in tunnelvorm, maar zonder de grenzen van een tunnel, pff agja, hehe, zouden weer es zo'n nacht moeten doen ;p)
wij komen al aardig ver zonder stimulerende middelen hoor ik wel.

Citaat:
ik weet niet of dit heel religieus is, maar weet iemand van welk woord uit welke taal het woord "melancholie" afkomt?
Citaat:
Melancholie is een gemoedstoestand die neigt naar depressie en zich kenmerkt door een verdrietige kijk op het verleden of een onvervuld verlangen. De naam is afkomstig van het Griekse μελας (melas, zwart) en χολη (cholè, gal). Men spreekt daarom ook wel van zwartgalligheid, wiki.
Oud 28-12-2006, 16:16
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
zou iemand mij teksten uit de koran kunnen noemen die spreken over het doel van het bidden?

Ik kon zelf geen goede online koranzoekmachine vinden (die de specifieke verzen aangeeft) en het kost me wel een paar jaar om de hele koran door te spitten.

i would be véry grateful and delighted. (both beautiful words btw don't you think?)
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Oud 29-12-2006, 00:17
Verwijderd
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 28-12-2006 @ 16:16 :
...
Uit de Koran is deze vers het duidelijkst over wat het doel is van het gebed.

Verkondig hetgeen u in het Boek is geopenbaard, en onderhoud uw gebed. Voorwaar, het gebed weerhoudt van ondeugd en kwaad. En Allah gedachtig te zijn is inderdaad het hoogste. Allah weet wat gij doet. 29:45 Koran
Oud 01-01-2007, 13:17
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
helaas zijn er mensen die bidden en toch kwaad doen
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 01-01-2007, 13:19
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Starsailorr schreef op 24-12-2006 @ 12:49 :
want als je nagellak draagt ben je ook onrein omdat het water je huid niet raakt door de nagellak
ik smeer nagellak (als ik het al gebruik) op kalkdelen van mijn lichaam (nagels) en niet op mijn huid
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 01-01-2007, 13:40
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
De wijsheid is vóór alles geschapen,
inzicht en begrip bestonden al voor de tijd begon. (Sirach 1.4)
zie ook:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...set=10&lang=nl

Waarom zou Wijsheid voor de rest geschapen zijn?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het kleine vragen over geloven topic #2
Verwijderd
102 21-08-2013 18:36
Levensbeschouwing & Filosofie Ik geloof!
Lekker-chickie
220 24-09-2010 17:04
Levensbeschouwing & Filosofie Kunnen niet-Joden ook in de hemel komen?
floortje613
28 18-09-2009 19:16
Levensbeschouwing & Filosofie voel me leeg
tjappie
183 03-03-2007 16:53
Levensbeschouwing & Filosofie Het kleine vraagjes over geloven topic
T_ID
501 30-06-2006 00:21
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe weet je dat jouw religie de juiste is?
akumabito
98 29-11-2005 03:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:37.