Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2014, 21:18
onbekend1234
onbekend1234 is offline
Ik wil graag (een concreet) antwoord op deze stelling?

"Tot welke groepering vallen de Hindoestanen?".

Natuurlijk is groepering een redelijk beknopt woord alleen op welke punten ik graag antwoord zou willen hebben op het gebied van het woord groepering is: "Afkomst, Herkomst, Nationaliteit, Geloof en Ras".

De vraag: "wat is jouw afkomst" heb ik al redelijk vaak gehad.
Het antwoord wat ik hier altijd op gaf was: Hindoestaans.
Ik heb de laatste paar jaren hier al veel verschillende discussies over gehad.
Soms zelfs ook redelijk felle discussies en dit soort discussies zie ik ook nog redelijk vaak bij andere mensen voort komen.

Tussen de woorden Ras, Afkomst, Herkomst, Geloof en Nationaliteit ontstaat soms erg veel verwarring.

Want wat is nou exact het verschil tussen je herkomst en afkomst?
Zover ik weet is je herkomst: waar je oorspronkelijk vandaan komt in dit geval bij mij India zover ik weet.
En afkomst daar ontstaat meer verwarring in. Een afkomst kan worden gezien als afstamming, dus waar komen je ouders vandaan?, maar het kan ook de afkomst van jouw plaats zijn.

(om het onderste stuk tekst te lezen moet je eerst even weten dat ik Hindoestaans ben, mijn ouders dus moeder en vader uit Suriname komen en dat mijn over over groot ouders uit India komen. En zelf woon ik in Nederland).

Maar dit wil dus zeggen dat wanneer ik bijvoorbeeld: naar Amerika zou gaan verhuizen daar kinderen zou maken met een Hindoestaanse vrouw, dat mijn kinderen opeens ook kwart Nederlands of half Nederlands zijn. Klopt dit volgens jullie?

Een van de makkelijkste woorden om te begrijpen is wat ‘nationaliteit’ betekent daar zijn we wel over uit zover ik weet. Je nationaliteit is gewoon de nationaliteit wat op je ID of op je Paspoort staat. In mijn geval is dit Nederlandse.

Geloof is denk ik ook wel redelijk duidelijk te beschrijven: dit is gewoon jouw godsdienst. Zoals: Christelijk, Katholiek, Jehova's Getuigen etc. In mijn geval is mijn geloof: het Hindoeïsme.


Maar hier komt de lastigste en de meest onduidelijke, onbeantwoorde vraag: "Wat is een ras".

Hier over zijn veel verschillende antwoorden op te geven. En ook op internet veel verschillende antwoorden over te vinden.




Volgens 1 antropoloog (Johan Friedrich Blumenbach) zijn er, maar 4 rassen en dat zijn:

- Kaukasisch (Vaak Europide of blanke ras genoemd)
- Mogolide
- Amerikaans
- Ethiopisch (later negroïde)

Volgens een ander is er, maar 1 ras en dat is het: “Menselijke ras”.
En ander zegt weer dat er nog veel meer verschillende rassen zijn zoals: de Latino’s, de Indianen etc.
Zo zijn er nog genoeg verschillende antwoorden hierover te vinden en te benoemen.

Om nu terug te komen op waarom ik deze topic ben begonnen is, omdat ik graag antwoord wil op de volgende vragen:

• Wat is een afkomst en waarom?
• Wat is een herkomst en waarom?
• Wat is een Ras en waarom?
• Wat is mijn afkomst?
• Wat is mijn herkomst?
• Wat is mijn Ras?

Nogmaals ik ben in Nederland geboren mijn ouders in Suriname mijn over over groot ouders in India en mijn geloof is het: “Hindoeïsme”.

In eerste instantie wilde ik eerst alleen mijn afkomst kunnen beargumenteren waarom ik volgens (mij) Hindoestaans ben. Sinds kort vraag ik mij zelf af of het ook wel echt klopt wat ik zeg i.v.m. dat ik mij ook echt heb verdiept in dit onderwerp en het, daarom nog meer verwarring bij mij heeft opgewekt.

Graag zou ik, dus op de vraag: “wat is jouw afkomst” een duidelijk antwoord willen kunnen geven en indien nodig het ook kunnen beargumenteren waarom.

Voordat ik een einde aan deze topic maak zal ik eerst nog een lijstje beschrijven met verschillende antwoorden die ik al heb gekregen op deze vragen. ( Ik zal de voorbeelden letterlijk tikken zoals hoe ik ze op mijn whatsapp heb binnen gekregen)

[Anoniem 1]:
Afkomst is Hindoestaans want een Surinamer kan ook een Creool zijn of Javaan.

[Anoniem 2]:
Kijk vroeger in Suriname had je een kolonie met mensen die gewoon normaal zijn creolen. Dus en mensen die geloven in een bepaald soort geloof het Hindoeïsme. Kijk dat sommige mensen zeggen dat Hindoestaans geen land is dat is terecht, maar eerlijk voor die mensen is het ook een vraag die mensen weten het ook niet. Ik vind een Hindoestaan is een Hindoestaan en terecht je kunt wel uit Suriname komen, maar dat maak je nog niet een Surinamer als je ouders dat geloof hebben meegekregen van hun ouders dan ja natuurlijk ook en dat een Hindoestaan geen Hindoestaan is slaat nergens op, dus je wilt zeggen een Marokkaan is geen Marokkaan, maar een Islamiet is echt bullshit man. Begrijp je het?



[Anoniem 3]:
Je bent ras hindoe. Want je roots liggen eigenlijk in India. Je ouders komen uit su waardoor jij Surinaamse afkomst heb, maar dat is niet je ras dus. Je nationaliteit is wel gewoon Nederlands aangezien je hier geboren bent.

[Anoniem 4]:
Je bent Surinaams van Hindoestaanse afkomst, want je voorouders komen uit India. Maar omdat je in Nederland bent geboren, heb je een Nederlandse nationaliteit, maar je ‘wortels’ liggen in India. Dus afkomst: Suriname met Indiase invloeden. Nationaliteit: Nederlandse met Indiase invloeden. Geloof: Hindoeïsme.

[Anoniem 5]:
Eigenlijk Surinaams want hindoestaans komt van een godsdienst. Maar mensen die van oorsprong Indiërs als overgrootouders hebben en in Suriname geboren zijn worden Hindoestanen genoemd omdat ze het Hindoeïsme als geloof hebben. Surinaamse hindoes zijn dus Hindoestanen. Ze zijn gewoon Surinamers met het Hindoeïsme als geloof.

[Anoniem 6]:
Nou ik vind dat wij Hindoestaans zijn. Ook al zijn onze voorouders India en zijn onze ouders in Suriname geboren maar dat maakt ons nog geen Indiaans iemand of Surinaams. En wij hebben gewoon ons eigen groep gevormd en wij worden gewoon als Hindoestaan gezien.

Eerst zat ik er nog aan te denken om dit bericht op Facebook te plaatsen alleen dit mocht niet van mijn ouders. Ze zeiden dat dit te veel agressie kan opwekken bij andere en ik hiermee in problemen kan komen.
Vandaar dat ik dit Anoniem doe en niet via Facebook, maar via een Forum voor scholieren.

Alvast heel erg bedankt voor het lezen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2014, 07:37
Verwijderd
Ik vind de discussie niet zo heel belangrijk, wat maakt het allemaal uit, maar ik herken me wel een beetje in je verhaal, mijn familie is de afgelopen zoveel generaties geregeld van het ene land naar het andere land gegaan. En zo te lezen hebben je ouders dan in ieder geval nog dezelfde achtergrond, dat is bij mij niet eens zo. Ik zou dan ook niet weten wat nu precies mijn "afkomst" is. Om het nog wat lastiger te maken is één zus getrouwd met een buitenlander die in dat buitenland ook al een onduidelijke afkomst heeft en heeft twee kinderen, en een andere zus is met man en kinderen (die wel allemaal in NL geboren zijn) naar de andere kant van de wereld verhuisd. Die kinderen zullen deze vragen nog moeilijker kunnen beantwoorden dan jij of ik

Herkomst betekent precies hetzelfde als afkomst, alleen gebruiken we afkomst voor personen en herkomst voor dingen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2014, 13:28
onbekend1234
onbekend1234 is offline
Bedankt voor je reactie!

Hoe jij het verteld zal het voor die andere kinderen inderdaad nog veel lastiger zijn de vraag: "wat is je afkomst" te beantwoorden.

Graag hoop ik nog wel dat er andere mensen hierop reageren, zodat ik antwoorden kan krijgen op mijn vragen. En ik ben ook nog best benieuwd hoe hun hier over denken.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2014, 14:57
Verwijderd
Ertur is herkomstig uit Sittard.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2014, 06:15
Verwijderd
"hindoestaans" is de term die doorgaans gebruikt wordt voor Surinamers met hindoeïstische Indiase voorouders. Het lijkt mij dus prima dat jij dat woord gebruikt om je afkomst te omschrijven. "Hindoestaans" omschrijft dus ook niet alleen een geloof zoals iemand in je whatsappberichtjes zegt; als je het geloof bedoelt, zeg je "hindoeïstisch".

Als mensen aan je vragen "waar kom je vandaan" zou ik gewoon lekker kinderachtig doen en met je Nederlandse geboorteplaats antwoorden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.