Oud 23-02-2017, 14:27
StHiëronymus
Avatar van StHiëronymus
StHiëronymus is offline
Citaat:
Jullie hebben allemaal belangrijke en speciale dingen gedaan, maar zijn jullie niet een heel klein groepje mensen dat zich zo gepassioneerd met taal bezighoudt?
Nee, helemaal niet. In mijn tijd waren er al velen waar ik een voorbeeld aan nam. Mijn leermeester Cicero bijvoorbeeld, en dan heb je nog vertalers zoals Horatius, Terentius, Plautus, Caecilius en vele anderen… Het soort werk dat ik toen deed, de tekst ‘vulgariseren’, is nu nog steeds erg belangrijk. Tegenwoordig heet dat wel ‘lokaliseren’; je vertaling aanpassen aan een bepaald publiek, een specifieke regio of cultuur.
En daarbij, vandaag zijn er volgens sommige schattingen zo’n 640.000 vertalers actief over de hele wereld. (https://www.translatemedia.com/caree...tion-industry/) We zijn dus niet alleen…
Advertentie
Oud 23-02-2017, 14:27
CornelisKiliaan
Avatar van CornelisKiliaan
CornelisKiliaan is offline
Citaat:
Jullie hebben allemaal belangrijke en speciale dingen gedaan, maar zijn jullie niet een heel klein groepje mensen dat zich zo gepassioneerd met taal bezighoudt?
Inderdaad, ik was zeker niet de enige die het idee had om een woordenboek te schrijven. Over heel Europa waren mensen bezig met het opslaan van hun taal in woordenlijsten- en boeken. In Spanje had je meneer Covarrubias met zijn Tesoro de la Lengua Castellana o Española, in Engeland Robert Cawdry met A Table Alphabetical, in Frankrijk monsieur Jean Nicot met zijn Thresor de la Langue Françoyse Tant Ancienne que Moderne, enzovoort.
En de woordenboeken die er zijn, moeten de hele tijd bijgewerkt worden, want taal staat niet stil. Kijk maar naar de grote woordenboeken zoals de Oxford English Dictionary, het woordenboek van de Real Academia Española, en de Van Dale, … Daar zitten constant mensen aan te werken.
Daarbij worden er ook steeds meer speciale woordenboeken gemaakt, zoals technische woordenboeken, spreekwoordenboeken, rijmwoordenboeken, de Urban Dictionary, puzzelwoordenboeken, enz.
Oud 23-02-2017, 14:28
GebroedersGrimm
Avatar van GebroedersGrimm
GebroedersGrimm is offline
Citaat:
Inderdaad, ik was zeker niet de enige die het idee had om een woordenboek te schrijven. Over heel Europa waren mensen bezig met het opslaan van hun taal in woordenlijsten- en boeken. In Spanje had je meneer Covarrubias met zijn Tesoro de la Lengua Castellana o Española, in Engeland Robert Cawdry met A Table Alphabetical, in Frankrijk monsieur Jean Nicot met zijn Thresor de la Langue Françoyse Tant Ancienne que Moderne, enzovoort.
En de woordenboeken die er zijn, moeten de hele tijd bijgewerkt worden, want taal staat niet stil. Kijk maar naar de grote woordenboeken zoals de Oxford English Dictionary, het woordenboek van de Real Academia Española, en de Van Dale, … Daar zitten constant mensen aan te werken.
Daarbij worden er ook steeds meer speciale woordenboeken gemaakt, zoals technische woordenboeken, spreekwoordenboeken, rijmwoordenboeken, de Urban Dictionary, puzzelwoordenboeken, enz.
Vergeet ons woordenboek niet! Wij zijn begonnen met het Deutsches Wörterbuch, dat nu nog altijd het grootste woordenboek van de Duitse taal is.
En wij waren trouwens ook niet de enigen met het idee om sprookjes te verzamelen en te schrijven. Kijk naar Hans Christian Andersen, auteur van De Kleine Zeemeermin en Het Lelijke Eendje, Charles Perrault, die Doornroosje en De Gelaarsde Kat schreef, en zoveel anderen. Mensen zullen altijd van een mooi verhaaltje houden. Daarom is Disney nog steeds zo populair.
Oud 23-02-2017, 14:29
LaMalinche
Avatar van LaMalinche
LaMalinche is offline
Citaat:
Jullie hebben allemaal belangrijke en speciale dingen gedaan, maar zijn jullie niet een heel klein groepje mensen dat zich zo gepassioneerd met taal bezighoudt?
Mensen als ik vind je doorheen de hele geschiedenis, en over de hele wereld. (http://listverse.com/2015/05/11/10-f...anged-history/)
Tolken zijn enorm belangrijk voor internationale contacten. Kijk bijvoorbeeld ook naar het proces van Neurenberg, waar het simultaantolken ontstaan is.
Iemand zei me ooit: ‘Als alle vertalers en tolken voor een dag hun werk niet deden, dan zou de wereld stoppen met draaien.’
Het moet natuurlijk niet allemaal zo grootschalig zijn. Het kan bijvoorbeeld ook gaan over tolken die mensen in het ziekenhuis helpen hun dokter te begrijpen, gebarentaaltolken in scholen, enz.
Oud 23-02-2017, 14:29
WarrenWeaver
Avatar van WarrenWeaver
WarrenWeaver is offline
Citaat:
Jullie hebben allemaal belangrijke en speciale dingen gedaan, maar zijn jullie niet een heel klein groepje mensen dat zich zo gepassioneerd met taal bezighoudt?
Ik was misschien wel een van de eersten die met het idee kwam voor computervertalingen, maar ik was zeker niet de enige die erover nadacht. Een onderzoeker aan het befaamde Massachusetts Institute of Technology (MIT), Yehoshua Bar-Hillel, begon twee jaar nadat ik mijn idee publiek gemaakt had met het eerste onderzoek in het veld. In hetzelfde jaar werd er een onderzoeksteam samengesteld aan de Universiteit van Georgetown, en de jaren erna verspreidde het idee zich naar Japan, Rusland, Londen, en later over de hele wereld.
Oud 23-02-2017, 19:35
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Tegen jezelf praten kan ook wel zonder internet
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Levensverwachting
Armoed
116 28-11-2007 21:13
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen klassieke talen studeren, waar?
Lisa :D
16 14-02-2007 17:58
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Portugees - stukje vertalen
vedetje
23 17-09-2006 22:46
Algemene schoolzaken Cito score en succes op school
I love stars
125 07-06-2005 19:55
Studeren iets met talen...
*Bellissima*
29 15-02-2005 21:31
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Studie klassieke talen
Musliston
25 20-11-2000 21:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.