Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-06-2009, 20:18
Verwijderd
Helaas heb ik toch gekozen voor medicatie. De bijwerkingen zijn verschrikkelijk. Me huid zit onder de grote rode bultjes, ik ben aseksueel en ik zweet de heledag door.

Kijk deze documentaire eens.
http://video.google.com/videoplay?do...83888919&hl=nl

Hebben jullie niet ook het gevoel dat je van die rotzooi af moet? Ik begon op me 17de, 2 keer gestopt, maar uiteindelijk toch weer begonnen. De laatste keer 10 maanden zonder, was werkenloos en had geen uitzicht. Zijn hier ook mensen die lang hebben gebruikt en toch hebben kunnen stoppen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2009, 21:44
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
--> Grote antidepressiva en andere medicatie topic, dat is er niet voor niets.
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 30-06-2009, 21:51
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
ehm ja ik ben enorm tegen welke vorm van chemicaliën ritalin, antidepressiva het is allemaal of speed of mdmh en het enige wat je ermee doet is met onnatuurlijke elementen je hersenen verwarren en reacties onderdrukken.

ik heb mn eigen medicatie
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 30-06-2009, 22:02
Verwijderd
Citaat:
ehm ja ik ben enorm tegen welke vorm van chemicaliën ritalin, antidepressiva het is allemaal of speed of mdmh en het enige wat je ermee doet is met onnatuurlijke elementen je hersenen verwarren en reacties onderdrukken.

ik heb mn eigen medicatie
Kijk dit vind ik nou mooi om te horen. Na mijn ervaringen met 10 verschillende soorten medicijnen heb ik er van geeneen echt een goed gevoel. Vaak worden mensen depressief of psychotisch door de problemen van de maatschappij. We leven met zijn alle zo op elkaar, niet gek dat we zo gek worden.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2009, 22:14
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Kijk dit vind ik nou mooi om te horen. Na mijn ervaringen met 10 verschillende soorten medicijnen heb ik er van geeneen echt een goed gevoel. Vaak worden mensen depressief of psychotisch door de problemen van de maatschappij. We leven met zijn alle zo op elkaar, niet gek dat we zo gek worden.
vertrouw me jongen, je hebt een goede kop, je gaat er wel uitkomen.

en ja inderdaad de maatschappelijke druk *kuch*monetairisme*kuch* die op ons gelegd wordt is te groot en daar worden mensen inderdaad horendol van.

wat vreemd is want met de huidige technologie is het prima mogelijk de hele wereld lekker te laten leven terwijl amper iemand werkt, we zouden zo kunnen afspreken dat iedereen 2 uurtjes bijdraagt aan de maatschappij per week.

of zelfs als ik kijk naar hoe veel mensen bereid zijn vrijwillig werk te doen zou zelfs dat al eventueel genoeg zijn.

maarja offtopic en forumbaas wordt straks boos.

maar nogmaals; je komt er wel, je moet gewoon je geest de tijd geven een juiste plek te vinden en ik meen dat medicatie dat in de weg staat, en je zit ook juist met je opmerking over dokters dat ze de grootste dealers zijn.

Ik gebruik overigens wel drugs hoor, maar degene die de natuur me gegeven heeft zoals (maar niet beperkt tot) koffie
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 30-06-2009, 22:22
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline


om een voorbeeld te noemen
Ritalin en dergelijke zijn speed, en je weet vast wel hoe een speedkop eruit ziet.

Of om even je video erbij te nemen;
Apotheker; 5-10% van de mensen maakt welleens een depressie mee.

ja logisch want jezelf down voelen is een natuurlijk proces, een reactie op een situatie.
Het grootste probleem is ook niet dat mensen weleens depressief zijn, of zelfs langdurig, het grootste probleem is dat mensen verslaafd worden aan gelegaliseerde drugs en als ze willen stoppen ontwenningsverschijnselen krijgen.

Maar als het aan de mensen aan de macht ligt is wiet de duivel zelve en is medicijn XYZ (bijna elk medicijn heeft x y of z in de naam ) dan is het allemaal dandy en fine.

terwijl de realiteit is dat de psyche altijd op drugs zullen reageren, en hoe chemischer en minder natuurlijk je gaat hoe heftiger de geestelijke reacties.

bovendien heeft je geest zelf al drugs, adrenaline (extra inspanningen bij gevaar) endorfine (geluk en dus ook bij een laag niveau ervan depressie) en die natuurlijke drugs zoekt altijd de goede balans.

Ik geloof dat andere stoffen daaraan toevoegen in grote mate lijdt tot verstoring van de mogelijkheid van het lichaam om zelf die balans te vinden.

je wordt dus m.i. eerder nog gevoeliger voor depressie als je chemicaliën slikt.
Maar wie ben ik
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 30-06-2009 om 22:35.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2009, 23:22
Verwijderd
Haha, ik kan me zo vinden in je zinnen.

Met lichtelijke blowen heb ik betere ervaringen dan met welk medicijn dan ook. Me doc moest lachen toen ik het vroeg of ik het op recept kon krijgen .

We willen allemaal wat in het leven en we beoordelen elkaar continu. En hoe je het ook doet, er zullen altijd mensen zijn waarvoor je het niet goed doet.

Vroeger had ik nog een zwart/wit beeld over medicatie en drugs. Drugs zijn slecht en medicatie zijn goed want die worden gegeven door dokters en die weten wat ze doen. Het is logisch om zo te denken en sommige mensen hebben wel echt medicatie nodig om door te gaan. Ik heb wel zat mensen meegemaakt met ernstige psychische aandoeningen die medicatie ook niet als oplossing zien en het zonder doen. Ik heb ook mensen gezien onder de medicatie waar het nog steeds slecht meegaat, misschien zelfs wel nog slechter. Ik bedoel als je een hoge dosis AD en AP slikt en al jaren in therapie zit en nog steeds sucidale neigingen hebt, waar ben je dan mee bezig?

Medicatie wordt gebagatelliseerd. Speed is verboden, maar ritalin en dexamfetamine krijg je zo mee. Er zullen vast ADHDers zijn die er voordeel uit halen, maar ik heb de gevaren ervaren en raakte op den duur mezelf kwijt. Er zijn hele sites opgericht over kids die zelfmoord pleegde bij gebruik. Ook heb ik 2 adhder gesproken over gebruik straterra en zelfmoordneigingen en 1 iemand over concerta en stemmen horen. en hier nog even een leuk artikel adhd en zelfmoord.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 00:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ik voel een hit&run aanval van een scientology freak aankomen bij de toonzetting van het topic.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 09:58
Verwijderd
“Psychiaters weten vaak weinig tot niets over bijwerkingen ADHD medicijnen”

Zwaar psychotisch was Antonio G., de Rotterdamse vader van het Maasmeisje, toen hij in 2006 zijn 12-jarige dochter Gèssica, vermoordde en in stukken zaagde.

De romp, het hoofd en het linkerbeen van het meisje werden uiteindelijk in tassen in de Maas teruggevonden.

G. slikte het adhd-middel Ritalin, bedoeld om patiënten rustig te maken. Maar het medicijn kan ook juist aanzetten tot agressie en psychotisch gedrag, blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie. Zeker als iemand al psychotisch is.

de man klaagde zelf dat zijn klachten verergerden met Ritalin. Experts van het Pieter Baan Centrum concludeerden uiteindelijk dat G. door de medicatie inderdaad ernstig psychotisch ontregeld was geraakt.

Funest werd zijn reactie op Ritalin, terwijl zijn antipsychoticum juist werd afgebouwd. Vorige week betoogde een advocaat bij de rechtbank van Haarlem dat een 64-jarige vrouw uit Badhoevedorp, die vorig jaar haar man en dochter met een bijl om het leven bracht, dit deed onder invloed van een te hoge dosis antidepressiva. De rechtbank gelastte een nader onderzoek.

De vader die in mei dit jaar in Bavel en Zwijndrecht zijn ex-vriendin, ex-vrouw, twee kinderen en vervolgens zichzelf doodde, was onder invloed van een antidepressivum.

In zijn afscheidsbrief schreef hij:

“Fluoxetine (Prozac) doet rare dingen met mensen.”

In 2007 bracht een 56-jarige man uit Kerkrade zijn 55-jarige levenspartner met zestig messteken om het leven. Hij slikte sinds enkele dagen het antidepressivum Venlafaxine (Efexor), omdat hij te veel bijwerkingen kreeg van een ander antidepressivum.

In hoeverre de medicatie een doorslaggevende rol heeft gespeeld bij deze moorden is onbekend. “Onderzoek naar de effecten en bijwerkingen van bestaande middelen vindt nauwelijks plaats. Er is geen geld voor”, zegt Kees van Grootheest, directeur van het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb. Volgens hem is onafhankelijk onderzoek nodig om een beter beeld te krijgen van de gevolgen van dergelijke medicatie.

Bij het Lareb kunnen patiënten meldingen doen van ongewenste bijwerkingen. De meest gemelde bij adhd-medicijnen en antidepressiva zijn agressie, zelfmoordgedachten en slapeloosheid, vooral bij de start van een nieuw middel.

Onlangs legde de Europese Commissie het verstrekken van het adhd-middel Methylfenidaat - het werkzame deel in onder meer Ritalin en Concerta - voor kinderen aan banden. Het blijkt psychische stoornissen soms juist te verergeren. In 2005 waarschuwde de commissie al over gebruik bij kinderen van Strattera (kan agressie veroorzaken) en antidepressiva (kunnen tot zelfmoordgedachten leiden).

Maar over volwassen patiënten die de middelen krijgen, zwijgt de commissie. Methylfenidaat en Strattera zijn namelijk nooit officieel geregistreerd voor volwassenen, al is inmiddels een op de drie gebruikers in Nederland ouder dan twintig. Het gebruik van adhd-middelen is de afgelopen drie jaar bijna verdubbeld van 51.000 gebruikers in 2005 naar 94.000 in 2008.

Toon Vriens van de Stichting Pandora, belangenvereniging voor psychiatrische patiënten, stelt dat er vaak te snel naar medicatie wordt gegrepen.

“Dit onder het mom ‘het schijnt te helpen’. Artsen weten zelf vaak ook niet hoe de middelen werken.”

Hoogleraar wetenschapstheorie Trudy Dehue, auteur van het boek De depressie-epidemie, vindt dat artsen om die reden ook veel terughoudender moeten zijn met deze middelen.

“Er wordt te veel vertrouwd op de werking ervan, terwijl er nauwelijks iets bekend is over de nadelige effecten.”

Ze benadrukt het belang van onafhankelijk onderzoek.

“De meeste onderzoeken vinden plaats in opdracht van de farmaceutische industrie. Het is al jaren bekend dat de resultaten uit onafhankelijk onderzoek veel minder gunstige resultaten laten zien. Maar dit soort onderzoek vindt nu nauwelijks plaats. “
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 10:39
Verwijderd
Britse jongeren roken wiet tegen psychische problemen
Datum: 24 april 2009, 07:02 ~ Bron: HLN.be
Print E-mail Delen
MSN Reporter (NL) MSN Reporter (BE) NUjij.nl e-Kudos
Hyves Facebook Tweet Tweet! Favorieten en delen
Forum
Lees voor met webReader

Eerder werd door drie hoogleraren in een studie aangetoond dat de stof THC gunstige effecten heeft op de hersenen en o.a. ontstekingen tegengaat die in verband zijn gebracht met dementie bij ouderen.

Wiet is een medicijn voor verschillende ziektes en werkt vaak nog steeds beter dan synthetische alternatieven, zoals bijvoorbeeld bij de behandeling van groene staar, een oogziekte.

Dat het gebruik van wiet ook gunstige effecten kan hebben op het psychisch welbevinden blijkt uit het feit dat kinderen in Groot Brittannië het roken van wiet verkiezen boven psychiatrische medicijnen tegen depressie en ADHD.

~ Quote uit HLN Fit & Gezond ~

Vroeger werd cannabis voornamelijk gerookt omdat jongeren het leuk vonden, de huidige Britse tieners doen het om problemen als stress en depressies te behandelen. Dat blijkt uit een recent onderzoek in Groot-Brittannië.
Behandeling ziektes en psychische problemen

De onderzoekers praatten met 63 tieners die regelmatig cannabis gebruikten. 20 van hen zeiden dat ze de drug nodig hadden om hun medische problemen te bestrijden. Sommigen zeiden dat ze vroeger andere medicijnen namen als rilatine voor ADHD, prozac tegen depressies of slaappillen. Maar ze stopten met deze behandeling omdat ze een voorkeur geven aan cannabis om problemen als stress, slaapstoornissen en angsten te behandelen.

Wiet heeft vaak minder nadelige bijwerkingen, en blijkt effe
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 10:41
Verwijderd
Kijk mensen moeten zelf weten wat ze doen, Ik wilde zelf geholpen worden. Je vertrouwt dat zo een arts die ervoor geleerd heeft en weet wat hij doet. Eigenlijk heb ik weinig goede begeleiding gehad hoe te leven met adhd.

En net als Neurofeedback en RTMS, waarom word dat niet massaal gebruikt in de psychiatrie. Ik zelf en heel me omgeving vind dat ik erg positief verbetert ben door neurofeedback. Maar goed, dat is net zo een verhaal als de olie, slecht voor de economie, want het gaat om miljarden en die willen ze niet mislopen en in dat wereldtje. 1 op de 16 slikt anti-depressivum in het land waar men het gelukkigst is. Kan je niet mee doen, val je er buiten, weet je niet waar je naar toe moet dan word je al snel depressief.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 12:43
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Ah hennep oftewel de cannabis sativa en de cannabis indica.

als ik een gok mocht doen zou ik dit de boom des levens uit eden noemen zo veel toepassingen en zo weinig nadeel, ok, tijdens je werk beter niet vanwege het chillaxte effect maar zelfs dan zou een thee-extract geen kwaad kunnen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hennep
Ja wondermiddeltje.

1 probleem echter bij sommige mensen lijdt het tot versterking van gevoelens waardoor je het juist niet tijdens een depressieve periode moet gebruiken, wel is de lichamelijke afhankelijkheid veel minder en zijn er bij stoppen dus ook minder neveneffecten.


Je zou mediwiet eventueel kunnen proberen (wiet met een laag thc gehalte) om te kijken hoe je erop reageert, je mag zelfs eu gecertificeerde zaden uit oud-pekela kopen voor je eigen tuintje.

Citaat:
Kijk mensen moeten zelf weten wat ze doen, Ik wilde zelf geholpen worden. Je vertrouwt dat zo een arts die ervoor geleerd heeft en weet wat hij doet. Eigenlijk heb ik weinig goede begeleiding gehad hoe te leven met adhd.

En net als Neurofeedback en RTMS, waarom word dat niet massaal gebruikt in de psychiatrie. Ik zelf en heel me omgeving vind dat ik erg positief verbetert ben door neurofeedback. Maar goed, dat is net zo een verhaal als de olie, slecht voor de economie, want het gaat om miljarden en die willen ze niet mislopen en in dat wereldtje. 1 op de 16 slikt anti-depressivum in het land waar men het gelukkigst is. Kan je niet mee doen, val je er buiten, weet je niet waar je naar toe moet dan word je al snel depressief.
Hoe moet ik je nou antwoord geven als je dat zelf al doet (en trouwens daar wordt je idd knap depressief van, rock bottom shizzle)

maar ja inderdaad; het is dus niet het doel "patienten" beter te maken, noch kan dat het is immers geen afwijken, het is niet zo dat je hersenen fout of gebrekkig functioneren, dit omdat itt. een lichaam elke geest in elke omgeving anders reageert, er is dus geen sprake van een "kapotte geest".

enige genetische verbanden zijn aangetoond maar zelfs dat is nog geen valide argument om te zeggen dat het afwijkend is, eerder is de omgeving afwijkend. wat weer logisch is want de omgeving is economisch van aard en dat is enorm stressvol voor mensen waardoor veel mensen (ik ook hoor) met regelmaat het niet meer zien zitten, gaan drinken, wiet roken, aan de anti-depressieva gaan of een andere manier van afleiding zoeken.

afleiding is ook exact het juiste woord ervoor je lijdt de processen om door werkzame stoffen in drugs te gebruiken.

neurofeedback is een goede ontwikkeling over het algemeen mits men niet van de foute veronderstelling uit gaat dat er een "norm" en dus een "afwijking" is, helaas blijkt dit nogal eens niet op te gaan en wordt er na neurofeedback waarin een volledige active geest te zien is alsnog anti-depressiva uitgeschreven.

Bouw af, praat met mensen, zoek iets om te doen wat JIJ echt leuk vind en gebruik er voor mijn part een jointje bij, als je dan over een tijd nog steeds hetzelfde voelt kunnen we eens kijken naar trauma, aangezien dat wel de enige mogelijke reden is dat er afwijkende geestelijke processen plaatsvinden in een bep. situatie (de psyche kan een situatie met iets naars in verband brengen en een angstreactie geven) maar nogmaals ook dit zou ik geen afwijking noemen aangezien iedereen nou eenmaal angstig wordt van andere dingen.

ik betwijfel trouwens ten zeerste dat nederland het meest gelukkige land ter wereld is, er is een vals geloof dat je hier veel geld kan verdienen en dat dat bovendien geluk brengt, het tweede is al helemaal niet waar en het 1e is alleen maar voor een paar mensen waar.

Citaat:
Je vertrouwt dat zo een arts die ervoor geleerd heeft en weet wat hij doet
psychologie zit vol met aannames en interessant doen, met als ergste de psychotherapeut waarvoor je niet eens naar school hoeft.

niet accepteren dat een psyche soms rust nodig heeft of een andere omgeving en dan maar volproppen met medicatie vind ik eerder gek.

dus...

persoonlijk heb ik nog nooit slechte neveneffecten van wiet gehad trouwens, ik ken wel mensen die er niet prettig op reageren, maar die reageren dan meestal weer goed op hasj.

vreemd spul die hersenen van ons.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 14:06
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Deze spraakmakende zaken ga jij ook wel interessant vinden:
http://player.omroep.nl/?aflID=9742935

Heel duidelijk wbt we net vaststellen hierboven.

en belachelijk.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 14:11
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En net als Neurofeedback en RTMS, waarom word dat niet massaal gebruikt in de psychiatrie.
Misschien wel omdat het kwakzalverij is die slechts een placebo-effect heeft?
Citaat:
Ik zelf en heel me omgeving vind dat ik erg positief verbetert ben door neurofeedback.
Het antidepressivum Obecalp had hetzelfde bereikt, en was goedkoper geweest. Bovendien is dit het enige anti-depressivum dat helemaal geen bijwerkingen heeft.
Citaat:
Kan je niet mee doen, val je er buiten, weet je niet waar je naar toe moet dan word je al snel depressief.
Laten we a.u.b. klinische depressies niet verwarren met het lijden aan chronische faalmentaliteit. Het is teveel zo dat mensen met psychische aandoeningen op één hoop eindigen met falers, hypochonders en andere zwakkelingen.
Citaat:
Deze spraakmakende zaken ga jij ook wel interessant vinden:
http://player.omroep.nl/?aflID=9742935
Heel duidelijk wbt we net vaststellen hierboven.
en belachelijk.
Ik denk dat dat een ander onderwerp is. De oorzaak daarvan ligt eerder in dat we het niet kunnen veroorloven om nog x miljard euro te investeren in de psychiatrische zorg om met veel moeite de ergste gevallen nog enigszins op de rails te houden.

Bovendien gaan er op dat vlak veel valse beschuldigingen rond van ex-patiënten die wel degelijk in de isoleer hoorden, maar het puur en alleen bekijken vanuit hun eigen standpunt. Dat terwijl het niet verslechteren van hun toestand, samen met andere motieven als meer tijd en dus betere zorg voor degenen waar ze wel wat mee aan kunnen vangen net zo goed een geldig argument vormen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 15:11
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Misschien wel omdat het kwakzalverij is die slechts een placebo-effect heeft?
Lol, ja natuurlijk zoals je vaak ziet bij mensen die echt een hersenaandoening hebben zoals; een deel van de hersenen missen, kunnen hersenfuncties overgenomen worden door andere delen.

er is dus geen standaardinterpretatie of een standaardmethode... en alles is dus in feite een placebo omdat je de symptomen bestrijd niet de onderliggende oorzaak.

Citaat:
Het antidepressivum Obecalp had hetzelfde bereikt, en was goedkoper geweest. Bovendien is dit het enige anti-depressivum dat helemaal geen bijwerkingen heeft.
placebo
(redirected from Obecalp)

jup idd.

suiker maakt mensen overigens hyperactief.

Citaat:
Laten we a.u.b. klinische depressies niet verwarren met het lijden aan chronische faalmentaliteit. Het is teveel zo dat mensen met psychische aandoeningen op één hoop eindigen met falers, hypochonders en andere zwakkelingen.
U meneer heeft een belachelijke instelling en velt een waardeoordeel over mensen die je niet eens kent.

Citaat:
Ik denk dat dat een ander onderwerp is. De oorzaak daarvan ligt eerder in dat we het niet kunnen veroorloven om nog x miljard euro te investeren in de psychiatrische zorg om met veel moeite de ergste gevallen nog enigszins op de rails te houden.
Dat klopt het is veel efficiënter om een moderne maatschappij te creëren die wel rekening houdt met de behoefte van mensen.
het is slechts rondgang van geld in de interne economie dus het verdwijnt niet.
Bovendien kijk die kerel in dat programma, nou wat een erge vent zeg, hij had een geestelijk manisch moment een moment van opperste EUFORIE...

en ja hoor men maakt hem wel depressief door hem 2 bij 2 te knallen en em anaal te visiteren, schandalig gedrag wat je bij beesten nog niet doet laat staan bij mensen die niets crimineels hebben gedaan.

Citaat:
Bovendien gaan er op dat vlak veel valse beschuldigingen rond van ex-patiënten die wel degelijk in de isoleer hoorden, maar het puur en alleen bekijken vanuit hun eigen standpunt. Dat terwijl het niet verslechteren van hun toestand, samen met andere motieven als meer tijd en dus betere zorg voor degenen waar ze wel wat mee aan kunnen vangen net zo goed een geldig argument vormen.
Ja vandaar dat mensen doorgaans ook zo goed uit de psychiatrie komen

nee jongen; zelfreflectie, goede gesprekken en de juiste plek en bezigheid vinden voor jou als individu dat pakt de onderliggende oorzaken aan en niet de symptomen, dat is de oplossing.

maar het was te verwachten dat jou financieel georiënteerde brein dat zal blijven ontkennen totdat werkelijk iedereen "gek" is verklaard.

ik heb zelf nooit wat met de psychiatrie van doen willen hebben ondanks problemen met agressie in mijn jeugd en later depressie na trauma (dood), ik ben eruit gekomen.

en ik zal je 1 ding zeggen als ze me zoals op het politiebureau in een 2 bij 2 celletje flikkeren dan wordt je daar echt niet gelukkiger of relativerender van.

__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 15:16
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
claims that her placebo can stimulate "the body's ability to repair itself and the miracle power of the brain". This claim has a familiar ring: it is a combination of the sort of immunological gobbledegook and alternative healing rhetoric that is used to promote a wide range of over-the-counter pharmaceutical products - for children as well as adults.

Vitamins

Vitamins are marketed in vast quantities for children on the dubious claim that they in some way "enhance" or "strengthen" the immune system. A multimillion pound industry has thrived on the fallacy that if a deficiency of some substance causes disease, then a great excess of it must be beneficial to health. Though there is scant evidence of the benefits of megadoses of vitamins, there are well known dangers of their excessive use.

__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 00:13
Verwijderd
Citaat:
Deze spraakmakende zaken ga jij ook wel interessant vinden:
http://player.omroep.nl/?aflID=9742935

Heel duidelijk wbt we net vaststellen hierboven.

en belachelijk.
Kan hem niet draaien op me eigen pc, maar draai hem wel bij iemand anders snel.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 00:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
U meneer heeft een belachelijke instelling en velt een waardeoordeel over mensen die je niet eens kent.
Op basis van gedrag dat ik wel ken, dus... Hoezo de aanval op mij trouwens? Heb jij certificaten dat elke patiënt van een psychiater, psycholoog of instelling het puur aan een psychische aandoening ligt en hun handelen er niets mee te maken heeft?

Nee, dat heb je niet. En aangezien er nog genoeg mensen rondlopen die vanzelf wel psychische problemen voor zichzelf maken door hun slechte keuzes, klopt mijn opmerking. Hen verwarren met mensen die echt ergens aan lijden is gewoon fout.
Citaat:
Ja vandaar dat mensen doorgaans ook zo goed uit de psychiatrie komen
Laten we het zo zeggen, mensen raken er niet meer fucked up van dan ze van zichzelf toch al waren. Bovendien wordt er daar zoveel goed werk verricht...
Citaat:
en ik zal je 1 ding zeggen als ze me zoals op het politiebureau in een 2 bij 2 celletje flikkeren dan wordt je daar echt niet gelukkiger of relativerender van.
Nu mis je mijn punt volledig. Mensen roepen dat de isoleercel helemaal niet hoeft te werken.

En da's waar, want soms is dat het doel ook helemaal niet. Als iemand onhandelbaar is kun je hem daar kwijt, zodat de rest er niet onder hoeft te lijden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-07-2009, 06:53
Woeste Woerd
Avatar van Woeste Woerd
Woeste Woerd is offline
Ik vind dat dit draadje nogal aan het ontsporen is mensen. Ten eerste krijg ik niet het gevoel dat men de nuances maakt die nodig zijn bij dit soort dingen. Medicijnen werken nooit voor iedereen met een bepaalde problematiek, daarom bestaan er ook meerdere soorten anti-depressiva, bloeddruk-verlagers, etc. Dingen die bij persoon A goed aanslaan, kunnen bij B misschien voor meer ellende veroorzaken. Maakt dit het medicijn slecht? Nee, maar het is gewoon niet geschikt om bij persoon B toe te passen.

Daarnaast, als het voor jou niet werkt, dan is dat natuurlijk heel spijtig. Maar ik kan er ook gerust voorbeelden tegenoverstellen van gevallen waarbij bijvoorbeeld anti-depressiva juist wel goed werk hebben verricht. Ik heb persoonlijk moeite om de wintermaanden door te komen en dankzij de anti-depressiva glij ik in zulke periodes in ieder geval niet af. Het houd mij actief en op de been. Daar ben ik persoonlijk behoorlijk dankbaar voor.

Maar je moet wel oppassen om in een draadje als deze, zeker op een scholieren forum 'medicijnen' te gaan bashen. Er zijn mensen die daadwerkelijk gebaat zijn bij dit soort medicijnen, er iets over lezen en dan het aan de kant schuiven. Het is echt niet de eerste geval dat door dit soort topic's en posts onbewust schade word berokkend.

Als het niet werkt voor jou, nogmaals, bijzonder kut, maar zoek dan -samen- met je arts tot een oplossing.
__________________
Ordinarily he was insane, but he had lucid moments when he was merely stupid.

Laatst gewijzigd op 02-07-2009 om 07:04.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 20:43
Verwijderd
Nou ik heb slechte ervaringen met alle medicatie die ik tot nu toe gehad heb.
IK was 16 en kwam aan bij jeugdzorg en al in het eerste gesprek ging het al over een middeltje waardoor ik me beter zou voelen. en toen ik 17 was heb ik eerst aan ritalin toegegeven. En toen deed ik de raarste dingen en me enige zelfmoordpoging. Toen luisterde ik naar me arst om naast ritalin seroxat te nemen. Wanneer je start met een AD worden eerst de klachten hoger. Dus ik werd megaparaniode en de ritalin had daar ook een bijdrage aan. Ik was zo opgefokt, paraniode en psychotisch dat ik in een vechtpartij terrecht kwam waar ik voor de rechter moest komen.
Ik ben niet echt agressief van mezelf.

Later ver later heb ik ooit een choach gehad die me echt kon begeleiden. Iets wat al die jaren psychiatrie niet kon doen. Psychiatrie kom je niet snel beter uit als je diep zit. Over 40 jaar zal men het belachelijk vinden hoe het nu in de psychiatrie gaat. Ik ben zo blij als ik weer gestopt ben met antidepressiva. Ik heb goed zonder gefunctioneerd, nu is het nog niet de tijd, maar binnenkort ga ik er voor eens en altijd vanaf. Als het echt teveel zou zijn laat ik me liever clean opnemen.
Wat een chemische kutzooi is. Stiekem geloof ik dat dat spul voor niemand goed is en dat RTMS een veel beter altenatief zou zijn. Wedden dat er in de toekomst rechtzaken gaan komen tegen die industrie.
En iedereen moet maar harder zijn, want aan gevoel heb je niets meer.



Twintig procent topmanagers heeft psychopathische trekjes



26 oktober 2006 - Managers met een persoonlijkheidsstoornis zijn geen uitzondering - zij maken zelfs glansvol carrière in het bedrijfsleven. Maar als de op macht beluste baas doorslaat, zijn de gevolgen funest voor medewerkers en het bedrijf.

De typering van sommige bazen lijkt helaas verdacht veel op de definitie van een psychopaat zoals de Canadese professor Robert Hare die hanteert. Hare deed veel onderzoek in gevangenissen en is een van de meest gerenommeerde deskundigen op het gebied van psychopathologie.

Zijn omschrijving van psychopaten is als volgt: "Zij zijn charmant, manipulatief en intimiderend. Er wordt veel (verbaal) geweld gebruikt om anderen te controleren en de eigen behoeften te bevredigen. Psychopaten zijn gewetenloos en doen waar zij zin in hebben. Aan regels of wetten houden zij zich niet omdat zij vinden dat deze niet op hen van toepassing zijn. Spijt of schuldgevoelens kennen ze niet."

Belangrijke vaardigheden
Veel eigenschappen die typerend zijn voor een persoonlijkheidsstoornis zijn juist belangrijke vaardigheden om een leidinggevende functie te willen en kunnen vervullen. En vervolgens glansvol carrière te maken. Hare in de Britse kant The Guardian: "Als je slim bent en niet in de gevangenis wilt belanden, zul je snel proberen je pathologische neigingen op een legitieme wijze te uiten: door posities van macht en controle op te zoeken. Daar zijn organisaties bij uitstek geschikt voor. Waar het draait om macht, prestige en geld, zul je ze aantreffen."

Hiërarchie
De kans is groot dat medewerkers met een pathologische baas geconfronteerd worden als zij werkzaam zijn in hiërarchische, traditionele organisaties zoals de medische sector of de advocatuur. Psychopaten komen volgens Hare ook veel voor in de politiek, media en in typische machoculturen zoals de politie, brandweer en de effectenbeurs. Banen met veel werkdruk en aanzien zijn eveneens een geschikte broedplaats voor managers met pathologische eigenschappen. Een teken aan de wand is het als er op een afdeling veel verloop is en een hoog ziekteverzuim. Ongeveer één à twee procent van de beroepsbevolking voldoet volgens onderzoek van Hare aan de definitie van psychopaat. Verder is er nog zo'n vijf à tien procent die andere persoonlijkheidsstoornissen heeft zoals narcisme.
De Nederlandse psychotherapeut en econoom Manfred Kets de Vries, hoogleraar aan de gerenommeerde businessschool Insead, gaat een stap verder. Volgens hem hoort twintig procent van de topmanagers dringend op bezoek te gaan bij een psychiater.

Gestoorde baas
De 'gestoorde baas' heeft zelf weinig last van zijn gedrag. Dat geldt helaas niet voor de organisatie of de medewerkers. Een slechte verhouding met de baas is volgens onderzoek van TNO Arbeid de oorzaak van maandelijks enkele duizenden ziekmeldingen. Een pathologische baas deinst er niet voor terug om medewerkers publiekelijk af te branden, onder druk te zetten, tegen elkaar uit te spelen, onmogelijke opdrachten te geven of met opzet informatie te verstrekken die hen in gewetensnood zal brengen (bijvoorbeeld het laten weten wie ontslagen wordt terwijl je niets mag zeggen tegen de persoon in kwestie met wie je wel samen moet werken). Gevolg is dat niet alleen de medewerker maar de hele organisatie lijdt onder het slechte leiderschap. Getalenteerde medewerkers vertrekken en de rest durft geen risico's of initiatief meer te nemen: pure kapitaalvernietiging.

Geen schuldgevoel
Dat het pathologisch gedrag van leidinggevende vaak onbestraft blijft, is geen wonder volgens professor Hare. "De 'gestoorde' managers in organisaties weten zich heel goed te verkopen naar de top en hebben de juiste bondgenoten. Zij zoeken zwakkere collega's die vaak de klappen voor hen opvangen. De manager zelf heeft doorgaans nergens last van omdat hij geen schuldgevoel kent en zich niet kan inleven in de ander. Van alle psychopaten in het bedrijfsleven die ik de afgelopen jaren ben tegengekomen is er maar één ontslagen. En die kreeg zelfs nog een gouden handdruk mee."

Doordraaien
Persoonlijkheidsstoornissen hoeven geen belemmering te zijn voor het functioneren in organisaties. Sommige eigenschappen zoals dominantie zijn juist bevorderlijk voor een carrière. Het gaat pas mis als het gedrag hinderlijk wordt voor de persoon zelf en de omgeving. Dan slaat bijvoorbeeld de dominante eigenschap door en wordt het overheersen en onderdrukken. Hoge werkdruk, onzekerheid door reorganisaties of fusies zijn vaak bevorderlijk voor het 'doordraaien' van managers, weet de Nederlandse psychotherapeute en juriste Carien Karsten. "Het is daarom niet altijd kwaadaardigheid van de baas. In tijden van stress kunnen veel mensen overspannen reageren. Dan worden negatieve eigenschappen vanzelf uitvergroot." Sommige medewerkers worden overspannen en belanden in een burn-out door de continue stress op het werk.

Grijs verzuim
Maar er is ook sprake van zogenaamd grijs verzuim. "Mensen melden zich dan niet ziek, maar worden passief en doen hun werk niet meer goed", zegt Karsten. Zij vindt empathisch vermogen een absolute vereiste voor leidinggevenden. Helaas beschikt niet iedere baas hierover. "In topposities wordt nu eenmaal veel van iemand geaccepteerd. Dan hoor je dingen als: het is nou eenmaal een autist. Dat is opmerkelijk, omdat onderzoek aantoont dat een goede verhouding met de baas de productiviteit doet toenemen." Zelf vertrekken is een van de beste opties, vindt Karsten. "Behalve als je denkt dat je het spelletje nog beter kunt spelen dan je baas. Dat is zelden het geval. Een ander veranderen lukt je bovendien nooit.' Een ander belangrijk advies van de psychotherapeute is dat medewerkers ophouden om slachtoffer te zijn van de baas en zelf verantwoordelijkheid moeten nemen. Als je te lang niets doet, is je zelfbeeld dermate aangetast dat het moeilijk wordt ergens anders de draad op te pakken."


En Nederland goede zorg?? MY ASS!

Laatst gewijzigd op 02-07-2009 om 20:50.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 23:08
Woeste Woerd
Avatar van Woeste Woerd
Woeste Woerd is offline
Nogmaals, ik vind het heel vervelend dat je vervelende ervaringen hebt gehad met de psychologie / psychiatrie. Maar kan het niet zo zijn dat het misschien niet voor jou werkt, maar wel voor anderen? Ik ken ook zelf medicatie waar ik af moet blijven (allergie), maar dat maakt het niet gelijk tot duivels spul, dat alleen schade berokkend. Verder vind ik je toon, als ik eerlijk mag zijn, nogal agressief. Dat we het niet eens zijn, betekend nog niet dat je agressief hoeft op te stellen.

Ik snap je mening, ik snap dat het voor jou compleet niet heeft gewerkt, maar hou het dan bij jezelf. Het heeft -voor jou- niet gewerkt. De medicatie an sich heeft voor heel veel andere mensen wel goede dingen gedaan. Dat een psycholoog jou niet heeft geholpen, geloof ik best. Het draait heel veel tijdens behandelingen om een persoonlijke klik. Je moet met elkaar kunnen converseren en begrijpen. Is dat niet zo, dan word het heel moeilijk om een goede behandeling te geven. Maar kijk eens niet alleen de achtergrond, stel dat je coach een psychiatrie-opleiding gehad zou hebben, maakt hem dat een ander persoon? Maakt dat zijn behandeling die voor jou werkte opeens minder goed? Natuurlijk niet.. Het is een persoon an sich, die jou heeft kunnen helpen. Daar draait het om, niet iedereen met dezelfde opleiding is even geschikt om jou te helpen. Er zullen ongetwijfeld psychiaters rondlopen die wel bij je matchen en ook heel veel die gewoon niet matchen met je.

Dat gedeelte van anti-depressiva, inderdaad, wat je zegt komt vaak voor. Ik vind het ook vervelend om te lezen dat het zulke gevolgen voor je heeft gehad. Maar voor mij heeft het juist wel weer goede gevolgen gehad. Ben je het met me eens, dat omdat het niet voor jou hoeft te werken, dat het dan nog wel voor anderen kan werken? ik vind het namelijk nogal gevaarlijk om te roepen om in een topic als deze medicijnen, die mensen wel het leven kunnen redden, zo af te kraken. Stel dat iemand die het nodig heeft, dit leest, je mening overneemt en ermee stopt. Dat is iets wat je niet zou willen bereiken met dit topic denk ik.

Nogmaals, ik snap je visie, maar alsjeblieft, nuanceer het zodat het bij jezelf blijft. Spreek er met een arts over als je ergens niet tevreden over bent en zoek samen tot een oplossing. Want zowel niet jij, als hij heeft alle wijsheden in de pacht. Hij kan niet weten hoe je eronder voelt, want hij staat niet in je schoenen. Jij weet niet alles wat een medicijnen precies doet, daarvoor kan hij je weer helpen. Werk eens samen, want ik heb het idee dat je er alleen tegen aan het vechten bent.
__________________
Ordinarily he was insane, but he had lucid moments when he was merely stupid.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2009, 17:10
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Ga een ander vervelen KingelDingel, deze hele topic is alleen maar gezeik over hoe zwaar je het wel niet hebt en hoe ernstig al jouw ervaringen zijn met medicatie. Dat allemaal zonder open te staan over andermans meningen of ervaringen. Als je het toch niet wilt horen, waarom start je dan in godsnaam deze topic. Ga wat doen aan je problemen in plaats van alleen maar stil te staan bij hoe erg het allemaal wel niet is.
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 04-07-2009, 11:01
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Op basis van gedrag dat ik wel ken, dus...
uhhuh jij bent proffesor in de menselijke psyche net als al die andere flapdrollen die menen er iets vanaf te weten.

Citaat:
Hoezo de aanval op mij trouwens? Heb jij certificaten dat elke patiënt van een psychiater, psycholoog of instelling het puur aan een psychische aandoening ligt en hun handelen er niets mee te maken heeft?
ehm nee, ik ben er vast van overtuigd dat er niet veel "psychische aandoeningen zijn"
stukken hersenen missen BSE en hersenvliesontstekingen zijn aandoeningen aan het orgaan de hersenen die kunnen lijden tot problemen (maar functies kunnen ook overgenomen worden door andere delen)

dingen als borderline, adhd, pdd-nod, asperger e.d. zijn een combinatie van stressreacties op een gegeven situatie waarbij er mogelijk een genetisch component is die dicteerd dat sommige mensen eerdere bepaalde stressreacties hebben dan ander, en dan heb je nog een component opvoeding.

zo heb je families waarbij stress wordt weggedronken, families waarbij stress wordt weg gegeten, families waar depressie veel voorkomt etc etc etc.

deze aandoeningen zijn louter chronisch omdat er niets aan de omgeving veranderd en dus de psyche stressreacties blijft uitvoeren.

Citaat:
Nee, dat heb je niet. En aangezien er nog genoeg mensen rondlopen die vanzelf wel psychische problemen voor zichzelf maken door hun slechte keuzes, klopt mijn opmerking. Hen verwarren met mensen die echt ergens aan lijden is gewoon fout.
Ehm nee, de psychische problemen die worden niet gemaakt door mensen, er zal misschien een groep mensen zijn die lekker in hun vel zitten en psychische problemen gebruiken om hun leven nog makkelijker te maken maar die groep is nihil.

wat veel vaker zo is is dat veel menselijke psychen niet goed kunnen omgaan met de 'norm' zoals die is ontstaan in de geschiedenis.
Iets wat altijd blijft bestaan in een systeem wat niet op individueel welbehagen is gericht maar op het welbehagen van een gegeven samenleving.

Citaat:
Laten we het zo zeggen, mensen raken er niet meer fucked up van dan ze van zichzelf toch al waren. Bovendien wordt er daar zoveel goed werk verricht...
Ik wist dat deze discussie met jou vruchteloos zou blijven, al zou je het begrijpen zou je het nog niet toegeven, want het is immers de makkelijkste oplossing mensen lui of gek te noemen in plaats van de onderliggende oorzaak aan te pakken.

de meeste mensen in de wereld denken helaas zoals jij vandaar dat symptoombestrijding dan ook zegeviert.

Citaat:
Nu mis je mijn punt volledig. Mensen roepen dat de isoleercel helemaal niet hoeft te werken.
Dat klopt isoleercellen hebben een negatief effect net als medicijnen wat de redenering ondersteund dat mensen vaak slechter uit de psychiatrie komen dan dat ze erin gaan.

in het beste geval zijn ze gewoon 'niet geholpen' in een slechter geval zijn ze mishandeld aangestast in hun zelfbeschikkingsrecht en gedrogeerd.

Citaat:
En da's waar, want soms is dat het doel ook helemaal niet. Als iemand onhandelbaar is kun je hem daar kwijt, zodat de rest er niet onder hoeft te lijden.
Kijk hier zit je foutieve gedachtensprong, "onhandelbaar" mensen zijn niet zomaar onhandelbaar, mensen willen het zichzelf niet moeilijk maken, er is een reden waarom een menselijke psyche zich zo uit dat het niet meer conform de norm is.

dit is omdat ze naar die norm proberen te leven maar keer op keer dat lijdt tot een problematische psychische kortsluiting en dat uit zich in bepaald gedrag.


Je zal het misschien een persoonlijke aanval vinden maar dat is niet te bedoeling maar T ik weet dat niemand perfect is en iedereen zelfs de meest intellectuelen (misschien zelfs vooral de meest intellectuelen) dus ook jij hebt je nukken, misschien is je harde arrogantie wel een exponent van die problemen.

Neem bijvoorbeeld zoiets als onderpresteren van hoogbegaafden, wilde je zeggen dat hier gewoon luiheid aan het werk is of is er misschien een reden waarom het gebeurt.


kijk misschien moet ik het je niet kwalijk nemen, misschien heb jij het niet meegemaakt.
ik kan mijn ervaring putten uit het gegeven dat ondanks dezelfde ouders mijn zus en ik anders zijn.

ik had vroeger agressieproblemen voor mijn zus is het compleet onmogelijk lange tijd geconcentreerd te blijven, zijn we gek, nee...
het verschil tussen mij en m'n zus is dat mijn zus altijd in de psychiatrie en pedagogische hulp heeft gezeten; het resultaat; weinig vaardigheden, geen opleiding, geen plek op de arbeidsmarkt en niet geholpen aan het concentratieprobleem om te beginnen.

ik doe een opleiding, heb mijn agressie relatief goed kunnen indammen (sinds m'n 17e/18e), werk en kan me wel conformeren naar de norm; mits ik mijn best doe.

Ik zie dat het niet werkt, ik weet waarom het niet werkt en ik heb van dichtbij meegemaakt hoe drugs een vlucht zijn en geen oplossing en daarbij meer schade en afhankelijkheid veroorzaken dan wat ze beweren op te lossen.

kortom je kan nog zo vaak zeggen dat het een geweldig systeem is maar in werkelijkheid is het een wegprop systeem welk basale menselijke waarden negeert en mensen bewust aan de drugs brengt, als het maar snel is en als het maar geld oplevert.


nee beste man denk toch eens na; als het zou werken zouden psychische klachten dan niet tot het verleden behoren.

maar zie hier; meer en meer mensen raken in de war van stress, wat logisch is want de druk wordt steeds hoger, immers het systeem is onveranderd maar nu je naast tegen andere mensen concureerd, concureer je nu ook tegen machines, je bent onzeker over werk, inkomen en basale levenswaarden; dat kan bij veel mensen gewoon te veel van het goede zijn, dat is alles wat ik zeg.

en dat is waarom drugs alleen maar een vlucht zijn en symptoombestrijding en dan ook nooit een effect zullen hebben, net zo min dat zuipen of blowen je depressie weghaalt.

het leid je alleen maar af, en daar is de psychiatrie op gebouwt, hou ze bezig, niet pak het probleem aan maar houdt ze afgeleid.


veel te lang stuk voor iets wat je toch gaat ontkennen maar enfin, het moest maar gezegd worden.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 04-07-2009, 11:05
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
WW schreef:
Ik vind dat dit draadje nogal aan het ontsporen is mensen. Ten eerste krijg ik niet het gevoel dat men de nuances maakt die nodig zijn bij dit soort dingen. Medicijnen werken nooit voor iedereen met een bepaalde problematiek, daarom bestaan er ook meerdere soorten anti-depressiva, bloeddruk-verlagers, etc. Dingen die bij persoon A goed aanslaan, kunnen bij B misschien voor meer ellende veroorzaken. Maakt dit het medicijn slecht? Nee, maar het is gewoon niet geschikt om bij persoon B toe te passen.
Medicijnen werken nooit want ze zijn niet gericht op het oplossen van problemen, medicijnen onderdrukken reacties, emoties en gevoelens, in plaats van tot de kern te komen waar die reacties emoties en gevoelens vandaan komen.

Dat het ook nog zo is dat verschillende mensen op verschillende drugs verschillend reageren doet daar niets aan af.

Ik kan ook enorm slecht tegen alcohol terwijl een ander misschien wiet helemaal niet kan hebben.

in essentie is elke drugs slecht voor je hersenen, maar natuurlijke hebben daarbij wmb een voorkeur tov chemisch-synthetische.

Citaat:
De medicatie an sich heeft voor heel veel andere mensen wel goede dingen gedaan.
Onzin het is hoogstens zo dat dialogen, zelfevaluatie en het veranderen van omstandigheden geholpen heeft.
dat zijn dan ook de dingen die wel de kern van de problemen behandelen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 04-07-2009 om 11:11.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2009, 16:01
Woeste Woerd
Avatar van Woeste Woerd
Woeste Woerd is offline
Citaat:
Medicijnen werken nooit want ze zijn niet gericht op het oplossen van problemen, medicijnen onderdrukken reacties, emoties en gevoelens, in plaats van tot de kern te komen waar die reacties emoties en gevoelens vandaan komen.

Dat het ook nog zo is dat verschillende mensen op verschillende drugs verschillend reageren doet daar niets aan af.

Ik kan ook enorm slecht tegen alcohol terwijl een ander misschien wiet helemaal niet kan hebben.

in essentie is elke drugs slecht voor je hersenen, maar natuurlijke hebben daarbij wmb een voorkeur tov chemisch-synthetische.


Onzin het is hoogstens zo dat dialogen, zelfevaluatie en het veranderen van omstandigheden geholpen heeft.
dat zijn dan ook de dingen die wel de kern van de problemen behandelen.
Bij je eerste zin ga je al gedeeltelijk de fout in. Medicatie is niet alleen gericht op onderdrukken van emoties. Beter nog, ze kunnen ook emoties aanwekken. Als een voorbeeldje neem ik dan toch maar weer anti-depressiva. Om een voorbeeld te noemen, de SNRI; Serotonine Noradrenaline Reuptake Inhibitors, remmen de opname van de neuro-transmitters Serotonine en Noradrenaline. Deze twee neuro-transmitters blijven dus langer in de synapsen zitten, waarbij ze hun ding doen. Hun ding is, oa. jezelf goed te laten voelen. Het wekt dus in feite een positieve stemming op. Wat je eerst over wiet zei, dat spul levert vooral een goed gevoel op met THC dopamine. Sommige anti-depressiva helpen vanwege het verhogen van het dopamine-niveau. Dus als anti-depressiva volgens jou niet helpen, dan helpt je wiet eigenlijk ook niet.

De twee dingen waarbij ik het wel met je eens ben is dat iedereen verschillend op medicatie reageert. Oa. door de samenstelling van genen, verschillende niveau's van bepaalde stoffen in het bloed. Omdat we het niet allemaal kunnen uitvinden bij een patient hoe het in elkaar zit is het soms wel moeilijk om in één keer het juiste medicijn te geven. Verder moet je ook rekening houden dat psychologie / psychiatrie vergeleken met de rest van de medische wetenschap eigenlijk nog een beetje in haar kinderschoenen staat.

Verder kan medicatie een situatie, die compleet uit de hand aan het lopen is, stabiliseren. Onder andere psychotische verschijnselen, negatieve emoties, etc, kunnen hiermee geremd of zelfs stopgezet worden. Dit soort dingen bevorderen situatie's enorm. Zolang iemand een (flinke) psychotische aanval heeft ertegen praten vaak weinig zin. Ze zien en ervaren de wereld anders dan wij en zijn ook vaak overtuigt van hun wereldbeeld. Dat maakt praten enorm moeilijk en werkt miscommunicatie enorm in de hand. Dus alleen praten is echt geen oplossing.

Waar ik wel met je eens ben is dat ik zelf ook neig naar een voorkeur naar een cliënt-behandeling. Ik denk dat iemand veel meer gebaat is als zijn of haar problemen worden opgelost of hij / zij daar weerbaar tegen word gemaakt. Op die manier geef je de cliënt hopelijk inzicht in zichzelf, zijn omgeving, hoe hij ertegenover staat en wat hij ermee zou kunnen doen. Dat is inderdaad constructiever dan medicatie imo. We weten echt duizend keer meer van het hart dan van hoe hersens werken.

Maar om nogmaals mijn voorbeeld aan te halen; seizoensgebonden depressies valt helaas niet veel aan te doen. Lichtlampen, meer naar buiten en dat is het eigenlijk wel. Als dat het dan nog niet doet, kan ik er zoveel over weten als ik wil, maar moet ik toch tijdelijk mijzelf ondersteunen met medicatie. In zo'n geval lijkt mij medicatie dan wel de beste keuze.
__________________
Ordinarily he was insane, but he had lucid moments when he was merely stupid.

Laatst gewijzigd op 04-07-2009 om 19:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2009, 11:15
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Je zal het misschien een persoonlijke aanval vinden maar dat is niet te bedoeling maar T ik weet dat niemand perfect is en iedereen zelfs de meest intellectuelen (misschien zelfs vooral de meest intellectuelen) dus ook jij hebt je nukken, misschien is je harde arrogantie wel een exponent van die problemen.

Neem bijvoorbeeld zoiets als onderpresteren van hoogbegaafden, wilde je zeggen dat hier gewoon luiheid aan het werk is of is er misschien een reden waarom het gebeurt.


kijk misschien moet ik het je niet kwalijk nemen, misschien heb jij het niet meegemaakt.
ik kan mijn ervaring putten uit het gegeven dat ondanks dezelfde ouders mijn zus en ik anders zijn.

ik had vroeger agressieproblemen voor mijn zus is het compleet onmogelijk lange tijd geconcentreerd te blijven, zijn we gek, nee...
het verschil tussen mij en m'n zus is dat mijn zus altijd in de psychiatrie en pedagogische hulp heeft gezeten; het resultaat; weinig vaardigheden, geen opleiding, geen plek op de arbeidsmarkt en niet geholpen aan het concentratieprobleem om te beginnen.

ik doe een opleiding, heb mijn agressie relatief goed kunnen indammen (sinds m'n 17e/18e), werk en kan me wel conformeren naar de norm; mits ik mijn best doe.

Ik zie dat het niet werkt, ik weet waarom het niet werkt en ik heb van dichtbij meegemaakt hoe drugs een vlucht zijn en geen oplossing en daarbij meer schade en afhankelijkheid veroorzaken dan wat ze beweren op te lossen.

kortom je kan nog zo vaak zeggen dat het een geweldig systeem is maar in werkelijkheid is het een wegprop systeem welk basale menselijke waarden negeert en mensen bewust aan de drugs brengt, als het maar snel is en als het maar geld oplevert.


nee beste man denk toch eens na; als het zou werken zouden psychische klachten dan niet tot het verleden behoren.

maar zie hier; meer en meer mensen raken in de war van stress, wat logisch is want de druk wordt steeds hoger, immers het systeem is onveranderd maar nu je naast tegen andere mensen concureerd, concureer je nu ook tegen machines, je bent onzeker over werk, inkomen en basale levenswaarden; dat kan bij veel mensen gewoon te veel van het goede zijn, dat is alles wat ik zeg.

en dat is waarom drugs alleen maar een vlucht zijn en symptoombestrijding en dan ook nooit een effect zullen hebben, net zo min dat zuipen of blowen je depressie weghaalt.

het leid je alleen maar af, en daar is de psychiatrie op gebouwt, hou ze bezig, niet pak het probleem aan maar houdt ze afgeleid.


veel te lang stuk voor iets wat je toch gaat ontkennen maar enfin, het moest maar gezegd worden.
Ik ben het hier zo erg mee eens. Ook uit eigen ervaring. Je kan jezelf beter een schop onder de kont geven dan hulp vragen aan het psychiatrisch circuit. Als je er eenmaal in zit kom je er ook heel moeilijk weer uit.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 21:41
Verwijderd
Citaat:
Ik ben het hier zo erg mee eens. Ook uit eigen ervaring. Je kan jezelf beter een schop onder de kont geven dan hulp vragen aan het psychiatrisch circuit. Als je er eenmaal in zit kom je er ook heel moeilijk weer uit.
Wat voor keuze heb je als je het toch niet goed doet voor de maatschappij?

Psychiatrie? Drugs? Criminaliteit?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 22:09
Verwijderd
Nogmaals, ik vind het heel vervelend dat je vervelende ervaringen hebt gehad met de psychologie / psychiatrie. Maar kan het niet zo zijn dat het misschien niet voor jou werkt, maar wel voor anderen? Ik ken ook zelf medicatie waar ik af moet blijven (allergie), maar dat maakt het niet gelijk tot duivels spul, dat alleen schade berokkend. Verder vind ik je toon, als ik eerlijk mag zijn, nogal agressief. Dat we het niet eens zijn, betekend nog niet dat je agressief hoeft op te stellen.
Ik heb alle vertrouwen gegeven dat zij mij konden helpen om de goede richting op te gaan, maar dat konden ze niet. Alleen volproppen met medicatie. En dat ik soms wel eens agressief uit emoties reageer als het slecht gaat is een probleem, die is dan vooral naar mezelf gericht en dan ben ik ook erg gemeen tegen andere. Dat heeft te maken met me frustraties waar ik geen last van zal hebben als ik wat om handen heb. Als ik iets heb waar ik me bed voor moet uitkomen. Dat ik me echt ergens voor kan inspannen.





Ik snap je mening, ik snap dat het voor jou compleet niet heeft gewerkt, maar hou het dan bij jezelf. Het heeft -voor jou- niet gewerkt. De medicatie an sich heeft voor heel veel andere mensen wel goede dingen gedaan. Dat een psycholoog jou niet heeft geholpen, geloof ik best. Het draait heel veel tijdens behandelingen om een persoonlijke klik. Je moet met elkaar kunnen converseren en begrijpen. Is dat niet zo, dan word het heel moeilijk om een goede behandeling te geven. Maar kijk eens niet alleen de achtergrond, stel dat je coach een psychiatrie-opleiding gehad zou hebben, maakt hem dat een ander persoon? Maakt dat zijn behandeling die voor jou werkte opeens minder goed? Natuurlijk niet.. Het is een persoon an sich, die jou heeft kunnen helpen. Daar draait het om, niet iedereen met dezelfde opleiding is even geschikt om jou te helpen. Er zullen ongetwijfeld psychiaters rondlopen die wel bij je matchen en ook heel veel die gewoon niet matchen met je.
Ik heb ook wel een aardig doc in opleiding, die begrijpt dat ik na 3 psychostumulantie, 3 antidepressiva, 1 antipsychotica en oxazepam het op den duur gehad heb met medicatie.
Kijk, jij mag van mij slikken wat je wilt en dat geld voor iedereen. Maar ik ervaar het echt als rotzooi en lees ook veel dat er veel risico's verbonden zijn aan het middel. Vind jij het niet belachelijk om in een eerste gesprek als 16jarige bij jeugdzorg gelijk antidepressiva voor te stellen? Ik wel.



Dat gedeelte van anti-depressiva, inderdaad, wat je zegt komt vaak voor. Ik vind het ook vervelend om te lezen dat het zulke gevolgen voor je heeft gehad. Maar voor mij heeft het juist wel weer goede gevolgen gehad. Ben je het met me eens, dat omdat het niet voor jou hoeft te werken, dat het dan nog wel voor anderen kan werken? ik vind het namelijk nogal gevaarlijk om te roepen om in een topic als deze medicijnen, die mensen wel het leven kunnen redden, zo af te kraken. Stel dat iemand die het nodig heeft, dit leest, je mening overneemt en ermee stopt. Dat is iets wat je niet zou willen bereiken met dit topic denk ik
.
Jij hebt jou ervaring en ik heb mijn ervaring. Antidepressiva en ritalin kunnen ook iemand in staat brengen om juist zijn leven te beeindigen. Het is gewoon heavy shit. Mijn gevolgen voor depressie zijn logisch, Langdurig werkenloos, moeilijk aan de bak komen en lastige jeugd gehad. Die jeugd ben ik allang niet mee bezig, maar als je niets te doen hebt pieker je over alles wat er mis is gegaan, want het is immers niet voor niets zo gelopen. Ik wil gewoon weer bezig zijn.




Nogmaals, ik snap je visie, maar alsjeblieft, nuanceer het zodat het bij jezelf blijft. Spreek er met een arts over als je ergens niet tevreden over bent en zoek samen tot een oplossing. Want zowel niet jij, als hij heeft alle wijsheden in de pacht. Hij kan niet weten hoe je eronder voelt, want hij staat niet in je schoenen. Jij weet niet alles wat een medicijnen precies doet, daarvoor kan hij je weer helpen. Werk eens samen, want ik heb het idee dat je er alleen tegen aan het vechten bent.


Ik deel mijn ervaring hier over medicijnen die me zogenaamd beter zou moeten voelen, wat ze eigenlijk niet doen. Ik voel eigenlijk alleen maar pure onderdrukking. Achteraf heb ik geen spijt dat ik ooit medicatie heb geprobeerd, ik weet uit ervaring dat daar voor mij geen oplossing is en dat ik daarna er nooit meer naar moet grijpen. Het gaat niet om lichte middelen.

Ik heb wel het voordeel dat ik veel zelfkennis heb en dat ik nu realistisch aan de slag om wat van me leven te maken. Ergens moet ik nog een klein stukje. Het enige waar het nu om draait is het vinden van de juiste banen. Dat het zolang duurt frusteert me. Maar dat is het enige. Gewoon wat te doen weer hebben.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 22:14
Verwijderd
Ex-directeur Eli Lilly Zweden klokkenluider: “Psychiatrische medicijnen doden mensen”


dr john virapenDr John (Rengen) Virapen is een voormalig wetenschapper die na 35 jaar in dienst te zijn geweest van de farmaceutische industrie (Eli Lilly) ontslag heeft genomen om het publiek te waarschuwen over de gevaarlijke motieven en kwade praktijken van de farmaceutische industrie en psychiatrische medicijnen.

… waar ik uiteindelijk directeur werd van een bedrijf in Zweden, een affiliate bedrijf van een van de grootste en meest kwade farmaceutische bedrijven in de wereld, Eli Lilly Co. Omdat ik deel uitmaakte van het kwaad.

Ik had een carrière. Ik deed veel slechte dingen. Ze hebben me ontslagen. Ik starte mijn eigen bedrijf en werkte voor verschillende andere farmaceutische bedrijven, grote bedrijven, multinationals.

Mensen sterven door het gebruiken van psychiatrische medicijnen en dit is gelegaliseerd. Omdat ik persoonlijk medewerkers van de Zweedse overheid heb omgekocht om het psychiatrische medicijn Prozac® (antidepressivum) toe te laten op de Zweedse markt.

Kun je je dat voorstellen?

Bekijk de video waarin Dr John Virapen spreekt over zijn carrière en waarin hij zijn kennis deelt over de ware aard
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 22:35
Woeste Woerd
Avatar van Woeste Woerd
Woeste Woerd is offline
Citaat:
Ik heb alle vertrouwen gegeven dat zij mij konden helpen om de goede richting op te gaan, maar dat konden ze niet. Alleen volproppen met medicatie. En dat ik soms wel eens agressief uit emoties reageer als het slecht gaat is een probleem, die is dan vooral naar mezelf gericht en dan ben ik ook erg gemeen tegen andere. Dat heeft te maken met me frustraties waar ik geen last van zal hebben als ik wat om handen heb. Als ik iets heb waar ik me bed voor moet uitkomen. Dat ik me echt ergens voor kan inspannen.
Dat je dat hebt is erg vervelend, maar probeer wel een beetje op te letten. Want als je je aggressief opstelt kan het je best verder een isolement inhelpen. We zijn hier om met je te praten, tips te geven, niet om afgezeken te worden en dat is wat ik nu heel erg uit je houding proef. Je noemt alleen maar de slechte facetten op en pas na 3 posts komt er een klein lichtpuntje. Volgens mij is dit geen discussie-topic, maar een topic waarbij je even flink los wil gaan op de psychiatrie. Let op, ik kan het best verkeerd hebben, maar het is wel wat ik uit je gedrag proef. Jammer.

Citaat:
Ik heb ook wel een aardig doc in opleiding, die begrijpt dat ik na 3 psychostumulantie, 3 antidepressiva, 1 antipsychotica en oxazepam het op den duur gehad heb met medicatie.
Kijk, jij mag van mij slikken wat je wilt en dat geld voor iedereen. Maar ik ervaar het echt als rotzooi en lees ook veel dat er veel risico's verbonden zijn aan het middel. Vind jij het niet belachelijk om in een eerste gesprek als 16jarige bij jeugdzorg gelijk antidepressiva voor te stellen? Ik wel.
Als iedereen het slikt, waarom roep je dan persé zo hard dat het rotzooi is, kom je met allemaal anti-linkjes? Je probeert voor mijn gevoel nu gewoon je zin te krijgen en beaamt te krijgen dat het idd kut-spul is, rotzooi en dat je verkeerd behandeld bent. Al die dingen krijg je niet van mij te horen, omdat medicatie weldegelijk veel mensen geholpen heeft en omdat ik niet bij je behandelingen erbij ben geweest. Het enige wat ik wel kan beamen is dat ik het jammer vind dat het zo voor je gevoel verlopen is.

Citaat:
Jij hebt jou ervaring en ik heb mijn ervaring. Antidepressiva en ritalin kunnen ook iemand in staat brengen om juist zijn leven te beeindigen. Het is gewoon heavy shit. Mijn gevolgen voor depressie zijn logisch, Langdurig werkenloos, moeilijk aan de bak komen en lastige jeugd gehad. Die jeugd ben ik allang niet mee bezig, maar als je niets te doen hebt pieker je over alles wat er mis is gegaan, want het is immers niet voor niets zo gelopen. Ik wil gewoon weer bezig zijn.
Ja, medicatie is heavy shit. Daarom zijn de meeste psychologen ook bijzonder voorzichtig, worden er veel rapporten over de gevolgen van medicatie in de wereld bijgehouden (zelfs bijzonderheden van één geval worden al vaak genoteerd bij het lijstje dat je over de medicatie te lezen kan krijgen). Dat je depressief bent, kut, maar één op vijf Nederlanders is depressief geweest. Wat dat betreft ben je geen uitzondering en moet je ook net als al die mensen weer uit het dal klimmen. Moeilijk, zwaar, dat ontken ik niet, maar maak er wat van. Als je een idee hebt wat je eruit kan halen, deel het, zoek help.

Ik heb mijn vrienden opgedragen om mij in de wintermaanden erop te nemen, zelfs al roep ik dat ik geen zin heb. Zo blijf ik actief en bezig en houd het mij op de straat.

Citaat:
Ik deel mijn ervaring hier over medicijnen die me zogenaamd beter zou moeten voelen, wat ze eigenlijk niet doen. Ik voel eigenlijk alleen maar pure onderdrukking. Achteraf heb ik geen spijt dat ik ooit medicatie heb geprobeerd, ik weet uit ervaring dat daar voor mij geen oplossing is en dat ik daarna er nooit meer naar moet grijpen. Het gaat niet om lichte middelen.

Ik heb wel het voordeel dat ik veel zelfkennis heb en dat ik nu realistisch aan de slag om wat van me leven te maken. Ergens moet ik nog een klein stukje. Het enige waar het nu om draait is het vinden van de juiste banen. Dat het zolang duurt frusteert me. Maar dat is het enige. Gewoon wat te doen weer hebben.
Als je veel zelfkennis hebt, kun je het dan ook eens bekijken hoe anderen het zien? Hoe je overkomt met je houding in dit topic en de links (van sites die compleet niet betrouwbaar zijn, sorry.. Het feit dat er in de titelbalk staat; Een kritische kijk op de praktijk van de psychiatrie! geeft al aan dat er alleen de negatieve facetten uitgehaald word, in plaats van objectief gekeken word. Natuurlijk gaan er dingen mis, maar er gaan ook zoveel dingen goed.

Verder hou ik mij uit dit draadje, want dit is gewoon een nodeloos bash-de-medicatie-draadje geworden voor mijn gevoel. Dan heeft erover praten niet veel zin. Verder plaats eens netjes bronnen bij al quotes, want de meeste dingen komen gewoon van die zielenknijper site af.
__________________
Ordinarily he was insane, but he had lucid moments when he was merely stupid.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 07:56
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Bij je eerste zin ga je al gedeeltelijk de fout in. Medicatie is niet alleen gericht op onderdrukken van emoties. Beter nog, ze kunnen ook emoties aanwekken.
Sorry je hebt helemaal gelijk, drugs wekken inderdaad ook emoties op en sommige drugs zijn zelfs berucht vanwege het versterkende effect (rook geen wiet als je depri bent, maakt het erger bij de meeste mensen)

maar dat is prima maar het doet weinig af aan mijn bewering, drugs, medicatie, drank (is alledrie drugs maar goed) jezelf in je armen snijden, rondjes in de auto rijden tot je van ellende uit elkaar valt, je mond volproppen tot je er diabetes en obesitas van krijgt.

onafhankelijk waar je het over hebt het is allemaal hetzelfde: vluchtgedrag, welke drugs je ook prefereert het doet maar 1 ding en dat is je gedachten momenteel van je probleem afhalen en zorgen dat het ergens anders op gericht is.
"de leegte vullen" zeg maar.

meestal weet je niet eens zelf wat de onderliggende problemen zijn waar je van wegvlucht, soms kom je daar later pas achter, sommige mensen komen er nooit achter...

in de meeste gevallen is het maatschappelijke pressie, bij mij was het m'n moeder die op m'n 4e besloot geen kinderen te willen.

Citaat:
Als een voorbeeldje neem ik dan toch maar weer anti-depressiva. Om een voorbeeld te noemen, de SNRI; Serotonine Noradrenaline Reuptake Inhibitors, remmen de opname van de neuro-transmitters Serotonine en Noradrenaline. Deze twee neuro-transmitters blijven dus langer in de synapsen zitten, waarbij ze hun ding doen. Hun ding is, oa. jezelf goed te laten voelen. Het wekt dus in feite een positieve stemming op. Wat je eerst over wiet zei, dat spul levert vooral een goed gevoel op met THC dopamine. Sommige anti-depressiva helpen vanwege het verhogen van het dopamine-niveau.
Zoals ik al zei; drugs immiteren natuurlijke stoffen zoals (maar niet beperkt tot) adrenaline, serotine en endorfine, om zodoende op een kunstmatige manier je geest "de indruk te geven" dat je gelukkig bent.

het resultaat is ook dat zodra je stopt met de drugs, je jezelf weer kut gaat voelen, je hebt immers het probleem niet opgelost je hebt slechts de reactie op het probleem onderdrukt met stoffen die lijken op je natuurlijke hormonen.

Citaat:
Dus als anti-depressiva volgens jou niet helpen, dan helpt je wiet eigenlijk ook niet.
dat klopt, wiet helpt ook niet, bij depressies versterkt het meestal zelfs, maar ook in de algemene zin helpt het niet.

maar cannabis is ten minste een natuurlijk product en dus per definitie een beter vluchtmiddel dan chemicaliën (ik bedoel ga anders in rozenburg wonen, daar wordt je gelukkig van )

nogmaals alcohol is ook een "natuurproduct" maar niet in de concentraties die wij kennen, reguliere coffeeshopwiet overigens ook niet, vandaar dat mediwiet ook gehaltes heeft die doorgaans slecht 10% zijn van de reguliere commerciele soorten.

Citaat:
De twee dingen waarbij ik het wel met je eens ben is dat iedereen verschillend op medicatie reageert.
klopt
Citaat:
Oa. door de samenstelling van genen,
ehm nee, de genetische samenstelling heeft er m.i. weinig mee te maken.
Citaat:
verschillende niveau's van bepaalde stoffen in het bloed.
Dat wel
Citaat:
Omdat we het niet allemaal kunnen uitvinden bij een patient hoe het in elkaar zit is het soms wel moeilijk om in één keer het juiste medicijn te geven.
er is geen "juist" medicijn, misschien dat je bedoelt een medicijn waar de persoon het beste op reageert in vergelijking met andere drugs (aub noem het geen patienten, deze mensen zijn niet ziek, ze kunnen gewoon niet op dezelfde manier stress van zich afzetten als u en ik, hoewel ik er zelf ook niet bepaald een ster in ben, heeft me echt jaren zelfdiscipline en vele bezoekjes aan een politiecel gekost)

de reden, overigens, dat jullie het niet kunnen uitvinden hoe het in elkaar zit bij deze personen is dan ook vooral omdat het geen kwestie is van "een fout werkende geest" het is geen abnormale reactie, het is een natuurlijke reactie die slechts abnormaal genoemd wordt omdat de maatschappij eist dat je of 40 uur per week werkt, of 40 uur per week op zoek ben naar werk wat ook nog compleet overbodig is gezien de technologie van vandaag de dag.

iedereen die dus in de stress schiet daardoor (of door trauma zoals in mijn geval, het grappige daarvan is dat een ander trauma me er juist uit heeft geholpen) wordt door de "norm" uitgekost en voor "gek" verklaard, hierdoor verlaagd het zelfbeeld van de persoon nog erger, wordt de persoon nog depressiever moet hij nog meer medicijnen gebruiken ter afleiding.

een beetje buiten het onderwerp maar wel het vermelden waard is overigens dat de hersenen gewend raken aan dosissen en dat er dus net zoals met "partydrugs" ook een steeds grotere hoeveelheid nodig is om hetzelfde effect te bewerkstelligen.

en aldaar was een junk gecreerd

Citaat:
Verder moet je ook rekening houden dat psychologie / psychiatrie vergeleken met de rest van de medische wetenschap eigenlijk nog een beetje in haar kinderschoenen staat.
Wat een onzin, socrates was al bezig met de menselijke psyche, ik zou zweren dat het ongeveer even oud is als de ondekking dat bepaalde paddenstoelen, planten en dierlijke toxins hallucinerende effecten heeft op mensen.

Citaat:
Verder kan medicatie een situatie, die compleet uit de hand aan het lopen is, stabiliseren. Onder andere psychotische verschijnselen, negatieve emoties, etc, kunnen hiermee geremd of zelfs stopgezet worden.
Dat klopt je kan met drugs reacties remmen tot een bijna nul-niveau maar nogmaals, je lost er het probleem niet mee op, de oorzaak is niet weg, haal je de persoon van de medicatie af en bam, in no time terug in z'n oude situatie.

als de situatie echt zo drastisch is dat er geen beginnen aan is met een dialoog dan kan er wat mij betreft overwogen worden om voor zeer korte duur medicijnen aan te bevelen, maar dit zou nooit te lang mogen duren, alleen ingenomen moeten worden als de reacties echt heel extreem zijn en er zou direct begonnen moeten worden met het aanpakken van de oorzaak;

en hier is het grootste probleem; de "norm" wil die oorzaak helemaal niet aanpassen want "de meeste mensen" kunnen er "met pijn en moeite" dusdanig mee omgaan, dat stress zich beperkt tot relatief onschuldige uitingen.

echter voor veel andere mensen is dat niet zo, die kunnen gewoon niet met de gegeven omstandigheden uit de voeten.

Citaat:
Dit soort dingen bevorderen situatie's enorm. Zolang iemand een (flinke) psychotische aanval heeft ertegen praten vaak weinig zin. Ze zien en ervaren de wereld anders dan wij
het is wel duidelijk dat jij mij niet goed kent; ik ben o.a. beschuldigd van een "psychotische persoonlijkheidsstoornis" "het asperger syndroom" en "pdd-nos" allen onzin uiteraard.
Citaat:
en zijn ook vaak overtuigt van hun wereldbeeld.
Dat is elk mens, maar gelukkig is de menselijke geest dynamisch, toegegeven verandering is niet te halen in 15 minuten, daar gaat veel tijd en moeite overheen en als de depressie voort komt uit het niet om kunnen gaan met de huidige leefsituatie zal zonder verandering aan die leefsituatie elke poging zelfs vruchteloos zijn.
Citaat:
Dat maakt praten enorm moeilijk en werkt miscommunicatie enorm in de hand. Dus alleen praten is echt geen oplossing.
Uiteraard niet; dat beweer ik ook niet, ik zeg dat je niet de symptomen moet bestijden maar de latent causes.

kijk ik ben een technicus en mensen zijn misschien geen objecten maar een systeem werkt altijd als een systeem; als je gaat troubleshooten dan zie je dat meestal een probleem het resultaat is van een aantal voorafgaande factoren.

bv. mijn vloeistof wordt niet goed verwarmd.
Obvious: heater is stuk.
blijkt niet waar te zijn
Brandstof is te dik
Blijkt niet waar te zijn

zo ga je nog een set mogelijke oorzaken af, en uiteindelijk blijkt een filtertje verstopt te zitten.

Citaat:
Waar ik wel met je eens ben is dat ik zelf ook neig naar een voorkeur naar een cliënt-behandeling. Ik denk dat iemand veel meer gebaat is als zijn of haar problemen worden opgelost
nouja de vraag is of de psychologie (waarvan ik overigens overtuigd ben dat die vol zit met mensen die zelf er veel problemen hebben (gekent), die problemen kunnen oplossen, want die problemen zijn helemaal niet altijd zo individualistisch.

sure bij trauma wel, maar als gewoon het algemene leven jou alle lol van het leven ontneemt dan is het een veel breder subject waar je het over hebt namelijk de mensheid als geheel.
Citaat:
of hij / zij daar weerbaar tegen word gemaakt.
ik weet niet of dit kan, bij mijn zus heeft dit altijd gefaald, die moet er echt lol in hebben wil ze haar concentratie behouden, nu heeft ze pas geleden eindelijk iets gevonden wat zij leuk vind en tadaa wat jaren psychotherapie, pedagogisch spwers en zielenknijpers niet voor elkaar kregen lukte haar nu zelf wel, concentratie behouden

waarom; simpelweg omdat haar psyche van nature gelukkig wordt van de situatie waarin ze nu zit en niet de situatie waar ze in zat.

Citaat:
Op die manier geef je de cliënt hopelijk inzicht in zichzelf, zijn omgeving, hoe hij ertegenover staat en wat hij ermee zou kunnen doen. Dat is inderdaad constructiever dan medicatie imo. We weten echt duizend keer meer van het hart dan van hoe hersens werken.
absoluut.

overigens acht ik het niet nodig te weten hoe de hersenen exact werken, immers je kan aan de reactie zien of het goed of niet goed is, praktisch kan je doormiddel van robotica mensen kunnen ontheffen van veel monotoom werk en daarmee meer tijd kunnen gunnen om te ontdekken wat ze zelf precies fijn vinden.

dan blijkt uiteraard dat dat voor alle mensen anders is, maar ik meen dat daaruit ook zou blijken dat in feite elk mens op aarde gelukkig zou kunnen zijn.

Citaat:
Maar om nogmaals mijn voorbeeld aan te halen; seizoensgebonden depressies valt helaas niet veel aan te doen. Lichtlampen, meer naar buiten en dat is het eigenlijk wel. Als dat het dan nog niet doet, kan ik er zoveel over weten als ik wil, maar moet ik toch tijdelijk mijzelf ondersteunen met medicatie. In zo'n geval lijkt mij medicatie dan wel de beste keuze.
kijk dit is nou het per-fec-te voorbeeld; waar wordt je depressief van, het gebrek aan licht, de situatie.

wat is de oplossing, in de winter naar zonnigere oorden gaan,

waarom kan dat niet; het globale politiek-economische systeem laat dat niet toe.

als jij begin november tot eind februari naar hawaii zou kunnen gaan, zou jij geen last van een winterdepressie hebben.

het enige wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het niet voor niets is dat mensen "tot rust" komen als ze een paar weekjes vakantie nemen, en even "weg van alles" zijn.
mensen kunnen gewoon niet goed tegen sleur.

damn wat een lange post, ik moet echt leren me wat korter uit te drukken
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 11:55
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
En geloof je die leugenaars van de Scientology zelf eigenlijk wel?

Bovendien is je toon van constant zeiken omdat je denkt toch niks goed te doen en er toch niet bij te horen (zo komen je posts over) bijzonder irritant.

Succes krijg je niet zomaar toegestuurd met de post, je moet het verdienen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 12:17
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Wat voor keuze heb je als je het toch niet goed doet voor de maatschappij?

Psychiatrie? Drugs? Criminaliteit?
Jezelf verbeteren? Of je situatie aanpakken? Daar heb je veel meer aan. Kansen voor jezelf creëren. Zo kom je er weer uit.

@T_ID: er is altijd wel een geluksfactor, maar ik ben wel van mening dat je geluk af kan dwingen. Klassieke voorbeeld daarbij is net zo lang gooien met een dobbelsteen, totdat je 6 gooit. Veel zaken in het leven die er echt toedoen, zoals carriere en liefde&vriendschap komen ook echt daar op neer. Ter illustratie, 1 sollicitatie is dan 1 keer gooien met een dobbelsteen. En de waarde van je diploma is dan het aantal zessen op je dobbelsteen, bij hoeveel uitzendbureaus je staat ingeschreven is met hoeveel dobbelstenen je gooit, etc etc. En aangenomen worden op een leuke werkplek is 6 gooien.

Maar goed, we gaan offtopic maar dit wilde ik wel aan TS meegeven.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.

Laatst gewijzigd op 06-07-2009 om 12:29.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 20:04
VeGs
Avatar van VeGs
VeGs is offline
Ik mis in deze discussie de nuance om medicatie als een hulpmiddel, in plaats van als een redmiddel te zien. Als je eigen situatie dermate verslechterd is, kan medicatie net voldoende zijn om weer zicht te krijgen op je situatie en er boven op te komen. Het is niet voor niets dat therapie gecombineerd met medicatie doorgaans de beste resultaten oplevert.
Om een blijvende verandering in gedrag teweeg te brengen, is therapie vaak noodzakelijk. Dan heb je weinig aan medicijnen. Maar dat neemt niet weg dat mensen baat kunnen hebben bij medicijnen als tijdelijke oplossing om ze mentaal ook in staat te stellen iets met die therapie te dóen. Uiteindelijk kun je alsnog gaan afbouwen.

Over medicatie wordt vaak onrealistisch gedacht; mensen lijken alle hoop daarop te zetten, terwijl een groot deel ook uit jezelf moet komen. Als medicatie dan niet werkt zoals gewenst, of zodra er vervelende bijwerkingen zijn, kan dat aardig tegenvallen. Maar uiteindelijk zou het, mits in goede dosis, vooral de scherpe kanten er vanaf moeten halen, voldoende om je er over heen te zetten en er aan te kunnen werken. Dat is iets anders dan compleet drogeren.

Ik zie zelf ook geen oplossing in simpelweg aan de medicijnen gaan zonder verdere begeleiding, maar dat neemt niet weg dat mensen er, al dan niet tijdelijk, baat bij kunnen hebben.

Neemt overigens niet weg dat ik schrik van het gemak waarmee soms mensen aan de medicijnen worden gezet. Wat eerder al gezegd is, Ritalin is verwant aan speed. Als ik dan verhalen hoor van mensen die bij de huisarts langs gaan voor concentratieproblemen en na 20 minuutjes praten buiten staan met een receptje, vraag ik me ook af waar die huisarts mee bezig is. Zeker als het om (hyperactieve) kinderen gaat, die om tal van redenen te(?) actief kunnen zijn (als ze dat uberhaupt al zijn). Het idee dat ritalin niet rustgevend werkt voor mensen zonder AD(H)D is inmiddels ook achterhaald. Geef ze een hoge dosis en ze zitten wel degelijk rustig aan de kant (en compleet gedrogeerd). Dergelijke medicijnen moeten wat mij betreft alleen voorgeschreven worden door psychiaters die ervaring hebben met een bepaalde stoornis en na een diagnostisch onderzoek met uitsluiting van andere factoren; niet door een huisarts die er te weinig vanaf weet. En dat gebeurt nu ook te vaak.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 13:44
Verwijderd
Citaat:
En geloof je die leugenaars van de Scientology zelf eigenlijk wel?

Bovendien is je toon van constant zeiken omdat je denkt toch niks goed te doen en er toch niet bij te horen (zo komen je posts over) bijzonder irritant.

Succes krijg je niet zomaar toegestuurd met de post, je moet het verdienen.
Succes? Ik heb alle wegen gelopen om succes te boeken en ben nog steeds keihard aan de slag. Ik weet hoe ik me leven nu realistisch moet indelen, maar hulpinstanties zijn fucking sloom. Zodra ik weer normaal werk heb kan ik eindelijk stoppen met het verslavende vergif wat ik nu neem. me arts heeft hetzelfde steven toppie, hij is vast undercover voor Scientology!

Laatst gewijzigd op 07-07-2009 om 13:59.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-07-2009, 13:49
Verwijderd
kijk dit is nou het per-fec-te voorbeeld; waar wordt je depressief van, het gebrek aan licht, de situatie.

wat is de oplossing, in de winter naar zonnigere oorden gaan,

waarom kan dat niet; het globale politiek-economische systeem laat dat niet toe.

als jij begin november tot eind februari naar hawaii zou kunnen gaan, zou jij geen last van een winterdepressie hebben.
.


Toppost

Laatst gewijzigd op 07-07-2009 om 13:58.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Jezelf verbeteren? Of je situatie aanpakken? Daar heb je veel meer aan. Kansen voor jezelf creëren. Zo kom je er weer uit.
Been there Done That.

En nu eigenwijs als hel, soms doe ik de domste dingen. Maar kom op zeg gimme some nice work. Hulpinstanties zijn fucking sloom. Nog 1 fucking week en dan de fucking post. Woehoeeee.

Laatst gewijzigd op 07-07-2009 om 13:58.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 15:18
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik mis in deze discussie de nuance om medicatie als een hulpmiddel, in plaats van als een redmiddel te zien. Als je eigen situatie dermate verslechterd is, kan medicatie net voldoende zijn om weer zicht te krijgen op je situatie en er boven op te komen. Het is niet voor niets dat therapie gecombineerd met medicatie doorgaans de beste resultaten oplevert.
Och die nuance heb ik best gemaakt in mijn vorige post, alleen zelfs dan vind ik dat je daar pas tot moet overgaan in de meest extreme gevallen en zelfs dan nog op het moment van de meest extreme reacties...

aan de rij bij de aphotheek te zien bij mij om de hoek is dat nu niet bepaald het geval, en het is ook niet de eenmalig geweest dat ik meemaak dat de dokter zegt; hier heb je een recept voor 8 pakjes; kan je ff mee vooruit.

Ik vind dat er veel te licht en makkelijk mee omgesprongen wordt, over het algemeen, door patienten zelf, door doktoren en door de psychiatrie.

Citaat:
vraag ik me ook af waar die huisarts mee bezig is.
Z'n salaris verdienen?

Citaat:
Zeker als het om (hyperactieve) kinderen gaat, die om tal van redenen te(?) actief kunnen zijn (als ze dat uberhaupt al zijn).
mja je kinderen zouden maar actief zijn, dat is inderdaad wel erg vreemd voor kinderen

Goede post verder.

overigens geloof ik heus wel dat mensen in de psychiatrie erin zitten met de beste bedoelingen; het is nu ook weer niet zo dat ze moedwillig mensen naar de afgrond willen helpen dus misschien overdrijf ik daar een factor,
uiteindelijk is het niet hun schuld dat ze bezig zijn met de symptomen ipv de oorzaak want ook zij zijn immers slechts een product van het systeem.

Citaat:
Tid schreef:
Succes krijg je niet zomaar toegestuurd met de post, je moet het verdienen
ten eerste; als je geirriteerd raakt; je bent niet verplicht z'n post of topics te openen.

ten tweede, misschien is het zo dat het huidige systeem voor jou toevallig lekker uitpakt en jij je weg makkelijk kan vinden maar dat is simpelweg niet voor iedereen zo, al heb jij vast ook nog wel wat demonen in de kast.

en succes verdienen, man laat me niet lachen, een paris hilton heeft het vast verdient...
nee als ik dan toch maar mobius mag citeren:
Citaat:
Als je als duppie geboren wordt, verander je maar moeilijk in een kwartje.
en dat is een vrij pijnlijke realiteit.
verbeteringen met name in onderwijs en zorg zouden daarbij wel kunnen helpen maar de problemen zijn niet oppervlakkig maar inherent en fundamenteel.

Spoiler
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 15:37
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Dit hoort in het medicatie topic en daarom gaat er een slotje op.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 08:01
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Op verzoek gaat deze weer open.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 21:13
VeGs
Avatar van VeGs
VeGs is offline
Tnx

Citaat:
kijk dit is nou het per-fec-te voorbeeld; waar wordt je depressief van, het gebrek aan licht, de situatie.

wat is de oplossing, in de winter naar zonnigere oorden gaan,

waarom kan dat niet; het globale politiek-economische systeem laat dat niet toe.

als jij begin november tot eind februari naar hawaii zou kunnen gaan, zou jij geen last van een winterdepressie hebben.
.


Toppost
Maar is het realistisch? Natuurlijk zou meer zon de beste oplossing zijn, maar de meeste mensen kunnen niet 6 maanden naar het buitenland en ik zie ook niet in hoe de maatschappij daar voor kan zorgen. Het blijft een feit dat die draait voor de grote gemene deler; niet voor de uitzonderingen.

Citaat:
arPos
Och die nuance heb ik best gemaakt in mijn vorige post, alleen zelfs dan vind ik dat je daar pas tot moet overgaan in de meest extreme gevallen en zelfs dan nog op het moment van de meest extreme reacties...

aan de rij bij de aphotheek te zien bij mij om de hoek is dat nu niet bepaald het geval, en het is ook niet de eenmalig geweest dat ik meemaak dat de dokter zegt; hier heb je een recept voor 8 pakjes; kan je ff mee vooruit.

Ik vind dat er veel te licht en makkelijk mee omgesprongen wordt, over het algemeen, door patienten zelf, door doktoren en door de psychiatrie.
Definieer extreem.
AD bij zelfmoordneigingen? Ritalin bij agressie-problemen? Wie moet er last van hebben: de omgeving of de patiënt zelf?
Daarnaast is 'extreem' subjectief. Voor iemand die het geluk heeft gehad in een stabiele omgeving opgegroeid te zijn, goede jeugd, etc, kan vast lopen op werk waar anderen dat schijnbaar moeiteloos kunnen al extreem zijn. Voor iemand die van jongs af aan heftige problemen heeft meegemaakt, stelt zoiets misschien weinig voor; die zal pas bij veel ernstigere problemen hulp zoeken.

Citaat:
mja je kinderen zouden maar actief zijn, dat is inderdaad wel erg vreemd voor kinderen
Totaal niet; vandaar het vraagteken en de toevoeging. Neemt niet weg dat AD/HD doorgaans meer is dan alleen hyperactiviteit. Zodra een kind aan de medicijnen wordt gezet, omdat de omgeving de moeite niet neemt om er op een goede manier mee om te gaan, zit er iets flink scheef. Maar zodra hyperactiviteit, impulsiviteit of concentratieproblemen in de weg staan voor een kind om dat te doen wat hij graag wil, zul je toch naar oplossing moeten kijken.

Citaat:
overigens geloof ik heus wel dat mensen in de psychiatrie erin zitten met de beste bedoelingen; het is nu ook weer niet zo dat ze moedwillig mensen naar de afgrond willen helpen dus misschien overdrijf ik daar een factor,
uiteindelijk is het niet hun schuld dat ze bezig zijn met de symptomen ipv de oorzaak want ook zij zijn immers slechts een product van het systeem.
Je kunt het ze vrij moeilijk kwalijk nemen dat ze de symptomen aan proberen te pakken, als het simpelweg onmogelijk is om de oorzaak aan te pakken. Als je hersens anders functioneren is het nou eenmaal zo.
Daarnaast zijn er genoeg mensen die er geen enkel probleem mee hebben dat hun hersens anders werken, maar wel graag een oplossing willen voor bepaalde problemen waar ze tegen aan lopen. Dan zijn medicijnen waarschijnlijk geen oplossing, maar therapie wel. Wat natuurlijk ook puur symptoombestrijding is.
Maar zodra je klachten dermate vervelend zijn en het niet mogelijk is je omgeving en gedrag er op aan te passen dat het geen problemen meer oplevert, of dat je je dermate aan moet passen dat het middel erger is dan de kwaal, kunnen medicijnen wel degelijk een oplossing zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 22:15
VeGs
Avatar van VeGs
VeGs is offline
Top, weet je tenminste zeker dat je geen slaapmedicatie nodig hebt!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 22:23
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Op verzoek gaat deze weer open.
Ik vroeg me al af waarom je je twijfels had bij het "ik heb de psych voor de gek gehouden topic" en niet bij deze.

in essentie is het toch een vrij goede discussie.
m'n dank voor je keuze.
Citaat:
dith schreef:
Ik kan op dit topic maar werkelijk één ding op zeggen; zzz.
Offtopic en overbodig, kkthnxdoei.

Citaat:
Maar is het realistisch? Natuurlijk zou meer zon de beste oplossing zijn, maar de meeste mensen kunnen niet 6 maanden naar het buitenland en ik zie ook niet in hoe de maatschappij daar voor kan zorgen. Het blijft een feit dat die draait voor de grote gemene deler; niet voor de uitzonderingen.
Het is niet realistisch in een maatschappij gebaseerd op een religieus-politiek-economisch systeem omdat de winst hem zit in geldelijke belangen.

het is wel realistisch in een systeem gebaseerd op computertechnologie en de wetenschappelijke methode.

het belangrijkste is dat we nu al de effecten zien; we automatiseren productie al, we ontwikkelen in een enorm tempo nieuwe duurzame manieren van energiewinning, zodra automatisering vergaand is en energie vrijelijk verkrijgbaar is er technologisch geen enkel obstakel om, ik zeg iets; de hele wereld te voorzien van drinkwater.

de reden waarom die mogelijkheden niet benut worden is dankzij economische belangen, en het is knap te noemen dat er desondanks toch mensen zijn die hun tijd en moeite willen investeren in het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden.

het punt is dat wanneer we doorgaan met robotica, automatisering en het op grotere schaal toepassen van sensoren en computersystemen er straks meer mensen zijn dan dat er arbeid nodig is om die mensen te onderhouden met de basale levensvoorwaarden (eten, schoon water, onderdak, kleding, onderwijs) en zelfs niet essentiele voorwaarden (recreatie, technologische thuistoepassingen) sterker, nu is die arbeid er al niet.

het is dus uiteindelijk onvermijdelijk dat er iets gaat veranderen anders betekent het alleen maar dat er meer en meer een kloof komt tussen de steeds grotere groep economische schoppelingen en economische succesen en dit zonder dat daar in reeele zin technologisch een reden voor zou moeten zijn, terwijl juist die technologie onze specifieke kwaliteit is.

Citaat:
Definieer extreem.
AD bij zelfmoordneigingen? Ritalin bij agressie-problemen? Wie moet er last van hebben: de omgeving of de patiënt zelf?
Extreem in vergelijking met andere momenten die de patient meemaakt, wanneer de patient zelf de grens stelt dat dit niet meer zijn normale dagelijkse depressie is maar dat die dag zn depressie zich extreem uit.

dit is met agressie lastiger vanwege de last die anderen ervan kunnen hebben, maar omdat dat voornamelijk een resultaat is van de noodzakelijke keuzes in het verleden is dat een zaak om in zijn geheel aan te pakken aangezien je dat, al zou je het willen, niet op individueel niveau kan oplossen.

Citaat:
Daarnaast is 'extreem' subjectief. Voor iemand die het geluk heeft gehad in een stabiele omgeving opgegroeid te zijn, goede jeugd, etc, kan vast lopen op werk waar anderen dat schijnbaar moeiteloos kunnen al extreem zijn. Voor iemand die van jongs af aan heftige problemen heeft meegemaakt, stelt zoiets misschien weinig voor; die zal pas bij veel ernstigere problemen hulp zoeken.
Dit ben ik gewoonweg niet met je eens, iedereen heeft andere triggers iemand met een kutjeugd zoals (en niet neerbuigend naar anderen) de mijne kunnen nog steeds later problemen ondervinden door iets wat volgens een ander schijnbaar irrelevant is.

omdat die triggers en niet op de laatste plaats de reactie op de triggers per persoon verschillen is ook dit weer iets wat je alleen kan oplossen door het geheel zo te creeeren dat mensen zelf hun "prettige plek" kunnen vinden in de wereld.

puur op het nu gericht is het ook hier weer m.i. een voornamelijk persoonlijke beoordeling van de persoon die het probleem meemaakt; die is uiteindelijk degene die het best kan bepalen van; vandaag is het echt een tikje erger dan anders.

wat vooral belangrijk is m.i. is om mensen te stimuleren om medicatie liever bij uitzondering te gebruiken dan bij regel, dit voorkomt gewenning, verslaving en terugkerende problemen later vanwege het niet meer goed werken van lichaamseigen hormoonaanmaak.

ik heb de vaste overtuiging dat het menselijklichaam met daarin de menselijke geest een prachtig mechanisme is met zijn eigen herstelmogelijkheden, en dat je vooral die zo veel mogelijk moet benutten.

echter daarbij geldt weer dat in een systeem gebaseerd op economisch belang en het recht van aangeboren vrijheden en klassesystemen dat menselijk mechanisme een gevecht voert met de bierkaai want de mogelijkheden voor de patient ontbreken om zijn gelukstriggers te zoeken en de dwang om te presteren en medicatie werken bovendien elke progressie tegen die de psyche probeert te maken.

als er niets veranderd aan de essentiele waarden die we hanteren en we ons blijven richten op zo rijk (pff laat me niet lachen, lekker eetbaar dat bedrukte papier en cijfertjes op een scherm) mogelijk worden ipv technologisch zo geadvanceerd mogelijk dan zal chronische depressie (en chronisch manisch of chronische agressie, bij mij uitte het zich nooit in depressies namelijk) nooit verdwijnen onder de mensen, en dat is naast alle ecologische schade die er plaats vindt.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 08-07-2009 om 22:29.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2009, 03:06
VeGs
Avatar van VeGs
VeGs is offline
Citaat:
het punt is dat wanneer we doorgaan met robotica, automatisering en het op grotere schaal toepassen van sensoren en computersystemen er straks meer mensen zijn dan dat er arbeid nodig is om die mensen te onderhouden met de basale levensvoorwaarden (eten, schoon water, onderdak, kleding, onderwijs) en zelfs niet essentiele voorwaarden (recreatie, technologische thuistoepassingen) sterker, nu is die arbeid er al niet.

het is dus uiteindelijk onvermijdelijk dat er iets gaat veranderen anders betekent het alleen maar dat er meer en meer een kloof komt tussen de steeds grotere groep economische schoppelingen en economische succesen en dit zonder dat daar in reeele zin technologisch een reden voor zou moeten zijn, terwijl juist die technologie onze specifieke kwaliteit is.
Even los van de vraag hoe reëel het is, zullen mensen in beroepen die nu nog niet volledig geautomatiseerd zijn een andere nuttige besteding van hun tijd moeten zien te vinden. Mensen worden doorgaans niet gelukkiger van niets doen. En niet iedereen is geschikt om bijvoorbeeld de zorg in te gaan.
Maar dan nog betwijfel ik dat een maatschappij die persoonsgericht is mogelijk is en in hoeverre het daadwerkelijk een oplossing biedt. Bureaucratie verveelvoudigt zich, lijkt mij. Je kunt niet op ieder persoon iemand zetten om voor hem de optimale omgeving te creëren. Als mensen uberhaupt zelf al weten wat een optimale omgeving is.

Citaat:
Extreem in vergelijking met andere momenten die de patient meemaakt, wanneer de patient zelf de grens stelt dat dit niet meer zijn normale dagelijkse depressie is maar dat die dag zn depressie zich extreem uit.
Maar moet je een depressie an sich dan maar accepteren als behorende tot jouw karakter? Zeker een depressie kan van tijdelijke aard zijn, dus waarom niet überhaupt proberen er iets aan te doen als dat je dagelijkse gevoel verbeterd?

Citaat:
dit is met agressie lastiger vanwege de last die anderen ervan kunnen hebben, maar omdat dat voornamelijk een resultaat is van de noodzakelijke keuzes in het verleden is dat een zaak om in zijn geheel aan te pakken aangezien je dat, al zou je het willen, niet op individueel niveau kan oplossen.
Wat doe je als iemand zelf geen enkel probleem heeft met zijn agressie? Of het niet onder ogen wil zien? En nu doel ik op agressie die zich dermate uit dat er geen ernstige delicten uit voortkomen, maar zich bijvoorbeeld uit middels scheldpartijen of intimidatie.

En even dat ik zeker weet dat ik je begrijp: je bedoelt dat agressie voorkomt uit zaken in het verleden? Zou je dat iets meer toe kunnen lichten hoe je dat precies bedoelt?

(Ik dacht dat ik lange zinnen maakte )

Citaat:
Dit ben ik gewoonweg niet met je eens, iedereen heeft andere triggers iemand met een kutjeugd zoals (en niet neerbuigend naar anderen) de mijne kunnen nog steeds later problemen ondervinden door iets wat volgens een ander schijnbaar irrelevant is.
Dat begrijp ik en dat is ook niet wat ik wilde zeggen. Je gaf aan dat mensen pas bij extremen medicijnen moeten gaan gebruiken. Ik wilde hiermee aangeven dat extreem subjectief is en je daardoor nooit voor een ander kunt oordelen. Aan de ene kant beweer je dat mensen te snel naar de medicijnen grijpen. Daarmee spreek je indirect het waardeoordeel uit dat veel mensen medicijnen gebruiken in situaties waar jij het niet nodig acht.
Maar aan de andere kant, wat je nu zelf ook zegt, kan alleen de persoon zelf bepalen wat extreem is. En dat is wat ik aan wilde halen; extreem is subjectief en wat jij misschien een snelle greep naar de medicijnen vindt, kan voor een ander al een extreme situatie zijn.

Citaat:
wat vooral belangrijk is m.i. is om mensen te stimuleren om medicatie liever bij uitzondering te gebruiken dan bij regel, dit voorkomt gewenning, verslaving en terugkerende problemen later vanwege het niet meer goed werken van lichaamseigen hormoonaanmaak.
Veel medicijnen, zoals AD hebben een bepaalde periode nodig voor ze aanslaan en bijvoorbeeld ritalin werkt het best als het op vaste tijden ingenomen wordt. Bij sommige medicijnen zal het eerder negatief uitpakken als ze te pas en te onpas ingenomen worden.
Daarnaast zijn niet alle medicijnen verslavend. Ik meen dat AD bijvoorbeeld niet verslavend zijn. De werking verminderd niet en je hebt na verloop van tijd geen hogere dosis nodig. Zelfde geldt voor ritalin. (Al weet ik dat over beide een verwoede discussie gaat mbt verslavind).

Citaat:
ik heb de vaste overtuiging dat het menselijklichaam met daarin de menselijke geest een prachtig mechanisme is met zijn eigen herstelmogelijkheden, en dat je vooral die zo veel mogelijk moet benutten.
Hangt er vanaf. Met betrekking tot hersensschade: absoluut. Vaak genoeg is gevonden dat hersengebieden functies overnemen na schade.
Maar dat geldt niet voor aangeboren stoornissen als autisme, AD/HD of dyslexie. Dat je veel kunt compenseren middels iq en gedrag is iets anders dan compleet herstellen.
Bovendien is het voordeel van compenseren dat je dan alleen de negatieve kanten hoeft te compenseren en je gebruik kunt maken van de positieve. Als het lichaam dit compleet zou herstellen, verlies je niet alleen de positieve kanten, maar ook de negatieve.
(Al is het natuurlijk persoon- en stoornis-afhankelijk in hoeverre er sprake is van voordelige kanten.)
Met citaat reageren
Oud 09-07-2009, 09:20
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Even los van de vraag hoe reëel het is, zullen mensen in beroepen die nu nog niet volledig geautomatiseerd zijn een andere nuttige besteding van hun tijd moeten zien te vinden. Mensen worden doorgaans niet gelukkiger van niets doen. En niet iedereen is geschikt om bijvoorbeeld de zorg in te gaan.
Nee zo werkt het niet, je moet het baseren op vrijwillige bijdragen; zoals je zegt verruit de meeste mensen houden niet van niks doen, daarentegen hebben ze vaak wel specifieke kwaliteiten en een aantal interesses, waarmee ze aan de slag kunnen.

het verschil is dat het niet 40 uur per week hoeft, niet iedereen het hoeft. het enige wat je uiteindelijk voornamelijk aan mensen hebt is dat ze de kunde hebben om als supervisor op te treden om te kijken of alles blijft gaan zoals het hoort en als technisch specialist/ict-er voor onderhoud van de robotica.

zorg is overigens niet de uitzondering, er is een mythe dat de dienstensector de eeuwige opvanger is van technische mensen die uit vakgebieden komen waar automatisering al plaats vind (fabrieken bv) dit is simpelweg niet waar, buschauffeurs straks niet meer nodig, robots die secuur operaties uit voeren; zijn al in ontwikkeling; ook in die sector is de arts straks meer een begeleider van machines dan een uitvoerende werkkracht.

een andere simpelere oplossing is deze maatschappij behouden met zijn flippo's/credits/cijfertjes op een computerscherm als beloning maar de werkuren van 40 per week verminderen tot 4 per week, zodoende kunnen meer mensen dezelfde hoeveelheid arbeid doen en zo een eerlijk deel "verdienen" (het woord alleen al, net of een afrikaan in de sloppenwijk van johannusburg het niet zou verdienen)

het komt op mij nogal onzinnig over daar de technologische vooruitgang op zich hetgeen is wat de beloning is en niet de flippo's en bovendien economie ervoor zorgt dat techniek niet ten volle benut wordt.

Citaat:
Maar dan nog betwijfel ik dat een maatschappij die persoonsgericht is mogelijk is en in hoeverre het daadwerkelijk een oplossing biedt. Bureaucratie verveelvoudigt zich, lijkt mij.
Nee want voor dat een persoonsgericht systeem kan bestaan zal eerst de huidige manier van samenlevingscoordinatie moeten verdwijnen incluis religieus-politiek-economische belangen, sterker de enige manier waarop het hypothetisch kan is op basis van de wetenschappelijke methode en door dingen globaal toe te passen te beginnen met de meest essentiele als drinkwater en voedsel.
Citaat:
Je kunt niet op ieder persoon iemand zetten om voor hem de optimale omgeving te creëren. Als mensen uberhaupt zelf al weten wat een optimale omgeving is.
Dat klopt je moet zorgen dat van de omgeving (te noemen; onze planeet) bekend is welke grondstoffen er zijn, je moet een scala aan sensoren hebben die naar verschillende regionale databases gaan, en uiteindelijk heb je dan een totale database waarin alle menselijke kennis zit.

dan kan je vervolgens via de wetenschappelijke methode welk is; op basis van alle beschikbare informatie tot een onderbouwde conclusie komen, aan de slag gaan.

de eerste vraag die je zal stellen is; wie is de leider: niemand, ontwikkelingen worden gedaan door een team gebasseerd op wat ze al bij hebben gedragen, een uitvinder van het een of ander heeft automatisch een plaats, bovendien kan elk individu een idee aandragen, dat idee wordt vergeleken met de beschikbare menselijke kennis, de voorraden grondstoffen, er wordt gemeten of er alternatieven bestaan, vervolgens mocht blijken dat het een nieuw idee is wordt de bedenker wederom automatisch deel van het team van mensen die ideeen uitontwikkelen; die gaan vervolgens kijken hoe we het idee zo efficient mogelijk kunnen toepassen met materialen die het zo lang mogelijk mee laten gaan en waarvan zo veel mogelijk hergebruikt kan worden.

Citaat:
Maar moet je een depressie an sich dan maar accepteren als behorende tot jouw karakter? Zeker een depressie kan van tijdelijke aard zijn, dus waarom niet überhaupt proberen er iets aan te doen als dat je dagelijkse gevoel verbeterd?
Nee depressie is geen karaktertrek, iedereen heeft depressies het is een compleet natuurlijk systeem om je psyche te herstellen na een gebeurtenis, bijvoorbeeld: je wordt ontslagen, je voelt je even down, na een weekje denk je, nu is het zat geweest we gaan weer aan de slag.

het verschil tussen een depressief moment bij deze normale situatie en chronische depressies zit hem erin dat bij mensen met chronische depressies de oorzaak van die depressie niet weg gaat.

het probleem is dus dat je deze puur natuurlijke psychische reactie dus best kan onderdrukken maar daar zal je nooit gelukkig van worden, je verbeterd je dagelijkse gevoel er niet mee, het enige wat je doet is een negatief uitslaande reactie van de psyche onderdrukken.

dat is m.i. net zo slecht als medicijnen gebruiken omdat je lacht van plezier, immers dat is de tegenovergestelde natuurlijke reactie van de psyche op een prettige situatie.

Citaat:
Wat doe je als iemand zelf geen enkel probleem heeft met zijn agressie? Of het niet onder ogen wil zien? En nu doel ik op agressie die zich dermate uit dat er geen ernstige delicten uit voortkomen, maar zich bijvoorbeeld uit middels scheldpartijen of intimidatie.
Schelden doet geen pijn toch, daar moet je als mens bovenstaan.
intimidatie zou wanneer de patient zelf niet tot medicatie wil overgaan uiteindelijk tot celstraffen lijden in dit systeem, helaas.

maar nogmaals ik geloof niet dat mensen anderen mensen gaan intimideren als ze lekker in hun vel zitten.
Citaat:
En even dat ik zeker weet dat ik je begrijp: je bedoelt dat agressie voorkomt uit zaken in het verleden? Zou je dat iets meer toe kunnen lichten hoe je dat precies bedoelt?
(Ik dacht dat ik lange zinnen maakte )
(Nee ik ben veel erger; ik moet een boek gaan schrijven )

Lastig want het verschilt van persoon tot persoon maar je wordt niet van de ene op de andere dag agressief, agressie komt voort uit frustratie en frustratie komt voort uit een situatie die jou ongelukkig maakt maar welk je niet kan veranderen.

in mijn geval is dat de relatie met een van mijn ouders geweest maar dat is per individu afhankelijk, en kan zelfs iets zijn wat voor de een een compleet irrelevant en nietszeggend is en desondanks bij een ander voor chronische problematiek zorgt.

Citaat:
Dat begrijp ik en dat is ook niet wat ik wilde zeggen. Je gaf aan dat mensen pas bij extremen medicijnen moeten gaan gebruiken. Ik wilde hiermee aangeven dat extreem subjectief is en je daardoor nooit voor een ander kunt oordelen. Aan de ene kant beweer je dat mensen te snel naar de medicijnen grijpen. Daarmee spreek je indirect het waardeoordeel uit dat veel mensen medicijnen gebruiken in situaties waar jij het niet nodig acht.
Dat klopt, dat ik minder snel naar medicatie zou grijpen in een gegeven situatie dan een ander is dan ook niet de maatstaf.

ik vind dat een buitenstaander, zoals ik altijd moet afraden veel medicatie te gebruiken maar het uiteindelijke oordeel wanneer wel en wanneer niet is inderdaad een subject wat met name voor de patient zelf erg belangrijk is.

ik spreek niet zo zeer een waardeoordeel uit want "de situatie die ik nodig acht" bestaat niet, immers die situatie is de volgende: "wanneer de patient zelf vind dat hij het niet meer volhoudt"

ik zei dat ik dokters te grote kwantiteiten aan medicatie per keer zie uitschrijven en dat mijn inziens veel mensen die dagelijks medicatie gebruiken (om bijvoorbeeld iets simpels te noemen slaappillen) goed moeten nadenken over wat hun problemen veroorzaakt dan de resultaten van de problemen proberen tegen te gaan.

tenminste als die mensen willen dat hun problemen opgelost worden.

Citaat:
Maar aan de andere kant, wat je nu zelf ook zegt, kan alleen de persoon zelf bepalen wat extreem is. En dat is wat ik aan wilde halen; extreem is subjectief en wat jij misschien een snelle greep naar de medicijnen vindt, kan voor een ander al een extreme situatie zijn.
Dat klopt.

Mijn beoordeling is net zo waardeloos op dat vlak dan die van een psych, het enige wat een buitenstaander kan doen is vragen waarom de patient tot die beoordeling is gekomen en samen met de patient die keuze afwegen.

uiteindelijk ligt de beslissing bij de persoon zelf natuurlijk, maar nogmaals bij zo'n afweging zou ik als buitenstaander altijd op mogelijke lichamelijke en geestelijke gevolgen op de lange termijn wijzen en aangeven dat de medicatie geen oplossing is voor de problemen, maar slechts iets wat het momenteel dragelijker maakt en wat bovendien ook nog per keer dat je het inneemt minder effectief wordt.

Citaat:
Veel medicijnen, zoals AD hebben een bepaalde periode nodig voor ze aanslaan en bijvoorbeeld ritalin werkt het best als het op vaste tijden ingenomen wordt. Bij sommige medicijnen zal het eerder negatief uitpakken als ze te pas en te onpas ingenomen worden.
Daarnaast zijn niet alle medicijnen verslavend. Ik meen dat AD bijvoorbeeld niet verslavend zijn. De werking verminderd niet en je hebt na verloop van tijd geen hogere dosis nodig. Zelfde geldt voor ritalin. (Al weet ik dat over beide een verwoede discussie gaat mbt verslavind).
Ik weet uit ervaring dat mijn zus verslaafd was aan ritalin en dat ze bovendien een steeds hogere dosis nodig had om haar "ziekte" onder controle te krijgen.

Dat het eigenlijk haar karakter was in een gegeven omgeving en geen ziekte is weer zoiets wat later bleek.

ook exact waarom de ritalin bij haar, en een zooi anderen niet gewerkt heeft.

Citaat:
Hangt er vanaf. Met betrekking tot hersensschade: absoluut. Vaak genoeg is gevonden dat hersengebieden functies overnemen na schade.
Maar dat geldt niet voor aangeboren stoornissen als autisme, AD/HD of dyslexie. Dat je veel kunt compenseren middels iq en gedrag is iets anders dan compleet herstellen.
Bovendien is het voordeel van compenseren dat je dan alleen de negatieve kanten hoeft te compenseren en je gebruik kunt maken van de positieve. Als het lichaam dit compleet zou herstellen, verlies je niet alleen de positieve kanten, maar ook de negatieve.
(Al is het natuurlijk persoon- en stoornis-afhankelijk in hoeverre er sprake is van voordelige kanten.)
Er is geen sprake van voordelige kanten, negatieve kanten of compenseren ieder mens is zoals hij is en dat alleen zou al het volledige bestaansrecht moeten geven...

het gegeven dat "men" het heeft over negatieve kanten en positieve kanten is omdat sommige persoonseigenschappen handig zijn in een economisch-prestatiegericht systeem en andere eigenschappen niet.
dat wil m.i. niet zeggen dat een eigenschap per definitie een slechte is.

om iets te noemen; als ik het creative talent zou hebben van sommige authisten of het wereldbeeld van sommige mensen met AD/HD dan zou me dat in bepaalde situaties best van pas komen.

echter in deze wereld heb je er geen ruk aan want je kan niet even 2 maanden uittrekken om op je eigen tempo dingen uit te vinden en te creeeren, daardoor zijn bijvoorbeeld authisten een last.
niet omdat authisme een echte afwijking is.

het is slechts een afwijking ten opzichte van de "norm" en die "norm" is niet gebasseerd op alle mensen maar slechts op hen die zonder moeite zich kunnen navigeren in het huidige systeem.

als voorbeeld hiervan wil ik het zoontje nemen van een goede vriendin van mij; zo authistisch als weetikwat.
wil dat zeggen dat deze jongen geen talenten heeft; nee: dit ventje maakt al sinds hij 1 is artistieke werken die niet onder doen voor dat van rasmusje.
andere zaken die voor u en ik doodnormaal zijn doet hij echter langer over, vooraal taallogica is iets wat in zijn tempo meer dan de reguliere tijd zou kosten.

laten ze hem zijn talent uitvoeren en uitontwikkelen, nee, ze stoppen em vol met ritalin gooien hem op een speciale basisschool om tegen de werking van zijn hersenen in er toch de norm aan taal en rekenen in te proppen, vervolgens eisen ze van hem dat tie gaat werken en elke dag elke week elk jaar wordt het jochie ongelukkiger want zijn renatievermogen gaat niet zo te werk, heeft tijd nodig om die dingen te ontwikkelen.

hij heeft zeker talent maar zijn talent mag hij niet ontwikkelen. want dat is niet "nuttig"

nou ik vind zijn kunst wel nuttig en ik vind dat het kind alle recht heeft om op zijn tempo naar zijn inzicht en via zijn interesses zijn plek te vinden in het leven, en nogmaals technologisch is er geen enkele reden waarom dat niet mogelijk zou zijn.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 09-07-2009 om 09:45.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 04:14
VeGs
Avatar van VeGs
VeGs is offline
Citaat:
Nee zo werkt het niet *knip*
Ik vind het een heel mooi idee, maar mijn idee over mensen is er iets te cynisch voor, vrees ik. Sommige mensen houden van werken, maar het zit wel in de aard van het beestje om daar meer voor terug te willen. Ongelijkheid zul je blijven houden en ik vrees dat in ieder systeem er mensen zijn die er in de problemen raken.
Maar goed, dit is inmiddels aardig oftopic.

Aangezien ik de maatschappij zo snel niet zie veranderen, redeneer ik vanuit dat oogpunt.

Citaat:
Nee depressie is geen karaktertrek, iedereen heeft depressies het is een compleet natuurlijk systeem om je psyche te herstellen na een gebeurtenis, bijvoorbeeld: je wordt ontslagen, je voelt je even down, na een weekje denk je, nu is het zat geweest we gaan weer aan de slag.
Een weekje down voelen is geen depressie; er moet sprake zijn van een minimale duur van 2 maanden en het mag niet het gevolg zijn van situaties waarin dergelijke gevoelens normaal zijn, zoals in een rouwperiode.
Ik ben het ook niet met je eens dat een depressie een natuurlijk systeem is ter herstelling. Misschien in beginsel en zolang het normale proporties aanneemt, maar het probleem met een depressie is dat hij zich extremer uit. Daarnaast is het zeker niet zo dat een depressie altijd terug te voeren is op een bepaalde gebeurtenis. Bij sommige mensen komt een depressie letterlijk vanuit het niets en is het geen reactie op een gebeurtenis, maar een gevolg van bijvoorbeeld een verstoorde verhoudingen van neurotransmitters. Een depressie is een complexe aandoening; als het sterk biologisch bepaald is, is het een stuk moeilijker om externe factoren te veranderen en vraag is of het voldoende is. Sommige mensen hebben nou eenmaal een natuurlijke/genetische aanleg voor depressies.

Citaat:
Ik weet uit ervaring dat mijn zus verslaafd was aan ritalin en dat ze bovendien een steeds hogere dosis nodig had om haar "ziekte" onder controle te krijgen.

Dat het eigenlijk haar karakter was in een gegeven omgeving en geen ziekte is weer zoiets wat later bleek.

ook exact waarom de ritalin bij haar, en een zooi anderen niet gewerkt heeft.
Oké, ik had misschien even toe moeten voegen dat ik op mensen doelde bij wie AD/(H)D daadwerkelijk is vastgesteld.
Dat het verslavend werkt bij iemand die het niet nodig heeft, wil ik gelijk geloven.
Wel lullig voor je zus; was het diagnostisch onderzoek zo slecht uitgevoerd?

Citaat:
Er is geen sprake van voordelige kanten, negatieve kanten of compenseren ieder mens is zoals hij is en dat alleen zou al het volledige bestaansrecht moeten geven...
Wat doet een diagnose af aan iemands bestaansrecht? De diagnose an sich verandert iemand niet; eventueel wel hoe hij naar zichzelf gaat kijken en hoe de omgeving dat doet, maar dat kan zowel positief als negatief uitpakken.
Een diagnose wordt pas gegeven zodra iemand tegen problemen aanloopt. Je kunt rustig je hele leven lang ADHD'er zijn zonder er ooit achter te komen, omdat het niet voor problemen zorgt (en feitelijk ben je het dan niet, want een voorwaarde van de DSM-VI is dat het voor problemen moet zorgen).
Een diagnose zie ik als een benaming voor problemen waar men structureel tegenaan loopt en kan daarmee een hulpmiddel zijn voor gerichte hulp.

Maar goed, voor mij heeft het woord stoornis een vrij objectieve betekenis; ik wil er niet mee impliceren dat iemand daardoor minder is of iemand zichzelf moet veranderen, alleen omdat hij afwijkt van het gemiddelde. Maar als het invloed heeft op je levensgeluk, is het een ander verhaal.

Citaat:
het gegeven dat "men" het heeft over negatieve kanten en positieve kanten is omdat sommige persoonseigenschappen handig zijn in een economisch-prestatiegericht systeem en andere eigenschappen niet.
dat wil m.i. niet zeggen dat een eigenschap per definitie een slechte is.
Eens met het laatste. Maar de huidige maatschappij is ook een sociaal systeem, waarbinnen je moet kunnen functioneren en niet alleen een economoisch-prestatiegericht. De meeste mensen zijn sociale wezens, en ook degenen die dat niet zijn, zijn op jonge leeftijd afhankelijk van anderen. Als je het vermogen mist om sociale band aan te gaan met mensen, zul je in elke maatschappij tegen problemen oplopen.

Citaat:
om iets te noemen; als ik het creative talent zou hebben van sommige authisten of het wereldbeeld van sommige mensen met AD/HD dan zou me dat in bepaalde situaties best van pas komen.

echter in deze wereld heb je er geen ruk aan want je kan niet even 2 maanden uittrekken om op je eigen tempo dingen uit te vinden en te creeeren, daardoor zijn bijvoorbeeld authisten een last.
Sommige situaties inderdaad, maar anderen niet. Vandaar dat het zoals iedere eigenschap voor- en nadelen heeft. De vraag is hoe je het zo gebruikt dat de voordelen de doorslag geven.

Citaat:
niet omdat authisme een echte afwijking is.

het is slechts een afwijking ten opzichte van de "norm" en die "norm" is niet gebasseerd op alle mensen maar slechts op hen die zonder moeite zich kunnen navigeren in het huidige systeem.
Bij autisme, AD/HD bijvoorbeeld is wel degelijk sprake van structurele verschillen in de hersenen. De hersenen functioneren echt anders. Neemt niet weg dat er een groot grijs gebied is waar de overgang van normaal naar afwijking zich bevindt, aangezien iedere stoornis zich in verschillende mate kan uiten.
Maar nogmaals, er is niets mis met afwijken van de norm, en ik kan me niet zo druk maken om de benamingen.

Citaat:
laten ze hem zijn talent uitvoeren en uitontwikkelen, nee, ze stoppen em vol met ritalin gooien hem op een speciale basisschool om tegen de werking van zijn hersenen in er toch de norm aan taal en rekenen in te proppen, vervolgens eisen ze van hem dat tie gaat werken en elke dag elke week elk jaar wordt het jochie ongelukkiger want zijn renatievermogen gaat niet zo te werk, heeft tijd nodig om die dingen te ontwikkelen.
Wat zonde. Ik kan me goed voorstellen dat ouders graag willen dat hij beter mee kan draaien in de maatschappij, maar dat is toch geen reden om iets wat iemand graag doet af te remmen?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2009, 15:29
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik vind het een heel mooi idee, maar mijn idee over mensen is er iets te cynisch voor, vrees ik.
Dat kan ik goed begrijpen, ik ben heftig optimistisch dat we meer mieren kunnen zijn en minder parasieten maar het is alsof je keno in het casino speelt.

Citaat:
Sommige mensen houden van werken, maar het zit wel in de aard van het beestje om daar meer voor terug te willen.
Ik geloof niet dat mensen er meer voor terug willen dan een prettig comfortabel leven waarin ze kunnen gaan en staan.
Citaat:
Ongelijkheid zul je blijven houden en ik vrees dat in ieder systeem er mensen zijn die er in de problemen raken.
minder want mensen hebben meer tijd om een comfortabel plek te vinden, de kennis op te zoeken waarover zij willen leren en de kwaliteiten gebruiken die ze graag gebruiken.
Citaat:
Maar goed, dit is inmiddels aardig offtopic.
Aangezien ik de maatschappij zo snel niet zie veranderen, redeneer ik vanuit dat oogpunt.
Vind je, nurture lijkt me in het psychologisch geheel van de mensheid juist essentieel, ik zie het allemaal niet lang meer duren, vroeger was het probleem communicatie, inmiddels hebben we het over terrabytes die door cyberspace vliegen.

Er zijn belangenorganisaties die vasthouden aan eeuwenoude waarden maar het is me duidelijk dat censuur het gaat verliezen van kennis, binnen 6 generaties weet de mensheid meer dan ooit te voren.

maar zoals je wilt als we vanuit de huidige pessimistische situatie moeten kijken dan is er uiteraard m.i. geen oplossing in de concrete zin van het woord, slechts repressie; medicatie is een vorm van repressie, andere vormen zijn soms minder zichtbaar maar hebben een even groot effect.

Citaat:
Een weekje down voelen is geen depressie; er moet sprake zijn van een minimale duur van 2 maanden en het mag niet het gevolg zijn van situaties waarin dergelijke gevoelens normaal zijn, zoals in een rouwperiode.
Onzin het is het exact zelfde mechanisme, het verschil is de snelheid waarmee de geest zichzelf hersteld, van alles kan "normaal" zijn, sommige mensen worden lyrisch tijdens een rouwproces; ik heb letterlijk 8 maanden mijn mond gehouden.

iedereen reageert anders op andere situaties het geheim is dat er geen "normaal" bestaat, iets wat jij ook erkent in je vorige post.

Citaat:
Ik ben het ook niet met je eens dat een depressie een natuurlijk systeem is ter herstelling. Misschien in beginsel en zolang het normale proporties aanneemt, maar het probleem met een depressie is dat hij zich extremer uit.
Het enige verschil is dat een chronische depressies blijft duren omdat de reactie niet afneemt, dat de reactie niet afneemt moet komen omdat de "brandstof" voor de reactie niet afneemt.

Citaat:
Daarnaast is het zeker niet zo dat een depressie altijd terug te voeren is op een bepaalde gebeurtenis. Bij sommige mensen komt een depressie letterlijk vanuit het niets en is het geen reactie op een gebeurtenis, maar een gevolg van bijvoorbeeld een verstoorde verhoudingen van neurotransmitters.
Er is geen sprake van "verstoorde neurotransmitters" er zijn gewoon een oneindig hoeveelheid manieren waarop een psyche kan werken, en geen van ze is "verkeerd" ik weet dat ik ermee tegen de populaire denktrant onder psychologen in gaat maar het is echt zo, mensen zijn geen monotone robots.

als je denkt dat een depressie uit het niets komt dan is dat alleen maar omdat je de reden ervan niet kent, evenzo de persoon die de depressie meemaakt de reden ervan niet kent, dat wil niet zeggen dat er geen reden is. sterker vanuit "niets" vind nooit iets plaats, er moet een bepaalde activiteit zijn als reactie op iets wat er uiteindelijk volgens een ingewikkeld proces zich uit in emoties en gevoelens.

Dit is m.i. een beetje alsof je beweerd vanuit het "niets" verliefd te worden, niet omdat je iemand tegen kwam die jij wel zag zitten.

Citaat:
Een depressie is een complexe aandoening; als het sterk biologisch bepaald is, is het een stuk moeilijker om externe factoren te veranderen en vraag is of het voldoende is. Sommige mensen hebben nou eenmaal een natuurlijke/genetische aanleg voor depressies.
Dat kan je ten eerste niet zo stellen, wat zegt mij dat dat niet uit de opvoeding voortkomt. maar voor we zo ver gaan; laten we stellen dat het zo is.
het klopt dat in families vaak dezelfde eigenschappen voorkomen dus voor de psyche zal dat niet anders gelden, dit veranderd echter nog niets, want inderdaad de psychés van deze mensen reageren wel degelijk "anders" op informatie dan die van u of ik, maar de werking is hetzelfde.

de reactie is anders (bv. extremer, of juist manisch of juist depressies, of vluchtgedrag, of angst of dromen) en de oorzaak is anders dan bij u of ik.

zo werkt het met alle reacties, de dingen die mij pissig maken kunnen voor jou een genot zijn, de emotie die ik krijg bij een kleur is niet de emotie die jij krijgt bij diezelfde kleur.

Dus ja, kort; in families is het te verwachten dat er hoewel er altijd enig verschil zal zijn de psychés meer overeen komen dan die van 2 complete vreemden, bovendien is te verwachten dat de situatie niet net zo anders is als bij eerder genoemde vreemden, vaak heeft dezelfde familie ongeveer dezelfde relaties, dezelfde sociale omgeving en meestal wonen ze globaal zelfs op dezelfde locatie.

het zijn allemaal zaken die een gemeenschappelijke factoren vergroten; maar bekijk dat eens objectief, denkt, voelt, proeft, ruikt de dochter exact hetzelfde als de moeder?

Citaat:
Oké, ik had misschien even toe moeten voegen dat ik op mensen doelde bij wie AD/(H)D daadwerkelijk is vastgesteld.
Ehm dat is de grap; AD/HD is daadwerkelijk bij haar vastgesteld, al met 4 jaren van leeftijd.
Citaat:
Dat het verslavend werkt bij iemand die het niet nodig heeft, wil ik gelijk geloven.
Wel lullig voor je zus; was het diagnostisch onderzoek zo slecht uitgevoerd?
Nee de conclusie dat AD/HD "afwijkende psychische processen" zijn is foutief, ze zijn afwijkend van de norm maar voor een mens kunnen ze prima bestaan want je lichaam functioneert er niet anders onder.

het is een trucje van de natuur om de diversiteit van de soort te vergroten, het heet evolutie geloof ik.

Citaat:
Wat doet een diagnose af aan iemands bestaansrecht? De diagnose an sich verandert iemand niet; eventueel wel hoe hij naar zichzelf gaat kijken en hoe de omgeving dat doet, maar dat kan zowel positief als negatief uitpakken.
Ach kom nou wees eens eerlijk, de diagnose geeft ze geen enkele erkenning, ze worden paria's waar ze ook komen en ze krijgen geen extra voorrechten immers geld wordt er niet uitgetrokken om ze hetgeen te geven wat ze het meest nodig hebben:
De tijd om te ontdekken wie ze precies zijn.

Ze worden verplicht zo veel mogelijk mee te komen met de rest die niet volledig in de war raakt van hoe de samenleving in elkaar zit, dat frustreert ze nog verder en dat helpt de verwarring ook niet af te nemen.

Citaat:
Een diagnose wordt pas gegeven zodra iemand tegen problemen aanloopt. Je kunt rustig je hele leven lang ADHD'er zijn zonder er ooit achter te komen, omdat het niet voor problemen zorgt (en feitelijk ben je het dan niet, want een voorwaarde van de DSM-VI is dat het voor problemen moet zorgen).
Et thus bewijs je exact wat ik bedoel: de maatstaf is dat "de norm" problemen van je ondervindt, er wordt niet eens vanuit het persoonlijk perspectief gekeken, alles draait om de verwachting.

Als mensen niet aan de verwachting voldoen dan moet je je eens afvragen of de verwachtingen niet fout zijn ipv. de mensen fout te noemen.

Citaat:
Een diagnose zie ik als een benaming voor problemen waar men structureel tegenaan loopt en kan daarmee een hulpmiddel zijn voor gerichte hulp.
Ja en aangezien inmiddels depressie, schizofrenie, ad/hd, pdd-nos, agressie, frustratie en vluchtgedrag in tal van middelen van alcohol tot je aankleden als het andere geslacht zo effectief bestreden worden bestaan ze vandaag de dag nog nauwelijks...

of zou het zo zijn dat er vandaag de dag evenveel, nee misschien wel meer mensen niet weten wat ze ervan moeten maken dan in de middeleeuwen.

het verschil is dat ze je toen gewoon een gek noemde en tegenwoordig hebben ze specifieke namen voor wat zij "afwijkende neuroprocessen" vinden.

Voor zo ver ik kan beoordelen moet je om tot zulk een conclusie te komen zelf een behoorlijk afwijkende psyche hebben, maar wie ben ik.

Citaat:
Maar goed, voor mij heeft het woord stoornis een vrij objectieve betekenis; ik wil er niet mee impliceren dat iemand daardoor minder is of iemand zichzelf moet veranderen, alleen omdat hij afwijkt van het gemiddelde. Maar als het invloed heeft op je levensgeluk, is het een ander verhaal.
En je wilt zeggen dat medicatie daar een oplossing voor bied, of ben je het met me eens dat de drogen er voor zorgen dat het "leefbaar" is en ook niet meer dan dat, te verdwaasd om jezelf te verzetten, synthetisch je gelukshormoon net genoeg verhoogd om je geld waard te zijn.

wordt je daar ook maar een cent gelukkig van, het lijkt mij sterk.

Citaat:
Eens met het laatste. Maar de huidige maatschappij is ook een sociaal systeem, waarbinnen je moet kunnen functioneren en niet alleen een economisch-prestatiegericht. De meeste mensen zijn sociale wezens, en ook degenen die dat niet zijn, zijn op jonge leeftijd afhankelijk van anderen. Als je het vermogen mist om sociale band aan te gaan met mensen, zul je in elke maatschappij tegen problemen oplopen.
Elk mens heeft het vermogen sociale banden op te richten, er zijn mensen (zoals ik) die mensen vaker uit de weg gaan dan toenaderen, dit terwijl er ook weer mensen zijn die juist zo veel en zo vaak mogelijk mensen om zich heen willen, het sociale aspect van mensen heeft echter niets te maken met de sociaal-economische prestatiestandaard, zonder flippo's zoeken mensen elkander nog steeds op, al voor economie bestonden er al steden.

Mensen zijn kuddedieren, dat itt. economie zit inderdaad in ons bloed.

Citaat:
Sommige situaties inderdaad, maar anderen niet. Vandaar dat het zoals iedere eigenschap voor- en nadelen heeft. De vraag is hoe je het zo gebruikt dat de voordelen de doorslag geven.
En dat ben ik niet met je eens, het is altijd voordelig, de enige redenen waarvoor het geen "nuttige" eigenschappen zijn is omdat het minder of geen geld in het laatje brengt.

de zaak is m.i. om mensen de tijd te geven zelf hun talenten te ontwikkelen, itt. op 5 jarige leeftijd vragen:"wat wil je worden" vervolgens beperkte kennis kan ontvangen waar niet iedereen in geïnteresseerd om vervolgens na de eerste 20 veel te korte jaren als jan met de pet aan te sluiten in de rij van lemmings.

de jeugd is juist de tijd van ontdekking, kennisvergaring, interesses ontwikkelen, voor geen van die 3 krijgt een mens in deze samenleving tijd en dan vraagt men zich af hoe het komt dat volwassen rationele mensen dan uiteindelijk geheel met zichzelf in de knoop zitten.

Wat is er veranderd sinds: "je moet zo veel mogelijk van je leven maken, en zo veel mogelijk proberen"
dat het nu: "eet slaap werk en ga dood" is geworden, tenminste als er al werk is. in dat geval heeft men het liefst dat je direct sterft.

beste vegs; dat komt omdat die mensen hun identiteit nooit hebben mogen vinden en zich niet kunnen berusten in het getalletje wat "de norm" ze heeft gegeven.

Citaat:
Bij autisme, AD/HD bijvoorbeeld is wel degelijk sprake van structurele verschillen in de hersenen. De hersenen functioneren echt anders.
Uiteraard functioneren de hersenen anders, het verschil tussen jou en mij is dat ik het doodnormaal vind dat hersenen anders kunnen functioneren.

en die hersenen gaan zich toch niet aan jouw wil aanpassen dus wat veel effectiever is, is de omgeving aanpassen aan de hersenen.

Nu zie je primitieve halfslachtige pogingen om de hersenen aan te passen aan de omgeving, een slechte schadelijke, onnatuurlijke en bovendien beangstigende trend.

Citaat:
Neemt niet weg dat er een groot grijs gebied is waar de overgang van normaal naar afwijking zich bevindt, aangezien iedere stoornis zich in verschillende mate kan uiten.
Maar nogmaals, er is niets mis met afwijken van de norm, en ik kan me niet zo druk maken om de benamingen.
Jij vind dat daar niets mis mee is, ik vind dat daar niet mis mee is, waarom is het dan toch zo dat er een paar duizend mensen zijn die aan de top staan van een systeem wat een economische prestatienorm nastreeft wat zich resulteert in mensen die niet meer weten wat ze moeten denken en middelmatige producten die de meeste toch niet kunnen krijgen.

nee vegs, jij vind afwijken van de norm niet erg, ik vind afwijken van de norm niet erg, sterker ik ondersteun en stimuleer het; maar er zijn mensen die afwijken van de norm erg vinden.

nogmaals misschien is de norm wel veel te beperkt om een norm te zijn...

misschien... heel misschien bestaat er wel niet eens een norm.
Misschien is het hele leven niets anders dan keuzes maken op basis van jouw interpretatie van de informatie die jij tegenkomt.

"its either unlimited rights or no rights at all" ik neig naar het eerste.

Citaat:
Wat zonde. Ik kan me goed voorstellen dat ouders graag willen dat hij beter mee kan draaien in de maatschappij, maar dat is toch geen reden om iets wat iemand graag doet af te remmen?
Ja dat is zonde.

Het heeft niets met zijn ouders te maken, zijn moeder en vader hebben 2 kinderen, beiden autist en beiden vreselijke schatjes als je weet hoe je ermee moet omgaan; het jochie waar ik je over verteld lijkt sprekend om mij vroeger, gefrustreerd en boos, het meisje is heel aandachtsbehoevend.

En de ouders tja die willen absoluut de tijd geven aan het ventje om zijn creatieve (bouwers) talenten uit te ontwikkelen (echt het mannetje zat nog eerder met carburateurs te kloten dan ik) maar daar krijgen ze geen tijd voor, ze moeten immers van de norm zich bezighouden met andere kennis, kennis die ze niet interesseert, en omdat het ze niet interesseert zullen ze die kennis ook niet tot nauwelijks onthouden.

zo werkt een mens namelijk, als het je geen ruk kan schelen dan verander je daar weinig aan.

Maar die kennis die hem niet interesseert is wel hetgeen wat de "norm" van hem verwacht als hij straks wel 12!!!! is... en door moet naar de volgende kennisnorm...

de realiteit is jammer genoeg dat 12 jaar voor hem niet genoeg is om die norm te behalen, sterker heel zijn leven niet; want de norm zal zijn psyche namelijk aan z'n reet roesten.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 14-07-2009, 09:31
Verwijderd
alleen al het feit dat je aseksueel wordt van die middelen geeft al aan dat ze het nooit aan jonge mensen moet voorschrijven. O jah hier viagra 10 euro per stuk, en later krijg je het toch niet mee want het is te slecht voor jonge mensen. En je voor je vriendin ben je niet goed genoeg. Klaar. Tijd voor een feest als ik van het vergif of ben.
Ik laat me liever opnemen voor de rest van me leven dan voor de rest van me leven geen seksuele prikkeling meer te hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2009, 04:26
VeGs
Avatar van VeGs
VeGs is offline
Hoe langer de posts, hoe meer mijn chronisch uitstelgedrag begint op te spelen.

Citaat:
arPos
Ik geloof niet dat mensen er meer voor terug willen dan een prettig comfortabel leven waarin ze kunnen gaan en staan.
Dat denk ik niet; ook als mensen dat doen waar ze goed in zijn, zijn er verschillen in capaciteiten die je nodig hebt. Niet iedereen kan bepaalde werkzaamheden uitvoeren en doorgaans wil men daar status en geld voor terug.
Dat staat nog los van het feit dat er mensen zullen moeten zijn die rotklusjes opknappen.

Citaat:
Vind je, nurture lijkt me in het psychologisch geheel van de mensheid juist essentieel, ik zie het allemaal niet lang meer duren, vroeger was het probleem communicatie, inmiddels hebben we het over terrabytes die door cyberspace vliegen.
Uiteraard heeft nurture veel invloed. Maar aangezien ik de nurture niet zo snel zie veranderen, bekijk het liever vanuit bestaand oogpunt. Daarbinnen zijn ook middelen om omstandigheden te veranderen, en dat lijkt me realistischer dan vanuit een fictief wereldbeeld te redeneren. Ik ben niet zo idealistisch ingesteld.

Citaat:
Onzin het is het exact zelfde mechanisme, het verschil is de snelheid waarmee de geest zichzelf hersteld, van alles kan "normaal" zijn, sommige mensen worden lyrisch tijdens een rouwproces; ik heb letterlijk 8 maanden mijn mond gehouden.
Ik had het over het klinische ziektebeeld. Een weekje down zijn een depressie noemen, is vergelijkbaar met een kind dat een drukke bui heeft een ADHD'er noemen.
Oftewel, het verschil maken tussen een gewone tijdelijke bui, of een structurele verandering.
Daarbij is een rouwproces zo ingrijpend, dat het niet meer dan logisch is dat mensen daar op verschillende wijze op kunnen reageren. Het is wat anders als iemand zelfmoordgedachtes krijgt, omdat hij een keer een tentamen niet gehaald heeft. Dan zit er meer achter die heftige gevoelens en is het geen normale reactie op een gebeurtenis. Misschien voor die persoon wel, maar of hij daar gelukkig van wordt?

Citaat:
Het enige verschil is dat een chronische depressies blijft duren omdat de reactie niet afneemt, dat de reactie niet afneemt moet komen omdat de "brandstof" voor de reactie niet afneemt.
Wat als die brandstof wel afgenomen is, maar er al sprake is van een veranderd mechanisme?

Chronische stress kan voor een blijvende verandering in de hersens zorgen, waardoor een depressie ontstaat/blijft bestaan. De stress wegnemen is dan vaak niet voldoende om de depressie op te heffen.

Citaat:
iedereen reageert anders op andere situaties het geheim is dat er geen "normaal" bestaat, iets wat jij ook erkent in je vorige post
Maar zodra iemand psychologische reactie diegene niet gelukkiger maakt, zie ik niet in wat het politieke correcte antwoord 'geeft niet joh, iedereen is anders' oplevert.

Verkeerd, abnormaal, afwijkend, etc; het betekent een afwijking van de norm, meer niet. Het zijn geen waarde-oordelen.

Citaat:
Er is geen sprake van "verstoorde neurotransmitters" er zijn gewoon een oneindig hoeveelheid manieren waarop een psyche kan werken, en geen van ze is "verkeerd" ik weet dat ik ermee tegen de populaire denktrant onder psychologen in gaat maar het is echt zo, mensen zijn geen monotone robots.
Naar mijn weten werken alle hersens dmv neuronen, neurotransmitters, etc. De mate waarin deze afgegeven worden en de verbindingen tussen delen, kan anders zijn, waardoor prikkels anders verwerkt worden.
'Verkeerd' slaat op het feit dat het voor de persoon zelf problemen oplevert, en ik heb hierboven al gezegd wat ik daar van vind.

En of mensen geen monotone robots zijn.... Tja... Er zijn (sociaal) psychologen die niet geloven in vrije wil en zo vreemd is dat niet. Mensen door hun genen op een bepaalde manier voorgeprogrammeerd en reacties van de buitenwereld versterken bepaalde gedragspatronen. Je zou vrije wil kunnen zien als ruis die bepaald welke gedragspatronen geactiveerd worden, waardoor een soort gevoel van vrije wil gecreëerd wordt.

Ik ervaar het zelf niet zo, maar het zou me niets verbazen. Voor mij zijn hersens en geest feitelijk hetzelfde, zij het op een ander niveau. Beiden beïnvloedden elkaar zo sterk, dat het mij waarschijnlijker lijkt dat we de kennis daarover niet compleet hebben, dan dat er ergens iets als een 'geest' is, die los staat van het lichaam.
Een voorgeprogrammeerde robot, in staat tot leren, waardoor er door omgevingsfactoren een unieke robot uitkomt, die de illusie heeft van vrije wil.

(Maak van het 'niet idealistisch gerust pessimistisch.)

Citaat:
als je denkt dat een depressie uit het niets komt dan is dat alleen maar omdat je de reden ervan niet kent, evenzo de persoon die de depressie meemaakt de reden ervan niet kent, dat wil niet zeggen dat er geen reden is. sterker vanuit "niets" vind nooit iets plaats, er moet een bepaalde activiteit zijn als reactie op iets wat er uiteindelijk volgens een ingewikkeld proces zich uit in emoties en gevoelens.
Eens; met 'uit het niets' doelde ik op een concrete gebeurtenis waarna verwezen kan worden. Maar een lange periode van stress, of een aanhoudend laag zelfbeeld, etc, zijn redenen genoeg, al dan niet gecombineerd met een biologische predispositie.

Citaat:
Dat kan je ten eerste niet zo stellen, wat zegt mij dat dat niet uit de opvoeding voortkomt. maar voor we zo ver gaan; laten we stellen dat het zo is.
Tweeling-onderzoek (eeneiig), die direct na de geboorte gescheiden zijn en beiden in een ander adoptiegezin opgegroeid zijn. Enige overeenkomst: genen en hormonen/voeding/etc die men van de moeder mee krijgt. Als één van beiden ooit depressies heeft (gehad), is de kans groter dat de ander dat ook heeft.
Een eventueel kritiekpunt kan zijn dat de kans bestaat dat bij adoptiekinderen sowieso meer depressies voorkomen (als dat zo is). Dan zou de schatting erfelijkheid te hoog uit kunnen vallen. Maar daar zou men voor gecontroleerd moeten kunnen hebben.

Citaat:
het zijn allemaal zaken die een gemeenschappelijke factoren vergroten; maar bekijk dat eens objectief, denkt, voelt, proeft, ruikt de dochter exact hetzelfde als de moeder?
Ik beweer toch niet dat er sprake is van een 100% overeenkomst?

Citaat:
Ehm dat is de grap; AD/HD is daadwerkelijk bij haar vastgesteld, al met 4 jaren van leeftijd.
Excuses, dan begreep ik je verkeerd. Wel opvallend, de meeste volwassen personen hoeven de dosis nooit te verhogen.

Citaat:
Nee de conclusie dat AD/HD "afwijkende psychische processen" zijn is foutief, ze zijn afwijkend van de norm maar voor een mens kunnen ze prima bestaan want je lichaam functioneert er niet anders onder.

het is een trucje van de natuur om de diversiteit van de soort te vergroten, het heet evolutie geloof ik.
Ze zijn afwijkend van de norm, dus zijn ze afwijkend. Meer wordt met afwijkend niet bedoeld. Ik heb het idee dat we regelmatig tegen een definitie-kwestie aanlopen. Vanuit mijn studie ben ik niet anders gewend dan termen als afwijkend, etc, te hanteren. Echter betekenen ze dan ook niets meer dan dat, en ik vind het zinloos om dat telkens te herhalen.
Maar zodra je me er elke keer op wijst dat er iemand niet minder is, omdat zijn hersens anders functioneren, voel ik me daar wel toe gedwongen. Ondanks dat ik dat compleet met je eens ben.

Citaat:
Ach kom nou wees eens eerlijk, de diagnose geeft ze geen enkele erkenning, ze worden paria's waar ze ook komen en ze krijgen geen extra voorrechten immers geld wordt er niet uitgetrokken om ze hetgeen te geven wat ze het meest nodig hebben:
De tijd om te ontdekken wie ze precies zijn.

Ze worden verplicht zo veel mogelijk mee te komen met de rest die niet volledig in de war raakt van hoe de samenleving in elkaar zit, dat frustreert ze nog verder en dat helpt de verwarring ook niet af te nemen.
Ik ben het absoluut niet met je eens dat het altijd zo moet gaan.

Ik denk dat het sterk afhangt wanneer je die diagnose krijgt, wie in de omgeving daarvan op de hoogte zijn en hoeveel invloed je zelf gehad hebt gehad op het verkrijgen hiervan en het inlichten van anderen.

Als je al op jonge leeftijd de diagnose krijgt, omdat je ouders je naar de psychiater heeft gestuurd, heb je daar zelf niet voor kunnen kiezen. Dat kan het accepteren van een diagnose al een stuk moeilijker maken dan als je als (jong)volwassen persoon zelf naar een psychiater stapt in de hoop een oplossing te vinden voor je chronische problemen.

Als je weinig mensen op de hoogte brengt van je diagnose, kun je door onwetende mensen ook niet als patiënt behandeld worden. Dat gaat opnieuw een stuk moeilijker als kind, omdat het dan je ouders zijn die dit bepalen.

Aan de andere kant kan een diagnose ook opluchting geven; de wetenschap dat je niet gek, lui of dom bent, bijvoorbeeld. Herkenning bij anderen. Meer zelfinzicht waarom dingen bij jou niet zo (makkelijk) gaan als ze bij anderen wel gaan. Concrete tips en begeleiding. Hulp bij studie en/of speciale regelingen, extra studie-financiering, persoons-gebonden budget, etc. En ja, ook medicatie.

En natuurlijk kun je een psychiater treffen die niet verder kijkt dan zijn neus lang is en behalve medicatie niets kan bedenken. Of een omgeving die je niet serieus neemt, je niet gelooft of beweert dat je je aanstelt en je toch echt gewoon gek, lui of dom bent.
Maar in het eerste geval zoek je gewoon een andere psychiater; en in het tweede geval dachten ze toch al dat je gek, lui of dom was. Dus daar verandert vrij weinig.

En de tijd om te ontdekken wie ze zijn... Sommige mensen komen er nooit achter wie ze zijn.

Citaat:
Et thus bewijs je exact wat ik bedoel: de maatstaf is dat "de norm" problemen van je ondervindt, er wordt niet eens vanuit het persoonlijk perspectief gekeken, alles draait om de verwachting.

Als mensen niet aan de verwachting voldoen dan moet je je eens afvragen of de verwachtingen niet fout zijn ipv. de mensen fout te noemen.
Wat als je zelf graag aan die verwachtingen wilt voldoen, maar dat niet kunt?
Wat moet er dan veranderen; het systeem, of de eisen die je aan jezelf stelt.

Citaat:
Ja en aangezien inmiddels depressie, schizofrenie, ad/hd, pdd-nos, agressie, frustratie en vluchtgedrag in tal van middelen van alcohol tot je aankleden als het andere geslacht zo effectief bestreden worden bestaan ze vandaag de dag nog nauwelijks...
Wat heeft gerichte hulp bij een ontstaan probleem te maken met het voorkómen van die problemen?
Problemen zullen altijd blijven ontstaan; dat mensen geholpen kunnen worden, staat daar los van.

Citaat:
of zou het zo zijn dat er vandaag de dag evenveel, nee misschien wel meer mensen niet weten wat ze ervan moeten maken dan in de middeleeuwen.
De maatschappij is veranderd; hij is sneller en ingewikkelder geworden en stelt meer eisen, met name aan volwassenen. Aan de andere kant is hij ook veiliger geworden. Afhankelijk van het soort stoornis of probleemgedrag zal dat verminderd zijn of juist meer.

Als er binnen de huidige maatschappij iets zou moeten veranderen, is het de druk om te presteren. Deze is momenteel erg hoog en levert vaak problemen op. Het zou makkelijker geaccepteerd moeten worden dat iemand iets maar tot een bepaald niveau kan.
Aan de andere kant is bepaalde mate van prestatiedruk mi wel positief. Anders hoeft iets maar even niet leuk of wat moeilijker te zijn, of het wordt opgegeven.

Citaat:
het verschil is dat ze je toen gewoon een gek noemde en tegenwoordig hebben ze specifieke namen voor wat zij "afwijkende neuroprocessen" vinden.

Voor zo ver ik kan beoordelen moet je om tot zulk een conclusie te komen zelf een behoorlijk afwijkende psyche hebben, maar wie ben ik.
Ik zou persoonlijk liever in deze tijd het predicaat autist hebben, dan toentertijd gek.

Citaat:
En je wilt zeggen dat medicatie daar een oplossing voor bied, of ben je het met me eens dat de drogen er voor zorgen dat het "leefbaar" is en ook niet meer dan dat, te verdwaasd om jezelf te verzetten, synthetisch je gelukshormoon net genoeg verhoogd om je geld waard te zijn.

wordt je daar ook maar een cent gelukkig van, het lijkt mij sterk.
Die omschrijving is niet representatief voor iedereen die medicatie gebruikt. Genoeg mensen hebben niet tot weinig last van bijverschijnselen en hebben er veel baat bij.
Het is altijd makkelijk om iets te veroordelen door gevallen aan te halen waarbij het extreem fout gaat. Uiteindelijk kies je zelf voor die medicijnen; als het voor jou niet helpt, dan neem je ze niet.
Dus ja, ik kan me voorstellen dat je daar gelukkiger van wordt.

Los daarvan vind ik het een vrij hypocriete stelling als je zelf wel softdrugs gebruikt. Dat is in feite toch exact hetzelfde? Middelen gebruiken om de situatie draaglijker te maken.

Citaat:
Elk mens heeft het vermogen sociale banden op te richten, er zijn mensen (zoals ik) die mensen vaker uit de weg gaan dan toenaderen, dit terwijl er ook weer mensen zijn die juist zo veel en zo vaak mogelijk mensen om zich heen willen, het sociale aspect van mensen heeft echter niets te maken met de sociaal-economische prestatiestandaard, zonder flippo's zoeken mensen elkander nog steeds op, al voor economie bestonden er al steden.

Mensen zijn kuddedieren, dat itt. economie zit inderdaad in ons bloed.
Dat neemt niet weg dat er dus mensen zijn die, ongeacht de maatschappij waar ze in leven, tegen problemen aan lopen. Omdat ze moeite hebben met sociaal contact en dat zul je altijd nodig hebben.

Citaat:
n dat ben ik niet met je eens, het is altijd voordelig, de enige redenen waarvoor het geen "nuttige" eigenschappen zijn is omdat het minder of geen geld in het laatje brengt.
Wat is het voordeel van dyslexie?

Citaat:
de zaak is m.i. om mensen de tijd te geven zelf hun talenten te ontwikkelen, itt. op 5 jarige leeftijd vragen:"wat wil je worden" vervolgens beperkte kennis kan ontvangen waar niet iedereen in geïnteresseerd om vervolgens na de eerste 20 veel te korte jaren als jan met de pet aan te sluiten in de rij van lemmings.
Als je de kennis niet ontvangt, weet je ook niet of je het interessant vindt. Daarnaast is sommige kennis essentieel om te snappen waarom bepaalde zaken gaan zoals ze gaan of zo gekomen zijn. Dan kun je het nog zo saai vinden; bepaalde achtergrondinformatie is noodzakelijk.

[quote]
de jeugd is juist de tijd van ontdekking, kennisvergaring, interesses ontwikkelen, voor geen van die 3 krijgt een mens in deze samenleving tijd en dan vraagt men zich af hoe het komt dat volwassen rationele mensen dan uiteindelijk geheel met zichzelf in de knoop zitten.[quote]
In de middeleeuwen kreeg de jeugd die kans wel?

Citaat:
beste vegs; dat komt omdat die mensen hun identiteit nooit hebben mogen vinden en zich niet kunnen berusten in het getalletje wat "de norm" ze heeft gegeven.
Dat zou dyslexie of autisme voorkomen? Of AD/HD? Het zou minder frustratie kunnen geven, maar dat staat los van de stoornis an sich.
Het kan er wel voor zorgen dat een afwijkend functioneren geen probleem wordt, maar het voorkomt het ontstaan er van niet mee.

Citaat:
Uiteraard functioneren de hersenen anders, het verschil tussen jou en mij is dat ik het doodnormaal vind dat hersenen anders kunnen functioneren.
Dring me aub geen meningen op die ik niet heb.

Citaat:
en die hersenen gaan zich toch niet aan jouw wil aanpassen dus wat veel effectiever is, is de omgeving aanpassen aan de hersenen.
Voor zover mogelijk, is dat een ideale oplossing. Maar een complete maatschappij pas je niet aan, dus kan het slechts op kleine schaal. Daarnaast kan dat soms niet voldoende zijn voor iemand.
Stel dat je graag een functie op universitair niveau wilt doen, daar de intelligentie voor hebt, maar niet het concentratievermogen. Moet je dan maar op mbo-niveau gaan werken, als je met medicatie wel een inhoudelijk uitdagende functie aankunt?
Daar zou ik pas depressief van worden.

Citaat:
Klingeldingel
alleen al het feit dat je aseksueel wordt van die middelen geeft al aan dat ze het nooit aan jonge mensen moet voorschrijven. O jah hier viagra 10 euro per stuk, en later krijg je het toch niet mee want het is te slecht voor jonge mensen. En je voor je vriendin ben je niet goed genoeg. Klaar. Tijd voor een feest als ik van het vergif of ben.
Definieer 'die middelen'.
Een bron van het aantal mensen bij wie die verschijnselen daadwerkelijk optreden, zou ook prettig zijn.

Citaat:
Ik laat me liever opnemen voor de rest van me leven dan voor de rest van me leven geen seksuele prikkeling meer te hebben.
Wel jammer dat je weinig aan seksuele prikkels hebt bij een levenslange opname. Tenzij je van frustratie houdt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Gezocht: ADHD-patiënten voor 'interview' (liefst die medicatie gebruik(t)en)
Mara
12 02-10-2006 11:34
Psychologie Medicatie bij ADHD
Flit
5 01-04-2006 08:52
Psychologie dringend vraagje over medicatie
moon
1 05-08-2005 22:52
Psychologie Algemeen anti-depressiva (en andere medicijnen) topic.
Quiana
499 16-01-2005 13:04
Psychologie Medicatie
humanbrainfuker
10 24-11-2003 20:12
Lichaam & Gezondheid Migraine patienten (-> medicatie)
Miracle
9 15-03-2003 12:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.