Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2009, 15:13
Ssofie
Ssofie is offline
De overheid zou meer kunnen betekenen in het vinden van een passende werkplek of deze creëren voor jongeren en volwassenen met een autisme spectrumstoornis (ASS) functionerend op normaalbegaafd niveau.
Met name door bijvoorbeeld beter in te spelen op de sociale vaardigheden van de autist, omdat veelal hier de tekortkomingen liggen.

Graag hoor ik jullie ideeën en/of mening hierover.

Vriendelijke groet,

Sofie Vos
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2009, 17:05
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Als iemand die zelf het syndroom van Asperger heeft en (noodgedwongen) als productiemedewerker werkzaam is in de sociale werkvoorziening kan ik me hier volledig in vinden. Dat er tot dusver zo weinig op dit gebied vanaf de kant van de overheid wordt gedaan, is naar mijn mening te wijten aan een tekort aan kennis over stoornissen in het autistische spectrum bij de overheid. Het is dus van essentieel belang dat hier eerst aandacht aan besteed wordt.
Overigens zou ik je er op willen wijzen dat de afkorting voor autisme spectrumstoornis een sterke verwantschap vertoont met de Engelse benaming voor een niet nader te omschrijven lichaamsdeel, vandaar dat ik zelf dus liever de term stoornis in het autistische spectrum hanteer.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 16-07-2009, 21:12
Ssofie
Ssofie is offline
Logo voor gehandicapten-vriendelijke vacature
15-07 2009 | 02:22 | Door: Alexandra Sweers

Minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) vraagt werkgevers of zij met een herkenbaar symbool in hun vacatures willen aangeven dat zij openstaan voor sollicitanten met een lichamelijke en/of geestelijke beperking. ‘Een sympathiek idee’, vindt de CG-raad, ‘maar wel met risico’s.’
Door Alexandra Sweers - Donner maakte woensdag zijn voornemen bekend om samen met werkgeversorganisaties te kijken of mensen met een arbeidshandicap zo kunnen worden aangemoedigd om te reageren op een baan. Het is een van de maatregelen om meer jongeren met een zogeheten Wajong-uitkering aan het werk te krijgen. Door het logo moeten zij het vertrouwen krijgen dat ze ook echt kans maken en dat de werkgever niet terugschrikt voor een handicap.

Discriminatie
Risico is wel dat de werkgever die een logo gebruikt bij voorbaat kiest wel of niet open te staan voor werknemers met handicap, stelt Hadewych Cliteur, adjunct-directeur van de CG-raad. ‘Dat is discriminatie. Ook de jongeren kunnen er dan vanuit gaan dat vacatures zonder logo per definitie niet voor hen zijn bedoeld.’

Effect
In Engeland wordt er al een speciaal logo gebruikt, legt Cliteur uit. ‘Donner zegt dat het daar een positief effect heeft. Wij willen graag van hem weten hoe het mogelijke effect van discriminatie in Engeland uitpakt.’ Cliteur: ‘Het is natuurlijk goed dat werkgevers met een symbool actief uitspreken dat zij openstaan voor deze jongeren.’

Voucher
De minister wil werkgevers die Wajongers in dienst nemen ook meer ondersteuning bieden en belonen. Hij introduceert vanaf september een ‘adviesvoucher’ waarmee werkgevers gratis informatie en begeleiding kunnen krijgen om Wajongers naar een goede werkplek te leiden. Donner stelt hiervoor 5,5 miljoen euro beschikbaar.
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:58.