Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2004, 15:05
Verwijderd
Het gaat over het volgende. Een vriendin van mij hecht veel waarde aan bezit, en ik ben van mening (uit eigen ervaring en door veel te lezen), dat bezit niet de weg tot levensgeluk is. Alleen laat het zich moeilijk onder woorden brengen wat ik haar wil vertellen.
Wie heeft hier krachtige argumenten of voorbeelden waarmee ik haar zou kunnen overtuigen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-12-2004, 15:12
Sartre
Sartre is offline
You can't buy more time, cause time won't accept our money. Bad religion geloof ik.
__________________
Единый, могучий Советски
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 15:32
Verwijderd
Bezit is geen voldoende voorwaarde voor geluk, maar wel een noodzakelijke.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 15:34
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
geld zelf brengt geen geluk.

wat je ermee kunt doen wel.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 27-12-2004 @ 16:05 :
(...)

Wie heeft hier krachtige argumenten of voorbeelden waarmee ik haar zou kunnen overtuigen?
Het lijkt me sterk dat die er zijn, want jij neemt ook alleen maar de standpunten over van de schrijvers die jij hebt gelezen en voorts kun je niet jouw eigen ervaringen direct of analogisch op haar toepassen. Bummer
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 15:47
JackieZ
Avatar van JackieZ
JackieZ is offline
Verkrachten.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 15:48
JackieZ
Avatar van JackieZ
JackieZ is offline
Nee, even serieus, dat kun je natuurlijk niet doen, maar tsja, ik zou zeggen, ze komt het dan nog wel te weten, als haar een keer iets naars overkomt. Ik denk dat het virj moeilijk is om van zo'n "verslaving" aan bezit e.d. af te komen als je nog in de waan leeft dat het gelukkig maakt.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 16:11
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Maar waarom maakt geld/bezit niet gelukkig dan?
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 16:12
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-12-2004 @ 16:32 :
Bezit is geen voldoende voorwaarde voor geluk, maar wel een noodzakelijke.
weet je 't zeker?
geld maakt niet gelukkig, maar het is wel handig als.. niet overtuigd. begin. zo'n visieuze cirkel weet je wel.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 16:15
JackieZ
Avatar van JackieZ
JackieZ is offline
Als je denkt dat geld je gelukkig maakt, of dat de dingen die je met geld kunt doen je gelukkig maken, dan voel je je misschien gelukkig, maar dieper dan dat geld of die spullen gaat je geluk dan ook niet. Het is dan geen fundamenteel geluk, dat het leven zelf als grondslag heeft.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 16:19
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld - Harrie Jekkers

Kijk, bezit/geld maakt je niet gelukkig, maar het helpt wel een handje
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 16:45
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 27-12-2004 @ 17:12 :
weet je 't zeker?
geld maakt niet gelukkig, maar het is wel handig als.. niet overtuigd. begin. zo'n visieuze cirkel weet je wel.
Denk jij dat je gelukkig kan worden van naakt rondbanjeren op straat zonder eten en drinken, dan?

Sowieso al knap als je dat langer dan 3 dagen volhoudt, laat staan dat je gelukkig kunt zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 17:56
Poor twisted me
Avatar van Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Geld maakt niet gelukkig omdat:

Stel je voor dat je alleen in een huis zit, een heel groot huis. Overal staan dure spullen, een grote bioscoop met minibar etc etc...
Maar stel je eens voor dat je elke avond helemaal alleen moet gaan slapen in dat grote huis, helemaal niemand om je heen. Stel je eens voor dat je een film wilt gaan kijken en dat je helemaal niemand hebt om een film mee te kijken.

Je hebt een dure tennisbaan langs je huis, maar de enige waarmee je een potje kunt tennissen is het tennisballen kanon dat aan de andere kant van het net staat.

Geld is niet alles, het is alleen makkelijk als je er genoeg van hebt.
__________________
It's all fun and games, until someone looses an eye...than it's fun and games you can't see
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 18:14
hotrid
Avatar van hotrid
hotrid is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 27-12-2004 @ 18:56 :
Geld maakt niet gelukkig omdat:

Stel je voor dat je alleen in een huis zit, een heel groot huis. Overal staan dure spullen, een grote bioscoop met minibar etc etc...
Maar stel je eens voor dat je elke avond helemaal alleen moet gaan slapen in dat grote huis, helemaal niemand om je heen. Stel je eens voor dat je een film wilt gaan kijken en dat je helemaal niemand hebt om een film mee te kijken.

Je hebt een dure tennisbaan langs je huis, maar de enige waarmee je een potje kunt tennissen is het tennisballen kanon dat aan de andere kant van het net staat.

Geld is niet alles, het is alleen makkelijk als je er genoeg van hebt.
Zoiezo gelul , laten we eerlijk zijn. Als je geld hebt, heb je herkenning en macht. Waar wat volk op af komt, hierbij behoren ook dames, tennisbuddy's en dergelijke...
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 18:18
Verwijderd
Aan jullie heb ik heb ik ook niet veel

Ik schrijf er wel een stuk over, dat werkt ook goed.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 18:20
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 27-12-2004 @ 16:34 :
geld zelf brengt geen geluk.

wat je ermee kunt doen wel.
Ook dat laatste is niet het geval, maar hierover later meer
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 18:30
fil
fil is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 27-12-2004 @ 16:05 :
ik ben van mening (uit eigen ervaring en door veel te lezen), dat bezit niet de weg tot levensgeluk is.
Wow! Ik ben onder de indruk van het aantal moraalridders hier! Echter, ik vraag me af op welke manier jij je ervaringen hebt geïnterpreteerd en wat je precies hebt gelezen...
Die zweverige liedjes ken ik wel: het gewone geluk is oppervlakkig of 'schijn', want het is van korte duur en het echte, esoterische geluk is een permanente staat van zijn. Verlichte mensen zouden dit zogezegd bereikt hebben. Dat zijn echter allemaal manieren om een heel eenvoudig gegeven een misplaatst vleugje van mysterie en aanbidding te geven. Zo'n absolute staat bestaat uiteraard niet, want ik ben van mening dat we de ogen niet mogen sluiten voor de realiteit: als we A bereikt hebben dan zijn we even voldaan tot de drang om B te bereiken zich laat gelden enz... Deze kennis zou ons moeten behoeden voor het naïeve idee dat geluk neerkomt op het bereiken van één welbepaald doel in de toekomst, een idee dat enkel op desillusies kan uitmonden. Dat wil helemaal niet zeggen dat we zo geen doelen mogen stellen, neen, we moeten ze gewoon zien voor wat ze zijn.

Volmaakt geluk bestaat niet, maar er zijn waarschijnlijk wel instellingen die het iets meer in de hand werken dan andere. Je moet je realiseren dat het leven bestaat uit de aaneenrijging van verwezenlijkte en onverwezenlijkte doelen, als een gigantische ketting, tot de kaars dooft om het doel te verwezenlijken dat de natuur heeft met jouw lichaam. Wie hier geen vrede mee neemt zal nooit gelukkig zijn, tenzij hij zich dingen gaat wijsmaken, zoals een leven na de dood waarvan de kwaliteit afhangt van de kwaliteit van je geleide leven, allemaal zeer stompzinnig en ironisch genoeg de oorzaak van veel kwaad. Er is leven na de dood, uiteraard: het leven van anderen en misschien sterft het leven zelf ooit. De troost is dat wij verschijnen en weer verdwijnen, maar dat we ook slechts een patroon zijn, als een draaikolk in water, terwijl onze essentie, de zee, blijft bestaan (of op zijn minst veel langer bestaat).

Wat belangrijk is, is het ontdekken van die doelen waarvan de lange of korte weg ernaartoe voor jou plezierig en leerrijk is. Ken jezelf dus. Dat is natuurlijk geen garantie voor geluk, je kunt nu eenmaal pech hebben en als je jezelf kunt wijsmaken dat dat komt door slechte daden in een vorig leven of dat je pech in een volgend leven of in een hiernamaals zal gecompenseerd worden, prijs je dan gelukkig voor die goedgelovigheid.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 21:07
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Dan zit jij verkeerd. Het is inderdaad voor de meeste mensen onmogelijk om gelukkig te worden van alleen bezit. Maar ze heeft naast bezit ook nog vriendschap, kijk maar naar jezelf. Daarnaast wordt niet iedereen gelukkig van hetzelfde, mensen die alleen bezit nodig hebben om gelukkig te zijn bestaan ook, maar dat zijn grote uitzonderingen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-12-2004, 21:22
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-12-2004 @ 17:45 :
Denk jij dat je gelukkig kan worden van naakt rondbanjeren op straat zonder eten en drinken, dan?
Ja.

Waarom niet?

Voor hoe je dat moet doen verwijs ik naar het boeddhisme.

Stel je voor, je hebt een groot huis, een moeie auto, lieve vrouw en kinderen, veel vrienden. Je bent erg gelukkig. Maar dan gebeurd er wat, je verliest je baan, ruzie met je vrouw, schijding, huis verkopen, kinderen mag je niet meer zien, je raakt in de put, verliest je vrienden. Hoe gelukkig ben je dan nog? Geld kan wel gelukkig maken, alleen maar als je zelf denkt dat je geld nodig hebt om gelukkig te zijn. Maar dan moet je oppassen dat je niet onverzadigbaar bent, dat je altijd meer nodig denkt te hebben om gelukkig te zijn. Maar dit kun je allemaal maar zo verliezen, zonder dat je er zelf schuldig aan bent, en dan ben je niet gelukkig meer.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

Laatst gewijzigd op 27-12-2004 om 21:35.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 21:30
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-12-2004 @ 17:45 :
Denk jij dat je gelukkig kan worden van naakt rondbanjeren op straat zonder eten en drinken, dan?

Sowieso al knap als je dat langer dan 3 dagen volhoudt, laat staan dat je gelukkig kunt zijn.
ja, dat denk ik. sterker nog, ik ben er vast van overtuigd. leg eens uit hoe dat niet zou kunnen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 21:34
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Je moet je realiseren dat het leven bestaat uit de aaneenrijging van verwezenlijkte en onverwezenlijkte doelen, als een gigantische ketting, tot de kaars dooft om het doel te verwezenlijken dat de natuur heeft met jouw lichaam. Wie hier geen vrede mee neemt zal nooit gelukkig zijn, tenzij hij zich dingen gaat wijsmaken, zoals een leven na de dood waarvan de kwaliteit afhangt van de kwaliteit van je geleide leven, allemaal zeer stompzinnig en ironisch genoeg de oorzaak van veel kwaad.
Realiseer je je dat je hier zelf een ketting aan je been legt door te stellen dat het leven een doel heeft? Ik reageer niet op je omdat je je dat niet realiseert maar omdat je het aanhaalt. Inderdaad, als je besluit dat je geen vrede hebt met het feit dat leven twee zijden heeft, genot en pijn, dan heb je inderdaad een probleem. Genot en pijn zijn twee kanten van dezelfde munt, het een kan niet zonder de ander.

En godsdienst en leven naar de dood, hier kun je nooit op vertrouwen. Of het nu waar is of niet, je kunt je geloof daarin altijd verliezen. En dan heb je ook een probleem.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 21:38
Verwijderd
bezit is een hulpstuk van geluk: geluk => bezit => toevoeging aan je geluk (belevenis dan hé)?

Gr GoezzMeister
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 21:41
Daevrem
Daevrem is offline
Onderbouw dat maar eens.

Geluk is gewoon een menselijk concept, waarom zou dat per se iets met bezit te maken hebben? Waarom zou er een universele realtie zijn?
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 21:42
lyla
Avatar van lyla
lyla is offline
Misschien moet ze er zelf achter zien te komen dat het niet zo is.
Als je met haar in discussie gaat, hebben jullie er beide niks aan.
Uit ervaring zal ze moeten leren.

Lijkt mij...
__________________
dus.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 21:52
Donny must die
Donny must die is offline
als je dood bent heb je niets meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-12-2004, 22:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 27-12-2004 @ 22:52 :
als je dood bent heb je niets meer.
no shit Sherlock?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 22:40
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
T_ID schreef op 27-12-2004 @ 23:24 :
no shit Sherlock?
ja kanker wrom dan nog waarde aan geld hechten als je het uiteindelijk toch verliesT?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 22:45
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 27-12-2004 @ 23:40 :
ja kanker wrom dan nog waarde aan geld hechten als je het uiteindelijk toch verliesT?
waarom niet direct een geweer op je hoofd zetten als we toch allemaal dood gaan?


antwoord: omdat leven iets voor kan stellen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 00:41
fil
fil is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 27-12-2004 @ 22:34 :
Realiseer je je dat je hier zelf een ketting aan je been legt door te stellen dat het leven een doel heeft? Ik reageer niet op je omdat je je dat niet realiseert maar omdat je het aanhaalt.
Gelieve mij geen woorden in de mond leggen die ik nooit gezegd of gesuggereerd heb. Ik reageer op het naïve idee dat er in de verre toekomst een weg is naar ultiem en glorieus levensgeluk. Ik maak daarbij duidelijk dat het verstandig is om in te zien dat het gevoel van gelukkig zijn vanwege het bereiken van doel A net zo lang duurt tot de behoefte om doel B te bereiken zich voordoet. Voor doel B geldt dezelfde relatief korte duur van het gelukkig voelen, want ook nu weer klopt de drang om doel C te halen al gauw aan de deur, etc. Op die manier gaat het je hele leven door (tot het moment dat je dood gaat). Het leven zou je dus kunnen zien als de uitkomst van de hele reeks bereikte en niet-bereikte doelen die een persoon zich heeft gesteld, en dan zeg ik helemaal niets over een eventueel doel van het leven. Ik ontdoe enkel het idee dat levensgeluk neerkomt op het behalen van één welbepaald doel in de verre toekomst van haar mysterieuse jasje. Dat wil helemaal niet zeggen dat we geen lange termijn doelen mogen stellen, dat wil enkel zeggen dat we lange (en korte) termijn doelen moeten zien voor wat ze zijn. Niet minder, maar zeker ook niet meer.

Citaat:
Daevrem schreef op 27-12-2004 @ 22:34 :
Inderdaad, als je besluit dat je geen vrede hebt met het feit dat leven twee zijden heeft, genot en pijn, dan heb je inderdaad een probleem. Genot en pijn zijn twee kanten van dezelfde munt, het een kan niet zonder de ander.
Blijkbaar zijn wij mensen enorm gefascineerd door tegenstellingen. Zeker in de new-age 'cultuur' spelen deze dingen een belangrijke rol. Voor sommigen is het idee dat een begrip pas inhoud krijgt door de wisselwerking met het tegengestelde begrip een diep inzicht. Hoe komt dat?
Hoe dan ook, de homo sapiens is een dier dat pijn vermijdt en geluk nastreeft op een manier die algemener is dan velen denken. En om weer even terug te komen op geluk, wat mij betreft kun je zien dat er twee vormen van geluk zijn: de ene is vluchtig (en vaak gezien) en de andere is blijvend maar moeilijk te bereiken.
Wat betreft die goeie ouwe munt of medaille: Daevrem, als er iets interessant is dan is het wel de zijkant van een medaille.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 11:02
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 27-12-2004 @ 22:30 :
ja, dat denk ik. sterker nog, ik ben er vast van overtuigd. leg eens uit hoe dat niet zou kunnen.
Je gaat dood door uitdroging. Op het moment dat je water op wil drinken, is het tenminste eventjes je bezit.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 11:52
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-12-2004 @ 12:02 :
Je gaat dood door uitdroging. Op het moment dat je water op wil drinken, is het tenminste eventjes je bezit.
ja, je snapt ook wel dat ik niet doel op je noodzakelijke levensbehoeften, iig eten en drinken. wat lompen is fijn, een onderdak niet eens nodig.

ik bedoelde te zeggen, dat, mss ben ik gestoord, ik me heel wat gelukkiger zou voelen zonder geld als met. dat is het lompe er aan. (vrijwel) iedereen is er van overtuigd, geld maakt niet gelukkig. en dan komt de maar. oftewel, dan begin je weer bij het begin. en dan ben je er toch van overtuigd dat geld gelukkig maakt. dat eerste komt er dan standaard voor, met het beeld van een miljonair omringd door beveiliging tegen z'n waardevolle spullen maar die nog niet eens de liefde van een hond krijgt.

en dat vind ik zo grandioos fout, geld maakt ongelukkig. des te meer geld, des te meer goed, des te ongelukkiger. daar gaat het ook juist om: WAT IS GELUK? mss heb ik er een andere definitie van en verklaart dat een hoop. geluk bestaat niet, niet op deze wereld iig. het is al ijdelheid. en dat is gewoon zo. ook liefde is betrekkelijk en leeg. ieder mens streeft naar geluk en dat is ook het doel van je leven, de bezigheid waar je je dagen mee vult. maar dan vraag ik mij af: hoe kom je op het idee om meer te willen als eten en drinken? waarom wil je een goedbetaalde baan? WAAR DOE JE HET VOOR? hoe haal je het in je kop je leven te vullen met geboren worden - studeren - werken - dood gaan? of ben ik de enige die daar niet bij kan? anders kun je toch net zo goed gewoon dood gaan? of net zo goed, veel beter eigenlijk.

je hebt gelijk, zonder bezit ben je ongelukkig. maar dan alleen als je met het bezit de primaire levensbehoefte bedoeld in hoeverre ze in te richten zijn. verder streven is blindheid. je geluk 'vinden' in andere dingen, of nutteloos op deze aarde staan. is het een kwestie van overleven? of is het een kwestie van doorleven?

maar ach, wat haalt het uit. je gaat toch dood. en dan is het hopelijk maar voorbij. geniet er vooral van, want er valt te genieten hier .

en nee ik ben niet sociaal. ik vraag me alleen af wat de zin is van een overlevingsleven.

past ons hier iets anders als voor?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 22:36
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 28-12-2004 @ 12:52 :

maar ach, wat haalt het uit. je gaat toch dood. en dan is het hopelijk maar voorbij. geniet er vooral van, want er valt te genieten hier .

en nee ik ben niet sociaal. ik vraag me alleen af wat de zin is van een overlevingsleven.

past ons hier iets anders als voor?
Er valt wel degelijk te genieten hier, alhoewel ik daar op het moment ook mn twijfels bij heb.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 23:38
Verwijderd
Zouden alle mensen die bezit niet belangrijk vinden hun geld willen storten op mijn rekening en al hun bezittingen naar mij willen opsturen?

Bij voorbaat dank!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 23:50
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-12-2004 @ 23:38 :
Zouden alle mensen die bezit niet belangrijk vinden hun geld willen storten op mijn rekening en al hun bezittingen naar mij willen opsturen?

Bij voorbaat dank!
Maar daar word je niet gelukkig van
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 23:51
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 29-12-2004 @ 00:50 :
Maar daar word je niet gelukkig van
Voor hen maakt het niet uit (zeggen ze), maar voor mij wel dus kom maar op, jongens.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 00:50
professor2
professor2 is offline
geld maakt niet gelukkig is een fabeltje om de armen tevreden te houden
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-12-2004, 12:31
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 28-12-2004 @ 23:36 :
Er valt wel degelijk te genieten hier, alhoewel ik daar op het moment ook mn twijfels bij heb.
genieten is iets anders als gelukkig zijn.
mss ben ik depressief of achterlijk, maar ik kan me niet voorstellen dat je hier gewoon puur gelukkig kunt zijn. maar zoals ik al zei, wat is geluk. waar streef je naar.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 12:34
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-12-2004 @ 00:38 :
Zouden alle mensen die bezit niet belangrijk vinden hun geld willen storten op mijn rekening en al hun bezittingen naar mij willen opsturen?

Bij voorbaat dank!
fout.
ten eerste wordt jij er ongelukkig door. dat mag, kan en wil ik jou niet aandoen. mocht jij denken dat je er wel gelukkig door wordt, begin dan weer aan het begin van deze alinea.
ten tweede kan het geld beter besteed worden aan een maatschappelijk goed doel. en dat jij een nieuwe beeldbuis wil op je kamer kan me niks schelen, ik denk persoonlijk meer aan het geven van onderwijs aan een armzalig kindje.
en ten derde mag je niet zo egoistisch zijn, er zijn meer forummers met geldlust .
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 12:40
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 29-12-2004 @ 01:50 :
geld maakt niet gelukkig is een fabeltje om de armen tevreden te houden

Mensen die streven naar geld en dat vergaren, zullen slechts lijden onder de angst het te verliezen of nieuw gestelde doelen die ze niet zullen verwezelijken.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 12:50
Verwijderd
Citaat:
fil schreef op 28-12-2004 @ 01:41 :
Gelieve mij geen woorden in de mond leggen die ik nooit gezegd of gesuggereerd heb. Ik reageer op het naïve idee dat er in de verre toekomst een weg is naar ultiem en glorieus levensgeluk. Ik maak daarbij duidelijk dat het verstandig is om in te zien dat het gevoel van gelukkig zijn vanwege het bereiken van doel A net zo lang duurt tot de behoefte om doel B te bereiken zich voordoet. Voor doel B geldt dezelfde relatief korte duur van het gelukkig voelen, want ook nu weer klopt de drang om doel C te halen al gauw aan de deur, etc. Op die manier gaat het je hele leven door (tot het moment dat je dood gaat). Het leven zou je dus kunnen zien als de uitkomst van de hele reeks bereikte en niet-bereikte doelen die een persoon zich heeft gesteld, en dan zeg ik helemaal niets over een eventueel doel van het leven. Ik ontdoe enkel het idee dat levensgeluk neerkomt op het behalen van één welbepaald doel in de verre toekomst van haar mysterieuse jasje. Dat wil helemaal niet zeggen dat we geen lange termijn doelen mogen stellen, dat wil enkel zeggen dat we lange (en korte) termijn doelen moeten zien voor wat ze zijn. Niet minder, maar zeker ook niet meer.
Geluk haal je niet uit streven, maar uit inzicht.


Citaat:
Blijkbaar zijn wij mensen enorm gefascineerd door tegenstellingen. Zeker in de new-age 'cultuur' spelen deze dingen een belangrijke rol. Voor sommigen is het idee dat een begrip pas inhoud krijgt door de wisselwerking met het tegengestelde begrip een diep inzicht. Hoe komt dat?
Hoe dan ook, de homo sapiens is een dier dat pijn vermijdt en geluk nastreeft op een manier die algemener is dan velen denken. En om weer even terug te komen op geluk, wat mij betreft kun je zien dat er twee vormen van geluk zijn: de ene is vluchtig (en vaak gezien) en de andere is blijvend maar moeilijk te bereiken.
Wat betreft die goeie ouwe munt of medaille: Daevrem, als er iets interessant is dan is het wel de zijkant van een medaille.
klinkt leuk, maar leg jij nou maar uit wat de zijkant van de medaille is (bij tegenstellingen)
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 16:10
Misery
Avatar van Misery
Misery is offline
Geluk zit in de mensen zelf.


Dat neemt niet weg dat ZONDER geld de kans groter is dat je je ongelukkig voelt.
Zonder geld is het namelijk moeilijk om aan primaire zaken te komen zoals voedsel, en ik persoonlijk wordt er bijvoorbeeld ook gelukkig van als ik spullen, bijvoorbeeld boeken kan kopen, dingen kan leren die mij zinnig lijken.
Zolang het niet al te vluchtig is; zoals kleding of extra lekker eten denk ik dat je van geld wel degelijk gelukkiger kunt worden.
maar wat ik al zei; geluk zit in de mens zelf.
Als je pessimistisch of depressief van aard bent helpt geld waarschijnlijk niet.
__________________
NEE.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Misery schreef op 29-12-2004 @ 17:10 :
Geluk zit in de mensen zelf.


Dat neemt niet weg dat ZONDER geld de kans groter is dat je je ongelukkig voelt.
Zonder geld is het namelijk moeilijk om aan primaire zaken te komen zoals voedsel, en ik persoonlijk wordt er bijvoorbeeld ook gelukkig van als ik spullen, bijvoorbeeld boeken kan kopen, dingen kan leren die mij zinnig lijken.
Zolang het niet al te vluchtig is; zoals kleding of extra lekker eten denk ik dat je van geld wel degelijk gelukkiger kunt worden.
maar wat ik al zei; geluk zit in de mens zelf.
Als je pessimistisch of depressief van aard bent helpt geld waarschijnlijk niet.
Goh, iemand die het snapt.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:15
filia dei
Avatar van filia dei
filia dei is offline
Er is zo'n indianen rijmpje

Only after the last tree
has been cut down
Only after the last fish
has been cought
Only after the last river
has been poisioned

Only then you will find
that money cannot be eaten

Maar goed... trouwens de juiste uitspraak is: geld alleen maakt niet gelukkig.

Maar als je een beetje geld heb wordt 't wel 'n stuk gemakkelijker om gelukkig te zijn.
__________________
Leve het heilige aluminium conserven blikje met haring in tomaten saus! Dood aan de spellingcorrector!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 13:24
tirz en melis
tirz en melis is offline
HAAAAAAAAIII!!

geld kan je alleen gelukkiger maken als je al gelukkig bent
zonder liefde van andere zul je niet gelukkig zijn en geld kan dat niet goed maken dus heb je liefde om je heen en ben je al gelukkig dan kan geld je gelukkiger maken

DOEIIIIIIIIIIIII!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 13:51
Verwijderd
Citaat:
tirz en melis schreef op 06-01-2005 @ 14:24 :
HAAAAAAAAIII!!

geld kan je alleen gelukkiger maken als je al gelukkig bent
zonder liefde van andere zul je niet gelukkig zijn en geld kan dat niet goed maken dus heb je liefde om je heen en ben je al gelukkig dan kan geld je gelukkiger maken

DOEIIIIIIIIIIIII!
Ik zag laatst een documantaire op TV over een kluizenaar. Hij zei dat hij niets anders wou. Leugens, volgens jou?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 21:15
Bart2002
Bart2002 is offline
Geld maakt niet gelukkig, dat heeft het met armoe gemeen. - Carmiggelt
__________________
Gelukkig geen scholier meer...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 23:34
Global
Avatar van Global
Global is offline
ik kan zonder geld wel gelukkig zijn, maar met heb ik daar meer kans op he
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 08:26
lovemachine
lovemachine is offline
geweld
__________________
"In Sicily, women are more dangerous than shotguns"
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 18:48
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
bezit draag tot een zekere hoogte wel bij aan het geluk, maar over matig bezit is niet goed. Zie die Portugese winnaar van de Europese-super-lotto-jackpot, die heeft nu geen even meer omdat hij niet veilig meer is door al zij geld
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 19:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Stff schreef op 07-01-2005 @ 19:48 :
bezit draag tot een zekere hoogte wel bij aan het geluk, maar over matig bezit is niet goed. Zie die Portugese winnaar van de Europese-super-lotto-jackpot, die heeft nu geen even meer omdat hij niet veilig meer is door al zij geld
ieder heeft zijn problemen.

Toch denk ik dat je zorgen maken of je nieuwe mercedes wel in de smaak valt toch beter geregeld is dan je zorgen maken over wat je morgen moet eten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Games Wij maken een computer spel en hebben je hulp hard nodig!
HKU_Smee
26 13-04-2010 10:46
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 06:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Welke coalities zie jij op het toneel graag verschijnen & bepaalt dit je stemgedrag?
Gatara
230 21-11-2006 00:05
Verhalen & Gedichten Een treinbrief ( beetje lang weer )
Verwijderd
14 15-09-2004 14:45
De Kantine Zwartboek van de wereld
niceman1984
29 29-03-2004 19:08
Levensbeschouwing & Filosofie Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie.
Isa
28 13-06-2003 20:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20.