Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2001, 23:41
Gebruiker256bit
Gebruiker256bit is offline
Hallo.
Omdat mijn AMD Thunderbird 1 Ghz veel herrie maakt, heb ik mijn kast eens open geschroeft en gekeken hoe het kan dat ie zoveel herrie maakt. Volgens mij loopt er niks aan, maar zijn de koelers heel zwaar. Het lijkt wel een ECHTE server zoveel herrie maakt dat ding. De HDD hoor je amper pruttelen, de koeling overstemt het geluid.
Hier wordt ik echt gek van.

Deze Thunderbird 1 Ghz zit op het moederbord ASUS A7V en heb ik de software ASUS PcProbe (die meegeleverd werd bij het moederbord) maar ff gedraaid.
Hieruit blijken de volgende gegevens:
CPU Temp: 57 graden
Mobo Temp: 30 graden
CPU Fan: 4891
+12V: 11.795
+5V: 4972
+3.3V: 3568
VCore: 1808

Welke koeler ik heb weet ik niet precies: ik denk een Coolermaster tot 1 Ghz of een Coolermaster tot 1.2 Ghz. Heel misschien een Themaltake Chrome Orb of Super Orb.

Verder heb ik een low-noise systeemkast en zit naast de Thunderbird koeler nog een tweede koeler gemonteerd op het moederbord, maar welke chip die koelt weet ik niet precies, ik denk de chipset.

Is het normaal zoveel herrie? In de winkel zeggen ze dat het 'normaal' is, zoveel herrie. Klopt dat of kan hij bijna net zo 'stil' zijn (die AMD 1 Ghz) als mijn oude Pentium II 233?

Kan ik anders op een andere manier de herrie verminderen? Door bijvoorbeeld isolatie-materiaal te gebruiken of andere koelers te kopen of een hele andere kast of wat dan ook?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2001, 23:56
RaZoR
RaZoR is offline
een Thunderbird die herrie maakt.....
zal dus wel je koeler zijn

Citaat:
Welke koeler ik heb weet ik niet precies: ik denk een Coolermaster tot 1 Ghz of een Coolermaster tot 1.2 Ghz. Heel misschien een Themaltake Chrome Orb of Super Orb.
dat zijn wel drie heel verschillende koelers die je nu opnoemt
Citaat:

Verder heb ik een low-noise systeemkast en zit naast de Thunderbird koeler nog een tweede koeler gemonteerd op het moederbord, maar welke chip die koelt weet ik niet precies, ik denk de chipset.
nooit van gehoord een xtra koeler op je mobo... ik zou hem eraf slopen

Citaat:
Verder heb ik een low-noise systeemkast en zit naast de Thunderbird koeler nog een tweede koeler gemonteerd op het moederbord, maar welke chip die koelt weet ik niet precies, ik denk de chipset.

Kan ik anders op een andere manier de herrie verminderen? Door bijvoorbeeld isolatie-materiaal te gebruiken of andere koelers te kopen of een hele andere kast of wat dan ook?
ik denk dat de beste optie is een andere koeler te kopen (spire koelers zijn best wel stil) of een andere kast
isolatie materiaal zou ik niet gebruiken omdat je temp van je pc ook weer omhoog gaat...


[Dit bericht is aangepast door RaZoR (05-03-2001).]
Met citaat reageren
Oud 05-03-2001, 00:29
Citaat:
Hallo.
Omdat mijn AMD Thunderbird 1 Ghz veel herrie maakt, heb ik mijn kast eens open geschroeft en gekeken hoe het kan dat ie zoveel herrie maakt.
Wat niet beweegt kan geen herrie maken

Citaat:
nooit van gehoord een xtra koeler op je mobo... ik zou hem eraf slopen
Dat is de koeler van de Northbridge en die kun je er maar beter op laten zitten. Met name bij hoge FSB's en dat willen we toch is het toch wel zo fijn om die chip te koelen.
En dat jij er nooit van gehoord hebt is misshcien omdat je geen nieuws bij houdt?

Een Chorme Orb is wel een mooi koelertje ook niet al te lawaaierig.
Een nieuwe kast heeft wel zin als je de koeler van je PSU veel lawaai maakt.

------------------
slechte forumbazen bestaan niet. (c) Koen Roumen
Met citaat reageren
Oud 05-03-2001, 00:53
RaZoR
RaZoR is offline
Citaat:
Elpie schreef:
Dat is de koeler van de Northbridge en die kun je er maar beter op laten zitten. Met name bij hoge FSB's en dat willen we toch is het toch wel zo fijn om die chip te koelen.
En dat jij er nooit van gehoord hebt is misshcien omdat je geen nieuws bij houdt?
ow sow da wist ik nog nie

btw ik hou wel nieuws bij maar niet al het nieuws....
Met citaat reageren
Oud 05-03-2001, 15:58
De meeste KT133A borden hebben nu dus een koeler op de northbridge.

------------------
slechte forumbazen bestaan niet. (c) Koen Roumen
Met citaat reageren
Oud 05-03-2001, 16:12
ick
ick is offline
als je een thermaltake chrome of superorb heb kan een Tbird 1000@1000 nooit 60 graden worden volgens mij, me duron 600@927 is nu tegen de 55! en daarbij heeft de superorb 2 fan's dus geeft ie 2 snelheden weer, waar jij er 1 ziet. en de chrome-orb draait op 5500 rpm, jouwe op 4900

ff over de herrie, mijn duron 600@927 maakt ook een ontiegelijke herrie, maar ik heb 'm ook vrij extreem gecoold om stabiliteit op 927 te behouden
Met citaat reageren
Oud 05-03-2001, 16:15
ick
ick is offline
conclusie: die herrie is er niet voor nix, heeft te maken met de ontiegelijke cooling die voor de gigahertz nodig is. je kan opzoek gaan naar een andere CPU-cooler en voeding, met stillere koelsystemen, maar dit zou ik niet doen zolang de temperatuur niet te hoog word. ik leef ook in de herrie (mijn pc staat 24/7 aan) en dat went uiteingelijk wel
Met citaat reageren
Oud 05-03-2001, 16:17
Gebruiker256bit
Gebruiker256bit is offline
Citaat:
ick schreef:
als je een thermaltake chrome of superorb heb kan een Tbird 1000@1000 nooit 60 graden worden volgens mij, me duron 600@927 is nu tegen de 55! en daarbij heeft de superorb 2 fan's dus geeft ie 2 snelheden weer, waar jij er 1 ziet. en de chrome-orb draait op 5500 rpm, jouwe op 4900

ff over de herrie, mijn duron 600@927 maakt ook een ontiegelijke herrie, maar ik heb 'm ook vrij extreem gecoold om stabiliteit op 927 te behouden
Ik snap je niet helemaal:
Wat bedoel je precies met 1000@1000 en met 600@927
600 lijkt me het aantal Mhz, maar wat is die 927???
Met citaat reageren
Oud 05-03-2001, 19:47
datreegtop
datreegtop is offline
mijn pIII 450 mhz niet opgeclockt maar ook heel veel lawaai maar die van mijn vader pII300 nog meer, zit iets tussen de koeler van de harddisk
__________________
Drank is sneller op dan je lief is
Met citaat reageren
Oud 05-03-2001, 20:29
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
Gebruiker256bit schreef:
Ik snap je niet helemaal:
Wat bedoel je precies met 1000@1000 en met 600@927
600 lijkt me het aantal Mhz, maar wat is die 927???
Voor de @ is de fabrieksinstelling van de processor, achter de @ is de overgeclockte snelheid.

__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 14-03-2001, 09:28
-=eelco-=-
-=eelco-=- is offline
ja zekers... ik heb een duron 700 en een spire cooler die tot 1,5 Ghz koelt. Maakt aardig wat herrie maarja ik kan nu toch dmv. de FSB te verhogen (MSI K7T Pro ) op 800 draaien. Weliswaar met 2 casefans, in de voeding nog een fan, op de videokaart, dus in totaal 5 fans maaruh ik vind het wel koel (homoniem ) al dat geluid
__________________
check [URL=http://www.tweakers.net]http://www.tweakers.net[/URL]
Met citaat reageren
Oud 14-03-2001, 11:59
Tssssss niet eens een bay bus?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2001, 17:41
ick
ick is offline
Citaat:
-=eelco-=- schreef:
ja zekers... ik heb een duron 700 en een spire cooler die tot 1,5 Ghz koelt. Maakt aardig wat herrie maarja ik kan nu toch dmv. de FSB te verhogen (MSI K7T Pro ) op 800 draaien. Weliswaar met 2 casefans, in de voeding nog een fan, op de videokaart, dus in totaal 5 fans maaruh ik vind het wel koel (homoniem ) al dat geluid
wat doe jij moeilijk man! voor 700@800 ben je aan een coolermaster tot 1Ghz zonder extra casefans genoeg!

alleen dat spiredingie is echt genoeg, zoveel hitte maant een duron met 100Mhz overklok niet, en zp leef jij ook in een wat stillerre wereld (kamer)

Met citaat reageren
Oud 14-03-2001, 17:42
ick
ick is offline
Citaat:
datreegtop schreef:
mijn pIII 450 mhz niet opgeclockt maar ook heel veel lawaai maar die van mijn vader pII300 nog meer, zit iets tussen de koeler van de harddisk
ff met de stofzuiger alle coolers afgaan, werkt perfect! (doe ik ook elke maand)

Met citaat reageren
Oud 14-03-2001, 22:47
Energy!
Energy! is offline
Mijn koeler doet het niet eens,
afentoe zet ik een glaasje cola in me kast,
wordt alleen maar warmer..
Met citaat reageren
Oud 15-03-2001, 09:26
F10®!@n
F10®!@n is offline
Citaat:
Energy! schreef:
Mijn koeler doet het niet eens,
afentoe zet ik een glaasje cola in me kast,
wordt alleen maar warmer..
D'OH! Een glaasje cola is ook een graad of 7.... dat haal je niet hoor, door met een fannetje lucht (kamertemperatuur) aan te zuigen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2001, 20:23
tommy_nl
tommy_nl is offline
Citaat:
RaZoR schreef:
een Thunderbird die herrie maakt.....
zal dus wel je koeler zijn

ik denk dat de beste optie is een andere koeler te kopen (spire koelers zijn best wel stil) of een andere kast
isolatie materiaal zou ik niet gebruiken omdat je temp van je pc ook weer omhoog gaat...


[Dit bericht is aangepast door RaZoR (05-03-2001).]
Een cooler eraf slopen, wordt je niets beter van
__________________
tommy_nl to the top :->
Met citaat reageren
Oud 15-03-2001, 20:24
tommy_nl
tommy_nl is offline
je moet kijken of er niet iets tegen je cooler aangaat

had ik ook bij de cooler van mijn videokaart daar kwam tape tegenaan (vraag niet waarom mijn videokaart tape nodig heeft, dat weer ik ook niet), toen ik die tape eruit haalde was hij weer helemaal stil (en hij doet het nog wel)

dus, ff goed kijken

====TommY=====
__________________
tommy_nl to the top :->
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:48.