Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2005, 17:17
devilcat
devilcat is offline
Oftewel,
Ga je naar die kunstacademies om echt LERAAR te worden en dat je datgraag wilt.

OF

Ga je er naartoe omdat je gewoon graag op een kunstacademie nog verder wilt leren voor je latere artistieke loopbaan als KUNSTENAAR?


Ben gewoon erg benieuwd, Omdat ik zelf naar De Rietveld academie was gegaan, maar daar kwam ik van een koude kermis thuis omdat bleek dat ze daar geen technieken les geven.En je daar veel te vrij wordt gelaten. Terwijl ik nu ik nog autodidact ben maar al een goede basis heb qua techniek, zelf aangeleerd, maar ik wil wel graag nog verder leren qua technieken.

ANyway, ik ga dus nu naar de hogeschool voor de kunsten in Amsterdam, dat is weliswaar een lerarenopleiding [ veel kunstacademies hebben dat he?] maar ik ga er grotendeels naartoe omdat ik daar WEL technieken krijg en lekker aan de gang kan met mijn handen en leraren rondlopen die je begeleiden. En tegelijkertijd krijg je na 4 jaar een diploma dat je als leraar kan gaan werken = geld = geld voor een kunstenaars bestaan/

Zo zie ik het voor me.
Dus mijn passie ligt no way in lerares zijn bij vervelende kinderen op een middelbare school. [ Als ik zou les gaan geven zou ik bij een workshop gaan waar GEINTERESSEERDE mensen zijn]

Maar mijn passie ligt dus bij het kunstenaar zijn straks en nu. EN op die school dus nog verder leren en wat is er leuker dan op een school zitten waar je je hobby mag uitvoeren: schilderen tekenen etc.



Ik ben benieuwd hoe JULLIE over je passie denken en waar die zit en waarom e eigenlijk naar een kunstacademie gaat?

Trouwens, noem je een lerarenopleiding dus die in arhem en in amsterdam [ hogeschool voor de kunsten] noem je dat nou OOK een kunstacademie???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2005, 21:46
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Docentenopleiding beeldende kunst en vormgeving, aan de ahk, amsterdam.
Leuke opleiding, geweldige sfeer, mensen zijn leuk, openminded, gezellig en alles kan en alles mag. Docenten ook, al zitten er wel wat vervelende tussen in de zin van tja dan a dan b en dan c. Maar ja je kan niet alles hebben.

Combinatie praktijk, theorie is erg fijn, je hebt uiteindelijk een echt diploma op zak en je bent geen kunstenaar die maar moet zien hoe die aan zn brood komt, je kan altijd ergens op terug vallen.

Eigenlijk zijn het 2 opleidingen in één. Docentenopleiding en een kunstenaars. Tja dat heeft zn voor en nadelen. Zoals al gezegd je kan later altijd ergens op terug vallen, maar je hebt ook veel zweefteefvakken die totaal nutteloos zijn zoals onderwijskunde etc.

Dit jaar mn Prop gehaald, dus nu nog 3, maar het gaat zo voorbij. Hierna wil ik naar de HKA en dan de richting modevormgeving. Hoeft overigens niet persé in Arnhem kan ook Antwerpen of Londen worden, net waar het schip strandt.


(dit heb ik op LS gezet, dus als t niet helemaal overeen komt... vandaar dus)

Verder, of ik voor de klas wil staan, hooguit 3 dagen in de week, dan heb ik een inkomen waar je van rond kan komen. Tekenen, Ckv, hoe je 't noemen wilt is een hobbyvak met 2 kinderen in een klas die het leuk vinden om te doen en 23 etters die lopen te kutten. Aan de andere kant tis wel een enorme uitdaging.
Kheb stage gelopen op een middelbare school en op 't Crea (cursussen voor studenten en volwassenen) en die middelbare school was 30 keer leuker. Kinderen zijn vervelend, maar liever vervelende kinderen dan moekes die alles weten omdat het in de Margriet heeft gestaan.


Overigens, tis geen kunstacademie, maar een Knutselpabo.
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 23:00
devilcat
devilcat is offline
wat is een knutselpabo?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 23:35
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Citaat:
devilcat schreef op 25-07-2005 @ 00:00 :
wat is een knutselpabo?
Je gaat naar de AHK toch, bij de Hortus? Dan merk je t vanzelf

De opleiding is super hoor, zeker de praktijk. Maar de overdrachtvakken zijn zooo betuttelend.
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 11:58
brinta
brinta is offline
Ik ben de lerarenopleiding (wdka, Rotterdam) gaan doen omdat ik wist dat de toelating daarvoor heel makkelijk gaat. Ik had gepland om daarna door te stromen naar het 2e jaar Autonoom, maar dit verliep iets anders. Ik ga daarom nu weer in het eerste jaar beginnen, Beeldende Kunst aan de KABK in Den Haag.

Ik heb in het afgelopen jaar technisch heel veel geleerd, omdat je aan het werk wordt gezet met veel verschillende materialen. Ook heb ik in de metaal- hout en keramiekwerkplaats gewerkt. Het is nog niet zo dat ik daar nu zelfstandig aan de slag kan. Het ging bij ons meer om kennis maken. Ik denk dat alle kunstacademie-opleidingen voor een groot deel vertrouwen op een autodidactisch leerproces. Je gaat vanuit je eigen interesses aan de slag met materialen, de (werkplaats)leraren helpen je als je daarom vraagt. Omdat de mogelijkheden van materialen zo divers zijn, is het lastig om voor iedereen hetzelfde lespakket samen te stellen, denk ik.

Ikzelf had nooit het plan om leraar te worden. Wat mij aansprak was het idee dat je technieken zo goed beheerst dat je het aan anderen over kunt dragen, ongeveer net als jij dus.

De lerarenopleiding staat binnen de Willem de Kooning Academie bekend als niet bepaald artistiek, maar een beetje als een soort fröbelrichting, knutselpabo idd Vandaar dat ik niet geprobeerd heb binnen die academie over te stappen naar Autonoom, ik denk dat mijn leraren-achtergrond in mijn nadeel zou werken.

Verder: het vak waar ik artistiek het meest van geleerd heb is Cultuurgeschiedenis. Hier leerde ik bepaalde basisgedachten/filosofieën over elementen uit 'goede' kunstwerken/ wat maakt een kunstwerk goed of sterk/ objectieve maatstaven hiervoor.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 12:34
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Citaat:
brinta schreef op 25-07-2005 @ 12:58 :

De lerarenopleiding staat binnen de Willem de Kooning Academie bekend als niet bepaald artistiek, maar een beetje als een soort fröbelrichting, knutselpabo idd Vandaar dat ik niet geprobeerd heb binnen die academie over te stappen naar Autonoom, ik denk dat mijn leraren-achtergrond in mijn nadeel zou werken.
Wat je al zei je leert met zoveel technieken kennis maken, dat je moet oppassen dat je enorm allround maar ook enorm oppervlakkig ontwikkeld.
(overigens op de ahk, laat je na het 2e jaar één vak vallen, nieuwemedia/2d/3d, en in je 3e/4e jaar heb je een eigen project waarbij jeje compleet kan richten op één van die 2 richtingen die je gekozen hebt en waarin je uiteindelijk ook afstudeerd)

Wat ik er enorm jammer vind, is dat je door het theoriegedeelte altijd tijd te kort komt bij je praktijk.
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 12:43
brinta
brinta is offline
Citaat:
rodina schreef op 25-07-2005 @ 13:34 :


Wat ik er enorm jammer vind, is dat je door het theoriegedeelte altijd tijd te kort komt bij je praktijk.
Misschien kun je je planning aanpassen? Theorie-opdrachten ('huiswerk') beter verspreiden over het hele blok? Of bedoel je dat niet?

Ik vond de theorievakken aan het begin van het jaar best taai (we hadden een hele saaie methode) maar het ging steeds beter. Als je je binnen de theoriestof richt op kunstonderwerpen die jou interesseren kan de theorie een verrijking zijn van je praktijkwerk.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 12:52
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Citaat:
brinta schreef op 25-07-2005 @ 13:43 :
Misschien kun je je planning aanpassen? Theorie-opdrachten ('huiswerk') beter verspreiden over het hele blok? Of bedoel je dat niet?

Ik vond de theorievakken aan het begin van het jaar best taai (we hadden een hele saaie methode) maar het ging steeds beter. Als je je binnen de theoriestof richt op kunstonderwerpen die jou interesseren kan de theorie een verrijking zijn van je praktijkwerk.
Als ikkon plannen deed ik wel een opleiding economie

Kunst/Cultuurgeschiedenis zijn leuk, en een vak zoals actuele kunts/kunstbeschouwing ook. En zeker dat is ideaal om mee te nemen in je praktijk werk.

Maar vakken zoals onderwijskunde en vakdidactiek, mn god zeg dat is zoo zielig.
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 13:02
brinta
brinta is offline
Citaat:
rodina schreef op 25-07-2005 @ 13:52 :

Maar vakken zoals onderwijskunde en vakdidactiek, mn god zeg dat is zoo zielig.
idd ik heb daar het afgelopen jaar vrijwel NIKS geleerd
de stof is allemaal mbo-niveau verder een beetje filmpjes kijken over de pubertijd, integratie

dat is inderdaad verspilling van kostbare praktijk-tijd
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 13:32
Venster
Avatar van Venster
Venster is offline
Ik ga na de vakantie beginnen aan de opleiding docent beeldende kunst aan de wdka. Ik weet nog niet echt heel zeker of ik wel leraar wil worden, maar de combinatie theorie - praktijk sprak mij wel aan. En idd, je hebt altijd een diploma waar je op terug kunt vallen.
Maar wat ik hier nu allemaal lees vind ik nu niet echt motiverend.. Knutselpabo, je leert er niets... Ik hoop toch echt dat het wel ietsje leuker/zinvoller is. Zijn er hier ook mensen die dezelfde opleiding doen en het wel naar hun zin hebben?
__________________
baba baba baaaaaaaaaa baby, baba!
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 15:34
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Citaat:
Venster schreef op 25-07-2005 @ 14:32 :
Zijn er hier ook mensen die dezelfde opleiding doen en het wel naar hun zin hebben?
Lezen

Ik heb 't prima naar m'n zin alleen zitter er aan iedere opleiding voor en nadelen verbonden.
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 19:00
devilcat
devilcat is offline
Knutselpabo...
Ik zit nog niet op de academie , maar wat ik op het gerrit rietveld heb gezien....dan vind ik eerder DAT een knutselpabo dan wat ik bij AHK heb gezien..

Bij Gerrit leer je niet eens iets.
Je hoeft daar niet een s te kunnen tekenen om een groot kunstenaar te worden.
Ik vind toch wel dat je een bepaalde basis moet hebben.
En dat heb ik mezelf maar aangeleerd, ik ben nu wel al zeg ik het zelf, op een redelijk niveau en ga nu verder.

Maar, HOE zijn de opdrachten bijvoorbeeld bij AHK?
ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 19:23
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Citaat:
devilcat schreef op 25-07-2005 @ 20:00 :


Maar, HOE zijn de opdrachten bijvoorbeeld bij AHK?
ben benieuwd.
Qua praktijk of theorie?

Praktijk
2D is voornamelijk modeltekenen, stillevens.
3D is een blok keramiek, hout, metaal, flexibele materialen.
Nieuwe Media , blok photoshop, powerpoint, director, premiere.
Beeld&Concept , het leukste vak vind ik, is heel wisselend qua opdrachten, bijvoorbeeld een opdracht gehad verander een gebruiksvoorwerp waar jeje aan irriteert, of ontwerp iets, verander 't, etc, maar ook maar een zelfportret wat 3d is met verschillende materialen. Iig je hebt daar veel vrijheid in, en tja leuk.

Overdracht
Onderwijskunde
analyseer je dromen, freud/jung, analyseer kindertekingen, en rare opdrachtjes over wat neem je mee als je vliegtuig neerstort in de woestijn (serieus een handspiegel...)
Vakdidactiek, naja dat is wel leuk maar dat komt voornamelijk door de docent, over onderwijstechnieken, wat voor onderwijs er was, is etc, lesopzetten.
Stage , naja dat spreekt voor zich, in 't eerste jaar 2 stages, 1 op een middelbare school en eentje op een instelling.

Cultuur
Actuele kunst
, erg leuk, leerzaam, je gaat iedere week naar allerlei gallerietjes, musea en daar moet je werk gaan bespreken, en je hebt een keer een schilderij moeten analyseren.
Cultuurgeschiedenis , leuk vak, alleen van die stomme opdrachtjes, zoek 30 plaatjes in die en die periode van johannes de doper. Wat wel leuk was, einde van dit jaar met de hele klas een film gemaakt over 't leven van Bloody Mary, erg geslaagd .
Kunstgeschiedenis , dat spreekt voor zich, geen opdrachten verder alleen tentamens.

Over 't algemeen is het enorm leuk, en ik kan je de opleiding echt wel aanraden. De sfeer is er super, de mensen zijn geweldig

Kweet niet of je dit bedoelde maar als je nog meer vragen hebt hoor ik t wel
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 22:49
devilcat
devilcat is offline
SOUNDS SUPER SUPER FUN!

kan niet wachten tot ik in september erop ga.

Wat deed jij voor een excursie vorig jaar?[introductieweek]
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 22:50
devilcat
devilcat is offline
Ik ga naar die academie om me verder te ontwikkelen als kunstenaar
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 23:10
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Citaat:
devilcat schreef op 25-07-2005 @ 23:49 :
SOUNDS SUPER SUPER FUN!

kan niet wachten tot ik in september erop ga.

Wat deed jij voor een excursie vorig jaar?[introductieweek]
haha, kzit in de studentenraad en we hebben een vet programma bedacht. Maar omdat mijn eigen werkweek dan is (een week naar de provence, tekenen ) hebben we dat niet door kunnen laten gaan.

Een nadenken...
We zijn naar het Raveelmuseum geweest in Belgie, een aanfluiting, 8 uur in de bus zitten en we zijn 2 uur daar geweest echt stom.
En we zijn naar het Stedelijk geweest, daar gelunched, vervolgens naar het Paleis op de Dam en naar het Joods Historisch Museum. Dat was een leuke dag.
Und weiter, er is een openingsfeest in de Melkweg, tenminste dat was vorig jaar wel zo, aanstaand jaar volgens mij ook. En in de introductie week hebben we daar een aantal dingen voor gemaakt, die vervolgens in de Melkweg kwamen te hangen. Erg leuk, je moest groepjes maken, en 't groepje waar ik in zat had een RockStar gemaakt van folie, kippengaas, iig een hele grote ster, met cd's er op, die op 't podium hing.

Ik weet niet of 't weer hetzelfde programma is. Het Raveel wordt denk ik geschrapt want daar hebben we flink over lopen klagen.

Wat ook erg leuk is, je gaat 2 dagen naar Aken en Maastricht, de dom van Aken bekijken, een jeugdherberg in Maastricht en daarna nog allemaal dingen bekijken in Maastricht zelf.

Verder zijn we nog een keer naar het Bijbelmuseum geweest, haha met kunstgeschiedenis, naja ook leuk om een keer gezien te hebben. Verder met kunstgeschiedenis, naar Boijmans&Beuningen in R'dam, en 't Rijksmuseum, college op locatie is interessant en een stuk boeiender dan dat ellendige boek... Ik weet niet of je Honour&Flemming kent (k-ges boek) maar wat een drama, de lessen/colleges zijn veel fijner.

En met Actuele Kunst kom je overal in heel Amsterdam, heel leuk allemaal kleine galerietjes, hoop dat je Melvin dan krijgt, dat is helemaal leuk. Eerst even conditie trainen, want hij rent de hele stad door


Leuk
__________________
Freak me baby

Laatst gewijzigd op 25-07-2005 om 23:15.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 23:12
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Citaat:
devilcat schreef op 25-07-2005 @ 23:50 :
Ik ga naar die academie om me verder te ontwikkelen als kunstenaar
En dan nog één tip, wees stront eigenwijs. Doe precies wat jij wilt, luister wel naar hun adviezen, sla ze niet compleet in de wind. Maar blijf je eigen werk maken.
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 13:23
Rooster
Avatar van Rooster
Rooster is offline
Ik denk dat het leraren gedeelte wel moet meetellen.
Maar kunstenaar is naar mijn mening niet iets wat je echt van iemand kan leren.
Een "echte kunstenaar" is autodidact.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-07-2005, 14:37
devilcat
devilcat is offline
ik heb nu op dit moment ook alles mezelf aangeleerd, ben dus nu autodidact zover als ik zelf ben gekomen.

Ik wil alleen op die academie lekker verder gaan met waar ik mee bezig ben .

En ik ben het eens met je , dat je niet van iemand kan leren tekenen, dat moet je zelf onderzoeken en oefenen oefenen en nog een s oefenen en KIJKEN naar andere schilderijen en tekeningen. Tenminste ZO heb ik het mezelf aageleerd.


MAar het lijkt mij gewoon leuk als leraren nog een paar trucjes geven en dat ze met je meedenken en dat je met medeleerlingen kan discussieren.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 14:40
devilcat
devilcat is offline
trouwens.
De term autodidact, dat betekent letterlijk dat je je zelf iets leerd [ toch?]

maar, veel kunstenaars die autodidact genoemd worden zoals Van gogh etc , die hebben TOCH een paar maanden op een academie gezeten en TOCH met veel andere kunstenaars gewerkt en dus ook geleerd daarvan en hebben OOK op tekenklassen gezeten enz.

Dus, wat is nou PRECIES de definitie autodidact?

Want zoals ik al hierboven schrijf , veel autodidacten hebben heus wel eens dingen geleerd van anderen.

Hmm..



Volgens mij is autodidact zijn : Als je een kunstenaar bent die NIET is afgestudeerd op een gevestigde academie.


ZOu dit het zijn???
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 14:40
devilcat
devilcat is offline
oops :


Leerd = leert
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 14:57
Rooster
Avatar van Rooster
Rooster is offline
Citaat:
devilcat schreef op 26-07-2005 @ 15:40 :
trouwens.
De term autodidact, dat betekent letterlijk dat je je zelf iets leerd [ toch?]

maar, veel kunstenaars die autodidact genoemd worden zoals Van gogh etc , die hebben TOCH een paar maanden op een academie gezeten en TOCH met veel andere kunstenaars gewerkt en dus ook geleerd daarvan en hebben OOK op tekenklassen gezeten enz.

Dus, wat is nou PRECIES de definitie autodidact?

Want zoals ik al hierboven schrijf , veel autodidacten hebben heus wel eens dingen geleerd van anderen.

Hmm..



Volgens mij is autodidact zijn : Als je een kunstenaar bent die NIET is afgestudeerd op een gevestigde academie.


ZOu dit het zijn???
jep
idd

komt uit het latijn trwns, letterlijk:
jezelf leren
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 18:14
ShitVisjes
Avatar van ShitVisjes
ShitVisjes is offline
Citaat:
Rooster schreef op 26-07-2005 @ 14:23 :
Ik denk dat het leraren gedeelte wel moet meetellen.
Maar kunstenaar is naar mijn mening niet iets wat je echt van iemand kan leren.
Een "echte kunstenaar" is autodidact.
dat niemand het jou kan leren wil niet zeggen dat dat per defenitie zo is,
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 11:39
Rooster
Avatar van Rooster
Rooster is offline
Citaat:
ShitVisjes schreef op 26-07-2005 @ 19:14 :
dat niemand het jou kan leren wil niet zeggen dat dat per defenitie zo is,
pardon?
dat vind ik echt een totaal nuttloze opmerking.
Heeft niks met dit topic te maken.
ik ga niet eens verder in de verdediging.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 14:55
brinta
brinta is offline
Citaat:
Rooster schreef op 26-07-2005 @ 14:23 :
Ik denk dat het leraren gedeelte wel moet meetellen.
Maar kunstenaar is naar mijn mening niet iets wat je echt van iemand kan leren.
Een "echte kunstenaar" is autodidact.
Je kunt zonder academie een uitstekend kunstenaar worden, maar een kunstacademie-opleiding is een bombardement van inspiratie, idee-uitwisseling, kennismaking met kunstenaars waar je anders nooit mee in aanraking zou komen, netwerkmogelijkheid voor later, herdefiniering van wat kunst inhoudt enz
En heel belangrijk: er zijn een paar stappen in het teken/schilderproces die, vreemd genoeg, heel veel beginnend tekenaars doorlopen (letterlijk: veel mensen schilderen in de eerste paar jaar dat ze met verf aan de slag gaan soortgelijke onderwerpen op dezelfde manier). Op een academie zie je wat origineel is en wat iederéén zo'n beetje doet. Juist mensen die denken dat 'inspiratie uit henzelf moet komen' schilderen vaak onorigineel, blijven hangen in golfjes overlopend gekleurd pastelkrijt omdat ze denken dat hun innerlijke wereld er zo uitziet. Als je intensief gaat kijken naar wat kunstenaars vóór jou gedaan hebben, ontwikkelt je werk zich.
Kunst is oa de wereld om je heen op een vernieuwende manier bekijken, zelf kun je heel moeilijk zien hoe jouw blik is of op welk vlak jouw vooroordelen liggen.
Het leerproces is op een academie voor een groot deel autodidactisch. Alleen als je tegen problemen aanloopt vraag je hulp. Bij de theorievakken wordt je stap-voor-stap door een vooropgezet lesplan geleidt, bij de praktijkvakken creeer je zelf je eigen leerstof (is mijn ervaring).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2005, 15:18
Verwijderd
Goed uitgelegd!
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 16:30
devilcat
devilcat is offline
ik haat het echt altijd, stel je maakt mooi werk dan zeggen mensen " Jahhh OKAY! maar je zit ookop een academie dan leer je dat ook wel " = stelt dus niks voor dus...

daardoor lijkt het wel alsof ik geobserdeerd ben door het feit dat ik nu nog autodidact ben, en dat ik dat BIJNA zo wil houden om maar niet dit soort aanvallen van mensen te krijgen.

Ik was aangenomen op de academie en ik was bijna teleurgesteld dat ik dacht, daar gaat mijn autodidact zijn. En mensen blijven maar hameren dat de echte kunstenaars autodidact zijn....Altijd dat iets ANDERS beter is ...

maar ja , kunstenaars zijn zo nou eenmaal die hebben allemaal hun eigen mening over wat is kunst en wat is een ECHTE kunstenaar.
Alleen ik zit er zo mee.

Jezus, je zal toch altijd worden weggeveegd..


maar aangezien jij zegt dat je grotendeels autodidactisch bezig bent op een academie..dat verdedigt mijn standpunt weer tegen die klerelijers die zeggen dat als je auto bent een ECHTE kunstenaar bent.



ARGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG
GETTING TIRED OF THIS!
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 16:38
Verwijderd
Citaat:
devilcat schreef op 27-07-2005 @ 17:30 :
ik haat het echt altijd, stel je maakt mooi werk dan zeggen mensen " Jahhh OKAY! maar je zit ookop een academie dan leer je dat ook wel " = stelt dus niks voor dus...

daardoor lijkt het wel alsof ik geobserdeerd ben door het feit dat ik nu nog autodidact ben, en dat ik dat BIJNA zo wil houden om maar niet dit soort aanvallen van mensen te krijgen.

Ik was aangenomen op de academie en ik was bijna teleurgesteld dat ik dacht, daar gaat mijn autodidact zijn. En mensen blijven maar hameren dat de echte kunstenaars autodidact zijn....Altijd dat iets ANDERS beter is ...

maar ja , kunstenaars zijn zo nou eenmaal die hebben allemaal hun eigen mening over wat is kunst en wat is een ECHTE kunstenaar.
Alleen ik zit er zo mee.

Jezus, je zal toch altijd worden weggeveegd..


maar aangezien jij zegt dat je grotendeels autodidactisch bezig bent op een academie..dat verdedigt mijn standpunt weer tegen die klerelijers die zeggen dat als je auto bent een ECHTE kunstenaar bent.



ARGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG
GETTING TIRED OF THIS!
Dat zegt ze toch helemaal niet? Ze zegt juist dat je op een academie nog altijd grotendeels autodidact bent, je komt gewoon in contact met andere kunst en zo vergroot je je gezichtspunt.
En doe eens normaal ja.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 17:04
Lugosi
Avatar van Lugosi
Lugosi is offline
Citaat:
devilcat schreef op 27-07-2005 @ 17:30 :
ik haat het echt altijd, stel je maakt mooi werk dan zeggen mensen " Jahhh OKAY! maar je zit ookop een academie dan leer je dat ook wel " = stelt dus niks voor dus...

daardoor lijkt het wel alsof ik geobserdeerd ben door het feit dat ik nu nog autodidact ben, en dat ik dat BIJNA zo wil houden om maar niet dit soort aanvallen van mensen te krijgen.

Ik was aangenomen op de academie en ik was bijna teleurgesteld dat ik dacht, daar gaat mijn autodidact zijn. En mensen blijven maar hameren dat de echte kunstenaars autodidact zijn....Altijd dat iets ANDERS beter is ...

maar ja , kunstenaars zijn zo nou eenmaal die hebben allemaal hun eigen mening over wat is kunst en wat is een ECHTE kunstenaar.
Alleen ik zit er zo mee.

Jezus, je zal toch altijd worden weggeveegd..


maar aangezien jij zegt dat je grotendeels autodidactisch bezig bent op een academie..dat verdedigt mijn standpunt weer tegen die klerelijers die zeggen dat als je auto bent een ECHTE kunstenaar bent.



ARGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG
GETTING TIRED OF THIS!
volgens mij neem jij jezelf te serieus, RELAX HONEY! je schildert/tekent toch vooral voor jezelf omdat je het in eerste instantie leuk vindt?
__________________
Ik fantaseer niets, ik herinner me dingen die nooit gebeurd zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 17:20
siese
Avatar van siese
siese is offline
Citaat:
devilcat schreef op 27-07-2005 @ 17:30 :
ik haat het echt altijd, stel je maakt mooi werk dan zeggen mensen " Jahhh OKAY! maar je zit ookop een academie dan leer je dat ook wel " = stelt dus niks voor dus...

daardoor lijkt het wel alsof ik geobserdeerd ben door het feit dat ik nu nog autodidact ben, en dat ik dat BIJNA zo wil houden om maar niet dit soort aanvallen van mensen te krijgen.

Ik was aangenomen op de academie en ik was bijna teleurgesteld dat ik dacht, daar gaat mijn autodidact zijn. En mensen blijven maar hameren dat de echte kunstenaars autodidact zijn....Altijd dat iets ANDERS beter is ...

maar ja , kunstenaars zijn zo nou eenmaal die hebben allemaal hun eigen mening over wat is kunst en wat is een ECHTE kunstenaar.
Alleen ik zit er zo mee.

Jezus, je zal toch altijd worden weggeveegd..


maar aangezien jij zegt dat je grotendeels autodidactisch bezig bent op een academie..dat verdedigt mijn standpunt weer tegen die klerelijers die zeggen dat als je auto bent een ECHTE kunstenaar bent.



ARGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG
GETTING TIRED OF THIS!
Als je goed werk hebt kom je er sowieso. Als je nu autodidact bent of niet.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 18:06
Rooster
Avatar van Rooster
Rooster is offline
Citaat:
siese schreef op 27-07-2005 @ 18:20 :
Als je goed werk hebt kom je er sowieso. Als je nu autodidact bent of niet.
amen
dat is de beste samenvatting
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 18:17
devilcat
devilcat is offline
Citaat:
doezel schreef op 27-07-2005 @ 17:38 :
Dat zegt ze toch helemaal niet? Ze zegt juist dat je op een academie nog altijd grotendeels autodidact bent, je komt gewoon in contact met andere kunst en zo vergroot je je gezichtspunt.
En doe eens normaal ja.
ik had het niet als aanval op haar, maar op de algemene aanvallen van "mensen"
Met citaat reageren
Oud 27-07-2005, 18:19
devilcat
devilcat is offline
Citaat:
siese schreef op 27-07-2005 @ 18:20 :
Als je goed werk hebt kom je er sowieso. Als je nu autodidact bent of niet.
Mijn punt is ook juist datik het zo jammer vind dat mensen dan toch blijven zeggen over iemand die auto is " dat is echt super knap" en iemand die niet auto is [ met bijvoorbeeld hetzelfde schilderij] " ja ok, maar hij heeft het ook geleerd...ja dan kan ik het ook " [ er zal altijd sceptisch over worden gedaan en het zal altijd worden gebagataliseerd..]
Met citaat reageren
Oud 28-07-2005, 08:16
siese
Avatar van siese
siese is offline
Citaat:
devilcat schreef op 27-07-2005 @ 19:19 :
Mijn punt is ook juist datik het zo jammer vind dat mensen dan toch blijven zeggen over iemand die auto is " dat is echt super knap" en iemand die niet auto is [ met bijvoorbeeld hetzelfde schilderij] " ja ok, maar hij heeft het ook geleerd...ja dan kan ik het ook " [ er zal altijd sceptisch over worden gedaan en het zal altijd worden gebagataliseerd..]
Ik moet zeggen dat ik dat nog niet meegemaakt heb.
Wellicht bedoelen ze dat je op de academie technieken aangeleerd krijgt en dat je ideeën bijgestuurd worden.
En dat is ook zo.
Als ze zeggen dat ze het zelf ook kunnen, dan is dat een persoonlijke mening over het werk zelf, dat waarschijnlijk niet veel indruk maakt.
Moest ik van u zijn, ik zou het mij gewoon niet aantrekken.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 15:03
brinta
brinta is offline
Wat trouwens wel handig is om aan te denken: op een lerarenopleiding op de kunstacademie moet je vaak al vanaf het eerste jaar stage lopen. Ook in de hogere jaren neemt je stage flink wat tijd in beslag. Als je deze opleiding volgt alleen om kunstenaar te worden/je artistieke technieken te ontwikkelen, is al die stage best een grote 'opoffering' als je eigenlijk niets met die leservaring wilt doen.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 15:15
devilcat
devilcat is offline
ach ja, maar je komt wel weer mensen tegen en je bent met tekenen bezig toch op die stage?[en kunstgeschiedenis wat ik ook leuk vind ]


VErder,....wat zou ik anders moeten?

Op een andere academie leer je niks zoals de rietveld..
"doe maar wat" is daar het motto
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-08-2005, 21:23
Heroïn Chique
Avatar van Heroïn Chique
Heroïn Chique is offline
Citaat:
devilcat schreef op 30-07-2005 @ 16:15 :
ach ja, maar je komt wel weer mensen tegen en je bent met tekenen bezig toch op die stage?[en kunstgeschiedenis wat ik ook leuk vind ]


VErder,....wat zou ik anders moeten?

Op een andere academie leer je niks zoals de rietveld..
"doe maar wat" is daar het motto
mm volgens mij valt dat best mee..ik had alleen wel het idee dat het rietveld nogal uit de hoogte doet, zeker als het om andere academies gaat. daarom heb ik voor de kabk gekozen, die lijkt me meer betrokken ofzo.
__________________
bonnie and clyde
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 18:03
brinta
brinta is offline
Citaat:
Heroïn Chique schreef op 01-08-2005 @ 22:23 :
mm volgens mij valt dat best mee..ik had alleen wel het idee dat het rietveld nogal uit de hoogte doet, zeker als het om andere academies gaat. daarom heb ik voor de kabk gekozen, die lijkt me meer betrokken ofzo.
ik ontdekte een vergelijkend onderzoekje uit 2004 over oa KABK:
http://bama.sum.nl/ski/opleiding_stu...udentenoordeel

(kabk staat volgens mij vermeld als Hogeschool van Beeldende Kunsten, Muziek en Dans)
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 15:45
Miss.Gezellig
Miss.Gezellig is offline
Ik ga naar de AHK academie voor beeldende vorming. Ik heb er onwijs veel zin in! Misschien is het leuk om al wat contact te hebben met andere mensen die ook daar heen gaan!?
Feel free om me toe te voegen op MSN .
__________________
Sans toi, les émotions d’aujourd’hui ne seraient que la peau morte des émotions « d’autrefois ».
Met citaat reageren
Oud 13-08-2005, 19:23
KrizzZzZZzzjE :P
Avatar van KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
Citaat:
Heroïn Chique schreef op 01-08-2005 @ 22:23 :
mm volgens mij valt dat best mee..ik had alleen wel het idee dat het rietveld nogal uit de hoogte doet, zeker als het om andere academies gaat. daarom heb ik voor de kabk gekozen, die lijkt me meer betrokken ofzo.
nogmaaalzz op krizzjes log:

Ik heb zelf op het kabk gezeten , en er staat je nog heel wat te wachten qua arrogantie van de school.
Ten eerste houden ze niet bepaald van zeer jonge leerlingen, tenzij je goed gebekte praatjes kan houden, dan komt het goed en zit je gebakken.
Het gaat er voor 95% op deze school om of je er een mooi verhaal over kan lullen.
Verder praat je meer en deel van de tijd over de ideeen die je hebt voor een bepaald 'werk' .
tot een uur of 6 en hierna is het de bedoeling om het ook uittewerken, waar meestal maar zeer weinig tijd voor is.
Ik zit nu in zwolle Artez\Constantijn Huygens ,bijna 2e jaars autonome beeldende kunst.
CABK
En deze lessen zijn zowiezo veel vrijer en je leert van uit hetgeen waar je mee bezig bent , je doet hier tenminste wat!
Ook de afstand tussen docent en student is hier aanzienlijk kleiner, een lulverhaaltje tussen door kan hier gewoon!
Ze voelen zich hier op de Kabk veel te goed voor, op een paar docenten na .

Verder vind ik dat je niet alleen aan geld moet denken , maar aan wat je echt wil!
Als je kunstenaar wil worden, moet je dat ook doen en de daarvoor bedoelde opleiding volgen, en dan heb ik het niet over de leraren opleiding!
Oh en vergeet al die technieken, vergeet alles
__________________
Estilapo coge la dretticos !!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 01:14
devilcat
devilcat is offline
ja maar,in het begin verkoop je misschien niks, en dan!!??
GEEN GELD.
met die lerarenopleiding kan je nog parttime lesgeven aan geinteresseerde mensen die willen leren van tekenen en schildreen.
Eerlijk, ik zie mezelf ook echt niet op een middelbare school lesgeven.

En voor 99% ga ik naar die school voor het hele praktijk gebeuren en de kunstgeschiedenis.
1% in mij ,geeft iets om die lerarengedoe

en op het Rietveld...de So called beste kunstacademie , daar leer je GEEN technieken, en je bent WEINIG to bijna niks met modeltekenen bezig
Terwijl op de school waar ik naartoe ga heb je VOORTDUREND te maken met een model die je natekent en schildert.


dus...
voor mij was de keus snel gemaakt!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 01:15
devilcat
devilcat is offline
btw vergeet alle technieken?.....
Dat is de basis van het hele schilderen!!!!!

Zelfs MONDRIAAN met zijn vakjes heeft ook eerst de technieken moeten beheersen en door een hele basis moeten gaan jarenlang voordat hij hiermee kwam!!!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 01:19
devilcat
devilcat is offline
Come on, wat is er leuker dan bezig zijn met je handen en les krijgen in tekenen en schilderen en modellen die je kan natekenen en schilderen en lekker kliederen in een atelier ruimte

Toen ik bij de rietveld kwam had ik nou niet echt een indruk daarvan terwijl mijn school dus die lerarenopleding AHK ] wel die insteek heeft.


Lekker bezig zijn met kunst en kunst maken en alle mogelijkheden om je heen qua materiaal,docenten die je kan vragen,modellen alles.

Rietveld moet je zelf maar wat aanmodderen.


En sorry maar WAT EEN CRAP ZAG IK DAAR QUA TEKENKUNST
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 10:57
KrizzZzZZzzjE :P
Avatar van KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
Citaat:
devilcat schreef op 14-08-2005 @ 02:15 :
btw vergeet alle technieken?.....
Dat is de basis van het hele schilderen!!!!!

Zelfs MONDRIAAN met zijn vakjes heeft ook eerst de technieken moeten beheersen en door een hele basis moeten gaan jarenlang voordat hij hiermee kwam!!!
nogmaalzz op krizz zijn log

Zoals je zegt de basis is een begin, en de technieken vloeien daaruit voort!
het is een heel proces....

je moet gewoon goed kijken.....

en begrijpen......
__________________
Estilapo coge la dretticos !!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 14:45
devilcat
devilcat is offline
kijken is alles.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 14:46
devilcat
devilcat is offline
maar ga nou niet vertellen dat een ECHTE kunstenaar naar een kunstacademie moet en niet naar een lerarenopleiding-academie.

want dat is klinkklare onzin
en na die lerarenopleiding kan je ook tenminste gelijk geld verdienen met werk En met dat geld je kunst voortzetten.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 00:41
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Ik ga nu naar het derde jaar van ook een docentenopleiding op een kunstacademie. Deels word ik opgeleid tot docent en deels tot kunstenaar. Wat bij mij idd ook heeft meegeteld om hier voor te kiezen en niet voor autonome kunst is de zekerheid. Het enige wat je met zo'n diploma kan, is een kunstenaarsuitkering aanvragen. Bovendien zie ik mezelf niet kunstenaar zijn voor de rest van mijn leven. Ik wilde ook trouwens ook helemaal geen docent worden, maar ik vond de stage zo leuk dat ik het nu wel wil worden. Ehm, verder heb ik er eigenlijk niets over te vertellen. Ja, dat ik in september naar Venetie ga, dat soort dingen kom je dan dus tegen (via de academie is dat). Ook gaan we sinds vorig jaar elk jaar naar een plek in Nederland op excursie met alleen de docentenopl, 2 en 3 jaars en daar dus naar musea gaan en educatievediensten bezoeken. In het eerste jaar zijn we trouwens op excusrie naar Keulen geweest.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 14:47
devilcat
devilcat is offline
Venetie....gaan jullie met het vliegtuig?
Ik heb vliegangst


GODVERDMME JE ZAL HET ALTIJD ZIEN >KLOTE ANGST
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 15:41
ShitVisjes
Avatar van ShitVisjes
ShitVisjes is offline
Citaat:
devilcat schreef op 15-08-2005 @ 15:47 :
GODVERDMME JE ZAL HET ALTIJD ZIEN >KLOTE ANGST
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 16:05
devilcat
devilcat is offline
kan ik dus niet mee op die reisjes..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.