Oud 26-01-2009, 18:57
Verwijderd
Ik had vandaag een discussie met een huisgenoot die net zijn tentamen sociale psychologie had gemaakt. Hij zei dat er een vraag in zat over dat je mensen zou moeten helpen zonder eigen belang. Het ging erom hoe je kon onderzoeken of mensen iemand helpen zonder eigen belang.

Vervolgens hadden wij de discussie dat je iemand altijd helpt uit eigen belang al is het maar omdat je jezelf later dan niet schuldig hoeft te voelen of dat mensen daardoor een beter beeld van je krijgen.

Nu vroeg ik mijzelf af hoe jullie dit zien, en of je denkt dat je mensen kan helpen zonder (onbewust) eigen belang. En hoe kan je onderzoeken of mensen iemand helpen zonder eigen belang?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2009, 19:18
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Ik geloof niet in puur altruïstisch handelen. Een straatkrant koop ik omdat ik me dan niet 'slecht' voel, een kaartje sturen als iemand ziek is doe ik omdat ik hoop op de dag dat ik half terminaal ben, ook graag een kaartje ontvang.

Wat het onderzoeksgedeelte betreft: geen idee..? Misschien kan Ave hier wel een spetterend antwoord opgeven, aangezien zij psychologie studeert en dus meer statistiek/ M&T heeft gehad dan ik tot nu toe in mijn sociologie carrière
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 00:08
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Moeilijk. Het hangt ook af van de situatie.

Als je in een flits iemands leven red, denk je er misschien niet over na dat je misschien een onderscheiding krijgt. Het zit hem een beetje in de natuur van mensen om soortgenoten te helpen. (al bewijst de krant dagelijks het tegendeel)

Maar het is wel zo dat iemand helpen altijd iets positiefs met zich meebrengt, al is het alleen maar het gevoel dat je iets goeds doet. (dit is trouwens relatief, wie bepaalt wat goed is en wat niet?) Daarom kun je dus niemand helpen zonder dat er iets voor jezelf in zit, al zou je het nog zo graag willen. Daarom is de term 'eigen belang' misschien wat cru. Of je moet stellen dat er niets negatiefs aan de term zit.
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 09:11
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Hier had ik het laatst ook al met iemand over. Vind het maar moeilijk hoor. We kwamen er zelfs op uit dat van iemand houden eigenbelang is omdat je houdt van het gevoel dat iemand je geeft en daarom bij die persoon wilt zijn.

Ik denk dat alles wat een mens doet voor een deel uit eigenbelang bestaat. Ik vind het heel leuk om mensen te helpen maar alleen het feit dat ik het leuk vind zegt alweer dat ik er zelf ook belangen bij heb... Tja, moeilijk.

Zou niet weten hoe je zoiets moet onderzoeken.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 09:13
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Denk dat ik het grotendeels met Martin eens ben.

Je doet eigenlijk alles wel omdat je er anders achteraf best rot om zal voelen. Op het moment dat je iemand van de verdrinkingsdood red denk je misschien niet zo na maar als je het niet had gedaan voel je het weldegelijk.

Zit alleen even te denken over hoe ik me voel als ik die straatkrant niet koop.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 09:20
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar een kaartje sturen bijvoorbeeld, dat doe ik niet omdat ik me dan goed over mezelf kan voelen, maar omdat ik weet dat het leuk is om een kaartje te ontvangen. Of is dat min of meer hetzelfde?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 10:01
Verwijderd
Maar ga je er dan niet vanuit dat je wilt dat andere mensen jou ook kaartjes sturen als je dat nodig hebt? Zoals coopergirl dat noemt?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 10:07
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik vind mensen helpen eigen belang. Je wílt namelijk iemand helpen, ook met de gedachten dat iemand anders het vast eens terug doet. En je voelt je gewoon goed dat je om anderen denkt. Je werkt alleen vanuit je eigen behoeften en niet vanuit die van anderen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 10:14
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Maar ga je er dan niet vanuit dat je wilt dat andere mensen jou ook kaartjes sturen als je dat nodig hebt? Zoals coopergirl dat noemt?
Ja, misschien wel

Ik denk dus dat het antwoord is dat er altijd wel iets van eigen belang bij zit, maar dan is de vraag of dat erg is. Ik denk van niet.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 12:28
Verwijderd
Ik denk ook dat het uiteindelijk altijd eigenbelang is, maar niet per se omdat je je er misschien achteraf rot om voelt als je het niet doet. Het voelt vaak ook gewoon prettig om iets voor iemand te doen, het doen op zichzelf is al de beloning. Daar hoeft helemaal niet bewust het idee van wederkerigheid of schuldgevoel achter te zitten.

Met als uitzondering misschien de gevallen die Martin noemt - als jij in een flits iemand voor een vrachtwagen wegduwt en er dan zelf voorkomt, doe je dat nou niet bepaald uit eigenbelang Denk dat het in dat soort momenten gewoon een soort instinct is wat je tot handelen aanzet; als je erover na zou denken, zou je het misschien helemaal niet doen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2009, 18:38
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Uiteindelijk is het toch eigenbelang denk ik. Je zou mensen kunnen helpen om je niet rot te voelen, maar ook omdat je er bijv voldoening uit kunt halen als mensen dankzij jouw hulp beter presteren. Of omdat het sociaal wenselijk is en je dus sneller geaccepteerd wordt door andere mensen. Er zijn vast meer van dat soort motieven, dus ik geloof niet in puur altruïstisch gedrag.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2009, 21:11
Verwijderd
Misschien is het wel eigenbelang, maar hee, iemand die iemand anders helpt is niet meer met zichzelf bezig als iemand die alleen aan zichzelf denkt... als iemand begrijpt wat ik bedoel.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2009, 00:09
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Citaat:
Het ging erom hoe je kon onderzoeken of mensen iemand helpen zonder eigen belang.
Misschien één groep die wel steeds een beloning krijgt voor helpen en één groep niet en dan de situaties omdraaien? Hmmm... maar dat heeft ook geen zin, want dan moet de groep die niet beloond wordt wel weten dat ze eerst de beloning misliepen en de groep die de beloning kreeg zal niet altijd beloond moeten worden en dan kijken of helpend gedrag in stand blijft. Ofzo.
Of misschien hersenactiviteit bekijken bij bepaalde handelingen (helpen in dit geval) en dan hier iets mee doen. Geen idee of er een soort 'beloningsgebied' is (zelf beloning zeg maar).

Verder geloof ik niet in puur altruïsme.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 31-01-2009, 06:04
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Nu vroeg ik mijzelf af hoe jullie dit zien, en of je denkt dat je mensen kan helpen zonder (onbewust) eigen belang. En hoe kan je onderzoeken of mensen iemand helpen zonder eigen belang?
dat je iemand altijd helpt uit eigen belang al is het maar omdat je jezelf later dan niet schuldig hoeft te voelen of dat mensen daardoor een beter beeld van je krijgen.

dat
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 19:55
Verwijderd
Je zou dus kunnen zeggen dat de mens van nature egoïstisch is, en dus van nature slecht.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 21:43
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Je zou dus kunnen zeggen dat de mens van nature egoïstisch is, en dus van nature slecht.
nee dus, noch is egoïsme p/d slecht noch betekent egoïsme altijd dat het niet in belang van anderen is.

maar ja, de mens is van nature óók egoïstisch.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 23:00
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Citaat:
nee dus, noch is egoïsme p/d slecht noch betekent egoïsme altijd dat het niet in belang van anderen is.

maar ja, de mens is van nature óók egoïstisch.
Inderdaad.

En het grappige is, het woord 'slecht' is bedacht door de mens. Wij bepalen wat slecht is. Dat maakt het bijna onvermijdelijk dat de mens per definitie slecht is.
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 20:30
Verwijderd
Kun jij mensen helpen zonder eigen belang?

Als je geneigd bent te denken dat mensen alles uit eigen belang doen, kun je van alles redeneren dat ze het uit eigen belang deden. Maar andersom ook, als jij positief tegenover de mens en zijn handelen staat, zou je kunnen redeneren dat mensen dingen doen om anderen te helpen, terwijl ze het misschien wel uit eigen belang hebben gedaan.

It's all in the eye of the beholder..

Laatst gewijzigd op 06-02-2009 om 20:36.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-02-2009, 11:19
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Ik denk dat je het niet moet zien als egoisme, maar meer als overlevingsdrang ofzo.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2009, 01:25
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Inderdaad.

En het grappige is, het woord 'slecht' is bedacht door de mens. Wij bepalen wat slecht is. Dat maakt het bijna onvermijdelijk dat de mens per definitie slecht is.
Natuurlijk, eveneens is de mens per definitie óók goed.
het lijkt wel een symbiose van tegenstellingen

Citaat:
Kun jij mensen helpen zonder eigen belang?

Als je geneigd bent te denken dat mensen alles uit eigen belang doen, kun je van alles redeneren dat ze het uit eigen belang deden. Maar andersom ook, als jij positief tegenover de mens en zijn handelen staat, zou je kunnen redeneren dat mensen dingen doen om anderen te helpen, terwijl ze het misschien wel uit eigen belang hebben gedaan.
Ja, het is omkeerbaar, maar wat ik meer bedoel is dat zelfs als je iemand helpt puur om het helpen van een ander (ik help m'n vriend met verhuizen want hij is m'n gappie) dan doe ik dat óók omdat ik het wenselijk vind dat mensen mij positief beoordelen.

anderen niet helpen zou dus de beschouwing van mij als persoon schade toe doen, en op termijn dus ook m'n zelfvertrouwen/zelfbeeld.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Help mij afstuderen!
isjitar
0 28-04-2015 15:11
Studeren HBO Rechten, Psychologie of beiden? HELP!
Zisan
10 27-06-2014 20:54
ARTistiek mensen help!!!
*---Neurd---*
9 01-11-2003 23:59
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap stelling!!!!!Help me!
loeka
7 27-03-2003 21:49
Psychologie Mensen helpen goede of slechte eigenschap?
dream-chaser
8 12-03-2002 12:12
Psychologie help
Tiesch_ W
8 14-12-2001 12:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:23.