Oud 12-06-2018, 22:34
Peralta32
Peralta32 is offline
Hallo allemaal,

Ik ben een meisje van 16 en ik neem aan dat ik mijn vraag even moet toelichten. Ik zal het zo kort mogelijk proberen te houden.

Begin januari ben ik aangerand door een potloodventer. Ik heb hiervan aangifte gedaan aangezien de politie al meerdere meldingen had gehad van een vreemde man in mijn dorp. De tijd vorderde en ik kwam te weten dat er drie andere meiden van mijn leeftijd ook aangifte hadden gedaan. 1 wegens aanranding en 2 wegens schennis.

Eind februari werd er een potloodventer op heterdaad betrapt door een politieagent en al snel werd het gelinkt aan mijn aangifte en die van de andere meiden natuurlijk. Begin april las ik in de krant de datum van de rechtszaak en dat de slachtoffers misschien moesten getuigen in de rechtszaak. Mijn ouders hadden contact opgenomen met de advocaat die aan de zaak gekoppeld was en die vertelde wat dingen over hoe het zal gaan enzo. Ze had het erover dat het misschien een goed idee zou zijn als ik een brief zou schrijven en die zou voorlezen in de rechtszaal.

Door de gebeurtenis heb ik nog steeds veel problemen. Ik werd dan ook doorgestuurd naar het traumacentrum, waar mijn behandelingen voor PTSS net zijn begonnen. Op dit moment is het allemaal een beetje te veel aan het worden. Ik wil enorm graag spreken op de rechtszaak en er alles aan doen om mijn leven een beetje normaal te laten verlopen. Maar alles komt gewoon tegelijk: de rechtszaak, mijn EMDR-behandelingen en ook nog het einde van het schooljaar (dat ik niet wil verpesten).

Ik wil erg graag een brief schrijven om die man te laten weten wat het met me heeft gedaan, maar het lukt me gewoon niet. Over een week is de rechtszaak al en ik weet gewoon niet hoe ik moet verwoorden wat ik voel. Ik ben bang dat ik totaal in paniek raak op het moment zelf en dan niet meer weet wat ik moet zeggen.

Ik weet dat het een rare vraag is, maar heeft iemand misschien een tip om rustig te blijven zodat ik niet constant een emotioneel wrak ben? Echt alle tips zijn welkom, ben een beetje door mijn positiviteit heen.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2018, 10:40
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Supergoed dat je aangifte hebt gedaan, en dat die man nu opgepakt is!

Ik denk dat het niet erg is als je een emotioneel wrak bent in de rechtszaal. Je doet het automatisch goed he, als je gewoon jezelf bent en de waarheid spreekt. Misschien kun je inspiratie halen uit je eigen topic? "Ik vind het moeilijk om te verwoorden wat die aanranding met mij heeft gedaan. Ik hoor nu te leren voor mijn proefwerken, maar ik zit in de rechtbank." - Zoiets is al heel wat.

Andere tips:
- niet te veel op je briefje schrijven
- niet bang zijn voor stiltes
- krul op je hand tekenen, dan weet je dat het goedkomt
- neem de tijd om af en toe rustig te ademen
- ook met een gebroken stem kun je praten
- als je niet weet waar je moet kijken: hoek van de kamer
- als je alles vergeet, kun je altijd vertellen wat er in het moment gebeurt ('ik voel me duizelig, maar wil doorgaan') of hoe je ochtend was ('ik was vreselijk zenuwachtig').

Of is er iets specifieks wat je wil overbrengen?

Als je zenuwachtig wordt van persoonlijke dingen delen waar die aanrander bij is, dan kun je trouwens ook heel droog de symptomen van PTSS voorlezen.

Veel succes volgende week!
Met citaat reageren
Oud 13-06-2018, 23:19
Verwijderd
Wat Dekaloog zegt, je doet het hartstikke goed!

Niemand zal je verwijten als je stem breekt, of dat jij breekt, of dat je niet uit je woorden komt, echt niemand. Het is verschrikkelijk wat jou is overkomen.

Desondanks kan het heel moeilijk zijn jouw woorden daadwerkelijk op papier te zetten. Lukt het uitspreken wel? Je zou ook jezelf kunnen opnemen, en dan zelf of een ander jouw verhaal opschrijven. Dan heb je het sowieso al een keer door je hoofd gehad en zijn dat jouw pure gedachtes.

Dit kan je ook doen als ineens iets je te binnen schiet, schrijf het snel op of spreek het in in je telefoon oid.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2018, 20:59
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Misschien kan een lijstje steekwoorden ook helpen en krijg je dat makkelijker op papier dan een lopend verhaal.

Ik vind het heel moedig van je. Sterkte!
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2018, 18:09
Verwijderd
Wat knap dat je aangifte hebt gedaan en dat je in rechtszaal gaat spreken! Heel erg dapper van je.

Is het makkelijker om het er eerst met iemand over te hebben? Misschien kun je aan iemand die je vertrouwt vertellen wat je graag wil zeggen, en er dan samen voor gaan zitten om er voor te zorgen dat het wordt wat jij graag wil. Dan hoef je het niet alleen te omschrijven en is er iemand die je kan helpen met nadenken.
Je zegt dat je een brief wil schrijven over wat die man heeft gedaan, aan wie wil je die brief richten? Aan diegene zelf, aan de rechter (die gaat bepalen wat er met hem gaat gebeuren), aan zijn advocaat (die hem verdedigt), aan een vriend(in) van jou (die aan jouw kant staat), aan je ouders (die voor je willen zorgen), aan een denkbeeldig iemand (die kan zijn wie of wat jij maar wil)? Als je gericht aan iemand schrijft en niet zo zeer denkt aan dat je die ook nog moet gaan voorlezen, kan het ook makkelijker zijn. Één voor één - niet alles tegelijk. Breek de dag of het moment in kleine stukjes en elk stuk dat je doet, is een overwinning. Eerst naar de rechtbank. Dat heb je gedaan. Goed zo! Dan naar de rechtszaal en naar binnen. Je bent binnen, knap van je! Luisteren naar wat er gezegd wordt - ook dat kun je. Enzovoorts.

Heel veel succes in de rechtszaal!
Met citaat reageren
Oud 15-06-2018, 18:49
Verwijderd
Ik vind je nu al een eindbaas, Peralta32, als je wil spreken moet je dat doen. Waar je doorheen bent gegaan is ontzettend traumatisch, het is niet meer dan logisch dat je je voelt zoals je je nu voelt. Ik kan alleen maar zeggen; Zet 'm Op!!! Als het niet lukt, dan lukt het niet, als het wel lukt dan lukt het wel, either way, doe wat je hart zegt in dit geval, voel je nergens toe verplicht en voel je al helemaaaaal niet verplicht om je gedachten en spullen en dingen bij elkaar te houden en door je tekst heen te komen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2018, 23:09
Verwijderd
Ik weet niet of je de rechtszaak al achter de rug hebt, maar geldt ook voor later en wil ik je echt meegeven:

Je hebt het over je schooljaar verpesten... Als dit je schooljaar "verpest" is dat niet erg. Of natuurlijk is het heel vervelend, maar het is betrekkelijk. Als het zo gebeurt dat het je echt allemaal te veel wordt en je moet daarom kiezen om rustiger aan te doen oid, dan heeft die eikel dat niet gedaan, dan is dat dan nu eenmaal zo. Jij bent zelf het belangrijkste van alles!
Met citaat reageren
Oud 21-06-2018, 12:10
Peralta32
Peralta32 is offline
Bedankt voor alle tips, ik heb er erg veel aan gehad! Gister was de rechtszaak. Het werd me na een paar minuten al te veel dus ben ik even weggelopen en heb wat rust genomen. Ik heb uiteindelijk geen gebruik gemaakt van mijn spreekrecht, omdat ik al zo enorm zenuwachtig was. Gelukkig was er nog een ander slachtoffer aanwezig die wel iets heeft gezegd, waar ik me erg goed in kon vinden.


Ik moet nu maar afwachten tot de uitspraak. Ik ben bang dat de verdachte onschuldig wordt verklaard, aangezien er niet genoeg bewijs is. En dat terwijl de officier van justitie er zeker van is dat de verdachte de dader is. Ik voel me erg machteloos, maar ben in ieder geval blij dat de rechtszaak achter de rug is. Bedankt voor jullie hulp!
Met citaat reageren
Oud 19-07-2018, 01:41
Verwijderd
Als ik dit topic lees word ik hier verdrietig van. Een goede vriendin van me heeft ooit ook zoiets meegemaakt, maar zij heeft op voorhand besloten niet aanwezig te zijn bij de rechtszaak ondanks dat ze daar een uitnodiging voor had ontvangen. Toen vond ik dat jammer, begreep niet waarom ze dat niet zou doen en probeerde haar ervan te overtuigen om het wel te doen. Nu weet ik niet hoe het met die man is afgelopen, maar ik ben heel erg benieuwd naar deze zaak.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2018, 11:32
SummerAnoniem
Avatar van SummerAnoniem
SummerAnoniem is offline
Citaat:
Bedankt voor alle tips, ik heb er erg veel aan gehad! Gister was de rechtszaak. Het werd me na een paar minuten al te veel dus ben ik even weggelopen en heb wat rust genomen. Ik heb uiteindelijk geen gebruik gemaakt van mijn spreekrecht, omdat ik al zo enorm zenuwachtig was. Gelukkig was er nog een ander slachtoffer aanwezig die wel iets heeft gezegd, waar ik me erg goed in kon vinden.


Ik moet nu maar afwachten tot de uitspraak. Ik ben bang dat de verdachte onschuldig wordt verklaard, aangezien er niet genoeg bewijs is. En dat terwijl de officier van justitie er zeker van is dat de verdachte de dader is. Ik voel me erg machteloos, maar ben in ieder geval blij dat de rechtszaak achter de rug is. Bedankt voor jullie hulp!
Ik zou het sad vinden als hij onschuldig word verklaard, in ieder geval vind ik het super maar dan ook echt superknap dat je dit hier zo in het openbaar hebt verteld. Echt respect.
__________________
A true friend is someone who sees the pain in your eyes while everyone else believes the smile on your face.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2018, 14:42
Peralta32
Peralta32 is offline
Het is intussen allemaal een tijdje geleden, maar wilde toch nog even laten weten dat de man onschuldig is verklaard. Ik kon merken aan de rechters dat ze wisten dat de verdachte het wel had gedaan, maar er was wettelijk te weinig bewijs voor. Het is nou eenmaal zijn woord tegen de onze. De man werd voor 1x schennis schuldig verklaard (de keer dat hij door een politieagent werd betrapt). De straf die daar op staat is 2 weken in de cel, alleen deze straf had hij al uitgezeten in voorarrest dus ging hij vrij uit. Het geeft me een eng gevoel dat ik hem zomaar op straat kan tegenkomen, maar daar valt jammer genoeg niks aan te veranderen. Het is in ieder geval allemaal over.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.