Oud 11-12-2011, 16:58
UnlimitedUAV
Avatar van UnlimitedUAV
UnlimitedUAV is offline
hallo mensen,

Momenteel sta ik voor ieder vak een ruime 7/8 en hier en daar een 6'je
wel nu, voor wiskunde sta ik een 5 (4,5 om precies te zijn) en dit zakt steeds verder weg!


Ik studeer zelf alsvolgt: ik begin meestal 3 á 4 dagen van te voren, op iedere dag oefen ik 1,2 of 3 paragraven, en op de laatste dag herhaal ik alles.

heeft iemand toevallig wat studietips etc.?
__________________
Get Hyper.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2011, 17:03
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Een wat duidelijkere topictitel zou prettig zijn, dus die verander ik even. En ik vermoed dat hij ergens anders heenmoet.

Edit: zo dus.

En verder is wiskunde een vak dat je echt moet snappen, dus dat is iets moeilijker dan gewoon genoeg tijd nemen om dingen uit je hoofd te leren. Zoveel mogelijk oefenen helpt het meeste, én zorgen dat je ook écht snapt wat je aan het doen bent. Niet zomaar het trucje nadoen, maar echt nagaan van 'wat is dit? wat wil ik weten? wat kan ik hiermee? wat kom ik dan te weten?' enzovoort. Niet 'oh in het voorbeeld staat dat je alles moet differentiëren dus ik ga gewoon 20 opgaven differentiëren' en het dan prima vinden, maar ook weten wát je doet. Wat je dus te weten komt als je iets differentieert. Ik denk dat dat heel veel kan helpen, omdat je op toetsen (tenminste, dat is mijn ervaring - ik doe vwo met wiskunde b, kan dat jouw toetsen dat veel minder hebben) je niet alleen het trucje moet herhalen, maar ook net wat andere problemen moet kunnen oplossen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 11-12-2011, 17:04
UnlimitedUAV
Avatar van UnlimitedUAV
UnlimitedUAV is offline
Whoops! sorry daarvoor.
__________________
Get Hyper.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2011, 22:37
UnlimitedUAV
Avatar van UnlimitedUAV
UnlimitedUAV is offline
Citaat:
Een wat duidelijkere topictitel zou prettig zijn, dus die verander ik even. En ik vermoed dat hij ergens anders heenmoet.

Edit: zo dus.

En verder is wiskunde een vak dat je echt moet snappen, dus dat is iets moeilijker dan gewoon genoeg tijd nemen om dingen uit je hoofd te leren. Zoveel mogelijk oefenen helpt het meeste, én zorgen dat je ook écht snapt wat je aan het doen bent. Niet zomaar het trucje nadoen, maar echt nagaan van 'wat is dit? wat wil ik weten? wat kan ik hiermee? wat kom ik dan te weten?' enzovoort. Niet 'oh in het voorbeeld staat dat je alles moet differentiëren dus ik ga gewoon 20 opgaven differentiëren' en het dan prima vinden, maar ook weten wát je doet. Wat je dus te weten komt als je iets differentieert. Ik denk dat dat heel veel kan helpen, omdat je op toetsen (tenminste, dat is mijn ervaring - ik doe vwo met wiskunde b, kan dat jouw toetsen dat veel minder hebben) je niet alleen het trucje moet herhalen, maar ook net wat andere problemen moet kunnen oplossen.
Bedankt!!!

kheb morgen een wiskunde PW, en ben al vanaf vrijdag aan het studeren. ik zal je tips zeker gebruiken!
__________________
Get Hyper.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2011, 22:50
Siron
Siron is offline
Wiskunde vraagt zeker veel oefening!

Oefeningen
Wat Em. heeft gezegd is belangrijk! Probeer je niet vast te klemmen op een bepaalde oplossingsmethode zonder dat je begrijpt wat je aan het doen bent (zo loop je in de val bij moeilijkere oefeningen die iets meer inzicht vragen). Probeer dus naast de standaardoefeningen die je in de les hebt gemaakt ook andere, moeilijkere oefeningen die je meer doen nadenken zo krijg je inzicht in de leerstof.

Theorie
Ik weet niet in hoeverre je theorie moet kennen (bewijze, stellingen, ... ?), maar één raad: leer de bewijzen zeker niet vanbuiten! Je zult altijd enkele stappen moeten weten, maar probeer de rest af te leiden zo kan je ze veel beter onthouden en begrijp je ook wat ze inhouden. Nog belangrijk bij het leren van een bewijs is als je denkt dat je ze kent, slaag dan je boek doe en doe zelf héél de afleiding zonder te kijken in je boek, als dat lukt dan ken je ze ... Ook definities zijn belangrijk om grondig te leren, immers zijn er soms voorwaarden aan een definitie verbonden die je vergeet wanneer je ze niet grondig leert (neem er desnoods een voorbeeld bij als hulpmiddel).

Misschien lijken definities en stellingen helemaal niet belangrijk, maar dat zijn ze wel degelijk. Héél de wiskunde is voortgebouwd op axioma's, definities, ... en het defitig formuleren van een definitie doet veel meer dan te hakkelen in je eigen woorden.
Eerst de theorie leren zal je zeker helpen om de oefeningen te begrijpen, in het middelbaar is dat niet altijd nodig (zeker niet in de lagere jaren), maar vanaf dat je hoger gaat (hogeschool, universitair) zal theorie echt belangrijk blijken te zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 17:39
UnlimitedUAV
Avatar van UnlimitedUAV
UnlimitedUAV is offline
hoera! een 7,9!
__________________
Get Hyper.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 17:49
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Goedzo!
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 15-12-2011, 20:31
UnlimitedUAV
Avatar van UnlimitedUAV
UnlimitedUAV is offline
BTW: bedankt voor alle hulp, ik zal deze tips ook in de toekomst blijven gebruiken...

IMHO kan dit topic dicht.
__________________
Get Hyper.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2012, 22:05
isabellexkus
isabellexkus is offline
wat goed nu ik nog hahha!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2012, 16:01
Marije.
Avatar van Marije.
Marije. is offline
Ik sta een 4,3. Ik heb maandag een PW. En zal deze tips zeker gebruiken.
__________________
Look to the future, do not look back. But remember the good times:).
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 14:18
mariekekoning
mariekekoning is offline
Nog meer tips:

- Let altijd op in de les. Niet soms, maar echt altijd. Schijf niet alles klakkeloos over (wat 90% van de mensen doet), maar probeer gelijk te snappen wat de leraar doet, en stel ook vragen als je iets niet snapt (ook tijdens de uitleg)!

- maak altijd, maar dan ook altijd je huiswerk. Zonder antwoordenboek erbij, desnoods met de uitleg van het opgavenboek erbij. Op deze manier snap je niet alleen alles, maar heb je zoveel geoefend dat er geen kleine foutjes er meer in sluipen.

Ik heb in de 5 jaar VWO die ik heb afgerond nog NOOIT geleerd voor wiskunde, gewoon altijd geluisterd en huiswerk gemaakt. Ik haal 8en en 9ens.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 21:49
ThomasJu
ThomasJu is offline
nog een bijdrage van mij.

zit nu in de 6de, ook nooit geleerd voor wiskunde, alleen altijd opgelet in de les en altijd m'n huiswerk gemaakt.

eind van de 5de had ik niet zo'n zin meer en maakte ik m'n huiswerk niet. het resultaat was een 4,6 voor m'n tentamen (ipv een 8 ofzo!!)


Je hoeft niet alles wat op het bord geschreven wordt over te schrijven. het is belangrijk dat je het snapt. Als je niet schrijft kan je iets 3 keer door lezen, en zou je gelijk je vraag kunnen stellen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het liefst piloot worden
Pascal_nijhuis
13 26-04-2013 15:11
Verhalen & Gedichten Onbestemd
Verwijderd
30 07-11-2012 15:55
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Leraren pesten
Yamyam
27 23-08-2005 01:33
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 14:50
Psychologie Het grote lucht-je-hart topic!
Nona
500 08-04-2004 18:00
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: te simpel
Ieke
0 31-01-2004 15:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:25.