Oud 08-09-2002, 23:34
Mujahideen
Mujahideen is offline
Onderwijs erkent meer feestdagen

05/09/2002 Van onze redactrice Alexandra De Laet

BRUSSEL -- Naast de tien wettelijke, veelal katholieke, feestdagen erkent het onderwijs 22 feestdagen van de andere erkende godsdiensten. Zo mogen islamitische leerlingen thuisblijven voor het Offerfeest, joodse voor het Loofhuttenfeest en orthodoxe voor het Paasfeest. Voor het middelbaar onderwijs is dat niet nieuw, voor de kleuter- en lagere scholen wel. In de meeste scholen is er trouwens geen probleem.

Bij de start van het schooljaar vonden de scholen een rondzendbrief in de bus die bepaalt wanneer leerlingen (on)gewettigd wegblijven en hoe ze spijbelaars moeten aanpakken. De regeling voor godsdienstige feestdagen is erin opgenomen. Voor het middelbaar onderwijs bestaat zo'n regeling al sinds eind jaren negentig.

In Vlaanderen zijn de schoolvakanties traditioneel afgestemd op de rooms-katholieke feesten. Heel wat allochtone leerlingen blijven echter thuis als het islamitische Offer- of Suikerfeest gevierd wordt. Met de regelgeving wil de minister van Onderwijs, Marleen Vanderpoorten (VLD), die afwezigheden uit de grijze zone halen.

De rondzendbrief beschouwt feestdagen van erkende godsdiensten als reden voor een gewettigde afwezigheid. In totaal gaat het om 22 ,nieuwe' dagen: 2 islamitische (Suiker- en Offerfeest), 3 orthodoxe (onder meer Paasmaandag en Pinksteren) en 17 joodse (onder meer het Loofhuttenfeest en het joods nieuwjaar). Voor de joodse leerlingen gaat het dus om nogal wat dagen maar omdat de meesten naar joodse scholen gaan, verandert er voor hen niets. In de anglicaanse en protestantse godsdienst vallen de feestdagen samen met de katholieke.

,,De bedoeling van de regelgeving is een duidelijk en doorzichtig systeem opzetten'', zegt Jo de Ro van het kabinet Onderwijs. ,,Ouders moeten vooraf per brief laten weten of ze hun kind thuishouden. Ze kunnen niet zomaar shoppen. Het is niet de bedoeling het aantal schooldagen naar beneden te halen.''

Directeur Sven Geenens van de gemeenschapsbasisschool in Koekelberg wijst erop dat leerlingen de gemiste lessen moeten inhalen. Geenens vermoedt dat ouders ,,met mondjesmaat'' zullen ingaan op de mogelijkheid. Het zijn nu ook geen dagen waarop veel wordt gespijbeld, zegt hij.

Gerda Calders van de basisschool Schaarbeek I ziet geen problemen. ,,Als een kind één dag afwezig is, kunnen de ouders een briefje schrijven'', zegt ze. ,,We stellen daarbij geen misbruik vast.'' Ook Urbain Dorinée, directeur van het Stedelijk Polytechnisch Instituut Antwerpen, reageert wat verbaasd op de omzendbrief van minister Vanderpoorten. De brief lijkt hem niet nodig.

,,Men beschikt over een aantal dagen waarop ouders met een briefje vooraf vakantie kunnen vragen en krijgen. Zo werkt dat toch op onze school.'' Problemen heeft hij daar nooit mee gehad. ,,Naar deze school gaan meer dan dertig nationaliteiten. Ik denk dat we hier ongeveer alle wereldgodsdiensten verenigen.'' Over zo veel vrije dagen gaat het trouwens niet. ,,Onze ervaring is dat de moslimkindjes twee dagen willen: het Offerfeest en het Suikerfeest. Meestal kiezen we dan om op zo'n dag, als er veel kinderen afwezig gaan zijn, een studiedag in te leggen. Dat is gewoon praktisch.''


Bron: De Standaard

He, die Belgen zijn soms echt te pruimen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2002, 00:26
PV
PV is offline
Hmm..aan de ene kant zal 't wel goed zijn, anders doen ze ws toch alleen maar alsof ze ziek zijn.. maar aan de andere kant mogen ze zich wel wat meer aanpassen aan de Belgische regeltjes. Ik denk niet dat Nederlanders/Belgen omgekeerd vrij zullen krijgen in islamitische landen.. of wel
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 07:14
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
PV schreef:
Hmm..aan de ene kant zal 't wel goed zijn, anders doen ze ws toch alleen maar alsof ze ziek zijn.. maar aan de andere kant mogen ze zich wel wat meer aanpassen aan de Belgische regeltjes. Ik denk niet dat Nederlanders/Belgen omgekeerd vrij zullen krijgen in islamitische landen.. of wel
Dus laten we zien dat wij "beter" zijn
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 10:07
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Moeten islamitische kinderen dan wel naar school op katholieke feestdagen?

Als de rest wel naar school moet op islamitische feestdagen...
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 15:09
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Wat een idioot plan! Ze moeten zich eerst maar eens aanpassen en dan kunnen we over vrij gaan spreken.

Ik durf te wedden dat die islamieten ook gewoon op pasen vrij hebben. Terwijl een belg wel naar school moet als er het suikerfeest is.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 15:10
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Dus laten we zien dat wij "beter" zijn
Voel je dan maar trots als belg. OMG
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 15:41
Maboq
Avatar van Maboq
Maboq is offline
bij mij op school is et altijd al zo geweest, ik vind dat iedereen z'n geloof moet kunnen volgen zoals zij/hij denkt dat goed is.
maar wel vind ik et dat de uren die ze missen op andere dagen ingehaald moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 16:04
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
tel het aantal dagen dat nou extra gemist wordt en geef iemand met een ander/geen geloof ook het recht om dat aantal dagen te missen... dan zou ik het best goed vinden!!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 16:43
Verwijderd
Ik ben een beetje tegen. Mensen die hier komen wonen moeten zich eigenlijk aanpassen aan de Nederlandse (lees: Belgische) gewoontes/cultuur en hun kinderen zich ook met de Nederlandse gewoontes opvoeden. Als je hier wilt wonen, mag je er ook wel wat voor over hebben.
Bovendien wordt het nu een beetje vervelend: de leraren moeten nu in de vakantie les gaan geven aan bepaalde kinderen, omdat zij zonodig buiten de vakantie vrij willen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 16:48
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Prima
Moeten ze hier in NL ook doen........

Maareh..... ik word wel pissig als ze eerst dat suikerfeest
als nationale feestdag invoeren VOORDAT ze ooit Carnaval
als nationale feestdag ingevoerd hebben!

Grrrrrr. stomme protestanten ook......
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 17:06
Yamyam
Yamyam is offline
Waah, wordt ook moslimse belg!
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 17:08
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Beetje onpraktisch lijkt me i.v.m. de organisatie van het onderwijs als iedere Moslim, Jood, Boeddhist, Katholiek etc. op andere dagen afwezig is.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 21:32
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
PV schreef:
Ik denk niet dat Nederlanders/Belgen omgekeerd vrij zullen krijgen in islamitische landen.. of wel
Dit kun je niet met elkaar vergelijken. Dat is net zoiets als een LPF-aanhanger die zegt dat de hoofddoeken verboden moet worden in Nederland, omdat dat ook in Turkije het geval is. Dit is kortzichtig en dom, aangezien Turkije niet een maatstaf is voor een democratie. Het argument is zeer zwak.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 21:34
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Moeten islamitische kinderen dan wel naar school op katholieke feestdagen?

Als de rest wel naar school moet op islamitische feestdagen...
Lijkt me niet!
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 21:43
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Ik ben een beetje tegen. Mensen die hier komen wonen moeten zich eigenlijk aanpassen aan de Nederlandse (lees: Belgische) gewoontes/cultuur en hun kinderen zich ook met de Nederlandse gewoontes opvoeden. Als je hier wilt wonen, mag je er ook wel wat voor over hebben.
He, de moslims of migranten maken een integraal deel uit van de Belgische ( en Nederlandse) samenleving. Die krijg je niet meer weg. Daar moet rekening mee gehouden worden. Het erkennen van andere feestdagen geeft een blijk dat men deze mensen als zodanig accepteert en in de maatschappij als volwaardig ziet. Niks mis mee, vind ik. In een beschaafde samenleving respecteren we elkaars (geloofs)overtuigingen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 21:45
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Prima
Moeten ze hier in NL ook doen........

Ja, hier moet je nog altijd een briefje inleveren. Niet officieel geregeld.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 21:46
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Yamyam schreef:
Waah, wordt ook moslimse belg!
Dat kun je beter joods worden, die hebben wel 17 feestdagen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Mujahideen schreef:
He, de moslims of migranten maken een integraal deel uit van de Belgische ( en Nederlandse) samenleving. Die krijg je niet meer weg. Daar moet rekening mee gehouden worden. Het erkennen van andere feestdagen geeft een blijk dat men deze mensen als zodanig accepteert en in de maatschappij als volwaardig ziet. Niks mis mee, vind ik. In een beschaafde samenleving respecteren we elkaars (geloofs)overtuigingen.
Ja, maar ik vind zelf dat migranten zich op dit gebied wel moeten aanpassen. Zij zijn naar Nederland ge-immigreerd, dus dan mag je daar best ook wat voor doen. En, in dit geval, vind ik dat de vrije dagen op school moeten afhangen van de nederlandse (christelijke. ben trouwes niet christelijk gelovig ofzo, maar dat je op die dagen vrij hebt gebeurt al zolang als ik weet) feestdagen en dat immigranten zich daaraan aan moeten passen. Maar ja, wie ben ik om dat te bepalen, dat bepaalt de regering, maar zoals het er nu naar uitziet zal het wel niet veranderen in Nederland.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-09-2002, 22:12
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:

Ja, maar ik vind zelf dat migranten zich op dit gebied wel moeten aanpassen. Zij zijn naar Nederland ge-immigreerd, dus dan mag je daar best ook wat voor doen. En, in dit geval, vind ik dat de vrije dagen op school moeten afhangen van de nederlandse (christelijke. ben trouwes niet christelijk gelovig ofzo, maar dat je op die dagen vrij hebt gebeurt al zolang als ik weet) feestdagen en dat immigranten zich daaraan aan moeten passen. Maar ja, wie ben ik om dat te bepalen, dat bepaalt de regering, maar zoals het er nu naar uitziet zal het wel niet veranderen in Nederland.
Immigranten? Kijk, hier gaat het al mis. Die lui zijn allang geen gasten meer. We hebben het hier wel over 2 en 3 generatie mensen. Deze zijn hier geboren en zijn dus wettelijk gezien Nederlanders. Wil je de integratie in goede banen leiden, dat hoor je je open te stellen voor anderen. Integratie komt niet van één kant, het is tweerichtingsverkeer. Maar ja, dat is mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 22:35
Verwijderd
Citaat:
Mujahideen schreef:
Immigranten? Kijk, hier gaat het al mis. Die lui zijn allang geen gasten meer. We hebben het hier wel over 2 en 3 generatie mensen. Deze zijn hier geboren en zijn dus wettelijk gezien Nederlanders. Wil je de integratie in goede banen leiden, dat hoor je je open te stellen voor anderen. Integratie komt niet van één kant, het is tweerichtingsverkeer. Maar ja, dat is mijn mening.
Daarom zeg ik in mijn eerste post ook dat 1e generatie immigranten hun kinderen redelijk Nederlands op moeten voeden. Dus dan moeten ze bijvoorbeeld niet met hun kinderen Turks spreken, maar gewoon Nederlands. Je woont toch in Nederland en de kinderen zijn ook in Nederland geboren. Verder ben ik het met dat tweede wel mee eens, dat je je open moet stellen en dat integratie tweerichtingsverkeer is. Vind ik namelijk ook, alleen de vraag is hoever een allochtoon moet integreren en hoeverre Nederlanders dingen moeten accepteren. Alleen daarover verschillen de meningen heel erg en ik denk dat het erg moeilijk gaat worden om die een beetje op een lijn te krijgen. De ene vindt weer dat ze hun godsdienst, cultuur en normen en waarden uit hun oude land over boord moeten gooien. Het ander uiterste vind weer dat Nederlanders maar moeten accepteren hoe hun zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 23:00
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:

Daarom zeg ik in mijn eerste post ook dat 1e generatie immigranten hun kinderen redelijk Nederlands op moeten voeden. Dus dan moeten ze bijvoorbeeld niet met hun kinderen Turks spreken, maar gewoon Nederlands. Je woont toch in Nederland en de kinderen zijn ook in Nederland geboren. Verder ben ik het met dat tweede wel mee eens, dat je je open moet stellen en dat integratie tweerichtingsverkeer is. Vind ik namelijk ook, alleen de vraag is hoever een allochtoon moet integreren en hoeverre Nederlanders dingen moeten accepteren. Alleen daarover verschillen de meningen heel erg en ik denk dat het erg moeilijk gaat worden om die een beetje op een lijn te krijgen. De ene vindt weer dat ze hun godsdienst, cultuur en normen en waarden uit hun oude land over boord moeten gooien. Het ander uiterste vind weer dat Nederlanders maar moeten accepteren hoe hun zijn.
Als Nederlanders van Turkse komaf zowel Turks als Nederlands spreken, is daar niks mis mee. Ik denk niet dat er veel mensen zijn, die zullen zeggen dat het beheersen van 2 talen niet mag. De noodzaak om Nederlands te leren zien de medelanders ook wel in, denk ik.
De meningen van mensen doen er verder niet toe. De grondwet verschaft bepaalde vrijheden en op die kunnen alle Nederlanders zich beroepen. Dus als een vrouw een hoofddoek wilt dragen, kan Henk of Jan niet gaan zeggen dat zij dat over boord moet gooien. Aan de rechtsnormen kan niet getornd worden. De wet garandeert bijv. het recht op geloofsbelijding.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 23:34
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Moeten islamitische kinderen dan wel naar school op katholieke feestdagen?

Als de rest wel naar school moet op islamitische feestdagen...
Raad eens ......
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 13:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:


He, de moslims of migranten maken een integraal deel uit van de Belgische ( en Nederlandse) samenleving. Die krijg je niet meer weg. Daar moet rekening mee gehouden worden. Het erkennen van andere feestdagen geeft een blijk dat men deze mensen als zodanig accepteert en in de maatschappij als volwaardig ziet. Niks mis mee, vind ik. In een beschaafde samenleving respecteren we elkaars (geloofs)overtuigingen.
kben het helemaal eens dat we meer van elkaar moeten accepteren en zodoende een betere maatschappij te krijgen, maar ik vind dat de godsdiensten daar niet echt bij horen... Ik bedoel, een godsdienst heeft niks met het land van herkomst te maken. Oké, in bepaalde landen overheerst natuurlijk duidelijk een bepaalde godsdienst, maar het is niet verplicht. Zo is het in Nederland niet verplicht om christelijk te zijn. Er zijn dus zat Nederlanders met een andere godsdienst en ook aan hen wordt niet gevraagd wanneer zij vrij willen hebben, omdat volgens hun geloof er een feestdag moet zijn!
Waarom voor allochtonen wel? We zijn toch allemaal gelijk, dan moeten we ook niemand voortrekken (zowel allochtonen als autochtonen niet).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Mujahideen schreef:
Als Nederlanders van Turkse komaf zowel Turks als Nederlands spreken, is daar niks mis mee. Ik denk niet dat er veel mensen zijn, die zullen zeggen dat het beheersen van 2 talen niet mag. De noodzaak om Nederlands te leren zien de medelanders ook wel in, denk ik.
De meningen van mensen doen er verder niet toe. De grondwet verschaft bepaalde vrijheden en op die kunnen alle Nederlanders zich beroepen. Dus als een vrouw een hoofddoek wilt dragen, kan Henk of Jan niet gaan zeggen dat zij dat over boord moet gooien. Aan de rechtsnormen kan niet getornd worden. De wet garandeert bijv. het recht op geloofsbelijding.
Oke, volgens de wet mogen allochtonen heel wat dingen van hun eigen cultuur behouden, maar het helpt wel bij de integratie van allochtonen en acceptatie door autochtonen, als allochtonen zich wat meer aanpassen dan volgens de wet mag.
Kijk je mag bijvoorbeeld best Turks praten met anderen, ga ik me verder ook niet echt aan ergeren. Maar ik vind het eigenlijk normaal dat je de taal van het land spreekt. En zo zijn er wel meer dingen waarvan ik denk dat allochtonen zich iets meer kunnen aanpassen. En dan aan al deze dingen bij elkaar genomen, ergeren sommige mensen zich. Dus de meningen van mensen doen er wel toe. Jij hebt toch ook het liefst dat mensen hun mening over allochtonen wat positiever maken?
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 16:43
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
ik geloof dfat ik als aanhanger van het Michielisme maar eens naar België moet verhuizen./ Het Michieliosme ziet elke eerste, tweede, derde en vierde maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van de maand als feest- en rustdag waarop de Grote Michiel geëerd dient te worden.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2002, 17:24
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Tampert schreef:
ik geloof dfat ik als aanhanger van het Michielisme maar eens naar België moet verhuizen./ Het Michieliosme ziet elke eerste, tweede, derde en vierde maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van de maand als feest- en rustdag waarop de Grote Michiel geëerd dient te worden.
Het is dat ik als Vorkist grote waarde hecht aan tolerantie en vredelievendheid, anders zou ik je heidense aars in elkaar trappen op de meeting.

Helaas zijn onze religies niet erkend door de Nederlandse staat....
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 18:52
twiety
twiety is offline
Zolang een school niet voorzien is van Islamitische leerkrachten, zou dit verboden moeten zijn. Als een school Islamitische leerkrachten heeft, dan mogen Islamieten van mij vrij hebben op Islamitische feestdagen... en dan kunnen ze en moeten ze wel naar school op katholieke feestdagen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 22:58
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Tjongejonge, wat een gezeik over een paar daagjes extra vrij voor een paar kinderen, voor wie die paar daagjes nu net heel erg belangrijk zijn

Ik snap echt niet waarom er over 'verbieden' word gesproken over iets dat zó onbelangrijk is. Gun dat die mensen toch gewoon; of ben je bang achtergesteld te worden ofzo?
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 00:53
twiety
twiety is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Tjongejonge, wat een gezeik over een paar daagjes extra vrij voor een paar kinderen, voor wie die paar daagjes nu net heel erg belangrijk zijn

Ik snap echt niet waarom er over 'verbieden' word gesproken over iets dat zó onbelangrijk is. Gun dat die mensen toch gewoon; of ben je bang achtergesteld te worden ofzo?
Ik hou het graag eerlijk, ik denk dat het de aandacht van moslims voor Nederlandse feestdagen kan bevorderen en dat het moslims aanspoort om werk in het onderwijs te zoeken en hiervoor te studeren om zo te kunnen zorgen dat het wel mogelijk is. Integratie moet van 2 kanten komen, that's all.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 10:40
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Tampert schreef:
ik geloof dfat ik als aanhanger van het Michielisme maar eens naar België moet verhuizen./ Het Michieliosme ziet elke eerste, tweede, derde en vierde maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van de maand als feest- en rustdag waarop de Grote Michiel geëerd dient te worden.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 11:25
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
twiety schreef:

Ik hou het graag eerlijk, ik denk dat het de aandacht van moslims voor Nederlandse feestdagen kan bevorderen en dat het moslims aanspoort om werk in het onderwijs te zoeken en hiervoor te studeren om zo te kunnen zorgen dat het wel mogelijk is. Integratie moet van 2 kanten komen, that's all.
Wat een geweldig moment is dit! Ik kan me in je mening vinden!
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 13:59
twiety
twiety is offline
Citaat:
dystopia schreef:


Wat een geweldig moment is dit! Ik kan me in je mening vinden!
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 15:49
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Ik ben nou niet bepaald voor aangepaste vakantiedagen. De vakantie's zitten ongeveer op de juiste afstand van elkaar verspreid over het jaar en toevallig komen die dagen goed uit voor de katholieken. De islamitische maankalender sluit gewoon niet aan op onze zonnekalender. Alleen in sommige jaren vallen de feestdagen samen. Als er nog eens een herindeling komt moet deze neutraal zijn, en niet bepaalde bevolkingsgroepen bevoordelen. Zomer- herfst- winter- en lentevakantie en niet-religieuze feestdagen. Maar wel koninginnedag en 5 mei.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 21:14
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Tampert schreef:
ik geloof dfat ik als aanhanger van het Michielisme maar eens naar België moet verhuizen./ Het Michieliosme ziet elke eerste, tweede, derde en vierde maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van de maand als feest- en rustdag waarop de Grote Michiel geëerd dient te worden.
Ik weet wel dat ik een goede god ben hoor, dank u dank u.

On topic: Waarom in het onderwijs niet een paar onbepaalde vrije dagen aan alle leerlingen geven. Christenen kunnen die gebruiken voor hun feesten, moslims, joden enz voor hun feesten en atheïsten als extra "vakantie".
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 21:46
Freshmaker
Freshmaker is offline
Jezus wat belachelijk ik dacht dat we in Nederland al compleet doorgedraaid waren maar blijkbaar kan het nog erger. Straks worden alle huizen nog aangepast aan moslims en wordt de bloemkool vervangen door shoarma.


Aanpassing moet van 2 kanten komen? De enigen die zich aanpassen zijn wij. En ik heb er niet eens voor gekozen...
__________________
Lassie toverrijst = (Y)

Laatst gewijzigd op 11-09-2002 om 21:49.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 17:33
Xellent
Avatar van Xellent
Xellent is offline
Een typisch Belgisch voorstel natuurlijk. Wij leven echt in een pussy-democratie . Dit voorstel speelt duidelijk in de kaart van het Vlaams Blok . Ik kan al wel enkele reacties verzinnen van boze Belgische ouders... Overigens is het voorstel puur tijdverlies. Vroeger leverden mijn Islamitische klasgenoten gewoon een papiertje binnen (familiale redenen etc.).
hoop echt dat deze regering snel aftreed. complete anarchie is de enige oplossing
btw: Ik ben vrijzinnig... betekent dit nu dat ik geen verlofdagen meer krijg?

groetjes, Xellent
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-09-2002, 19:33
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Freshmaker schreef:
Jezus wat belachelijk ik dacht dat we in Nederland al compleet doorgedraaid waren maar blijkbaar kan het nog erger. Straks worden alle huizen nog aangepast aan moslims en wordt de bloemkool vervangen door shoarma.


Aanpassing moet van 2 kanten komen? De enigen die zich aanpassen zijn wij. En ik heb er niet eens voor gekozen...
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 23:30
TygerStyle2001
Avatar van TygerStyle2001
TygerStyle2001 is offline
Citaat:
Freshmaker schreef:
Jezus wat belachelijk ik dacht dat we in Nederland al compleet doorgedraaid waren maar blijkbaar kan het nog erger. Straks worden alle huizen nog aangepast aan moslims en wordt de bloemkool vervangen door shoarma.


Aanpassing moet van 2 kanten komen? De enigen die zich aanpassen zijn wij. En ik heb er niet eens voor gekozen...
mm, jij weet het verschil tussen belgië en nederland nog niet zo goed of wel...
(LEES HET ARTIKEL )

daarnaast vind ik dat dit niks met 'aanpassen' of allochtonen te maken heeft, het gaat er in feite gewoon om dat op belgische scholen er meer feestdagen worden toegelaten:

"Zo mogen islamitische leerlingen thuisblijven voor het Offerfeest, joodse voor het Loofhuttenfeest en orthodoxe voor het Paasfeest."

mmja ik vind dat dat gewoon moet kunnen, katholieke feestdagen zijn er ook dus waarom die andere niet?het katholieke geloof is toch niet geloofwaardiger als een ander geloof?
__________________
'Roll through the ghetto pumpin Ice Ice Baby/Think I give a fuck it's better than the shit I heard lately' - J-Zone
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 15:41
LostProphetX
Avatar van LostProphetX
LostProphetX is offline
Is dit dan niet OOK een vorm van discriminatie? Waarom mogen bivoorbeeld Hindoestaanse mensen op Phagwa/Divali (dus alleen de essentiële feestdagen) vrij hebben?

Maar aan de andere kant lijkt het NU OOK AL discriminatie om ALLEEN de Christelijke feestdagen vrije dagen te noemen...
__________________
T h e F a k e S o u n d O f P r o g r e s s
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 21:01
NN
NN is offline
Ik vind dat het discriminerend is om scholieren wel met christelijke feestdagen vakantie te geven en niet met die van andere levensovertuigingen. Daarom lijkt het mij een goed idee als iedere leerling een soort van strippenkaart krijgt met een maximaal aantal vrije dagen dat hij/zij mag opnemen op momenten dat het hen goed past.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.