Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-07-2012, 19:06
Verwijderd
Ik heb twee weken geleden mijn eerste D-SLR camera gekocht en ik ben van plan de komende tijd hier foto's neer te zetten.
Ik ben erg blij met kritiek, alleen zal ik het wel op prijs stellen als je wat dieper in gaat op de foto.
Dus 'Leuk', 'Stom', 'Die gab kan nie fotoos make' maakt allemaal niet uit als je maar wel even uitlegt waarom je dit vindt. Wie weet steek ik er nog wat van op.

Als je reageert op een specifieke afbeelding, vernoem dan er het nummer bij zodat ik weet waar je het over heb.

Auteursright (Copyright) blijft bij mij liggen het gebruik van deze afbeeldingen is daarmee ook verboden.

Laatst gewijzigd op 23-07-2012 om 22:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2012, 19:06
Verwijderd
Foto's in de Vandée (Frankrijk)

1.


2.


4.


5.


6.


7.


8.


9.


10.

Laatst gewijzigd op 05-08-2012 om 18:02.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2012, 20:16
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Eerste tip: verklein je foto's als je ze post, aangezien sommigen niet zulk(e) snel(le) internet(browsers) hebben, en anders flipt de pagina.

Deze foto is met een kleurfilter gemaakt? Het groen van de fiets springt er niet echt uit, dat is jammer. Mijn ervaring is, als je met kleurfilters wilt werken, is dat je een mooier effect krijgt wanneer je een felle kleur gebruikt. Dan springt de kleur er echt uit, zeg maar, en dat is toch wel het gewenste effect bij het gebruik van een kleurfilter.

Verder vind ik het jammer dat de fiets zo pontificaal in het midden ligt en je weinig meer van de omgeving ziet. Zo is het niet helemaal duidelijk wat je met deze foto wilt zeggen. Er zit niks diepers in. Het is gewoon een foto van een omgevallen fiets.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2012, 21:14
Verwijderd
Ik zou inderdaad verkleinen naar 800x600 of desnoods 1600x1200. Pagina laden deed er bij mij wat lang over en mijn internet is allerminst traag

Ik ben het niet direct eens met Miekje over het kleurenfilter. Natuurlijk is een felle kleur lekker knallend, maar ik vind het subtiele van het grijsgroen tegen zwart wit juist wel wat hebben.

Wel deel ik haar mening over de blik op het geheel. De compositie is niet zo spannend. Ik speel liever verstoppertje, zeg maar
Met citaat reageren
Oud 24-07-2012, 10:27
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik vind er gave dingen tussen zitten!

De fiets vind ik ook niet zo heel interessant, maar de tweede foto vind ik bijvoorbeeld wel gaaf (zonder die brug erin had ik 'm heel mooi gevonden . De vierde (nou ja, nummer 4, je bent de 3 vergeten) heeft ook wel weer wat. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de foto van de fiets doet die foto net wat meer dan centraal je onderwerp (de boot in dit geval) afbeelden. Je 5e foto vind ik dat dan weer heel erg goed dan, blikjes an sich zijn weinig interessant, maar ik vind de foto heel mooi geworden. De zesde is vrij apart, de zevende vind ik mooi (ik denk ook dat die interessanter is doordat de vogel niet helemaal gecentreerd is), de achtste vind ik weer niets boeiends en net een normale vakantiefoto oid, maar de negende van min of meer dezelfde situatie vind ik dan weer wél mooi gelukt. De tiende vind ik ook wel weer leuk, hoewel ik een beetje een doel/onderwerp mis daar.

De mooiste foto's uit die post vind ik dan 5, 7 en 9, denk ik. En 1 en 6 dan het minst.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 24-07-2012, 11:08
Verwijderd
2. Ik vind de brug juist wel wat hebben hier, maar zou gaan voor de linkerhelft, want de rechterkant is gewoon niet zo sprekend. Een uitsnede kan juist de kleuren nog meer benadrukken. Je mist alleen wel wat van die leuke wolken...
4. (geen 3?) is inderdaad wat meer dan alleen het onderwerp, het straalt wat verval uit.
5. Hier is de focus op het onderwerp in mijn ogen juist erg goed. In tegenstelling tot de fiets wordt er meer gedaan met de diepte, waardoor je dat arme blikje ook echt in zijn eentje ziet liggen.
6. Lijkt wel een foto van een 3D schilderij, erg leuk gedaan!
10. Vind ik ook een mooi soort verval uitstralen.

Met je andere foto's heb ik wat minder, maar als je er meer in deze categorie hebt, zou je best een reeks met thema 'Verval / verloop' kunnen maken.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2012, 18:30
Verwijderd
Bedankt voor de reacties, ik probeer er zo veel mogelijk uit te halen bij nieuwe foto's.

Foto twee, ikzelf vind de brug erg mooi op de foto omdat het iets unieks geeft aan de foto in verhouding tot een standaard zonsondergang. Ik kan me voorstellen dat je hem zonder de brug mooier zal vinden.
Foto tien vind ik het onderwerp liggen bij verval/choas.
En foto negen was een beetje ongelukkig qua lens. Ik had een 75-300mm zoomlens erop zitten. Hierdoor is de afbeelding blijkbaar te klein geworden om goed te zien wat er gebeurde.
Dit is bij passage de Gois in de Vandée. Dit is een weg die je alleen bij eb kan rijden en met vloed staat hier het water heel erg hoog. Voor me reed een auto die uit het niets keihard het wad op reed en daar gewoon in de modder(het wad) parkeerde.

Hierbij gelijk twee nieuwe (Ik zal jullie niet dood blijven vervelen met zonsondergangen )

11.


12.

Laatst gewijzigd op 05-08-2012 om 17:51.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2012, 20:38
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Persoonlijk vind ik foto nummer 6 heel goed. Een aantal foto's hadden wel wat spannender gemogen. Dit zou je nog kunnen doen door ze wat bij te snijden. Probeer meer te kijken naar lijnen. Er zijn wat algemene regeltjes voor de compositie in een foto. Die kan je op deze site vinden:
http://www.martijnsmeetsfotografie.n...jna-elke-foto/ Dit zijn wat algemene regeltjes die kunnen helpen. Wil niet zeggen dat je die regeltjes MOET gebruiken om goede foto's te maken. In een heleboel goede foto's kan je die regeltjes niet eens terug vinden.

Door in zwart-wit te fotograferen ga je meer kijken naar de vorm en zullen je foto's beter worden. Het word nog boeiender als je ook nog analoog zwart-wit gaat fotograferen. Juist doordat je maar 36 foto's kan maken ga je geconcentreerder kijken. Maar dit gaat op dit moment misschien iets te ver.

Verder is het echt de moeite waard om ook naar andere fotografen te kijken. Je zou bijvoorbeeld boeken kunnen verzamelen van fotografen die je goed vind. Bij de Slegte kan je al heel goedkoop boeken vinden. Ik vind bijvoorbeeld Ed van der Elsken en Paul van Hulzen goede fotografen.

Gewoon doorgaan met fotograferen, ik zie dat je het leuk vind
Met citaat reageren
Oud 24-07-2012, 23:20
Verwijderd
Citaat:
Persoonlijk vind ik foto nummer 6 heel goed. Een aantal foto's hadden wel wat spannender gemogen. Dit zou je nog kunnen doen door ze wat bij te snijden. Probeer meer te kijken naar lijnen. Er zijn wat algemene regeltjes voor de compositie in een foto. Die kan je op deze site vinden:
http://www.martijnsmeetsfotografie.n...jna-elke-foto/ Dit zijn wat algemene regeltjes die kunnen helpen. Wil niet zeggen dat je die regeltjes MOET gebruiken om goede foto's te maken. In een heleboel goede foto's kan je die regeltjes niet eens terug vinden.

Door in zwart-wit te fotograferen ga je meer kijken naar de vorm en zullen je foto's beter worden. Het word nog boeiender als je ook nog analoog zwart-wit gaat fotograferen. Juist doordat je maar 36 foto's kan maken ga je geconcentreerder kijken. Maar dit gaat op dit moment misschien iets te ver.

Verder is het echt de moeite waard om ook naar andere fotografen te kijken. Je zou bijvoorbeeld boeken kunnen verzamelen van fotografen die je goed vind. Bij de Slegte kan je al heel goedkoop boeken vinden. Ik vind bijvoorbeeld Ed van der Elsken en Paul van Hulzen goede fotografen.

Gewoon doorgaan met fotograferen, ik zie dat je het leuk vind
Ik heb al een aantal fotografieboeken gekocht en ik zal nog wel wat bijlezen. Zwartwit ga ik zeker nog wel doen maar dit was eigenlijk mijn eerste run met mijn nieuwe camera dus ik heb alles in kleur gelaten.

Laatst gewijzigd op 13-08-2013 om 16:42.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2012, 13:50
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Ik denk dat je de foto's van Henri Cartier Bresson en Eugene Atget wel boeiend vind. Deze fotografen staan bekend om hun foto's van dagelijks taferelen.

Denk dat er veel betere thema's zijn, stiekem vind ik thema's zoals water en gebouwen afgezaagd. Wat dacht je van: geheimen, stilte of thuis (vooral interessant als je op vakantie bent).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.