Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2003, 11:44
Verwijderd
Wij zijn bezig met een PO voor Latijn (het wordt een soort krant), en wij moeten een stuk schrijven over Caesar en de Germanen.
Het is de bedoelen dat we in grote lijnen vertellen waarom Caesar aanviel, iets over de cultuur van de Germanen, gewoon een beetje algemeen. Omdat het een 'Caesar-krant' is moet Caesar wel een beetje positief en de Germanen negatief, barbaars, afgebeeld worden.
Het moet 2 a-4tjes groot worden.

Iemand die kan helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2003, 20:42
Silverchoice
Avatar van Silverchoice
Silverchoice is offline


Info voor 2 A4-tjes moet toch nog wel uit je boeken of van internet te halen zijn zou ik zeggen. Ik heb ooit ook een keer een po-tje gemaakt over dat onderwerp, maar die heb ik niet meer; kan je verder dus ook niet helpen..
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 16:57
Verwijderd
Wil iemand dit even doorlezen voor mij, en bekritiseren?

Caesar en de Germanen.

Een van Caesars belangrijkste gevechten was die tegen de Germanen. Deze strijd was noodzakelijk omdat de Germanen een barbaars en wild volk waren, dat elk moment het Romeinse Rijk kon binnenvallen, en daarom een bedreiging vormde. De kans dat de Germanen zouden aanvallen was groot, omdat ze erg primitief en arm zijn, terwijl het Romeinse Rijk erg ontwikkeld en rijk is. Om de aanval van de Germanen te voorkomen, die er zeker aan zal komen volgens Caesar, besloot hij zelf maar de strijd aan te binden, om de bedreiging van de Germanen uit te schakelen. Dit was zijn ‘bellum iustum’, zijn gerechtvaardigde oorlog.

De Germanen moeten niet als een volk gezien worden, maar eerder als een verbond van meerdere volkeren of stammen die ten oosten van de Rijn en ten Noorden van de Donau woonden. De Germanen woonden ten noorden van de Kelten, wier woongebied betrekkelijk goed is te begrenzen door het al of niet voorkomen van kenmerkende vondsten en monumenten. De noordgrens (tevens zuidgrens van de Germanen) liep door Noord-België, oostwaarts naar de Harz, en omsloot Tsjechië en de Hongaarse laagvlakte.
Het is niet duidelijk of de Germanen qua uiterlijk veel verscheelden van de Kelten, maar de bekende Latijnse schrijver Tacitus beschrijft hen als groot, blond en met blauwe ogen.Tacitus geeft aan dat de Germanen "zuiver" waren, niet aangetast door "beschavende" invloeden en precies daarin verschilden van de inwoners van Gallië, die onder invloed van de middellandse zeewereld hun eigen aard stilaan hadden prijsgegeven. Tacitus maakt er soms een spelletje van om Caesars beschrijving van de Galliërs haast woordelijk toe te passen op de Germanen en Caesar zo in feite te ontmaskeren.
In feite waren de oorspronkelijke Germanen Keltische stammen. Caesar deed met de naam wat hij al had gedaan met die van de Kelten/Galliërs en de Belgen: hij paste de naam "Germanen" toe op alle stammen die achter de Rijn woonden, maar "vergat" wel te zeggen dat het evengoed als de Aquitani, de Kelten en de Belgen om Galliërs ging. Zo kon hij zijn optreden verantwoorden tegenover alles wat hij "Germaans" noemde. Dat hoorde namelijk niet thuis in Kelten- en in Belgenland. Het diende ofwel uitgeroeid ofwel teruggejaagd over de Rijn, want "nieuwkomers" waren niet welkom. Zij zorgden voor onrust en versterkten de niet-Romeinse bevolking, zodat er gevaar kwam voor opstand. Meteen kon hij ook zonder gezichtsverlies zijn veroveringstocht van Gallië laten eindigen aan de Rijn - daar eindigde de Gallische beschaving... Dát heeft Tacitus (met enig genoegen?) naar het rijk der fabelen verwezen. Wanneer Tacitus in zijn studie over de Germanen zo duidelijk laat verstaan dat hun cultuur op vele punten overeenkomsten vertoonde met de Gallische zoals Caesar die had beschreven, wil hij zijn lezers laten ontdekken dat de grote veldheer in zijn (snelle en oppervlakkige) beschrijving van de Germaanse wereld de realiteit geweld had aangedaan.

De Germanen kenden geen steden of versterkte nederzettingen, maar zij woonden in vrijstaande boerenhoeves of in kleine dorpen bij elkaar. Sommige Germaanse groepen woonden in grote, drieschepige boerderijen met in de ene helft de veestallen en in het andere deel de woonruimte. Deze hoeves stonden dan binnen een omheining bijeen.
Andere groepen van de Germanen waren zwervende en constant rondtrekkende volken. Die groep is volgens Caesar het gevaarlijkst.
De levenswijzen van de Germanen verschillen veel van de andere volkeren. Ze aanvaarden alleen de goden die ze kunnen waarnemen en waarvan ze hulp krijgen. Ook dit was een reden voor Caesar om de Germanen te bestrijden, ze waren voor hem immers ketters, die de toorn van de echte (Romeinse) goden over zich zouden roepen, wat alleen maar slecht kon zijn.
De Germaanse kinderen worden van jongs af aan al opgevoed om hard te worden. Hun hele leven bestaat namelijk uit jagen en militaire bezigheden. Ze jaagden, omdat ze zich niet toelegden op landbouw en daarom hun voeding bestond uit dierlijke producten.
Ook heeft niemand van hen eigen grondbezit, maar hun leiders wijzen elk jaar een nieuw gebied toe aan stammen en families, en dwingen ze na een jaar weer te verhuizen, zodat ze niet de gewoonte krijgen het land te bebouwen, te voorkomen dat ze strijd gaan voeren om nieuw grondbezit te krijgen, maar ook om te verkomen dat ze geen huizen bouwen, waardoor ze zwak worden, om te voorkomen dat er verlangen naar geld komt waardoor er ruzies in de groepen kunnen ontstaan en zodat iedereen ziet dat ze gelijk zijn.
Door dit reizende bestaan zijn ze erg hard en oorlogslustig, omdat ze vaak in gebieden komen waar niet Germaanse volkeren leven, die ze dan wegjagen. Dat wordt ook als een teken van moed gezien, als niemand om hen heen wil leven, en het is nog veiliger ook, want er is een kleinere kans op vijandige aanvallen. Ook strooptochten waren heel gewoon, en werden openlijk aangekondigd. Volgens hen was het om de jeugd te trainen voor de strijd en om de luiheid tegen te gaan. Hieruit blijkt maar weer dat de Germanen erg agressief zijn en een gevaar vormen voor het Romeinse Rijk.

Een van de oorlogen tegen de Germanen was tegen de Germanen die zich in België wilden vestigen. Caesar wou dit absoluut niet hebben en haalde zijn legers bij elkaar om een aanval tegen de Germanen voor te bereiden. De Germanen beweerden dat ze absoluut geen schuld hadden omdat ze gedwongen waren daar naar toe te komen vanwege de oorlog met de Sueben die ze verloren hadden. Ze beloofden dat ze niet voor moeilijkheden zouden zorgen als ze in België mochten blijven. Caesar vertouwde en geloofde hen niet en viel aan. De Germanen vluchtten met de Romeinen achter hen aan, die hen ook vermoordde ondanks dat Rome protesteerde tegen dit soort acties van Caesar. Er waren zelfs mensen in Rome die vonden dat Caesar uitgeleverd moest worden aan de barbaren zodat zij zich konden wreken op Caesar omdat er veel vrouwen en kinderen waren vermoord door hem.
Caesar bouwde ondertussen in 10 dagen een brug over de Rijn zodat hij en zijn leger naar het Germaanse grondgebied konden oversteken om daar alles te verwoesten en te plunderen.

Laatst gewijzigd op 05-06-2003 om 17:10.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2003, 19:11
ahum
ahum is offline
Ik heb wel vertaalteksten over Caesar, maar die gaan over de strijd tussen Caesar en de Galliers....ik weet niet of je daar iets aan hebt??
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 21:58
KieWie
KieWie is offline
Lafjah, ik vind het een heel mooi verhaal,
heb zelfs tranen in me ogen gekregen.
Alleen vind ik dat je wat meer tijd had moeten besteden
aan de badmutsen toendertijd, en waarom er toen zoveel gefloureerd werd. Want als die kakkerlakken toch de koningin hadden aangevallen, was het geen feest! Minderwaardig vind ik ook hoe je de kompilatie van de agrarische methoden van de russische afbekentenissen besteed.
Ondanks al het geklets over het neuken van apen, vond ik het mooi

met vriendelijke groeten,
kwieieiwi
__________________
Vrij veilig, neuk een appel
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 22:04
Tessiej
Tessiej is offline
Ik heb Caesar even voor je opgebeld, zo luidde het gesprek:
TRING!
hallo, met Caesar
HOI MET MIJ, SCHAT
hoi liefje, wat mot je?
KUN JE EENS VERTELLEN OVER DIE DAG DAT JE DIE NON HAD GENOMEN?
waarom?
OMDAT.
oke. Ik liep dus door een trein. (ja, het waren semi-permeabele wanden) en toen ik er aan de andere kant weer uit kwam, stond daar dus zo'n non. Ze winkte me en ik werd zo geil als houtmeit.
Toen heb ik haar genomen onder de keukentafel. (met ijzeren palen ja) Daarna heb ik haar verkocht.
VOOR HOEVEEL SCHAT?
3 knopen en een beitel. Waarom wil je dat nou allemaal weten schat?
WANT.
o.
DAG LIEFJE
Vaarwel mijn fruitvliegje.


Ik weet niet of je er wat aan hebt, ik hoop het. Verder heb ik de Galliërs proberen te bereiken, maar die namen niet op.
vaarwel.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 15:52
Ygdrassil
Ygdrassil is offline
Het laatste gedeelte lijkt haast op een weggeplukte vertaling. De beschrijving van Caesar over de Germanen, lijkt me zo niet geschikt als je het niet omzet in eigen woorden.

Je zegt ook dat ze ten Noorden van de Germanen leven, wat ik mij meen te herinneren van de teksten die ik over Caesar behandeld heb is dat je eerst de Aquitaniers hebt, daarna de Kelten en daarna de Belgen die tegen de Rijn aan woonden, en aan de overzijde van de Rijn woonden dan weer de Germanen. Ik snap daarom 'de germanen woonden ten noorden van de kelten' niet helemaal. Ofja, het klopt natuurlijk wel, maar er zit nog een volk tussen en mijn vraag is waarom je hier dan niets over vermeldt.

Daarbij moet je in die krant zoveel manipuleren dat het lijkt alsof de Germanen aanleiding geven om wel oorlog te voeren, zoals Caesar het zelf natuurlijk altijd beschrijft! Succes met het schrijven van propaganda dus!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Hoofddoekjes en make-up.
Verwijderd
183 11-01-2007 01:44
De Kantine Germanen & Co
Snakeboy
41 13-10-2003 02:00
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen oud nederlands...vraagje
Toet0r
13 18-02-2003 13:57
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen grieks of latijn?
full-duplex
30 21-08-2001 21:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17.