Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2006, 17:09
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Hallo!

Voor school moeten we een betoog schrijven. Ik heb alleen een vraag over het volgende; is dit fout?:

"Kinderen moeten zich op de juiste manier kunnen verwoorden. Houd daarbij het evenwicht tussen verstand en emotie in de gaten."

Het gaat hierbij om het woordje 'Houd'.
Ik heb namelijk ooit geleerd dat dit bevelende toon is, en dat je daarom geen 't' erachter mag plakken.
Mijn ouders twijfelden daar over.
Heb ik de regel juist of onjuist toegepast en waarom?
Het ziet er nu namelijk wel ineens heel raar uit.

Hartelijk bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2006, 17:24
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Het moet zonder t.

Vervang het bijvoorbeeld eens door het werkwoord 'lopen' of 'werken'.

Loop wat harder!
Werk eens door!

Ook in de gebiedende wijs, ook geen t.
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 17:24
Verwijderd
Gebiedende wijs is in de regel inderdaad zonder t. Je zin is dus prima.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 22:39
Verwijderd
Maar het zou wel met een t mogen, overigens. Althans, dat was voor de laatste spellingsverandering... Ik weet eigenlijk niet hoe het nu zit. Toen was het in ieder geval zal dat je de t er wel achter mocht plakken, maar dat je dan ouderwets taalgebruik bezigde. Net als 'bezigen', eigenlijk.

Oh, ik fierljep hem even naar Moderne Talen, daar hebben ze onnoemelijk veel meer verstand van dit soort zaken.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 22:52
MickeyV
MickeyV is offline
"bezigen" is ouderwets?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 23:02
Verwijderd
Tja, officieel wordt de meervoudsvorm van de gebiedende wijs al een tijdje niet meer met een 't' geschreven (want dat was ooit verplicht), waardoor mensen die niet begrijpen wat stijlfiguren zijn - diezelfde die altijd over tangconstructies mekkeren (spijtig genoeg ook de meeste neerlandici)- jeuk aan hun bips krijgen wanneer zij de ouderwetse vorm van de gebiedende wijs lezen of horen ("ik hóórde je 'houdt' zeggen in plaats van 'houd', vieze taalverkrachter!").

Hoe dan ook, wij culturele snobs weten uiteraard wel beter: een stijlfiguurtje bezigen om een zin een weinig op te leuken is vrijwel nooit weg. Niettemin lijkt het me in dit geval niet erg verstandig, gezien het hier een objectieve tekst zonder kwinkslagen lijkt te betreffen. In een inleiding kun je soms wel leuke archaïsmen gebruiken om de aandacht te trekken, maar in dit geval zou het waarschijnlijk een vervreemdend effect hebben.

Weest dus zuinig op Uw stijlfiguren!

Laatst gewijzigd op 24-09-2006 om 23:07.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 12:42
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 25-09-2006 @ 00:02 :
Tja, officieel wordt de meervoudsvorm van de gebiedende wijs al een tijdje niet meer met een 't' geschreven (want dat was ooit verplicht), waardoor mensen die niet begrijpen wat stijlfiguren zijn - diezelfde die altijd over tangconstructies mekkeren (spijtig genoeg ook de meeste neerlandici)- jeuk aan hun bips krijgen wanneer zij de ouderwetse vorm van de gebiedende wijs lezen of horen ("ik hóórde je 'houdt' zeggen in plaats van 'houd', vieze taalverkrachter!").

Hoe dan ook, wij culturele snobs weten uiteraard wel beter: een stijlfiguurtje bezigen om een zin een weinig op te leuken is vrijwel nooit weg. Niettemin lijkt het me in dit geval niet erg verstandig, gezien het hier een objectieve tekst zonder kwinkslagen lijkt te betreffen. In een inleiding kun je soms wel leuke archaïsmen gebruiken om de aandacht te trekken, maar in dit geval zou het waarschijnlijk een vervreemdend effect hebben.

Weest dus zuinig op Uw stijlfiguren!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 13:53
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Het lijkt mij dat het eraan ligt of je tegen een 'u' of tegen 'je' spreekt. Bij 'u' wel een t, bij 'je' niet. Ik ken die regel over gebiedende wijs verder niet, dus ik zou het voor de zekerheid maar zonder doen.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Porcelain schreef op 25-09-2006 @ 14:53 :
Het lijkt mij dat het eraan ligt of je tegen een 'u' of tegen 'je' spreekt. Bij 'u' wel een t, bij 'je' niet. Ik ken die regel over gebiedende wijs verder niet, dus ik zou het voor de zekerheid maar zonder doen.
Vroeger kon het met een 't' (denk aan 'Komt dat zien!'), nu is dat toch wel verouderd. Nu is het echt gangbaarder om het zonder 't' te schrijven. (Tenzij je er natuurlijk meteen 'u' achter zet; Loopt u toch eens door!, maar dat is niet zo in deze context.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ranking the Scholieren #2
Geel
244 08-06-2010 00:59
De Kantine [spel]Wie is de mol?
Verwijderd
122 30-01-2009 13:07
Games BATracer (web-based race spel)
Biertank 52
10 29-10-2006 18:46
Games Diablo-esque spellen?
Verwijderd
47 05-02-2006 16:28
De Kantine [spel] Weerwolfspel #2
AlopiA
500 10-01-2004 16:13
De Kantine Weerwolven[spel]
Anne_Lieke
357 06-01-2004 17:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21.