Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2010, 12:43
hallodoei123
hallodoei123 is offline
Ik heb voor economie de opdracht gekregen om een stelling uit te leggen aan de hand van voorbeelden etc, maar ik snap er niks van en kom niet uit mijn woorden. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? ik moet dus een 'betoog' schrijven van min. 150 woorden en de stelling uitleggen. hieronder staat de stelling:

Prijsveranderingen van een goed of dienst geven gezinnen en bedrijven informatie
over veranderingen in de schaarste van dat goed of die dienst.

Stelling 1 Veranderingen in de mate van schaarste van een product leiden tot
prijsveranderingen van dat product. Deze prijsveranderingen leiden op hun beurt
weer tot veranderingen in de schaarste van dat product. Onder volledig vrije
werking van het prijsmechanisme kunnen geen tekorten aan bepaalde producten
ontstaan. (In dit betoog staan uitleg en toelichting centraal)

Ik moet hier echt een goed cijfer voor halen want anders hang ik...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2010, 18:43
max15tekens
Verandering in mate van schaarste van een product leidt tot prijsverandering in het product.

Dus, als je dat anders formuleert zodat je het wat beter voor je kan zien:
Als er altijd maar weinig chips in de supermarkten ligt, zal de prijs veranderen (stijgen).
Komt er nu een overvloed aan chips in de winkels, zal de prijs dalen, want ja, er is toch zo veel en anders raken ze het niet kwijt (elders ook veel, zal toch wel ergens goedkoper zijn).

Bij zo'n vrije markt werking, als dit perfect zou werken, bestaat schaarste niet.
Stel: 100 mensen willen een zak chips, en daar 1 euro voor betalen. Er zijn 100 zakken chips.
Stel nu: er zijn 50 zakken chips, en 100 mensen die er 1 euro voor willen betalen.

Dat gaat niet lukken, maar er zijn wel 50 mensen die ook wel 2 euro willen betalen! Als de prijs dan dus naar 2 euro wordt verhoogd, zijn er 50 mensen die zeggen "pff, mij te duur, ik haal wel nootjes", en 50 die zeggen "nou, voorruit dan, betaal ik wel 2 euro". In theorie is het dan dus zo dat er nog maar een vraag is van 50 mensen naar die zakken chips, waar er ook 50 minder van waren.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 16:27
the economist
the economist is offline
Marco Borsato treedt op in het Gelredome. De kaartjes kosten in eerste instantie E 50.
Door de econ crises vindt iedereen dit echter te duur. De kaartjes zijn opeens niet schaars meer, het is lang niet uitverkocht. Dan verlaagt het ticketbureau de prijs, waardoor de kaartjes toch nog wegvliegen: de kaartjes worden schaarser.
met een perfecte werking van het marktmachanisme zou het ticketbureau goed in kunnen schatten hoeveel de prijs lager moet, zodat enerzijds alle kaartjes weg gaan, maar er ook geen extra aanvragen open blijven.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 23:08
serac
serac is offline
Citaat:
Marco Borsato treedt op in het Gelredome. De kaartjes kosten in eerste instantie E 50.
Door de econ crises vindt iedereen dit echter te duur. De kaartjes zijn opeens niet schaars meer, het is lang niet uitverkocht. Dan verlaagt het ticketbureau de prijs, waardoor de kaartjes toch nog wegvliegen: de kaartjes worden schaarser.
met een perfecte werking van het marktmachanisme zou het ticketbureau goed in kunnen schatten hoeveel de prijs lager moet, zodat enerzijds alle kaartjes weg gaan, maar er ook geen extra aanvragen open blijven.
Deel 1, marktwerking > zoals hierboven ;
deel 2, oordeel over marktwerkinmg : die is zeer gebrekkig !
Waarom ?
Stelling 1 : Ik vind dat Marco Borsato de grootste vocale sukkel is op het westelijk halfrond ;
stelling 2 : ik ben onderdeel van de markt, dus ik besta ;
stelling 3 : als marktwerking perfect zou zijn, den mijn stelling (1) juist, dan zijn die kaarten 0 euro waard ;
conclusie (stelling 4) : het tikketbureau is getikt als de tikkets 0 euro zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Help!!
bbas
6 06-12-2011 22:43
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie [Economie] Opdrachten HBO Algemene economie
brands
4 01-10-2010 15:31
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie - opdracht - Help!
x_Liselotte
3 04-12-2008 13:17
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie PO Economie
Verwijderd
2 15-02-2008 17:51
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Wie kan mij helpen voor mijn economie-opdracht?
carlasijens
2 19-07-2007 16:28
Algemene schoolzaken Wie kan mij helpen met mijn economie-opdracht?
carlasijens
2 04-07-2007 16:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:37.