Oud 10-05-2009, 14:16
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Houd je een dagboek bij? Zo ja: hoe vaak schrijf je, waar schrijf je over en waarom schrijf je het precies op? Hoe houd je alles bij en wat doe je met wat je opgeschreven hebt, lees je het later nog eens terug of is het van je af schrijven voldoende?

Etcetera, ben benieuwd naar de dagboek-gewoonten van anderen.
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2009, 14:20
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
TS begint:

Zelf houd ik een dagboek bij sinds ik 8 ben. Ik weet dat precies omdat ik mijn eerste dagboek voor mijn 8e verjaardag kreeg. In het begin schreef ik over doodgewone dagelijkse dingen, zoals wat ik voor mijn verjaardag had gekregen, dat ik verliefd was op een jongen uit mijn klas in groep 4 en dat ik ruzie had met mijn beste vriendinnetje. Toen mijn broertje een keer het sleuteltje van mijn dagboek gevonden had en zichzelf op de W.C. opsloot om alles te lezen kon ik hem wel vermoorden.

Sinds toen ben ik altijd blijven schrijven. Niet iedere dag, maar toch minstens eens in de twee weken, zo ongeveer. Waar ik over schrijf hangt helemaal af van wat me op dat moment bezig houdt. Niet zozeer alleen dingen die gebeuren in mijn leven, maar ook wat ik denk, voel en hoe ik tegenover de toekomst sta. Ik lees het niet vaak terug, soms, en nooit te snel nadat ik het geschreven heb. Soms kan ik emotioneel worden als ik lees wat ik een paar jaar terug opgeschreven heb, omdat gevoelens uit die tijd dan weer precies terugkomen.

Ik kan niet precies aangeven waarom ik schrijf, het is een gewoonte maar ook een manier om de dingen helder op een rij te krijgen. Soms zie ik dingen een stuk duidelijker nadat ik erover geschreven heb, omdat ik gevoelens en gedachten dan echt zwart op wit moet zetten en ze dus duidelijk moet formuleren. Ik zie mezelf er ook niet mee stoppen en heb al mijn dagboeken nog, met foto's, plaatjes en andere voor mij belangrijke dingen erin geplakt.
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2009, 15:38
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Nope. Wel ooit gedaan, eerst iedere dag en dat zwakte steeds meer af, maar ik heb erg veel moeite met iets structureel bij houden dus dat mislukt keer op keer. Eigenlijk doe ik er toch ook niks mee dus t is wel goed.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 10-05-2009, 18:46
Kemical
Kemical is offline
Ja, sinds mijn 7e ongeveer! Schrijf ook eens per twee weken ongeveer, steeds vaker heel kort en zonder uitleg - waar ik later vast spijt van ga hebben.
Maar meestal als het een verhaal wordt, is het zinloos en zal het niemand wat interesseren. Door voort te borduren en zo kom ik uiteindelijk vaak wel op boeiende/leuke gedachtend of ideeën . En natuurlijk om af te reageren is schrijven ook heel fijn. Ik ben nogal precies, dus ik gebruik mijn dagboek zoveel mogelijk voor echt gebeurde dingen, verzonnen verhalen etc. schrijf ik weer ergens anders op.

Ik plak er geen dingen in. Reisverslagen komen ergens anders, wel met plaatjes en bonnetjes en zo . Maar dagboek is alleen geschreven. Geen foto's ook.

Ik doe ongeveer 2-2,5 jaar met een dagboek en wil altijd graag een slotje erop en lijntjes papier, wat dan weer leidt tot het probleem: er zijn echt alleen maar dagboeken voor kleine kinderen! :X Ik vind het niet erg om fiep westendorptekeningen op de voorkant te hebben (cute), maar een hoe overleef ik-dagboek gaat me echt te ver. Ik ben zo'n beetje door alle dagboeken heen nu, hebben meer mensen dat? Komt vooral door dat slotje natuurlijk, zonder zou ik veel meer keuze hebben
Met citaat reageren
Oud 10-05-2009, 19:09
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Ja, houd nu ongeveer 2 jaar een dagboek bij. Schrijf er wel een paar keer per week in, dus ik ga er redelijk snel door heen! Meestal schrijf ik 's avonds voor ik naar bed ga en om dezelfde redenen als blurred en kemical; afreageren en alles even goed op een rijtje zetten. Dat helpt bij mij wel heel goed! Vaak ontdek ik al schrijvende weer nieuwe dingen en nieuwe inzichten in situaties. Ik schrijf verder nooit op wat er die dag gebeurd is, mits het nodig is om uit te leggen waarom ik op een bepaalde manier denk/doe/voel.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2009, 19:39
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ik schrijf al zeker 5 jaar in dagboeken. Ik schrijf niet iedere dag, maar op momenten waar ik daar zin in heb. Soms maar 3 regels en soms 15 kantjes vol, soms teken ik ook alleen maar. Ik kan er ook van alles in plakken, dingen die mij op dat moment raken en sommige boeken heb ik alleen maar volgeschreven. Ik vind het heel ontspannend om te schrijven. En ergens vind ik het ook heel fijn dat ik dat wat ik geschreven heb niet hoef te onthouden, ik hoef mijn zorgen dus niet de hele dag mee te dragen. Terug lezen doe ik sinds kort. Ik kies dan een van mijn oude dagboeken uit en lees een stukje en denk na over hoe ik toen was en de wereld toen zag en wat de overeenkomsten zijn tussen nu en toen. Het verrijkt mijn zelfkennis. Als ik een dagboek vol heb, of heb besloten dat ik in een nieuw boek moet gaan schrijven pak ik het oude netjes volgens mijn eigen ritueel in en gaat dan bij de rest van mijn boeken achter slot en grendel. Ik doe er 9 maanden tot 1,5 jaar over om een boek te vullen, en in die tijd slingert et ook echt overal rond. Gelukkig kan ik mijn vriend erop vertrouwen dat hij het nooit zal lezen.

Iemand ooit een dagboek via internet bijgehouden trouwens? Via sites als diaryland en livejournal enzo? Ik heb het ooit geprobeerd, maar daarbij had ik te veel het gevoel dat ik voor iemand anders schreef en niet voor mezelf
Met citaat reageren
Oud 10-05-2009, 19:43
Verwijderd
ja ik houd ook al lang een dagboek bij. soms schrijf ik periodes meerdere keren op een dag en soms schrijf ik ook wel eens een maand niet. Zo heel af en toe ga ik er eens voor zitten om een dagboek terug te lezen. Ik schrijf voornamelijk op wat ik meegemaakt heb, gewoon omdat ik bang ben dat te vergeten en het lijkt me leuk voor later om een idee te hebben van hoe mijn dagelijks leven eruit zag. Natuurlijk schrijf ik ook over gevoelens en, zeker toen ik in psychotherapeutische deeltijdbehandeling zat, over nieuwe inzichten die ik had gekregen. Zo af en toe schrijf ik een betoog over een of ander onderwerp wat ik belangrijk vind, waar ik voor sta.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2009, 21:18
Verwijderd
Toen ik een jaar of 7 was kreeg ik een dagboek van de 101 dalmatiers. Daar schreef ik toen echt van die kinderdingen in. En ik praatte daartegen alsof het een bestaand persoon was. Daar ben ik toen mee gestopt. Een paar jaar geleden, ik denk dat ik toen in de tweede klas ofzo zat, ben ik weer een dagboek bij gaan houden waar ik elke dag (ja echt waar) in schreef. Dat heb ik een paar jaar volgehouden, ik vond het altijd wel lekker om voor het slapen gaan mijn gedachtes te ordenen. Daar ben ik zo'n jaar of twee geleden mee opgehouden en bij de laatste verhuizing, afgelopen augustus, heb ik die boeken nog doorgebladerd en weggegooid. Ik heb nu totaal niet meer de behoefte dingen op te schrijven ofzo.
Heel af en toe moet ik mijn gedachtes nog wel eens 'ordenen', dat doe ik dan meestal in een wordbestandje gewoon op de pc of zeg ik wat me dwars zit gewoon tegen de mensen die het betreft. .
Met citaat reageren
Oud 10-05-2009, 21:27
Verwijderd
Ik houd geen dagboek bij. De laatste jaren zet ik vrij veel op het forum (tamelijk anoniem) of bespreek het met bepaalde mensen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2009, 22:16
wup
wup is offline
Ik schrijf soms in periodes. Vaak ga ik schrijven als ik liefdesverdriet heb, of problemen met iets. Dat houd ik dan een poosje vol en daarna hou ik weer op. Heb een aantal boekjes over verschillende perioden dus. Toen ik een half jaar in het buitenland zat heb ik wel echt goed bijgehouden en die is ook erg leuk om weer na te lezen. Blijkbaar vergeet je zo snel dingen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2009, 22:29
Verwijderd
Ik hou een dagboek bij, omdat ik heel veel te ordenen heb in mijn hoofd, veel te bedenken heb, veel te onderzoeken heb en gewoon vaak chaos in mijn kop heb. Soms schrijf ik wat ik op dagen heb gedaan (ik ben een elke dag-schrijver) en soms dingen die me opvielen, me raakten of waar ik trots op was. Er staat ook veel ellende in. Ik hou sinds 4 havo ongeveer een dagboek bij, t liefst zulke leuk mogelijke modelletjes. Anyway, ik lees ze niet terug, want dat kan ik niet aan. Soms om iets op te zoeken over een datum, of als ik wil weten wat er ook weer gebeurde, maar liever niet. En ik hoop ook altijd dat niemand anders ze vindt.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2009, 23:41
Verwijderd
Sinds m'n 7e heb ik dagboeken gehad. Vooral tussen m'n 11e en 15e heb ik er heel veel in geschreven (met een piek rond de 14), daarna zwakte het af. Rond m'n 16e nam ik een livejournal online, en daar schrijf ik sindsdien ook erg veel in. Maar dat is deels ook een vrienden-op-de-hoogte-houden, een soort openbare brieven, maar dan weer wat persoonlijker dan een gewone weblog... Vanaf m'n 17e heb ik agenda's die ik gebruik als dagboek, zodat ik me niet geroepen voel hele verhalen te schrijven, maar gewoon ook kreten opschrijf en dingen als "was leuk met die-en-die" en ik het een beetje bijhou. Oh en ik maak lijstjes, van wat ik allemaal nog voor m'n verjaardag wil, met welke jongens ik heb gezoend, dat soort dingen En plak er leuke plaatjes in, gedichtjes, tekeningen, etc. Maar meestal geldt, hoe drukker ik ben, hoe minder er in staat.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2009, 08:22
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Ik heb vaak een dagboek bij gehouden toen ik nog kleiner was, maar dag 'mislukte' eigenlijk altijd, ik vergat het en dan schreef ik er maanden weer helemaal niets in. Pas sinds ik een jaar of 14 was denk ik, dat ik het echt elke dag doe. Eerst deed ik dat alleen door te tekenen of door alleen steekwoorden/kreten op te schrijven, nu schrijf ik soms korte verhaaltjes en verder gewoon over mezelf. Sindsdien schrijf ik echt elke dag omdat ik heb gemerkt dat het me vaak helpt om chaos in mijn hoofd weer op orde te brengen. Ik doe het dan ook voordat ik ga slapen, dan kan ik alles waar ik nog over pieker op papier zetten en dat scheelt toch wel denk ik. Ik schrijf heel veel gevoelens, inzichten die ik heb gekregen door therapie, maar soms schrijf ik ook gewoon op wat ik die dag allemaal heb gedaan of wat me bezig hield. Vooral dus om het voor mezelf op een rijtje te kunnen zetten. Ik lees het nu heel soms nog terug als ik wil weten wanneer iets precies is gebeurd, maar ik merk dat ik dat erg moeilijk vind. Liever niet teruglezen dus, er staat genoeg zooi in waar ik nooit meer over na wil denken en wat me nu opnieuw kan triggeren. Wellicht later *als ik groot ben* dat ik het 'leuk' vind om weer eens terug te lezen..
Ook heb ik een soort mini-dagboekje dat ik altijd bij me heb. Daar schrijf ik in wat ik nog moet doen die dag, maar ook welke films ik heb gezien, positieve punten van de dag, hele korte gedichtjes/verhaaltjes enz. Dient toch vooral voor lijstjes (boodschappen, muziek, films, boeken enz) want daar houd ik het ook allemaal mee op orde
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 11-05-2009, 08:46
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Ik hou geen dagboek bij omdat ik daar geen zin in heb. Wel schrijf ik teksten voor liedjes om m'n gevoelens van me af te schrijven. Ik doe ook een poging om er een liedje van te maken maar die strand vaak omdat ik er niet de tijd voor neem om alles goed uit te werken.

Ik zou dit in de toekomst wel graag willen gaan doen dus ik moet ergens de tijd vandaan gaan halen om het te gaan doen.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2009, 13:56
janosch
janosch is offline
Het is wel een echt meisjesding

Ik deed dat vroeger ook omdat ik bang was om mijn verleden te vergeten, maar daarna vond ik het stom en heb ik het weggegooid, helaas. Nu schrijf ik wel veel op, gedachtes, liedjes, gevoelens, maar het is niet in 1 boekje, allemaal losse blaadjes, maar lijstjes voor muziek, kleren en dat soort dingen maak ik ook altijd, altijd al behoefte gehad om dingen te ordenen omdat ik ook zo'n chaoshoofd heb
Ik heb pas een weblog gemaakt, maar ik durf er amper iets op te schrijven omdat ik later toch weer spijt krijg en het weer verwijder Dat is eigenlijk wat me tegenhoudt, ik vind het vervelend dat het opgeschreven is en dat iemand anders de mogelijkheid zou hebben om het per ongeluk te lezen. Dat wil ik het liefst voorkomen.
Dan kijk ik toch liever naar de toekomst, de dingen die ik heb meegemaakt/verwerkt hoef ik toch niet altijd te herinneren?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2009, 15:36
Verwijderd
Citaat:
Iemand ooit een dagboek via internet bijgehouden trouwens? Via sites als diaryland en livejournal enzo? Ik heb het ooit geprobeerd, maar daarbij had ik te veel het gevoel dat ik voor iemand anders schreef en niet voor mezelf
Echt een online dagboek heb ik nooit gehad, maar klopt: met webloggen heb ik inderdaad ontzettend het gevoel voor een publiek te schrijven. Al bestaat dat uit volkomen onbekenden, toch schrijf ik 'gericht'. Leuk daaraan is dat ik wel beter mijn best doe gedichten / verhalen te perfectioneren.

OT: dagboek, heb het, maar in is ongebruik geraakt , sinds studie.
@ Nattigheid: vind je het niet juist fijn iets terug te lezen waar je nu boven staat? Ik vind het heerlijk van die verhalen te lezen over mezelf.. beetje egotripperig, maar gewoon om te zien dat ik toen-en-toen ergens ontzettend mee bezig was, en er nu nauwelijks meer over na denk.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2009, 16:03
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

Iemand ooit een dagboek via internet bijgehouden trouwens? Via sites als diaryland en livejournal enzo? Ik heb het ooit geprobeerd, maar daarbij had ik te veel het gevoel dat ik voor iemand anders schreef en niet voor mezelf
Ik houd al zo'n zeven jaar mijn diaryland bij en sinds vier jaar post ik die entries ook op een livejournal. Ik vind het juist prettig om niet alleen voor jezelf te schrijven, ik heb graag een beetje publiek De laatste tijd schrijf ik wel minder dan vroeger (heb een hele tijd trouw om de dag geschreven), omdat het een beetje als een verplichting begon te voelen. Nu schrijf ik gewoon als ik iets te melden heb, als er iets speciaals is.

Ik lees bijna nooit terug, daar word ik maar verdrietig van
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 12-05-2009, 20:36
Verwijderd
Citaat:
@ Nattigheid: vind je het niet juist fijn iets terug te lezen waar je nu boven staat? Ik vind het heerlijk van die verhalen te lezen over mezelf.. beetje egotripperig, maar gewoon om te zien dat ik toen-en-toen ergens ontzettend mee bezig was, en er nu nauwelijks meer over na denk.
nooit gedacht dat ik het zou neertypen, maar ik zit sinds kort in t AMC bij een therapeute Eerst verwerken in plaats van denken dat alles verwerkt is, en dan met een glimlach teruglezen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-05-2009, 13:14
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Citaat:
Ik wil er altijd graag een slotje erop en lijntjes papier, wat dan weer leidt tot het probleem: er zijn echt alleen maar dagboeken voor kleine kinderen!
Dagboeken met slotjes zijn inderdaad niet heel goed verkrijgbaar, daarom heb ik dat heel lang geleden opgegeven. Als je gewoon een mooi schrift met harde kaft (en lijntjes) koopt kan dat net zo goed voldoen, vind ik. Wat heeft dat slotje uberhäupt voor zin, als je geen 9 meer bent en niet meer bang hoeft te zijn dat je broertje/vriendinnen/wiedanook het stiekem gaat lezen...
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2009, 20:58
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
Meestal schrijf ik wel. Maar omdat ik zo chaotisch ben, heb ik een bak vol met papiertjes schriftjes blokjes etcetera.
Soms als ik een "periode"/reis/jaar afsluit wil ik persé een nieuw boekje, omdat ik te veel terug lees en te veel bleef hangen.
Nu is mijn boekje al maanden vol. Ik kreeg een nieuw boekje, maar die beviel niet, dat merkte ik meteen. Daarom schrijf ik nu niet. Sowieso ben ik te druk. Ik merkte ook toen ik tijdelijk bij vriendje en eerder bij mijn moeder woonde, dat ik minder schreef. Maar oeverloos samen praten nadenken roddelen filosoferen vergelijken omschrijven opnoemen etcetera.
Ik merk dat ik nu echt weer behoefte heb aan een fijn boekje, maar ik ben vervelend kritisch, "ik schrijf boekjes snel af"
__________________
never get old
Met citaat reageren
Oud 13-05-2009, 21:26
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik schreef regelmatig in mijn dagboek toen ik in groep 7-8 zat, ook nog in de brugklas en de tweede zo nu en dan een update maar ik ben er niet meer mee verder gegaan omdat ik alles kwijt kon tegen mijn vrienden en in mijn blog ofzo. Ik schreef dan eigenlijk alleen als er iets was waar over te scrhijven viel. MEestal was het dan van die en die zijn stom, die en die zijn leuk enzovoort. Ik heb nu alleen een heel fijn boekje waar ik zo nu en dan eens een zin of een paar zinnen in schrijf. Dat gaat dan helemaal nergens over en het is heel onsamenhangend, het zijn gewoon zinnen in het Engels en Nederlands, uit liedjes, gesprekken of zelfverzonnen. Het boekje heeft hele dikke pagina's en ik vind het fantastisch hoe het echt openvalt als je het opendoet, het gaat niet vanzelf langzaam weer dicht ofzo. Het is een echt BOEK.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 15:30
Verwijderd
hierbij vraag ik mij altijd af op jongens ook soort van dagboeken bijhouden

Zelf heb ik niet echt een dag boek.. maar wel schriftjes. Ik schrijf al en toe er wat in op.. Meestal dingen die mij bezig houden of die extreem grappig, vervelend of raar waren! Reuze handig om te zien welke dingen mij bezig hielden.
Schrijven lucht op! Zonder dat je iemand een heel lomp verhaal ofzo moet vertellen, over wat voor geks je hebt gedroomd ofzo
Met citaat reageren
Oud 16-05-2009, 12:30
uKnOwN
uKnOwN is offline
Dat viel mij ook al op. Er zijn hier bijna alleen meisjes die reageren!
Waarom het zo is dat dagboeken een meisjesding is weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat heel veel jongens het ook af en toe leuk zouden vinden om hun emoties van zich af te schrijven.

Zelf (als jongen) houd ik geen dagboek bij. Waarom precies weet ik niet, maar mischien wel om het cliche dat het zon meisjes ding is!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2009, 15:37
Kemical
Kemical is offline
Citaat:
Dagboeken met slotjes zijn inderdaad niet heel goed verkrijgbaar, daarom heb ik dat heel lang geleden opgegeven. Als je gewoon een mooi schrift met harde kaft (en lijntjes) koopt kan dat net zo goed voldoen, vind ik. Wat heeft dat slotje uberhäupt voor zin, als je geen 9 meer bent en niet meer bang hoeft te zijn dat je broertje/vriendinnen/wiedanook het stiekem gaat lezen...
Door een slotje kan iemand het niet 'per ongeluk' openslaan, maar krijgt de persoon die het vindt hopelijk last van zijn geweten en legt het terug.. dat is een beetje mijn redenatie !
maar eigenlijk is het inderdaad een beetje overdreven, fijn lijntjesboek is ook prima. Lijntjes zijn wel echt verplicht
Met citaat reageren
Oud 16-05-2009, 16:11
janosch
janosch is offline
Ik denk dat jongens niet zoveel twijfelen/stilstaan bij dingen zoals meisjes dat doen, en als ze wel trouw een dagboek bijhouden dan schamen ze zich ervoor Of ze schrijven gewoon teksten of liedjes, je hebt ze heus wel maar als ik een jongen was zou deze topic mij denk ik ook niet zo interesseren

Citaat:
Ik merk dat ik nu echt weer behoefte heb aan een fijn boekje, maar ik ben vervelend kritisch, "ik schrijf boekjes snel af"
Klinkt herkenbaar maar wat bedoel je je schrijft ze snel af? Je wilt liever iets nieuws dan dat je het af maakt? Of je vindt de boekjes niet mooi genoeg?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2009, 14:27
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik ben ooit overspannen geweest. In die periode heb ik een "dagboek" bijgehouden. Dat was gewoon een word-document waar ik om de zoveel dagen in schreef hoe ik me voelde en wat er door me heen ging. Dit bleek achteraf zeer nuttig. Nu zie ik de signalen van overbelasting voordat het te laat is

In het dagelijkse leven sta ik er verder niet zoveel bij stil.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2009, 16:27
Cheryl
Avatar van Cheryl
Cheryl is offline
Ik hou tegenwoordig een weblog bij, die samen op 1 site staan waar ook de andere weblogs van vrienden staan. Dit is een hele fijne uitlaatklep, en heel knus want de weblogs van je vriendnegroep staan ook vlakbij, we steunen elkaar in dingen of juichen elkaar aan als er iets vrolijks word gepost. Heel fijn
__________________
Fantasy VS Reality
Met citaat reageren
Oud 19-05-2009, 22:29
SunnyDayijsje
SunnyDayijsje is offline
Ik hou een dagboek bij sinds mijn 7 waarom ik zit pscholigsch zwaar in de put
ik schrijf er elke dag in en elke keer dat ik schrijf voel ik me weer iets beter
alsof ik het aan iemand verteld heb die het nooit door zal vertelle
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 10:46
Birdies
Birdies is offline
Citaat:
Iemand ooit een dagboek via internet bijgehouden trouwens? Via sites als diaryland en livejournal enzo? Ik heb het ooit geprobeerd, maar daarbij had ik te veel het gevoel dat ik voor iemand anders schreef en niet voor mezelf
Nee, geen internet. Maar ook geen dagboek. Nee, ik heb voor mijn verjaardag een laptop gekregen en sindsdien heb ik een map die helemaal privé is [sowiezo is mijn laptop privé, want niemand kan er opkomen zonder wachtwoord], en daar staat onderandere mijn 'dagboek'. Ik hou niet van schrijven op papier, maar typen vind ik fijner. Daar staat echt alles in en ook mijn gevoelens. Ik vertel daarin openlijk over hoe ik iemand vind [van superaardig tot superdom]. Daarom ben ik ook altijd bang dat iemand het gaat lezen.
Een 'dagboek' op de laptop vind ik ideaal, want mijn laptop kan ik overal mee naartoe nemen.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Iemand ooit een dagboek via internet bijgehouden trouwens? Via sites als diaryland en livejournal enzo? Ik heb het ooit geprobeerd, maar daarbij had ik te veel het gevoel dat ik voor iemand anders schreef en niet voor mezelf
ik hou een web-log.nl bij trouwens, maar daar schrijf ik niet dagelijks, eerder wekelijks en dan sla ik wel eens een week over als ik voor mn gevoel 'niks meemaak'. Er staat puur en alleen waarheid op mijn blog, en mensen die mij een beetje kennen weten dat. de blog is voor mij de manier om beetje bij beetje echt dingen over mezelf te schrijven die mensen niet van mij weten of verwachten, en ik vind altijd dat als ze iets willen weten van me waar ik niet direct over wil praten, dat ze dat maar gaan lezen (iets met ontkenning enzo).
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 12:19
Verwijderd
Ohja, trouwens, ik heb wel een livejournal gehad lang geleden. Maar ik heb geen idee meer wat ik daarop schreef eigenlijk. Ja,dingen die me bezighielden. Ik heb ook een blogspot gehad en daar schreef ik ook wel eens dingen op.
Nu heb ik wel een web-log maar daar staan alleen maar gedichten en teksten op die ik tegenkom en mooi vind. Meer om ze te onthouden

(Ik heb even gekeken en mijn livejournal uit 2005 bestaat nog steeds
Overigens is dat wel raar om terug te lezen)

Laatst gewijzigd op 22-05-2009 om 12:29.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2009, 18:24
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik heb al sinds mijn 7e een dagboek, en ben inmiddels bezig met het 3e "boek". De eerste heb ik niet helemaal volgekregen, maar ik was toen 13 en ik had dat ding al zo lang (had tussendoor een hele tijd niks geschreven, ben weer begonnen toen ik begon te puberen) dat ik een nieuwe wilde. Op m'n 17e heb ik weer een nieuwe gekocht, en dat is de eerste zonder slotje. Ik woonde toen nog thuis, m'n zus niet meer, en ik vertrouwde mijn moeder genoeg om er eentje zonder slot onder m'n bed te leggen. En nu woon ik op kamers en kijkt er sowieso niemand meer in m'n spullen. (vriendjes krijgen ofwel de waarschuwing dat dat mijn dagboek is en dat ze er voor hun eigen bestwil niet in moeten en mogen kijken, en soms verstop ik hem gewoon ) De laatste paar jaar schrijf ik gemiddeld eens per 2 weken, tenzij ik in korte tijd veel meemaak, dan schrijf ik wat vaker (ik slaap namelijk beter als ik de gedachten die me heel erg bezig houden op kan schrijven)
Oh en ik lees het ook wel eens terug en ik moet regelmatig lachen om hoe naïef ik vroeger was (en steeds als ik denk dat ik volwassen ben, lees ik het na een tijd terug en dan vind ik het ineens niet meer zo volwassen )
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 11-06-2009, 05:42
Verwijderd
Heel sporadisch schrijf ik wat op. Vroeger deed ik het veel vaker en structureler, maar dat was voor een groot deel omdat mijn therapeut dat van me vroeg omdat ik me zonder opschrijven echt niet kon herinneren wat ik een week geleden had gedaan, en dan konden we dat niet meer bespreken. Als ik nu iets opschrijf is dat alleen als ik me slecht voel. Zo'n dagboek geeft dus nogal een vertekend beeld van mijn (gevoels)leven, want vrijwel alle positieve dingen zijn weggelaten. Ik heb er ook een hekel aan om het terug te lezen, maar het teruglezen van mijn verhalen uit mijn therapie-periode was wel fijn, omdat ik zag dat het nu enorm veel beter met me gaat. Verder is het bijhouden echt niks voor mij; daar heb ik geen discipline voor.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2009, 10:52
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Maar eigenlijk is het ljh ook een soort van openbaar dagboek, toch?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 11-06-2009, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Maar eigenlijk is het ljh ook een soort van openbaar dagboek, toch?


Beter lees ik daar de posts ook niet van terug inderdaad, net als m'n dagboek
Met citaat reageren
Oud 11-06-2009, 11:56
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ik heb het vroeger wel gedaan, een prachtig pocahontas dagboek met slotje . Puilde op een gegeven moment flink uit. Dat was op de basisschool..en later vanaf m'n 11e tot en met 15e ofzo heb ik ook regelmatig een dagboek bijgehouden met vanalles erin geplakt, msn gesprekken, foto's, tekeningetjes, briefjes enzo. Eigenlijk toen echt een aantal jaar niet gedaan en nu doe ik het sinds een half jaar weer, omdat ik het idee heb dat ik veel vergeet en het is soms prettig om dingen op te schrijven zodat het helderder wordt voor je, omdat je gedwongen wordt er echt over na te denken. Ik schrijf wel erg sporadisch, soms een aantal weken vrijwel elke dag, maar ook vaak een maand niet ofzo. Teruglezen doe ik nog niet, althans, niet dit dagboek, voelt altijd een beetje stom, en wat iemand ook al zei, soms komt zo'n gevoel dan weer precies naar boven en daar zit je niet altijd op te wachten.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-06-2009, 18:00
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik schrijf elke maand een brief van 8 kantjes naar mijn vorige psychiater. Zo houd ik toch een soort van dagboek bij, aangezien ik ze opsla op mijn laptop.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 12-06-2009, 20:31
crying_tears
Avatar van crying_tears
crying_tears is offline
Citaat:
Houd je een dagboek bij? Zo ja: hoe vaak schrijf je, waar schrijf je over en waarom schrijf je het precies op? Hoe houd je alles bij en wat doe je met wat je opgeschreven hebt, lees je het later nog eens terug of is het van je af schrijven voldoende?

Etcetera, ben benieuwd naar de dagboek-gewoonten van anderen.
Ik hou een dagboek bij en schrijf hier wel vaak in. Ik schrijf over de dingen die ik heb meegemaakt en hoe ik mij daarbij voel. Hierdoor krijg ik vooral voor mijzelf heel veel dingen helder. Worden mijn eigen patronen ook zichtbaar en kan ik er beter iets tegen doen.
Ik schrijf alleen wanneer ik het nodig heb. Vaak is het in de tijd dat ik mij niet zo lekker voel, maar er staan ook wel leuke, goede, mooie dingen in. Het van mij afschrijven helpt mij. Ik ben nogal een gesloten persoon naar de buitenwereld toe, dus hierin kan ik mijn gedachten en gevoelens kwijt.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2009, 19:20
janosch
janosch is offline
Ik denk eigenlijk dat je soms juist wel je dagboek een beetje moet terugbladeren (ook al wil je dat niet) want dan leer je jezelf ook beter begrijpen en kun je nadenken over iets wat je toen hebt opgeschreven, waar je nu misschien wel een antwoord op hebt oid.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2009, 00:31
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
Ik hou al sinds allltijd een dagboek bij, soms schrijf ik er een maand niet in, dan schrijf ik er meerdere malen per dag in. Het zijn meestal mijn frustraties met vriendjes die het papier weten te vinden, soms schrijf ik ook wel over familie of vrienden, maar over het algemeen is het een enorm geweeklaag. Als ik mijn dagboek herlees denk ik altijd dat ik een negatief persoon ben, maar ik schrijf er alleen maar in als ik iets moet afreageren denk ik. Er staan trouwens soms wel hilarische dingen in ook, en gedachtes die me totaal zijn ontschoten, maar waar ik altijd wel weer iets aan heb als ik ze opnieuw overdenk. Een dagboek geeft een hele goede structuur aan je herinneringen.
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 17-06-2009, 00:51
Verwijderd
Ik hou geen dagboek meer bij, ik vergeet ze, raak ze kwijt of laat ze bij mensen liggen en ga dan bang zitten zijn dat er in gelezen wordt.

Wat ik wel heb is een grote doos vol met dingen. uitprinsels van mailwisselingen die belangrijk zijn, aantekeningen, kaartjes die ik gekregen heb en foto's die wat voor me zijn. Maar ook treinkaartjes (38x naar ex), geschreven dingen op fora waar ik mn hart lucht en zelfs overgeschreven smsjes en uitgeprinte msngesprekken. Soms is het niet eens nodig om het voor mezelf te houden en dan geef ik het aan mijn vriendje om te lezen of hang ik het op mn prikbord.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 15:54
Jorrit.
Avatar van Jorrit.
Jorrit. is offline
Ik houd niet echt een dagboek bij, maar ik heb wel een klein boekje waarin ik af en toe in schrijf als me iets dwarzit of als ik het nodig vind om op te schrijven omdat ik het tegen niemand kan of wil vertellen. En ik schrijf ook fijne dingen die me zijn overkomen, die me hebben doen nadenken. En ik vind het ook handig want, ik heb een goede vriend van me waar ik veel mee praat, ook over gevoelens, en ik heb vaak dat ik altijd zeg dat ik het niet weet, omdat ik me op dat moment niet herriner hoe ik me voelde over iets. En door het op te schrijven in mijn boekje heeft dat me geholpen, ik heb toen dat boekje meegenomen en toen kon ik me wel herrineren wat ik voelde en zo kon hij me ook meer begrijpen.
Ik vind het ook wel fijn om na een tijd terug te gaan lezen naar wat ik heb geschreven. Dat is wel leuk

Jorrit.

P.S.: Ben ik echt de eerste man die hier reageert?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 15:59
darkfairy
Avatar van darkfairy
darkfairy is offline
ik heb wel ooit een dagboek bij gehouden.
met allerlei verhalen enzo.
maar nou doe ik dat niet meer.
want nou post in het altijd hier in het ljh topic.
__________________
(8)je vecht nooit alleen(8)
Met citaat reageren
Oud 21-06-2009, 16:28
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik heb een soort-van-dagboek.
Ik heb het van mijn vriendje gekregen en het is een prachtigmooiboek in een nepleren kaft met gouden randjes langs de blaadjes en van dat dikke semi-handgeschepte papier met twee touwtjes die aangeven waar ik kan zijn. En het is heel groot, echt A4 ofzo, en dat is fijn want dan kan ik hele vulpenpagina's schrijven.

Ik heb het 'Het boek van alle mooie dingen gedoopt'. En ik schrijf erin over alle mooie dingen, maar ook over hoe moeilijk ik eten steeds weer vind, over segregatie in Nederland en ik ga nog de balans van mijn leven opmaken. Ik schrijf er over zelfdestructie en het onweer dat een keer op maandagnacht boven Utrecht hing. Er staat een gedicht van dinges dinges Maria van Daalen dat rozen heet en ik dientengevolge niet kon weerstaan; ik heb een citaat uit Ik ook van jou van Ronald Giphart omdat het daarin gaat over 'Het boek ik ook van jou', en daarbij heb ik een lijstje met onderwerpen die er nog in moeten.
Het is een boek waar ik gelukkig van zou moeten worden, met alle overpeinzingen die ik heb, al mijn mooie en ingewikkelde en zwartgallige en angstige gedachten, en ik mag er alles behalve whinen over hoe stom het is. En het werkt geweldig.

Maar ik zou een echt dagboek moeten hebben.

Naast het boek van alle mooie dingen heb ik trouwens ook een weblog die sommigen van jullie misschien wel kennen, hij is behoorlijk openbaar, en daar schrijf ik over zes dingen namelijk Roos Overpeinzingen Creatieve shiznit <3 Songteksten Inspiratoren. Het gaat er over de liefde, de frustratie, de associatie en vooral over mij en alle dingen die ik denk en die ik voel. De laatste tien berichten waren een gedichtje, iets over hoe gelukkig ik word van muziek, psychosomatische misselijkheid, m'n vorige vriendje, het boek Ik ook van jou, een schilderij dat ik heb gevingerverfd en gevingerkrijt, alles wat ik wil, mijn tegenwoordige vriendje & alles wat we bereikt hebben, het fictieve relatiecontract dat ik met hem heb gesloten en een wazige TMF-clip.

Is dat een dagboek?
Ik heb het verheven tot een dagboek. En dat is genoeg.

En nu ga ik ophouden met SOG'gen!
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 11:26
Streep
Avatar van Streep
Streep is offline
Ik heb een schrift. A5 formaat. Wanneer ik iets kwijt wil, schrijf ik erin. Het voelt heerlijk om alles van je af te pennen! Hebben jullie dat ook, ff alles eruit schrijven??
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 11:22
Lychee
Avatar van Lychee
Lychee is offline
Ik heb het geprobeerd, maar het is niet gelukt.
Ik houd het gewoon niet vol xD
Ik ga nu wel proberen een beetje te vloggen voor mezelf :9
Geen reden voor.
__________________
K-k-k-kel loves orange soda!
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 12:01
janosch
janosch is offline
haha, vloggen is meestal geen reden voor
Het lukt mij ook nooit om het bij te houden -.- ik wil altijd een weblog, maar na een tijdje gooi ik alles weer weg omdat ik het niet meer leuk vind of dat ik het gewoon anders wil En dan begin ik daarna gewoon weer opnieuw...
Met citaat reageren
Oud 31-07-2009, 09:28
Adrenaline
Adrenaline is offline
Ik schrijf al sinds mijn 7e, en ongeveer elke dag sinds mijn pubertijd. Ik moet het gewoon van me afschrijven anders blijven dingen te lang in mijn hoofd hangen. Het lucht echt wel op. Raakte een paar dagen geleden nog helemaal in paniek omdat ik de laatste pagina van mijn dagboek had bereikt en geen nieuwe had. Op Schiphol maar even een nieuwe gekocht
Met citaat reageren
Oud 26-09-2009, 21:31
Lydia Field
Avatar van Lydia Field
Lydia Field is offline
Wat doe je eigenlijk met je oude dagboeken?

Ik heb een hele stapel van die schoolschriftjes waar ik eigenlijk niets mee doe. Ik heb ze lang bewaard en nog wel eens terug gelezen. Maar ik was zo'n simpele tuttebel dat ik het nut niet zie van het bewaren.
Omdat ik alles met de hand geschreven heb vind ik het zonde om alles weg te doen. Als er nou inhoudelijk iets instond... maar ik woonde niet achter de Westertoren toen de oorlog begon. Ik kon me alleen maar druk maken over de kleur maillots die ik van mijn moeder moest dragen...

Maar goed, mijn vraag dus: bewaar je je dagboeken?
__________________
Nee ik heb geen MSN, kun je niet gewoon praten?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2009, 22:18
Verwijderd
ja ik bewaar dagboeken/vogeschreven agenda's. ik sla ook mijn blogs op en lees ze zelden tot nooit terug.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Dagboek - waar opbergen?
Lil'Girl
58 30-12-2013 19:59
Liefde & Relatie dagboek vriendje gelezen: hij gaat vreemd
Marijexx
24 29-09-2013 23:39
Psychologie onverstuurde brieven....
farai
37 05-09-2004 10:57
Psychologie Het Grote Dagboeken Topic
Miracle
60 19-06-2004 18:07
Psychologie Willen uiten maar niet kunnen
Steleto
8 22-03-2003 11:42
Psychologie In een dagboek schrijven... wat voor nut/doel heeft 't voor jou?
Signy
60 29-10-2002 19:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:54.