Oud 02-09-2011, 15:50
Ji-Hyun
Avatar van Ji-Hyun
Ji-Hyun is offline
Hai mensen!

Ik heb mezelf aardig in de nesten gewerkt met, na mijn mening, het meest onzinning vak dat er bestaat: gym. Dit wordt misschien een lang verhaal, dus alvast bedankt als iemand de moeite neemt dit te lezen. Ik ben dus net begonnen met 5HAVO, het examenjaar, en heb vorig jaar praktisch het hele jaar niet deelgenomen aan gym. Ik had daar een geldige reden voor, die ik liever niet hier plaats, maar dat is nu niet meer van toepassing.

Dit jaar hebben we 2 lessen gym achter de rug, waarvan ik er 1 niet was en de ander langs de kant zat. De gymleraar is dezelfde als vorig jaar en die man heeft verschrikkelijk de pest aan mij. Hij is erg fanatiek, heeft een perfecte administratie van mensen die om wat voor reden dan ook verzuimen en had het vanaf het begin de 4e al op mij voorzien. Ik ben namelijk van VMBO-TL naar HAVO gegaan samen met een vriendin van mij, nadat we het examen gehaald hadden. In de 4e van VMBO-TL zijn we zelden komen opdagen omdat we beiden een hekel hadden aan dat schijt vak, maar we kregen alsnog een voldoende vanwege onze hoge cijfers (laagste was een 7). Maar mijn huidige en vorige gymleraar kennen elkaar, dus hij weet daar ook van.

Nu is mijn huidige gymleraar super kwaad naar mijn mentor en vertrouwenspersoon op school gegaan en geeist dat ik weer deelneem aan gym. Lichamelijk ben ik hiertoe in staat, maar ik stress heel erg om gym. Ik kan hier geen echte verklaring voor vinden, misschien omdat ik er gewoon slecht in ben, maar ik kan er echt niet tegen. Ik heb gym op een donderdag en ik maak me de hele week druk om dat ene vak. Als ik die gymzaal al in moet wordt ik al niet goed, maar niemand begrijpt het echt. :/ Ik zit weleens bij de psycholoog, alleen buiten het feit dat het een aardige man is, denk ik niet dat hij me begrijpt en kan helpen. Ik heb geen idee of ik nou 1 of andere stoornis heb of niet, maar ik wordt gek van de stress, waar ik behoorlijk depressief om kan worden. Dat zit in mijn familie, maar het is officieel nooit bij mij vastgesteld. Nu heeft mijn mentor dus gezegd dat ik geen examen mag doen als ik geen voldoende haal voor gym, die ik dus nu niet heb, en dat ik die 2 lessen moet inhalen als ik geen verklaring van de dokter en/of psycholoog kan krijgen. Maandag heb ik een afspraak bij de dokter, maar ik weet niet of ik het haar goed kan uitleggen. Ik sla nogal snel dicht en face-to-face praten is niet mijn sterkste punt.

Ik wil dus echt niet zakken door mijn gymleraar die geen kut begrijpt (sorry voor de taal), het enkel doet om mij te stangen en denkt dat hij 'leuke' opmerkingen kan maken tegenover mijn klas als ik er niet ben. Ik vind het echt een eikel, dus met hem praten gaat echt niet werken. ;s Mijn mentor heeft me verplicht dat ik een gesprek met hem moet aan gaan (ook maandag), maar dat draait vast uit op ruzie. Als ik hier echt geen examen om mag doen, weet ik niet wat ik moet doen. Hoe dan ook, meedoen is voor mij geen optie. Ik ben volgend jaar 18 dus als ik moet zakken om deze bullshit dan doe ik dat. Dan ik wel mooi het jaar opnieuw doen bij het LOI ofzo, of ik stap nu al over naar een school waar ze niet zo'n mongool als deze gozer hebben rondlopen.

Mijn vraag is dus; kan mijn school me zo verschrikkelijk naaien en me geen examen hier om laten doen? Mijn ouders om hulp vragen is ook geen optie, want ze weten niet eens dat ik naar een psycholoog ga. :/

Help?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2011, 15:56
michellewhoelse
Avatar van michellewhoelse
michellewhoelse is offline
Nou, ik vind je verhaal redelijk herkenbaar. Ik vind gym ook verschrikkelijk, en heb een leraar die me dwingt. Ik kan mijn reden wel goed uitleggen.
Nu ga ik je even proberen te helpen. Als je maandag eerst naar de dokter moet (wat ideaal zou zijn), zou ik proberen een brief te typen / schrijven waarin je je gevoelens bij gym uitlegt. Dit hele verhaal zou het eigenlijk wel goed doen. Zo hoef je niet face-to-face met de dokter te praten en zal ze/hij je sneller snappen.
Als je maandag eerst met de leraar moet praten, zou ik het gesprek proberen om te zetten, naar een later tijdstip of een andere dag.
Ik zou je niet laten wegjagen door zo'n sukkel, en gewoon proberen uit te leggen dat je een soort fobie / stressaanval krijgt van gym. Als de dokter je begrijpt, dan zal ze misschien een medisch briefje kunnen schrijven en dan kan hij je niet dwingen. Als dat niet lukt, moet je naar de directeur van de school gaan en sowieso al klagen over de leraar. Vervelende over jou maken kan echt niet, niet tegen leerlingen, niet tegen niemand.
Ook zou ik je ouders wel erover inlichten, want uiteraard kunnen zij ook voor jou een briefje schrijven zodat je niet mee hoeft te doen!

Ik hoop dat dit een beetje heeft geholpen.
Veel succes!
__________________
The world would be a lonely place, without the ones that put a smile on your face.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 16:02
Verwijderd
Gym is een verplicht vak, en het moet verplicht voldoende zijn. Zonder gym geen examen, dat is een algemene regel. En ik geef je school groot gelijk dat zij zeggen dat je gewoon moet meedoen, want je hebt op het moment geen geldige reden om niet mee te doen.

Verander je instelling eens als eerste. Daarmee doel ik niet op je angst voor de les, maar op je houding tegenover die docent. Vooral het feit dat je al begint met: 'Het is een enorme eikel, het gesprek gaat op niets uitlopen'
Dat weet je niet. En de enige manier waarop je er achter kan komen of het gesprek misschien helpt, is door dat gesprek aan te gaan. Door dat gesprek aan te gaan laat je namelijk naar die leraar zien dat je je er wel degelijk voor interesseert en dat je een oplossing wil. Door je als een kleuter te gaan gedragen en zeggen: 'Ik ga niet een gesprek aan' loop je gewoon de kans dat het alleen maar erger wordt. Is het geen optie dat je mentor aanwezig is bij het gesprek? Dat hij/zij eventueel kan zorgen dat het niet uitdraait op een of ander gevecht? Bovendien vind ik het ook raar overkomen dat je zegt dat je sowieso niet mee gaat doen. Heb je niet liever dat er een oplossing gevonden wordt waardoor je wel gewoon mee kan doen?

Als je het eng vind om bij de dokter uit te leggen wat er precies aan de hand is kun je van te voren alles opschrijven. Neem dat mee naar de dokter, en als je daar niet meer uit je woorden komt dan kun je het desnoods rechtstreeks van dat briefje oplezen. Doe hetzelfde voor het gesprek met je docent. Als de dokter alles heeft gehoord kan hij/zij misschien een aantal dingen aandragen waardoor het beter zou kunnen gaan. Ik denk niet dat zij direct een briefje gaan schrijven dat je de rest van het jaar niet meer mee hoeft te doen, maar misschien kan er wel een briefje worden gegeven dat je (bijvoorbeeld) de eerste maand niet hoeft. Als het een fobie is of wat dan ook zou een psycholoog je er toch bij moeten kunnen helpen. Ook als hij die angst niet begrijpt, weet hij heus wel hoe hij je kan helpen.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 16:22
Ji-Hyun
Avatar van Ji-Hyun
Ji-Hyun is offline
@michellewhoelse: Het gesprek met de dokter is voor het gesprek met mijn leraar, maar het krijgen van een medisch briefje lijkt me een stuk moeilijker dan het klinkt. ._. En mijn mentor en de teamleader kiezen de kant van die leraar, omdat ik volgens hen gewoon mee moet doen. Ik heb ze niet verteld dat ik enorm stress om gym, maar zoals ik al zei; ik ben geen expert met woorden en knik veel te snel 'ja', ook al meen ik er geen zak van.

@Interglot: Lol? Ik moet zoiezo dat gesprek aan gaan en dat ga ik ook doen, ik heb niet eens gezegd dat ik het niet zou doen, alleen dat ik denk dat het op niets uitloopt. Ik vind mijn houding tegenover die docent geheel terecht, ik ga geen positief verhaal ophangen over een man die overduidelijk een hekel aan me heeft en mijn mentor en vertrouwingspersoon uitkaffert omdat die het vorig jaar enigzins voor me opnamen. Sorry, maar dat soort mensen vind ik eikels. Mijn mentor en/of vertrouwingspersoon wilden eventueel wel met me mee, alleen als zij zijn kant kiezen heb ik een nog groter probleem. En oplossing? Wat is jouw oplossing hiervoor? Ik vind dat helemaal niet raar, ik kan geen enkele oplossing bedenken waardoor ik wel mee kan doen. :/ Ik kom toch niet zomaar van mijn angst voor gym af? "Verman je maar en ga daar een jaar gezellig mee sporten" is voor mij geen optie, ik kan me niet vermannen hiervoor en ik heb het wel degelijk een aantal keer geprobeerd de afgelopen jaren. Ik vind het feit dat ik bereid ben hierom te zakken wel genoeg zeggen, want ik wil volgend jaar eigenlijk gewoon naar het HBO.

Ik weet niet of het een fobie is of niet, mijn psycholoog praat voornamelijk met me over andere dingen en mijn gym verhaal is niet echt het hoofd onderwerp. Ik ben er een aantal keer over begonnen, maar volgens mij denkt hij niet dat ik echt iets heb. Dat is ook wel weer logisch, want ik kan gewoon niet face-to-face met mensen praten over 'gevoelens', daar kan hij niets mee. Maar je hebt gelijk over dat briefje, dat krijg je idd niet zomaar. Dat is het probleem ook een beetje.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 16:33
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Wat voor andere oplossingen zijn er? Want eigenlijk kom jij nu aan met 'ik wil niet meedoen met gym want ik stress' (wat in tegenstelling tot een gebroken been, niet echt een makkelijk te begrijpen probleem is, zeker zonder iets officieels) en dan niets. Ja, dat je de leraar een eikel vindt, maar dat helpt ook niet. Je kan niet zómaar een vak niet doen, dus probeer op zijn minst duidelijk uit te leggen / op te schrijven waarom je precies niet kán gymen en wat de oplossing ervoor zou zijn. Zou je bijvoorbeeld wel 'gewoon' een sport kunnen beoefenen? Of misschien kun je wel alleen buiten rondjes rennen/gaan zwemmen? Of mogelijk dingen in combinatie met een extra opdracht, bijvoorbeeld dat je een heel werkstuk schrijft over gym/sport. Of dat je in de tijd dat andere mensen sporten, jij klusjes doet voor school. Want eigenlijk is het nog het meest jouw probleem, en zomaar 'nee, ik sport niet, doei' is geen oplossing, en dat mag ook helemaal niet, en het is gewoon wel zo netjes als jij ook tegemoet komt aan je leraren en zelf oplossingen probeert te verzinnen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 16:40
Verwijderd
Citaat:
@Interglot: Lol? Ik moet zoiezo dat gesprek aan gaan en dat ga ik ook doen, ik heb niet eens gezegd dat ik het niet zou doen, alleen dat ik denk dat het op niets uitloopt. Ik vind mijn houding tegenover die docent geheel terecht, ik ga geen positief verhaal ophangen over een man die overduidelijk een hekel aan me heeft en mijn mentor en vertrouwingspersoon uitkaffert omdat die het vorig jaar enigzins voor me opnamen. Sorry, maar dat soort mensen vind ik eikels. Mijn mentor en/of vertrouwingspersoon wilden eventueel wel met me mee, alleen als zij zijn kant kiezen heb ik een nog groter probleem. En oplossing? Wat is jouw oplossing hiervoor? Ik vind dat helemaal niet raar, ik kan geen enkele oplossing bedenken waardoor ik wel mee kan doen. :/ Ik kom toch niet zomaar van mijn angst voor gym af? "Verman je maar en ga daar een jaar gezellig mee sporten" is voor mij geen optie, ik kan me niet vermannen hiervoor en ik heb het wel degelijk een aantal keer geprobeerd de afgelopen jaren. Ik vind het feit dat ik bereid ben hierom te zakken wel genoeg zeggen, want ik wil volgend jaar eigenlijk gewoon naar het HBO.

Ik weet niet of het een fobie is of niet, mijn psycholoog praat voornamelijk met me over andere dingen en mijn gym verhaal is niet echt het hoofd onderwerp. Ik ben er een aantal keer over begonnen, maar volgens mij denkt hij niet dat ik echt iets heb. Dat is ook wel weer logisch, want ik kan gewoon niet face-to-face met mensen praten over 'gevoelens', daar kan hij niets mee. Maar je hebt gelijk over dat briefje, dat krijg je idd niet zomaar. Dat is het probleem ook een beetje.
Ik denk dat je nog even een keer goed moet lezen. Ik heb namelijk nergens gezegd dat je je moet vermannen, maar weglopen voor een probleem is nooit de oplossing. Je zou moeten kijken naar hoe jij je stress voor gym zou kunnen verminderen, want op het moment reageer je alsof jij de enige bent die ergens stress voor heeft, dat niemand je kan begrijpen. Wake up: Je bent niet de enige, en er zijn genoeg mensen op deze wereld die je van zo'n probleem af kunnen helpen. Begin maar eens met je psycholoog uitleggen dat je problemen hebt met je school vanwege dit probleem, en dan kan hij eens kijken wat eraan gedaan kan worden.

Ik krijg van jou gewoonweg het idee dat je van ons wil horen dat je docent belachelijk is, dat je school achterlijk doet en dat je maar gewoon vrijstelling moet krijgen. En dat vind ik dan weer belachelijk. Je wilt niet kijken naar een oplossing, maar volgens mij, zoals ik het opmaak uit jouw verhaal, heb je nog niet eens écht naar een oplossing gekeken. In welke vorm dan ook.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 16:44
Verwijderd
Ik ben het eens met Em. en Interglot. Gym is gewoon een verplicht vak die je voldoende af moet ronden. Met zoiets vaags al 'stress' is het ook logisch dat ze het op school niet pikken dat je niet mee doet. Het is voor iédereen verplicht, en hoe vervelend het ook is, daar hoor jij bij.

Kan je er niet eens met je psycholoog over praten? Kijken wat hij hiervan zegt? Want die kan misschien terugkoppeling aan je school geven en dan kan er misschien wel een vervangende opdracht komen. En misschien is het ook wel een slim idee om gewoon eerst eens mee te doen. Nu heb je nog geen ene gymles meegedaan en daarmee krijg je geen goede indruk bij een gymleraar.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 17:15
Ji-Hyun
Avatar van Ji-Hyun
Ji-Hyun is offline
@Em: Ik wil best een werkstuk over gym schrijven, of iets in die richting, maar ik heb nog nooit gehoord van een soortgelijk geval op mijn school. In principe kan ik wel 'gewoon' een sport beoefenen, ook al doe ik dat al een aantal jaar niet meer. Maar bij ons geldt gewoon: je doet mee of je doet niet mee. En ik betwijfel of mijn gymleraar in zal stemmen met alternatieven, het is me wel duidelijk dat hij gewoon wil dat ik deelneem. Eigenlijk zijn de enige uitwegen die ik zie die verklaring krijgen van mijn dokter of psycholoog, van school wisselen of niet deelnemen aan het examen/zakken. Dan bestaat er natuurlijk altijd nog de kans dat ze me alsnog een voldoende geven, aangezien dat op VMBO-TL ook gebeurd is en die 2 scholen één dezelfde zijn. Ik wil best met alternatieven komen, maar de kans lijkt me heel klein dat die gymleraar zegt: "oké, schrijf dan maar een werkstuk of ga in je eentje rondjes rennen." Ja, niet geschoten is altijd mis, dus ik zal er wel over beginnen tijdens dat gesprek.

@Interglot: Ik weet heus wel dat ik niet de enige persoon ben die ergens om stresst? En ik wil niet vervelend doen, maar ik denk niet dat ik hier zo makkelijk vanaf kan komen. Ik maak me ook druk als ik een Engels opdracht niet op tijd heb ingeleverd of als ik een les Duits spijbel, maar dat is niet hetzelfde als het gevoel dat ik bij gym krijg. Gym is voor mij een mega probleem en de hoofdreden dat ik elke dag met tegenzin naar school ga. Als je dat niet hebt, lijkt me inderdaad niet dat je het begrijpt. Prima als je het belachelijk vind, kan ik me voorstellen, maar waar jij een uitweg ziet zie ik die niet. Als ik een vervangende opdracht kan krijgen zou ik die zeker weten doen, maar even voor de goede orde... als ik die niet kan krijgen is er geen andere oplossing behalve zakken. Misschien als ik over dat gedoe met gym heen kom wel, ook al zie ik dat niet gebeuren.

@Kikaa: Het is een verplicht vak, daar ben ik me van bewust, maar Ik heb aan het begin van de 4e een aantal keer meegedaan, maar dat vond ik zo erg dat ik maar overgestapt ben naar spijbelen. Toen kreeg ik daar problemen mee, maar omdat ik op dat moment ook andere dingen had die speelden, hebben ze me toen wel een vrijstelling gegeven. Alleen nu ik in de 5e zit, geldt dat niet meer en ben ik dus terug bij af. Daarom hebben ze gezegd dat ik naar de dokter moet gaan voor die verklaring (ik moest er zoiezo al heen), of toch mee moet doen. Nogmaals, mocht er een vervangende opdracht zijn dan zou ik die doen. Ik ga ook proberen om het te regelen met mijn dokter, ik wil gewoon niet zakken hierom; ook al zal ik dat, als er echt geen andere opties zijn, er wel voor over hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 17:20
Verwijderd
Wat wil je nu precies van ons horen dan ?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 17:22
Verwijderd
Ga gewoon meedoen?
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die het écht leuk vinden..
Ik bedoel..Zelfs ik had er een hekel aan, ik kon namelijk écht bijna niks doen vanwege mijn gewicht, maar wat ik kon, deed ik toch mee.. En ondanks dat ik dan faalde in een activiteit, kreeg ik toch een voldoende omdat ik in ieder geval de moeite had gedaan het te proberen.

Dus: PROBEER op z'n minst. (Doe mee, maar loop niet de zaal en in en ga dan zeggen van; Weet je joh.. Ik kan het écht niet.)

Er zijn wel meer mensen die gaan stressen vanwege gym, al is het vanwege hun uiterlijk of hun capaciteiten.. Voor alles valt begrip op te brengen.. Maar weet je; Als je bij zoiets kleins al aan de kant blijft zitten, kan je dat net zo goed je hele leven blijven doen. Aan de kant zitten en toe kijken, maar wel gaan zeuren als je ervoor op je donder krijgt.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Wat wil je nu precies van ons horen dan ?
Dit inderdaad. Probeer het gewoon nog een keer, komop. Ik kan best begrijpen dat het heel vervelend is maar al laat je het even zien aan je gymleraar. Als je bij biologie niks doet omdat je het niet fijn vindt en je er veel om stresst is het toch ook logisch dat je je examens niet haalt en dat je de klas uitgezet wordt? Dit is precies hetzelfde. Ga gewoon naar de dokter, maar ik denk niet dat hij ervoor kan zorgen dat je niet meer hoeft te gymen. Want dan zou iedereen naar de huisarts kunnen gaan voor een briefje dat hij/zij niet meer hoeft te gymen. En bespreek dit met je psycholoog want degene is waarschijnlijk de enige die je kan helpen.

Waar ben je zo bang voor? Dat je voor gek staat ofzo?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 17:36
Ji-Hyun
Avatar van Ji-Hyun
Ji-Hyun is offline
@Interglot: Ik hoef helemaal niks specifieks van je te horen, ik wilde gewoon weten of ze het echt kunnen maken me hierom te laten zakken. Ja, dus. En ik verdedig mezelf alleen maar? Ik zit echt niet te springen om je medelijden hoor, wat jouw mening is is jouw mening.

@MelisVis: Ik heb totaal geen problemen met andere vakken, die ik overigens ook niet leuk vind, dus het niet alsof ik bij alles wat ik niet leuk vind zeg: "dat weiger ik te doen." Ik lever al mijn werk op tijd in, het is alleen gym. Hoe dan ook, ik zal het overwegen, ook al heb ik het vorig jaar al een paar 'geprobeerd' en gefaalt. Ik heb geen problemen met mijn uiterlijk, misschien enigzins wel met de sportieve vaardigheden die ik niet heb. De meerderheid van mijn klasgenoten vind het vak overigens wel leuk. xP

@Kikaa: Ik weet het niet, misschien? Ik kan er niet echt een reden voor vinden eigenlijk. Ik wordt gewoon gek als ik in die gymzaal sta, daarom doe ik alles om eronderuit te komen. Maar prima, ik zal er ook wel een gesprek voor aanvragen bij mijn psycholoog. En ik vind wel meerdere vakken niks aan en in sommige ben ik ook niet goed, maar dat werk lever ik toch in. Ik ren heus niet voor elk vak weg, alleen deze.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 18:25
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Niet gymen is gewoon weglopen van je probleem en dat is niet de bedoeling. Beter bespreek je met je psycholoog en mentor hoe je afkomt van die stres en wat je eraan kunt doen. Probeer te achterhalen wat de oorzaken hiervan zien.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 20:40
Verwijderd
Citaat:

@MelisVis: Ik heb totaal geen problemen met andere vakken, die ik overigens ook niet leuk vind, dus het niet alsof ik bij alles wat ik niet leuk vind zeg: "dat weiger ik te doen." Ik lever al mijn werk op tijd in, het is alleen gym. Hoe dan ook, ik zal het overwegen, ook al heb ik het vorig jaar al een paar 'geprobeerd' en gefaalt. Ik heb geen problemen met mijn uiterlijk, misschien enigzins wel met de sportieve vaardigheden die ik niet heb. De meerderheid van mijn klasgenoten vind het vak overigens wel leuk. xP
Heb ik dat dan gezegd?

Gym is gewoon het simpelste vak EVER.
Ik moet gewoon toegeven: Op de basisschool zat ik ook ALTIJD aan de kant.. Ik kreeg ook op m'n donder, etc etc. Maar bij mij was het gewoon omdat ik dacht dat anderen dachten; Oh it's the fatty again. En omdat ik ..nouja. capaciteiten had ik niet echt zeg maar. :')

Voor sommige dingen moet je gewoon duizend keer falen wil je het goed doen. (Ik heb zelfs met sommige dingen nog. En dat zul je vaker tegenkomen in je leven dat alles niet na een paar x falen NEVER meer gaat lukken.)
Anyway: Ookal blijf je 'falen', ze zien wel dat je er iets aan probeert te doen en daar gaat het om Nooit opgeven. ^^

Oh. En ook een beetje wat Vice (President) zegt natuurlijk. :3
Met citaat reageren
Oud 02-09-2011, 21:15
chiara_
Avatar van chiara_
chiara_ is offline
Ik zal je niet gaan vertellen dat je je er maar over heen moet zetten, want ik weet niet wat jij voelt/ervaart.
Máár...ik denk wel dat het allemaal een stuk makkelijk wordt als je in dat gesprek met je docent een actieve en zeker geen starre houding aanneemt. Dus duidelijk zijn tegenover je leraar (anders is er voor hem zeker geen aanleiding om jou niet mee te laten gymmen), uitleggen dat je er hard aan werkt om je 'probleem' de baas te worden (en dat ook daadwerkelijk doen natuurlijk xD) en bereid zijn om een compromis te sluiten. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen opperen dat je de helft van de uren meedoet en voor de rest een vervangende opdracht maakt. Of zoiets. Kom zelf met oplossingen, dan zijn ze veel sneller geneigd om je tegemoet te komen.
Voor jou is het het blijkbaar waard om op te zakken (en ja, dat recht hebben ze op school), maar zo ver hoeft het niet direct te komen, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2011, 09:03
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Je kan het zo noemen '''Verschrikkelijk genaaid worden door de school omdat ze me niet zonder gym examen laten doen", maar zo zie ik dat niet.

Gym is gewoon een verplicht vak dat je met een voldoende af moet sluiten, wil je je diploma in ontvangst nemen.
Ik zie geen uitweg om dat te omzeilen door bijv. een vervangende opdracht of iets dergelijks; dus er zit niets anders op dan gewoon even doorzetten....
Met citaat reageren
Oud 03-09-2011, 15:00
Kesa
Kesa is offline
Gym is simpelweg gewoon een examenonderdeel dat je hoort te voldoen, of je moet een doktersverklaring hebben of iets dergelijks dat geldend is. Iemand die al gek wordt als hij/zij in een Engels lokaal is, gaat toch ook niet vragen of hij/zij een vervangende opdracht mag doen i.p.v. een proefwerk? Die moet ook gewoon het hele lesprogramma volgen, met de resultaten van dien.

Op de basisschool en in de onderbouw vond ik gym ook niet zó geweldig ( in de bovenbouw op een andere school vond ik het wel leuk om te doen ) en toen gebeurde het ook dat ik zo nu en dan in de loop van de lessen even niet meer meedeed. Op die momenten heb ik bijvoorbeeld wel de docent meegeholpen met dingen klaarzetten of de docent zelf meegeholpen met kleine begeleidende dingen aan de toestellen. En verder heb ik alles wat we deden wel in ieder geval geprobeerd, dat werd ook al erg op prijs gesteld.

Zorg in ieder geval dat je je open opstelt tegenover je gymdocent tijdens het gesprek. Ga er niet heen van 'alles wat hij zegt en me niet bevalt is niet oké', probeer er samen uit te komen. Zowel je docent als jij zullen dan wellicht wat standpunten in moeten leveren zodat niemand écht z'n zin kan doordringen, maar je kunt er wel uitkomen zolang je zelf wel gemotiveerd bent en voor het diploma wil gaan, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2011, 15:14
RiRi95
Avatar van RiRi95
RiRi95 is offline
Ik heb ook een schijt hekel aan gym. Ik ben niet sportief en heb totaal geen conditie. Dat was dus ook mijn reden dat ik nooit aanwezig was tijdens de lessen. In het derde jaar werd gezegd dat ik niet over kon gaan als gym een onvoldoende bleef. Dit had niks veranderd want alsnog kwam ik niet opdagen. Eind van het jaar moest ik een contract maken zodat ik alsnog kon overgaan. Hier stond allemaal onzin in zoals aanwezig zijn, op tijd komen, spullen in orde hebben etc. In het vierde jaar heb ik me daar niet aangehouden en er werd gezegd dat ik me examen niet mocht maken. Voor alle vakken stond ik er goed voor dus dat ik alleen voor zo'n domme vak geen examen zou mogen doen vond ik echt onzin. Ik moest een verslag maken voor de sportleraar en daarmee kreeg ik een voldoende. Dit word alleen gezegd om je bang te maken.

Laatst gewijzigd op 03-09-2011 om 15:20.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-09-2011, 15:16
Verwijderd
In tegenstelling: Bij mij op school is iemand gezakt vanwege een onvoldoende voor gym. Vanwege niet op komen dagen en vanwege het langdurig negeren van gemaakte afspraken. Jij hebt dan misschien geluk gehad, maar dat is zeker niet hoe het altijd gaat.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2011, 15:23
RiRi95
Avatar van RiRi95
RiRi95 is offline
Het slaat gewoon helemaal nergens op.
Voor vakken die belangrijker zijn mag je een onvoldoende hebben dus waarom voor gym niet?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2011, 15:28
Verwijderd
Omdat andere vakken kennis vereisen: die kennis kun je misschien niet helemaal bezitten, omdat je er moeite mee hebt om het op te nemen. Echter is voor gym alleen maar inzet nodig, dat zou iedereen voldoende moeten kunnen tonen.

Echter is het niet waar het topic over gaat , dus ik stel voor dat we daar niet verder over gaan discussiëren.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2011, 15:34
RiRi95
Avatar van RiRi95
RiRi95 is offline
Zo makkelijk ging het bij ons niet, als je niet ver kwam met springen of 0x raak sloeg met honkbal kreeg je gewoon een onvoldoende en dan had je ook nog de piepjes test waarmee ik met moeite een 6 kon halen.

Gym is vreselijk en een overbodig vak, maar goed dat is mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2011, 17:54
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Zo makkelijk ging het bij ons niet, als je niet ver kwam met springen of 0x raak sloeg met honkbal kreeg je gewoon een onvoldoende en dan had je ook nog de piepjes test waarmee ik met moeite een 6 kon halen.

Gym is vreselijk en een overbodig vak, maar goed dat is mijn mening.
Gym is geen overbodig vak. Het zorgt ervoor dat je sport (wat goed is voor je gezondheid en aangezien je zegt dat je een slechte conditie hebt is gym JUIST extra belangrijk voor jou), je gaat op een sociale manier om met je klasgenoten en het is een soort van teambuilding met jullie klas zodat er een soort van band ontstaat met elkaar.

@ TS, je bent lichamelijk gewoon weer in staat om te gaan. Dat je stress hebt is helemaal nergens voor nodig. Niemand zal je af gaan zeiken omdat je ergens niet goed in bent ofzo. Er staat bij gym helemaal geen druk op je, aangezien je niks hoeft te prestreren, het enige wat je hoeft te doen is inzet tonen en dan krijg je van je gymdocent wel een voldoende. Stel je niet zo aan en ga gewoon naar die gymles. Ik kan me helemaal in die doctent vinden dat hij ervan baalt dat jij het vertikt om bij zijn lessen op te komen dagen. Het gaat er niet om dat jij zijn les zinloos vindt, het gaat erom dat het verplicht is en je dus net zo goed bij gym aanwezig moet zijn als bij elk ander vak.
__________________
Zo beter?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2011, 18:09
Definite
Avatar van Definite
Definite is offline
Gewoon een beetje meegymen op eigen tempo meid, laat je niet gek maken.
__________________
Mind over Matter
Met citaat reageren
Oud 03-09-2011, 20:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gym is vreselijk en een overbodig vak
Maar je geeft zelf al aan dat gym als verplicht vak hard nodig is:
Citaat:
Ik ben niet sportief en heb totaal geen conditie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2011, 00:18
Ji-Hyun
Avatar van Ji-Hyun
Ji-Hyun is offline
Thanks mensen, ik weet genoeg. Ik laat wel weten hoe alles maandag is afgelopen.

En ook al heeft het niks met dit topic te maken, ik ben het er wel mee eens dat school niet bedoeld hoort te zijn als conditietraining. Ik weet dat gym een verplicht vak is, dat het door de wet bepaald is en dat heel Nederland eraan vast zit, maar of iemand naar de universiteit kan of niet heeft niets te maken zijn/haar conditie. Als mensen willen sporten dan doen ze dat in hun vrije tijd wel, en zo niet... daar hebben ze dan zelf uiteindelijk last van. Lekker zelf laten weten. In dat opzicht vind ik het wel belachelijk dat iemand die had kunnen slagen zakt door geen inzet bij het sporten. Dat is mijn mening, ik probeer geen discussie te starten dus reageer maar niet. xP
Met citaat reageren
Oud 04-09-2011, 00:21
Definite
Avatar van Definite
Definite is offline
Allemaal om overgewicht en een ongezonde levensstijl tegen te gaan he, want dat is slecht voor onze maatschappij en dus voor onze concurrentiepositie.
__________________
Mind over Matter
Met citaat reageren
Oud 04-09-2011, 00:25
RiRi95
Avatar van RiRi95
RiRi95 is offline
Ik hoef niet sportief te zijn en een conditie te hebben vind het prima zo en als ik dat wel wil zoek ik zelf een sport uit daar hoeft school me niet bij te helpen en teambuilding? Met voetbal, basketbal en weet ik veel wat wordt de bal alleen naar goeie spelers overgespeeld.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2011, 12:32
Verwijderd
Dat gevoel had ik nou altijd met scheikunde.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2011, 08:48
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ik hoef niet sportief te zijn en een conditie te hebben vind het prima zo en als ik dat wel wil zoek ik zelf een sport uit daar hoeft school me niet bij te helpen en teambuilding? Met voetbal, basketbal en weet ik veel wat wordt de bal alleen naar goeie spelers overgespeeld.
Als je niet sportief bent (dus bijvoorbeeld dat je niet tegen je verlies kan, niet dat andere 'sportief') kom je volgens mij niet heel ver in het leven.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2011, 11:24
Verwijderd
"Ik hoef niet wiskundig te zijn en te kunnen rekenen vind het prima zo en als ik dat wel wil zoek ik zelf wel een cursus uit daar hoeft school me niet bij te helpen"

"Ik hoef niet naar school te gaan en shit te leren vind het prima zo en als ik dan wel wat wil leren lees ik wel een boek uit daar hoeft school me niet bij te helpen"
Met citaat reageren
Oud 05-09-2011, 18:33
Santos, De
Santos, De is offline
Ik zit zelf momenteel in HAVO 5.

Ik snap jouw probleem niet echt. Je zegt niet te kunnen gymen, dat komt door een reden die je niet wilt geven? Vervolgens zeg je dat je door gym gaat stressen.

Volgens mij moeten wij de reden wel weten om je écht te helpen.

Het enigste wat ik nu kan zeggen is dat de school volledig in haar gelijk staat. Gym is niets voor niets een vak, het is net als alle andere verplichte vakken. Voor mij is het de meest leuke en beste vak die ik heb. Ben er dan ook fanatieker mee bezig dan anderen. Het is zo ontzettend makkelijk , je hoeft enkel aanwezig te zijn. Sportieve prestaties zijn er enkel voor degene die een nóg beter cijfer willen halen. Je zal altijd een voldoende krijgen áls je er maar bent en meedoet. Waarom kunnen je klasgenoten het wel en jij niet? Iedereen kan het.

Ben je overigens onzeker over jezelf in de gymzaal? Dit is een site hé, dus ook al plaats je je reden, je bent en blijft altijd anoniem. Trouwens, ga gewoon lekker gymen! Hoe moeilijk het ook is voor jou. Later heb je spijt dat je het niet gedaan hebt, je moet het gewoon uitproberen. Voor zover ik het weet, jij geeft gym geen kans, dus waarom zou de leraar jouw reden om niet te gymen zomaar accepteren?

In ieder geval, de school zal in principe gewoon haar gelijk krijgen, want om je examens te halen moet je het vak Gym met een voldoende afsluiten.

Doe gewoon eraan mee. Je moet je schooljaar niet erdoor laten verzieken. Het is maar één lullig jaartje, je doet hierna HBO en dan kan je doei zeggen tegen Gym en alle andere vakken. 1 jaartje!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2011, 19:28
RiRi95
Avatar van RiRi95
RiRi95 is offline
@ Silvano, ik bedoelde anders sportief

@ Reverend, dat is iets héél anders dan sport.
Ik vind sport niet belangrijk en heb er veel moeite mee, als dat mij niet ligt dan doe ik dat ook niet.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2011, 20:50
Ji-Hyun
Avatar van Ji-Hyun
Ji-Hyun is offline
Nou, de schooldag zit erop en ik ben zowel bij de dokter als bij het gesprek met mijn gymleraar geweest. Zo goed mogelijk het probleem uitgelegt en die dokter zei dat dit wel degelijk een fobie is, en dat ik daar mee aan de slag moet voordat het gaat escaleren. Dus zij heeft een verklaring voor me geschreven dat ik voorlopig niet mee hoef te doen aan gym, en zij zal dan ook mijn psycholoog bellen en zorgen dat ik daarvoor in therapie kan gaan.

Het gesprek met die gymleraar ging daarom dus ook goed, tot mijn grote verbazing nam hij het nog goed op ook. Voortaan kan ik dus in de mediatheek gaan zitten, maar de bedoeling is dat ik dus in de loop van het jaar het weer ga proberen. Dat is een oplossing waar ik mee kan leven en ik zal wel zien of die therapie gaat helpen, ik hoop dus van wel. ;D Laten we zeggen dat ik blij ben met de uitkomst.

@Santos: Toch nog maar even antwoorden op jouw reactie. Nee, nee, ik bedoelde dat ik de reden dat ik vorig jaar een vrijstelling kreeg van het vak niet hier wil plaatsen. Dat is weer een heel ander verhaal.

Voor de rest... nou ja, de uitkomst staat hierboven.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2011, 23:15
Verwijderd
Nou, kijk. Dit is al een veel betere houding. Ik vind het heel knap van je dat je toch alles even opzij hebt gezet en dat je bij de dokter bent geweest en het gesprek hebt gevoerd met je leraar. Ook ben ik blij dat je aan het probleem gaat werken in plaats van gewoonweg weg te lopen , dus ik hoop dat je aan het einde van het jaar gewoon kan meedoen.

In ieder geval succes!
Met citaat reageren
Oud 06-09-2011, 07:34
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Nou, de schooldag zit erop en ik ben zowel bij de dokter als bij het gesprek met mijn gymleraar geweest. Zo goed mogelijk het probleem uitgelegt en die dokter zei dat dit wel degelijk een fobie is, en dat ik daar mee aan de slag moet voordat het gaat escaleren. Dus zij heeft een verklaring voor me geschreven dat ik voorlopig niet mee hoef te doen aan gym, en zij zal dan ook mijn psycholoog bellen en zorgen dat ik daarvoor in therapie kan gaan.

Het gesprek met die gymleraar ging daarom dus ook goed, tot mijn grote verbazing nam hij het nog goed op ook. Voortaan kan ik dus in de mediatheek gaan zitten, maar de bedoeling is dat ik dus in de loop van het jaar het weer ga proberen. Dat is een oplossing waar ik mee kan leven en ik zal wel zien of die therapie gaat helpen, ik hoop dus van wel. ;D Laten we zeggen dat ik blij ben met de uitkomst.

@Santos: Toch nog maar even antwoorden op jouw reactie. Nee, nee, ik bedoelde dat ik de reden dat ik vorig jaar een vrijstelling kreeg van het vak niet hier wil plaatsen. Dat is weer een heel ander verhaal.

Voor de rest... nou ja, de uitkomst staat hierboven.
Da's inderdaad en stuk beter
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-09-2011, 11:08
Verwijderd
Citaat:
@ Reverend, dat is iets héél anders dan sport.
Ik vind sport niet belangrijk en heb er veel moeite mee, als dat mij niet ligt dan doe ik dat ook niet.
Tsja, ik vond wiskunde ook niet belangrijk omdat ik toch al 100% zeker wist dat daar mij talent niet lag en ik er later toch niets mee wilde doen. Ik begrijp het als je fysieke problemen hebt en daarom liever geen gym doet, maar "ik vind het niet belangrijk" is een beetje een non-reden. Ik ben vooral benieuwd hoe je zo panisch bent geworden voor een beetje sport.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2011, 19:02
RiRi95
Avatar van RiRi95
RiRi95 is offline
Citaat:
Tsja, ik vond wiskunde ook niet belangrijk omdat ik toch al 100% zeker wist dat daar mij talent niet lag en ik er later toch niets mee wilde doen. Ik begrijp het als je fysieke problemen hebt en daarom liever geen gym doet, maar "ik vind het niet belangrijk" is een beetje een non-reden. Ik ben vooral benieuwd hoe je zo panisch bent geworden voor een beetje sport.
Voor mij was deze reden goed genoeg om niet mee te doen.
Tijdens sport kreeg je niet eens de kans om te sporten, zoals ik al eerder zei werd de bal alleen overgespeeld naar goeie spelers. En dan had je ook nog van die lessen waarin geen fuck gedaan werd.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2011, 19:21
Verwijderd
Je zou je bijna gaan afvragen hoe het komt dat die goeie spelers zo goed zijn geworden. Maargoed, non-reden dus.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2011, 19:23
RiRi95
Avatar van RiRi95
RiRi95 is offline
De een is sportief en de ander niet.
Net zoals de een goed is in wiskunde en de ander weer niet he.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2011, 21:52
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
De een is sportief en de ander niet.
Net zoals de een goed is in wiskunde en de ander weer niet he.
Nee, iedereen kan sportief worden als die dat wilt. Als je veel oefent kan je makkelijk de basis van sporten onder de knie krijgen met een fatsoenlijke conditie zodat je prima mee kan komen met die 'goeie spelers' tijdens gym.

Net zoals dat bij wiskunde met hard werken je ook de basis kan leren beheersen . Het talent hebben komt pas om de hoek kijken als het erom gaat of je ergens echt goed in wordt of niet beter zal worden dan redelijk goed. (dacht je nou echt dat al die voetballers op je locale voetbalclub allemaal zoveel talent hadden? Als ze echt talent hadden, zouden ze wel bij een grote club spelen hè en toch noem jij die mensen die dat met veel oefenen hebben behaald 'goeie spelers' en dat zou je zelf dus ook kunnen worden als je maar oefent)
__________________
Zo beter?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2011, 21:59
RiRi95
Avatar van RiRi95
RiRi95 is offline
Citaat:
Nee, iedereen kan sportief worden als die dat wilt. Als je veel oefent kan je makkelijk de basis van sporten onder de knie krijgen met een fatsoenlijke conditie zodat je prima mee kan komen met die 'goeie spelers' tijdens gym.

Net zoals dat bij wiskunde met hard werken je ook de basis kan leren beheersen . Het talent hebben komt pas om de hoek kijken als het erom gaat of je ergens echt goed in wordt of niet beter zal worden dan redelijk goed. (dacht je nou echt dat al die voetballers op je locale voetbalclub allemaal zoveel talent hadden? Als ze echt talent hadden, zouden ze wel bij een grote club spelen hè en toch noem jij die mensen die dat met veel oefenen hebben behaald 'goeie spelers' en dat zou je zelf dus ook kunnen worden als je maar oefent)
Tuurlijk wordt je beter als je oefent, maar dat wilt niet zeggen dat je dan ook echt goed word. Zelfs als ik heel erg me best doe kom ik niet ver. In groep 3 liep ik al achter met sport. Zo had je kinderen die heel snel en sportief waren en kinderen die er moeite mee hadden. Om snel te zijn hadden ze echt niet getraind hoor. Ik vind dat zoiets gewoon in je moet zitten en ik ben nou eenmaal geen sportief type en heb er ook een hekel aan. Who cares? Het is mijn mening dat ik sport onbelangrijk vind en iedereen denkt daar weer anders over.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2011, 10:30
Verwijderd
En als jouw mening was dat talen onbelangrijk waren, ging je dan klagen en niet meer naar engels/duits/frans?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2011, 14:35
RiRi95
Avatar van RiRi95
RiRi95 is offline
Citaat:
En als jouw mening was dat talen onbelangrijk waren, ging je dan klagen en niet meer naar engels/duits/frans?
Jij snapt hem.

Nee, even serieus... Talen heb je altijd nodig dus dat vind ik sowieso een stom voorbeeld en sport kan je daar niet mee vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2011, 17:22
Verwijderd
Hoezo heb je talen altijd nodig? Met alleen Engels kan je je overal wel redden hoor. Het is prima te vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2011, 17:39
Verwijderd
Conditie heb je ook nodig, namelijk om lang en gelukkig te leven!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2011, 18:50
RiRi95
Avatar van RiRi95
RiRi95 is offline
Citaat:
Hoezo heb je talen altijd nodig? Met alleen Engels kan je je overal wel redden hoor. Het is prima te vergelijken.
Oke, je hoeft het niet perse nodig te hebben, maar het kan wel goed van pas komen. Ik vind talen belangrijker dan sport en dat is ook weer míjn mening. Dus hier komen we nooit over uit, want jij kan niet oordelen of sport voor mij belangrijk is.

@ Wout dat maakt me niet zoveel uit.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2011, 18:53
Verwijderd
Jongens, dit gaat over een topic met een probleem van gym. Niet of andere vakken wel of niet nuttig zijn. Aangezien het een best interessant onderwerp is en er leuke discussies uit voort komen mag iemand een nieuw topic openen. Dan wordt het wat overzichtelijker allemaal!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2011, 20:06
Verwijderd
Citaat:
Oke, je hoeft het niet perse nodig te hebben, maar het kan wel goed van pas komen. Ik vind talen belangrijker dan sport en dat is ook weer míjn mening. Dus hier komen we nooit over uit, want jij kan niet oordelen of sport voor mij belangrijk is.

@ Wout dat maakt me niet zoveel uit.
Waar jij dit topic eigenlijk voor opende, is om een oplossing te vinden voor je gymprobleem. Niet of gym wel of niet een belangrijk vak is.

Dus hoe staat het nu met je gymprobleem precies? Ben je nog steeds zo opstandig als "ik wil niet gymmen"? Of "ik accepteer dat ik MOET gymmen"?

Citaat:
Jongens, dit gaat over een topic met een probleem van gym. Niet of andere vakken wel of niet nuttig zijn. Aangezien het een best interessant onderwerp is en er leuke discussies uit voort komen mag iemand een nieuw topic openen. Dan wordt het wat overzichtelijker allemaal!
Wat is dus nu precies een interessant onderwerp? Ik snap hem niet helemaal.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2011, 20:13
Verwijderd
Wout zij opende het topic niet.

TS vroeg in eerste instantie of haar school haar mocht verbieden examen te doen als zij geen voldoende had op gym. Daar is ondertussen antwoord op gegeven, maar de discussie gaat niet over of gym wel of niet nuttig is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
VWO Gedoe met gym
Phaaantom
23 11-05-2008 20:01
Algemene schoolzaken Blijven zitten op LO
Eefjepeefje
101 27-07-2006 19:40
Algemene schoolzaken inhalen
HeS-VdW
3 24-04-2006 22:36
Verhalen & Gedichten -Verhaal-
Redhair
430 21-09-2005 14:54
VMBO Zakken op gym?
melliejgurl
11 10-06-2005 22:30
Algemene schoolzaken niet meegymmen
miss sunshine1986
201 15-09-2003 13:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.