Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2009, 16:56
Troy McClure
Avatar van Troy McClure
Troy McClure is offline
Citaat:
Slaapstoornissen en unipolaire depressies (depressie waarbij geen sprake is van een manie, red.) zijn zo sterk met elkaar verbonden, dat slaapproblemen kunnen worden gezien als een belangrijk onderdeel van de stemmingsstoornis. Zeker 80% van de mensen met een depressie ervaren insomnia (problemen met in slaap komen, problemen met doorslapen en overmatig slapen). Nieuw onderzoek wijst uit dat insomnia misschien wel meer is dan een symptoom van de depressie.


Als slaaponderzoeker Dr. Michael Perlis gelijk heeft, is insomnia wellicht een vroege voorspeller van een opkomende depressie. Longitudinaal onderzoek wijst op depressieve periodes van ongeveer vijf weken. En slaapstoornissen verergeren in de aanloop naar een nieuwe depressieve periode of terugval, zegt Dr. Perlis, professor in de psychiatrie en psychologie aan de universiteit van Rochester.

In een complexe wisselwerking tussen chemie en gedrag is het mogelijk dat de slaapstoornis een depressie veroorzaakt. Interessant is dat het erop lijkt dat het behandelen van de slaapstoornis de opkomende depressie uitstelt, of in ieder geval voorkomt dat het chronische vormen aanneemt.


Normaal gesproken volgt het slapen een duidelijk patroon waarbij wij gedurende de nacht een aantal malen door perioden van diepe, rustige slaap gaan voordat we in de REM-slaap terecht komen. Depressieve mensen komen snel in deze REM-slaap terecht en slaan een groot deel van de diepe, rustige slaap over.

Deze “sprint naar dromenland” is niet goed, stelt Perlis. “Op de een of andere manier spelen dromen een rol binnen de depressie, en er is iets mis met de manier waarop depressieve mensen dromen. De functie van het dromen wordt onderschat.”

De intense activatie van de REM-slaap bij depressieve mensen kan leiden tot de bekrachtiging van negatieve herinneringen, waardoor juist de negatieve aspecten worden onthouden bij het wakker worden. Uiteindelijk is het gebrek aan de diepe, rustige slaap in combinatie met de duur en intensiteit van de REM-slaap die het sterkst samenhangt met de depressieve periode. Verstoorde slaap veroorzaakt verschillende symptomen die kunnen leiden tot vermoeidheid, geïrriteerdheid, geheugen- en concentratieproblemen en verlies aan interesse in sociale en andere activiteiten. “Kortom, de slaapstoornis verandert in een depressie “, stelt Perlis.


Perlis beweert dat cognitieve gedragstherapie die speciaal gericht is op het vastleggen van de slaapstoornis binnen de depressie, de stoornis wel eens geheel kan verhelpen. Cognitieve-gedragstherapie tijdens perioden van verminderde depressie kan het escaleren van de depressie tegengaan. Zelfs tijdens zwaardere depressieve periodes zou cognitieve-gedragstherapie het herstelproces kunnen versnellen.

“Wellicht kunnen we mensen helpen door meer aandacht te schenken aan hun slaapstoornissen“, zegt Perlis. “Misschien als we van de slaapstoornis afkomen, komen we ook van het risico van de depressie af“.

(Bron: Psychology Today: To Be Dreaming of Sleep)
Hoeveel slaap jij?
__________________
Hi I'm actor Troy McClure. You might remember me from such nature films as "Earwigs: Ewwww" and "Man vs. Nature: The Road to Victory".
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2009, 23:07
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
5 uur of over de 8 uur.
Maar dat komt omdat ik Tinintus heb, niet vanwege een depressie oid.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2009, 09:01
Verwijderd
Dat ligt er echt aan. Soms amper een uur, andere dagen (vooral in het weekend) soms wel 10 uur. Het ligt aan hoe ik me voel, wat er allemaal in mijn hoofd omgaat. Of ik het warm of koud heb kan ook meehelpen. En soms ben ik iets aan het doen en wil ik gewoon niet slapen, terwijl over 5 uur de wekker al gaat, dus dan is het 'opzettelijk.'

Oh en soms word ik wakker van herrie. Van de buren, of als er buiten gewerkt wordt, of als er iemand in dit huis teveel lawaai maakt. Hier heeft vast iedereen wel eens last van.

Tja, ik weet het eigenlijk niet. Volgens mij ben ik niet depressed ofzo.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2009, 11:41
Verwijderd
Ik slaap volgens mij gemiddeld 8 uur per nacht, en dat heb ik ook wel nodig. Minder dan 6 uur is écht te kort, meer dan 10 uur is te lang (dan ben ik de hele dag lam ). Ik heb geen enkele moeite met in slaap vallen en slaap ook goed door, dus ik slaap heerlijk
Met citaat reageren
Oud 21-10-2009, 16:45
Verwijderd
nooit
Met citaat reageren
Oud 21-10-2009, 18:16
Verwijderd
ik slaap ontzettend slecht, word continu wakker en slaap dus uiteindelijk maar zo'n 4 uur. Ja, daar word je moe en chagrijnig van.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2009, 00:38
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
slecht slapen kan ook komen van euforie en de puberteit, depressie kan ook een gevolg zijn van dit
__________________
Always be berating and belittling
Met citaat reageren
Oud 24-10-2009, 09:47
Verwijderd
6 tot 8 uur, als ik heel moe ben soms wel 10 uur.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2009, 18:30
Aapje*
Avatar van Aapje*
Aapje* is offline
wel interessant
Ik wordt regelmatig wakker met het gevoel van 'ik heb het zo druk gehad vannacht'....
voel me verder niet depressief overigens.
Ik slaap meestal een uur of 7 op een nacht (23.00 uur slapen en 5.45 uur eruit) maar ben dan soms wel moe als ik savonds thuis kom en val wel eens achter de tv in slaap. in het weekend vind ik het ook heerlijk om uit te slapen omdat ik wel het gevoel heb moe te zijn van mn week.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2009, 19:41
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik slaap meestal negen à tien uur. Toen ik twee jaar geleden in mijn eindexamenjaar zat sliep ik altijd tien uur per nacht, ik moet om de één of andere reden altijd echt veel slapen omdat ik anders overdag steeds in slaap val. Ik weet niet wat het is maar bij voorkeur slaap ik dus echt echt echt heel veel. Meestal droom ik trouwens ook heel veel, ik ben wel druk in mijn nachten.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2009, 16:48
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik slaap gemiddel 5 tot 6 uur, door de weeks. Op zaterdag slaap ik gemiddeld 11 uur, maar meestal zo'n 12 of 12,5 uur.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2009, 09:26
yayminay
yayminay is offline
ik heb winterdepressie en heb last van nachtmerries. wat kan ik hier volgens dit artikel mee doen?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2009, 09:46
On efil
Avatar van On efil
On efil is offline
Ik slaap heel slecht, ongeveer 3-4 uur per nacht, en soms slaap ik gewoon helemaal niet, dit doe ik dan ook al z'n 4 jaar lang, eigenlijk nooit last van gehad met moe zijn of wat
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 21:49
Verwijderd
ik slaap ongeveer 6 a 7 uur per dag
Met citaat reageren
Oud 12-12-2009, 21:09
simpleasy
simpleasy is offline
ik denk dat ik nood heb aan 11 uur slaap per dag, in de werkweek is dit niet haalbaar, dan word dit altijd 8 uur, en dat probeer ik in het weekend in te halen met 13 uur slaap per dag
heel ingewikkeld allemaal (: maar ik denk dat ik zo veel slaap door de pubertijd
Met citaat reageren
Oud 12-12-2009, 21:14
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ik heb wekkers nodig, meerdere keren, voor ik mezelf uit bed kan hijsen. Maar ik heb genoeg ervaring met depressie om te weten dat dit een ander soort lamlendigheid is. Er zou gewoon wat meer ritme in mijn week moeten komen, maar daar ben ik te nonchalant voor.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 13-12-2009, 09:42
Verwijderd
Op dit moment slaap ik gemiddeld zo'n 7 uur per nacht, wat voor mij veel te kort is... Ik denk wel dat het van invloed is op hoe ik me voel, want als ik meer slaap, voel ik me een stuk beter (logisch, maar ik bedoel ook psychisch). Ik weet ook dat ik eigenlijk zo'n 11 uur slaap nodig heb, maar dat is doordeweeks en met een klein kind zelden haalbaar. Ik heb over het algemeen geen problemen met in slaap vallen, maar wel met doorslapen en volgens mij ook niet 'diep slapen' (je hoeft maar naar me te wijzen en ik word wakker).

Ik vind het een beetje raar dat in het artikel overmatig slapen ook onder insomnia valt...want volgens mij betekent insomnia 'slapeloosheid', overmatig slapen lijkt me het tegenovergestelde.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2009, 09:50
Arachnia
Avatar van Arachnia
Arachnia is offline
Soms totaal niet, soms 4 uur, soms 12 uur, het verschilt echt belachelijk veel.
__________________
But as the disbelieving friend said to the inventive feces powered helicopter.
"This shit will not fly."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.