Oud 07-06-2004, 23:08
Jolla
Jolla is offline
Het afgelopen jaar heb ik op het Luzac College in Amsterdam VWO (NG + ECO) gedaan. Omdat ik vorig jaar, voor de studie, weinig informatie kon vinden over het Luzac (en soortgelijke 'prive'-scholen) nam ik me voor om mijn ervaringen hier aan het end van het jaar te plaatsen.

Ik kwam op het Luzac College nadat ik begin 2003 van een andere school was verwijderd wegens fraude. Ik ben geen makkelijke leerling; bij een vrij systeem zoals op de meeste middelbare scholen gehanteerd wordt spijbel ik veel en haal ik regelmatig 'kattekwaad ' uit. Ik leerde weinig maar haalde over het algemeen toch redelijke cijfers (ruime voldoendes, 6 a 7) (ook zonder fraude). Ik ben dus geen moeilijke leerling die het op een normaal systeem niet zou redden, het Luzac zorgde echter wel voor een verbetering van mijn cijfers, puur door de extra aandacht die ik kreeg en het feit dat je 'gedwongen' wordt om huiswerk te doen.

Waarom het Luzac College? (en geen andere prive-school) --> Het luzac mag als enige prive-school in nederland zelf schoolexamens afnemen door het jaar heen(zoals op een normale middelbare school) met als voordeel dat wanneer je aan je eindexamen begint de helft van je cijfer als vast staat. Op andere prive-scholen weet je tot het laatste moment, het staatsexamen, nog niet of je het waarschijnlijk haalt of niet. Alles hangt van dat ene examen af, en het lijkt mij dat dit voor veel stress kan zorgen. Vooral voor diegene die hard moeten zwoegen om net een zes te halen.

Een jaar op het Luzac is een jaar (kleine 9 maanden) hard werken. Het is absoluut niet zo dat je je diploma 'koopt'. Je krijgt intensief les van goede leraren in kleine klassen (gemiddeld 4 leerlingen in mijn geval, soms zelfs minder). Naast de lessen heb je minstens zoveel uur 'studiezaal/stiltezaal' (vergelijkbaar met het studiehuis --> je moet zelfstandig werken). In de studiezaal maak je feitelijk je huiswerk, je mag er niet praten en daar wordt streng op gelet (al sliepen we wel af en toe )
Net als op normale scholen maak je 1 profielwerkstuk en een praktische opdracht/leesdossier voor elk vak/taal. Het jaar is in 4 stukken verdeeld; In de eerste periode, de zwaarste periode, herhaal je feitelijk alle 4e klas stof en een deel van de 5e klas stof. Je sluit alle vakken waarin geen centraal examen wordt gedaan die periode al af met een schoolexamen (duits 1, frans 1, biologie 1 etc. etc.) De periode wordt afgesloten met een tentamenweek. In de tweede periode, iets minder zwaar dan de eerste (omdat er een paar vakken afgesloten zijn), wordt alle 5e klas stof behandeld en een deel van de 6e klas stof. Ook deze periode wordt weer afgesloten met een tentamenweek (waarvan de cijfers, zoals elke tentamenweek, dus meetellen voor je uiteindelijke cijfer!). De derde periode is qua leerstof naar mijn mening het minst zwaar. De 6e klas stof wordt behandeld, maar dit is vaak herhaling van de 5e klas stof. In deze periode worden wel de laatste praktische opdrachten en het profielwerkstuk ingeleverd. (Begin hier op tijd mee! Voor Praktische Opdrachten zijn achten en negens te halen als je er energie in steekt! Doe dit ook!). Na de 3e tentamenweek komt er een saaie periode... alle stof die je het afgelopen jaar hebt geleerd moet je eindeloos gaan herhalen met behulp van examens van voorgaande jaren.

Alle tentames die het luzac geeft hebben de vorm (en zelfs layout!) van eindexamens. De vraagstelling is gelijk en een deel (25%) van de vragen komt uit oude eindexamens. Dit heeft als voordeel dat je goed weet wat voor vragen je kan verwachten & het is allemaal al oud nieuws als je aan je einexamen begint. De tentames zijn gelijk aan die van andere middelbare scholen (voor zover ik kan oordelen). Ik vond ze moeilijker dan het eindexamen. Naar verwachting scoor ik dan ook gemiddeld 0.5 punt hoger op mijn eindexamen (nog ff afwachten). Het is dus niet zo dat het luzac deze tentames makkelijk maakt zodat de leerlingen sneller slagen! Het luzac wordt vaak aan inspectie onderworpen, veel vaker dan normale scholen. Wanneer het gemiddelde van het Luzac afwijkt wordt er vrijwel altijd een onderzoek ingesteld door de inspectie.
Ook frauderen (welke vorm dan ook) is vrijwel onmogelijk (red. veel moeilijker) dan op normale scholen. Waar je bij normale scholen met gemak kan spieken, soms zelfs tentames stelen of elkaar antwoorden kan smsn, gaat dit bij het luzac niet op. --> 1. omdat je zoveel stof behandeld bij een tentame (~5x zoveel als normaal) is een spiekbrief niet klein te houden. 2. Wordt je betrapt met spieken dan kan je uitgesloten worden van het examen, en ik zie ze er voor aan dat ze dat doen. Zeg maar dag tegen je geld (€13000,-). 3. Er wordt streng gesurveileerd tijdens tentames. Je kan dus zelfs zeggen dat mensen die hun diploma op het Luzac hebben gehaald het gemiddeld meer 'verdiend' hebben dan mensen die op normale scholen (met af en toe spieken/andere fraude) geslaagd zijn.
Er wordt ook niet getornd aan de regels van herkansen of 'te moeilijke opgaven op het tentamen'. (al dat soort dingen worden door een landelijke commissie behandeld). Je zult dus geen slijmerige meisjes zien die van de leraar de toets overnieuw mogen doen omdat ze zo goed hun huiswerk deden, of dat de klas een punt extra krijgt omdat het gemiddelde anders zo laag ligt.

Elke leerling wordt begeleid door een persoonlijke mentor (leraar, conrector etc.) Hier heb je, afhankelijk van je resultaten, elke week of 2 weken een gesprek mee. Dit is naar mijn mening een redelijk goed systeem. Je klachten worden over het algemeen serieus genomen en goed behandeld. Ook is je mentor er voor de nodige inlichtingen.

De sfeer op het Luzac College is.... KUT. Ja, het is een klote jaar. Je komt met allemaal verschillende mensen die je niet kent full-time op een school te zitten. Sommige hebben er niet voor gekozen maar worden gedwongen door hun ouders, anderen moeten heel hard werken om hun diploma te halen. Aan sfeerverbetering doormiddel van bijvoorbeeld gezamelijke activiteiten wordt niet gedaan. Mooie anekdote; op de eerste dag moesten we (12 mensen) verzamelen in de stiltezaal. Iedereen moest een toets maken. Na een half uur was iedereen klaar. We kenden elkaar namen nog niet eens, maar sommige draaide zich al naar hun buurman/vrouw om even fluisterend de eerste contacten te leggen. Dit mocht niet, de toon werd al meteen gezet. Ook al konden we verder niemand storen, er was niemand anders in het gebouw (we hadden een feest kunnen vieren zonder dat iemand het doorhad) de stiltezaal was een zaal waar je niet mocht praten. Dus moesten we 45 minuten voor ons uit staren. We zijn ook nooit aan elkaar voorgesteld.
De achtergrond van de leerlingen verschilt erg. Allereerst hebben we VMBO, HAVO & VWO gemengd. Dit betekent ook dat er leerlingen van 20 zijn die na jaren hard werken hun VMBO diploma nog niet hebben terwijl op het VWO enkele leerlingen van 16/17 proberen om zo hoog mogelijke cijfers te halen om geaccepteerd te worden op een amerikaanse universiteit als Harvard/Stanford. Alles loopt doorelkaar, maar het is vooral een concentratie van drop-outs en moeilijk lerende kinderen. Ze hebben echter 1 ding gemeen; ze hebben rijke ouders. Dit zorgt voor een redelijk qak-gehalte, al viel het mij nog enigszinds mee (Amsterdam?). - Denk er aan, omdat er alleen eindexamen leerlingen zitten veranderd de samenstelling van de school elk jaar drastisch. Ook zijn er heel veel leerlingen die maar 1 vak volgen, zij zijn dus bijna nooit op school. Dit zijn echter nooit de drop-outs

De leraren zijn vriendelijk en geven goed les. Niet op aan te merken... zelfs een + punt!

De schoolleiding is streng, zeer streng. Ze hanteren de regels en zullen iemand 3 dagen schorsen voor iets waarvoor je op een normale school een kwartiertje papiertjes-oprapen-van-het-schoolplein krijgt. De regels zijn duidelijk, wie ze verbreekt krijgt straf. Spijbelen is mogelijk maar zeer moeilijk. Absenten worden 95% van de uren genoteerd en het is meerdere malen voorgekomen dat leerlingen op weg naar de tram (naar huis) een leraar tegenkwamen. Dan ben je de lul. De uiteindelijke straf is verwijdering, zeg maar dag tegen je geld.

Het hele jaar heb ik geen enkele keer een uur eerder vrij gekregen. Wanneer docenten ziek zijn (VEEL MINDER VAAK DAN OP GEWONE SCHOLEN!) ga je naar de stiltezaal. Voor het VWO waren de dagen van 9.00 - 17.00uur. met in totaal 1 uur pauze (2x 15 min. 1x 30 min. - om de 2 uur). Als je pech hebt heb je les van 9.00 - 18.00uur. Volgens mij hadden VMBO en soms HAVO een korter rooster.
Wanneer je je 'huis'werk niet af hebt of iets te laat inleverd krijg je een 'zaterdag'. Dit betekend dat je zaterdag ochtend (tot 1 uur) moet terugkomen. Sommige leerlingen hebben het hele jaar geen vrije zaterdag gehad, anderen zijn nooit op zaterdag op school geweest. Het ligt aan je instelling.
Een sociaal leven is best mogelijk als je op het luzac zit (oef dat klinkt eng ) Uitgaan in de weekenden wordt afgeraden, al zie ik niet in waarom; je hebt wel afleiding nodig! Kom je echt doordeweeks 's avonds thuis (vaak is er ook nog aardig wat reistijd tussen de dichtsbijzijnde Luzac vestiging en je huis) dan ben je bekaf, moe en hongerig. Gelukkig hoef je geen huiswerk meer te doen, maar je zult je vrienden niet vaak zien op dergelijke avonden.

Huiswerk maak je vrijwel geheel op school, behalve de boekverslagen en praktische opdrachten/pws die maak je thuis. Huiswerk wordt vaak en streng gecontroleerd. Van elke les (!) wordt er een verslag gemaakt. Een samenvatting van de verschillende verslagen + een persoonlijk stuk van je mentor wordt eens in de zoveel tijd naar je ouders verstuurd.

Conclusie; een jaar op het Luzac is zwaar werk. Je doet 2/3 jaar in 1x en dat kan niet iedereen. Je moet het diploma echt willen en van jezelf weten dat je je gekozen niveau aankan.

zo... bijna 3 kantjes vol gelult, khoop dat je er wat aan hebt bij je keuze! en succes met het halen van dat *%# papiertje.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2004, 09:37
Verwijderd
Ik heb zelf op Luzac Den Haag gezeten. En ik ben het grotendeels met je eens, behalve op een punt.

De sfeer tijdens mijn jaar is niet 'KUT' geweest. Ook wij zijn niet aan elkaar voorgesteld (wat overigens te verwachten is), maar dat heeft niemand ervan weerhouden om zichzelf voor te stellen. Daarna zijn (zoals gewoonlijk) groepjes ontstaan, die over het algemeen het erg goed met elkaar hebben kunnen vinden. Hiermee wil ik aangeven dat het die sfeer erg per jaar verschilt.

Verder wil ik deze zin sterk benadrukken: "Het ligt aan je instelling".

Tot slot lees ik nergens of je je VWO-diploma hebt gehaald .
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 10:12
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 08-06-2004 @ 09:37 :
Tot slot lees ik nergens of je je VWO-diploma hebt gehaald .
Dat weet ze nog niet schreef ze toch ?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 08-06-2004 @ 10:12 :
Dat weet ze nog niet schreef ze toch ?
...ik neem aan dat hij wel een idee heeft of hij het gehaald heeft of niet.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 11:59
Verwijderd
Voor dat je op zo'n school zit maak je nog aardig wat d/t fouten.

Het lijkt mij echt he-le-maal niks. Maar misschien is het een oplossing voor sommige mensen?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 12:36
Jolla
Jolla is offline
Citaat:
alluman schreef op 08-06-2004 @ 11:46 :
1. ...ik neem aan dat hij wel een idee heeft of hij het gehaald heeft of niet.
...
2. De sfeer tijdens mijn jaar is niet 'KUT' geweest. Ook wij zijn niet aan elkaar voorgesteld (wat overigens te verwachten is), maar dat heeft niemand ervan weerhouden om zichzelf voor te stellen. Daarna zijn (zoals gewoonlijk) groepjes ontstaan, die over het algemeen het erg goed met elkaar hebben kunnen vinden. Hiermee wil ik aangeven dat het die sfeer erg per jaar verschilt.

1. Ik ben zo ie zo geslaagd... en ik heb nog aardig wat hoop op cum laude

2. Ja, er waren inderdaad mensen die wel met elkaar op kunnen schieten (uiteraard). En aardig wat groepjes gingen ook met elkaar stappen na school. Het viel me alleen op dat dit vooral mensen waren die naar mijn idee vóór het Luzac jaar weinig vrienden hadden... ze zagen namelijk nooit iemand anders meer behalve luzac mensen!

Ik ben blij dat ik er nu af ben... ik zal waarschijnlijk maar weinig mensen van dit jaar ooit nog terugzien. Meeste types lagen me totaal niet.

edit: ik ken trouwens wel aardig wat mensen die op andere luzac vestigingen / andere jaren wel veel vrienden hebben gemaakt en een heel andere sfeer beschreven. Ook leerlingen van dit Luzac die er al meerdere jaren op hadden zitten (jahjah.. eentje ging voor zn 5e jaar!) zeiden dat het andere jaren veel leuker was. Dit benadrukt nog maar eens dat het net aan het jaar kan liggen.... je moet maar geluk hebben!

Laatst gewijzigd op 08-06-2004 om 12:40.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 13:04
Verwijderd
Wij hebben overigens een zelfde soort achtergrond. Wij vallen in de groep mensen die het best kunnen, maar gewoon niet doen - de leukste groep, naar mijn mening.

Inmiddels is het 5 jaar geleden dat ik ben geslaagd - ook bijna cum laude, terwijl daarvoor vijfjes en zesjes heb gehaald.

Laat ik je meteen een tip geven. De overgang naar de universiteit is mij enigzins zwaar gevallen. Het eerste jaar is weer een nieuwe omgeving met nieuwe mensen, met wie je veelal geen overeenkomsten hebt. Dat is sowieso wennen.
Maar het meeste wennen is dat je jezelf discipline moet bijbrengen. Anders dan voorheen moet je jezelf een schop onder je hol geven, want er is nu niemand die vertelt dat je het moet doen - behalve het studieadvies aan het eind van je eerste jaar....
Mijn tip: haal je eerste jaar meteen. Werk hard. Waarom? Omdat je het daarna een stuk rustiger krijgt. Bovendien zijn veel studenten afgevallen na dat eerste jaar. Vrienden die je in dat eerste jaar maakt, zie je veelal niet meer terug. Als je je eerste jaar snel haalt, dan volgt de rest vanzelf.

[edit] ik heb overigens ook niet zo heel veel vrienden overgehouden aan het Luzac, maar dat was mijn doel dan ook niet.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 13:34
fib
Avatar van fib
fib is offline
Citaat:
Jolla schreef op 08-06-2004 @ 12:36 :
1. Ik ben zo ie zo geslaagd... en ik heb nog aardig wat hoop op cum laude

Daar sta ik niet van te kijken, als ik dat zo allenmaal lees over lestijden en zaterdag naar school etc.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 14:38
Jolla
Jolla is offline
Citaat:
fib schreef op 08-06-2004 @ 13:34 :
Daar sta ik niet van te kijken, als ik dat zo allenmaal lees over lestijden en zaterdag naar school etc.
Er zijn toch aardig wat mensen die het waarschijnlijk niet hebben gered... en nog meer mensen die het maar net halen! Veel & intensief les is voor lang niet iedereen een garantie.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 14:40
Jolla
Jolla is offline
Citaat:
alluman schreef op 08-06-2004 @ 13:04 :
Wij hebben overigens een zelfde soort achtergrond. Wij vallen in de groep mensen die het best kunnen, maar gewoon niet doen - de leukste groep, naar mijn mening.

Ja, helemaal met je eens -

Ik kies voor een studie waarvan ik al aardig wat kennis heb... en hopelijk dus een voorsprong op de rest. Discipline opbrengen zal wel even moeilijk zijn... maar ik kon het op het luzac ook, dus ik weet dat ik het kan.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 16:45
Verwijderd
Ja, maar je moet niet vergeten dat je op het Luzac constant achter je broek gezeten wordt. Dat weet jij natuurlijk heel goed. Dat kan dus twee kanten opwerken - of je hebt er juist zelfdiscipline door geleerd en kunt het goed redden op de uni, of je valt juist in een enorm gat omdat je gewend bent aan docenten die constant achter je aanzitten en je studie mislukt.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 17:18
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 08-06-2004 @ 16:45 :
Ja, maar je moet niet vergeten dat je op het Luzac constant achter je broek gezeten wordt. Dat weet jij natuurlijk heel goed. Dat kan dus twee kanten opwerken - of je hebt er juist zelfdiscipline door geleerd en kunt het goed redden op de uni, of je valt juist in een enorm gat omdat je gewend bent aan docenten die constant achter je aanzitten en je studie mislukt.
Een derde optie is op mij van toepassing gebleken: je weet van begin af aan dat je het kan, maar dat je het vanaf nu zelf moet doen. Dat besef komt langzaam met de studie en ongeveer na twee a drie jaar kun je jezelf discipline opleggen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 23:19
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 08-06-2004 @ 17:18 :
Een derde optie is op mij van toepassing gebleken: je weet van begin af aan dat je het kan, maar dat je het vanaf nu zelf moet doen. Dat besef komt langzaam met de studie en ongeveer na twee a drie jaar kun je jezelf discipline opleggen.
Dan ben je een positieve uitzondering tussen velen, want de meeste Luzac-leerlingen zijn tuig dat van rijke paps en mams gewoon een papiertje moet hebben, een faler in de familie kan natuurlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 23:22
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-06-2004 @ 23:19 :
Dan ben je een positieve uitzondering tussen velen, want de meeste Luzac-leerlingen zijn tuig dat van rijke paps en mams gewoon een papiertje moet hebben, een faler in de familie kan natuurlijk niet.
Inderdaad.
En ik vraag me af in hoeverre je zelfstandig je vervolgstudie kan doorlopen. De Luzac-scholiertjes wordt geen enkele zelfstandigheid bijgebracht.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 23:25
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 08-06-2004 @ 23:22 :
Inderdaad.
En ik vraag me af in hoeverre je zelfstandig je vervolgstudie kan doorlopen. De Luzac-scholiertjes wordt geen enkele zelfstandigheid bijgebracht.
'Geen enkele' zou ik niet willen zeggen, 'zeer weinig' wel. Ik kan me best uitzonderingsgevallen bedenken waarin iemand per se in éen jaar VWO wil doen en ook bereid is daarvoor te betalen, maar het grootste gedeelte is natuurlijk gewoon tuig dat nergens goed voor is - jongens van twintig die nog een vmbo-diploma moeten halen, en dergelijke. Da's natuurlijk een schande voor pa op de Rotary.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 23:38
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 08-06-2004 @ 23:22 :
Inderdaad.
En ik vraag me af in hoeverre je zelfstandig je vervolgstudie kan doorlopen. De Luzac-scholiertjes wordt geen enkele zelfstandigheid bijgebracht.
Wel, ik ben nu aan het afstuderen. netjes binnen 5 jaar. De master die ik doe ga ik Met Genoegen geslagen - dat wil zeggen: alle vakken 7.5 of hoger. In mijn geval betekent dat alles 8 en hoger.

Blijkbaar is het dus mogelijk.

En idd die zelfstandigheid wordt je niet bijgebracht op het Luzac. Dat heeft twee redenen. Ten eerste is het niet de doel om je zelfstandigheid bij te brengen, maar om je te laten slagen. Dat betekent: hard werken en aan het handje genomen worden, want de meesten doen het zelf toch niet - let's face it: anders zit je daar niet. Ten tweede heeft het Luzac niet de pretentie mensen zelfstandigheid te kunnen bijleren in krap 9 maanden.

Wat het Luzac je wel leert, is dat je het kan; je kunt je diploma halen en wel op eigen denkkracht. Ja, het is vrij streng wat begeleiding betreft, maar je moet het toch zelf doen.
Vergeet ook niet dat het Luzac 2 jaar in 1 wringt, wat de prestatie (indien geslaagd) alleen maar hoger maakt.

Toegegeven: van het aantal leerlingen dat ik na mijn Luzac-jaar nog gesproken heb, is een deel niet veel verder gekomen. Toch is een niet onaanzienlijk deel wel succesvol. Dit zijn de mensen, bij wie langzaam het besef groeit dat je het kan, maar dat je ook moet willen en doen. Bij sommigen komt dat sneller, dan bij anderen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 23:41
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 08-06-2004 @ 23:25 :
'Geen enkele' zou ik niet willen zeggen, 'zeer weinig' wel. Ik kan me best uitzonderingsgevallen bedenken waarin iemand per se in éen jaar VWO wil doen en ook bereid is daarvoor te betalen, maar het grootste gedeelte is natuurlijk gewoon tuig dat nergens goed voor is - jongens van twintig die nog een vmbo-diploma moeten halen, en dergelijke. Da's natuurlijk een schande voor pa op de Rotary.
Wel dat is voor een deel waar en voor een deel niet. Ja er zijn veel rijkeluiskinderen, maar er is ook een andere groep van wie de 'pappies' bitter hard werken en niet heel de dag hun reet lopen te poetsen op de banken langs de golfbaan - zoals bij mij het geval is.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 00:09
Verwijderd
Gezien het lage niveau van het VWO-onderwijs vind ik een initiatief als het Luzac een beetje overbodig.

De hoeveelheid motivatie en inzet die je nodig hebt op het gewone VWO zijn al minimaal.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-06-2004, 00:15
Jolla
Jolla is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-06-2004 @ 00:09 :
Gezien het lage niveau van het VWO-onderwijs vind ik een initiatief als het Luzac een beetje overbodig.

De hoeveelheid motivatie en inzet die je nodig hebt op het gewone VWO zijn al minimaal.
aangenomen dat iemand geschikt is voor het vwo, neem ik aan?

Luzac heeft trouwens als extra voordeel dat je 2 (eigenlijk 3) jaar in 1x doet... scheelt tijd! Zeker als je bijvoorbeeld na de havo nog even vwo wil proberen!
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 00:35
Verwijderd
Citaat:
Jolla schreef op 09-06-2004 @ 00:15 :
aangenomen dat iemand geschikt is voor het vwo, neem ik aan?

Luzac heeft trouwens als extra voordeel dat je 2 (eigenlijk 3) jaar in 1x doet... scheelt tijd! Zeker als je bijvoorbeeld na de havo nog even vwo wil proberen!
'Geschikt voor het VWO', tja, dat is lastig. Ik denk dat zo'n 30 tot 40 procent van de mensen het wel kunnen. De meesten moeten dan misschien werken, maar zo groot is het verschil met HAVO toch niet?

Scheelt tijd ja, maar bouw het dan gewoon in het reguliere onderwijs in.

Als ik op het VWO gemiddeld 10 uur per week nuttig heb besteed aan leren en studeren is het veel. Je bent veel tijd kwijt met compleet zinloze vakken, zoals gym, CKV, etcetera.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 10:21
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-06-2004 @ 00:09 :
De hoeveelheid motivatie en inzet die je nodig hebt op het gewone VWO zijn al minimaal.
Dat is waarschijnlijk zo in het nieuwe systeem. Ik heb nog het oude gedaan (opa vertelt ) en daarin verschilden HAVO en VWO toch wezenlijk van elkaar. Ik heb op een blauwe maandag een jaar HAVO meegedaan - dat was toch echt een hele stap lager.

Ik begrijp dat het nieuwe VWO idd niet een uitdagend niveau is. Een tijd terug bleek uit een tv-programma, dat zo'n kwart van de VWO leerlingen makkelijk een jaar kunnen overslaan - terwijl dat vroeger een op de tien en zelfs minder is geweest.

Maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die toch nog hulp nodig hebben, die het LUZAC biedt.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 10:35
Verwijderd
Precies. De Tweede Fase vlakt de verschillen tussen de praktijkgerichte havo en het wetenschapsgerichte vwo voor een belangrijk deel uit. Onder het oude regime was dat niet zo.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 10:35
Jolla
Jolla is offline
Citaat:
alluman schreef op 09-06-2004 @ 10:21 :
Dat is waarschijnlijk zo in het nieuwe systeem. Ik heb nog het oude gedaan (opa vertelt ) en daarin verschilden HAVO en VWO toch wezenlijk van elkaar. Ik heb op een blauwe maandag een jaar HAVO meegedaan - dat was toch echt een hele stap lager.

Ik begrijp dat het nieuwe VWO idd niet een uitdagend niveau is. Een tijd terug bleek uit een tv-programma, dat zo'n kwart van de VWO leerlingen makkelijk een jaar kunnen overslaan - terwijl dat vroeger een op de tien en zelfs minder is geweest.

Maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die toch nog hulp nodig hebben, die het LUZAC biedt.
VWO bied inderdaad weinig uitdaging.. maar is nog altijd wel een goede stap boven havo. Ik heb dit jaar aardig wat havo examens als oefening gedaan en die kan ik vrijwel foutloos maken. Ook de 'minder goede' leerlingen uit mn klas hadden vrijwel geen moeite met havo examens terwijl ze nu toch zitten te stressen of ze de vwo examens hebben gehaald.
Wanneer we de havo en vwo boeken naast elkaar leggen zien we ook dat bij het vwo vele malen dieper op de stof wordt ingegaan + dat vwo enkele extra onderwerpen heeft (daarvoor het extra jaar)
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 11:59
Verwijderd
Joah ok, VWO is wel iets meer stof, maar of het ook echt veel moeilijker is betwijfel ik. Maar ik spreek niet uit ervaring, want ik heb geen HAVO gedaan.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 12:26
Jolla
Jolla is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-06-2004 @ 11:59 :
Joah ok, VWO is wel iets meer stof, maar of het ook echt veel moeilijker is betwijfel ik. Maar ik spreek niet uit ervaring, want ik heb geen HAVO gedaan.
De moeilijkste onderdelen van het vwo worden er bij de havo uitgelaten. Vooral wiskunde is een groot verschil.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2004, 12:44
Verwijderd
Citaat:
Jolla schreef op 09-06-2004 @ 12:26 :
De moeilijkste onderdelen van het vwo worden er bij de havo uitgelaten. Vooral wiskunde is een groot verschil.
Haha...

Wiskunde op het VWO stelt echt he-le-maal niks voor. Vroeger was het veel moeilijker.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 13:19
JNR
JNR is offline
Mooi dat je zo'n hoge dunk van jezelf hebt, dat je het he-le-maal niets voor vind stellen. Er zijn wel mensen die er moeite mee hebben. Dus het IS niet makkelijk, maar jij VIND het makkelijk!

Over Luzac gesproken, ik heb dit jaar mn havo daar gedaan. Omdat ik van profiel wou wisselen. De sfeer vind ik ook kut. Veel rijkelui's kindjes met geen enkel besef van geldwaarde, waarvan hun opvoeding compleet de mist in is gelopen.

Overigens las ik laatst dat 70% van de Luzac vwo leerlingen hun academisch papiertje niet halen door gebrek aan zelfstandigheid en zelfdisepline. Mijn mening: met alleen wat geld er tegen aan gooien en geen goede motivatie/houding red je het niet. Misschien wel op het luzac, maar dan ga je later wel een keer hard op je bek.

Eigenlijk heb ik niet zo heeel veel goeds te melden over Luzac, behalve dat het wel heeft gezorgt dat ik binnen 1 jaar mn diploma heb. En dus geen jaar verlies.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 13:26
Jolla
Jolla is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-06-2004 @ 12:44 :
Haha...

Wiskunde op het VWO stelt echt he-le-maal niks voor. Vroeger was het veel moeilijker.
Feit blijft dat wiskunde door 90% van de VWO leerlingen als moeilijkste vak wordt beschouwd. De mensen die voor het VWO hun Havo diploma hebben gehaald zeggen allemaal dat het verschil het best te merken is bij wiskunde.
Aan je profiel te zien doe je Technische Natuurkunde... hiervoor heb je waarschijnlijk redelijk inzicht nodig (?) waardoor je wiskunde ook niet zo makkelijk vind. Ik denk dat jij vooral op je eigen ervaringen afgaat, dat VWO voor jou geen uitdaging was, maar dat je niet ziet dat anderen er toch wel moeite mee kunnen hebben.
Overigens was wiskunde 'vroeger' (hoeveel tijd je teruggaat zeg je niet?) veel minder ingewikkeld. M'n vader (56), die een aardig beeld heeft van de wiskunde die tegenwoordig wordt gegeven, zegt dat ze vroeger; 1. veel meer tijd voor elk onderwerp namen, en dus ook minder onderwerpen behandelden. 2. ze alle formules uit hun hoofd moesten leren, wat voor beta-mensen vaak lastig is dat 'stampen'. 3. ze natuurlijk geen rekenmachine hadden en dus alles op papier moesten uitwerken waardoor complexe opgaven zoals wij die nu kennen onmogelijk waren.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 13:28
NN
NN is offline
Ik merk dus al wel dat ook ervaringsdeskundigen erkennen dat Luzac luie kinderen naar een diploma helpt, maar geen enkele zelfstandigheid bijbrengt.

Dan hebben ze hun diploma, maar komen ze niet verder in het vervolgonderwijs, vanwege een gebrek aan discipline.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 13:31
NN
NN is offline
Ik vind ook dat sinds de invoering van de Tweede Fase het niveau van het VWO dalende is. Het VWO wordt aangepast aan de scholieren, in plaats van dat de scholieren zicgh aanpassen aan het VWO.

Het is ook niet voor niets dat uni's zich al gaan beraden over toelatingsexamens.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 13:36
Verwijderd
Citaat:
JNR schreef op 09-06-2004 @ 13:19 :
[...]Overigens las ik laatst dat 70% van de Luzac vwo leerlingen hun academisch papiertje niet halen door gebrek aan zelfstandigheid en zelfdisepline. Mijn mening: met alleen wat geld er tegen aan gooien en geen goede motivatie/houding red je het niet. Misschien wel op het luzac, maar dan ga je later wel een keer hard op je bek.

Eigenlijk heb ik niet zo heeel veel goeds te melden over Luzac, behalve dat het wel heeft gezorgt dat ik binnen 1 jaar mn diploma heb. En dus geen jaar verlies.
...Ik val in herhaling, maar blijkbaar is het nodig:

Citaat:
alluman schreef op 08-06-2004 @ 23:38 :
[...]En idd die zelfstandigheid wordt je niet bijgebracht op het Luzac. Dat heeft twee redenen. Ten eerste is het niet de doel om je zelfstandigheid bij te brengen, maar om je te laten slagen. Dat betekent: hard werken en aan het handje genomen worden, want de meesten doen het zelf toch niet - let's face it: anders zit je daar niet. Ten tweede heeft het Luzac niet de pretentie mensen zelfstandigheid te kunnen bijleren in krap 9 maanden.

Wat het Luzac je wel leert, is dat je het kan; je kunt je diploma halen en wel op eigen denkkracht. Ja, het is vrij streng wat begeleiding betreft, maar je moet het toch zelf doen.
Vergeet ook niet dat het Luzac 2 jaar in 1 wringt, wat de prestatie (indien geslaagd) alleen maar hoger maakt.[...]
Blijkbaar heeft het Luzac ook bij jou de doelstelling behaald. Geen weggegooid geld dus.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 13:39
Jolla
Jolla is offline
Luzac is er voor verschillende mensen;
1. (met stip) de luie maar rijke drop-outs
2. De mensen die een papiertje moeten halen (ze MOETEN bijvoorbeeld vwo voor geneeskunde) maar ze hebben daarbij wel wat extra hulp nodig
3. Mensen die een jaar willen besparen (omdat ze naar het buitenland moeten/ lang zijn ziek geweest)
4. Mensen die maar enkele vakken (certificaten) nodig hebben (omdat ze anders bijvoorbeeld niet tot een studie worden toegelaten)
5. VMBO'rs/ Havo'rs die niet weten wat ze na hun examen gaan doen en daarom nog maar een jaartje een trapje hoger proberen.

Laatst gewijzigd op 09-06-2004 om 14:02.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Jolla schreef op 09-06-2004 @ 13:26 :
Feit blijft dat wiskunde door 90% van de VWO leerlingen als moeilijkste vak wordt beschouwd. De mensen die voor het VWO hun Havo diploma hebben gehaald zeggen allemaal dat het verschil het best te merken is bij wiskunde.
Aan je profiel te zien doe je Technische Natuurkunde... hiervoor heb je waarschijnlijk redelijk inzicht nodig (?) waardoor je wiskunde ook niet zo makkelijk vind. Ik denk dat jij vooral op je eigen ervaringen afgaat, dat VWO voor jou geen uitdaging was, maar dat je niet ziet dat anderen er toch wel moeite mee kunnen hebben.
Wiskunde is ook het moeilijkste vak in het VWO. Maar dat neemt niet weg dat de VWO-wiskunde totaal niet aansluit op het bèta-onderwijs en er een gigantisch verschil in niveau is.

En als je wiskunde moeilijk vindt doe je toch Maatschappij.

Ik zeg ook niet dat niemand er moeite voor moet doen... Maar als je echt wil kan veel, en denk ik dat zeker 2 tot 3 keer meer mensen het VWO aankunnen dan er nu aan VWO-leerlingen is.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 18:18
Jolla
Jolla is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-06-2004 @ 18:00 :
Wiskunde is ook het moeilijkste vak in het VWO. Maar dat neemt niet weg dat de VWO-wiskunde totaal niet aansluit op het bèta-onderwijs en er een gigantisch verschil in niveau is.

En als je wiskunde moeilijk vindt doe je toch Maatschappij.

Ik zeg ook niet dat niemand er moeite voor moet doen... Maar als je echt wil kan veel, en denk ik dat zeker 2 tot 3 keer meer mensen het VWO aankunnen dan er nu aan VWO-leerlingen is.
1. Dit verschilt per school, elke school hanteerd andere criteria. Ook zijn de school examens op de ene school veel makkelijker dan op de andere school. Zat jij op een makkelijke school?

2. Dan zouden er ook 2x zoveel havisten moeten komen.
Het is misschien inderdaad mogelijk, maar... wat hebben we aan zo eeuwig veel hoog opgeleiden? Misschien zouden we dan na het vwo nog een extra trap erbij moeten zetten? Verbetering van het onderwijs is natuurlijk altijd goed, maar te hoog opleiden kost enkel geld.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 20:06
Verwijderd
Citaat:
Jolla schreef op 09-06-2004 @ 18:18 :
1. Dit verschilt per school, elke school hanteerd andere criteria. Ook zijn de school examens op de ene school veel makkelijker dan op de andere school. Zat jij op een makkelijke school?
Al mijn jaargenoten zijn het er wel mee eens, en die zaten zeker niet allemaal op dezelfde school.
Citaat:
2. Dan zouden er ook 2x zoveel havisten moeten komen.
Het is misschien inderdaad mogelijk, maar... wat hebben we aan zo eeuwig veel hoog opgeleiden? Misschien zouden we dan na het vwo nog een extra trap erbij moeten zetten? Verbetering van het onderwijs is natuurlijk altijd goed, maar te hoog opleiden kost enkel geld.
Aan laagopgeleiden hebben we niet veel omdat de vraag ernaar af blijft nemen. Dit komt omdat dergelijk werk veel goedkoper en dus efficiënter gedaan kan worden in het buitenland.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 21:08
Jolla
Jolla is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-06-2004 @ 20:06 :
[B]Al mijn jaargenoten zijn het er wel mee eens, en die zaten zeker niet allemaal op dezelfde school.


Aan laagopgeleiden hebben we niet veel omdat de vraag ernaar af blijft nemen. Dit komt omdat dergelijk werk veel goedkoper en dus efficiënter gedaan kan worden in het buitenland.
- ik heb het dan ook over 'te hoog opgeleiden' - loodgieter of iets dergelijks behoeft geen universitaire opleiding, maar dit werk kunnen we toch moeilijk naar het buitenland verplaatsen, niet?
Tenzij de goedkope pooltjes enz. hierheen komen natuurlijk... maar dan nog blijven we met de zelfde circelredenering.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-06-2004, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Jolla schreef op 09-06-2004 @ 21:08 :
- ik heb het dan ook over 'te hoog opgeleiden' - loodgieter of iets dergelijks behoeft geen universitaire opleiding, maar dit werk kunnen we toch moeilijk naar het buitenland verplaatsen, niet?
Tenzij de goedkope pooltjes enz. hierheen komen natuurlijk... maar dan nog blijven we met de zelfde circelredenering.
Natuurlijk blijven laagopgeleiden nodig, maar we hebben er wel steeds minder nodig.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 10:34
JNR
JNR is offline
De mechanisatie is echt nog niet het probleem hoor dat laagopgeleide minder makkelijk werk zullen vinden. De pooltjes juist wel. Waarom? omdat alle jongeren tegenwoordig vinden dat ze een baan 'met respect' moet hebben en loodgieter/tegellegger/vuilnisman/enz/ect horen daar niet bij. De ICT daar moet je heen. Maar goed, daarvoor komen dus al die pooltjes ons ff uit de voeten helpen, omdat anders die mooie vloer met vloer verwarming niet kan gelegd worden omdat er te weinig mensen voor zijn. Daarnaast verdienen ze op deze manier in een paar maanden hun dubelle jaarsalaris uit polen. Mooi toch?! Zorgt alleen wel voor mega veel werklozen. Misschien moeten we eens zorgen dat mensen niet zo veel eisen mogen stellen als het gaat om het vinden van een baan. Academisch of MBO, geen baan... en je kan er niet 1 vinden, dan ga je maar dit of dat doen.

(beetje mega offtopic, oeps)
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 12:34
Verwijderd
Citaat:
JNR schreef op 10-06-2004 @ 10:34 :
De mechanisatie is echt nog niet het probleem hoor dat laagopgeleide minder makkelijk werk zullen vinden. De pooltjes juist wel. Waarom? omdat alle jongeren tegenwoordig vinden dat ze een baan 'met respect' moet hebben en loodgieter/tegellegger/vuilnisman/enz/ect horen daar niet bij. De ICT daar moet je heen. Maar goed, daarvoor komen dus al die pooltjes ons ff uit de voeten helpen, omdat anders die mooie vloer met vloer verwarming niet kan gelegd worden omdat er te weinig mensen voor zijn. Daarnaast verdienen ze op deze manier in een paar maanden hun dubelle jaarsalaris uit polen. Mooi toch?! Zorgt alleen wel voor mega veel werklozen. Misschien moeten we eens zorgen dat mensen niet zo veel eisen mogen stellen als het gaat om het vinden van een baan. Academisch of MBO, geen baan... en je kan er niet 1 vinden, dan ga je maar dit of dat doen.

(beetje mega offtopic, oeps)
Het is duidelijk dat je helemaal niets van economie begrijpt. Immigratie vanuit Polen zorgt niet voor werkloosheid als je kijkt naar het macro-effect. Integendeel.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 13:05
Jolla
Jolla is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-06-2004 @ 12:34 :
Het is duidelijk dat je helemaal niets van economie begrijpt. Immigratie vanuit Polen zorgt niet voor werkloosheid als je kijkt naar het macro-effect. Integendeel.
Hij bedoeld de werkeloosheid onder de nederlandse bevolking, dûh.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 13:23
Verwijderd
Citaat:
Jolla schreef op 10-06-2004 @ 13:05 :
Hij bedoeld de werkeloosheid onder de nederlandse bevolking, dûh.
Dat lijkt me toch niet relevant. Voor mij niet in ieder geval. Patriotisme is voor de dommen.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:17
Jolla
Jolla is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-06-2004 @ 13:23 :
Dat lijkt me toch niet relevant. Voor mij niet in ieder geval. Patriotisme is voor de dommen.
Het gaat hier niet om patriotisme. Het gaat om de werkgelegenheid/werkeloosheid in een bepaald gebied. De bereidheid om ver te reizen voor een baan is veel kleiner in NL/Europa dan bijvoorbeeld in de VS (waar mensen vaak van de ene kant van het land naar de andere kant verhuizen als ze daar een (betere) baan kunnen krijgen). Zolang mensen nog niet bereid zijn om te reizen voor een baan (en geef ze eens ongelijk, de cultuur & taal verschillen zijn nog te groot) moet werkeloosheid plaatselijk worden gezien.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 21:43
Verwijderd
Citaat:
Jolla schreef op 10-06-2004 @ 16:17 :
Het gaat hier niet om patriotisme. Het gaat om de werkgelegenheid/werkeloosheid in een bepaald gebied. De bereidheid om ver te reizen voor een baan is veel kleiner in NL/Europa dan bijvoorbeeld in de VS (waar mensen vaak van de ene kant van het land naar de andere kant verhuizen als ze daar een (betere) baan kunnen krijgen). Zolang mensen nog niet bereid zijn om te reizen voor een baan (en geef ze eens ongelijk, de cultuur & taal verschillen zijn nog te groot) moet werkeloosheid plaatselijk worden gezien.
Dan nog. Als een Poolse werkloze hier aan het werk kan en het werk voor veel minder wil doen dan voor een luie Nederlander is dat toch goed?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 21:48
AnTiLiCiOuS
AnTiLiCiOuS is offline
leuk dat het nog over het luzac gaat
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 00:55
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-06-2004 @ 00:35 :
'Geschikt voor het VWO', tja, dat is lastig. Ik denk dat zo'n 30 tot 40 procent van de mensen het wel kunnen. De meesten moeten dan misschien werken, maar zo groot is het verschil met HAVO toch niet?

Scheelt tijd ja, maar bouw het dan gewoon in het reguliere onderwijs in.

Als ik op het VWO gemiddeld 10 uur per week nuttig heb besteed aan leren en studeren is het veel. Je bent veel tijd kwijt met compleet zinloze vakken, zoals gym, CKV, etcetera.
ik heb verspreid over 6jaar gem een half uur maximaal aan school besteed inclusief boeken in pakken elke dag en profielwerkstuk, en als het goed is heb ik mn havo donderdag gehaald met gem een 7,dus het ligt maar net aan je instelling, vwo heb ik niet gehaald op deze manier geef ik eerlijk toe
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Luzac College
Verwijderd
1 09-04-2014 21:10
Algemene schoolzaken Luzac College
Robin93
34 08-07-2011 15:19
Algemene schoolzaken Luzac College
xFre
24 29-01-2009 17:39
Algemene schoolzaken Luzac College ...?
mizy
10 31-10-2005 16:05
Algemene schoolzaken Vragen over Luzac College
BlackVoid
41 13-03-2005 16:06
Algemene schoolzaken Luzac College Groningen
Verwijderd
2 15-08-2003 21:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.