Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2011, 15:34
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Hier verder over alle wegpiraten op de Nederlandse en Belgische wegen!

Ik sloot deel 4 met deze post:

Vandaag trouwens ook een knap staaltje gezien van het wagenpark van Oad. Auto 1 reed voor mij op een 80km-weg met dubbele doorgetrokken streep. Bus komt tegemoet, gebaart heftig (iets in de trant van 'omkeren') naar de auto voor me, rijdt gelukkig wel door. Auto 2 komt ook tegemoet, gebaart ook heftig iets, gebaart dan 'stoppen' naar de auto voor me. Die remt af, maar twijfelt doordat ik er achter rijd, dus als hij 60 rijdt, gaat hij toch maar weer gas geven. Auto 2 gaat stilstaan, keert op de weg (moet twee keer steken, houdt aan twee kanten het verkeer op) en rijdt dan achter mij aan. Waarop auto 1 zich haaks op een pechstrook schuift en auto 2 er achter stuift als ik er voorbij rijd. En in mijn spiegel zie ik nog net dat de bus de rotonde rond heeft genomen en zich inmiddels ook nog op die (te korte) pechstrook frot.
Gelukkig was ik er intussen voorbij, idioten.
Advertentie
Oud 27-05-2011, 15:46
Verwijderd
Wat was er dan aan de hand? Ik snap het niet helemaal. Zijn die bus en auto 2 achter auto 1 gaan aanrijden zodat hij zou stoppen?
Oud 27-05-2011, 15:50
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Wat was er dan aan de hand? Ik snap het niet helemaal. Zijn die bus en auto 2 achter auto 1 gaan aanrijden zodat hij zou stoppen?
Ik snapte er ook niets van. Het verhaal wat ik er uiteindelijk van heb gemaakt, is dat de bus en auto 2 verkeerd reden en gezamenlijk wilden overleggen en dus probeerden duidelijk te maken dat ze zouden keren, zodat dit mogelijk zou zijn. Auto 1 stopte uiteindelijk 'uit zichzelf' en de rest voegde zich daar toen bij.
Oud 27-05-2011, 16:17
Verwijderd
Vaagheid
Oud 27-05-2011, 18:17
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik was vandaag weer een middagje in groningen, en daar is het altijd feest op de weg. ik fietste door een smal (voor auto's eenrichtingsverkeer) straatje en aan het einde van de weg was een verkeerslicht. Bij het verkeerslicht is er eerst een stopstreep, en daarvoor (meer richting kruising dus) is nog een smal opstelvak voor fietsers, zodat we niet lukraak tussen de auto's verdeeld staan met z'n allen.
Ik werd 200 meter voor het verkeerslicht ingehaald door een citroën C5, die hem vervolgens heel kinderachtig voor mijn neus op het opstelvak voor fietsers neerzet, ruim voorbij de stopstreep, zodat ik niet voor hem kan gaan staan
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 27-05-2011, 19:46
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ja, goedbedoelde ideeën van ambtenaren-op-kantoor om fietsers vóór auto's te laten rijden op plaatsen waar ze er niet veilig (voor de fietsers) voorbij kunnen zou ik eigenlijk ook niet op prijs stellen.
Oud 27-05-2011, 20:29
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik heb wel eens de situatie meegemaakt dat de fietsstrook een slinger maakte en dus de rijbaan doorstak zodat fietsers konden voorsorteren voor linksaf slaan Die vond ik ook vrij briljant.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 27-05-2011, 22:54
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Ik heb wel eens de situatie meegemaakt dat de fietsstrook een slinger maakte en dus de rijbaan doorstak zodat fietsers konden voorsorteren voor linksaf slaan Die vond ik ook vrij briljant.
Zoiets hebben wij hier ook, fietspad gaat schuin over van rechts naar links, de auto moet voorrang verlenen over een drempel mèt slinger. Dode hoek galore als je daar even staat te wachten. Maar, het haalt natuurlijk wel even lekker de snelheid (max. 30) er uit
Oud 28-05-2011, 07:25
Verwijderd
Het is bij verkeerslichten toch best gebruikelijk dat de fietsers een opstelvak hebben vóór de auto's? Fietsers zijn zo weg, je kunt als automobilist best even een paar seconden wachten met optrekken als het licht op groen gaat.
Oud 28-05-2011, 08:19
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
@ Sarah: maar er zijn dus ook plekken (als ik Kiet en hookee goed begrijp, en ik ken ze zelf ook) waar er geen opstelvak voor de auto's is, maar links van de auto's (om linksaf te slaan). Om daar te komen moet de fietser dus de rijbaan van de auto's schuin oversteken.
Oud 28-05-2011, 14:04
Verwijderd
Een soortgelijke situatie als bijv. hier: klik

Vandaag eigenlijk alleen maar mensen gehad die dubbele doorgetrokken strepen aan het negeren waren omdat 80km/u ze niet hard genoeg ging op een 80-weg. Verder niet zoveel boeiends eigenlijk.
Oud 28-05-2011, 16:48
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Het is bij verkeerslichten toch best gebruikelijk dat de fietsers een opstelvak hebben vóór de auto's? Fietsers zijn zo weg, je kunt als automobilist best even een paar seconden wachten met optrekken als het licht op groen gaat.
Ja, dat kunnen ze ook wel, maar als er daarna de rest van de weg geen (veilige) inhaalmogelijkheid is moet de auto dus achter die fietser(s) blijven. Vooral irritant als twee fietsers naast elkaar blijven rijden. Tot het volgende verkeerslicht en dan begint het feest weer opnieuw.
Tevens, als je rechtsaf wil slaan met de auto en geen fietsers wil afsnijden, je ze achter je kan houden door volledig rechts te gaan rijden. Dat mag zelfs op een fietsstrook als deze een onderbroken streep heeft (pdf)
Oud 28-05-2011, 17:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Tevens, als je rechtsaf wil slaan met de auto en geen fietsers wil afsnijden, je ze achter je kan houden door volledig rechts te gaan rijden. Dat mag zelfs op een fietsstrook als deze een onderbroken streep heeft (pdf)
Dat is juist het onnodig ophouden van het verkeer erachter. Terwijl het licht rood is blokkeer je dan alle fietsers die daarna komen, terwijl die prima zich op zouden kunnen stellen ondertussen.

Als het groen wordt richting aangeven hoort te volstaan. Wie er op punt van afslaan achter fietst wacht, wie er voor zit, zit er voor.

In zo'n situatie als Pluis meemaakte zou ik er gewoon stoïcijns voor die auto opstellen. En dan heb ik geen haast als het licht groen wordt ook.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 28-05-2011, 17:32
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Als het groen wordt richting aangeven hoort te volstaan. Wie er op punt van afslaan achter fietst wacht, wie er voor zit, zit er voor.
Helaas hebben fietsers lak aan knipperlichten, dus; auto moet wachten op alle fietsers die gewoon stoïcijns rechts voorbij blijven rijden, of hij moet langzaamaan gaan snijden hopende ertussen te komen. de auto houdt zo dus ook onnodig autoverkeer op.
Oud 28-05-2011, 17:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Helaas hebben fietsers lak aan knipperlichten, dus; auto moet wachten op alle fietsers die gewoon stoïcijns rechts voorbij blijven rijden, of hij moet langzaamaan gaan snijden hopende ertussen te komen. de auto houdt zo dus ook onnodig autoverkeer op.
Dan nog moet je daar maar gewoon voor gaan. Dat iemand het fout doet is nooit een argument om zelf ook maar fout gedrag te vertonen. Zelfs als het daarna fout gaat heb jij het tenminste correct gedaan.

Als iemand zich rechts langs je moet worstelen omdat jij de weg onterecht blokkeerde dan kun je ook niet optrekken, kan je spiegel een zet krijgen, en als ze vallen ben je nog eens aansprakelijk ook.


Überhaupt is snel vooruit komen in binnensteden waar veel fietsers en voetgangers zijn een vorm van mythologie waar je voor je eigen gemoedsrust gewoon van tevoren niet in moet geloven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 28-05-2011, 21:11
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Er staat mij ook van mijn rijlessen bij dat helemaal rechts opstellen mag en fietsers mag 'verdringen' zodat ze achter (of voor) je moeten staan. Dit puur om te voorkomen dat je een fietser over het hoofd kan zien of kan aanrijden als je gelijktijdig optrekt en dan niet dezelfde richting op gaat
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 29-05-2011, 12:10
Verwijderd
Ja, dat heet nou voorsorteren
Oud 29-05-2011, 17:51
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Vandaag was er geen piraat op de weg; er was praktisch niemand op de weg. Ik reed om 6 uur 's morgens naar m'n werk. Kilometers achter elkaar elk stoplicht op groen als ik aan kwam rijden. Ik heb geen moment stil hoeven staan terwijl ik toch echt wel iets van 10 tot 20 stoplichten onderweg tegen kom.

Terug heb ik geen opmerkelijke dingen gezien.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Ads door Google
Oud 30-05-2011, 10:58
Verwijderd
De grootste wegpiraat was ik zelf vanmorgen, en er zijn niet voldoende facepalms beschikbaar om mezelf toe te delen.

Ik reed weg van de busgarage, en moest gelijk linksaf. Maar de meest linkerbaan, is een busbaan, voor rechtsaf. En daar belandde ik. Toen ik dat eenmaal doorhad, was er al een kleine file achter me ontstaan van buurtbusjes, die luid toeterend verkondigden dati k weg moest gaan. En dan niet het benul hebben om toch maar linksaf te gaan... Nee, ik heb toen mijn auto maar na de streep op de middenbaan geplakt. Waardoor ik dus het stoplicht niet meer kon zien. Wederom luid getoeter toen die baan groen kreeg. Volgas wegrijden, en meteen het goede voorsorteervak gemist waardoor ik alsnog een heel ommetje moest maken...

Morgen beter, vandaag blijft de auto op zijn plaats...
Oud 30-05-2011, 13:15
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Een oude baas (zeker 70+) in een Mercedes E-klasse die 55 (op mijn fiat teller..) hard zat vond op een 80-km weg, tijdens de ochtend drukte, op een weg zonder inhaalmogelijkheden . De bumperklevende Citroën Berlingo die daar achter zat komt vandaag op plek 2. Hoewel ik niet van bumperkleve(rs/n) houd kan ik de frustratie van de Berlingo bestuurder goed begrijpen.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 30-05-2011, 14:38
Verwijderd
En vanmiddag was dat een oud vrouwtje met de fiets aan de hand. Die kijkt, ziet verkeer aankomen, kijkt rechts, kijkt nog eens links, ziet dus dat het aankomende verkeer dichterbij is gekomen, en steekt dan toch over. De vent die voor me zat, moest echt vol in de remmen. Zo hard, dat hij rubber op het asfalt heeft gelaten. Goddank, zag ik het redelijk aankomen, en hoefde ik veel minder in te grijpen. Maar jeetje, als je het verkeer niet meer kan of wil inschatten, blijf dan thuis...
Oud 30-05-2011, 15:41
Verwijderd
Citaat:
De grootste wegpiraat was ik zelf vanmorgen, en er zijn niet voldoende facepalms beschikbaar om mezelf toe te delen.

Ik reed weg van de busgarage, en moest gelijk linksaf. Maar de meest linkerbaan, is een busbaan, voor rechtsaf. En daar belandde ik. Toen ik dat eenmaal doorhad, was er al een kleine file achter me ontstaan van buurtbusjes, die luid toeterend verkondigden dati k weg moest gaan. En dan niet het benul hebben om toch maar linksaf te gaan... Nee, ik heb toen mijn auto maar na de streep op de middenbaan geplakt. Waardoor ik dus het stoplicht niet meer kon zien. Wederom luid getoeter toen die baan groen kreeg. Volgas wegrijden, en meteen het goede voorsorteervak gemist waardoor ik alsnog een heel ommetje moest maken...

Morgen beter, vandaag blijft de auto op zijn plaats...
Oh ik heb zo'n hekel aan busbanen. Ik overzie dat nooit dat ik daar niet mag rijden. Als je daar dagelijks komt, is dat allemaal niks, maar als je 1 keer op het half jaar in een grote stad rijdt, is dat dus echt gruwelijk verwarrend. Sowieso heb ik een schijthekel aan het rijden in grote steden.
Oud 30-05-2011, 15:49
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik heb in Amersfoort en in Luxemburg (stad) ook wel eens busbanen meegepikt omdat de belijning onduidelijk was. In Luxemburg echt 2 kilometer voordat ik doorhad dat ik op de busbaan zat, ik vond het al zo rustig
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 30-05-2011, 16:06
Verwijderd
Ik had beter moeten weten, ik rij in die stad op de bus...
Oud 30-05-2011, 21:35
Verwijderd
Misschien reed je daarom wel ook met de auto op de busbaan
Advertentie
Oud 31-05-2011, 08:48
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
De grootste wegpiraat was ik zelf vanmorgen, en er zijn niet voldoende facepalms beschikbaar om mezelf toe te delen. .
Ach, het kan altijd nog erger.
Oud 31-05-2011, 09:27
Verwijderd
Dat is zuur zeg

Dit is trouwens ook niet heel handig:
http://www.nu.nl/binnenland/2528525/...lance-a12.html
Oud 31-05-2011, 16:38
Verwijderd
Ja, ik heb dus geleerd dat je nooit even snel kan keren met een bus. Die les zit er goed in. Bij deze onfortuinlijke stuntpiloot nu ook... Ach, al doende leert men. Vandaag voor het eerst ook wat routes gereden zonder 'mentor'. Was vet kicke Jammer alleen is dat de gemeente vaak de meest idiote obstakels langs de weg zet. Moet je draaiend als een malloot een hoek om. Ja, en als je dan rechts af gaat, in plaats van links, dan moet je terug steken.
Oud 31-05-2011, 17:15
Verwijderd
Ik rijd altijd een stukje over een redelijk brede asfaltweg die in een woonwijk ligt en waaraan bovendien aan een basisschool, een verzorgingstehuis, een speeltuin en een complex aanleunwoningen liggen. Daar mag je dus maar dertig. Omdat die weg zo breed en asfaltig is, moet je daarvoor bewust je snelheid inhouden. Er rijden wel eens auto's vijftig en ik snap dat als je de buurt niet kent, het verwarrend is (hoewel er wel gewoon een 30-bord aan het begin van de straat staat).

Maar vandaag reed er daar iemand achter mij, terwijl ik 35 ofzo ging, die eerst ontzettend dicht achter me ging rijden, toen kort toeterde, toen zijn stuur losliet om allerlei wilde armgebaren te maken, toen lang toeterde en toen het raampje opendeed om een middelvinger op te steken
Oud 31-05-2011, 17:22
Verwijderd
Wellicht had hij je hulp nodig bij een geblesseerde middelvinger?
Oud 31-05-2011, 22:35
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Onderweg naar huis bij een knooppunt op een vierbaansweg zonder scheiding met blokken. Ik reed op de 2e baan van rechts. Rechts van mij wilde iemand een baan naar links terwijl ik nog aan het inhalen was. Hij heeft me echt naar links gedrukt. Gelukkig zag de bestuurder achter me het op tijd en ging ook al eerder naar links zodat ik veilig kon uitwijken.

Hij gaf wel aan dat hij naar links ging dus misschien is er discussie mogelijk of ik misschien niet zelf de piraat was. Een stuk verderop gaat de meest rechtse baan wel scheiden, maar ga dan iets zachter rijden desnoods als je naar links wil en druk me niet weg als er nog niet eens blokken zijn. Zo los ik dat zelf meestal op iig, gewoon laten inhalen.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 01-06-2011, 08:31
Verwijderd
Waarom zou daar discussie over ontstaan? Degene die van rijstrook verwisseld voert een bijzondere verrichting uit en is dus, in jouw geval, altijd de wegpiraat. Je moet die bijzondere verrichting immers uitvoeren zonder gevaar of hinder voor andere weggebruikers en jij werd duidelijk gehinderd.
Het is niet jouw verantwoordelijkheid om zijn gefaal op te lossen.

Gisteren trouwens alleen de inmiddels bijna standaard mensen die op, in dit geval de N340, de dubbele doorgetrokken strepen negeerden omdat 85km/u waar je 80km/u mocht ze te langzaam was.

Andere 'wegpiraat' trouwens:
Rijkswaterstaat, en ik zal zeggen waarom

Men neme de A28 bij Zwolle, daar zou een afwijkende limiet moeten gelden van 100km/u zo naar de hectometer-paaltjes kijkende, echter, bij iedere splitsing/voeging van wegen wordt die afwijkende limiet niet herhaald (moet wel) en bij iedere oprit staat alleen het bord "Autosnelweg", waardoor je dus ook 120km/u mag rijden.
Ik ga ze maar eens een mailtje sturen wat nu de bedoeling is, want de hm-palen rechts hebben een bord 100, wat zou betekenen dat de meest rechter rijstrook van de rijbaan 100km/u is, want de hm-palen links (in de 'middenberm/vangrail'), hebben dat bord er níet op staan, waardoor de Vmax, als die al rechtsgeldig zou zijn door het herinneringsbordje op de hm-palen, alleen zou gelden voor de rechter rijstrook.

Laatst gewijzigd op 01-06-2011 om 09:30.
Oud 01-06-2011, 09:21
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
@Dittrich: dat is inderdaad een bijzondere situatie!

Gisteren geen bijzondere wegpiraten gezien, wel de mensen die overal 110 rijden (eerst op het stuk op de A50 waar je 120 mag, en later ook op het stuk waar je 100 (of met matrixborden aan 90) mag. Kan ik eerst iedereen inhalen, en halen ze mij daarna doodleuk weer in.
Oud 02-06-2011, 09:14
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Gisteravond ging ik de Bob spelen, maar was met de auto van een vriend, aangezien anders niet iedereen in mijn auto past. Op de snelweg vind een Duitse auto het leuk om te gaan bumperkleven. Inhalen, gas loslaten, bumperkleven. Echt heel vervelend. Uiteindelijk maar de uitvoegstrook gepakt, even gewacht en weer de snelweg opgereden.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Oud 03-06-2011, 11:49
Verwijderd
Gisteren iemand die mij over het fietspad aan de rechterkant inhaalde om vóór mij voor het rode stoplicht te kunnen gaan staan terwijl er direct na het stoplicht gewoon legale inhaalmogelijkheden zouden zijn, en ik gewoon 50-55 reed waar je 50 mag. En terwijl er mensen aan het fietsen waren.
Oud 04-06-2011, 07:17
Verwijderd
twee meisjes op de fiets, in een onverlichte straat, zonder verlichting. We kwamen op het zelfde moment de bocht door, en zij lagen bijna op mijn motorkap. Ik had ze niet gezien. Niet kunnen zien ook. Stomme, stomme pubertrutten. Waarom toch zo'n doodswens? Een van die meiden viel van schrik om (goddank raakte ze ze mijn auto niet, anders was ik zeer waarschijnlijk de klos).
Ads door Google
Oud 04-06-2011, 10:45
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik had gisteravond iemand die inhaalde over het verdrijvingsvlak bij een wegversmalling. En ook veel harder reed dan ik. Terwijl ik al aan het versnellen was om te kunnen invoegen op de snelweg.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 06-06-2011, 11:07
Verwijderd
Gisteravond op de A50 een truck die achter een bus zat, waarbij de bus gewoon 100km/u reed terwijl de truck uiteraard maar 80km/u zou moeten rijden. Toen de VW suv me voorbij was, ging ik logischerwijs die truck/bus combi inhalen, maar de truck dacht dat het een goed plan was om naar links te komen terwijl ik al bijna ter hoogte van zijn cabine reed. Gelukkig deed het horen van de toeter hem besluiten zijn actie te staken, maar leuk was anders.
De bus sloeg daarna af naar de busbaan trouwens, dus hij kon er sowieso wel langsaf zonder mensen in de problemen te brengen.

Iets later op de A28 een vrouw in een VW Jetta volgens mij, die haar dode hoek-controle niet uitvoerde en daardoor mij bijna van de weg reed. Daarna besloot ze dat het een heel goed plan was om in het midden van 4 rijstroken te gaan rijden, terwijl er kilometers vrij waren op de meest rechter rijstrook...
Oud 06-06-2011, 15:59
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Daarna besloot ze dat het een heel goed plan was om in het midden van 4 rijstroken te gaan rijden, terwijl er kilometers vrij waren op de meest rechter rijstrook...
Hier in Zeeland kennen we geen snelwegen met 4 rijstroken in dezelfde richting. Maar iedere keer als ik op zo'n brede snelweg kom lijk ik een van de weinige te zijn die wél snapt dat je gewoon rechts hoort te houden
Standaard dat mensen gewoon de middelste baan aanhouden
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 06-06-2011, 17:13
Verwijderd
Och, als mensen inderdaad op de 3e baan menen te moeten rijden, en ik rij rechts, dan ga ik er gewoon rechts langs. Soms toeter ik nog, en zwaai ik vriendelijk, doch dringend dat er rechts ook banen vrij zijn, meestal niet.

Als mensen op die manier gewoon banen bezet houden, moeten ze dat zelf maar weten.
Oud 06-06-2011, 17:51
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
..om in het midden van 4 rijstroken te gaan rijden..
In het midden van 4 rijstroken? Was het geen vliegtuig? Die moeten wèl op de stippellijntjes rijden.
Hoogst irritant en ik doe ook wat Louis doet, maar dan zonder geluid- en gebaarsignalen.
Oud 06-06-2011, 22:14
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Hier in Zeeland kennen we geen snelwegen met 4 rijstroken in dezelfde richting. Maar iedere keer als ik op zo'n brede snelweg kom lijk ik een van de weinige te zijn die wél snapt dat je gewoon rechts hoort te houden
Standaard dat mensen gewoon de middelste baan aanhouden
Op knooppunten ligt het net even anders, dan kan je plotseling 2 banen naar links moeten. Of bijv tussen Rotterdam en Dordrecht, waar 3 links van 2 rechts afsplitst, nadat de weg een klein stukje 5-baans is. Dan is het makkelijk om een beetje in het midden te rijden zodat je niet zo vaak hoeft te voegen. Buiten knooppunten zie je niet vaak meer dan 3-baans. Enige weg die ik ken die vrij lang 4-baans is is de A4 vlakbij Schiphol.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 07-06-2011, 00:59
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Daar heb ik ook nooit zoveel problemen mee. Als je pas gaat wachten tot vlak voordat de snelwegen zich splitsen kom je regelmatig in de problemen, zeker als je nog 2 rijbanen moet opschuiven. Zeker niet met een voertuig dat daar wat meer ruimte bij nodig heeft, zoals een vrachtwagen. Hoeveel mensen pas op het laatste moment lijken door te hebben dat ze de andere afsplitsing moeten hebben blijft me verbazen; sommige mensen blijven het liefst zo lang mogelijk links zodat ze bij de splitsing halsbrekende toeren moet uithalen om de snelweg naar rechts te kunnen volgen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 07-06-2011, 09:33
Verwijderd
Citaat:
Op knooppunten ligt het net even anders, dan kan je plotseling 2 banen naar links moeten. Of bijv tussen Rotterdam en Dordrecht, waar 3 links van 2 rechts afsplitst, nadat de weg een klein stukje 5-baans is. Dan is het makkelijk om een beetje in het midden te rijden zodat je niet zo vaak hoeft te voegen. Buiten knooppunten zie je niet vaak meer dan 3-baans. Enige weg die ik ken die vrij lang 4-baans is is de A4 vlakbij Schiphol.
Probeer de A2 eens te rijden. Tussen A'dam en Utrecht 5-rijstroken per rijrichting, en Utrecht - Eindhoven 3- en 4-rijstroken per rijrichting.
Dit voorval ging over de A28 bij Zwolle, waar het inderdaad wel een soort van knooppunt is, maar in dit geval verdwijnt op termijn (na ±5km) de meest rechterrijstrook en blijven er de gehele ring van Zwolle 3 over. Als ze dus had willen voorsorteren, 5km van tevoren(!), dan had ze maar 1 rijstrook naar links gehoeven, niet anderhalf
Sowieso is het een beetje dom om al zo vroeg voor te sorteren, dat kun je ook prima doen bij de borden die op 1200m van tevoren al hangen, en op dat moment ben je aan het voorsorteren en dus niet onnodig links aan het rijden.
Oud 07-06-2011, 14:14
Verwijderd
Hier in België is dat niet altijd allemaal op tijd aangegeven overigens. Hou daar rekening mee, moest je een keer hier zijn ofzo.

Zelf blijf ik meestal een beetje op de 2e rijbaan zweven ipv helemaal naar rechts te gaan. Maar als het echt een zee van ruimte is, dan ga ik wel naar rechts.

Weinig wegpiraten, buiten de standaard niet-pinkende mensen op de rotondes. En vanmorgen ontsnapte het me ook voor een keer. Maar gelukkig was er in geen velden of wegen iemand te bekennen.
Oud 07-06-2011, 14:23
Verwijderd
Ik weet uit ervaring dat het in België inderdaad niet zo goed geregeld is als in Nederland. Ik heb al eens vanaf Werchter om moeten rijden via Limburg omdat de afslag die ik bij Luik moest hebben zonder enige vorm van bebording ineens een erg scherpe bocht naar rechts was. Die kon ik duidelijk niet meer halen, en aangezien het 's nachts was, zag ik 't ook pas toen ik er langs reed
Maar in Nederland is het eigenlijk altijd erg goed aangegeven, dus er is gewoon geen reden om 5km van tevoren al te gaan voorsorteren, zeker niet op de verkeerde rijstrook. Als het nu een Belg of Pool was geweest, had ik het nog wel kunnen snappen, want die doen wel vaker rare dingen
Oud 07-06-2011, 15:17
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Probeer de A2 eens te rijden. Tussen A'dam en Utrecht 5-rijstroken per rijrichting, en Utrecht - Eindhoven 3- en 4-rijstroken per rijrichting.
Dit voorval ging over de A28 bij Zwolle, waar het inderdaad wel een soort van knooppunt is, maar in dit geval verdwijnt op termijn (na ±5km) de meest rechterrijstrook en blijven er de gehele ring van Zwolle 3 over. Als ze dus had willen voorsorteren, 5km van tevoren(!), dan had ze maar 1 rijstrook naar links gehoeven, niet anderhalf
Sowieso is het een beetje dom om al zo vroeg voor te sorteren, dat kun je ook prima doen bij de borden die op 1200m van tevoren al hangen, en op dat moment ben je aan het voorsorteren en dus niet onnodig links aan het rijden.
Och dat ben ik wel met je eens, het was meer een algemene opmerking. Ik ben zelf niet zo'n fan van veel moeten voegen, want het blijft een beetje gevaarlijk, vooral als het druk is. Ik had laatst ook weer iemand die naar rechts wilde terwijl ik juist naar links moet. En jawel hoor, we wilden naar dezelfde baan. We zagen het allebei nog wel ruim op tijd, maar dit soort dingen is wel waar je erg goed op moet letten bij knooppunten. Ik ben in ieder geval wel van mening dat je daar minder snel onnodig links rijdt. Bij 5 km zou ik ook nog wel naar rechts gaan als ik dat van tevoren weet though.

En ja, België is een zooitje, heb wel eens met vrienden een afslag gemist in de ring Antwerpen. Daar moet je meer voegen EN je hebt er minder de tijd voor. En volgens mij wordt daar ook vaak geflitst.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 07-06-2011, 15:25
Verwijderd
Mja, als je echt bij een knooppunt bent (zoals bij Utrecht A27/A2 volgens mij) dan is het juist weer niet handig om rechts te gaan rijden (als je rechtdoor wilt) ivm de vele rijstrookwisselingen die je op de rechterrijstrookhebt. Maar over het algemeen kun je beter wachten tot de bebording je zegt welke richting waarheen gaat, en dan voorsorteren in plaats van veel te vroeg al zelf te gaan voorsorteren. De bebording is er niet voor niets

Oh en ter toelichting: Die vrouw reed 's avonds, rond een uur 22.15 - 22.30 daar samen met mij. Verder reed er nie-mand. Dat maakt haar manoeuvre nog onbegrijpelijker voor me
Oud 07-06-2011, 15:48
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Paar jaar terug op vakantie naar Luxemburg zijn we ook door de onduidelijkheden rond Luik verkeerd gereden. Alleen een kennis van mij reed toen net dat stuk en had weinig ervaring met rijden (helemaal met aanhanger), toen we opeens midden in Luik waren op een plek waar we helemaal niet moesten zijn was hij niet echt blij Toen heeft-ie de auto aan de kant gezet en mocht ik het weer overnemen.

Navigatiesystemen zijn in België (of grote steden/knooppunten in het algemeen) erg handig
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 08-06-2011, 18:12
Verwijderd
Mensen hebben vaak geen flauw benul van de ruimte die een bus nodig heeft. De een na de ander die zich in de nauwe straatjes klem rijdt. En ja, officieel heeft verkeer van rechts voorrang, maar als je voorganger zich klemrijdt, dan ga je er niet zomaar achter staan, lijkt me. Gelukkig was er een politieagent die het verkeer maar even staande hield, anders hadden we er nog gestaan.
Leermomentje voor mij: volgende keer mezelf toch maar naar voren drukken. Scheelt toch weer voor iedereen een hoop ergernis, en gepiel in de marge.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33.