Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2003, 15:54
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
A* schreef op 23-11-2003 @ 16:51:
Ik denk dat ze het zullen doen om die vriendin een plezier te doen. En als je het dan lang genoeg doet het een gewoonte wordt.
Misschien, maar dat hoeft niet. En vaak kan je dan ook nog gaan compenseren, komen er schuldgevoelens bij spelen enz, ('ik doe het voor haar!' terwijl je ook 'maar ik ben er te dik voor!' denkt..), dus of je er iets mee opschiet...
__________________
Drie.
Advertentie
Oud 23-11-2003, 16:00
A*
Avatar van A*
A* is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-11-2003 @ 16:53:
Ik 'weet' uit ervaring dat ze dat niet doen...ook niet om een vriendin een plezier te doen (zelfs niet om hun eigen vriend een plezier te doen)...was het maar zo, zou wel makkelijk zijn...

Een aantal zal het voor de sier idd misschien nog wel doen...maar de mensen die ik ken doen ook dat niet (of 'ik heb geen honger', 'ik heb al gegeten' enz en stel dat ze het zouden doen, dan is dat idd als vervanging van iets anders, enz.).
Hoe langer je erover nadenkt, hoe moeilijker het eigenlijk is om er een oplossing op te vinden.
Want dat soort mensen zullen echt niet snel een psych opzoeken. Eigenlijk zou je ze dan dus gewoon hun gangetje moeten laten gaan en voorzichtig aan het licht brengen dat wat ze doen niet gezond is en dat het dus wel de bedoeling is om gezond te leven.
Oud 23-11-2003, 16:02
A*
Avatar van A*
A* is offline
Citaat:
Quiana schreef op 23-11-2003 @ 16:54:
Misschien, maar dat hoeft niet. En vaak kan je dan ook nog gaan compenseren, komen er schuldgevoelens bij spelen enz, ('ik doe het voor haar!' terwijl je ook 'maar ik ben er te dik voor!' denkt..), dus of je er iets mee opschiet...
Uhuh, je hebt gelijk. Ik had nog niet echt verder gedacht.
Oud 23-11-2003, 16:04
Verwijderd
Citaat:
A* schreef op 23-11-2003 @ 17:00:
Hoe langer je erover nadenkt, hoe moeilijker het eigenlijk is om er een oplossing op te vinden.
Je wilt niet weten hoe vaak ik op zo'n manier er over gedacht heb. Alles is zo ongeveer al door m'n hoofd gegaan, maar helaas heb ik nog niks kunnen vinden, vandaar dat ik ook niet denk dat er een standaard manier is om er mee om te gaan oid. Als er een redelijk simpele oplossing voor was, dan hadden niet zoveel mensen een eetstoornis, denk ik...
Oud 23-11-2003, 16:12
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
A* schreef op 23-11-2003 @ 17:00:
Eigenlijk zou je ze dan dus gewoon hun gangetje moeten laten gaan en voorzichtig aan het licht brengen dat wat ze doen niet gezond is en dat het dus wel de bedoeling is om gezond te leven.

Ik denk dat het wel heel belangrijk is wanneer er snel hulp gezocht wordt. Dat ze dit niet zo gauw doen kan zijn omdat ze dan de controle wéér kwijt zijn. In therapie wordt je begeleid om van de es af te komen, terwijl in principe dit niet gewenst is, ze voelen zich goed bij het eten, of het niet eten. Waarom zou je dan hulp zoeken?
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Oud 23-11-2003, 16:14
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Quiana schreef op 23-11-2003 @ 16:54:
Misschien, maar dat hoeft niet. En vaak kan je dan ook nog gaan compenseren, komen er schuldgevoelens bij spelen enz, ('ik doe het voor haar!' terwijl je ook 'maar ik ben er te dik voor!' denkt..), dus of je er iets mee opschiet...
Een combinatie tussen veel psychische problemen en een liefdesrelatie lijkt mij sowieso niet bevoordelijk.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Oud 24-11-2003, 21:28
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Even een quote van een quote:
We hebben er allemaal van gehoord en we weten er allemaal ook heel veel van: anorexia. Een ziekte die de laatste jaren enorm om zich heen grijpt in alle Westerse landen, maar nu ook in Argentinië en Fiji. Oorzaak van anorexia is het slankheidsideaal dat in de media gepropageerd wordt. Anorexia is een sterrenziekte; vrijwel alle beroemde fotomodellen en actrices van Hollywood lijden eraan.

Anorexia bestaat niet helpt ons uit die droom. Het meeste van wat wij menen te weten over anorexia is níet waar. De ziekte anorexia nervosa bestaat wel degelijk; het is een vreselijke aandoening die veel ingrijpender gevolgen heeft dan wij ons realiseren. Maar de ziekte die wij zo goed kennen uit de media, die anorexia bestaat dus niet.

Casper Schoemaker prikt niet alleen de mediahype rond dit gevoelige onderwerp door. Hij beschrijft ook hoe bovenstaand beeld in de media kon ontstaan, en welke gevolgen dat heeft voor de anorexiapatiënten en hun omgeving.


Ik ben heeeel benieuwd hoe die vent wil staven dat anorexia een ziekte is (virus, bacterie, whatever). M.i is het dat dus echt niet:
Volgens mij is het echt wel waar dat het slankheidsideaal(maar ook dingen als onzekerheid, perfectionisme, misbruik, nare ervaringen in je leven) de TRIGGER is voor anorexia en andere eetstoornissen!
Je bent over iets in je leven, jezelf, de macht kwijtgeraakt en die wil je/ moet je herwinnen wil je overleven en daardoor ontstaat er een soort mechanisme waardoor je je weer 'sterk' voelt: dat is dan het niet-eten, de anorexia dus.
T zit dan dus wel in je lichaam, namelijk in je hersenen uiteindelijk. Maar de oorzaak is iets van buiten: wat je is overkomen, iets naars...of iets in jezelf waar je je machteloos en depressed over voelt zoals faalangst en onzekerheid..
Maar naar mijn inzien is het dus geen lichamelijke ziekte zoals griep ofzo, die echt in je lichaam plaatsvindt en niet in je geest.

Ik ben heeeeeel benieuwd hoe die vent staaft dat anorexia lichamelijk is Echt niet dus he denk ik....hooguit dat je hersenen seintjes af gaan geven en stoffen aan je lichaam van 'je moet niet meer eten' en dat je eten ook niet meer lekker gaat vinden, maar dat heeft dan nog altijd als oorzaak/trigger het slankheidsideaal of iets tragisch in je leven: kortom ergens in je leven iets hebben waar je de grip op kwijt bent en die wil je/ moet je hervinden wil je overleven.
Anorexia is geen ziekte, anorexia is een STRATEGIE!! Een overlevingsstrategie.

Hoe verklaart die vent dan dat de 'ziekte' anorexia alleen voorkomt in landen waar het slankheidsideaal heerst e.d?? En niet in arme landen zoals Afrika? T virus is zeker nog niet overgewaaid....straks krijgen we een internationale anorexia dag....

Tsssss....ja hoor tis een virus.....not....mocht je willen.

Zo das mijn mening .

Laatst gewijzigd op 24-11-2003 om 21:33.
Oud 24-11-2003, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Tulpje6 schreef op 24-11-2003 @ 22:28:
Zo das mijn mening.
Wat is nou jouw mening...? Dat anorexia geen ziekte is?

Waarom niet? Ik zie het zeker wel als een psychische ziekte.

Anorexia komt btw, denk ik, ook voor in landen als Afrika.
Oud 24-11-2003, 21:41
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-11-2003 @ 22:31:
Wat is nou jouw mening...? Dat anorexia geen ziekte is?

Waarom niet? Ik zie het zeker wel als een psychische ziekte.

Anorexia komt btw, denk ik, ook voor in landen als Afrika.
Ja, ik vind t geen ziekte...
Tis een strategie.....Er is een trigger voor nodig van buitenaf (of binnenuit bijv. je teveel ergeren aan je onzekerheid ofzo) en dan krijg je het als je daar aanleg voor hebt (bepaald karakter/
eigenschappen).
Maar ik vind het niet te vergelijken met iets als griep of AIDS, wat lichamelijke ziektes zijn.
Ook vind ik het niet te vergelijken met dingen als autisme en down-syndroom, wat ik trouwens niet direct 'ziektes' noem.....(onder ziektes versta ik iets bacteriels of vironaals (?? hehe schrijf je dat zo?)

'Ziekte' is een woord wat er niet bij past....vind ik dan.

Bovendien, jij zegt al: PSYCHISCHE ziekte....maar die vent bedoelt volgens mij een LICHAMELIJKE ziekte....noud at is het toch niet.....okee het UIT zich lichamelijk, maar de oorzaak zit in je zieke geest. En nee, dan niet ziek in die zin van het woord, maar ik bedoel dan een geest die niet gezond denkt maar dit als enige oplossing ziet.

En ja, misschien dat anorexia al wel heel lang bestaat? Dat zou ik dan weer wel geloven omdat ik geloof dat het een strategie is (om macht over je leven te herwinnen) en strategieen kan je geest in principe in voorraad hebben liggen en ze gaan eeuwen mee :-)

Laatst gewijzigd op 24-11-2003 om 21:44.
Oud 24-11-2003, 21:59
Verwijderd
Citaat:
Tulpje6 schreef op 24-11-2003 @ 22:41:
Ja, ik vind t geen ziekte...
Tis een strategie.....Er is een trigger voor nodig van buitenaf (of binnenuit bijv. je teveel ergeren aan je onzekerheid ofzo) en dan krijg je het als je daar aanleg voor hebt (bepaald karakter/
eigenschappen).
Maar ik vind het niet te vergelijken met iets als griep of AIDS, wat lichamelijke ziektes zijn.
Ook vind ik het niet te vergelijken met dingen als autisme en down-syndroom, wat ik trouwens niet direct 'ziektes' noem.....(onder ziektes versta ik iets bacteriels of vironaals (?? hehe schrijf je dat zo?)
Griep en aids zijn lichamelijke ziektes, een es en dingen als dis, schizofrenie, in mijn ogen iig, psychische ziektes.

Citaat:
'Ziekte' is een woord wat er niet bij past....vind ik dan.
Hoe noem jij psychisch disfunctioneren dan? En dan bedoel ik niet alleen een es.
Oud 24-11-2003, 22:54
darkcarry
darkcarry is offline
2 jaar geleden had ik zelf een beginnende anorexia (bah wat een woord)
ik was toen erg veel afgevallen (ongeveer 25 kilo), maar ik was ook erg stevig, vooral mijn botten, maar ik wilde perse afvallen, omdat ik ook vaak uitgescholden voor dikzak enzo werd.
maar gelukkig kwam er iemand achter, op tijd, en hielp me heel erg.
veel praten, onopvallend werd ik "gevoerd" met snoepjes enzo.
gelukkig was het bij mij niet zo ver, dat het blijvend werd, heb het ongeveer een jaar gehad.
en gelukkig kan ik nu weer eten, zonder spijt ervan te krijgen, zonder een brok in mijn keel te hebben.

maar als ik iemand ken die het heeft, zal ik proberen mee te praten, helpen kan je eigelijk niet, de persoon moet zichzelf sterker zien te krijgen.
maar je kan de persoon wel meer zelfvertrouwen en steun geven, die die hard nodig heeft.
Oud 25-11-2003, 06:31
Arashi
Arashi is offline
@Tulpje6: heb je dat boek überhaupt wel gelezen? Oordelen over iets zonder je er ook daadwerkelijk in verdiept te hebben lijkt me ook niet helemaal .
Oud 25-11-2003, 13:58
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 24-11-2003 @ 22:41:
Ja, ik vind t geen ziekte...
Tis een strategie.....Er is een trigger voor nodig van buitenaf (of binnenuit bijv. je teveel ergeren aan je onzekerheid ofzo) en dan krijg je het als je daar aanleg voor hebt (bepaald karakter/
eigenschappen). Maar ik vind het niet te vergelijken met iets als griep of AIDS, wat lichamelijke ziektes zijn.
Ook vind ik het niet te vergelijken met dingen als autisme en down-syndroom, wat ik trouwens niet direct 'ziektes' noem.....(onder ziektes versta ik iets bacteriels of vironaals (?? hehe schrijf je dat zo?)

'Ziekte' is een woord wat er niet bij past....vind ik dan.

Bovendien, jij zegt al: PSYCHISCHE ziekte....maar die vent bedoelt volgens mij een LICHAMELIJKE ziekte....noud at is het toch niet.....okee het UIT zich lichamelijk, maar de oorzaak zit in je zieke geest. En nee, dan niet ziek in die zin van het woord, maar ik bedoel dan een geest die niet gezond denkt maar dit als enige oplossing ziet.

En ja, misschien dat anorexia al wel heel lang bestaat? Dat zou ik dan weer wel geloven omdat ik geloof dat het een strategie is (om macht over je leven te herwinnen) en strategieen kan je geest in principe in voorraad hebben liggen en ze gaan eeuwen mee :-)
Jij hebt overduidelijk dat boek dus niet gelezen. Ik snap dan ook niet dat jij durft te oordelen over de schrijver van het boek, iemand die veel onderzoek gedaan heeft naar anorexia en er dus ook veel verstand van heeft.
Een tijd geleden heeft men bewezen dat er een bepaald soort gen is, dat ervoor zorgt dat sommige mensen eerder anorexia gekrijgen dan anderen. De ziekte is dus zowel lichamelijk als geestelijk. Spit de krantenarchieven op internet er maar op na.

En zoals ik al eerder postte, bestaat anorexia inderdaad al heel lang. De eerst bekende anorexia-patient stamde uit de middeleeuwen, rond 1400. Lees het boek 'Van vastenwonder tot magerzucht' van Vandereycken maar eens, als je er werkelijk in geïnteresseerd bent.
Maar of anorexia een levensstrategie is? Dat lijkt me idioot want als je niet eet, ben je zo dood. En nee, dan vind ik niet dat je het een levensstrategie kunt noemen. Voor sommige patienten is het een manier om controle te houden over iets waar ze controle over kunnen uitoefenen. Niemand kan een persoon dwingen tot eten. En in die zin is het misschien een 'strategie' om te overleven, maar ik denk niet dat je dat lang volhoudt. Al met al is anorexia nog altijd een dodelijke ziekte.
Oud 25-11-2003, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Masquerade schreef op 25-11-2003 @ 14:58:
Maar of anorexia een levensstrategie is? Dat lijkt me idioot want als je niet eet, ben je zo dood. En nee, dan vind ik niet dat je het een levensstrategie kunt noemen.
Waarom is het dan geen levenstrategie? Het is een manier waarop iemand leeft, een plan of strategie voor iemands leven dus, oftewel een levenstrategie. Zo zie ik het iig. Of het een goede strategie is, dat is weer wat anders.
Oud 25-11-2003, 14:33
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
@ tulpje:

Citaat:
Maar de oorzaak is iets van buiten: wat je is overkomen, iets naars...of iets in jezelf waar je je machteloos en depressed over voelt zoals faalangst en onzekerheid..
Maar naar mijn inzien is het dus geen lichamelijke ziekte zoals griep ofzo, die echt in je lichaam plaatsvindt en niet in je geest.
griep krijg je ook niet zomaar.
tbc ook niet
aids ook niet

komt allemaal door factoren van buitenaf.
heel veel lichamelijke ziekten (of allemaal, met enkele waarvoor je dan nog wel aanleg moet hebben) komt de oorzaak van buitenaf. een griepvirus zit niet je hele leven al in je lichaam oid.
bovendien is het ook niet zo dat je zelf kiest om anorexia te krijgen. mensen zeggen niet van 'laat ik nu maar eens 20 kilo afvallen want dan krijg ik anorexia'. het gaat heel erg sluipend.
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 25-11-2003, 14:34
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Ja, maar ik denk niet dat ze het bewust als levensstrategie zien. Het is voor hen de juiste manier van leven, dat denken ze althans. Ik denk dat het pas werkelijk een levensstrategie is, als ze bewust zo willen leven. Maar ik denk dat de meeste mensen met anorexia, het liever niet zouden willen hebben.

Misschien heb je wel gelijk, en is het wel een levensstrategie, maar het blijft natuurlijk gewoon een levensgevaarlijke ziekte, en dat beseft Tulpje niet helemaal, geloof ik.
Ziektes krijgt men niet enkel door bacterieen of virussen, zoals zij ziektes wel ziet. Als men bijvoorbeeld een aplastische anemie heeft, wordt dat toch ook niet veroorzaakt door een virus of bacterie? Het is toch veel groter dan dat? Het is iets in je genen, je neuronen en weet ik veel hoe dat allemaal heet. Maar daarom is het toch nog wel een ziekte?

Dat iets geen virus is of bacterie, betekend niet dat het geen ziekte is.
Oud 25-11-2003, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Masquerade schreef op 25-11-2003 @ 15:34:
Maar daarom is het toch nog wel een ziekte?
Ik vind het ook zeker een ziekte, een psychische ziekte en idd misschien ook wel lichamelijk...net als veel psychische ziektes.
Oud 25-11-2003, 15:21
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
ik weet dat ik het heb, maar niemand kan mij helpen....

een vriendin die het weet, is er zelf achter gekomen, die blijft maar zeggen van, eet nou dit, en dan zeg ik van nee dat wil ik niet. dan snapt ze niet waarom ik dit niet kan. en volgens mij mensen die het niet hebben gehad of mensen die er niet mee in contact mee zijn gekomen via vrienden die het hebben, kunnen het ook niet echt snappen. want ik hoor heel erg vaak dat ze zeggen van, je kunt toch een keer wat eten enzo...

__________________
hm hm
Oud 25-11-2003, 15:25
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
miss-suus schreef op 25-11-2003 @ 16:21:
ik weet dat ik het heb, maar niemand kan mij helpen....
Als je weet wat het probleem is, doe er dan wat aan,
en blijf niet zitten met het ikvoelmeohzorotgevoel.
Hard gezegd misschien, maar je weet kennelijk prima
dat niemand jou kan helpen, behalve jijzelf.

Hulp van buitenaf kan een goed helpen,
maar het grootste deel moet jij doen.

Dat mensen het niet snappen is niet iets wat je ze kwalijk
kan/moet nemen denk ik... Voor mensen die er geen ervaring
mee hebben ís het ook gewoon hartstikke onbegrijpelijk...
__________________
Drie.
Oud 25-11-2003, 15:27
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
miss-suus schreef op 25-11-2003 @ 16:21:
ik weet dat ik het heb, maar niemand kan mij helpen....

een vriendin die het weet, is er zelf achter gekomen, die blijft maar zeggen van, eet nou dit, en dan zeg ik van nee dat wil ik niet. dan snapt ze niet waarom ik dit niet kan. en volgens mij mensen die het niet hebben gehad of mensen die er niet mee in contact mee zijn gekomen via vrienden die het hebben, kunnen het ook niet echt snappen. want ik hoor heel erg vaak dat ze zeggen van, je kunt toch een keer wat eten enzo...

ik denk idd dat ik niet kan weten hoe het het voelt omdat ik het zelf niet heb meegemaakt. ik zou er ook de disipline niet voor kunnen hebben niet te eten.
ik weet niet hoe jij je eronder voelt, hoewel ik me wel een voorstelling van kan maken. Bovendien is het toch per individu anders hoe hij/zij zich onder de ziekte voelt (sorry tulpje, ik wil het toch zeker wél een ziekte noemen).
sterkte meissie!!!!!!
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 25-11-2003, 15:28
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Quiana schreef op 25-11-2003 @ 16:25:


Dat mensen het niet snappen is niet iets wat je ze kwalijk
kan/moet nemen denk ik... Voor mensen die er geen ervaring
mee hebben ís het ook gewoon hartstikke onbegrijpelijk...
ik denk ook niet dat ze dat doet.
ze geeft zelf al aan dat dat onmogelijk is
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 25-11-2003, 16:38
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
[QUOTE]Quiana schreef op 25-11-2003 @ 16:25:
[B]Als je weet wat het probleem is, doe er dan wat aan,
en blijf niet zitten met het ikvoelmeohzorotgevoel.
Hard gezegd misschien, maar je weet kennelijk prima
dat niemand jou kan helpen, behalve jijzelf.

Hulp van buitenaf kan een goed helpen,
maar het grootste deel moet jij doen.

kheb het aangekaart op school vorig jaar, ik moest naar de ggd, en het hielp me niks, het maakte me alleen maar meer kapot.. ze ze zeurden alleeen maar over me familie, het enige wat ze deden was een schema invullen wat ik gedaan heb die week. ze vroegen dingen over me vader omdat ik daar geen contact mee heb..... ik vond dit maar niks, en dan zegt ze ook nog tegen me dat ze niet weet hoe ze kon helpen, nou dan ga ik r niet meer heen als ze me toch niet kan helpen, en ik me alleen maar rot vel om daar te komen.


kheb het in een kleine stap proberen uitteleggen
__________________
hm hm
Oud 25-11-2003, 16:40
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
[
Dat mensen het niet snappen is niet iets wat je ze kwalijk
kan/moet nemen denk ik... Voor mensen die er geen ervaring
mee hebben ís het ook gewoon hartstikke onbegrijpelijk... [/B][/QUOTE]

ik wil wel dat het uidelijk is dat ik ze het ook niet kwalijk neem
__________________
hm hm
Oud 25-11-2003, 16:41
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
sterkte meissie!!!!!! [/B][/QUO

heel erg bedankt
__________________
hm hm
Oud 25-11-2003, 16:42
Verwijderd
Citaat:
miss-suus schreef op 25-11-2003 @ 17:38:
kheb het aangekaart op school vorig jaar, ik moest naar de ggd, en het hielp me niks, het maakte me alleen maar meer kapot.. ze ze zeurden alleeen maar over me familie, het enige wat ze deden was een schema invullen wat ik gedaan heb die week. ze vroegen dingen over me vader omdat ik daar geen contact mee heb..... ik vond dit maar niks, en dan zegt ze ook nog tegen me dat ze niet weet hoe ze kon helpen, nou dan ga ik r niet meer heen als ze me toch niet kan helpen, en ik me alleen maar rot vel om daar te komen.
Ik denk dat het belangrijk is dat je iemand hebt die er ervaring mee heeft en iemand waarmee het klikt en dat deed het met deze kennelijk niet. En ook een vorm van hulp die bij jou aanslaat, bij de één is dat praten, bij de ander is dat tekenen of schilderen of muziek maken of toneelspelen. Kwestie van uitzoeken van wie en wat het beste bij jou past.
Oud 25-11-2003, 16:47
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
miss-suus schreef op 25-11-2003 @ 17:40:
ik wil wel dat het uidelijk is dat ik ze het ook niet kwalijk neem
Ik bedoelde ook niet dat je dat deed, wel dat je dat niet kan/mag (imho) doen, voor het geval je dat wel doet/neiging hebt om te doen.

Verder sluit ik me bij Leonoor aan.
__________________
Drie.
Oud 25-11-2003, 17:51
miss-suus
Avatar van miss-suus
miss-suus is offline
__________________
hm hm
Oud 26-11-2003, 11:04
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Quiana schreef op 25-11-2003 @ 16:25:

Dat mensen het niet snappen is niet iets wat je ze kwalijk
kan/moet nemen denk ik... Voor mensen die er geen ervaring
mee hebben ís het ook gewoon hartstikke onbegrijpelijk...
Dit klinkt weer zo generaliserend.
Kun je er niet "sommige mensen" van maken?
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Oud 26-11-2003, 12:44
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
2 meisjes die ik ken (niet goede vriendinnen, maar ik ken ze wel een beetje) hebben het...

Een meisje is er nu vanaf en volgens mij gaat het nu goed met haar...

Een meisje die nu bij me op school zit en die ik iets beter ken, heeft het nog steeds en is dit hele schooljaar niet meer op school gekomen...Toen ik het hoorde, heb ik haar een kaartje gestuurd...

Ik denk ook dat het zeker wel een psychische ziekte is, ik heb er laatst een programma over gezien en daarin kwam een meisje van 14 aan het woord die het heeft gehad en hoe zij erover sprak, denk ik dat het wel degelijk een ziekte is...
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Oud 26-11-2003, 13:20
Sandpaper Tears
Avatar van Sandpaper Tears
Sandpaper Tears is offline
Ik wil nog even wat zeggen over die sites..
Het is natuurlijk waar dat je anorexia niet kunt 'leren' ofzo (en WIE wil dat in goedsnaam?!) maar de ziekte wordt er genormaliseerd. Als iemand die erg onzeker of depressief is dat soort dingen leest, en bewondering krijgt voor hoe """"""sterk""""""" die mensen zijn doordat ze eten kunnen laten staan, kan de ziekte er langzaam insluipen..

Dat is bij mij ook een beetje zo, ik snoepte altijd nogal veel, maar bleef wel slank. Toen mijn vriend het uitmaakte werd ik depressief en ging ik op mijn gewicht letten, gewoon om ergens mijn aandacht op te kunnen richten, en begon met het vreetbuien-braken patroon.
Ik kwam er op de een of andere manier achter dat er van die sites bestonden, was nieuwsgierig en ging kijken. En was geschokt, natuurlijk. Maar ondertussen bleef ik wel naar die sites gaan, en had bewondering voor mensen de wilskracht hadden om te stoppen met eten. Ik haatte mezelf zo erg om die vreetbuien, en besloot om """net zo sterk""" te zijn als die mensen.
Van het een kwam het ander, en ik heb een jaar van mijn leven verspild aan afvallen afvallen afvallen. Ga geen gewichten noemen (werkt ERG triggerend voor mij, als iemand bijv 27 kilo weegt ben ik verschrikkelijk jaloers), maar ik woog veel te weinig.
Nu ben ik 4 maanden in therapie, en het gaat al veel beter, al een redelijk gewicht (wat ik alleen moeilijk kan accepteren) en eten gaat ook wel, al val ik vaak nog terug.

Nouja, lekker interessant, maar ik wil even zeggen tegen de mensen hier die een eetstoornis hebben:
Doe er alsjeblieft wat aan, ga naar de huisarts, want ook al gaat het weer even goed, het lukt vrijwel nooit om er zelf vanaf te komen. HET IS HET NIET WAARD!! Maak voor je zelf eens een lijstje met voor- en nadelen van je eetstoornis, en vraag jezelf af hoe je leven er over 5 jaar uit ziet als je er niks aan hebt gedaan (of ben je dan al dood?)--> therapie opdrachtje
Van een eetstoornis afkomen is moeilijk, maar het is ZEKER de moeite waard, ik ben zoveel gelukkiger nu
__________________
"Father...yes son...I want to kill you//Mother...I want to...@#$%#^****%!!!!!"
Oud 26-11-2003, 13:26
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
Sandpaper Tears schreef op 26-11-2003 @ 14:20:
al een redelijk gewicht (wat ik alleen moeilijk kan accepteren)
Dat hoor je vaak, dat je helemaal niet aan wil komen...

Verder een mooi en dapper stukje!
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Oud 26-11-2003, 13:34
Sandpaper Tears
Avatar van Sandpaper Tears
Sandpaper Tears is offline
Citaat:
CoveredEyes schreef op 26-11-2003 @ 14:26:
Dat hoor je vaak, dat je helemaal niet aan wil komen...

Verder een mooi en dapper stukje!
Dankje
__________________
"Father...yes son...I want to kill you//Mother...I want to...@#$%#^****%!!!!!"
Oud 26-11-2003, 13:43
Verwijderd
Citaat:
CoveredEyes schreef op 26-11-2003 @ 14:26:
Dat hoor je vaak, dat je helemaal niet aan wil komen...
Dat is toch ook een 'kenmerk' van anorexia...?
Oud 26-11-2003, 14:14
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-11-2003 @ 14:43:
Dat is toch ook een 'kenmerk' van anorexia...?
Ow, dat weet ik niet, kan maar zo, maar een meisje in een tv-programma erover zei het ook al...

@Sandpaper Tears, you're welcome
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Oud 26-11-2003, 16:56
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
vanavond op sbs 6 komt er geloof ik iets over een meisje dat haar lippen dichtnaait om niet te hoeven eten.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Oud 26-11-2003, 17:51
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
moenbase schreef op 26-11-2003 @ 17:56:
vanavond op sbs 6 komt er geloof ik iets over een meisje dat haar lippen dichtnaait om niet te hoeven eten.
*kijkt direct in de gids*

Om 22.00 komt Ton erop en daar komt inderdaad een vrouw aan het woord met eetproblemen...(ook 2 andere vrouwen; een wordt geterrorisseerd door haar stiefmoeder en de andere vrouw is 20 jaar seksueel misbruikt door haar vader...
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Oud 26-11-2003, 19:29
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
die idd, 'k zag het in de sp!ts staan, vandaar.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Oud 26-11-2003, 20:02
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
moenbase schreef op 26-11-2003 @ 20:29:
die idd, 'k zag het in de sp!ts staan, vandaar.
Lijkt me wel interessant...Ik ga wel ff kijken...
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Oud 27-11-2003, 04:54
Arashi
Arashi is offline
Hoe was het programma?
Oud 27-11-2003, 09:20
Sandpaper Tears
Avatar van Sandpaper Tears
Sandpaper Tears is offline
Citaat:
Arashi schreef op 27-11-2003 @ 05:54:
Hoe was het programma?
Ik vond het best wel schokkend.. Ze gingen gewoon met een camera staan filmen terwijl zij een vreetbui had! Maar ja, dat is waarschijnlijk ook de bedoeling geweest, laten zien hoe het echt is.
Al viel het me wel op dat ze niet echt veel at voor een vreetbui, en dat ze niet ging braken (terwijl haar tanden me toch aardig aangetast leken) Nou ja, logisch eigenlijk met zo'n camera onder je neus..
__________________
"Father...yes son...I want to kill you//Mother...I want to...@#$%#^****%!!!!!"
Oud 27-11-2003, 10:13
Sandpaper Tears
Avatar van Sandpaper Tears
Sandpaper Tears is offline
Jezus dit is een reactie van Claudia zelf over de opnamen:
(van www.sabn.nl

'Op 1 april (helaas geen grap) kwamen ze rond 12.30 uur met vier mensen, waaronder een cameraman en geluidsman. Verder Ton zelf en één van de meisjes waar ik een gesprek mee heb gehad. Van tevoren was ik nog gebeld met het verzoek om mijn hele serre vol te hangen met plaatjes over eetstoornissen.

De opnames begonnen in de serre. Ik moest een aantal kleren waar ik uitgegroeid was passen. Daarna vroeg Ton waarom ik al die plaatjes aan de muur had hangen.
Ik zei: ‘omdat dat van jullie moest.’
Fout antwoord! De opnames moesten opnieuw en er werd me voorgekauwd dat ik moest zeggen dat ik die plaatjes mooi vond.

Vervolgens begon Ton vragen te stellen over pillen slikken. Hij bleef net zo lang doorvragen tot ik het antwoord gaf wat hij wilde horen. Maar gelukkig gaan ze dat toch niet uitzenden.

Daarna gingen we boodschappen doen, waarbij ik “vreetbuivoedsel” moest kopen. Ik pakte wat ik normaal at tijdens een vreetbui. Maar nee, dit was niet goed. Ik moest meer eten pakken. Dit wilde ik niet. Het moest toch, want dan leek het ‘echter’. Ik antwoordde: ‘Dit is echt! Alsof een peperkoek, een zak eierkoeken, een pak twix en zalmslaatje geen vreetbui is?’
Later kwam ik hierop terug en kreeg als reactie: op tv moeten we het wel een beetje aandikken.

Thuis van boodschappen doen, hielden we even een pauze. Daarna moest ik een vreetbui houden. Niet echt. De afspraak was dat ik van één soort voedsel twee hapjes hoefde te nemen. Maar opeens veranderden ze de afspraak. Ik moest van alles twee hapjes nemen! Hiervan raakte ik helemaal in paniek. Ik zei dat ik het niet deed. Waarop Ton antwoordde: ‘Stel je niet aan Claudia! Van die paar hapjes word je niet dik.’
Ik durfde verder niets meer te zeggen. Het liefst had ik iedereen weggestuurd. Maar ja, dat kon ik ook niet maken, want de tv-ploeg kwam helemaal uit Amsterdam.

Ik ging alvast naar boven en de ploeg bleef beneden om te overleggen. Toen kwamen ze met het idee dat ik van alles wat moest nemen, maar het niet door hoefde te slikken. Ik mocht het in een zakje spugen. Oké dan maar.

Daarna begon hij vragen te stellen over seks, waarbij hij me gewoon belachelijk maakte. Maar er werd beloofd niet alles uit te zenden. Daarna gingen we naar het zwembad en nog wat drinken in een cafeetje. Om 21.00 uur was deze dag eindelijk voorbij.'
__________________
"Father...yes son...I want to kill you//Mother...I want to...@#$%#^****%!!!!!"
Oud 27-11-2003, 10:22
Verwijderd
Dit is echt in en in triest...........
Oud 27-11-2003, 11:21
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Sandpaper Tears schreef op 27-11-2003 @ 11:13:
Jezus dit is een reactie van Claudia zelf over de opnamen:
(van www.sabn.nl

'Op 1 april (helaas geen grap) kwamen ze rond 12.30 uur met vier mensen, waaronder een cameraman en geluidsman. Verder Ton zelf en één van de meisjes waar ik een gesprek mee heb gehad. Van tevoren was ik nog gebeld met het verzoek om mijn hele serre vol te hangen met plaatjes over eetstoornissen.

De opnames begonnen in de serre. Ik moest een aantal kleren waar ik uitgegroeid was passen. Daarna vroeg Ton waarom ik al die plaatjes aan de muur had hangen.
Ik zei: ‘omdat dat van jullie moest.’
Fout antwoord! De opnames moesten opnieuw en er werd me voorgekauwd dat ik moest zeggen dat ik die plaatjes mooi vond.

Vervolgens begon Ton vragen te stellen over pillen slikken. Hij bleef net zo lang doorvragen tot ik het antwoord gaf wat hij wilde horen. Maar gelukkig gaan ze dat toch niet uitzenden.

Daarna gingen we boodschappen doen, waarbij ik “vreetbuivoedsel” moest kopen. Ik pakte wat ik normaal at tijdens een vreetbui. Maar nee, dit was niet goed. Ik moest meer eten pakken. Dit wilde ik niet. Het moest toch, want dan leek het ‘echter’. Ik antwoordde: ‘Dit is echt! Alsof een peperkoek, een zak eierkoeken, een pak twix en zalmslaatje geen vreetbui is?’
Later kwam ik hierop terug en kreeg als reactie: op tv moeten we het wel een beetje aandikken.

Thuis van boodschappen doen, hielden we even een pauze. Daarna moest ik een vreetbui houden. Niet echt. De afspraak was dat ik van één soort voedsel twee hapjes hoefde te nemen. Maar opeens veranderden ze de afspraak. Ik moest van alles twee hapjes nemen! Hiervan raakte ik helemaal in paniek. Ik zei dat ik het niet deed. Waarop Ton antwoordde: ‘Stel je niet aan Claudia! Van die paar hapjes word je niet dik.’
Ik durfde verder niets meer te zeggen. Het liefst had ik iedereen weggestuurd. Maar ja, dat kon ik ook niet maken, want de tv-ploeg kwam helemaal uit Amsterdam.

Ik ging alvast naar boven en de ploeg bleef beneden om te overleggen. Toen kwamen ze met het idee dat ik van alles wat moest nemen, maar het niet door hoefde te slikken. Ik mocht het in een zakje spugen. Oké dan maar.

Daarna begon hij vragen te stellen over seks, waarbij hij me gewoon belachelijk maakte. Maar er werd beloofd niet alles uit te zenden. Daarna gingen we naar het zwembad en nog wat drinken in een cafeetje. Om 21.00 uur was deze dag eindelijk voorbij.'
Jezus, ik hoop maar dat het niet waar is wat er op die site staat....dat dit ook een media-opdikking is maar dan voor het internet....anders is het wel heeeeeel erg fout wat er gebeurt
Oud 27-11-2003, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Tulpje6 schreef op 27-11-2003 @ 12:21:
Jezus, ik hoop maar dat het niet waar is wat er op die site staat....dat dit ook een media-opdikking is maar dan voor het internet....anders is het wel heeeeeel erg fout wat er gebeurt
Helaas als er geld te verdienen valt met andermans ellende ( blijkt ook dat er dus wel mensen zijn die dat graag willen zien ) zal men het niet nalaten
Oud 27-11-2003, 13:13
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
waar staat dat stukje dan op sabn.nl?
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Oud 27-11-2003, 14:50
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Moet ik dit geloven?
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Oud 27-11-2003, 15:34
Arashi
Arashi is offline
Citaat:
moenbase schreef op 27-11-2003 @ 14:13:
waar staat dat stukje dan op sabn.nl?
Home > 'Neem nu een abonnement op Antenne' > inzage/downloaden. Op de prikborden (blauw/AN) staat er ook iets over geloof ik.
Oud 27-11-2003, 15:45
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
ik ken een meisje dat anorexia heeft (gehad?) Volgens mij is ze er nu weer boven op. Ik kende haar niet echt goed maar een aantal vriendinnen van haar wel. Die hebben da meisje helemaal laten vallen omdat ze lullig zou zijn. Ik denk eigenlijk dat de reden van haar anorexia juist is dat ze thuis problemen had en dat ze haar reacities niet in de hand had daardoor. Ik zou mijn vrienden zo nooit laten vallen als een van hun het had

zelf heb ik ook ooit gedacht om geen eten meer binnen te houden, nu ook ooit maar ik durf dat gewoon niet. Ik kan ook niet minderen dus eigenlijk wel handig, het is namenlijk heel slecht. Dat merk ik ook als ik naar dat ene meisje kijk, echt niet gezond.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 27-11-2003, 15:59
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Sandpaper Tears schreef op 27-11-2003 @ 11:13:
Jezus dit is een reactie van Claudia zelf over de opnamen:
(van www.sabn.nl
Lang leve de televisie
Nu is SBS6 wel bekend om zijn smakeloze programma's, maar ze maken het zo wel heel bont! Ik heb een hele tijd geleden eens dat programma van Ton gezien, en het stelt echt weinig voor. Wat een vreselijke man is dat! En dat blijkt ook wel.

Serieuze televisiemakers zullen zich nooit zo gedragen. Wat achterlijk zeg!
Oud 28-11-2003, 10:56
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
door claudia - woensdag 26 november 2003 om 14:27.®
Ik ga even reageren op jullie mailtjes.
Het wordt geen sensatieprogramma! Dat was wel zijn bedoeling, maar ik heb alles gedaan om dat tegen te houden.

En ja, ik zei in de 1e instantie niet mee te willen doen, maar ze zeiden het zoan kun je er anderen mee helpen ,blabla enz.
Nou en als het maar 1 iemand tegen kan houden zo ver te gaan is dat het wel waard.

Ton heeft veel wat ik eruit wilde eruit gehaald.Alleen die plaatjes in de serre dan.
De band heb ik wel mogen zien, maar wilde dat niet en heb hem bij de begeleidster van de nazorg laten bezorgen.

Liefs Claudia




<heb alleen geen idee hoe dit mensen zou kunnen helpen>
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa
e-hazeleger
12 18-05-2011 17:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.