Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2003, 09:20
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Vroeg me het volgende af (in de hoop overigens dat ik t goed begrepen heb ):

Als je je sneller voortbeweegt dan een stilstaand persoon "reis je als t ware door de tijd" (al is het miniem). Dus als ik in de trein van Amsterdam naar Maastricht zit, doe ik er voor iemand die op de grond stilstaat en t fenomeen bekijkt er tweeeneenhalf uur over, maar voor mij (en nu overdrijf ik sterk) duurde het eigenlijk twee uur.
Hoewel ik in Maastricht aankom op dezelfde tijd als dat diegene die stilstond zou verwachten, heb ik zelf minder tijdsverloop ervaren.

Betekent dit uiteindelijk dat iemand die veel reist, zijn/haar biologische klok achterloopt op iemand die altijd stil staat?
Dus als iemand die altijd stil staat een biologische klok heeft van 22 jaar, heeft iemand die altijd reist een biologische klok van 20 jaar (nogmaals, ik overdrijf flink; maar dit maakt het wat makkelijker)?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2003, 09:27
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Het probleem is dat je te sterk overdrijft. Dergelijke dingen gaan pas echt spelen bij hele hoge snelheden, aangezien 120km/u slechts een hele kleine fractie van de lichtsnelheid is. Als jij je hele leven in dezelfde plek zou blijven en ik zou de wereld rondreizen, zou het verschil t.o.v. het effect van een sigaret nog steeds te verwaarlozen zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 09:29
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Chimera schreef op 27-11-2003 @ 10:27:
Het probleem is dat je te sterk overdrijft. Dergelijke dingen gaan pas echt spelen bij hele hoge snelheden, aangezien 120km/u slechts een hele kleine fractie van de lichtsnelheid is. Als jij je hele leven in dezelfde plek zou blijven en ik zou de wereld rondreizen, zou het verschil t.o.v. het effect van een sigaret nog steeds te verwaarlozen zijn.
t ging niet om de mate van overdrijving, maar t feit dat er verschil is.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 10:49
Kadaver
Kadaver is offline
Dit fenomeen staat ook wel bekend als Einstein's tweelingsparadox. Ik zal in mijn volgende post hier wat over uitleggen als daar behoefte aan is
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 11:01
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
graag.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 11:05
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Gatara schreef op 27-11-2003 @ 10:29:
t ging niet om de mate van overdrijving, maar t feit dat er verschil is.
Ik geef toch een antwoord ofniet?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 11:36
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
JA, iemand die veel in de ruimte reist (astronauten) heeft een biologische klok die iets langzamer gaat...dat meen ik mij iig te herinneren van een verhaal op de middelbare school
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 22:11
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Gatara schreef op 27-11-2003 @ 10:20:
Vroeg me het volgende af (in de hoop overigens dat ik t goed begrepen heb ):

.Als je je sneller voortbeweegt dan een stilstaand persoon "reis je als t ware door de tijd" (al is het miniem). Dus als ik in de trein van Amsterdam naar Maastricht zit, doe ik er voor iemand die op de grond stilstaat en t fenomeen bekijkt er tweeeneenhalf uur over, maar voor mij (en nu overdrijf ik sterk) duurde het eigenlijk twee uur.
Hoewel ik in Maastricht aankom op dezelfde tijd als dat diegene die stilstond zou verwachten, heb ik zelf minder tijdsverloop ervaren

Betekent dit uiteindelijk dat iemand die veel reist, zijn/haar biologische klok achterloopt op iemand die altijd stil staat?
Dus als iemand die altijd stil staat een biologische klok heeft van 22 jaar, heeft iemand die altijd reist een biologische klok van 20 jaar (nogmaals, ik overdrijf flink; maar dit maakt het wat makkelijker)?
Als je beweegt reis je niet door de tijd, jou tijd loopt alleen langzamer dan voor iemand op een voorwerp dat ten opzichte van jou in rust is. De tijd in de buurt van een zwaartekrachts veld loopt ook langzamer, en de tijd in een vliegtuig dat naar het oosten vliegt, loopt langzamer dan de tijd in een vliegtuig wat naar het westen vliegt.
Je hebt gelijk wat betreft die biologische klok, maar het effect hiervan kan je niet merken.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.