Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2003, 23:44
CD-R
Avatar van CD-R
CD-R is offline
helpt bidden daadwerkelijk of is het puur en alleen een placebo effect?
maakt mij niet uit uit waar voor of tegen het helpt, ik ben eigenlijk gewoon benieuwd naar de mening van andere mensen over bidden
__________________
[img]http://www.clicksmilies.com/s1106/aktion/action-smiley-015.gif[/img]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2003, 23:58
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
CD-R schreef op 13-08-2003 @ 00:44:
helpt bidden daadwerkelijk of is het puur en alleen een placebo effect?
maakt mij niet uit uit waar voor of tegen het helpt, ik ben eigenlijk gewoon benieuwd naar de mening van andere mensen over bidden
god bepaald toch hoe alles loopt??
dan is t echt zo van dat hij bepaald heeft dat iets gaat gebeuren, en dan gaat iemand bidden omdat ie dat niet wil
komt op mij een beetje over zo van,
aaaaaaaaaaaaah toe nou god aaaaaaaaaaaaaah kan t pleasepleaseplease anders ??? aaaaaaah?? aaaaaaaaaaah?? toe nou, kom nou asjeblieieieieieieieieft???

kortom: niet zo zeuren zeg

en verder helpt t nix, als t lot bestaat doe je er nix aan, als toeval bestaat helpt t ook niet
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 00:04
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
god bestaat al niet dus hoezo zou bidden dan helpen
__________________
Think you know me?, better think again...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 08:28
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Mensen schijnen van alles te voelen tijdens het bidden, maar volgens mij is dat alleen iets psychisch, een placebo dus. Ik kan op zich wel begrijpen dat mensen dat gevoel graag hebben, ik heb niks tegen op bidden.

En little Nemo, tijdens het bidden is het toch vooral danken voor de dingen die je hebt?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 08:54
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
lovetear schreef op 13-08-2003 @ 09:28:

En little Nemo, tijdens het bidden is het toch vooral danken voor de dingen die je hebt?
dat kan idd ook een rede zijn, maar hoe zou dat dan kunnen helpen??
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 10:42
Verwijderd
Het is meer een soort morele steun. Ik geloof niet dat God echt als een soort grote poppenspeler er voor zorgt dat zaken gaan zoals jij wilt, maar je kan wel veel steun uit Hem putten.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 10:56
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
bidden:liefde oproepen.

definitie liefde:zelfopoffering sadomasooochisme.

ja door bidden zorg je dat je alle pakken slaag extra in je leven kan verduren.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 11:09
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
little nemo schreef op 13-08-2003 @ 09:54:
dat kan idd ook een rede zijn, maar hoe zou dat dan kunnen helpen??
Misschien een bepaalde rust die je dan krijgt, dat je je minder schuldig voelt omdat je meer hebt dan een ander of zoiets. Het gaat volgens mij vooral om het contact met god dat je dan hebt, dat geeft sowieso al steun aan veel mensen.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 11:17
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
lovetear schreef op 13-08-2003 @ 12:09:
Misschien een bepaalde rust die je dan krijgt, dat je je minder schuldig voelt omdat je meer hebt dan een ander of zoiets. Het gaat volgens mij vooral om het contact met god dat je dan hebt, dat geeft sowieso al steun aan veel mensen.
gemarteld worden vind ik niet echt steun.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 12:41
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 13-08-2003 @ 12:17:
gemarteld worden vind ik niet echt steun.
Zou je dat wat meer uit willen leggen? Ik begrijp niet goed wat je bedoelt...
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 13:13
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
lovetear schreef op 13-08-2003 @ 12:09:
Misschien een bepaalde rust die je dan krijgt, dat je je minder schuldig voelt omdat je meer hebt dan een ander of zoiets. Het gaat volgens mij vooral om het contact met god dat je dan hebt, dat geeft sowieso al steun aan veel mensen.
dus het is gewoon een mooie manier om jezelf iets wijs te maken; een placebo dus
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 15:15
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
bidden helpt alleen als je in God gelooft.

Ikzelf zit in de twijfelfase... qua geloof enz..de ene keer gloof ik meer als de andere keer..toch heb ik wel elke keer het gevoel als ik nog bid..dat ik gewoon tegen een muur aan lul.
Kep al vanaf kleins af aan gebeden om iets..belangrijks echt niet zomaar iets ofzo...maar er is nooit naar geluisterd
En der gebeure zowveel dingen...waarvan je denkt ..okeej nou weet ik het zeker: ER IS GEEN GOD..
Dus jah bidden?denk nie eg dattut nut heb..maja iz persoonlijk denk ik
__________________
***GELOOF IN JE DROMEN***
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 19:19
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
little nemo schreef op 13-08-2003 @ 14:13:
dus het is gewoon een mooie manier om jezelf iets wijs te maken; een placebo dus
Ja, maar niet alleen maar gezeur.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 22:04
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
lovetear schreef op 13-08-2003 @ 13:41:
Zou je dat wat meer uit willen leggen? Ik begrijp niet goed wat je bedoelt...
god tuchtigt zwaar
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 15:22
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
als jij je rust er in vind, en als het oplucht voor je doe het dan, maar als je voor de rest niet in God gelooft doe het dan niet...
__________________
***GELOOF IN JE DROMEN***
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 17:01
Verwijderd
Elke religie met zijn bijbehorende personificatie in een god of goden is überhaupt een grote placebo, maar hij schijnt op sommige punten te werken. Alleen de bijverschijnselen zijn nogal naar.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 20:14
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Kenny, zou je alsjeblieft uit willen leggen wat je nou echt bedoelt? Je verwart me een beetje moet ik zeggen. Vertel je ons nou dat bidden marteling is ofzo?

Ik geloof niet in het christendom en dus niet in bidden. Maar stel nou dat ik wel elke zondag in de kerk de longen uit mijn lijf zong. Stel nou dat er een God bestaat zoals die waar de christenen in geloven. Waarom zou hij naar een snotterend, klein, machteloos en zondig mens luisteren en zich zijn wil laten opleggen? Nee, ik pas. Als er een dergelijke god bestaat heeft hij waarschijnlijk geen interesse.

Ik geloof wel dat je bepaalde positieve krachten op kunt roepen, al is het maar omdat je er zelf in gelooft. Op dat moment kan een vorm van bidden waarschijnlijk wel helpen aan je positieve instelling en dus aan het verloop van zaken waar jij invloed op hebt.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 20:48
Liz Lizzy
Liz Lizzy is offline
Jaaaaa!!!!!!1 Bidden helpt. Ik ben christen, en ik kan niet leven zonder gebed. Bidden is met God praten.. Hij is voor mij een Vriend (en zoals je met een 'gewone' vriend praat), praat je ook met God dmv gebed!!!

Ik vind het ook heel erg (en nee, dat is niet jullie eigen schuld) dat zooo weinig jongeren God kennen en hun leven aan Hem geven. Maarja, dat komt misschien wel omdat jullie nooit iets van hem hebben gehoord. Als je wilt, reageer!!!!

Laatst gewijzigd op 14-08-2003 om 20:50.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-08-2003, 20:57
*Burning water*
*Burning water* is offline
Tuurlijk, bidden helpt om je gedachten te ordenen in zekere zin, ook al is het soms onduidelijk of daar een God aan te pas komt, of dat het puur door je eigen gedachten komt dat je oplossingen ziet of ervaart dat je wordt gesteund ergens in.
Danken helpt net zo goed - het is goed om je te richten op de dingen die goed zijn gegaan en daar blij mee te zijn.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 21:55
ranonkel
ranonkel is offline
Natuurlijk helpt bidden...als je denkt dat het niet werkt,heb je het misschien nooit geprobeerd.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 14-08-2003 @ 21:14:

Ik geloof niet in het christendom en dus niet in bidden. Maar stel nou dat ik wel elke zondag in de kerk de longen uit mijn lijf zong. Stel nou dat er een God bestaat zoals die waar de christenen in geloven. Waarom zou hij naar een snotterend, klein, machteloos en zondig mens luisteren en zich zijn wil laten opleggen? Nee, ik pas. Als er een dergelijke god bestaat heeft hij waarschijnlijk geen interesse.

Ik geloof wel dat je bepaalde positieve krachten op kunt roepen, al is het maar omdat je er zelf in gelooft. Op dat moment kan een vorm van bidden waarschijnlijk wel helpen aan je positieve instelling en dus aan het verloop van zaken waar jij invloed op hebt.
Je moet bidden ook niet zien als een manier om bepaalde zaken gedaan te krijgen, zo zie ik God iig niet. Je kan Hem meer als een steun gebruiken, een luisterend oor.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 23:57
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 14-08-2003 @ 23:00:
Je moet bidden ook niet zien als een manier om bepaalde zaken gedaan te krijgen, zo zie ik God iig niet. Je kan Hem meer als een steun gebruiken, een luisterend oor.
!! Een linkse Christen! Een noviteit, neen, rariteit! Ik ga je bestuderen!

__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 10:20
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 15-08-2003 @ 00:57:
!! Een linkse Christen! Een noviteit, neen, rariteit! Ik ga je bestuderen!

...er zijn heel veel linkse christen hoor, t gaat ook goed samen met het (oa) door het christendom gepropageerde naastenliefde

de meeste christenen die ik ken zijn links
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 11:13
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 15-08-2003 @ 00:42:
Maar daar is het bidden juist wel voor, om iets gedaan te krijgen. Een luisterend oor kun je namelijk ook van genoeg andere mensen krijgen.
Het ligt eraan wat je gedaan wil krijgen....
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 12:01
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 15-08-2003 @ 12:56:
Sommige gelovigen hopen dat God een heleboel voor ze doet.
Dat doet Hij ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2003, 12:12
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 14-08-2003 @ 21:14:

Waarom zou hij naar een snotterend, klein, machteloos en zondig mens luisteren

omdat Hij van je houdt

Romeinen 8:34 Wie zou ons kunnen veroordelen? Christus Jezus is immers voor ons gestorven! Wat nog belangrijker is: Hij is uit de dood teruggekomen en zit aan de rechterhand van God, waar Hij onze belangen behartigt. 35 Wat kan ons ooit van de liefde van Christus scheiden? Onderdrukking? Nood? Vervolging? Honger? Ontbering? Gevaar? De dood? 38 Ik ben ervan overtuigd dat niets ons kan scheiden van Gods liefde, die in Christus tot uiting komt. De dood niet, het leven niet, engelen niet, regeringen niet, de dingen van vandaag niet, de dingen van morgen niet. Nee, er is geen enkele kracht die dat kan.

en, als je je slecht voelt:
1 Corinthe 1:27 Nee, God heeft juist wat voor de wereld dwaas is, uitgekozen om hen die zichzelf zo wijs vinden, terecht te wijzen. Hij heeft de zwakken van de wereld uitgekozen om de sterken te beschamen. 28 God heeft het onaanzienlijke en verachtelijke van de wereld uitgekozen. Dat gebruikt Hij om wat in de wereld belangrijk is, buitenspel te zetten.

14 (Maar Jezus, de Zoon van God, is onze grote hogepriester, Die naar de hemel is gegaan om ons te helpen; daarom moeten wij geen ogenblik aan Hem twijfelen. 15 (
Deze hogepriester begrijpt onze zwakheden, omdat Hij dezelfde verleidingen heeft gekend als wij; maar Hij heeft er geen ogenblik aan toegegeven; Hij heeft nooit gezondigd.
16 Laten wij daarom vrijmoedig naar de troon van God gaan om van Hem genade te ontvangen; om hulp te krijgen, juist in die ogenblikken dat wij het moeilijk hebben.


en zich zijn wil laten opleggen? Nee, ik pas. Als er een dergelijke god bestaat heeft hij waarschijnlijk geen interesse.


Je legt hem zijn wil niet op maar:
Romeinen 8:32 Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken?

Hij wil het zelf maar wel in de naam van Jezus! En alleen de dingen waarvan God weet dat ze goed voor je zijn.
Zelf ben ik ook kwaad geweest en dacht ik: waarom doet Hij het nou niet? Maar je komt er altijd (misschien jaren later) achter wat de reden is geweest.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 12:15
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
lovetear schreef op 13-08-2003 @ 09:28:
Mensen schijnen van alles te voelen tijdens het bidden, maar volgens mij is dat alleen iets psychisch, een placebo dus.
gaaf placebo effect dan: blinden kun zien, tumoren smelten weg, verlamden lopen, ziektes verdwijnen....
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 12:57
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 15-08-2003 @ 13:15:
gaaf placebo effect dan: blinden kun zien, tumoren smelten weg, verlamden lopen, ziektes verdwijnen....
Het is een beetje makkelijk om het onverklaarbare meteen het stempel 'god deed het' te geven, vind ik.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 13:39
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
lovetear schreef op 15-08-2003 @ 13:57:
Het is een beetje makkelijk om het onverklaarbare meteen het stempel 'god deed het' te geven, vind ik.
Hoe verklaar jij het als mensen onverklaarbaar genezen?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 13:42
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 15-08-2003 @ 14:39:
Hoe verklaar jij het als mensen onverklaarbaar genezen?
Dat doe ik niet, maar er zijn meerdere mogelijkheden dan alleen een god. Toeval zou zelfs een mogelijkheid kunnen zijn.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 16:59
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
lovetear schreef op 15-08-2003 @ 14:42:
Dat doe ik niet, maar er zijn meerdere mogelijkheden dan alleen een god. Toeval zou zelfs een mogelijkheid kunnen zijn.
waarom is God gemakkelijker dan toeval? Waarom mag het niet gemakkelijk zijn? Het gemakkelijkste is trouwens zeggen dat je het niet weet
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 17:23
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 15-08-2003 @ 17:59:
waarom is God gemakkelijker dan toeval? Waarom mag het niet gemakkelijk zijn? Het gemakkelijkste is trouwens zeggen dat je het niet weet
Daar heb je me. Dat is waar. Maar hoe zou ik kunnen weten wat het onverklaarbare verklaart?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 18:18
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
lovetear schreef op 15-08-2003 @ 18:23:
Daar heb je me. Dat is waar.
YES!


nee hoor, grapje

Maar hoe zou ik kunnen weten wat het onverklaarbare verklaart?
Het startpunt is voor mij niet het onverklaarbare. Ik denk niet: zo dat is niet te verklaren, nu kan ik kiezen tussen God, Allah, energie etc.
Mijn startpunt is God. En vanuit Hem kan ik dingen verklaren. Wat ik nu ga zeggen klinkt heel sterk maar die 'onverklaarbare' dingen zijn eigenlijk normaal. Als je de bijbel leest en in God gelooft kijk je er niet raar tegen aan. Dan kijk je raar tegen mensen aan die het hebben over placebo werking enzo. Natuurlijk snap ik dat, maar om even duidelijk te maken dat die dingen binnen het christendom niet vreemd zijn, wel wonderbaarlijk natuurlijk!

Maar als je wilt weten wat bidden is, doe het dan eens. Bid eens tot God, je kunt het toch proberen?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 18:43
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
CD-R schreef op 13-08-2003 @ 00:44:
helpt bidden daadwerkelijk of is het puur en alleen een placebo effect?
je stelt je vraag verkeerd.

Eerst vraag je of bidden helpt (titel) en daarna vraag je op welke manier het helpt (placebo effect of daadwerkelijke werking (godf etc)).
Ook een placebo uitwerking is een vorm van "helpen".
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 18:45
*Burning water*
*Burning water* is offline
eefjeefje toch, alsof het bestaan van God makkelijk te verklaren is...
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 19:18
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 15-08-2003 @ 19:45:
eefjeefje toch, alsof het bestaan van God makkelijk te verklaren is...
Dat is het absoluut niet! Dat wil ik niet zeggen. Maar vanúit zijn bestaan zijn dingen wél te verklaren
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-08-2003, 20:10
INViCTuS
Avatar van INViCTuS
INViCTuS is offline
Het bidden zelf helpt geen fuck! Men denkt alleen dat het helpt en dat het dan goed komt dat is dan alleen maar hetgeen waar die mensen in geloven.

Kwestie van respect om dat te begrijpen ook al vind je het zelf grote onzin vind ik.
__________________
PRIMA!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 21:35
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 15-08-2003 @ 20:18:
Dat is het absoluut niet! Dat wil ik niet zeggen. Maar vanúit zijn bestaan zijn dingen wél te verklaren
Dus een erg grote waarschijnlijkheid is aannemlijker dan verklaringen voor relatief kleine onwaarschijnlijkheden ergens anders te zoeken? Nee, dat komt bij toch niet bijster waarschijnlijk voor, al is het niet uitgesloten.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 07:23
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 15-08-2003 @ 19:18:
Maar als je wilt weten wat bidden is, doe het dan eens. Bid eens tot God, je kunt het toch proberen?
Ik bid af en toe, ik denk dat de meeste mensen dat wel doen. Een vriendin van mij noemde het onbewust bidden. Bijvoorbeeld als je naar het station rent en bij jezelf denkt van "laat me op tijd zijn, laat me op tijd zijn". Ik doe dat ook soms, terwijl ik niet eens zeker weet of er wel een god bestaat.

Citaat:
eefjeefje schreef op 15-08-2003 @ 20:18:
Dat is het absoluut niet! Dat wil ik niet zeggen. Maar vanúit zijn bestaan zijn dingen wél te verklaren
Maar door van god uit te gaan worden weer andere dingen onverklaarbaar, toch? Bijvoorbeeld het bestaan van gehandicapten of andere dingen die niet passen in het beeld wat je hebt van het karakter van god. Vaak wordt dat dan afgedaan met gods wegen zijn ondoorgrondelijk of zoiets. Door voor het een te kiezen wijs je het ander af, terwijl je daar eigenlijk geen duidelijke reden voor hebt. Dan is het misschien toch het handigst om helemaal geen keuze te maken, alhoewel dat inderdaad de makkelijkste keuze is.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 08:05
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
bidden help bij mij voornamelijk om in slaap te vallen

ik kan dus concluderen dat ik of het geduld niet heb om te bidden, of het niet serieus neem, of er gewoon zo'n geestesrust van krijg, dat het verdovend is...
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 12:39
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Als ik het ochtendgebed bid en ik lees het hele 2de hoofstuk, al-bakara, over de moeders, dan lijk ik wel even een blokjesbuik te krijgen terwijl ik juist vaak een kuil voel, spierscheur noemen ze dat ofzo...

ja bidden helpt.

het doel van het leven is dermate sadomasochistisch te worden dat je makkelijk jezelf op kan offeren voor de ander en pakken vol met slaag kan verduren
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 12:40
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Dat word ook wel liefde genoemd.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 15:26
Vage Harry
Vage Harry is offline
Of het helpt moet nog blijken. Ik zie het als een taak van de gelovige. En een hoop mensen vinden er een stukje gemoedsrust in dus in die zin helpt het ook. Maar ik vind dat je dan ook consequent moet zijn in het gebed zoals de moslims 5 keer per dag en niet wanneer het jou uitkomt als je schip dreigt te zinken of als je wel eens de lotto wil winnen.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 15:36
Verwijderd
Citaat:
Bootsman123 schreef op 15-08-2003 @ 00:42:
Maar daar is het bidden juist wel voor, om iets gedaan te krijgen. Een luisterend oor kun je namelijk ook van genoeg andere mensen krijgen.
In mijn optiek niet, dat leg ik toch uit? Bovendien, er zijn zaken die je niet met mensen kùnt bespreken en mensen kunnen je niet altijd helpen. Je moet het zien als een luisterend oor, dat je als een steun in de rug kan bijstaan. Als een zekerheid in het leven.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 15:38
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 15-08-2003 @ 00:57:
!! Een linkse Christen! Een noviteit, neen, rariteit! Ik ga je bestuderen!

Zoals little nemo al zei, naastenliefde is een waarde die door het socialisme uitgedragen wordt. Bovendien deel ik de visie van Marx m.b.t. het christendom niet. In zijn tijd ging die visie misschien wel op, maar dat had meer te maken met de Kerk. Niet zozeer met het geloof an sich. Daar hebben juist arme mensen veel aan. En in de Bijbel wordt ook diverse malen gezegd de arme te respecteren en te helpen.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 15:42
Verwijderd
Citaat:
eefjeefje schreef op 15-08-2003 @ 19:18:
Het startpunt is voor mij niet het onverklaarbare. Ik denk niet: zo dat is niet te verklaren, nu kan ik kiezen tussen God, Allah, energie etc.
Mijn startpunt is God. En vanuit Hem kan ik dingen verklaren. Wat ik nu ga zeggen klinkt heel sterk maar die 'onverklaarbare' dingen zijn eigenlijk normaal. Als je de bijbel leest en in God gelooft kijk je er niet raar tegen aan. Dan kijk je raar tegen mensen aan die het hebben over placebo werking enzo. Natuurlijk snap ik dat, maar om even duidelijk te maken dat die dingen binnen het christendom niet vreemd zijn, wel wonderbaarlijk natuurlijk!

Maar als je wilt weten wat bidden is, doe het dan eens. Bid eens tot God, je kunt het toch proberen?
Maar de Bijbelverhalen moet je met een korrel zout nemen. Ik zie het meer als een soort Griekse mythen... Hoewel bovennatuurlijke krachten niet uitgesloten zijn natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 16:07
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 15-08-2003 @ 22:35:
Dus een erg grote waarschijnlijkheid is aannemlijker dan verklaringen voor relatief kleine onwaarschijnlijkheden ergens anders te zoeken? Nee, dat komt bij toch niet bijster waarschijnlijk voor, al is het niet uitgesloten.
ik volg je even niet
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 16:16
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
lovetear schreef op 16-08-2003 @ 08:23:
Ik bid af en toe, ik denk dat de meeste mensen dat wel doen. Een vriendin van mij noemde het onbewust bidden. Bijvoorbeeld als je naar het station rent en bij jezelf denkt van "laat me op tijd zijn, laat me op tijd zijn". Ik doe dat ook soms, terwijl ik niet eens zeker weet of er wel een god bestaat.
Dat wat die vriendin zegt versta ik niet echt onder bidden, maar toch gaaf dat je het wel eens probeert


Maar door van god uit te gaan worden weer andere dingen onverklaarbaar, toch? Bijvoorbeeld het bestaan van gehandicapten of andere dingen die niet passen in het beeld wat je hebt van het karakter van god. Vaak wordt dat dan afgedaan met gods wegen zijn ondoorgrondelijk of zoiets. Door voor het een te kiezen wijs je het ander af, terwijl je daar eigenlijk geen duidelijke reden voor hebt. Dan is het misschien toch het handigst om helemaal geen keuze te maken, alhoewel dat inderdaad de makkelijkste keuze is.

Nu maak je de fout die, jammer genoeg, heel veel gemaakt wordt. Je verwart God met het leven. God heeft in eerste instantie alles perfect gemaakt maar door de zondeval is de schepping gebroken; oftwel, er worden zieke mensen geboren. Maar God heeft die mensen niet ziek gemaakt! Hij kan ze wel beter maken. Bijvoorbeeld dmv gebedsgenezing. Dit kan alleen in de naam van Jezus, je moet dus wel geloven. En dan gebeurt het soms nog niet. Inderdaad, je weet nooit waarom de één wel en de ander niet. Om dat te accepteren heb je vertrouwen nodig, vertrouwen in God. Ik geloof dat God met íedereen, dus echt elk mens, het beste voor heeft. Maar het is nu eenmaal niet simpel roepen: je bent in de naam van Jezus genezen, en hoplatee. God geneest mensen ook om al iets te laten zien van de hemel. Als je meer over genezingen wilt weten raad ik je aan eens op www.levensstroom.nl te kijken, onder''wonderen'
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 16:18
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 16-08-2003 @ 16:42:
Maar de Bijbelverhalen moet je met een korrel zout nemen. Ik zie het meer als een soort Griekse mythen... die mening deel ik niet, maar dat geeft niks Hoewel bovennatuurlijke krachten niet uitgesloten zijn natuurlijk. volgens mij kun je ze nauwelijks ontkennen. Of iedereen liegt![/b]
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 16:39
Verwijderd
eefjeefje schreef op 16-08-2003 @ 17:18:

Citaat:
die mening deel ik niet, maar dat geeft niks.
Waarom niet? Ik geloof absoluut niet in het Scheppingsverhaal bijv. Of het verhaal van Mozes. Het kan best gebeurd zijn, maar dan is het aangedikt.

Citaat:
volgens mij kun je ze nauwelijks ontkennen. Of iedereen liegt
Hoe bedoel je? Mensen als Jomanda neem ik niet serieus hoor.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie De meerwaarde van bidden versus actie
Kitten
19 31-07-2008 14:18
Levensbeschouwing & Filosofie Gebedsgenezingen
Rohit
156 25-07-2005 12:58
Levensbeschouwing & Filosofie Bidden helpt niet?
Gatara
12 15-07-2005 14:09
Verhalen & Gedichten [column]Hij Moet Beginnen Met Het Bidden Tot Zijn Varken.
tosyali
13 21-06-2004 13:17
Levensbeschouwing & Filosofie lijden
appelsientje87
27 04-04-2004 22:48
De Kantine O Goden te hoge hemel...
Ovidius
76 26-02-2004 15:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:43.