Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2003, 16:57
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 16-08-2003 @ 17:39:
eefjeefje schreef op 16-08-2003 @ 17:18:



Waarom niet? Ik geloof absoluut niet in het Scheppingsverhaal bijv. Of het verhaal van Mozes. Het kan best gebeurd zijn, maar dan is het aangedikt.

ja...so?....dat geeft toch niets, dat jij dat anders denkt dan mij



Hoe bedoel je? Mensen als Jomanda neem ik niet serieus hoor.
ik ook niet, maar er zijn natuurlijk over de hele wereld miljoenen verhalen over dingen die eigenlijk niet kunnen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-08-2003, 17:00
Verwijderd
[QUOTE]eefjeefje schreef op 16-08-2003 @ 17:57:

Citaat:
ja...so?....dat geeft toch niets, dat jij dat anders denkt dan mij
Nee, maar ik ben geďnteresseerd in je gedachten erover

Citaat:
ik ook niet, maar er zijn natuurlijk over de hele wereld miljoenen verhalen over dingen die eigenlijk niet kunnen
Noem eens een voorbeeld?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 18:40
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 16-08-2003 @ 18:00:
Nee, maar ik ben geďnteresseerd in je gedachten erover



Noem eens een voorbeeld?
okee, gelukkig

-genezingen die medisch gezien niet mogelijk zijn
-mensen die, na occulte bezigheden, dingen zien en horen (en niet individueel, maar ook groepen die hetzelfde zien)
-ouijaborden, glaasje draaien, waarzeggerij-> ook dan gebeuren dingen die niet kunnen
-mensen met paranormale gaven
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 19:11
Verwijderd
Citaat:
eefjeefje schreef op 16-08-2003 @ 19:40:
okee, gelukkig

-genezingen die medisch gezien niet mogelijk zijn
-mensen die, na occulte bezigheden, dingen zien en horen (en niet individueel, maar ook groepen die hetzelfde zien)
-ouijaborden, glaasje draaien, waarzeggerij-> ook dan gebeuren dingen die niet kunnen
-mensen met paranormale gaven
Maar wat denk hoe denk je dan wel over die Bijbelverhalen? Geloof je bijv. in het Scheppingsverhaal? En in het verhaal van Mozes, zoals dat in Exodus en Deuteronium staat?

Wat betreft die verschijnselen, sommigen zijn inderdaad onverklaarbaar. Maar veel verschijnselen zijn gewoon bedrog of een toevallige samenloop van omstandigheden.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 08:22
Verwijderd
Bidden heeft een goede kans van slagen, maar dan enkel en alleen in de vorm van self fullfilling prophecy's. In feite is er nergens een concreet verschil tussen geloof en bijgeloof, ook al is er officieel een definitie voor, maar in feite zou je kunnen stellen dat geloof niets dan massaal en georganiseerd bijgeloof is. Mo kreeg een visioen en daar moest de halve wereld ook maar in geloven.
Enfin, wanneer je bid en je doet dat met een bepaald doel, zoals gezond worden, - de kans dat je op den duur een keer beter wordt is natuurlijk groot, bedenk wel dat kwakzalvers vroeger ook het vertrouwen hadden en dat nu weer beginnen te krijgen, of anders dat je ergens anders in slaagt, bijvoorbeeld in de sport, in de liefde, in je opleiding, of dat je geen ongelukken krijgt. Wanneer er toch niet gebeurt waar ze voor baden denkt men dan vaak dat het aan henzelf ligt, dat ze niet goed genoeg zijn geweest, dat God het niet wilde zo en dergelijke. Zo zou zelfs een ontkenning ze nog meer kunnen laten geloven. En hoe zou je Job dan moeten uitleggen? En als het wel lukt, wat natuurlijk van nature lukt worden ze ook meer overtuigd. En het idee van de self fulfilling prophecy is uiteraard dat zodra ze een bepaalde uitspraak doen, ze zelf ook beter zullen opletten of beter hun best zullen doen, gedeeltelijk omdat ze niet willen dat straks blijkt dat die God van ze helemaal niet heeft gedaan, en ze zichzelf voor de gek moeten houden a la 'de nieuwe kleren van de keizer'. Het negatieve zou alleen kunnen zijn dat mensen dan helemaal niets gaan doen, omdat God het toch allemaal wel in zijn eentje kan. Maar dat is de minderheid. En momenteel wordt de wereld bestuurd door bolsjewieken.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 11:30
diabolaparva
diabolaparva is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 16-08-2003 @ 19:40:
-genezingen die medisch gezien niet mogelijk zijn
-mensen die, na occulte bezigheden, dingen zien en horen (en niet individueel, maar ook groepen die hetzelfde zien)
-ouijaborden, glaasje draaien, waarzeggerij-> ook dan gebeuren dingen die niet kunnen
-mensen met paranormale gaven

waarom zou je dingen die onverklaarbaar zijn willen verklaren?
(vat onverklaarbaar niet te letterlijk op; ik bedoel natuurlijk vanuit menselijk punt niet verklaarbaar)
als je dergelijke dingen niet kunt verklaren, zeg je dan maar er is iemand daarboven die dat gedaan heeft?
(dat doen mijn kleine zusjes altijd; wanneer er iets gebeurd is waarvan niemand weet wie het gedaan heeft, wijzen ze altijd naar elkaar, want zíj kunnen het echt niet gedaan hebben en dan wijs je natuurlijk gelijk degene aan die jíj daartoe in staat acht)
zolang degene daarboven, of god, of hoe je hem ook wilt noemen, je niet vertelt dát hij dat doet, is er toch ook nog de mogelijkheid dat het op een andere manier gebeurt?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 12:14
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 16-08-2003 @ 20:11:
Maar wat denk hoe denk je dan wel over die Bijbelverhalen? Geloof je bijv. in het Scheppingsverhaal? En in het verhaal van Mozes, zoals dat in Exodus en Deuteronium staat? ja dat geloof ik

Wat betreft die verschijnselen, sommigen zijn inderdaad onverklaarbaar. precies! Maar veel verschijnselen zijn gewoon bedrog of een toevallige samenloop van omstandigheden. daar ben ik het mee eens
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 12:18
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
diabolaparva schreef op 17-08-2003 @ 12:30:
waarom zou je dingen die onverklaarbaar zijn willen verklaren?
(vat onverklaarbaar niet te letterlijk op; ik bedoel natuurlijk vanuit menselijk punt niet verklaarbaar)
omdat ze biologisch niet te verklaren zijn
als je dergelijke dingen niet kunt verklaren, zeg je dan maar er is iemand daarboven die dat gedaan heeft? nee, ik geloof dat er iemand boven is (beginpunt) en vanuit Hem kan ik de dingen verklaren. Maar ik geloof niet in Hem omdát ik dingen wil verklaren
zolang degene daarboven, of god, of hoe je hem ook wilt noemen, je niet vertelt dát hij dat doet, is er toch ook nog de mogelijkheid dat het op een andere manier gebeurt? Hij vertelt het wel, in de bijbel staan over de hedendaagse onverklaarbare dingen precies wat God er van vindt. En je kunt natuurlijk geloven dat iets/iemand anders het doet, of je kunt je er bij neerleggen dat je het nooit zult weten.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 13:00
diabolaparva
diabolaparva is offline
Citaat:
waarom zou je dingen die onverklaarbaar zijn willen verklaren?
Citaat:
omdat ze biologisch niet te verklaren zijn
dit snap ik niet

Citaat:
nee, ik geloof dat er iemand boven is (beginpunt) en vanuit Hem kan ik de dingen verklaren. Maar ik geloof niet in Hem omdát ik dingen wil verklaren
hier ga ik verder niet op in, dit is puur geloof verdedigen en er zo'n muur omheen bouwen dat je het zelf niet meer ziet

Citaat:
Hij vertelt het wel
zo kan je beginnen ja, maar beargumenteer dat dan, want wat erna komt heeft niks te maken met wat god zegt

Citaat:
in de bijbel staan over de hedendaagse onverklaarbare dingen precies wat God er van vindt.
hij heeft het niet zelf geschreven, dus of het precies is wat hij vindt vraag ik mij af

Citaat:
En je kunt natuurlijk geloven dat iets/iemand anders het doet, of je kunt je er bij neerleggen dat je het nooit zult weten.
is dat een soort afwimpelen?
dit is een forum voor discussies, niet van ik vind dit jij vindt dat dus het is wel best, toch?
ik probeer jou te vertellen wat ik denk :-s

Laatst gewijzigd op 17-08-2003 om 13:03.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 13:52
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
diabolaparva schreef op 17-08-2003 @ 14:00:
dit snap ik niet ik noem iets onverklaarbare als niet kan, kijkend naar onze natuur wetten

hier ga ik verder niet op in, dit is puur geloof inderdaad verdedigen en er zo'n muur omheen bouwen dat je het zelf niet meer ziet whatever (moet ik hier serieus op ingaan? Ik heb niet echt behoefte aan jouw analyse van mijn leven)...


zo kan je beginnen ja, maar beargumenteer dat dan, want wat erna komt heeft niks te maken met wat god zegt je moest het samen lezen met wat ik erna schreef

hij heeft het niet zelf geschreven, dus of het precies is wat hij vindt vraag ik mij af daar bestaan grote misverstanden over. Hij heeft het niet met eigen hand geschreven (alhoewel, de 10 geboden...) maar er is geschreven:
-wat Hij heeft gezegd (dat heeft hij dus duidelijk wel gezegd)
-Wat Jezus zei en deed (Jezus en God zijn één, dus ook dat komt uit God)
-en opgeschreven verhalen (die zijn gewoon gebeurd, geloof ik dus)
-brieven van christenen naar elkaar (maar die herhalen wat God zegt en wat ze zelf zeggen is hun door God ingegeven.)
-openbaringen (die komen ook van God).
Wat in de bijbel staat zijn dus wel degelijk Gods woorden en is dus Gods wil.

is dat een soort afwimpelen?
dit is een forum voor discussies, niet van ik vind dit jij vindt dat dus het is wel best, toch?
ik probeer jou te vertellen wat ik denk :-s
wat denk jij dan? Ik ging trouwens in op het feit dat er inderdaad andere mogelijkheden zijn dingen te verklaren, maar ik verklaar het zo
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 14:15
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Mijn hebben mij christelijk opgevoed, en ik werd vroeger op school gepest. Dus ik bidde weleens of dat op kon houden.

Maar nee, er gebeurde niks. Waarschijnlijk denken de meeste mensen dat bidden helpt omdat ze willen/zeker denken te weten dat het helpt. Alle religies en het bijbehorende bidden is gewoon onzin.

Liz Lizzy: Ik vind het heel erg dat mensen zoals jij verschrikkelijk geďndoctrineerd zijn en zelf niet nadenken.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 15:57
hamer&sikkel
Avatar van hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Lees mijn topic even, "Geen schepper maar geloof in jezelf", bij filo & levensb.
__________________
...Overigens ben ik van mening dat Carthago met de grond gelijk gemaakt moet worden!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 20:25
Verwijderd
Citaat:
eefjeefje schreef op 17-08-2003 @ 13:14:
ja dat geloof ik
Tja, als je in bovennatuurlijke verschijnselen gelooft begrijp ik waarom jij het gelooft... Enfin, ik vrees dat het weinig zin heeft om jou ervan bewust te maken dat de Bijbel niet te letterlijk genomen dient te worden...
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 21:40
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 17-08-2003 @ 21:25:
Tja, als je in bovennatuurlijke verschijnselen gelooft begrijp ik waarom jij het gelooft... Enfin, ik vrees dat het weinig zin heeft om jou ervan bewust te maken dat de Bijbel niet te letterlijk genomen dient te worden...
schrap 'bewust te maken' en zet er 'overtuigen' neer
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 21:44
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 17-08-2003 @ 15:15:
Mijn hebben mij christelijk opgevoed, en ik werd vroeger op school gepest. Dus ik bidde weleens of dat op kon houden.

Maar nee, er gebeurde niks. Waarschijnlijk denken de meeste mensen dat bidden helpt omdat ze willen/zeker denken te weten dat het helpt. Alle religies en het bijbehorende bidden is gewoon onzin.
ik snap dat je teleurgesteld bent op deze manier, en die pestkoppen.... daar kan ik me zo kwaad over maken. Het pesten is helaas niet opgehouden, maar vond je het niet fijn dat je bij God terecht kon?

Liz Lizzy: Ik vind het heel erg dat mensen zoals jij verschrikkelijk geďndoctrineerd zijn en zelf niet nadenken. Ik vind het heel erg als mensen zomaar die conclusie trekken. Doen ze bij mij ook altijd. Weet je hoe frustrerend dat is? Wij denken heus niet minder na dan jullie...
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 21:45
Verwijderd
Citaat:
eefjeefje schreef op 17-08-2003 @ 22:40:
schrap 'bewust te maken' en zet er 'overtuigen' neer
Ik koos juist expres de term ''bewust maken'' uit, omdat ik je niet noodzakelijkerwijs zou willen overtuigen. Ik zou je alleen aan het denken willen zetten. Verder niets
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 11:21
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 17-08-2003 @ 22:45:
Ik koos juist expres de term ''bewust maken'' uit, omdat ik je niet noodzakelijkerwijs zou willen overtuigen. Ik zou je alleen aan het denken willen zetten. Verder niets
okee...ik denk
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 11:27
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 17-08-2003 @ 21:25:
Tja, als je in bovennatuurlijke verschijnselen gelooft begrijp ik waarom jij het gelooft... Enfin, ik vrees dat het weinig zin heeft om jou ervan bewust te maken dat de Bijbel niet te letterlijk genomen dient te worden...
Leg eens uit dan waarom de bijbel niet letterlijk genomen dient te worden.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 13:36
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 16-08-2003 @ 17:16:
Nu maak je de fout die, jammer genoeg, heel veel gemaakt wordt. Je verwart God met het leven. God heeft in eerste instantie alles perfect gemaakt maar door de zondeval is de schepping gebroken; oftwel, er worden zieke mensen geboren. Maar God heeft die mensen niet ziek gemaakt! Hij kan ze wel beter maken. Bijvoorbeeld dmv gebedsgenezing. Dit kan alleen in de naam van Jezus, je moet dus wel geloven. En dan gebeurt het soms nog niet. Inderdaad, je weet nooit waarom de één wel en de ander niet. Om dat te accepteren heb je vertrouwen nodig, vertrouwen in God. Ik geloof dat God met íedereen, dus echt elk mens, het beste voor heeft. Maar het is nu eenmaal niet simpel roepen: je bent in de naam van Jezus genezen, en hoplatee. God geneest mensen ook om al iets te laten zien van de hemel. Als je meer over genezingen wilt weten raad ik je aan eens op www.levensstroom.nl te kijken, onder''wonderen'
Het gaat me niet zozeer om hoe de wonderen werken, eerder of ze echt bestaan. Ik begrijp het. Je hebt best een goed punt, maar toch twijfel ik eraan of je gelijk hebt.

Vroeger was alles wat niet te verklaren was door god gedaan(bijvoorbeeld regen), er werd daarna steeds meer vanuit de wetenschap verklaart, en mensen ontdekten dat het helemaal niet zo zeker is dat god dat deed. Misschien zal in de toekomst dit ook wel voor wonderen gelden.

Mag ik je misschien een persoonlijke vraag stellen? Waarom geloof jij in god?(als je het niet op het forum wil mag je me ook wel mailen of zo'n priveberichtje sturen, sommige mensen vinden deze vraag namelijk nogal vervelend, sorry daarvoor, maar ik ben geinteresseerd)
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 17:57
Perunda
Perunda is offline
Ik bid wel eens en ik ben niet christelijk of zo. Maar ik put er kracht uit, steun. Ik ben een hele tijd serieus atheďstisch geweest. Da was in een behoorlijk zware fase van m'n leven en toen ben ik ook beginnen zoeken naar wat er achter al m'n levensvragen zou kunnen zitten. Als ik toen voor het begin van m'n grote religeuze zoektocht had kunnen bidden, kon ik mezelf serieus veel pijn gespaard hebben. En iedereen kan wel zitten zeggen van: bidden heeft geen zin. Maar wat doet het er nu toe? Als je er steun en kracht kunt in vinden? Waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 20:14
diabolaparva
diabolaparva is offline
eefje:
waarom kon God wel Daniel van de leeuwen redden en niet Sander Salamander van zijn pesters?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Assasin schreef op 18-08-2003 @ 12:27:
Leg eens uit dan waarom de bijbel niet letterlijk genomen dient te worden.
Omdat het absoluut onmogelijk is wat er in staat. De Griekse en Romeinsen mythen geloof ik evenmin. Ik ga uit van de symboliek en de levenslessen die te halen zijn uit de diverse Bijbelverhalen.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 07:40
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 18-08-2003 @ 21:46:
Omdat het absoluut onmogelijk is wat er in staat. De Griekse en Romeinsen mythen geloof ik evenmin. Ik ga uit van de symboliek en de levenslessen die te halen zijn uit de diverse Bijbelverhalen.
Jij gaat er van uit dat het onmogelijk is.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 09:20
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
diabolaparva schreef op 18-08-2003 @ 21:14:
eefje:
waarom kon God wel Daniel van de leeuwen redden en niet Sander Salamander van zijn pesters?
dat kon Hij wel
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 09:24
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
lovetear schreef op 18-08-2003 @ 14:36:
Het gaat me niet zozeer om hoe de wonderen werken, eerder of ze echt bestaan. Ik begrijp het. Je hebt best een goed punt, maar toch twijfel ik eraan of je gelijk hebt. dat kan, heb ik zelf ook gedaan hoor

Vroeger was alles wat niet te verklaren was door god gedaan(bijvoorbeeld regen), er werd daarna steeds meer vanuit de wetenschap verklaart, en mensen ontdekten dat het helemaal niet zo zeker is dat god dat deed. Misschien zal in de toekomst dit ook wel voor wonderen gelden. ten eerste deed God (heel vroeger) ook meer dingen direct, bijvoorbeeld toen Hij Israël uit de woestijn leidde. Ten tweede heeft God de regen geschapen, dat geloof ik nog steeds. Ik geloof alleen niet dat Hij altijd bepaalt wanneer het regent. Dat laat Hij aan een geweldig natuurlijk systeem over (die wij dan weer hebben verpest, maarja).
Ik betwijfel of dit voor wonderen gaat gelden.

Mag ik je misschien een persoonlijke vraag stellen? Waarom geloof jij in god?(als je het niet op het forum wil mag je me ook wel mailen of zo'n priveberichtje sturen, sommige mensen vinden deze vraag namelijk nogal vervelend, sorry daarvoor, maar ik ben geinteresseerd) ik vind het juist tof dat je die vraag stelt en ik zal je inderdaad even een berichtje sturen
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 11:30
diabolaparva
diabolaparva is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 19-08-2003 @ 10:20:
dat kon Hij wel
(ok, nou lijkt het me duidelijk dat ik om een verklaring ga vragen :-s
waarom geef je die dan niet meteen?)

waarom DEED hij dat dan niet?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 12:09
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
diabolaparva schreef op 19-08-2003 @ 12:30:
(ok, nou lijkt het me duidelijk dat ik om een verklaring ga vragen :-s
waarom geef je die dan niet meteen?)

waarom DEED hij dat dan niet?
ik zat er al op te wachten...antwoord: ik weet het niet

Ik weet niet waarom God bepaalde dingen wel en niet doet. Ik weet alleen dat Hij niet in elke situatie ingrijpt, dan zou ons leven ook nutteloos zijn. Stel je voor dat Hij op elk moment aan elk probleem iets zou doen. Wat zijn wij dan? robotten. We hebben een vrije wil en verantwoordelijkheid. Maar ookal doet God niet direct iets aan je situatie, je kunt áltijd bij Hem terecht en als je een persoonlijke relatie met Hem opbouwd helpt dat je al. Dan kun je namelijk zelf een andere houding aannemen. We kunnen God wel vragen van alles voor ons te doen maar zelf kunnen we ook heel veel.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 21:56
Verwijderd
Citaat:
Assasin schreef op 19-08-2003 @ 08:40:
Jij gaat er van uit dat het onmogelijk is.
Geloof jij ook de Odyssee tot op de letter? In feite kan je een paar parallellen trekken tussen Bijbelverhalen en Griekse mythen.

Immers, de profeten in de Bijbel kunnen door de steun van God ook allerlei bovenmenselijke zaken. Ik noem als voorbeeld het feit dat Mozes het uitverkoren volk door de woestijn kon leiden.

Daarnaast zijn er in de Griekse mythen ook altijd de ongelovigen of de zondaars die gestraft worden door een Griekse godheid. Zo doet God dat ook, hij straft bijv. het Israëlische volk voor haar zonden tijdens het bewind van een aantal koningen dat offerhoogten in stand laat en het aanbidden van afgoden goedkeurt, door de pest op haar af te sturen.

Tenslotte, de Griekse mythen waren bedoeld om de mens het goede voorbeeld te geven, of te laten zien hoe het afloopt met mensen die het wagen de Goden te verachten. Zo kan je de Bijbel ook zien: als een gids voor een goede levenswijze.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 22:00
Verwijderd
Citaat:
eefjeefje schreef op 19-08-2003 @ 13:09:
ik zat er al op te wachten...antwoord: ik weet het niet

Ik weet niet waarom God bepaalde dingen wel en niet doet. Ik weet alleen dat Hij niet in elke situatie ingrijpt, dan zou ons leven ook nutteloos zijn. Stel je voor dat Hij op elk moment aan elk probleem iets zou doen. Wat zijn wij dan? robotten. We hebben een vrije wil en verantwoordelijkheid. Maar ookal doet God niet direct iets aan je situatie, je kunt áltijd bij Hem terecht en als je een persoonlijke relatie met Hem opbouwd helpt dat je al. Dan kun je namelijk zelf een andere houding aannemen. We kunnen God wel vragen van alles voor ons te doen maar zelf kunnen we ook heel veel.
Jezus zei dat God in ieder van ons is, als ik dit zo lees neem ik aan dat je daar ook vanuit gaat?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 22:04
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 19-08-2003 @ 23:00:
Jezus zei dat God in ieder van ons is, als ik dit zo lees neem ik aan dat je daar ook vanuit gaat?
God is bíj ieder van ons, Hj luistertnaar ieder van ons (ik wil even het verschil met de goddelijke vonk aangeven). Hij houdt van ieder van ons en we zijn allemaal evenveel waard.
En als je tot geloof komt komt zijn geest in je. Dan krijg je dus echt een persoonlijke relatie. En ik heb mogen ervaren (wat zeg ik dat weer wonderschoon ) hoe je levenshouding dan veranderd. (Bij mij was er trouwens ook wel eeen grote verandering nodig hoor )
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 22:23
Verwijderd
Citaat:
eefjeefje schreef op 19-08-2003 @ 23:04:
God is bíj ieder van ons, Hj luistertnaar ieder van ons (ik wil even het verschil met de goddelijke vonk aangeven). Hij houdt van ieder van ons en we zijn allemaal evenveel waard.
En als je tot geloof komt komt zijn geest in je. Dan krijg je dus echt een persoonlijke relatie. En ik heb mogen ervaren (wat zeg ik dat weer wonderschoon ) hoe je levenshouding dan veranderd. (Bij mij was er trouwens ook wel eeen grote verandering nodig hoor )
Maar als Hij bij ons is, waarom is Hij dan niet in ons?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 12:30
diabolaparva
diabolaparva is offline
ze zegt dus, dat Hij pas in je is als je in Hem gelooft

ik vind alleen je antwoord op mijn vraag een beetje jammer, eefje, want zo valt er niet over te discussieren he
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 16:00
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 19-08-2003 @ 13:09:
ik zat er al op te wachten...antwoord: ik weet het niet

Ik weet niet waarom God bepaalde dingen wel en niet doet. Ik weet alleen dat Hij niet in elke situatie ingrijpt, dan zou ons leven ook nutteloos zijn. Stel je voor dat Hij op elk moment aan elk probleem iets zou doen. Wat zijn wij dan? robotten. We hebben een vrije wil en verantwoordelijkheid. Maar ookal doet God niet direct iets aan je situatie, je kunt áltijd bij Hem terecht en als je een persoonlijke relatie met Hem opbouwd helpt dat je al. Dan kun je namelijk zelf een andere houding aannemen. We kunnen God wel vragen van alles voor ons te doen maar zelf kunnen we ook heel veel.
Het lijkt mij dat 'Hij' mij dat dan duidelijk had kunnen maken. Maar dat deed hij niet, waarschijnlijk omdat hij niet eens bestaat.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 16:42
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Citaat:
eefjeefje schreef op 19-08-2003 @ 10:24:
ten eerste deed God (heel vroeger) ook meer dingen direct, bijvoorbeeld toen Hij Israël uit de woestijn leidde. Ten tweede heeft God de regen geschapen, dat geloof ik nog steeds. Ik geloof alleen niet dat Hij altijd bepaalt wanneer het regent. Dat laat Hij aan een geweldig natuurlijk systeem over (die wij dan weer hebben verpest, maarja).
Ik betwijfel of dit voor wonderen gaat gelden
Het zou toch best kunnen? Een wonder is ook maar een gebeurtenis, misschien is het door een god geschapen, maar word het niet door hem in werking gezet, maar door iets anders. Misschien geloof in je eigen krachten of zoiets.


Citaat:
eefjeefje schreef op 19-08-2003 @ 10:24:
ik vind het juist tof dat je die vraag stelt en ik zal je inderdaad even een berichtje sturen
Bedankt.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 19:35
lohallo
Avatar van lohallo
lohallo is offline
Hoi mense,
interresante discussie is dit. Ik geloof dat bidden helpt!!! Kheb vaak genoeg resultaten gezien. Weet je wat ik trouwens grappig vind? dat bidden hier alleen maar in verband wordt gebracht met het christendom. Terwijl er nog veel meer godsdiensten (alle?) zijn waar er gebeden wordt. (Ik ben trouwens christen). Het verschil tussen dat bidden en bidden in het christendom is alleen dat wij een relatie met God hebben (met wederzijdse acties en reacties) en het bij hen (volgens mij, sorry als ik het fout heb) over het algemeen formuliergebeden zijn.
Maarre, ik heb reacties op gebed gezien die je volgens mij niet zomaar kunt afdoen als 'bovennatuurlijk' of 'toevallig'. Ik weet van iemand die is opgestaan uit de dood, terwijl hij al drie/vier dagen dood was. Dit is nog niet zo heel lang geleden in afrika gebeurd. En meer dat soort dingen. Volgens mij is dit gewoon een antwoord van God op ons gebed.

Shalom, Mar
__________________
I don't know what the future holds, but I know Who it holds!!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 12:11
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
lohallo schreef op 20-08-2003 @ 20:35:
een verhaal over bidden
Het is logisch dat bidden in verband met het christendom wordt gebracht omdat, naar mijn weten, alleen uit het christendom mensen zijn die God ervaren en wiens gebeden worden verhoord. Ik heb uit geen enkele andere godsdienst ook maar één soortgelijk verhaal gehoord!
Eigenlijk een beetje hetzelfde wat jij zegt over bidden in bijv. de Islam
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 19:15
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
lohallo schreef op 20-08-2003 @ 20:35:
Hoi mense,
interresante discussie is dit. Ik geloof dat bidden helpt!!! Kheb vaak genoeg resultaten gezien. Weet je wat ik trouwens grappig vind? dat bidden hier alleen maar in verband wordt gebracht met het christendom. Terwijl er nog veel meer godsdiensten (alle?) zijn waar er gebeden wordt. (Ik ben trouwens christen). Het verschil tussen dat bidden en bidden in het christendom is alleen dat wij een relatie met God hebben (met wederzijdse acties en reacties) en het bij hen (volgens mij, sorry als ik het fout heb) over het algemeen formuliergebeden zijn.
Maarre, ik heb reacties op gebed gezien die je volgens mij niet zomaar kunt afdoen als 'bovennatuurlijk' of 'toevallig'. Ik weet van iemand die is opgestaan uit de dood, terwijl hij al drie/vier dagen dood was. Dit is nog niet zo heel lang geleden in afrika gebeurd. En meer dat soort dingen. Volgens mij is dit gewoon een antwoord van God op ons gebed.

Shalom, Mar
Als christen is jou dus al vertelt dat bidden helpt. Dan is het makkelijk om 'toeval' als resultaat te bestempelen. Bwijs graag.

Je 'weet' van iemand die is opgestaan uit de dood. Het is wel vaker gebeurd dat een voor dood aangenomen persoon niet dood was. Bewijs? Bron? Dat verwacht ik helemaal als het woord 'weten' gebruikt.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.

Laatst gewijzigd op 21-08-2003 om 19:17.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 19:21
Vince_007
Vince_007 is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 19-08-2003 @ 23:00:
Jezus zei dat God in ieder van ons is, als ik dit zo lees neem ik aan dat je daar ook vanuit gaat?
En waar las je dat misschien?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 10:12
Verwijderd
Citaat:
Vince_007 schreef op 21-08-2003 @ 20:21:
En waar las je dat misschien?
In een boek over Jezus
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 17:27
Opuntjepuntje
Opuntjepuntje is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 15-08-2003 @ 00:42:
Maar daar is het bidden juist wel voor, om iets gedaan te krijgen. Een luisterend oor kun je namelijk ook van genoeg andere mensen krijgen.
Wat verschrikkelijk a-sociaal. Waarom lijkt het net alsof bidden alleen voor jezelf is? Bidden kan een vorm zijn van liefde geven aan anderen. En een vorm van het ontvangen van vertrouwen. Kadootjes krijg je wel met Sinterklaas.
__________________
"Schoonheid is waarheid, waarheid is schoonheid"
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 19:04
hamer&sikkel
Avatar van hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
O puntje, wat heb je weer vreselijk gelijk.

Ik dring er nog maals op aan om ook het topic "Geen Schepper maar geloof in jezelf" te lezen.
__________________
...Overigens ben ik van mening dat Carthago met de grond gelijk gemaakt moet worden!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 19:43
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
Opuntjepuntje schreef op 22-08-2003 @ 18:27:
Wat verschrikkelijk a-sociaal. Waarom lijkt het net alsof bidden alleen voor jezelf is? Bidden kan een vorm zijn van liefde geven aan anderen. En een vorm van het ontvangen van vertrouwen. Kadootjes krijg je wel met Sinterklaas.
Tuurlijk kun je bidden voor anderen. Maar in de bijbel wordt duidelijk gemaakt dat bidden in de eerste plaats gaat tussen God en jouw: een diepe relatie krijgen
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 22:42
roel pelleboer
roel pelleboer is offline
Ik heb hier en daar gelezen dat sommige mensen denken dat bidden een placebo is. Dat is op zich een zeer logische gedachte, immers; misschien is onze geest machtiger dan ons lichaam.

Maar als je bidt voor iemand anders, en die wordt geholpen, dan gaat dit niet op.

Ik denk dat iedere Christen wel een paar dingen kan noemen die God ze gegeven heeft via gebed. Ik ook, maar dat vind ik te persoonlijk om hier te melden.

Verder ben ik van mening dat gebed niet iets is om 'cadeautjes' te krijgen of 'een luisterend oor'. Je moet het een beetje zo zien: je praat ook wel eens met je aardse vader over vanalles, zo ook met je moeder en broertjes en zusjes, vrienden, vriendinnnen. Op precies die manier moet je een (zij het een iets intiemere relatie) met je hemelse vader stichten. En wat is in een relatie nu belangrijker dan praten?
__________________
Knurft is het K-woord. Dan weet je ook gelijk waar K3 voor staat.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 07:43
lohallo
Avatar van lohallo
lohallo is offline
Als christen is jou dus al vertelt dat bidden helpt. Dan is het makkelijk om 'toeval' als resultaat te bestempelen. Bwijs graag.

Ik heb als christen ervaren dat bidden helpt. Je hebt gelijk dat het me ook is verteld, ik ben als christen opgevoed. Maar er zijn ook mensen die er niet in geloofde, het uit gingen proberen en het nu wel geloven. Er komt gewoon reactie, die je niet altijd als 'puur toeval' kunt afdoen.

Je 'weet' van iemand die is opgestaan uit de dood. Het is wel vaker gebeurd dat een voor dood aangenomen persoon niet dood was. Bewijs? Bron? Dat verwacht ik helemaal als het woord 'weten' gebruikt

Die man uit Afrika, die had hersenmalaria gehad. Dit is een ongeneeselijke ziekte waar nog nooit iemand van genezen is. De dokters in het ziekenhuis snappen zijn dossier dan ook niet als ze zien dat hij dat gehad heeft. Omdat het gewoon niet kan dat iemand dat overleefd. Nou, dat klopte, hij overleefde het ook niet. Maar de kracht van het gebed, en Gods macht is groot genoeg om daar doorheen te breken.

Groetjes, Mar
__________________
I don't know what the future holds, but I know Who it holds!!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 10:37
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
lohallo schreef op 23-08-2003 @ 08:43:
Ik heb als christen ervaren dat bidden helpt. Je hebt gelijk dat het me ook is verteld, ik ben als christen opgevoed. Maar er zijn ook mensen die er niet in geloofde, het uit gingen proberen en het nu wel geloven. Er komt gewoon reactie, die je niet altijd als 'puur toeval' kunt afdoen.

Die man uit Afrika, die had hersenmalaria gehad. Dit is een ongeneeselijke ziekte waar nog nooit iemand van genezen is. De dokters in het ziekenhuis snappen zijn dossier dan ook niet als ze zien dat hij dat gehad heeft. Omdat het gewoon niet kan dat iemand dat overleefd. Nou, dat klopte, hij overleefde het ook niet. Maar de kracht van het gebed, en Gods macht is groot genoeg om daar doorheen te breken.

Groetjes, Mar
Wat voor reactie? HOE heb je ervaren dat bidden helpt? Heb je misschien een officiële bron over die man uit Afrika (en dat niet een of andere cristelijke site, maar een goede krant of nieuwssite)?
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 14:12
Verwijderd
Citaat:
roel pelleboer schreef op 22-08-2003 @ 23:42:
Ik heb hier en daar gelezen dat sommige mensen denken dat bidden een placebo is. Dat is op zich een zeer logische gedachte, immers; misschien is onze geest machtiger dan ons lichaam.

Maar als je bidt voor iemand anders, en die wordt geholpen, dan gaat dit niet op.

Ik denk dat iedere Christen wel een paar dingen kan noemen die God ze gegeven heeft via gebed. Ik ook, maar dat vind ik te persoonlijk om hier te melden.

Verder ben ik van mening dat gebed niet iets is om 'cadeautjes' te krijgen of 'een luisterend oor'. Je moet het een beetje zo zien: je praat ook wel eens met je aardse vader over vanalles, zo ook met je moeder en broertjes en zusjes, vrienden, vriendinnnen. Op precies die manier moet je een (zij het een iets intiemere relatie) met je hemelse vader stichten. En wat is in een relatie nu belangrijker dan praten?
C'est vrai ça
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 15:28
diabolaparva
diabolaparva is offline
maar waarom zou je een relatie willen met iemand die niet op dezelfde hoogte is als jij?
ik bedoel, als ik verdrietig ben krijg ik een knuffel en dan word ik blij (ok, zo makkelijk gaat dat niet bij mij, maar dat laat ik even achterwege )
als ik mijn verhaal kwijt wil of wil uithuilen ga ik naar een vriend, een medemens
ik kan hem aankijken en aanraken
waarom heb je daar iets of iemand anders voor nodig?
__________________
don't you ever get stuck in the sky
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 16:50
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
Citaat:
diabolaparva schreef op 23-08-2003 @ 16:28:
maar waarom zou je een relatie willen met iemand die niet op dezelfde hoogte is als jij?
ik bedoel, als ik verdrietig ben krijg ik een knuffel en dan word ik blij (ok, zo makkelijk gaat dat niet bij mij, maar dat laat ik even achterwege )
als ik mijn verhaal kwijt wil of wil uithuilen ga ik naar een vriend, een medemens
ik kan hem aankijken en aanraken
waarom heb je daar iets of iemand anders voor nodig?
Omdat God van binnen uit werkt.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:26
lohallo
Avatar van lohallo
lohallo is offline
Hallo,
sorry voor de beetje late reactie op de vraag van s@nder s@l@m@nder . Ik heb geen officiële bron voor dat verhaal van die man uit Afrika. Maar, als je bewijzen wilt van het feit dat bidden helpt, ga dan eens op zondag naar Leidsedorp, gemeente 'de Levensstroom'. Hier zijn 2 x in de maand geloof ik, genezingsdiensten, waar mensen van alles genezen. Er komen mensen met kanker, reuma, spierziekten enz. die er volkomen genezen weer vandaan gaan. Dit komt niet doordat Jan Zijlstra (evangelist die er de leiding heeft) zo'n bijzonder figuur is, maar doordat het in Jezus' Naam gebeurd.
Maar dat gebeurt niet alleen daar; ikzelf heb op vakantie een hersenschudding opgelopen. Daar baalde ik stevig van want het was de 2e dag van die week. Toch heb ik de hele week met alle activiteiten mee kunnen doen (paardrijden, survivallen, mountainbiken e.d.). Vňňr een activiteit kon ik niet rennen, omdat ik dat verging van de hoofdpijn, terwijl ik er tijdens al die gekke dingen geen last van had. Dit heeft denk ik toch wel met de kracht van het gebed te maken .

groetjes, Mar
__________________
I don't know what the future holds, but I know Who it holds!!
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:43
Verwijderd
Citaat:
eefjeefje schreef op 16-08-2003 @ 19:40:
okee, gelukkig

-genezingen die medisch gezien niet mogelijk zijn
-mensen die, na occulte bezigheden, dingen zien en horen (en niet individueel, maar ook groepen die hetzelfde zien)
-ouijaborden, glaasje draaien, waarzeggerij-> ook dan gebeuren dingen die niet kunnen
-mensen met paranormale gaven
- genezingen die medisch gezien niet mogelijk zijn bestaan niet. ze zijn niet altijd te verklaren echter.
- verklaar occult. Wat jij occult vind hoeft niet occult te zijn.
- ouijaborden ed is nog nooit van aangetoond dat ze echt werken, ook niet dat ze niet werken
- mensen met paranormale gaven geef ik toe, slecht te verklaren. 100 jaar geleden echter, had niemand je glooft als je zei dat je een kunstknie zou kunnen krijgen.

bidden werkt in mijn optiek idd als een placebo. het helpt omdat je denkt dat het helpt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie De meerwaarde van bidden versus actie
Kitten
19 31-07-2008 14:18
Levensbeschouwing & Filosofie Gebedsgenezingen
Rohit
156 25-07-2005 12:58
Levensbeschouwing & Filosofie Bidden helpt niet?
Gatara
12 15-07-2005 14:09
Verhalen & Gedichten [column]Hij Moet Beginnen Met Het Bidden Tot Zijn Varken.
tosyali
13 21-06-2004 13:17
Levensbeschouwing & Filosofie lijden
appelsientje87
27 04-04-2004 22:48
De Kantine O Goden te hoge hemel...
Ovidius
76 26-02-2004 15:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.