Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2003, 12:32
CrazyIkke
Avatar van CrazyIkke
CrazyIkke is offline
Je bent een mens.
Heb je als mens een lichaam, of BEN je als mens een lichaam.
En waarom?
Argumentatie alsjeblieft.

Ik weet dat het topic ook al op psychologie is, maar ik wil jullie meningen ook wel eens weten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2003, 12:36
Bruut
Avatar van Bruut
Bruut is offline
je heb een lichaam, maar heb geen zin om te argumenteren
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 12:57
CrazyIkke
Avatar van CrazyIkke
CrazyIkke is offline
dus zonder lichaam ben je nog steeds een mens?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 14:03
elledc
elledc is offline
Wat een absurde vraag.
Als mens heb je een lichaam, heb je benen heb je oren heb je handen enz.
We hebben onszelf 'mens' genoemd en uiteraard is een mens geen mens meer zonder lichaam en zonder hersenen, dan ben je gewoon niks meer.
Dit slaat dus nergens op.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 14:12
tacidvs
tacidvs is offline
Hoog lompereactiesgehalte ^^
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 15:18
CrazyIkke
Avatar van CrazyIkke
CrazyIkke is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 31-10-2003 @ 15:03:
Wat een absurde vraag.
Als mens heb je een lichaam, heb je benen heb je oren heb je handen enz.
We hebben onszelf 'mens' genoemd en uiteraard is een mens geen mens meer zonder lichaam en zonder hersenen, dan ben je gewoon niks meer.
Dit slaat dus nergens op.
jij hoort niet thuis op dit forum.

natuurlijk is er wel een verschil tussen een lichaam hebben of een lichaam zijn.
Maarja

waarom reageer ik hier op....
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 15:21
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Je zonder lichaam niet leven, dat is logisch. Ook beinvloeden geest en lichaam elkaar zich, als je ziek bent ben je niet alleen lichamelijk zwak maar je voelt je geestelijk ook niet goed. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 15:25
Demo
Demo is offline
Een mens is een lichaam en een ziel.. Alleen een lichaam maakt geen mens. Als mens heb je dus een lichaam, maar ben je meer dan alleen maar een lichaam..
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 22:19
CrazyIkke
Avatar van CrazyIkke
CrazyIkke is offline
Citaat:
Demo schreef op 31-10-2003 @ 16:25:
Een mens is een lichaam en een ziel.. Alleen een lichaam maakt geen mens. Als mens heb je dus een lichaam, maar ben je meer dan alleen maar een lichaam..
dus zonder lichaam ben je nog steeds een mens?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 10:11
Verwijderd
Ik ben een lichaam, het is mijn lichaam dat mij een indivue maakt. Ik denk, voel, heb emoties, etc. maar dat zijn slechts lichamelijke (chemische) reacties en hebben IMO niets met ziel te maken. Ik geloof niet in een ziel. Het menselijk ras heeft net zoveel doel als een konijn, en nog minder nut.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 11:26
Verwijderd
Mijn mening hierover is dat deze discussie compleet irrelevant is, en vrij weinig met filosofie te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2003, 13:13
CrazyIkke
Avatar van CrazyIkke
CrazyIkke is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-11-2003 @ 12:26:
Mijn mening hierover is dat deze discussie compleet irrelevant is, en vrij weinig met filosofie te maken heeft.
maar wel met levensbeschouwing
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 11:17
pieper
pieper is offline
ik denk dat je een lichaam hebt en niet een lichaam bent, maar ik geloof in reincarnatie, dus tja.. ik denk dat je lichaam en geest kunt scheiden, het zijn twee aparte delen. ja dat denk ik ervan
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 10:02
Flushpuppie
Avatar van Flushpuppie
Flushpuppie is offline
Ik ben zelf ook best veel met die vraag bezig geweest,
Maar volgens is je lichaam maar een huls voor je geest.
Ik bedoel, als je droomt lijkt het toch ook alsof je rondloopt en dingen vastpakt enzo.... maar eigelijk lig je gewoon in je bedje.
ik kan hier ook echt een ellenlang verhaal van maken maar dat ga ik nu niet doen.

probeer gewoon je eigen verklaring te vinden, die vind je hier denk ik niet op het forum, maar in je eigen gedachten
__________________
Humans: self-absorbed animals in clothes.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 17:01
Verwijderd
Je hebt een lichaam, aangezien je ziel je uiteindelijke zelf is.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 18:00
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Waarom vind je dit een belangrijke vraag?
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:08
metallicpatrick
Avatar van metallicpatrick
metallicpatrick is offline
je bent een ziel...de een lichaam kan hebben...die ziel kan in alles zitten...een plant..een dier...een mens...een geest...of helemaal nergens in
__________________
zware symphonische kracht metaal
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 21:05
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
een 'mens' is volgens mij alleen maar een naam voor een rondlopend ligaam hier op aarde, het gaat om de ziel die hier op aarde een hulpmiddel nodig heeft om dingen te kunnen doen. als iemand dood gaat, is het eigenlijk alleen maar het ligaam dat sterft, de ziel blijft bestaan en gaat dan naar een andere wereld

(geloof ik )
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-11-2003, 21:41
MickeyV
MickeyV is offline
Het meest aannemelijk vanuit een rationeel oogpunt, en omdat de mens een rationeel wezen is, is het rationeel rationaliter te beoordelen (), is dat de persoonlijkheid des mensen in zijn brein besloten ligt. Ergo: het lichaam is niet u, maar een instrument van het brein. Dat brein is u.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 21:48
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 18-11-2003 @ 22:41:
Het meest aannemelijk vanuit een rationeel oogpunt, en omdat de mens een rationeel wezen is, is het rationeel rationaliter te beoordelen (), is dat de persoonlijkheid des mensen in zijn brein besloten ligt. Ergo: het lichaam is niet u, maar een instrument van het brein. Dat brein is u.
ja of je noemt het brein; 'geest'
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 11:57
Gandalf
Avatar van Gandalf
Gandalf is offline
ik denk dat een geest een lichaam heeft, maar dat wil uiteraard niet meteen zeggen dat een geest zonder lichaam een mens is. wat ik bedoel te zeggen is dat de mens een combinatie is van een geest en een lichaam. je bent dus geen mens zonder lichaam maar een lichaam alleen maakt ook nog geen mens, het is de combinatie ervan!
__________________
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike -- and yet it is the most precious thing we have".
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 12:05
Charisma
Avatar van Charisma
Charisma is offline
Ik leen een lichaam.
__________________
...what a lovely way to burn
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 15:44
Verwijderd
Je bent een geest, je hebt een lichaam.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 18:21
tempestas
Avatar van tempestas
tempestas is offline
Je hebt een lichaam, en je bent een geest En ja, zonder lichaam ben je nog steeds mens, ookal kun je zonder lichaam niet leven.
Stel dat er een hiernamaals is, dan denk ik dat ik ook zonder lichaam, nog steeds ziel (=mens) ben.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 21:14
SonOfSinterklaz
Avatar van SonOfSinterklaz
SonOfSinterklaz is offline
Zonder een lichaam ben je een ziel of geest. ,ooit eens mijn eigen lichaam op het schoolplein zien liggen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2003, 21:21
tempestas
Avatar van tempestas
tempestas is offline
We kunnen inderdaad niet zonder ons lichaam, maar we kunnen ook niet zonder voedsel, zijn wij dan ook voedsel?
Ik vind een ziel meer mens dan enkel een lichaam.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 16:10
DeGexxte
Avatar van DeGexxte
DeGexxte is offline
Citaat:
SonOfSinterklaz schreef op 21-11-2003 @ 22:14:
Zonder een lichaam ben je een ziel of geest. ,ooit eens mijn eigen lichaam op het schoolplein zien liggen
deze geestigheid is zielig
__________________
Geen engelen, ook geen hand in hand. Boeruh zijn kampioen van Nederland!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 18:17
<<~TüRKLaDy~>>
Avatar van <<~TüRKLaDy~>>
<<~TüRKLaDy~>> is offline
aan de ene kant vind ik dat je als mens een lichaam HEBT.. je karakter bijvoorbeeld, ligt helemaal niet aan hoe je eruit ziet.. de mooiste vrouw ter wereld, kan bijvoorbeeld een enorme bitch zijn, terwijl die nerd bij je in de klas, een heel aardige jongen is..

aan de andere kant vind ik dat je een lichaam bent, want zonder lichaam kan je inmiddels niet verder leven.. maar dat is dan ook mijn enige reden waarom je ook een lichaam bent..
__________________
KHEB ZIN IN ISKENDER KEBAB..!! LEKKERRRRRR..!!! :D
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 20:54
MickeyV
MickeyV is offline
Tegen hen echter die menen dat de mens een lichaam heeft, daarmee suggererende dat de mens zélf geen lichaam is, hetgeen op zijn beurt behelst de implicatie dat hetgeen het wezen "mens" constitueert -laten we zeggen dat zulks de geest is- iets transcendents is, iets immaterieels zo je wilt, kan in stelling gebracht worden dat die gedachte a: op logische bezwaren stuit, b: er een eenvoudiger, meer voor de hand liggende theorie, om het zo maar te noemen, is die verklaart waardoor de mens een geest heeft.

ad a -> hoe te verklaren, als de mens niet zijn lichaam, maar iets transcendents is, dat kennelijk die geest wel pijn voelt als het lichaam aan de invloed van bepaalde externe factoren onderworpen wordt ("ik stap met blote voet in een stuk glas"). Hoe, met andere woorden, vindt de interactie tussen het lichaam en de geest plaats? Nog duidelijker geformuleerd: hoe kan de materiele wereld weerslag hebben op de immateriele?

Het verklaren daarvan is, zo niet onmogelijk, dan toch erg lastig. Men zal allerlei ingewikkelde mechanismen moeten verdichten.

Derhalve geldt....

ad b -> ...dat, nu deze vraag heel gemakkelijk beantwoord worden kan door aan te nemen dat de mens wél zijn lichaam is, niet naar een gekunstelde verklaring gezocht moet worden van een verschijnsel dat zich eenvoudig laat verklaren. Derhalve verdient die eenvoudiger theorie, dat de geest van de mens zijn bron vindt in het brein, adhesie.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 21:12
<<~TüRKLaDy~>>
Avatar van <<~TüRKLaDy~>>
<<~TüRKLaDy~>> is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 22-11-2003 @ 21:54:
Tegen hen echter die menen dat de mens een lichaam heeft, daarmee suggererende dat de mens zélf geen lichaam is, hetgeen op zijn beurt behelst de implicatie dat hetgeen het wezen "mens" constitueert -laten we zeggen dat zulks de geest is- iets transcendents is, iets immaterieels zo je wilt, kan in stelling gebracht worden dat die gedachte a: op logische bezwaren stuit, b: er een eenvoudiger, meer voor de hand liggende theorie, om het zo maar te noemen, is die verklaart waardoor de mens een geest heeft.

ad a -> hoe te verklaren, als de mens niet zijn lichaam, maar iets transcendents is, dat kennelijk die geest wel pijn voelt als het lichaam aan de invloed van bepaalde externe factoren onderworpen wordt ("ik stap met blote voet in een stuk glas"). Hoe, met andere woorden, vindt de interactie tussen het lichaam en de geest plaats? Nog duidelijker geformuleerd: hoe kan de materiele wereld weerslag hebben op de immateriele?

Het verklaren daarvan is, zo niet onmogelijk, dan toch erg lastig. Men zal allerlei ingewikkelde mechanismen moeten verdichten.

Derhalve geldt....

ad b -> ...dat, nu deze vraag heel gemakkelijk beantwoord worden kan door aan te nemen dat de mens wél zijn lichaam is, niet naar een gekunstelde verklaring gezocht moet worden van een verschijnsel dat zich eenvoudig laat verklaren. Derhalve verdient die eenvoudiger theorie, dat de geest van de mens zijn bron vindt in het brein, adhesie.
ehmm.. kan je dit ff vertalen alsjeblieft naar het Nederlands..??
__________________
KHEB ZIN IN ISKENDER KEBAB..!! LEKKERRRRRR..!!! :D
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 21:14
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
<<~TüRKLaDy~>> schreef op 22-11-2003 @ 22:12:
ehmm.. kan je dit ff vertalen alsjeblieft naar het Nederlands..??
Ja, kom nou! Integreren zul je!
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 21:18
<<~TüRKLaDy~>>
Avatar van <<~TüRKLaDy~>>
<<~TüRKLaDy~>> is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 22-11-2003 @ 22:14:
Ja, kom nou! Integreren zul je!
integreren?!?!?! kijk.. ik kan wel Nederlands, maar nu moet je het niet TE moeilijk voor me maken.. kdenk dat mn Nederlandse buurvrouw hier ook niet eens iets van begrijpt..
__________________
KHEB ZIN IN ISKENDER KEBAB..!! LEKKERRRRRR..!!! :D
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 21:21
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
<<~TüRKLaDy~>> schreef op 22-11-2003 @ 22:18:
integreren?!?!?! kijk.. ik kan wel Nederlands, maar nu moet je het niet TE moeilijk voor me maken.. kdenk dat mn Nederlandse buurvrouw hier ook niet eens iets van begrijpt..
Wel, zeg maar welke woorden je niet kent. Transcendent? -> kort gezegd: deze wereld onstijgend. Bovennatuurlijk.

Constitueren = vormen. Grondvesten.

interactie = wederzijdse beïnvloeding.

adhesie = vrij vertaald: steun
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 21:24
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 22-11-2003 @ 22:21:
Wel, zeg maar welke woorden je niet kent. Transcendent? -> kort gezegd: deze wereld onstijgend. Bovennatuurlijk.

Constitueren = vormen. Grondvesten.

interactie = wederzijdse beïnvloeding.

adhesie = vrij vertaald: steun
Ah MickeyV, doe dit het arme kind niet aan...
Zeg even in korte zinnetjes, zonder bijzinnen en mooie woorden wat de strekking van je relaas ongeveer is.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 21:27
<<~TüRKLaDy~>>
Avatar van <<~TüRKLaDy~>>
<<~TüRKLaDy~>> is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 22-11-2003 @ 22:21:
Wel, zeg maar welke woorden je niet kent. Transcendent? -> kort gezegd: deze wereld onstijgend. Bovennatuurlijk.

Constitueren = vormen. Grondvesten.

interactie = wederzijdse beïnvloeding.

adhesie = vrij vertaald: steun
okeej.. wat betekent dit:..
  • behelst
    implicatie
    transcendents
    immaterieels
    externe factoren
    onderworpen
    materiele wereld
    weerslag
    verdichten.
    Derhalve
    gekunstelde
__________________
KHEB ZIN IN ISKENDER KEBAB..!! LEKKERRRRRR..!!! :D
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 21:31
MickeyV
MickeyV is offline
Vooruit, ik porde ook maar een beetje.

Je kunt wel zeggen, dat de mens eigenlijk geen lichaam is, maar een geest, edoch!, je kunt niet zeggen hoe het dan mogelijk is dat die geest pijn van het lichaam -welk lichaam niet de mens is!- kan voelen. Als je dat wilt proberen, raak je verzeilt in allerlei schimmige, gekunstelde, complexe verzinsels, om iets te verklaren -namelijk de geest vd mens-, terwijl diezelfde geest ook heel eenvoudig verklaard worden kan. Waar een theorie die minder aannames bevat, hetzelfde kan bewijzen als een theorie met meer aannames, verdient die eerste de voorkeur. Bovendien is maar de vraag in hoeverre die "mens is geen lichaam"-theorie überhaupt verklarend vermogen heeft.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-11-2003, 21:34
<<~TüRKLaDy~>>
Avatar van <<~TüRKLaDy~>>
<<~TüRKLaDy~>> is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 22-11-2003 @ 22:31:
Vooruit, ik porde ook maar een beetje.

Je kunt wel zeggen, dat de mens eigenlijk geen lichaam is, maar een geest, edoch!, je kunt niet zeggen hoe het dan mogelijk is dat die geest pijn van het lichaam -welk lichaam niet de mens is!- kan voelen. Als je dat wilt proberen, raak je verzeilt in allerlei schimmige, gekunstelde, complexe verzinsels, om iets te verklaren -namelijk de geest vd mens-, terwijl diezelfde geest ook heel eenvoudig verklaard worden kan. Waar een theorie die minder aannames bevat, hetzelfde kan bewijzen als een theorie met meer aannames, verdient die eerste de voorkeur. Bovendien is maar de vraag in hoeverre die "mens is geen lichaam"-theorie überhaupt verklarend vermogen heeft.
juistt.. nu snap ik em.. alleen ehmm wat is edoch?!?! kben het wel met je eens
__________________
KHEB ZIN IN ISKENDER KEBAB..!! LEKKERRRRRR..!!! :D
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 21:35
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
<<~TüRKLaDy~>> schreef op 22-11-2003 @ 22:34:
juistt.. nu snap ik em.. alleen ehmm wat is edoch?!?! kben het wel met je eens


Edoch is meer Duits dan Nederlands. Archaïsch voor "doch". Doch = maar.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 21:35
MickeyV
MickeyV is offline
Oh, en archaïsch = kort gezegd: heel oud.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 21:40
<<~TüRKLaDy~>>
Avatar van <<~TüRKLaDy~>>
<<~TüRKLaDy~>> is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 22-11-2003 @ 22:35:
Oh, en archaïsch = kort gezegd: heel oud.
aha
__________________
KHEB ZIN IN ISKENDER KEBAB..!! LEKKERRRRRR..!!! :D
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 21:45
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Ik denk dat het niet te beantwoordden is.

Het kan zijn dat lichaam en ziel onafhankelijk van elkaar zijn.

Het kan zijn dat onze ziel in ons lichaam (hersenen?) huist, en dat als het lichaam dood is, de ziel ook weg is.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 15:57
CrazyIkke
Avatar van CrazyIkke
CrazyIkke is offline
het is ook niet te beantwoorden.
Iedereen denkt iets anders.

En dat vind ik het interessante om te weten
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 17:31
Pyriet
Avatar van Pyriet
Pyriet is offline
Citaat:
CrazyIkke schreef op 25-11-2003 @ 16:57:
het is ook niet te beantwoorden.
Iedereen denkt iets anders.

En dat vind ik het interessante om te weten
Hangt af van je definitie van "je".
Dat slaat weer terug op de vraag "Wat ben ik".
En daar is de mensheid niet zo uit.
Zelf zou ik het houden op een verzameling complex organisch materiaal.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 14:59
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Eigenijk denk ik dat we deze vraag pas kunnen beantwoorden als we weten wat er komt na de dood.
En ik denk dat we dat nooit zulen weten.
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 15:03
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Ik denk dat je uit 2 delen bestaat, je ziel (of geest) en het vlees (of je lichaam). Je ziel is ook je geweten en je denken, dus in dat opzicht heb je een lichaam
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 15:05
Silver rain
Avatar van Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 27-11-2003 @ 16:03:
Ik denk dat je uit 2 delen bestaat, je ziel (of geest) en het vlees (of je lichaam). Je ziel is ook je geweten en je denken, dus in dat opzicht heb je een lichaam
__________________
Bescherm de dieren tegen de beesten | Bundel die krachten als positief verenigen. Koppel gedachten in plaats van die te stenigen | DK |
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 15:06
Verwijderd
Je bént een lichaam. Je bent een hoop atomen, die samen een hoop moleculen vormen, die samen een hoop vloeistoffen en organellen vormen, die samen een hoop cellen vormen, die samen heel wat organen en weefsels vormen, die samen 1 lichaam vormen. Je gedachtes en gevoelens, je 'ziel' dus, worden gevormd door ontzettend veel en ingewikkelde chemische reacties in je hersenen.

In het Nederlandse taalgebruik héb je een lichaam, maar het Nederlands is dan ook gevormd toen alles christelijk was en volgend de algemene opvatting het lichaam maar een tijdelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 15:19
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 27-11-2003 @ 16:06:
Je bént een lichaam. Je bent een hoop atomen, die samen een hoop moleculen vormen, die samen een hoop vloeistoffen en organellen vormen, die samen een hoop cellen vormen, die samen heel wat organen en weefsels vormen, die samen 1 lichaam vormen. Je gedachtes en gevoelens, je 'ziel' dus, worden gevormd door ontzettend veel en ingewikkelde chemische reacties in je hersenen.

In het Nederlandse taalgebruik héb je een lichaam, maar het Nederlands is dan ook gevormd toen alles christelijk was en volgend de algemene opvatting het lichaam maar een tijdelijkheid.
Ja, dat klopt idd, (o.. het zijn trouwens neuronen in je hersens die reageren).
Ik geloof, dus ik denk dat ik een ziel heb.

Ook heel leuk er zijn bewijzen dat je een ziel hebt.
Zoals Kung-Fu, dan wordt je sterk door je Chi (lichaams energie), maar dat heeft ook alles te maken met je geest.
En nog een voorbeeld Hypnose.
Of meditatie, je geest kan dan je lichaam verlaten en opreis gaan.

En er zullen vast nog meer bewijzen voor zijn
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 20:04
esprit-chick
Avatar van esprit-chick
esprit-chick is offline
je wil weten hoe je medemens hierover denkt?
ok

ik denk dat het "mens zijn" een aardige combi is van een scheikundig ontleedbaar, biologisch verklaarbaar, lichaam,
maar zoals we weten is er meer dan uiterlijke schijn.

dse andere helft is de ziel, je ged8e karakter geheel van meningen, ga zo maar door, die 2 samen maakt het tot een mens, denk ik

wat zou het lichaam zonder ziel zijn, en omgekeerd?????
ik weet t niet hoor, ik denk dat die 2 dan ook niet zomnder elkaar kunnen in deze wereld, mss dat het lichaam afvalt als je dood bent ofzo, en dan verder gaat als geest, dan zou je dus een lichaam hebben, maar daarvoor niet......

als mens zijnde dussssss..................
Met citaat reageren
Oud 27-11-2003, 20:31
Antistar
Avatar van Antistar
Antistar is offline
je hebt een lichaam
__________________
Any little title you got, I'm takin it.. You can't have it, you didn't earn it.. Spit on yo name, shit on it, and burn it..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Waarom eet je vlees?
Verwijderd
342 26-09-2005 23:03
Psychologie Heb je een lichaam of Ben je een lichaam?
CrazyIkke
53 01-11-2003 18:35
Verhalen & Gedichten [kort begin verhaal]Geef je mening
Rukkels
4 04-09-2003 20:22
Levensbeschouwing & Filosofie Heb je een lichaam of ben je een lichaam?
~*skoolgirl*~
39 03-01-2003 01:12
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De kettingzaag en de bejaardenflat; een episch drama.
Verwijderd
18 13-10-2002 20:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.